Mattimeikäläisten automerkeissä suurimmat erot taitavat muodostua mielikuvissa, varsinkin jos käyttäjänä on henkilö, joka ei ole esim. työnsä puolesta päässyt testailemaan eri merkkejä. Ajotuntumassa yms. seikoissa huomaa kyllä eroja, mutta tosiaan vasta kunnon otannalla. Itse olin sikäli hyvässä duunissa useamman vuoden, että eri kokoluokkia ja automerkkejä tuli testailtua riittävästi. Tästä oikeastaan opin sen, etten jaksa tehdä kiveen hakattuja luokitteluja puoleen enkä toiseen, vaan annan auton luoman fiiliksen ja ominaisuuksien ratkaista kaupat.
Mielikuvien perässä meneminen harhauttaa sikälikin, että käytännössähän useat merkit tekevät yhteistyötä alustojen yms. suhteen, eikä tämä rajoitu pelkästään jonkun tietyn imagon (esim. PSA) konserneihin, vaan yhteistyötä pitkin ja poikin valmistajia. Ja lopulta kyseessä on kuitenkin yksilö, oli se sitten ranskis, japsi, saku tai mikä tahansa.
Suosittelen niin Neion Deionille kuin muillekin kokeilemaan eri vaihtoehtoja ennakkoluulottomasti ja valitsemaan sen, mikä tuntuu parhaimmalta, ei sitä, mitä naapuri hehkuttaa tai dissaa. Jos kisa on tasainen loppumetreillä, kannattaa kysellä merkin tarjoamien palveluiden perään. Esim. Pösöllä, Skodalla ja Opelilla on melko hyvät tiepalveluehdot, mikäli auto jättää tielle.