Autoiluketju

  • 3 315 362
  • 19 009

msg

Jäsen
Suosikkijoukkue
Sopimustekninen verovelka
Kaani kirjoitti:
Jep, koskee muistaakseni kaikkia Delta-Auton myymiä malleja. Eli jos katon alla on myös esim. Fordeja myynnissä, antaa liike takuun myös niille.

Mahtaako kenelläkään olla kokemuksia siitä, mitä lasketaan normaaliksi kulumiseksi ja mitä takuun piirissä olevaksi?
Jarrut, pakoputket, laturit, vetoakselit ja kaikki muu lienee normaalia kulumaa? Kiinni leikannut moottori tai tielle tippunut vaihdelaatikko sitten menisi takuuseen?
 

Salama15

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lankisen Lukupiiri - Zervuska Haidis
Kaani kirjoitti:
Jep, koskee muistaakseni kaikkia Delta-Auton myymiä malleja. Eli jos katon alla on myös esim. Fordeja myynnissä, antaa liike takuun myös niille.
Juurikin näin => tehdastakuu on esim. tuossa Fordissa vissiin 2 vuotta ja loput menee Deltan piikkiin... Kannattaa tosin tutustua niihin takuuehtoihin ennen kuin tekee päätöksiä tuon mahtitakuun perusteella;-)
 

Troy

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pittsburgh Steelers
Salama15 kirjoitti:
Juurikin näin => tehdastakuu on esim. tuossa Fordissa vissiin 2 vuotta ja loput menee Deltan piikkiin... Kannattaa tosin tutustua niihin takuuehtoihin ennen kuin tekee päätöksiä tuon mahtitakuun perusteella;-)

http://www1.autoalanverkkopalvelu.fi/mediakone/aineistot/95/uudet_autot_takuuesite.jpg

Esitteen mukaan takuu jatkuu täysin samanlaisena kuin tehdastakuu. Kilometrirajoitus on tosin se 30 000 km vuodessa, mutta ei sekään tavan tallaajalla mikään kynnyskysymys varmaan ole. Eli jos tuolla takuulla on ylipäänsä uudessa autossa mitään virkaa niin kyllä tuolla jatkollakin on.

Tuo koskee siis sitä viiden vuoden takuuta. En tiedä onko se seitsemän vuotta jotenkin eroava.
 

batman83

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Senior kirjoitti:
Huomaa, että olet ymmärtänyt mainonnan juuri niin, kuin se toivotaankin ymmärrettävän. Mutta ilmaisia "lisätakuita" ei ole.

Kian 7 vuoden takuu, ennenkaikkea sen markkinointiviesti, on vähän arveluttava. Autolla on vaihteistolla ja voimansiirrolla 7 vuoden takuu, joka toki on kirjattu mainontaan hiirenpaskankokoiselle.

Tuossa lainaus tuolta Kian sivuilta:

"Kia cee'din laadusta kertoo ylivoimainen takuu: 7 vuotta tai 150 000 km. Kansainvälisesti Kia cee'din 7 vuoden takuu kattaa ensimmäiset 5 vuotta koko auton ja seuraavat 2 vuotta vielä voimansiirron. Suomessa Delta-konserni päätti laajentaa 7 vuoden takuun koskemaan koko autoa."
 

Salama15

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lankisen Lukupiiri - Zervuska Haidis
Troy kirjoitti:
Esitteen mukaan takuu jatkuu täysin samanlaisena kuin tehdastakuu.
...näin juu jos huollat autosi Deltan huollossa => jos menet vaikka kesälomareissulla tyräämään ja huollattamaan autosi pakosta jossain muussa merkkikorjaamossa niin bye bye takuu;-)

Ja tuo takuu katkeaa käsittääkseni myös siinä tilanteessa jos jatkotakuun piirissä oleva auto vaihdetaan uuteen autoon muualla kuin Deltan toimipisteessä (vaikka huollot olisikin tehty Deltassa)...

Mutta normi-yksityiskäyttäjälle (n.20'tkm / vuosi ja auto vaihtuu max. kerran viidessä vuodessa) tämä systeemi on ihan OK;-)
 

Troy

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pittsburgh Steelers
Salama15 kirjoitti:
...näin juu jos huollat autosi Deltan huollossa => jos menet vaikka kesälomareissulla tyräämään ja huollattamaan autosi pakosta jossain muussa merkkikorjaamossa niin bye bye takuu;-)

Kuka piru huollattaa autonsa kesälomareissulla ja mikä pakko se on huollattaa kesälomareissulla? Jos korjauksesta on kyse niin ainakin Opelixin saa ekan kaksi vuotta hinautettua veloituksetta merkkikorjaamolle ja muutenkin tuo on melko epätodennäköinen tilanne. Siis jos auto jää tielle ja soitetaan hinuri niin eiköhän se samalla kertaa hinaa sen sinne merkkikorjaamolle kuin jollekin muullekin pajalle.

Salama15 kirjoitti:
Ja tuo takuu katkeaa käsittääkseni myös siinä tilanteessa jos jatkotakuun piirissä oleva auto vaihdetaan uuteen autoon muualla kuin Deltan toimipisteessä (vaikka huollot olisikin tehty Deltassa)...

Ei siirry autoalan elinkeinoharjoittajalle eikä vakuutusyhtiölle lunastuksessa lukee tuossa brosyyrissä. Ja itse olen kyllä vahvasti siinä uskossa, että tuollaista mainitsemaasi ehtoa siinä vakuutuksessa ei ole.
 

Salama15

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lankisen Lukupiiri - Zervuska Haidis
Troy kirjoitti:
Kuka piru huollattaa autonsa kesälomareissulla...

...itse olen kyllä vahvasti siinä uskossa, että tuollaista mainitsemaasi ehtoa siinä vakuutuksessa ei ole.
Hiukan karrikoin, mutta tiedän useita tapauksia joissa auton huoltoa varataan liian lähellä lomareissua ja jos kys.pajalla on vaikka kolmen viikon jono ja reissu alkaa ens maanantaina niin vaikeaksi menee... Tehdastakuun ajan on se ja sama missä huollattaa, kunhan on maahantuojan valtuuttama merkkikorjaamo. Kun tehdastakuu loppuu ja Deltan takuu alkaa on auto aina huollettava Deltan huollossa, muuten takuu raukeaa! Tuolta voit lukaista lisää:
http://www.tuulilasi.fi/valokeila/?subarea=uutiset&article=129762

Tuota toista voit kysyä Delta-Autosta => käsittääkseni Delta-takuun (siis tehdastakuu jo ohi) piirissä olevan auton takuu loppuu jos se myydään käytettynä jostain muusta kuin Deltan pisteestä.
 

batman83

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Salama15 kirjoitti:
Tuota toista voit kysyä Delta-Autosta => käsittääkseni Delta-takuun (siis tehdastakuu jo ohi) piirissä olevan auton takuu loppuu jos se myydään käytettynä jostain muusta kuin Deltan pisteestä.

Näinhän se voi olla, mutta eipä nuo muut autoliikkeet mielellään ota Kiia vaihdossa, tai ainakin parhaan hinnan tuolta Delta-autosta saa, joten miksi se pitäisi muualle myydä? Tietysti jos myy suoraan kuluttajalta kuluttajalle, niin siitä en tiedä raukeaako takuu sitten?
 

Rodion

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kakun kasvattajat. Sympatiat kakun jakajille.
Takuukeskustelun väliin kevennystä.

Tässä on mielestäni kohtuu mielenkiintoinen ja hyvin toteutettu simulaatio moottorin toiminnasta. Kannattaa katsoa koko video, koska siinä näytetään myös missä vaiheessa ja miten polttoaine lisätään ilmaan, sekä muuta kivaa:

http://www.club-eor.com/Photos_fichiers/Deutz_Engine_1.mpeg

Kyseessä on ikävä kyllä vain nelisylinterinen rivimoottori, käsittääkseni Opelin.
 

Troy

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pittsburgh Steelers
Salama15 kirjoitti:
Hiukan karrikoin, mutta tiedän useita tapauksia joissa auton huoltoa varataan liian lähellä lomareissua ja jos kys.pajalla on vaikka kolmen viikon jono ja reissu alkaa ens maanantaina niin vaikeaksi menee...

No jaa. Mielestäni tuollainen tilanne on enemmänkin omaa hölmöyttä kuin Delta-auton vika.

Tuota toista voit kysyä Delta-Autosta => käsittääkseni Delta-takuun (siis tehdastakuu jo ohi) piirissä olevan auton takuu loppuu jos se myydään käytettynä jostain muusta kuin Deltan pisteestä.

Ei ole tarvetta kysyä. Ajattelin, että sinulla olisi ollut tälle väitteelle jotain perusteluja.
 

Beagle Boy

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Luomuteurastajat (RIP)
Salama15 kirjoitti:
...näin juu jos huollat autosi Deltan huollossa => jos menet vaikka kesälomareissulla tyräämään ja huollattamaan autosi pakosta jossain muussa merkkikorjaamossa niin bye bye takuu;-)

Tähän vain sen verran, että kuvailemassasi tilanteessa takuu ei raukea vaikka huollattaisit autosi jossakin muussa ammattitaitoisessa korjaamossa. Suora lainaus kuluttajansuojalain 5:18.3:

"Myyjä ei saa vedota siihen, ettei hän ole saanut tilaisuutta 2 momentissa tarkoitettuun virheen oikaisuun, jos ostaja on korjauttanut virheen eikä olosuhteet huomioon ottaen voida kohtuudella edellyttää, että ostaja olisi jäänyt odottamaan oikaisua myyjän puolelta."

Eli, jos autosi laukeaa paikkakunnalla, jossa ei ole myyjän toimipistettä voit viedä sen toiseen korjamaamoon. Varminta on tietenkin soittaa myyjälle ja kysyä haluavatko he korjata virheen, tuskin haluavat. Virheen oikaisustahan ei saa aiheutua ostajalle kuluja ja jos autosi hajoaa 200 kilometrin päässä "oikeasta" huollosta joutuu myyjä huolehtimaan sekä kustannuksista jotka aiheutuvat auton kuljettamisesta huoltoon ja takaisin sieltä. Huomattavasti taloudellisemmaksi tulisi maksaa kiltisti korjaamolasku.
 

Senior

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
batman83 kirjoitti:
Tuossa lainaus tuolta Kian sivuilta:

"Kia cee'din laadusta kertoo ylivoimainen takuu: 7 vuotta tai 150 000 km. Kansainvälisesti Kia cee'din 7 vuoden takuu kattaa ensimmäiset 5 vuotta koko auton ja seuraavat 2 vuotta vielä voimansiirron. Suomessa Delta-konserni päätti laajentaa 7 vuoden takuun koskemaan koko autoa."

Nyt kannattaa olla tarkkana ja erottaa kaksi asiaa. Valmistajan (KIA) myöntämä tehdastakuu, jonka tehdas myöntää ja jota maahantuoja valvoo ja hallinnoi (Kia Motors Finland) ja toisaalta jälleenmyyjän (Delta-Auto) myöntämä oma takuu omaan lukuun ja omin ehdoin, säännöin ja rajoituksin. Kuten aiemmin totesin, valmistajan myöntämän takuun edellytys ei ole eikä voi olla huoltojen ja korjausten tekeminen jossakin tietyssä firmassa, kaikki valtuutetut korjaamot kelpaavat. Valtuutetun korjaamon statuksen saa nykyään mikä tahansa korjaamo, joka täyttää maahantuojan määrittelemät vaatimukset. Merkkiliikkeistä riippumattomia korjaamoja ja korjaamoketjuja on tullut markkinoille viime vuosina runsaasti (kuten Bosch-, AD-, Autoasi-ketjut.)

Viestisi alkuosa on tuota valmistajan lupaamaa ja loppuosa jälleenmyyjän omaa.

Yritin varmistaakseni soittaa kaverilleni yhtiöön ja varmistaa Deltan huoltovälit, huoltojen sallitut paikat välillä 0-5 vuotta ja 6-7 vuotta ja Deltan takuun päättymisen, jos a) auto myydään toiselle kuluttajalle/liikkeelle b) edellytetäänkö uuden omistajan huoltoja Deltalla jos mieli nauttia takuusta välillä 6-7 vuotta, mutten saanut kaveria kiinni. Joten soittakaa itte.
 

Cosmo

Jäsen
Suosikkijoukkue
JB & KG
Duunikuvioiden muutoksen myötä olisi tarjolla vapaata autoetua. Verotuarvo saa olla maksimissaan 780 Eur. Nyt on alla -02 A4 guatro (huh, 5 vuotta vanha kohta!), joten ei nyt hirveästi kiinnostaisi taaksepäinkään mennä, 200+ hv jne. Ja siis nelari pitää olla ja farkusta plussaa, kun sitä pikkuapinaa pitää alkaa kohta pakkailemaan kyytiin. Leasing-maksusta joutuu itse maksamaan 75%, että ihan superhyperetu se ei ole, ja jättää myös omalle autolle oven auki. Duunikilsoja ei hirmuisesti varmasti tulisi, omaa ajoa joku 20-22 tkm vuodessa.

V50 T5 AWD menisi melkein tuohon, muttei ihan. Muita vinkkejä? Kannattaako jättää sikseen?
 

Beagle Boy

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Luomuteurastajat (RIP)
Cosmo kirjoitti:
V50 T5 AWD menisi melkein tuohon, muttei ihan. Muita vinkkejä? Kannattaako jättää sikseen?

Omien koeistumisten perusteella V50 on aikamoisen pieni sisätiloiltaan. Itse olen vain noin 180 pitkä ja takapenkillä istuminen oli melko tukalaa kun laittoi kuskinjakkaran omille säädöille.

Muistaakseni tässäkin ketjussa on ollut ko. mallista puhetta.
 

Cosmo

Jäsen
Suosikkijoukkue
JB & KG
Beagle Boy kirjoitti:
Omien koeistumisten perusteella V50 on aikamoisen pieni sisätiloiltaan.

Joo, kuten kaikki Volvot (pl tietty lentävän maton ja ruotsinlaivan sekoitus S80). Mutta eipä tuo A4 mikään tilaihme ole myöskään, korkeus riittää juuri ja juuri, mutta toisaalta olen 195 pitkä. Sisätila on vähän kaksippuinen juttu, itse en niitä juuri arvosta. Kunhan ajamaan mahtuu, takapenkillä on harvoin ketään pidempiä matkoja. Istuinmukavuus ajaa sisätilojen ohi kyllä selkeästi, jossain autossa jos kehutaan sisätiloja niin jakkarat on sitten muuten ihan hirveät, yleensä pitkäreisisille ei tarkoitetut lainkaan. Mainittakoot että nykyisessä on sellaiset "sport-penkit", ja ovat kyllä peruspalleihin verrattuna aivan lyömättömät.
 

batman83

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Senior kirjoitti:
Viestisi alkuosa on tuota valmistajan lupaamaa ja loppuosa jälleenmyyjän omaa.

Kopioin tuon suoraan tuolta Kian sivuilta, sanatarkasti, joten ovat sielläkin sitten sekoittaneet 2 asiaa samaan asiayhteyteen.
 

Senior

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
batman83 kirjoitti:
Kopioin tuon suoraan tuolta Kian sivuilta, sanatarkasti, joten ovat sielläkin sitten sekoittaneet 2 asiaa samaan asiayhteyteen.

Kopioit kopioit ja on täysin ymmärrettävää, että tässä menee puurot ja vellit sekaisin. Sitä ei vähennä se, että maahantuoja ja kyseinen jälleenmyyjä ovat samassa omistuksessa eli emoyhtiö ja tytäryhtiö. Yritän muuttaa lainaamasi ymmärrettävämpään muotoon:

"Kia cee'din laadusta kertoo ylivoimainen takuu: 7 vuotta tai 150 000 km. Valmistajan myöntämä (ja maahantuoja Kia Motors Finlandin hallinnoima) Kia cee'din 7 vuoden takuu kattaa ensimmäiset 5 vuotta koko auton ja seuraavat 2 vuotta vielä voimansiirron. Suomessa yksi maahantuojan jälleenmyyjä eli Delta-konserni päätti laajentaa 7 vuoden takuun koskemaan koko autoa." (jota voi siis jatkaa muodossa omine ehtoineen, sääntöineen ja rajoituksineen).
 

ipa rules

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves, Packers
Tässä kun on viime vuodet ajeltu lähinnä ranskalaisilla ja saksalaisilla autoilla, niin tänään tuli kokeiltua nipponia. Koeajolenkki (noin 40km) sisälsi moottoritietä, kaupunkiajoa ja pätkän ihan tavallista valtatietä. Auto oli Toyota Avensis 2,0 d4d wagon -05 ja mittarissa 40000km.

Täytyy sanoa, että kyllä helvetti jäätyy ennen kun allekirjoittanut ajelee moisella ritsalla enemmänkin. Mittariston kirkkaan punaoranssi ärsytti silmiä ja näytti muutenkin halvalta, ajettavuus vaikutti "hyytelömäiseltä" eikä tiehen ollut sitten mitään tuntumaa. Ei voi kun ihmetellä kuka ostaa tuollaisia lahnoja.
 

scholl

Jäsen
Naapurissa tallin ovi auki ja siellä väijytti bränikänoloinen Aston Martin. Duuniin kun meni niin pihassa oli Bentley Continental GT. Tosin Bentleyä näkee joka päivä, mutta Aston Martin talvella piristää kyllä kummasti. Jokohan se kevät tulisi ja autokuume ihan yleisellä tasolla kansalaisille.
 

Le Banner

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK täältä ikuisuuteen! 106-105 NYR
scholl kirjoitti:
Naapurissa tallin ovi auki ja siellä väijytti bränikänoloinen Aston Martin. Duuniin kun meni niin pihassa oli Bentley Continental GT. Tosin Bentleyä näkee joka päivä, mutta Aston Martin talvella piristää kyllä kummasti. Jokohan se kevät tulisi ja autokuume ihan yleisellä tasolla kansalaisille.

Vähäx siiiidee!! Erään kaukalon parkkipaikalla tänään monta kinneriä lasit jäässä venttaamassa omistajaansa.

Onko Bentley joku Brittiläinen homobaari? Kuulostaa ainakin ihan vitun rumalta ja todella ärsyttävältä.
 

Salama15

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lankisen Lukupiiri - Zervuska Haidis
Beagle Boy kirjoitti:
Tähän vain sen verran, että...

...jos autosi laukeaa paikkakunnalla, jossa ei ole myyjän toimipistettä voit viedä sen toiseen korjamaamoon.
Juu, näin on! Mutta itse kirjoittelin auton normaalista määräaikaishuollosta, en akuutista auton hajoamisesta;-)
 

Rodion

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kakun kasvattajat. Sympatiat kakun jakajille.

JV

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Rodion kirjoitti:
Toisaalta, jo uutisoitiin uusien autojen myynnin romahtamisesta tammikuussa.

Alkaako kohta olla sopivat hetket ostaa vähän käytettyjä huutokaupoista...?

Täh? Ei sen auton arvo tule koskaan enää nousemaan (juu tiedän on poikkeus tapauksia mutta niidenkin säilyttämiseen ja hoitoon uppoaa rahaa). Joten mitä iloa siitä on että saat vaikkapa 30.000 euron auton 25.000:lla? Ainoa oikea tapa on pohtia haluatko ajaa sillä ja onko sinulla siihen varaa.

Ja JA:n tuskin kirjoittaa ainuttakaan ihmistä jolla on varaa mihin tahansa autoon ja viellä suhteita sen hankkimiseksi:).
 

Beagle Boy

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Luomuteurastajat (RIP)
Salama15 kirjoitti:
Juu, näin on! Mutta itse kirjoittelin auton normaalista määräaikaishuollosta, en akuutista auton hajoamisesta;-)

Kirjoitit:

"jos menet vaikka kesälomareissulla tyräämään ja huollattamaan autosi pakosta jossain muussa merkkikorjaamossa niin bye bye takuu"

Pakosta ei tarvitse tehdä normaalia määräaikaishuoltoa, jos on kesälomareissulla. Ei se maailma tai takuu kaadu, jos mittarissa on esim. 30 kilon huollon aikana 34 tonnia.

No turha kirjoitusmuodosta kinata. Pääasia, että olemme samaa mieltä asiasta.
 

pasil

Jäsen
Suosikkijoukkue
Detroit Red Wings
JV kirjoitti:
Ja JA:n tuskin kirjoittaa ainuttakaan ihmistä jolla on varaa mihin tahansa autoon ja viellä suhteita sen hankkimiseksi:).

Veikkaan nimim. schollia. Onhan täällä muitakin luomakunnan kruunuja toki.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös