Autoiluketju

  • 3 220 850
  • 18 565

Kaiser Soze

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rontti's potatoes, whiners and wankers
Troy kirjoitti:
Tämä on totta, mutta UAZ on vähän helpommin saatavilla ja toisaalta pesee maasto-ominaisuuksissa nämä nykyajan maasturit sata-nolla.


Paitsi että mäkinousutestissä otti VW Transporter Synchrolta turpaa 6-0.
 

iibor

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна, Jokerit
No niin auto ostettu, eikä ollut bemari. Ei ollut myöskään Volvo, eikä Renault. Saatikka sitten Opel. Päädyttiin(lue: avovaimo päätyi) Italian ihmeeseen eli Fiat Bravaan. Vaimo halus sen kun oli kuulemma niin kivan pyöreä ja sininen:) No katsotaan mitä tästä tulee. Onhan sillä nyt huomattavasti mukavampi ajaa, kuin tolla mun Vm. 86 Micralla.

Tosiaan ihmetyksekseni huomasin ettei ole keskuslukitusta edellinen omistaja hommannut. Paljonkohan sellainen maksais?
 

greatLeo

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, Spurs
JA on wheels - Jatkoajan autoketju

Pienellä etsimisellä en löytänyt yleistä autoketjua, joten sellainen avattakoon, tai tämä viesti oikeaan ketjuun siirrettäköön.

Tässä ketjussa on tarkoitus keskustella autoista, eli ostamisesta, myymisestä ja tietenkin huoltamisesta & vioista. Itselläni on ensiauton ostaminen kohta ajankohtaista, mutta nyt asiani koskee vikaa, johon toivoisin palstan nelipyöräguruilta vinkkejä.

Kyseessä on äitimuorin uudenkarhea (syksyllä ostettu) Corolla, joka on nyt huostassani muutaman viikon. Pirssi kulkee muuten kuin unelma, mutta yli satasen nopeuksissa alkaa tärisyttämään. Auto siis tärisee kevyesti, tämän tuntee parhaiten käsissään kun pitää ratista kiinni. Fiilis on samanlainen kuin linkoavaan pesukoneeseen nojaaminen. Rengaspaineita epäilin, ja ne olivatkin hiukan alhaalla, mutta korjaaminen ei auttanut mitään. Isäukko mietiskeli aurauskulmia, tai mahdollisesti renkaiden pulttien löysällä olemista. Kumpikaan näistä ei tunnu järkevältä syyltä, sillä auto ei ole (tietääkseni) kokenut sellaisia kolhuja, joista aurauskulmat muuttuisivat. Lisäksi äitini vaihdattaa renkaat huoltoasemalla, joten pultitkin lienevät tiukassa. Tosin en ole ehtinyt niitä vielä tarkistaa, iltasella ajattelin vilkaista.

Eli miksi Corolla tärrää?
 

Kawalski

Jäsen
Suosikkijoukkue
pesäkissat
greatLeo kirjoitti:
Pirssi kulkee muuten kuin unelma, mutta yli satasen nopeuksissa alkaa tärisyttämään. Auto siis tärisee kevyesti, tämän

Eli miksi Corolla tärrää?
Renkaiden tasapainotusta kehiin.
 

greatLeo

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, Spurs
Kawalski kirjoitti:
Renkaiden tasapainotusta kehiin.

Mitä tämä käytännössä tarkoittaa? Taitoni autojen teknisten vehkeiden parissa rajoittuvat jo mainittuun rengaspaineiden säätämiseen, öljyn tarkistamiseen, pissapoikien täyttämiseen ja bensan tankkiin laittamiseen. Ja tarkoitus on vaan ajella autolla pari viikkoa, liikkeeseen tai korjaamolle en sitä vie ilman pakottavaa tarvetta. Tämä ei kuitenkaan liene sellainen, sillä kiesi kulkee ihan kivasti tuota tärinää lukuunottamatta.
 

-OO-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Kannattaa tarkistella tosiaan ettei olisi pyöriin kertynyt lunta/jäätä. Se aika usein aiheuttaa talvella tuon tärinän.
 

Daespoo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hameenlinna Moderators
Noin uusi auto ja japanilainen vielä joten ei huolta, jos on isompaa niin menee takuun piikkiin.

90% todennäköisyydellä kyseessä on ns. pikkuvika josta selvitään säädöillä. Rengaspaineet, aurauskulmat jne on kaikkein todennäköisin syy ja ja jos autossa on aluvanteet niin jääpakkurat sisäkehällä/puolien välissä on hyvinkin mahdollista.

Jos renkaan pultit ovat löysällä vetävissä renkaissa (edessä siis) niin ei pitäisi täristää silloin kun on veto päällä eli ts. ilmiö on havaittavissa silloin kun vaihtaa vapaalle tai painaa kytkimen pohjaan vauhdissa. Ja pultithan yleensä löystyvät nimenomaan vetävistä pyöristä.

Noin uusista autoista ei pitäisi mennä mitää puslia, koiranluita tai vetareita mutta jos on mennyt niin takuun pitäisi kattaa.
 

scholl

Jäsen
greatLeo kirjoitti:
Mitä tämä käytännössä tarkoittaa?

Tarkoittaa sitä, että rengasjamppa laittaa vanteen kiinni hyrrän oloiseen laitteeseen, jossa vanne pyörii vinhaa tahtia. Siinä sitten näkevät, onko se tasapainossa vai ei ja sen mukaisesti naputtelevat lyijypainoja vanteeseen. Jos on uusi auto niin ehkäpä niitä vanteita ei ole koskaan tasapainotettu ja se olisi syytä tehdä. Enemmän autoihin perehtyneet henkilöt toki ottavat tasapainotuksen renkaidenvaihdon yhteydessä jokatapauksessa.
 

Rodion

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kakun kasvattajat. Sympatiat kakun jakajille.
Kuten jo sanottua, tarkasta silti ne pultit... Ne voi löystyä etenkin, jos ei ole jälkikiristetty.

Aurauskulman ollessa pielessä ei käsittääkseni ole tärinää havaittavissa. Vetelyä kyllä ja renkaiden "vääränlaista" kulumista.

Muita syitä, kuten täällä on todettu, voi olla lumipaakut vanteen sisäpuolella. Samoin tasapainoituspaino on voinut irrota, eli renkaat eivät ole tasapanoissa. Tai siis joku rengas ei ole.

Jos kaikki em. on kunnossa, myös renkaan runko voi olla rikki. Etenkin, jos on vanhat renkaat, mutta kyllä uusissakin renkaissa runkovikoja on. Tosin pätevän rengasjampan pitäisi tajuta tuo, jos tasapainottaa rengasta...
 

V-man

Jäsen
Suosikkijoukkue
Oulun Kärpät
Mielestäni tämän keskustelun voi siirtää sen kevät ja autokuume ketjun alle ja sen otsikkoa sitten vaikka muuttaa yleisesti autoiluketjuksi. Teettää vaan turhaa työtä tulevaisuudessa, jos etsii jotain tiettyä kirjoitusta ja pitää kahlata monta ketjua läpi. Sama ongelma on jo "hyvät naurut netistä" ja "mille naurat nyt" ketjujen kanssa.
 

tombraider

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tampereen Tappara
No mulla on alkanut Focus hävittämään jäähdytinnestettä. Kuitenkin koneen lämpö ei ole noussut kuin siihen tavanomaiseen. Kenno voi olla säröllä tai sitten joku putkenpäistä päästää kiristimen välistä ainetta pihalle. Olen yrittänyt asiaa tarkkaille, mutta kertaakaan en ole vuotopaikkaa löytänyt. Muuten nuo pikakiristeimet ovat ehkäpä huonoin keksintö nenäkarvatrimmerin ohella. Kunnon vanhanaikainen ruuvattava lenkkikiristin(?) on ainut oikea kiristin.

