Autoiluketju

  • 3 316 115
  • 19 012

Mike

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, KäPa, NUFC
Ymmarran kylla kantasi siina mielessa esim. jos olisin itse hankkimassa jotain urheiluautoa, niin kuuluuhan sen olla manuaalilaatikolla varustettu. Perustankin nakemykseni automaatin paremmuudesta siihen etta yleisimmin kuitenkin tavallisilla perheautoilla tulee ajettua.

Kapon mainitsemien asioiden lisäksi yksi syy voisi olla ihan sekin, että jotkut kaipaavat vähän sporttihenkeä perheautoistaankin. Itse haluan vaihtaa itse ja tuntea/tietää koko ajan perseen alla missä mennään.

Joku arvostaa ajamisen helppoutta kun ei tarvitse muuta kuin säädellä nopeutta ja käännellä ohjauspyörää, joku toinen taas tykkää siitä että saa edellämaintun lisäksi käytellä ajoneuvonsa voimansiirtoa aivan miten ja missä kulloinkin haluaa.

Kaikille normaali-ihmisille tämmöiset mieltymyksellisissä asioissa olevat erot ovat ihan arkipäivää, mutta jotkut meistä ovat sen verran epävarmoja itsestään, että he tuntevat toisinaaan tarvetta kertoa meille muillekin maan matosille kuinka heidän oma perversionsa on se ainoa ja oikea perversio.
 

Beagle Boy

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Luomuteurastajat (RIP)
Kysyn täällä, kun täällä kinataan noista automaattilaatikoista.

Audilla on multitronic ja tiptronic. Käsittääkseni automaattilaatikoita molemaant, mitä eroa niillä on?
 

Seppis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Äsät
Kyllähän se automaatti on se ainoa ja oikea vaihteistomuoto. Minunkinlaiselleni laiskalle kuskille on aina plussaa mitä vähemmän joudut näpräämään ratin ja jakkaran välissä. Ja pienentäähän tomaatti onnettomuusriskiäkin liikenteessä verrattuna manuaaliin jossa joudut irrottamaan toisen käden ohjauspyörästä aika ajoin vaihdetta vaihtaaksesi.
 

vetti

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, CAR, HIFK (salaa)
Kysyn täällä, kun täällä kinataan noista automaattilaatikoista.

Audilla on multitronic ja tiptronic. Käsittääkseni automaattilaatikoita molemaant, mitä eroa niillä on?

Audin sivut kertovat:

"Tiptronic

Automaattivaihteistosta on jokaisella oma mielipide. Audin älykäs automaattivälitys antaa mahdollisuuden valita joko automaattivaihteiston tai käsivälityksen. Viisivaihteinen tiptronic on käytössä kevyt ja joustava.

Automaattivaihteella Tiptronic käyttää DSP:tä (”Dynamic Shifting Programme”), joka analysoi kuljettajan ajotapaa ja sopeuttaa vaihtamishetket sen mukaan. Lisäksi DSP erottaa erilaiset ajotilanteet (moottoritie, tavallinen maantie, vuoristo, kaarre, nousu) ja ottaa ne myös huomioon. Näin varmistetaan, että kunkin vaihteen kytkeytyminen tapahtuu tarkalleen oikealla hetkellä. Nykyiset tiptronic-vaihteistot on valittu myös ”S” eli Sport –asennolla, joka mahdollistaa entistäkin urheilullisemman ajotavan.

Multitronic

Portaattomalla Multitronic-automaattivaihteistolla Audi loi uuden rajapyykin autosuunnittelun kehityksessä. Multitronic yhdistää automaatti- ja manuaalivaihteiston hyvät ominaisuudet. Sen avulla moottorin kiertonopeus vaihdettaessa on aina paras mahdollinen ja moottorin vääntö ja polttoaineenkulutus pysyvät tasapainossa.

Multitronic-vaihteistolla varustetun auton suorituskyky ja polttoaineenkulutus ovat verrattavissa vastaavanlaisen käsivalintaisella vaihteistolla varustetun auton arvoihin."
 

Aatos

Jäsen
Kokemuksia V40 ja S40 Volvoista ?

Emännälle käytettyä autoa ostamassa, ja eukko on ihastunut lähinnä V70 -malliin.


Nimimerkki kaikesta kiitollinen.
 

scholl

Jäsen
Niin tiptronic on Porschen järjestelmä, jossa automaattia voi käyttää myös käsin. Silloin pitäisi kelvata jokaiselle, kun tarvittaessa voi käyttää käsin.
 

Thibauld

Jäsen
Suosikkijoukkue
Gwinnett Gladiators, Lukko
Kaikille normaali-ihmisille tämmöiset mieltymyksellisissä asioissa olevat erot ovat ihan arkipäivää, mutta jotkut meistä ovat sen verran epävarmoja itsestään, että he tuntevat toisinaaan tarvetta kertoa meille muillekin maan matosille kuinka heidän oma perversionsa on se ainoa ja oikea perversio.

Eikos taalla sita varten keskustella etta jokainen voi oman mielipiteensa kertoa ja siita sitten voidaan kinastella. Enka kai mielestani ole missaan niin asiaa ilmaissut etta oma mielipiteeni olisi se ainoa oikea, jonka kaikkien pitaisi hyvaksya ja olla samaa mielta. Kyselin vain asiasta ja rehellisia vastauksia sain joka auttoi minua ymmartamaan paremmin muiden kantaa.

Edit. pieni selvennys.
 

Mike

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, KäPa, NUFC
Eikos taalla sita varten keskustella etta jokainen voi oman mielipiteensa kertoa ja siita sitten voidaan kinastella. Enka kai mielestani ole missaan niin asiaa ilmaissut etta oma mielipiteeni olisi se ainoa oikea. Kyselin vain asiasta ja rehellisia vastauksia sain joka auttoi minua ymmartamaan paremmin muiden kantaa.

En toki tarkoittanutkaan sinua, vaan Herra viisikymmentäkasia, jonka viestistä tämä koko juttu lähti.
 

finnjewel

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät, KooKoo, KPL, Kiovan Dynamo
Ajelenpa minäkin vuorotellen automaatilla ja manuaalilla. Kaupunkiruuhka luonnollisesti on automaatin kotikenttä, etenkin jos ruuhkapaikkoja osuu ylämäkeen.

Liukkaalla kelillä automaatti on hankalampi käsitellä, mutta moottorijarrutus ei kehittyneemmissä malleissa ole aivan tuntematon käsite. Omassa A-sarjan Mersussa on portaaton Autotronic-vaihteisto, joka jonkin verran osaa jarruttaa; talviliukkailla auto tarjoaa tosin aika herkästi myös automaattisen "jarruassistentin" ja ajonhallintasysteemin apua, joka ainakin kerran on pelastanut kaideosumalta. Kinokseen juuttunut manuaali on yleensä kyllä helpompi saada liikkeelle kuin automaatti. Tasauspyörästön viskoosilukko tasoittaa kyllä puntteja.

Samoin ahtailla parkkipaikoilla eteen-taakse-sahausmanööverit sujuvat helpommin manuaalilla.
 

scholl

Jäsen
Samoin ahtailla parkkipaikoilla eteen-taakse-sahausmanööverit sujuvat helpommin manuaalilla.

Tuosta olen erimieltä. Kuulostaa lähinnä sähköiseltä kytkimeltä, eikä täysautomaattivaihteistolta, jos siinä on sellainen kuminauhaefekti ja sitä myöten sahausmanööveri jotenkin hankalampi. Ja jos se ahdas parkkipaikka on ylä- tai alamäessä niin sanomattakin on selvää, että automaatilla homma on huomattavan paljon mukavampaa.
 

finnjewel

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät, KooKoo, KPL, Kiovan Dynamo
Njaa, helppous tarkoittaa tässä tapauksessa oikeastaan nopeutta. Automaatin ajosuuntaa ei voi mielestäni vaihtaa ellei kärry ole täysin pysähdyksissa. Manuaalilla voi "heijata".
 

#97

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, NHL
Kokemuksia V40 ja S40 Volvoista ?

Emännälle käytettyä autoa ostamassa, ja eukko on ihastunut lähinnä V70 -malliin.


Nimimerkki kaikesta kiitollinen.

-98 S40:n ostin keväällä ja pääosin tyytyväinen olen ollut. Erittäin mukava ajaa, mutta suhteellisen kallis ylläpitää. Minulla on t4 koneella oleva malli, joten kulutus on 9-10 litraa ysikasia satasella.

Tilavahan tuo auto ei missään nimessä ole, juuri sopiva meidän kahden aikuisen ja kahden koiran setille. Kai sinne taakse lastenistuinkin mahtuisi, mutta tilavampiakin autoja tässä luokassa löytyy.

Koeajossa kuuntele tarkkaan kuuluuko esim hidastetöyssyjä ylittäessä outoja kolahduksia, kallistuksenvakaajan puslien kuluminen kun on ko. mallin tyyppivika. Ja testaa myös käsijarru.

Hyvä ja turvallinen perusauto. Mikäli eukkosi on kiireistä mallia niin t4 kehiin ;)
 

Orman Mollis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Bruins
pyh. mihin sitä omaa autoa tarttee kun ei voi kännissä ajaa?

Kannattaisiko Viheltäjän panostaa edes pikkuisen viestiensä tasoon?!? Eikä tämä ole vittuilua, mutta tuolla kirjoitusasulla ja viestien/ketjun avausten tasolla ei saata kovin pitkään olla kirjoitusoikeudet hallussa..

ööhh kannattaisikohan huomata eräs piirre tekstissäni. yleisesti sitä kutsutaan nimellä sarkasmi, mutta sinun kielelläsi se on ilmeisesti vain yksi alhainen viesti

Ei, oma mielipiteeni ei ole vain yhden viestin ansiota, mutta viestihistoriaasi katsellessa ajattelin vain mainita asiasta. Yleensä kannattaa miettiä muutaman kerran ennenkuin sitä Lähetä- nappia painaa. Mutta eipä siitä enempää tässä ketjussa..

----

Niin, ja itse asiaan;

Kokemuksia V40 ja S40 Volvoista ?

Emännälle käytettyä autoa ostamassa, ja eukko on ihastunut lähinnä V70 -malliin.

Nimimerkki kaikesta kiitollinen.

Tyttöystävän vanhemmilla oli V40 vielä vuosi sitten. Taisi olla 2 litraisella turbolla ja automaattilootalla.. Mukava ajettava ja liikahtikin ihan mukavasti, tosin tuntui että menovettä vei aika reippaan oloisesti.. Itseäni ainakin häiritsi todella pienet tilat, yksi ahtaimmista tämän kokoluokan autoista minkä takapenkillä olen istunut!!

Mutta, toisaalta jos kyseessä on "kakkosauto", niin tuskinpa valinta hirvittävästi metsäänkään menee jos V40/S40:n päädyt.

Nyttemin ovat hankkineet V70:n, joka on astetta laadukkaampi, mutta samalla myös hintavampi..
 
Viimeksi muokattu:

Viheltäjä

Jäsen
Suosikkijoukkue
Espoon Blues
Kannattaisiko Viheltäjän panostaa edes pikkuisen viestiensä tasoon?!? Eikä tämä ole vittuilua, mutta tuolla kirjoitusasulla ja viestien/ketjun avausten tasolla ei saata kovin pitkään olla kirjoitusoikeudet hallussa..

ööhh kannattaisikohan huomata eräs piirre tekstissäni. yleisesti sitä kutsutaan nimellä sarkasmi, mutta sinun kielelläsi se on ilmeisesti vain yksi alhainen viesti
 

ipa rules

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves, Packers
Multitronic on siis vastaava kuin VW:n laatikko, jonka mainoksessa pikkukundi inisi pää punaisena. Ne olivat muuten hyviä mainoksia.

Ei Ei ja ei. Multitronic on kamala laatikko jossa kumilanka kiristyy. Paras tapa pilata Audi(suosikkini yleensäkin autoista) on pilata se tuolla vaihteiston irvikuvalla.

Pikkupoika mainosti DSG laatikkoa (käytössä sellaisenaan vain VW:ssä ja Seatissa). Tuossa vedon jatkuvuus perustuu kaksikytkinjärjestelmään jossa toinen kytkin on auki ja toinen kiinni. Eli tuossa laatikossa kierrokset kuitenkin muuttuvat ja vaihde vaihtuu. Kahden kytkimen ansiosta veto on kuitenkin jatkuvaa.

Multitronicissa sen sijaan kun survaiset kaasun pohjaat kierrokset nousevat ylös ja "kumilanka" kiristyy. Ainakin 2,0 bensakoneen tuo multitronic pilaa täysin. DSG sen sijaan on paras automaatti jota olen koskaan ajanut.
 

Conroy#22

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tärpätti, Southeast Division Champions
Kun täällä höpistään kerta näistä laatikoista niin tunnustaako kukaan, että löytyykö kokemusta SMG-lootista? Tämä on parasta vaihteen valintaa mitä olen itse kokenut.
 

scholl

Jäsen
Kun täällä höpistään kerta näistä laatikoista niin tunnustaako kukaan, että löytyykö kokemusta SMG-lootista? Tämä on parasta vaihteen valintaa mitä olen itse kokenut.

M3 CSL:llä on tullut kyllä ajettua. Se on myöskin tosiaan sekventaalivaihteisto, mikä siinä on. Samaa mieltä, että parasta, mitä kokenut.
 

Rodion

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kakun kasvattajat. Sympatiat kakun jakajille.
Eikös DSG ole eräänlainen sekventaalivaihteisto eli manuaali.

Kuten volkkarin sivuilla mainitaan, DSG on kahden lootan yhdistelmä:

"Käytännössä kyseessä onkin oikeastaan kaksi vaihteistoa, jotka on yhdistetty samaan yksikköön. Toinen kytkimistä operoi parittomia vaihteita (ja peruutusvaihdetta), toinen parillisia. Järjestelmä osaa tunnistaa automaattisesti nopeuden kiihtymisen tai hiljentymisen mukaan haluaako kuljettaja siirtyä suuremmalle vai pienemmälle vaihteelle seuraavaksi."

Sekventaalivaihteisto on vielä vähän eri asia. Ja jos mukana otetaan "suorakytkentä sekventaali", saadaan vielä vähän erimpi asia kuin volkkarin DSG.

Tuo DSG kuulemma on vallan bueno systeemi. Tiedä sitten miten "ikääntyessään" alkaa "ominaisuudet" pulpahdella pintaan.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös