Autoiluketju

  • 3 224 854
  • 18 596

mikse

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, Manchester United, Edmonton Oilers
Toinen hyvä idea on tämä päästövero. Ideana hyvä, mutta ei tasapuolinen. Minkä takia vanhoja autoja tarvii verottaa kovemmin? Jos ei tarvitse ajoneuvoa, kun siirtymiseen paikasta A- B:hen niin tässä ei kummoistakaan tila-autoa tarvita eli noin 200€ arvoinen corolla hoitaa hommansa.

Hiukan asiansivusta. Onko kellään kokemusta Toyota Yariksesta tai Hyuandai Getzistä tai vastaavasta pikkudieselistä? On tullut nyt tänä vuonna nykyisen auton mittariin 41 000km, niin tuollainen mökkiöljy-auto on alkanut kiinnostamaan.

Nuo mainitsemasi Toitsu ja Hyundai saastuttavat ja kuluttavat vähemmän kuin mainitsemasi parinhuntin tojotanromu.
 

HangoverFairy

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK
Nuo mainitsemasi Toitsu ja Hyundai saastuttavat ja kuluttavat vähemmän kuin mainitsemasi parinhuntin tojotanromu.

Kysymys olikin siitä,että jos autoa tarvitsee niin parin sadan euron "romulla" pärjää. Näitä parin sadan euron "romuja" kuitenkin ostaa 10 000€ moneksi vuodeksi.

Tarkoituksena ei ole kuitenkaan ajella näillä romuilla vaan mahdollisimman halvalla pitäisi päästä liikkumaan eli jalat, jalat, jalat!!
 

vision

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Järkevä idea, jonka toteutus on vaikeaa/mahdotonta. Kyllähän kaupunkiautoilua on syytä verottaa enemmän. Mitä järkeä ajella omalla autolla, kun julkista liikennettäkin on tarpeeksi?

Espoolaiset pitää sitten vapauttaa tästä verosta mikäli ajot keskittyvät suurimmalta osin kaupungin sisälle. Täällä tuo julkinen poikittaisliikenne on tunnetusti melko surkea. Kyllähän sitä löytyy mutta mahdotonta sillä on minnekään muualle kuin tapiolaan päästä.
 

Nickerson#50

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Mulla olis kysyttävää automaattivaihteista kun löysin muuten aika hyvän auton, mutta ainoana vikana (?) on se että se on automaattivaihteinen. Sitä oli hyvä ajaa, hinta/laatusuhde kohdallaan yms.

Ovatko automaattivaihteisten autojen vaihdelaatikot helposti rikki meneviä? Korjaus maksaa kuulemma älyttömästi... Pelottaa vaan kun auto on aika vanha, mutta kiinnostaisi kyllä aika paljon ostaa.

Muita kokemuksia automaattia vastaan ja puolesta?

edit. Joo siis auto olis Nissan 200SX.
 
Viimeksi muokattu:

DeS

Jäsen
Suosikkijoukkue
ÄSSÄT
Mulla olis kysyttävää automaattivaihteista kun löysin muuten aika hyvän auton, mutta ainoana vikana (?) on se että se on automaattivaihteinen. Sitä oli hyvä ajaa, hinta/laatusuhde kohdallaan yms.

Ovatko automaattivaihteisten autojen vaihdelaatikot helposti rikki meneviä? Korjaus maksaa kuulemma älyttömästi... Pelottaa vaan kun auto on aika vanha, mutta kiinnostaisi kyllä aika paljon ostaa.

Muita kokemuksia automaattia vastaan ja puolesta?

Arkiautoon en enää huoli manuaalia. Tehohävikkiä automaatti aiheuttaa mutta ajomukavuus vie voiton. Ei automaatti sen vikaherkempi ole mitä manuaali, öljyjä on vaan hyvä muistaa välillä kurkata, vajailla öljyillä ajaessa se kyllä hajoaa ja nopeastikin. Korjauksen hinnasta en osaa tarkkaan sanoa mutta selventävä tieto olisi että mikä auto on kyseessä, noin nyrkkisääntönä voisi pitää että amerikkalaiset (ja Opel, käyttää kevennettyä versiota jenkkien laatikoista) on halvempia korjattavia kuin muut.
Ihmisellä on kaksi jalkaa, miksi jossain autoissa on kolme poljinta? :)
 

Sisäliitin

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Mikään ei ole tylsempää kuin ajaa jollain automaattilouksulla.

Mutta eihän nuo nyt mitenkään sen helpommin rikkikään mene kuin manuaaliaskitkaan. Osta pois vaan jos muuten miellyttää.
 

-OO-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Mikään ei ole tylsempää kuin ajaa jollain automaattilouksulla.

Tuota kepittämisen iloa minä en ole ikinä ymmärtänyt, että mikä juuri siinä kepin hämmentämisessä tekee ajamisesta Ajamista. Minä ennemminkin nautiskelen siitä ajamisesta silloin kun pystyy keskittymään kaikkeen muuhun ympärillä tapahtuvaan ja itse siihen ajamiseen, kun ei tarvitse olla vähän väliä hämmentämässä. Automaatti on vaan yksinkertaisesti niin vaivaton ja mukava että ikinä en enää manuaalia osta.
 

scholl

Jäsen
Itse olen samaa mieltä kuin -OO- ja DeS. Kilpa-autot ovat erikseen, mutta normaaliautoissa automaatti on ainoa oikea. Ei ole mitään järkeä pelata kepin ja kytkimen kanssa esim. kaupunkiruuhkissa, jos automaattikin on keksitty. No toisaalta saahan sitä istua vaikka kusiaispesässä, jos haluaa pitää ns. ikävää.
 
Suosikkijoukkue
Greek Philosophers
Itse olen samaa mieltä kuin -OO- ja DeS. Kilpa-autot ovat erikseen, mutta normaaliautoissa automaatti on ainoa oikea. Ei ole mitään järkeä pelata kepin ja kytkimen kanssa esim. kaupunkiruuhkissa, jos automaattikin on keksitty. No toisaalta saahan sitä istua vaikka kusiaispesässä, jos haluaa pitää ns. ikävää.

Sama täällä. En ymmärrä, mikä siinä kepin vatkaamisessa ja urkuharmoonin polkemisessa meitä eurooppalaisia jaksaa viehättää. Ei ikinä enää käsivaihteista kun automaattiin on tottunut.
 

Vekurinen

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kaikki altavastaajat
Mulla olis kysyttävää automaattivaihteista kun löysin muuten aika hyvän auton, mutta ainoana vikana (?) on se että se on automaattivaihteinen. Sitä oli hyvä ajaa, hinta/laatusuhde kohdallaan yms.

Ovatko automaattivaihteisten autojen vaihdelaatikot helposti rikki meneviä? Korjaus maksaa kuulemma älyttömästi... Pelottaa vaan kun auto on aika vanha, mutta kiinnostaisi kyllä aika paljon ostaa.

Muita kokemuksia automaattia vastaan ja puolesta?

edit. Joo siis auto olis Nissan 200SX.


Osta pois. Pitää paikkansa, että uudemmissa kieseissä eivät laatikkorempat tule halvaksi. Mutta vanhoihin saa käytetyn laatikon parilla sadalla eurolla + pari satkua korjaamon sedälle. Ei se minusta kovinkaan paljoa ole, saman verran kuin mersun määräaikaishuollon lasku. Tsekkaa ja kysele mahdollisimman paljon kyseisestä autosta, käyttäjäkokemukset vastaavista on ainakin tuossa ikäluokassa minusta aivan korvaamattomia. Automaattilaatikoitakin on niin monenlaisia, jossain W124 mesessä taitaa olla ihan ominaisuutena, että pykäläy jymähtää aika tuntuvasti silmään. Kun taas omassa autossani se olisi huolestuttavaa. Näin esimerkkinä.
 

GBenson

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Itse olen samaa mieltä kuin -OO- ja DeS. Kilpa-autot ovat erikseen, mutta normaaliautoissa automaatti on ainoa oikea. Ei ole mitään järkeä pelata kepin ja kytkimen kanssa esim. kaupunkiruuhkissa, jos automaattikin on keksitty. No toisaalta saahan sitä istua vaikka kusiaispesässä, jos haluaa pitää ns. ikävää.
Automaatilla on erittäin mukava ajella, jos autossa on riittävästi tehoa/vääntöä. Mikään ei ole hirveämpää, kuin ajaa jollain vanhalla ritsalla, jossa on pieni ja nuhainen moottori ja sen kaverina automaattilaatikko. Tai uudemmalla mutta pienellä bensakoneella. Nykyaikaisista TDI-moottoreista löytyy usein riittävästi vääntöä automaattilaatikon kaveriksi. Tai vaihtoehtoisesti vanha kunnon jenkki V8.
 

-OO-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Yleisimpiä perusteluja automaatin vastustajilla on se että automaatti kuluttaa muutaman desin enemmän ja siitä tulee tehohävikkiä verrattuna manuaaliin. Mutta väittäisinpä että yllättävän pieni osa manuaalilla autoilevista osaa ajaa/käyttää vaihteistoa sillä tavalla että se hyöty saadaan täysillä irti. Muistan lukeneeni tästä oikein faktatietoakin kun jossain lehdessä oli testattu asia: todella iso osa testatuista autoilijoista vaihtoi väärällä hetkellä ja ajoi monessa kohtaa väärällä vaihteella. Tästä tuloksena oli se että lopulta kulutuslukemat menivät ihan samaan automaatin kanssa, tai jopa suuremmaksi. Ja ihan sama juttuhan pätee tietenkin myös siihen jos automaatti tehtaan ilmoittamissa lukemissa on 0-100 kiihdytyksessä pari kymmenystä hitaampi: automaattiautoilla noihin ilmoitettuihin lukemiin pääsee kuka tahansa kun vaan polkee lapun lattiaan, manuaalilla se tulos taas riippuu paljonkin kuljettajasta. Veikkaisin että aika pieni osa itse asiassa pääsee manuaalilla lopulta automaatin lukemien alle.
 

Naughty_S

Jäsen
Ainakaan omalla kohdallani automaattien "vastustamisessa" ei ole kysymys mistään tehohävikeistä, vaan siitä, että automaatti tekee ajamisesta aika perkeleesti tylsempää. Monelle autoilu on tietysti vain paikasta A paikkaan B siirtymistä ja silloin automaatti varmasti ajaa asiansa, mutta kun itse satun autoilusta jollain kenties lapsellisella tavalla nauttimaan (vaikka ihan kauppareissullani), niin automaatti ei todellakaan tule kysymykseen.
Rouvalle kauppakassi -tyyliseen autoratkaisuun automaatti on varmasti järkevä vaihtoehto.
 

Thibauld

Jäsen
Suosikkijoukkue
Gwinnett Gladiators, Lukko
Ainakaan omalla kohdallani automaattien "vastustamisessa" ei ole kysymys mistään tehohävikeistä, vaan siitä, että automaatti tekee ajamisesta aika perkeleesti tylsempää. Monelle autoilu on tietysti vain paikasta A paikkaan B siirtymistä ja silloin automaatti varmasti ajaa asiansa, mutta kun itse satun autoilusta jollain kenties lapsellisella tavalla nauttimaan (vaikka ihan kauppareissullani), niin automaatti ei todellakaan tule kysymykseen.
Rouvalle kauppakassi -tyyliseen autoratkaisuun automaatti on varmasti järkevä vaihtoehto.

Veikkaanpa etta herra asustelee maaseudulla. Juuri noin itsekin joskus ajattelin. Itseasiassa olet osittain ihan oikeassa, sillä kaikessa vaivattomuudessaan tylsäähän tuo pelkän kaasun ja jarrun käyttö joskus on. Siinä manuaalissa on vaan sellainen vika että kun suurimmaksi osaksi siirryt ajelemaan kaupunkiin jossa oikeasti on ruuhkia esim Helsingin alue tai Tampere, niin rupeaa tuo kytkimen ja tikun kayttämen käymään työstä. Nykyisessä kotikaupungissani en voisi manuaalia edes kuvitella ajavani. Normi ajoaika esim. jäähallille on 50 minuutista 1 1/2 tuntiin ja matkaa kuitenkin on vain 15km. Nyt kun tuohon automaatin leppoisaan vaivattomuuteen on tottunut niin tuskin manuaalia itselleni enää hankin, vaikka maaseudulle muuttaisinkin.
 

fiftyeight

Jäsen
Suosikkijoukkue
Iddrott Förskott Puukädet
Ainakaan omalla kohdallani automaattien "vastustamisessa" ei ole kysymys mistään tehohävikeistä, vaan siitä, että automaatti tekee ajamisesta aika perkeleesti tylsempää.
- - -

Vaikuttaa, että et ole edes automaatilla ajanut? Automaatti vapauttaa nimenomaan sinut ajamaan, eikä tarvitse olla koko ajan kekkaloimassa vaihdekepin kanssa.

Itse ajelen pk-seudulla pääosin ja Helsingin keskustassa melkoisen paljon. Ei voisi vituttaa niissä ruuhkissa enempää jos olisi manuaalilaatikko. Sitä paitsi ainakin Sebringissä on autostick, jolla voi sitten leikkiä jos haluaa kepin kanssa leikkiä. (Autostick on vaihteiston asento, jossa saat manuaalivaihteiston päälle ja sitten painamalla keppiä oikealle tai vasemmalle voit itse vaihtaa vaihteita.)

Yksinkertaisesti, henkilö joka on automaattivaihteistolla hetkenkään ajanut, ei vaihda enää manuaaliin jossei ole pakko.
 

SergeiK

Jäsen
Suosikkijoukkue
pelaajamarkkinoiden varteenotettava vaihtoehto
Yksinkertaisesti, henkilö joka on automaattivaihteistolla hetkenkään ajanut, ei vaihda enää manuaaliin jossei ole pakko.
Miksi sinä valehtelet?

Olen henkilö, olen koeajanut Saab 9-3:n automaatilla, en pitänyt, ajan manuaalilla.
 

Veijari

Jäsen
Audin multitronicista en tykännyt yhtään, ainakaan pikkudieselissä. Meno on niin kuminauhamaista, ettei enempää voi olla. Ehkä isommassa myllyssä toimivampi vekotin?
 

puuntakaa

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ipa Ipandeerus
Yksinkertaisesti, henkilö joka on automaattivaihteistolla hetkenkään ajanut, ei vaihda enää manuaaliin jossei ole pakko.

Tämä on helppo allekirjoittaa. Itse en ole automaattivaihteista autoa koskaan omistanut, mutta entisen työn puolesta ja kavereiden autoja kokeillessa on automaattiloota tullut hyvinkin tutuksi. Useampi tuhat kilometria on tullut automaatilla ajettua. Käsivalinta automaattivaihteiston yhteydessä tuntuu olevan sääntö nykyään, mutta ainakaan itse en jaksanut sitä kokeilemisen jälkeen käyttää, vaan D:llä tuli aina ajeltua juuri tuon helppouden ja mukavuuden takia.

Ainoa miinus tulee sitten suunnattua Opelin automaattilootalle, koska se jäi aina matalilla kierroksilla hetkeksi "miettimään", ja jos tuli yritettyä tiukkaan väliin menemistä niin silloin saattoi tulla ikäviä tilanteita kun auto lähti ryömimään, vaikka tarkoitus oli ripeästi lähteä (ei siis mitään kuminpolttamista eikä muutakaan teinimenoa, vaan normaalia sujuvaa liikennekäyttäytymistä). Nyt kun tarkemmin mietin, niin en olekaan varma voiko tuosta syyttää jotain laatikonsäästö-ohjelmaa, koska kyseinen Opel oli 1,9 litrainen 150 hevosvoimainen turbodiesel ja saattoi hyvinkin olla niin, että turbo ei vielä matalilla kierroksilla ollutkaan mukana ja siksi auto lähti liikkeelle niin verkkaisesti?
 

Rodion

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kakun kasvattajat. Sympatiat kakun jakajille.
Sellainen huomio tomaatilla ajeleville, että vaikka auton huolto-ohjekirjassa lukeekin "automaattivaihteiston öljyä ei tarvitse vaihtaa" ja että "öljy kestää vaihdelaatikon eliniän" (sic!), silti sitä öljyä kannattaa vaihtaa. (Moottoristakin voisi sanoa samaa, että turha vaihtaa öljyjä, koska öljyt kyllä kestävät moottorin eliniän...)

Esimerkiksi 100 000 km tai 200 000km välein kun "huuhtelee" lootan öljyt, niin kestää huomattavasti paremmin kuin manuaali. Tämä toimenpide tehdään käytännössä jokaiselle taksiautolle, jossa on automaattiloota, joten huollon tyyppien ollessa huuli pyöreänä pyyntöä esitettäessä, voi sanoa, että "sama juttu mitä taksien automaattilootillekin tehdään, vaihdetaan ne öljyt ihan oikeasti, eikä vain lisätä paria litraa uutta öljyä."
 

Ex

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
SergeiK: Koeajo ei riitä, automaatti pitää omistaa. Itse ostin 2 vuotta sitten elämäni ensimmäisen automaattivaihteisen, ja vähintään pari viikkoa, ellei jopa kuukausi, meni totuttelemiseen (ilman kytkintä oli jotenkin orpo olo). Mutta nyt tuntuu varsin mukavalta (224 hv on ihan sopivasti automaatille)...

Kaipa sitä manuaaliinkin taas tottuisi, ja ajelinkin tuossa lomalla kaksi viikkoa vuokra-autolla, ja sujuihan se, mutta oli se silti vaan mukavaa päästä taas oman mesen rattiin!
 

SergeiK

Jäsen
Suosikkijoukkue
pelaajamarkkinoiden varteenotettava vaihtoehto
En valehtele. Puhuin autosta, en Saabista.
Wikipedian mukaan Saab 9-3 on "car". Online-sanakirjojen mukaan car tarkoittaa autoa, mutta myöskin vaunua tai hissin tai kuumailmapallon koria. Kenties olenkin ajanut kuumailmapallolla, enkä ole vain tajunnut sitä.

Listaatko tähän samantien kaikki ne (auto)merkit, joista tässä ketjussa herran mielestä saa puhua, ettei vahingossa tulisi puhuttua sellaisista kuumailmapallon koreista, joita Jatkoajan oma DelMonte-mies fiftyeight ei ole hyväksynyt?

Juupa juu. Tämä on taas tätä automiesten suvaitsevaisuutta, joka saa punaniskaisimmankin republikaanin näyttämään suvaitsevaisuuden perikuvalta.

Fiftyeight ilmeisesti on vakuuttunut, että koska hänelle tuottaa nautintoa saada nyrkki perseeseen, niin tätä nautintoa rakastavat kaikki ja ne jotka eivät rakasta, eivät vain ole saaneet nyrkkiä perseeseen.
Tässä tapauksessa voidaan sanoa, että nyrkki oli perseessä, ei se tuntunut pahalta, muttei mitenkään erityisen hyvältäkään. Ei nyrkin saaminen perseeseen jatkossa ole mikään dealbreaker, mutta en siitä mitenkään autokaupoissa preferoi.


Joten pidä tunkkisi, nyrkkisi ja automaattilaatikkosi.
 

fiftyeight

Jäsen
Suosikkijoukkue
Iddrott Förskott Puukädet
[
- - -
Tässä tapauksessa voidaan sanoa, että nyrkki oli perseessä, ei se tuntunut pahalta, muttei mitenkään erityisen hyvältäkään.
- - -

Kiitos, pidä vaan se oma nyrkkisi perseessäsi, itse en ole moista kokeillut enkä aio ihan heti kokeillakaan.

Saab ei ole auto, vaan jonkinlainen hurrien keksintö jolla voi liikkua paikasta toiseen jos on ihan pakko. Vapaakytkimellinen kajakkikaksikko. Ovat muuten sillä yrittäneet lentoonkin.

Kun ajaa vuodessa yli 35tkm, oppii arvostamaan automaattivaihteistoa ja vakionopeussäädintä.
 

Naughty_S

Jäsen
Vaikuttaa, että et ole edes automaatilla ajanut? Automaatti vapauttaa nimenomaan sinut ajamaan, eikä tarvitse olla koko ajan kekkaloimassa vaihdekepin kanssa.
Mistä näin päättelet? Muutamilla eri ikäisillä ja merkkisillä (vaihdellen 90-luvun alun manne-Mersusta uudempaan A4:ään) olen ajanut, eivätkä kokemukset periaatteessa mitenkään negatiivisia ole olleet. Siinä vaan tippuu yksi elementti ajamisen hauskuudesta pois. Se "vaihdekepin kanssa kekkalointi" kun vaan omasta mielestäni asiaan kuuluu.

En tiedä onko "yli 35tkm vuodessa" mielestäsi jotenkin maata mullistava rajapyykki, mutta se (kaikella kunnioituksella) ei oikein riitä boostaamaan mielipiteitäsi (se kai oli tarkoitus, kun asian mainitsit?) yhtään sen kummemmiksi.
Heittosi "Yksinkertaisesti, henkilö joka on automaattivaihteistolla hetkenkään ajanut, ei vaihda enää manuaaliin jossei ole pakko" on kaikessa yksinkertaisuudessaan täyttä paskaa. Lisäksi jollain Sebringin tossulla ajeleva(?) henkilö ei kyllä ole pätevä arvioimaan mikä on auto ja mikä ei...

Voihan se toki olla, että en vielä ole ajanut tarpeeksi kauan näissä "suurkaupunkien ruuhkissa" ja tulevaisuudessa koen suuren valaistuksen ja ostan automaattivaihteisen. Mene ja tiedä.
 

Mike

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, KäPa, NUFC
Vaikuttaa, että et ole edes automaatilla ajanut? Automaatti vapauttaa nimenomaan sinut ajamaan, eikä tarvitse olla koko ajan kekkaloimassa vaihdekepin kanssa.

Jonkun mielestä se kekkalointi ja kaikkien auton ajamiseen liittyvien toimintojen pitäminen omissa näpeissä kuuluu olennaisena osana siihen ajamiseen ja on jopa nautittavaa.
Itse voisin ajaa työpäiväni ajan automaatilla, mikäli olisin taksikuski Helsingin keskustassa, mutta siviilikäyttöön en moista halua.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös