Mainos

Autoiluketju

  • 3 320 091
  • 19 022

Trenchtown

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Jos sieltä on jousi poikki niin uskoisin että vaihtavat sen uuteen ilman mitään suurempia kitinöitä. Sanoo vaan että auton hankinnasta asti se on tuota ääntä pitänyt ja nyt päätin tulla kysymään että missä vika. Toinen vaihtoehto on, että takarenkaassa on vääränlainen pultti tai jopa pultit, joka syö sitä vannetta ja ainakin jarrutuksissa antaa itsensä ilmi tuollaisella napsahtavalla äänellä. Toki tuo vaihtoehto on varmaankin jo tarkistettu.
 

costi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Blues, #33 Timo Hirvonen
Kaiser Soze kirjoitti:
Kyseinen takuu koskee moottoria ja voimansiirtoa.
Viime syksynä työharjoittelussa ollessani työnohjaajani autossa kuljettajan oven saranat hajosivat, eli ovi lähes tulkoon tippui paikaltaan. Auto oli ostettu alle 6kk sitten, joten liikkeeseen juttelemaan ja liike maksoi korjauksen. Tietysti se on ihan liikkeestä kiinni, mutta kannattaa nyt ainakin ensimmäisenä käydä sieltä liikkeestä kysymästä.
 

JV

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
costi kirjoitti:
En mene vannomaan että tämä olisi oikeaa tietoa, muttä ymmärtääkseni liikkeillä on käytetyissä autoissa liikkeestä riippuen 6 kuukauden takuu, eli uskoisin liikkeen hoitavan tuon vian korjauksen.

Kyse ei ole takuusta, vaan virhevastuusta. Ja se koskee kaikkea kulutustavaraa. Se poikkeaa takuusta mm. siten että normaalista kulumisesta johtuvia vikoja ei korvata. Eli 500 euron 15-vuotiaasta autosta tuskin saa missään olosuhteissa mitään korjautettua myyjän piikkiin, pari vuotta vanhassa vähän ajetussa taas paljonkin. Tuolla on asiaa selostettu, Kuluttajaviraston sivuilta löytyy muutenkin tietoa.

http://www.kuluttajavirasto.fi/user/loadFile.asp?id=3780
 

HangoverFairy

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK
Taas on pakko ihmetellä Eu-direktiivejä

Ei voi kun ihmetellä tätä ajopiirturipakkoa ajoneuvoihin, joilla kuskataan eläimiä ja ajoneuvoyhdistelmänpainon ylittäessä 3500kg ja/tai liikuttavan matkan oltaessa yli 50 kilometriä. Säännös koskee pääasiasiassa hevoskuljetuksia. Syyksi ilmoitetaan, että hevosen(sien) osallistuessa raveihin homma on ansiotyötä, joten yhdistelmän liikkuminen tien päällä on ansiotyötä. Just ?


Useimmissa tapauksissa kuitenkin auto, jolla koppia vedetään on ainut auto taloudessa. Se onkin sitte hienoa, kun pitää kiekkoa täytellä, joka kauppareissulla. Uusimpiin autoihin saa tietysti digitaalisenpiirturin eli pääse pelkällä tietojen printtaamisella. Ajotietoja on säilytettävä 10 vuotta.

No vuoden loppuun mennessä piirturien tarvii olla asennettuna autoissa, joilla vedetään koppia. Asennuskustannukset tällä hetkellä 1200-2000€.
Kai tämän direktiivin pitää koskea jatkossa myös autoja, joilla vedetään esimerkiksi henkilönostinta eli kaikki "pikku-e" yhdistelmät.

Se onkin sitte hienoa, jos talon ulkosivuremonttia varten tarvii vuokrata nostokori, niin tarvii käydä ensimmäiseksi asennuttamassa ajopiirturi autoon.
Kiitos taas tästäkin.
 

Orman Mollis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Bruins
HangoverFairy kirjoitti:
Ei voi kun ihmetellä tätä ajopiirturipakkoa ajoneuvoihin, joilla kuskataan eläimiä ja ajoneuvoyhdistelmänpainon ylittäessä 3500kg ja/tai liikuttavan matkan oltaessa yli 50 kilometriä. Säännös koskee pääasiasiassa hevoskuljetuksia. Syyksi ilmoitetaan, että hevosen(sien) osallistuessa raveihin homma on ansiotyötä, joten yhdistelmän liikkuminen tien päällä on ansiotyötä. Just ?


No vuoden loppuun mennessä piirturien tarvii olla asennettuna autoissa, joilla vedetään koppia. Asennuskustannukset tällä hetkellä 1200-2000€.
Kai tämän direktiivin pitää koskea jatkossa myös autoja, joilla vedetään esimerkiksi henkilönostinta eli kaikki "pikku-e" yhdistelmät.

Se onkin sitte hienoa, jos talon ulkosivuremonttia varten tarvii vuokrata nostokori, niin tarvii käydä ensimmäiseksi asennuttamassa ajopiirturi autoon.
Kiitos taas tästäkin.

HUH HUH!! Ei helvetti, on se mukavaa kun viisaammat päättävät näistä asioista... Mitähän hyötyä tästäkin säädöksestä on?

Ei näihin voi oikein suhtautua huumorillakaan, kun tietää miten monelle tutulle tästäkin koituu turhan päiväistä rahanmenoa, vitutusta ja turhaa työtä..

Eikö oikeasti tälle viikolle löydy yhtään hyvää uutista?!?
 

AnaKonda

Jäsen
Suosikkijoukkue
NFL, Kärpät, NJ Devils, Kraken
HangoverFairy kirjoitti:
Ei voi kun ihmetellä tätä ajopiirturipakkoa ajoneuvoihin, joilla kuskataan eläimiä ja ajoneuvoyhdistelmänpainon ylittäessä 3500kg ja/tai liikuttavan matkan oltaessa yli 50 kilometriä. Säännös koskee pääasiasiassa hevoskuljetuksia. Syyksi ilmoitetaan, että hevosen(sien) osallistuessa raveihin homma on ansiotyötä, joten yhdistelmän liikkuminen tien päällä on ansiotyötä. Just ?


Useimmissa tapauksissa kuitenkin auto, jolla koppia vedetään on ainut auto taloudessa. Se onkin sitte hienoa, kun pitää kiekkoa täytellä, joka kauppareissulla. Uusimpiin autoihin saa tietysti digitaalisenpiirturin eli pääse pelkällä tietojen printtaamisella. Ajotietoja on säilytettävä 10 vuotta.

No vuoden loppuun mennessä piirturien tarvii olla asennettuna autoissa, joilla vedetään koppia. Asennuskustannukset tällä hetkellä 1200-2000€.
Kai tämän direktiivin pitää koskea jatkossa myös autoja, joilla vedetään esimerkiksi henkilönostinta eli kaikki "pikku-e" yhdistelmät.

Se onkin sitte hienoa, jos talon ulkosivuremonttia varten tarvii vuokrata nostokori, niin tarvii käydä ensimmäiseksi asennuttamassa ajopiirturi autoon.
Kiitos taas tästäkin.

Tätä tässä on mietitty ja kirottu viime aikoina. Oman yrityksen osalta hevostrailerin veto on tullut varsin ajankohtaiseksi viimeisen puolentoista vuoden aikana ja matkat ovat olleet siitä n. 200 kilometristä 2000 kilometriin / reissu. Lähimmät matkat tulee Oulun Hevosklinikalle, kun se on oikeastaan lähin pätevä eläinlääkäri ja sinnekin tulee matkaa se 90km yhteen suuntaan. Nyt siis joudutaan asentamaan piirturi pelkkiin eläinlääkärimatkoihin! Upeaa, päättäjät, upeaa! Pitää ilmeisesti hankkia se kuorma-auto, sinne olisi muutenkin pakko asentaa se piirturi.
 
JV kirjoitti:
Kyse ei ole takuusta, vaan virhevastuusta. Ja se koskee kaikkea kulutustavaraa. Se poikkeaa takuusta mm. siten että normaalista kulumisesta johtuvia vikoja ei korvata. Eli 500 euron 15-vuotiaasta autosta tuskin saa missään olosuhteissa mitään korjautettua myyjän piikkiin, pari vuotta vanhassa vähän ajetussa taas paljonkin. Tuolla on asiaa selostettu, Kuluttajaviraston sivuilta löytyy muutenkin tietoa.

http://www.kuluttajavirasto.fi/user/loadFile.asp?id=3780

Vähän aikaa sitten laukesi keskuslukon yksi ovimoottori juuri likkeestä käytettynä ostetusta autosta. Vika oli sinänsä vänkä, ovi ei lukittunut, ja jumittunut lukon nuppi jäi vielä käteen. Ovea ei siiis saanut mitenkään lukkoon, mutta auton hälytin kyllä pelasi, eli kun tuon oven avasi, alkoi häly huutaa.

Soittelin myyjälle, jonka kanta alkuvaiheessa oli se ettei vika kuulu heidän vastuulleen. Kyselin tuon virhevastuun perään, ja myöhemmin myyjä soitteli minulle ja pyysi tuomaan auton näytille ja arveli että "jonkinlaiseen sopuun varmasti päästään". Vein auton näytille, rikkinäinen moottori vaihdettiin ja kulut olivat tasan nolla euroa minulle. Remonttihan ei ollut isotöinen, aikaa meni noin puoli tuntia, mutta alkuperäinen ovimoottori olisi maksanut n. 150 €. Palvelu oli siis alkukankeuden jälkeen oikein asiallista ja homma hoitui niin kuin pitikin.
 

dude

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kalevan Haukat
Olis kiva nähdä tilasto uusien autojen prosentuaalisesta myyntijakautumasta eri paikkakunnilla. Eli onko tietyissä kapungeissa ykkösenä Toyota ja toisessa Nissan tjsp.

Esim. Saab on auto, jota näkee toki suht harvoin nykyään, mutta kaikki tuntemani Saabin omistajat ovat pohjalaisia. Joko sieltä kotoisin tai edelleen siellä asuvia. Sikäli aika hauska yksityiskohta.
 

Senior

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
dude kirjoitti:
Olis kiva nähdä tilasto uusien autojen prosentuaalisesta myyntijakautumasta eri paikkakunnilla. Eli onko tietyissä kapungeissa ykkösenä Toyota ja toisessa Nissan tjsp.

http://www.autoalantiedotuskeskus.fi/default.asp?sivu=julkaisut.asp

Tuolta kun lataat Autoalan Faktat -Julkaisut -osiosta "Autoalan faktat 2007" niin näet paljon mielenkiintoista tietoa mm autojen rekisteröinneistä, vaikkei siellä alueellista tietoa olekaan. Mielenkiintoinen PDF enivei.
 

scholl

Jäsen
duden kysymykseen sanoisin sen verran, että Saab 9-1 on sellainen auto, joka jyrää merkin kaupunkeihin kerta heitolla. Se on mielestäni paremmannäköinen auto kuin Volvo C30 ja voi jopa saada saksalaisten merkkien ja Alfan ostajia hankkimaan Saabin. Sinkulle tai kakkosautoksi varmaan mielenkiintoinen valinta kaupunkiin. Uskon, että siitä tulee menestys.
 
Suosikkijoukkue
HIFK, NFL, Roosters
Apua !!!

Suunnitelmissa olisi hankkia syksyn korvilla kolmiovinen, viistoperä pikkusportti.
Kartoituksessa olen katsellut lähinnä Peugeot 206, Seatin, Skodan ja Hondan malleja.
Olisin kiitollinen jos joku pystyisi omakohtaisesta kokemuksesta briefaamaan kyseisten autojen hyvistä ja huonoista puolista tänne forumille tai ihan YV:llä.
Suosituksia otetaan myös vastaan jos listasta on jäänyt jokin helmi kokonaan ulkopuolelle...

-Deion-
 

Shayne

Jäsen
Suosikkijoukkue
Vihreäpaitainen mies & Petun pelistragedia
Minulle on aina sanottu, että älä ikinä osta ranskalaista. Ostin sitten kuitenkin, näköjään jonkiun maanantaikappaleen, koska siinä ei ole mitään vikaa, ei sitten yhtäkään ollut kahden vuoden uran aikana. Lähipiirissä samanlaisia yksilöitä poltetaan autokatoksissa vakuutuspetoksen nimissä. En aio itsekään enää seuraavaksi ottaa samaa riskiä ostaessani autoa, koska lottovoittotuurini taisi mennä jo tämän kohdalla.

Mutta noi kolme jälkimmäistä merkkiä, niistä käsittääkseni kaikki ovat laatua nykyään, jopa Seat? Skoda ja Honda ainakin.

Eli ei nyt suoranaisesti yyvee-tasoista omalehmäojassa-kommenttia tullut, vaikka niin toivoitkin, mutta kun kaipaisin itsekin vähän kokemuksia kyseisistä fiudeista. VW:llä on hyvännäköistä kamaa, mutta jos puhutaan muista kuin Poloista, niin kannattaako niitä ostaa? Monet sanoo, että kannattaa. Jos on varaa maksaa. Keskikokoinen, ei välttämättä mikään perheauto siis haussa. Fiatit, Fordit ja Ooppelit älkööt vaivautuko.
 

-OO-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Onko kellään muuten mitään kokemusta tästä "Väyrys-koppaisesta" CLK-Mersusta? Tekisi mieli päivittää jossain vaiheessa tämä nykyinen 124-koppainen coupe tuohon uudempaan, näyttäisi saavan todella vähän ajettuja yksilöitä ihan kohtuulliseen hintaan. Siitä perus-Väyrysestähän ei ainakaan vanhoilla mersumiehillä ole ollut kovin positiivisia kommentteja (ainakin ne pahat ruosteongelmat on tiedossa) mutta päteekö tuohon coupeen sitten samat viat/ominaisuudet kuin siihen sedaniin?
 

vision

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Neion Deion #21 kirjoitti:
Suunnitelmissa olisi hankkia syksyn korvilla kolmiovinen, viistoperä pikkusportti..

Skoda on tätä nykyä käytännössä volkkari hieman halvemmalla hinnalla eikä octavia turhaan ole menestynyt niissä testeissä. Itsellä on rs fabia alla eikä mitään pahaa sanottavaa. On tosin kiisseli. Polo gt voisi olla melko mielenkiintoinen valinta.

206:n ja seatit kiertäisin melko kaukaa. Mitä minä olen ollut niiden kanssa tekemisissä niin viaton ranskalainen on lottovoitto ja sähköviaton seatti raaputusarpavoitto.
 

Mikke73

Jäsen
Suosikkijoukkue
Haukat, Ässät
vision kirjoitti:
Skoda on tätä nykyä käytännössä volkkari hieman halvemmalla hinnalla eikä octavia turhaan ole menestynyt niissä testeissä. Itsellä on rs fabia alla eikä mitään pahaa sanottavaa. On tosin kiisseli. Polo gt voisi olla melko mielenkiintoinen valinta.

206:n ja seatit kiertäisin melko kaukaa. Mitä minä olen ollut niiden kanssa tekemisissä niin viaton ranskalainen on lottovoitto ja sähköviaton seatti raaputusarpavoitto.
Ihan vaan tiedoksi, että Seat on tätä nykyä käytännössä Skoda/Audi/Volkswagen. Saman konsernin tuote kuin Skodakin, joten suurimmaksi osaksi samoja komponentteja käytetty myös sähköpuolella.
Itselläni on -04 Toledo, eikä yhtään sähkövikaa ole vielä ollut, enkä ole kuullut muidenkaan Seat-omistajien moisesta valittavan.

Jos haluat kiertää Seatit kaukaa, niin paras siis tehdä sama Skodallekin. Laadussa ei eroa ole.
 

vision

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Mikke73 kirjoitti:
Ihan vaan tiedoksi, että Seat on tätä nykyä käytännössä Skoda/Audi/Volkswagen..

Enpä tiennyt tuota. Oma mielikuva seateista on muotoutunut tuttujen kautta jotka ovat seateilla liikkuneet eli en ole itse koskaan seatia omistanut mikä jäi tuossa epäselväksi.
 

scholl

Jäsen
Mikke73 kirjoitti:
Ihan vaan tiedoksi, että Seat on tätä nykyä käytännössä Skoda/Audi/Volkswagen.

Tätä nykyä? Seathan on integroitu Volkswagen AG:hen jo ennen Skodaa.

Se, mikä Seatissa ja Skodassa on olennaisin ero on se, että Seat on urheilullinen. Se on ollut Audin johtamassa urheilullisten autojen ryhmässä, minkä kytköksen Martin Winterkorn ilmeisesti purkaa. Lisäksi tätä urheilullisuutta on tukenut se, että mm. Alfa 156:n piirtänyt Walter da Silva on piirtänyt viime vuodet Seatin uudet mallit. Skoda sen sijaan on merkki, joka panostaa halpoihin hintoihin, suuriin tiloihin, käytettävyyteen Itä-Euroopan huonoilla teillä etc. On tehty malleja kuten Octavia, joka on pitkä lyhyelle golf-luokan pohjalevylle, joka tietysti takaa esim. suuren tavaratilan, mutta näkyy sitten ajettavuudessa. Eli siis Seat ja Skoda ovat hyvin erilaisia autoja. Toinen urheilullinen ja toinen ei, vaikka siis tosiaan itse laatu on hyvin paljon samalla tasolla ja komponentit ovat hyvin pitkälti samoja.

edit. tosiaan joka heittää Seatista skeidaa niin sellaisen pitäisi ehdottomasti muistaa Skodan olevan sama kuin Skoda 120.
 

Kaiser Soze

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rontti's potatoes, whiners and wankers
Mikke73 kirjoitti:
Jos haluat kiertää Seatit kaukaa, niin paras siis tehdä sama Skodallekin. Laadussa ei eroa ole.


Kyllä on. Seat on köyhän miehen VW, ja siinä vertailussa laatueron huomaa hyvin helposti. Skoda taasen sijoittuu noiden kahden väliin ja Audi ykköseksi.
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Mattimeikäläisten automerkeissä suurimmat erot taitavat muodostua mielikuvissa, varsinkin jos käyttäjänä on henkilö, joka ei ole esim. työnsä puolesta päässyt testailemaan eri merkkejä. Ajotuntumassa yms. seikoissa huomaa kyllä eroja, mutta tosiaan vasta kunnon otannalla. Itse olin sikäli hyvässä duunissa useamman vuoden, että eri kokoluokkia ja automerkkejä tuli testailtua riittävästi. Tästä oikeastaan opin sen, etten jaksa tehdä kiveen hakattuja luokitteluja puoleen enkä toiseen, vaan annan auton luoman fiiliksen ja ominaisuuksien ratkaista kaupat.

Mielikuvien perässä meneminen harhauttaa sikälikin, että käytännössähän useat merkit tekevät yhteistyötä alustojen yms. suhteen, eikä tämä rajoitu pelkästään jonkun tietyn imagon (esim. PSA) konserneihin, vaan yhteistyötä pitkin ja poikin valmistajia. Ja lopulta kyseessä on kuitenkin yksilö, oli se sitten ranskis, japsi, saku tai mikä tahansa.

Suosittelen niin Neion Deionille kuin muillekin kokeilemaan eri vaihtoehtoja ennakkoluulottomasti ja valitsemaan sen, mikä tuntuu parhaimmalta, ei sitä, mitä naapuri hehkuttaa tai dissaa. Jos kisa on tasainen loppumetreillä, kannattaa kysellä merkin tarjoamien palveluiden perään. Esim. Pösöllä, Skodalla ja Opelilla on melko hyvät tiepalveluehdot, mikäli auto jättää tielle.
 

Rodion

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kakun kasvattajat. Sympatiat kakun jakajille.
Jostain syystä minulla on muotutunut viime aikoina autonvalintaperusteet hieman uusiksi: esteettisyys on noussut korkealle.

Etenkin kojelaudan ulkonäkö, mutta myös koko auton ulkonäkö.

Vaikka joku auto olisi kiva ajaa, tilava ja muuten mukava, niin kojelaudan tökeryyden vuoksi ei voisi kuvitellakaan ostavansa ko. autoa.

Varmaan joku alitajuntainen juttu jonkun automerkkien mainonnasta?

Nykyään myös mukavuus ja etupenkin tilat ovat korkeammalla kuin "ohjaustunto", kun puhutaan valintaperusteista.

Onko muilla kokemuksia tällaisista mieltymysmuutoksista ja minkälaisista jos on?
 

Mikke73

Jäsen
Suosikkijoukkue
Haukat, Ässät
Kaiser Soze kirjoitti:
Kyllä on. Seat on köyhän miehen VW, ja siinä vertailussa laatueron huomaa hyvin helposti. Skoda taasen sijoittuu noiden kahden väliin ja Audi ykköseksi.
Ei pidä paikkaansa.
Lähinnä Skoda on köyhän miehen VW, kun taas Seat on se urheilullisempi vaihtoehto. Audi toki on ykkönen, mutta muuten noiden välillä ei juurikaan laatueroa ole.

Eräässä vanhemmassa Top Gearin tyytyväisyyskyselyssä huonoin VW Golfiin perustuva auto oli muuten VW Golf.
 

Moosehead

Jäsen
Kaiser Soze kirjoitti:
Kyllä on. Seat on köyhän miehen VW, ja siinä vertailussa laatueron huomaa hyvin helposti. Skoda taasen sijoittuu noiden kahden väliin ja Audi ykköseksi.

Monellako eri mallilla olet testannut? Ovatko autot olleet mallistoissansa verrattavissa toisiinsa ja millainen on ollut niin varustelutaso?

Itse olen ko. konsernin autoja ajanut työkseni ja ajomukavuus ja suorituskyky ei ole mielestäni niinkään merkkikohtainen vaan enemmänkin se riippuu siitä millainen hoppa kulloinkin on alla. Myös ajotapa ja käyttötarkoitus kannattaa ottaa huomioon valintaa tehdessä. Omaan käyttööni olen löytänyt jokaiselta näiltä merkiltä niin hyvin kuin huonosti sopivia vaihtoehtoja.
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Mikke73 kirjoitti:
Eräässä vanhemmassa Top Gearin tyytyväisyyskyselyssä huonoin VW Golfiin perustuva auto oli muuten VW Golf.
Näiden kyselyiden tuloksia lukiessa pitää ottaa huomioon haastateltujen ennakko-odotukset autoa kohtaan. Voisi kärjistää, että mitä parempi brändi, sen korkeammat odotukset, siksi kai korealaiset autot yleensä menestyvät näissä tutkimuksissa.
---

Edelliseen viestiini liittyen, Hyundai Getz on voittanut lyhyen ajan sisällä kaksi testiä luokassaan. Myös Kia ja wannabe-Chevrolet ovat menestyneet pikkuautoissa kohtalaisesti, joten jos haluaa vain liikkua paikasta A paikkaan B, kannattaa harkita korealaista.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös