#28 kirjoitti:
Onko joku muuten ajellut useammalla tuollaisella superautolla? Kiinnostaisi kuulla "taviksen" mielipide siitä että huomaako jotain 100nm eroa väännössä kun liikutaan tuolla +500 luokassa ?
Tuolla väännön huippuarvolla, joka mainoksissa aina ilmoitetaan, ei ole useinkaan merkitystä. Autoa liikuttaa tehty työ joka on aika * teho. Eli mitä enemmän tehoa sen parempi, tottakai.
Teho on taas kierrosnopeus * vääntömomentti, joten tieto maksimi tehosta ja/tai väännöstä on merkityksetön.
Vasta teho/vääntökäyriä (jotka ovat siis sama asia hieman eritavalla esitettynä) tutkimalla voi tietää miten moottori käyttäytyy. Hyvä esimerkki on ensimmäiset modernit turbodieselit (VW TDi jne.) Ne ihan ensimmäiset olivat kyllä hienoja maantiellä, mutta kaupungissa meni hermot kun sai hakea pienempää joka kadun kulmassa. Tehoa/vääntöä ei olut käytössä heti tyhjäkäyntikierrosten yläpuolella. Nykyään kuulemma tilanne on parempi, itse en noilla uudemmilla ole ajellut.
Muutenkin tuohon tuntumiseen vaikuttaa niin monet asiat. Nuo suorituskyvyn erot selviävät vain kellolla. Ilman sitä tulee psykologia mukaan. Helppoa viritystä on vaihtaa kaasupolkimen liike lyhyemmäksi ja pakoputki pörisevämmäksi:). Suurin osa ihmisistä kokee noin "viritetyn" auton tehokkaammaksi.
Ja googlettamalla "teho vs. vääntö" löytyy ziljoona keskustelusäiettä jossa kinataan tästä asiasta. Ja siis turhaan, samanlaisilla teho/vääntö käyrillä varustettu 80-luvun moottori ja 2000-luvun muuttuvan pituisilla imukanavilla varustettu/laihaseos tms. nykymoottori tuntuvat erilaisilta. Ne saattavat esim. reagoida kaasun pohjaan polkaisuun eri tavalla. Kaikki ei näy noissa käyrissä ja aina ero ei ole uuden hyväksi perstuntumalla. Sen sijaan päästöissä ja kulutuksessa uudempi voittaa samalla teholla.
itseäni mielyttävin moottori kaupunkiajoon on GM:n 6.2 litrainen diesel jossain korissa missä sitä on valmistettu. Automaattivaihteisto perään ja liikkuminen on mukavan letkeää, mutta kuitenkin 40-70 kiihtyvyys on riittävä kanssa-autoilijoiden yllättämiseen kaistaa vaihdettaessa.
Valitettavasti en ole ihan niin innostunut autoista että jaksaisin moista ylläpitää.
edit: Ai niin. Oleellista on sitten viellä miten vaihteiston välitykset sopivat sitten noihin teholukemiin. Esimerkkinä voisi olla 80-luvun lopun 1.3 Kadett ja Polo. Esimerkki yksilöt olivat molemmat nelivaihteisia,moottorin ominaisuudet samankaltaiset (=ei tehoa).
Näin ollen vaihteiston välitykset ovat kompromissi kiihtyvyyden ja kulutksen välillä. Opel suosi kulutusta, VW (kaupunki)kiihtyvyttä. Mutta kun ajoin maantiellä, Opelin kolmonen riitti muistaakseni 130-140 km/h tjsp., Polon kolmonen taas loppui 110 km/h:n -> ohitukset tuskaisia.
Nyky kärryillä tilanne toki on hieman toinen kun harvassa autossa on oikeasti pakko käyttää koko kierrosalue maantieajossa.