Huono puoli on se, että takuu on mennyt 10 kuukautta sitten umpeen. (Saatanan Fordin kahden vuoden takuut) Eihän kennon nyt pitäisi mennä rikki vajaassa 3 vuodessa?
 

pasil

Jäsen
Suosikkijoukkue
Detroit Red Wings
Jäähdytysnestevuoto esim. liitoksien ympäristöstä jättää yleensä jäljet jotka on helppo huomata. Lämmityslaitteen kennon vuotaminen taas on monesti aistittavissa glykolin tuoksuna sisätiloissa. Jos pakoputkesta taas pölähtää reilusti harmaata kaasua rykästäessä ja käyntikin on huonontunut niin onpi aika kanspaffijumpan.
 

¤Kane¤

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät
Emäntä oli tuossa työmatkalla pysähtynyt liikennevaloihin,niin eiköhän joku tumpannut jotain viittäkymppiä perseeseen. Tää golffi työntyi jonkunmatkaa perän alle ja vei puskurin tietty mennessään,ja työnsi perää jonkunverran sisälle niin että luukku ei mee enää kiinni. Kun kontin aukas niin vararenkaan kotelo oli noussut n.20cm ylös. Nämä siis pikaisella silmäyksellä.
Pakari oli myös solmussa.
Auto on pösö 406hdi vm2001. Tähän varmaan selvyys tulee muutamassa päivässä mutta kun vaivaa senverran,
että kyselempä että onko kellään kokemuksia vastaavasta.? Korjataanko tuommoinen vai meneekö lunastukseen.
Jos auto päätyy korjauseen niin mitä kannattaa silmäillä kun auto saapuu remontista.

edit:Tää pösö on kait jonkun 8000e arvonen niin kuinkahan kalliita remontteja tuon hintasiin autoihin tehdään ennenkuin menee lunastukseen
 

hanu

Jäsen
Suosikkijoukkue
raitapaita
tombraider kirjoitti:
No mulla on alkanut Focus hävittämään jäähdytinnestettä. Kuitenkin koneen lämpö ei ole noussut kuin siihen tavanomaiseen. Kenno voi olla säröllä tai sitten joku putkenpäistä päästää kiristimen välistä ainetta pihalle. Olen yrittänyt asiaa tarkkaille, mutta kertaakaan en ole vuotopaikkaa löytänyt. Muuten nuo pikakiristeimet ovat ehkäpä huonoin keksintö nenäkarvatrimmerin ohella. Kunnon vanhanaikainen ruuvattava lenkkikiristin(?) on ainut oikea kiristin.

Huono puoli on se, että takuu on mennyt 10 kuukautta sitten umpeen. (Saatanan Fordin kahden vuoden takuut) Eihän kennon nyt pitäisi mennä rikki vajaassa 3 vuodessa?

Jos vuotojälkiä ei näy, niin epäilen vesipumppua. Kympin osa, mutta vaihtotyö Focukseen muistaakseni melko vittumainen. Onko ajotietokone? Jos on, niin eikö sano mitään?

t. hanu
 

scholl

Jäsen
V-man kirjoitti:
Mielestäni tämän keskustelun voi siirtää sen kevät ja autokuume ketjun alle ja sen otsikkoa sitten vaikka muuttaa yleisesti autoiluketjuksi. Teettää vaan turhaa työtä tulevaisuudessa, jos etsii jotain tiettyä kirjoitusta ja pitää kahlata monta ketjua läpi. Sama ongelma on jo "hyvät naurut netistä" ja "mille naurat nyt" ketjujen kanssa.

Ei vaan tämä pitäisi siirtää sinne autoexpertit ketjuun. Kevät ja autokuume -käsittelee autonhankintaa. Kerrotaan siitä, että mitkä uudet automallit kiinnostavat tai millaisen auton on ajatellut hankkia. Autoexpertit-ketju taas käsittelee nimenomaan tätä tee-se-itse-mies -taiteenlajia, jota kukaan ei jaksa lukea kevät ja autokuume -ketjussa.
 

Rodion

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kakun kasvattajat. Sympatiat kakun jakajille.
pasil kirjoitti:
Jäähdytysnestevuoto esim. liitoksien ympäristöstä jättää yleensä jäljet jotka on helppo huomata. Lämmityslaitteen kennon vuotaminen taas on monesti aistittavissa glykolin tuoksuna sisätiloissa. Jos pakoputkesta taas pölähtää reilusti harmaata kaasua rykästäessä ja käyntikin on huonontunut niin onpi aika kanspaffijumpan.

Kansipahvin lisäksi voi päästä ihailemaan haljennutta kantta (alukansi, eikö?), tai haljennutta lohkoa... Tai oikeammin: "kansipahvin sijaan".

Terveisin turbonsiipipyörän kappaleita palotilasta noukkinut.
 

Trenchtown

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
¤Kane¤ kirjoitti:
Emäntä oli tuossa työmatkalla pysähtynyt liikennevaloihin,niin eiköhän joku tumpannut jotain viittäkymppiä perseeseen.
Jos pösöstä meni koppa kieroksi törmäyksessä, niin mitä luultavimmin lunastetaan. Saa sen robotilla suoraksi, mutta aika harvoin vakuutusyhtiö siihen haluaa lähteä, on ilmeisesti aika tyyristä toimintaa. Jos taas kori jäi suoraksi, niin silloin se varmaankin korjataan. Riippuu rempan loppuhinnasta, maalauksen laajuuden tarpeesta ja monesta muusta pikkujutusta. Jos maalataan ja väri on vähänkin haalistunut, niin sitten vaan vänkäämään koko auton maalaamisesta vakuutuksen piikkiin.
¤Kane¤ kirjoitti:
Tää pösö on kait jonkun 8000e arvonen
Joko on kilometrejä taulussa melkoisesti tai sitten olisit myynyt auton kohtalaisen halvalla. Kyllä noista normaalisti yli kymppiä huudetaan. Kahto vaikka tästä.

edit: Ihan mielenkiinnosta, paljonko mittarissa on kilometrejä, onko huollot suoritettu normaalisti jne? Ajattelin vaan, että jos se lunastetaan, niin vakuutusyhtiö saattaa tarjota naurettavan vähän hilloa.

Meidän 206 gti:n lunastushinta nousi 9200 eurosta 10 800 euroon puolen tunnin puhelinkeskustelussa.

edit2: Niin sellainenkin vielä, että laukesikohan turvatyyny/tyynyt? Ei olisi pitänyt tuon tyyppisessä kolarissa, mutta jos kuitenkin laukesivat niin lunastus on lähes varma.
 
Viimeksi muokattu:

tombraider

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tampereen Tappara
Kiitos kaikille mekaanikoille. Tuo hanun vesipumpputeoria vois olla aikast lähellä totuutta. Pitääpi huomenna käydä pajalla.
 

hannes_ko

Jäsen
Suosikkijoukkue
Fly Emirates
Minä en tiedä autoista mitään.

Nyt on tilanne se, että katsastuksessa sanottiin, että etuakselistossa kallistuksenvakauksen kiinnityksen puslissa on löysää. Auto meni läpi, mutta tuo kannattaa hoitaa.

Eli auto kai pitää käyttää jonkun osaajan käsissä. Minulta olisi äärimmäisen helppo laskuttaa korjaamolla ylihintaa, vaan ei hätää, Jatkoaika pelastaa. Mikä siis on homman nimi, ei kuulosta isolta remontilta.
 

Trenchtown

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
hannes_ko kirjoitti:
Mikä siis on homman nimi, ei kuulosta isolta remontilta.
Jos käsitin oikein, että ne kallistuksenvakaajan kumit pitää vaihtaa, niin ei se kauhean iso homma ole. Osat jotain parikymppiä, ja varmaan laskuttavat tunnin työstä. Ei pitäisi ainakaan kauempaa mennä. Vähän autosta riippuen tietysti.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös