Mainos

Autoiluketju

  • 3 319 751
  • 19 022

Sisäliitin

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Mikään ei ole tylsempää kuin ajaa jollain automaattilouksulla.

Mutta eihän nuo nyt mitenkään sen helpommin rikkikään mene kuin manuaaliaskitkaan. Osta pois vaan jos muuten miellyttää.
 

-OO-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Mikään ei ole tylsempää kuin ajaa jollain automaattilouksulla.

Tuota kepittämisen iloa minä en ole ikinä ymmärtänyt, että mikä juuri siinä kepin hämmentämisessä tekee ajamisesta Ajamista. Minä ennemminkin nautiskelen siitä ajamisesta silloin kun pystyy keskittymään kaikkeen muuhun ympärillä tapahtuvaan ja itse siihen ajamiseen, kun ei tarvitse olla vähän väliä hämmentämässä. Automaatti on vaan yksinkertaisesti niin vaivaton ja mukava että ikinä en enää manuaalia osta.
 

scholl

Jäsen
Itse olen samaa mieltä kuin -OO- ja DeS. Kilpa-autot ovat erikseen, mutta normaaliautoissa automaatti on ainoa oikea. Ei ole mitään järkeä pelata kepin ja kytkimen kanssa esim. kaupunkiruuhkissa, jos automaattikin on keksitty. No toisaalta saahan sitä istua vaikka kusiaispesässä, jos haluaa pitää ns. ikävää.
 
Suosikkijoukkue
Greek Philosophers
Itse olen samaa mieltä kuin -OO- ja DeS. Kilpa-autot ovat erikseen, mutta normaaliautoissa automaatti on ainoa oikea. Ei ole mitään järkeä pelata kepin ja kytkimen kanssa esim. kaupunkiruuhkissa, jos automaattikin on keksitty. No toisaalta saahan sitä istua vaikka kusiaispesässä, jos haluaa pitää ns. ikävää.

Sama täällä. En ymmärrä, mikä siinä kepin vatkaamisessa ja urkuharmoonin polkemisessa meitä eurooppalaisia jaksaa viehättää. Ei ikinä enää käsivaihteista kun automaattiin on tottunut.
 

Vekurinen

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kaikki altavastaajat
Mulla olis kysyttävää automaattivaihteista kun löysin muuten aika hyvän auton, mutta ainoana vikana (?) on se että se on automaattivaihteinen. Sitä oli hyvä ajaa, hinta/laatusuhde kohdallaan yms.

Ovatko automaattivaihteisten autojen vaihdelaatikot helposti rikki meneviä? Korjaus maksaa kuulemma älyttömästi... Pelottaa vaan kun auto on aika vanha, mutta kiinnostaisi kyllä aika paljon ostaa.

Muita kokemuksia automaattia vastaan ja puolesta?

edit. Joo siis auto olis Nissan 200SX.


Osta pois. Pitää paikkansa, että uudemmissa kieseissä eivät laatikkorempat tule halvaksi. Mutta vanhoihin saa käytetyn laatikon parilla sadalla eurolla + pari satkua korjaamon sedälle. Ei se minusta kovinkaan paljoa ole, saman verran kuin mersun määräaikaishuollon lasku. Tsekkaa ja kysele mahdollisimman paljon kyseisestä autosta, käyttäjäkokemukset vastaavista on ainakin tuossa ikäluokassa minusta aivan korvaamattomia. Automaattilaatikoitakin on niin monenlaisia, jossain W124 mesessä taitaa olla ihan ominaisuutena, että pykäläy jymähtää aika tuntuvasti silmään. Kun taas omassa autossani se olisi huolestuttavaa. Näin esimerkkinä.
 

GBenson

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Itse olen samaa mieltä kuin -OO- ja DeS. Kilpa-autot ovat erikseen, mutta normaaliautoissa automaatti on ainoa oikea. Ei ole mitään järkeä pelata kepin ja kytkimen kanssa esim. kaupunkiruuhkissa, jos automaattikin on keksitty. No toisaalta saahan sitä istua vaikka kusiaispesässä, jos haluaa pitää ns. ikävää.
Automaatilla on erittäin mukava ajella, jos autossa on riittävästi tehoa/vääntöä. Mikään ei ole hirveämpää, kuin ajaa jollain vanhalla ritsalla, jossa on pieni ja nuhainen moottori ja sen kaverina automaattilaatikko. Tai uudemmalla mutta pienellä bensakoneella. Nykyaikaisista TDI-moottoreista löytyy usein riittävästi vääntöä automaattilaatikon kaveriksi. Tai vaihtoehtoisesti vanha kunnon jenkki V8.
 

-OO-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Yleisimpiä perusteluja automaatin vastustajilla on se että automaatti kuluttaa muutaman desin enemmän ja siitä tulee tehohävikkiä verrattuna manuaaliin. Mutta väittäisinpä että yllättävän pieni osa manuaalilla autoilevista osaa ajaa/käyttää vaihteistoa sillä tavalla että se hyöty saadaan täysillä irti. Muistan lukeneeni tästä oikein faktatietoakin kun jossain lehdessä oli testattu asia: todella iso osa testatuista autoilijoista vaihtoi väärällä hetkellä ja ajoi monessa kohtaa väärällä vaihteella. Tästä tuloksena oli se että lopulta kulutuslukemat menivät ihan samaan automaatin kanssa, tai jopa suuremmaksi. Ja ihan sama juttuhan pätee tietenkin myös siihen jos automaatti tehtaan ilmoittamissa lukemissa on 0-100 kiihdytyksessä pari kymmenystä hitaampi: automaattiautoilla noihin ilmoitettuihin lukemiin pääsee kuka tahansa kun vaan polkee lapun lattiaan, manuaalilla se tulos taas riippuu paljonkin kuljettajasta. Veikkaisin että aika pieni osa itse asiassa pääsee manuaalilla lopulta automaatin lukemien alle.
 

Naughty_S

Jäsen
Ainakaan omalla kohdallani automaattien "vastustamisessa" ei ole kysymys mistään tehohävikeistä, vaan siitä, että automaatti tekee ajamisesta aika perkeleesti tylsempää. Monelle autoilu on tietysti vain paikasta A paikkaan B siirtymistä ja silloin automaatti varmasti ajaa asiansa, mutta kun itse satun autoilusta jollain kenties lapsellisella tavalla nauttimaan (vaikka ihan kauppareissullani), niin automaatti ei todellakaan tule kysymykseen.
Rouvalle kauppakassi -tyyliseen autoratkaisuun automaatti on varmasti järkevä vaihtoehto.
 

Thibauld

Jäsen
Suosikkijoukkue
Gwinnett Gladiators, Lukko
Ainakaan omalla kohdallani automaattien "vastustamisessa" ei ole kysymys mistään tehohävikeistä, vaan siitä, että automaatti tekee ajamisesta aika perkeleesti tylsempää. Monelle autoilu on tietysti vain paikasta A paikkaan B siirtymistä ja silloin automaatti varmasti ajaa asiansa, mutta kun itse satun autoilusta jollain kenties lapsellisella tavalla nauttimaan (vaikka ihan kauppareissullani), niin automaatti ei todellakaan tule kysymykseen.
Rouvalle kauppakassi -tyyliseen autoratkaisuun automaatti on varmasti järkevä vaihtoehto.

Veikkaanpa etta herra asustelee maaseudulla. Juuri noin itsekin joskus ajattelin. Itseasiassa olet osittain ihan oikeassa, sillä kaikessa vaivattomuudessaan tylsäähän tuo pelkän kaasun ja jarrun käyttö joskus on. Siinä manuaalissa on vaan sellainen vika että kun suurimmaksi osaksi siirryt ajelemaan kaupunkiin jossa oikeasti on ruuhkia esim Helsingin alue tai Tampere, niin rupeaa tuo kytkimen ja tikun kayttämen käymään työstä. Nykyisessä kotikaupungissani en voisi manuaalia edes kuvitella ajavani. Normi ajoaika esim. jäähallille on 50 minuutista 1 1/2 tuntiin ja matkaa kuitenkin on vain 15km. Nyt kun tuohon automaatin leppoisaan vaivattomuuteen on tottunut niin tuskin manuaalia itselleni enää hankin, vaikka maaseudulle muuttaisinkin.
 

fiftyeight

Jäsen
Suosikkijoukkue
Iddrott Förskott Puukädet
Ainakaan omalla kohdallani automaattien "vastustamisessa" ei ole kysymys mistään tehohävikeistä, vaan siitä, että automaatti tekee ajamisesta aika perkeleesti tylsempää.
- - -

Vaikuttaa, että et ole edes automaatilla ajanut? Automaatti vapauttaa nimenomaan sinut ajamaan, eikä tarvitse olla koko ajan kekkaloimassa vaihdekepin kanssa.

Itse ajelen pk-seudulla pääosin ja Helsingin keskustassa melkoisen paljon. Ei voisi vituttaa niissä ruuhkissa enempää jos olisi manuaalilaatikko. Sitä paitsi ainakin Sebringissä on autostick, jolla voi sitten leikkiä jos haluaa kepin kanssa leikkiä. (Autostick on vaihteiston asento, jossa saat manuaalivaihteiston päälle ja sitten painamalla keppiä oikealle tai vasemmalle voit itse vaihtaa vaihteita.)

Yksinkertaisesti, henkilö joka on automaattivaihteistolla hetkenkään ajanut, ei vaihda enää manuaaliin jossei ole pakko.
 

SergeiK

Jäsen
Suosikkijoukkue
pelaajamarkkinoiden varteenotettava vaihtoehto
Yksinkertaisesti, henkilö joka on automaattivaihteistolla hetkenkään ajanut, ei vaihda enää manuaaliin jossei ole pakko.
Miksi sinä valehtelet?

Olen henkilö, olen koeajanut Saab 9-3:n automaatilla, en pitänyt, ajan manuaalilla.
 

Veijari

Jäsen
Audin multitronicista en tykännyt yhtään, ainakaan pikkudieselissä. Meno on niin kuminauhamaista, ettei enempää voi olla. Ehkä isommassa myllyssä toimivampi vekotin?
 

puuntakaa

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ipa Ipandeerus
Yksinkertaisesti, henkilö joka on automaattivaihteistolla hetkenkään ajanut, ei vaihda enää manuaaliin jossei ole pakko.

Tämä on helppo allekirjoittaa. Itse en ole automaattivaihteista autoa koskaan omistanut, mutta entisen työn puolesta ja kavereiden autoja kokeillessa on automaattiloota tullut hyvinkin tutuksi. Useampi tuhat kilometria on tullut automaatilla ajettua. Käsivalinta automaattivaihteiston yhteydessä tuntuu olevan sääntö nykyään, mutta ainakaan itse en jaksanut sitä kokeilemisen jälkeen käyttää, vaan D:llä tuli aina ajeltua juuri tuon helppouden ja mukavuuden takia.

Ainoa miinus tulee sitten suunnattua Opelin automaattilootalle, koska se jäi aina matalilla kierroksilla hetkeksi "miettimään", ja jos tuli yritettyä tiukkaan väliin menemistä niin silloin saattoi tulla ikäviä tilanteita kun auto lähti ryömimään, vaikka tarkoitus oli ripeästi lähteä (ei siis mitään kuminpolttamista eikä muutakaan teinimenoa, vaan normaalia sujuvaa liikennekäyttäytymistä). Nyt kun tarkemmin mietin, niin en olekaan varma voiko tuosta syyttää jotain laatikonsäästö-ohjelmaa, koska kyseinen Opel oli 1,9 litrainen 150 hevosvoimainen turbodiesel ja saattoi hyvinkin olla niin, että turbo ei vielä matalilla kierroksilla ollutkaan mukana ja siksi auto lähti liikkeelle niin verkkaisesti?
 

Rodion

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kakun kasvattajat. Sympatiat kakun jakajille.
Sellainen huomio tomaatilla ajeleville, että vaikka auton huolto-ohjekirjassa lukeekin "automaattivaihteiston öljyä ei tarvitse vaihtaa" ja että "öljy kestää vaihdelaatikon eliniän" (sic!), silti sitä öljyä kannattaa vaihtaa. (Moottoristakin voisi sanoa samaa, että turha vaihtaa öljyjä, koska öljyt kyllä kestävät moottorin eliniän...)

Esimerkiksi 100 000 km tai 200 000km välein kun "huuhtelee" lootan öljyt, niin kestää huomattavasti paremmin kuin manuaali. Tämä toimenpide tehdään käytännössä jokaiselle taksiautolle, jossa on automaattiloota, joten huollon tyyppien ollessa huuli pyöreänä pyyntöä esitettäessä, voi sanoa, että "sama juttu mitä taksien automaattilootillekin tehdään, vaihdetaan ne öljyt ihan oikeasti, eikä vain lisätä paria litraa uutta öljyä."
 

Ex

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
SergeiK: Koeajo ei riitä, automaatti pitää omistaa. Itse ostin 2 vuotta sitten elämäni ensimmäisen automaattivaihteisen, ja vähintään pari viikkoa, ellei jopa kuukausi, meni totuttelemiseen (ilman kytkintä oli jotenkin orpo olo). Mutta nyt tuntuu varsin mukavalta (224 hv on ihan sopivasti automaatille)...

Kaipa sitä manuaaliinkin taas tottuisi, ja ajelinkin tuossa lomalla kaksi viikkoa vuokra-autolla, ja sujuihan se, mutta oli se silti vaan mukavaa päästä taas oman mesen rattiin!
 

SergeiK

Jäsen
Suosikkijoukkue
pelaajamarkkinoiden varteenotettava vaihtoehto
En valehtele. Puhuin autosta, en Saabista.
Wikipedian mukaan Saab 9-3 on "car". Online-sanakirjojen mukaan car tarkoittaa autoa, mutta myöskin vaunua tai hissin tai kuumailmapallon koria. Kenties olenkin ajanut kuumailmapallolla, enkä ole vain tajunnut sitä.

Listaatko tähän samantien kaikki ne (auto)merkit, joista tässä ketjussa herran mielestä saa puhua, ettei vahingossa tulisi puhuttua sellaisista kuumailmapallon koreista, joita Jatkoajan oma DelMonte-mies fiftyeight ei ole hyväksynyt?

Juupa juu. Tämä on taas tätä automiesten suvaitsevaisuutta, joka saa punaniskaisimmankin republikaanin näyttämään suvaitsevaisuuden perikuvalta.

Fiftyeight ilmeisesti on vakuuttunut, että koska hänelle tuottaa nautintoa saada nyrkki perseeseen, niin tätä nautintoa rakastavat kaikki ja ne jotka eivät rakasta, eivät vain ole saaneet nyrkkiä perseeseen.
Tässä tapauksessa voidaan sanoa, että nyrkki oli perseessä, ei se tuntunut pahalta, muttei mitenkään erityisen hyvältäkään. Ei nyrkin saaminen perseeseen jatkossa ole mikään dealbreaker, mutta en siitä mitenkään autokaupoissa preferoi.


Joten pidä tunkkisi, nyrkkisi ja automaattilaatikkosi.
 

fiftyeight

Jäsen
Suosikkijoukkue
Iddrott Förskott Puukädet
[
- - -
Tässä tapauksessa voidaan sanoa, että nyrkki oli perseessä, ei se tuntunut pahalta, muttei mitenkään erityisen hyvältäkään.
- - -

Kiitos, pidä vaan se oma nyrkkisi perseessäsi, itse en ole moista kokeillut enkä aio ihan heti kokeillakaan.

Saab ei ole auto, vaan jonkinlainen hurrien keksintö jolla voi liikkua paikasta toiseen jos on ihan pakko. Vapaakytkimellinen kajakkikaksikko. Ovat muuten sillä yrittäneet lentoonkin.

Kun ajaa vuodessa yli 35tkm, oppii arvostamaan automaattivaihteistoa ja vakionopeussäädintä.
 

Naughty_S

Jäsen
Vaikuttaa, että et ole edes automaatilla ajanut? Automaatti vapauttaa nimenomaan sinut ajamaan, eikä tarvitse olla koko ajan kekkaloimassa vaihdekepin kanssa.
Mistä näin päättelet? Muutamilla eri ikäisillä ja merkkisillä (vaihdellen 90-luvun alun manne-Mersusta uudempaan A4:ään) olen ajanut, eivätkä kokemukset periaatteessa mitenkään negatiivisia ole olleet. Siinä vaan tippuu yksi elementti ajamisen hauskuudesta pois. Se "vaihdekepin kanssa kekkalointi" kun vaan omasta mielestäni asiaan kuuluu.

En tiedä onko "yli 35tkm vuodessa" mielestäsi jotenkin maata mullistava rajapyykki, mutta se (kaikella kunnioituksella) ei oikein riitä boostaamaan mielipiteitäsi (se kai oli tarkoitus, kun asian mainitsit?) yhtään sen kummemmiksi.
Heittosi "Yksinkertaisesti, henkilö joka on automaattivaihteistolla hetkenkään ajanut, ei vaihda enää manuaaliin jossei ole pakko" on kaikessa yksinkertaisuudessaan täyttä paskaa. Lisäksi jollain Sebringin tossulla ajeleva(?) henkilö ei kyllä ole pätevä arvioimaan mikä on auto ja mikä ei...

Voihan se toki olla, että en vielä ole ajanut tarpeeksi kauan näissä "suurkaupunkien ruuhkissa" ja tulevaisuudessa koen suuren valaistuksen ja ostan automaattivaihteisen. Mene ja tiedä.
 

Mike

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, KäPa, NUFC
Vaikuttaa, että et ole edes automaatilla ajanut? Automaatti vapauttaa nimenomaan sinut ajamaan, eikä tarvitse olla koko ajan kekkaloimassa vaihdekepin kanssa.

Jonkun mielestä se kekkalointi ja kaikkien auton ajamiseen liittyvien toimintojen pitäminen omissa näpeissä kuuluu olennaisena osana siihen ajamiseen ja on jopa nautittavaa.
Itse voisin ajaa työpäiväni ajan automaatilla, mikäli olisin taksikuski Helsingin keskustassa, mutta siviilikäyttöön en moista halua.
 

hanu

Jäsen
Suosikkijoukkue
raitapaita
Meiltä löytyy sekä manuaali- että automaattivaiheiset autot perheestä. Työmatkani on melkein pelkkää maantietä eli ei ole väliä kummalla kulkee kun vaihde on sillä suurimmalla kuitenkin. Automaatti on omiaan kaupunkiajoon, mutta kun meillä lähdetään appiukolle, jonne tulee kolmisenkymmentä kilometriä mutkaista ja mäkistä soratietä, niin manuaali silloin valitaan alle. Moottorijarrutus ja tavallaan oikeean vaihteen ennakointi ovat tarpeellisia ominaisuuksia tuolla. Varsinkin liukkaaseen aikaan tuollaisen pikkutien alamäissä tomaatti on ikävä kun veto on pois jarrutettaessa.

t. hanu
 

Thibauld

Jäsen
Suosikkijoukkue
Gwinnett Gladiators, Lukko
Jonkun mielestä se kekkalointi ja kaikkien auton ajamiseen liittyvien toimintojen pitäminen omissa näpeissä kuuluu olennaisena osana siihen ajamiseen ja on jopa nautittavaa.
Itse voisin ajaa työpäiväni ajan automaatilla, mikäli olisin taksikuski Helsingin keskustassa, mutta siviilikäyttöön en moista halua.

Juu no mielipideasiahan tamakin on ja jokaisella on mielipiteeseensa oikeus ja omat syynsa. Voisitko perustella minulle miten sinulla manuaalilaatikolla on paremmin homma omissa napeissa. Ymmarran kylla etta onhan siina enemman optioita siis jos vaikka haluaa ajaa ykkosella kuuttakymppia ( tosin luonaahan tuo automaatillakin ) mutta onko siis jotain pakottavaa tilannetta jossa tuo manuaali on yksinkertaisesti parempi kuin manuaali. Ymmarran kylla kantasi siina mielessa esim. jos olisin itse hankkimassa jotain urheiluautoa, niin kuuluuhan sen olla manuaalilaatikolla varustettu. Perustankin nakemykseni automaatin paremmuudesta siihen etta yleisimmin kuitenkin tavallisilla perheautoilla tulee ajettua.
 

Kapo

Jäsen
Juu no mielipideasiahan tamakin on ja jokaisella on mielipiteeseensa oikeus ja omat syynsa. Voisitko perustella minulle miten sinulla manuaalilaatikolla on paremmin homma omissa napeissa. Ymmarran kylla etta onhan siina enemman optioita siis jos vaikka haluaa ajaa ykkosella kuuttakymppia ( tosin luonaahan tuo automaatillakin ) mutta onko siis jotain pakottavaa tilannetta jossa tuo manuaali on yksinkertaisesti parempi kuin manuaali. Ymmarran kylla kantasi siina mielessa esim. jos olisin itse hankkimassa jotain urheiluautoa, niin kuuluuhan sen olla manuaalilaatikolla varustettu. Perustankin nakemykseni automaatin paremmuudesta siihen etta yleisimmin kuitenkin tavallisilla perheautoilla tulee ajettua.

Manuaalilla tietää aina tasan tarkkaan onko veto päällä vai ei, talvella tällä on merkitystä vaikka ei urheiluautolla ajaisikaan. Lisäksi manuaali ei vaihda vaihdetta keskellä mutkaa ilman kuskia ja moottorijarruttaa paremmin.

Automaattiverrokkina PSA:n 6-lovinen. (407)
 

Thibauld

Jäsen
Suosikkijoukkue
Gwinnett Gladiators, Lukko
Manuaalilla tietää aina tasan tarkkaan onko veto päällä vai ei, talvella tällä on merkitystä vaikka ei urheiluautolla ajaisikaan. Lisäksi manuaali ei vaihda vaihdetta keskellä mutkaa ilman kuskia ja moottorijarruttaa paremmin.

Automaattiverrokkina PSA:n 6-lovinen. (407)

Kiitokset asiallisesta vastauksesta.
Tuo varmasti on kaikki taytta asiaa ja myonnan etten tuota ole noin tullut ajatelleeksi. Tuskin noita automaatteja silti noin paljon olisi jos ne talvella ihan tappopeleja olisivat, mutta varmasti manuaalilla etua tuolloin on. Omat ajokokemukset automaatilla oikeilla talvikeleilla ovat sen verran vahaiset etten pysty tassa nyt sen enempaa analysoimaan.
 

Flu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Flyers, Padres
Olen henkilö, olen koeajanut Saab 9-3:n automaatilla, en pitänyt, ajan manuaalilla.
Tuo 9-3:n automaattilaatikko on kyllä oikeasti todella huono - tosin uuteen malliin on kuullema parantunut huomattavasti. "Vanhassa" 9-3:ssa automaatilla menetti aivan järkyttävästi tehoja. Tosin en kyllä ymmärrä miten kukaan Sebringmies voi Saabia haukkua autona. Voi hyvä elämä.

Meidän perheautossamme automaatti on kyllä todella hyödyllinen. Kun tätä nykyä lähinnä länkkärillä suhaa menemään, niin automaatti on ehdoton. Omassa autossani taasen en automaattia halua ikinä. Jo pelkästään tarkasti kontrolloitavan moottorijarrutuksen menettäminen vei ajonautinnosta melkoisen osan. Ohituksissa ja liukkaalla on myös manuaalilaatikko ylivoimainen, mutta hyvällä automaatillakin (mielestäni esim. BMW) pärjää loistavasti.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös