Autoiluketju

  • 3 227 581
  • 18 607

AnaKonda

Jäsen
Suosikkijoukkue
NFL, Kärpät, NJ Devils, Kraken
Pirun autot! Taas käy niin tympäseen nuo autovalinnat, että taas olisi kyllä intoa vaihtaa johonkin toiseen. Sain tuossa iltapäivällä soiton, että toinen autoistamme on jättänyt tien päälle. Ei muuta kun katsomaan ja toteamaan, että oikean takapyörän jarrulevy on murtunut rikki! Puolikaaren muotoinen pala oli irrallaan akseliston päällä. Tokihan sieltä oli myös palat häippässy, toivottavasti ei kuitenkaan olisi jarrusylinterit kovin pahasti saaneet vauriota. Eli ei muuta ku hinausautoa paikalle ja auto huoltoon! En voi muuten kenellekään suositella Opel Vivaroa tai Nissan Primastaria, ajettavuudeltaan ovat kyllä hyviä mutta molemmissa niin pirusti pikkuvikaa. Tämä kyseinen tielle jättänyt auto oli siis Nissan.

Noh, vaihtoa on tässä katseltu, sillä ajan työmatkaa sen verran, että pieniruokainen diesel on varteenotettava vaihtoehto. Nyt katsonnassa 1.9 TDi-koneella oleva farmari-Octavia vm. -04. Onko kenelläkään kokemuksia jaettavaksi?
 

Nebula

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa, Crosbyn Pingviinit ja Lindrosin Flyers
Kyllä Bemari taitaa moottoreiden teon!

http://www.iltalehti.fi/autot/200703235858418_au.shtml

http://www.iltalehti.fi/autot/200703165858413_au.shtml

Kyseessä vieläpä bensakoneet ja varsinkin tuo 5-sarjalainen tehoihin nähden kuluttaa bensakoneeksi todella vähän!

Conroy#22 kirjoitti:
Täällähän puhutaan asiaa, tällä hetkellä ajellaan tälläisella.

http://img49.imageshack.us/img49/1553/e360606039aw8.jpg

Nätti E36 coupe. Itselläkin seuraavaksi vaihtuu tuollainen.
 

Rodion

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kakun kasvattajat. Sympatiat kakun jakajille.
Jäsen Pee kirjoitti:
Niin eikös kyseessä ole sama auto eli Opel?

Lisätään listaan vielä Renault Traffic, joka testejäkin on voittanut. Sama auto, hieman eri "koristeet".
 

ipa rules

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves, Packers
Lähipiirissä on kokemuksia noista Vivaro/Primastar/Traffic mallin autoista. Alle 100.000 ajomäärällä saa jo kaikki nivelet uusia, abs-vikoja, ilmamassamittarivikoja yms yms. Kannattaa kiertää kaukaa.
 

AnaKonda

Jäsen
Suosikkijoukkue
NFL, Kärpät, NJ Devils, Kraken
Jäsen Pee kirjoitti:
Niin eikös kyseessä ole sama auto eli Opel?

Käytännössä on kyseessä sama auto ja ymmärtääkseni Renault.

EDIT: Ipa rulesin viestiin vastinetta: Kyseisellä pelillä on ajettu 124tkm, ja on saatu uusia katsastukseen raidetangon päätä, takapyörän laakeria ja alapalloniveltä. Aikaisemmin meillä oli Vivaro, siihen tehtiin n. 2500 euron remontti kun moottorinohjausyksiköllä oli vettä! Kaikki liittimet hapettuneet sekä johtosarja uusiksi kun liittimet hapettuneet. Autosta vain loppui tyystin veto. Miten se vesi oli sinne päässyt, en tiedä. Epäilen, että joku aikaisempi omistaja oli päättänyt pestä auton koneen painepesurilla.
 

scholl

Jäsen
Tuo paku on X83. General Motors Europen ja Renaultin yhteinen projekti. Eli siis ns. allianssi. Ja kun asiaan otetaan mukaan Renaultin ja Nissanin yhteinen koko firmojen allianssi niin autoa on alettu myymään myös Nissanina. Sitä valmistetaan GM:llä Lutonissa ja Nissanilla Barcelonassa.
 

Tibexe

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Ilmari kirjoitti:
Kaverillani on E60 530d, josta on pelkällä chippaamalla otettu 311hv / 693 Nm !!!
Kuulostaa melko kovilta lukemilta jo (varsinkin väännöt)... Tuosta samasta sammiosta tupla-turbollisena (535d) kyllä vedetään merkkipuljujen, esim.Hamannin, lastuilla tuommoisia lukemia.
 
Viimeksi muokattu:

Nebula

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa, Crosbyn Pingviinit ja Lindrosin Flyers
Tibexe kirjoitti:
Kuulostaa melko kovilta lukemilta jo (varsinkin väännöt)... Tuosta samasta sammiosta tupla-turbollisena (535d) kyllä vedetään merkkipuljujen, esim.Hamannin lastuilla tuommoisia lukemia.

Muistaakseni 535d:ssä on ilman lastutustakin jo se 700nm vääntöä?
 

Daespoo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hameenlinna Moderators
Kannattaa muistaa että 535d on edelleen 3.0 litrainen kone hieman harhaanjohtavasta nimestään huolimatta.
 

Tibexe

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Sen verran korjaisin vielä (nusnus) että 580nm irtoaa 535d:stä maksimivääntöjä nykyään vakiona. Eli faceliftin yhteydessä tuli tuohonkin hieman lisää potkua. Kuten Daespoo mainitsi niin sama 3 litran mylly molemmissa, 535d vaan kahdella turbolla.
 
Viimeksi muokattu:

Turder

Jäsen
Suosikkijoukkue
Toronto Maple Leafs
#28 kirjoitti:
Onko joku muuten ajellut useammalla tuollaisella superautolla? Kiinnostaisi kuulla "taviksen" mielipide siitä että huomaako jotain 100nm eroa väännössä kun liikutaan tuolla +500 luokassa ?

Koeajettiin sellasta Mersun 320 CDI ja Bemun 530d niin kyllä bemari tuntui tehokkaammalta ja paremmalta koneen puolesta. Toisaalta molemmissa oli automaatti ja olen tottunut manuaaliin niin se lopullinen fiilis oli vähän outo. Ei oikein osannu verrata sitä vääntöä kun pyrki vaihtamaan pienemmälle jos vähänkin polkaisi. Ylämäessä sen väännön tuntee parhaiten kun ei hyydy ja kiihtyy mukisematta.

Jonkun verran olen nyt ajellut V70 D5:lla ja siinä on muistaakseni 400 newtonia, onhan sekin ihan ok mutta kyllä joku bemarin kone pesee sen 6-0.
 

scholl

Jäsen
Daespoo kirjoitti:
Kannattaa muistaa että 535d on edelleen 3.0 litrainen kone hieman harhaanjohtavasta nimestään huolimatta.

Joo sama tuplaturbo löytyy hieman erilaisella merkinnällä X3:sta. Siellä se on 3,0sd. Tosiaan 286hv/580Nm. Bemarilla ei ole enää vuosiin merkinnät pitäneet ihan kutinsa iskutilavuuden kanssa. Jos katsoo nykyistäkin mallistoa niin kolmos- ja vitossarjoissa halutaan pitää tutuista mallimerkkinnöistä kiinni, vaikka ei pidä kutinsa iskutilavuuden kanssa. Tosin yleensä menee toistepäin ja eli iskutilavuus on suurempi kuin mitä mallimerkintä antaisi ymmärtää.
 

JV

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
#28 kirjoitti:
Onko joku muuten ajellut useammalla tuollaisella superautolla? Kiinnostaisi kuulla "taviksen" mielipide siitä että huomaako jotain 100nm eroa väännössä kun liikutaan tuolla +500 luokassa ?

Tuolla väännön huippuarvolla, joka mainoksissa aina ilmoitetaan, ei ole useinkaan merkitystä. Autoa liikuttaa tehty työ joka on aika * teho. Eli mitä enemmän tehoa sen parempi, tottakai.

Teho on taas kierrosnopeus * vääntömomentti, joten tieto maksimi tehosta ja/tai väännöstä on merkityksetön.

Vasta teho/vääntökäyriä (jotka ovat siis sama asia hieman eritavalla esitettynä) tutkimalla voi tietää miten moottori käyttäytyy. Hyvä esimerkki on ensimmäiset modernit turbodieselit (VW TDi jne.) Ne ihan ensimmäiset olivat kyllä hienoja maantiellä, mutta kaupungissa meni hermot kun sai hakea pienempää joka kadun kulmassa. Tehoa/vääntöä ei olut käytössä heti tyhjäkäyntikierrosten yläpuolella. Nykyään kuulemma tilanne on parempi, itse en noilla uudemmilla ole ajellut.

Muutenkin tuohon tuntumiseen vaikuttaa niin monet asiat. Nuo suorituskyvyn erot selviävät vain kellolla. Ilman sitä tulee psykologia mukaan. Helppoa viritystä on vaihtaa kaasupolkimen liike lyhyemmäksi ja pakoputki pörisevämmäksi:). Suurin osa ihmisistä kokee noin "viritetyn" auton tehokkaammaksi.

Ja googlettamalla "teho vs. vääntö" löytyy ziljoona keskustelusäiettä jossa kinataan tästä asiasta. Ja siis turhaan, samanlaisilla teho/vääntö käyrillä varustettu 80-luvun moottori ja 2000-luvun muuttuvan pituisilla imukanavilla varustettu/laihaseos tms. nykymoottori tuntuvat erilaisilta. Ne saattavat esim. reagoida kaasun pohjaan polkaisuun eri tavalla. Kaikki ei näy noissa käyrissä ja aina ero ei ole uuden hyväksi perstuntumalla. Sen sijaan päästöissä ja kulutuksessa uudempi voittaa samalla teholla.

itseäni mielyttävin moottori kaupunkiajoon on GM:n 6.2 litrainen diesel jossain korissa missä sitä on valmistettu. Automaattivaihteisto perään ja liikkuminen on mukavan letkeää, mutta kuitenkin 40-70 kiihtyvyys on riittävä kanssa-autoilijoiden yllättämiseen kaistaa vaihdettaessa.
Valitettavasti en ole ihan niin innostunut autoista että jaksaisin moista ylläpitää.

edit: Ai niin. Oleellista on sitten viellä miten vaihteiston välitykset sopivat sitten noihin teholukemiin. Esimerkkinä voisi olla 80-luvun lopun 1.3 Kadett ja Polo. Esimerkki yksilöt olivat molemmat nelivaihteisia,moottorin ominaisuudet samankaltaiset (=ei tehoa).

Näin ollen vaihteiston välitykset ovat kompromissi kiihtyvyyden ja kulutksen välillä. Opel suosi kulutusta, VW (kaupunki)kiihtyvyttä. Mutta kun ajoin maantiellä, Opelin kolmonen riitti muistaakseni 130-140 km/h tjsp., Polon kolmonen taas loppui 110 km/h:n -> ohitukset tuskaisia.

Nyky kärryillä tilanne toki on hieman toinen kun harvassa autossa on oikeasti pakko käyttää koko kierrosalue maantieajossa.
 
Viimeksi muokattu:

Jyty

Jäsen
Suosikkijoukkue
käyttää lehväslukkoa logonaan.
Sniper kirjoitti:
Yhden koeajon verran on kokemusta 400+ ja 500+ väännöstä ja sillä perusteella väitän että ei sitä ainakaan bensa-autossa oikein noteeraa, vaan hevosvoimat vievät puhtaasti huomion.
Itsellä taas on kokemusta paljonkin näistä suuremman luokan vääntöautoista, ja voin sanoa, että kyllä sen sitten jo huomaa, kun on enemmän päässyt niitä kokeilemaan.

Esimerkkinä voisi ottaa Mitsubishin EVO 7 ja EVO 9. Seiskassa on tehoa n. 250 hv, kun taas ysissä on n. 290 hv. Eroa toki löytyy, mutta ei mitenkään merkittävästi, jotta voitaisiin puhua sillä saavutettavaa etua kovin suureksi. Väännössä sitten näiden kesken tulee se ero, koska seiskassa on vääntöä n. 500 Nm, kun taas ysissä sitä vääntöä on n. 600 Nm. Sopivalla repimisellä, kun saadaan parhaat väännöt käyttöön, niin ero on ainakin näiden kahden muuten samanlaisen auton välillä huomattava.
 

JV

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Aeroman kirjoitti:
. Väännössä sitten näiden kesken tulee se ero, koska seiskassa on vääntöä n. 500 Nm, kun taas ysissä sitä vääntöä on n. 600 Nm. Sopivalla repimisellä, kun saadaan parhaat väännöt käyttöön, niin ero on ainakin näiden kahden muuten samanlaisen auton välillä huomattava.

Sitä on oltu essonpaarissa kahvilla. Eikös Imprezassa ja EVO:ssa ole ~ 400 Nm vääntöä vakiona. Tai sitten noita on paranneltu. Muutenkin tuo mainitsemasi tehoero on n.79% ja vääntöero 83%, huipputeho on jossain 5-6000:ssa ja huippuvääntö varmaan 3-4000:ssa. Melko fakiiri olet kun pystyt nimeämään tuon väännön huippuarvon merkitseväksi tekijäksi.

Ainoa tehokaampi turboauto jota olen ajanut oli 2005 WRX (ei -siis STi ) Imperza. Se tuntui suunnilleen 1.6 Corollalta 3500 kierrokseen asti ja 3500-6500 (vai oliko 7000) meni hujauksessa. Sitten kun omistaja vaihdatti turbon + lastutti laitteen sen huipputeho ei juuri kasvanut , mutta tehoa alkoi löytymään 2500 kierroksesta ylöspäin.

edit: Tosin tässä on osittain kyse vain sanavalinnoista. Veikkaan että sen EVO 9:n vääntö on parantunut muutenkin kuin vain huipun kohdalta, siis lähes koko kierrosalueella.
 

Rodion

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kakun kasvattajat. Sympatiat kakun jakajille.
Kyllä sen väännön "suuruuden" huomaa normaaliajossa helpommin kuin tehon suuruuden.

Kuten jo tuli pitkä vastaus aiheesta "teho vai vääntö", niin nehän ovat pitkälti sama asia. Vääntö on tehoa alakierroksilla...

Omakohtaista kokemusta on tuhansien kilometrien perusteella esimerkiksi V6 Lagunasta, Volvon 2.0T:stä ja MB:n 270CDI:stä. Näistä tuntuman perusteella tavallisessa ajossa ripein ja mukavin oli tuo mersu. Seuraavaksi menevämmältä normaaliajossa tuntui Volvo ja tehokkain Laguna tuntui normaaliajossa tahmeimmalta.

Toki, kun lähti vedättämään konetta punarajalle, keikahti asetelma siten, että Laguna kulki parhaiten.

Mutta tavanomaisessa kaupunki- ja maantieajossa eniten vääntävä Mersu oli se nopein ja mukavin. Esimerkiksi liikennevalo"lähdössä" sai jätettyä Hondan Type-R:n pienessä kiihdytyksessä (siis luokkaa 0->50km/h). Lagunaa piti kepittää aina kierroksille ennenkuin alkoi tapahtua mukavia.

Em. autoissa tehot ja väännöt meni seuraavasti:

Laguna V6, teho 207hp, vääntö 280 Nm / 3750RPM
Volvo 2.0T, teho 165hp, vääntö 230 Nm / 1800-4800RPM
MB 270CDI, teho 170hp, vääntö 400 Nm / 1800 RPM-2600RPM

Itse katsoisin siis väännön määrää ja sitä millä kierroksilla sitä saadaan. Huipputeho ei sinällään kerro juuri mitään miltä auto sitten "tuntuu" normaaliajossa.
 

Jyty

Jäsen
Suosikkijoukkue
käyttää lehväslukkoa logonaan.
JV kirjoitti:
Veikkaan että sen EVO 9:n vääntö on parantunut muutenkin kuin vain huipun kohdalta, siis lähes koko kierrosalueella.
Kyseessä ei ole vakiomoottori kummassakaan Mitsussa, mutta sillä ei ole merkitystä siinä vaiheessa, kun näitä arvoja aletaan vertaamaan. Ja vääntöalue on molemmissa oikeastaan aivan samassa suhteessa kasvanut, joten sekään ei tee vertailuani vääräksi. Olisin tosiaan voinut mainita asiasta, mutta jätin sen pois, koska sillä ei ole asian suhteen varsinaista merkitystä.
 

Cosmo

Jäsen
Suosikkijoukkue
JB & KG
Cosmo kirjoitti:
Pitäisi uutta autoa katsella ja värispekulaatioissa on pyörinyt valkoinen.

Ei sitten kuitenkaan. Auton muodot kyllä häviävät aika tehokkaasti valkoiseen. Mutta vaalea "valonhopea" nyt valittiin, ja väri sopii mainioisti kyllä ko. koslaan. A6:sissa väriä näkee enemmän kuin nelkuissa. 2.0 TDI guatro (125kW), sport edition ja nahkatarjous odottelee noutoa joskus vtu kesäkuussa. Sapettaa vähän Audin automaattivaihtoehdot. DSG:tä ei ole lainkaan ja guatrojen tiptronic-viritykset eivät kyllä oikein säväytä. Nuo 2 litraiset diiselit ovat aika bensakonemaisia, tsemppiä löytyy vielä 2500 rpm jälkeenkin (vrt. konsernin 1.9TDI).

Nykyisen annan kohta pois ja motivaatiota haetaan sitten seuraavat 3kk -85 Kadetista. Kuulemma 30e/kk tai 50e koko hoito omaksi.
 

Borgie

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
DSG vaihteet?

Onko muuten jollain kokemuksia noista vw groupin DSG vaihteista? Teoriassa noissa ei oikein heikkouksia ole, mutta miten käytännössä?
 

Beukeboom

Jäsen
Suosikkijoukkue
Oulun Kärpät / Mamba!
Borgie kirjoitti:
Onko muuten jollain kokemuksia noista vw groupin DSG vaihteista? Teoriassa noissa ei oikein heikkouksia ole, mutta miten käytännössä?
Omassa kärryssäni on DSG, ja olen tykännyt. Sujuvasti vaihtuu ja potkukin välittyy tehokkaasti, toisin kuin normaalisti autom. laatikoissa.

Suosittelen.
 

SergeiK

Jäsen
Suosikkijoukkue
pelaajamarkkinoiden varteenotettava vaihtoehto
Asia selvä - Volvo lomauttaa palkkatappajat

Taitaisi olla ihmettelyketjukamaa, mutta äskeinen tv-mainos Volvo S80:sta sai pääni pyörälle. Mainoksessa yksinäinen nainen on kävelemässä autollensa yksinäisellä parkkipaikalla, kun naisen kädessä oleva auton avaimenperä hälyyttää. Nainen pakenee paikalta. Mies ääni spiikkaa: Volvo suojelee tärkeintä omaisuuttasi, henkeäsi (yms).

Siis mitä vittua? Hälyytin takapenkillä pianovaijeri valmiina olevia mafian palkkatappajia varten. Ihan näppärää, jos sattuu olemaan itämafian kanssa rahakiistoja tai on todistajien suojeluohjelmassa. Oli pakko mennä Volvon sivuille katsomaan:

Henkilökohtainen turvallisuus
Kauko-ohjattu hälytin
Hälytys käynnistyy, mikäli joku yrittää murtaa auki ovia, konepeltiä tai tavaratilan luukkua. Liiketunnistin reagoi auton sisätilassa tapahtuvaan liikkeeseen ja rikkoutuvaan ikkunaan. Jos lisäät vielä tasontunnistimen, hälytys käynnistyy, jos autoa nostetaan. Voit hätätilanteessa käynnistää hälytyksen itse kauko-ohjaimessa olevaa nappia painamalla.


Kaikkea se saksalainen keksii
 

Rodion

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kakun kasvattajat. Sympatiat kakun jakajille.
SergeiK kirjoitti:
Henkilökohtainen turvallisuus
Kauko-ohjattu hälytin
Hälytys käynnistyy, mikäli joku yrittää murtaa auki ovia, konepeltiä tai tavaratilan luukkua. Liiketunnistin reagoi auton sisätilassa tapahtuvaan liikkeeseen ja rikkoutuvaan ikkunaan. Jos lisäät vielä tasontunnistimen, hälytys käynnistyy, jos autoa nostetaan. Voit hätätilanteessa käynnistää hälytyksen itse kauko-ohjaimessa olevaa nappia painamalla.


Kaikkea se saksalainen keksii

Kyllähän näitä on ollut autoissa jo ties kuinka kauan. Esimerkiksi autoon jätetty kissa/lapsi/koira voi tuon hälyttimen laukaista, jos on ovet laitettu kiinni siten, että hälytin on aktivoitunut.

Eri asia, että miten tuollainen palkkamurhaaja pääsee sinne takapenkille hälytintä laukaisematta... ja lisäksi kykenee siellä olemaan liikkumatta. Olen tuota kokeillut Tampereen keskustassa yöllä, kun auton hälytin ei oikein suostunut deaktivoitumaan. Pienikin liike sisällä ja hälytin alkoi ulvoa.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös