Autoiluketju

  • 3 195 611
  • 18 516

tombraider

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tampereen Tappara
Mitsubishi Outlander lähtisi uutena toimituskuluineen ja metallivärineen päivineen 26990 €:lla. Mielestäni ei pöllömpi tarjous jos omistaa Stockan kortin.

Onko täällä henkilöä joka omistaa/ on omistanut kyseisen peltilehmän?
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Ehdin jo tottua autottomuuteen keskusta-asumisen myötä, mutta nyt näyttäisi siltä, että jonkunlaisen rimpulan ehkä joutuu hommaamaan reilun puolen vuoden työrupeamaa varten. Julkiset yhteydet tuonne ovat niin huonoja, etten ala vapaa-aikaani niiden kanssa kikkailuun käyttämään. En viitsisi ihan mitään täyspommia ostaa, kun autolla tulisi varmasti käytyä moikkaamassa sekä omia että vaimon porukoita, enkä uuteen tai uudehkoon ala sijoittaa tässä vaiheessa, kun en tuon puolen vuoden jälkeen todennäköisesti autoa tarvitse. Siispä kysyn, onko kellään kokemuksia noista minileasengeista, joita muutamat autovuokraamot mainostavat? Hintaviahan ne ovat, mutta olisipahan ainakin varmempi ja mukavampi kulkupeli, kuin joku 15 vuotta vanha Corolla, johon voisin suoraan rahat irroittaa.
 

mikse

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, Manchester United, Edmonton Oilers
Kaiser Soze kirjoitti:
Juu. Sitten kun ajattelit ostaa ihan oikean auton, kierrä Ford ja Opel-liikkeet mahdollisimman kaukaa.

Joo, kyllä seuraava rassi tulee olemaan ihan oikea saksalainen.
 

Troy

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pittsburgh Steelers
Kaiser Soze kirjoitti:
Juu. Sitten kun ajattelit ostaa ihan oikean auton, kierrä Ford ja Opel-liikkeet mahdollisimman kaukaa.

Voortista en tiedä kun ei kokemusta ole, mutta Opel on ollut varsin mainio hankinta. Kaikki palaset hinta mukaanlukien kohdallaan ja vaivatonta menoa on ollut.

Tällä hetkellä on väliaikaisesti alla sellainen oikea saksalainen mersu. Kun ottaa Opelin ja mersun hintaeron huomioon niin minä ainakin harkitsisin pirun tarkkaan kumpaanko rahani laittaisin. Mainitaan nyt vielä, että ajan kyseisellä autolla tällä hetkellä siksi, että emäntä kokee sen parkkeeramisen vaikeaksi. Mersuhan on itseasiassa pienen kääntösäteensä johdosta paljon kätevämpi pyöriteltävä kuin ooppeli, mutta emäntä ei tätä usko.

Itseasiassa nyt, kun aloin miettimään niin tunnen ainakin muutaman tyypin, jotka töidensä puolesta ajavat aika helvetisti vuosittain autolla ja ovat Fordin valinneet alleen, joten ei sekään voi varmaan mikään ihan susi olla.
 

iibor

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна, Jokerit
Jahas, kevät se vaan lähestyy vääjäämättä ja uusi kaara pitäisi saada alle.

Olen jo tässä muutaman kuukauden ajan miettinyt autoa akselilta Volvo-BMW-Renault-Peugeot. Autojen varustelutaso näyttelee kyllä suurta osaa lopullisen auton valinnassa. En aio edes miettiä autoa jossa ei ole airbagia tai abs-jarruja. Ilmastoinnin puuttumisen voi joissain tapauksissa antaa anteeksi.

Volvolta kiinnostaisi lähinnä malli 850, mutta viime aikoina on kyllä S40:kin tullut peliin mukaan. Lienee turha mainita että Volvon varustelu olisi itselleni lähes täydellinen. Ainoa mikä hieman mietityttää, on se, että mittarilukemat näyttävät alkavan lähes jokaisessa myynnissä olevassa 850:ssä luvuilla 220, 230, 240. Eli jos jollakin on kokemusta kyseisestä automallista, niin mielipiteitä otetaan vastaan. Erityisesti ajettavuus ja sisämelu kiinnostaisi. Ja lisäksi, tuntuuko se suuri mittarilukema tässä autossa.

Bemarilta olen miettinyt malleja 318, 320, 325, 520, 525, joista kaikissa on mielestäni suht hyvä varustelu. Vuosimallien tulisi olla -93 ylöspäin. Näissäkin autoissa, kuten volvossa, mietityttää korkea mittarilukema. Eli myös näistä autoista olisi kiva saada kokemuksia.

Renaultilla on vain yksi itseäni kiinnostava malli, Laguna, joka on kyllä jo pitkään himottanut allekirjoittanutta lähinnä omaa silmää miellyttävällä muotoilullaan. Lisäksi varustelutaso vastaisi kutakuinkin omia tarpeita. Ja hintakin näyttäisi sopivan lompakolleni. Hieman kuitenkin arveluttaa ne paljon puhutut sähköviat nimen omaan Lagunoissa. Eli kokemuksia kiitos!

Peugeotilla on Renaultin tapaan vain yksi itseäni kiinnostava malli, eli 406. Varustelultaan myös tämä automalli olisi myös itselleni sopiva, eli abs:t ja airbagit löytyy kyllä lähes joka autosta. Tämä malli on taas lähinnä minulla se viimeinen vaihtoehto, sillä olen kuullut, että kyseissä mallissa on aika paljon ns. lastentauteja. Pitääkö paikkaansa? Ja tästä myös kokemuksia!

Eli kesällä olis tarkoitus auto ostaa, ja kyllä se löytyy joistakin näistä neljästä merkistä.

Kiitoksia jo etukäteen avusta!
 

repe_joke

Jäsen
Suosikkijoukkue
Anaheim
Jokerinet kirjoitti:
Olen jo tässä muutaman kuukauden ajan miettinyt autoa akselilta Volvo-BMW-Renault-Peugeot. Autojen varustelutaso näyttelee kyllä suurta osaa lopullisen auton valinnassa.

Kiitoksia jo etukäteen avusta!

Minun kokemuksian mukaan Volvoissa ja Bemareissa ei ole vilkkuja. Tai jos on niin sitten ne taitavat olla lisävaruste, ja vieläpä kallis sellainen. Niin vähän näiden autojen olen nähnyt vilkkua käyttävän missään tilanteessa.

Toivottavasti helpotti valintaa.
 

Jokke

Jäsen
Noista Jokerinetin merkeistä tiputtaisin suosiolla Ranskalaiset pois ihan omien kokemuksien perusteella. Lisäksi tuo Laguna taitaa olla vikatilastoissa ihan kärkipäässä, pari duunikaveria osti tuollaiset uutena, eikä ole ihan yhden käden sormilla mitattavissa ne kerrat, jolloin jätti tien päälle kun kojelauta oli kuin joulukuusi. Nämä ovat siis mun mielipiteitä/kokemuksia, joista ei kannata em. merkkien omistajien vetää herneitä nenään. :)

Myös Volvosta ja BMW:stä on kokemusta, molemmista suht koht positiivisia jos Bilian huoltoja ei oteta mukaan laskuun. Itsellä oli T4 aikoinaan ja se yllätti ainakin kulutuksellaan jos ei muuten.

Nyt olen viimeiset 4 vuotta ajanut BMW:tä, eikä oikeestaan mitään mainittavampaa negatiivista tule mieleen. Jonkun mielestä kalliit huollot, mutta se on kukkarosta kiinni. :) Pikkuvikoja näissä bemareissakin luonnollisesti on, enkä väitä, että on täydellinen merkki, mutta seuraava auto tulee myös olemaan BMW. Ei se volvokaan huono ostos ole, ja molemmista merkeistä löytyy ihan vakiovarusteena vilkut ja jopa viikset niiden käyttöä varten. Loppu lienee omistajasta kiinni.
 

Rodion

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kakun kasvattajat. Sympatiat kakun jakajille.
Yksittäistapaus (ehkä), mutta meillä meni aikoinaan vm. -92 850:stä Volvosta (20 venttiilisestä mallista) moottori paskaksi tuossa 240 000km kohdalla.

Tai, alkoi syödä öljyä ja Volvon maahantuojan mukaan tuo on merkki kalliista rempasta. Laitettiin auto vaihtoon ennen kuin jouduttiin remppaa tekemään.

Muuten ihan ok, mutta jotkut alustan osat etupäässä ovat aikalailla kulutusosaa. Suhteellisen hintava ylläpitää, ellei itse osaa tehdä remppoja. Pääsääntöisesti myös Volvon huollot ovat saaneet aika kovaa kritiikkiä, merkkihuollot. Jotkut pikkupajat taasen ovat hinta/laatusuhteelta hivenen parempia.

Tuo 850:nen on ensimmäinen malli, johon laitettiin Volvon oma viisisylinterinen rivimoottori keulille poikittain. Sikäli kannattaa siis vältellä alkupään tuotantomalleja. Myös tuo 850 oli ensimmäinen iso etuveto Volvolta, joten alustan ongelmat ymmärtää sitä kautta. Suosittelisin etsimään "faceliftattua" mallia, jos Volvo 850 on pakko saada. En vaan tähän hätään muista koska se facelift tehtiin.
 

Daespoo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hameenlinna Moderators
Itsellä oli V40 T4 aikaisemmin, ihan hyvä auto eikä isompia ongelmia ollut (pl. yksi vittumainen sähkövika joka oli tosin helppo korjata kun virhe vihdoinkin paikallistettiin). Kulutti kaupunkiajossa (kehä-länäri-keskusta) sellaset 14L reipashenkisellä kaasun käytöllä. 200hp ja 300nm ovat kivoja asioita, tosin paikaltaan kiihdyttäessä veteli kuin hullu puolelta toiselle.

Nykyään E46 coupebemu alla, paljon parempi kuin Volle vaikka ei yhtä lujaa kuljekkaan. Laatuvaikutelma aivan eri planeetalta, ei kolisi eikä suhise ja moottorin soundit loistavat. Ergonomia huippuluokkaa ja takaveto on paljon hauskempi ajettava (joskin etuveto lienee turvallisempi talvella).

Pösö 406:sta jäänyt aika huono kuva, sisustus on "tylsä" ja muovinen, matka-ajossa pitäisi olla ok kuten Lagunakin. Nämä autot eivät kulje mihinkään ilman kutoskoneita mutta jos se ei ole ongelma niin kaippa perusautoina menevät ok. Kannattaa välttää parin ekan vuoden malleja, lastentauteja oli molemmissa aika paljon jotka on korjattu viimeistään faceliftien yhteydessä.
 

Paitselo

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK & Carl Brewer Forever & Karjakunnan nakit
Jokerinet kirjoitti:
Peugeotilla on Renaultin tapaan vain yksi itseäni kiinnostava malli, eli 406. Tämä malli on taas lähinnä minulla se viimeinen vaihtoehto, sillä olen kuullut, että kyseissä mallissa on aika paljon ns. lastentauteja. P

No jaa, kolme vuotta oli minulla autona 406 (kilometrejä Pösölle kertyi tuona aikana n. 55 000) eikä MITÄÄN vikoja esiintynyt koko tuona aikana - ellei nyt sitten viaksi lasketa sitä, että jouduin kolmessa vuodessa kahdesti vaihtamaan ajovalojen polttimot. Nyt on alla 407 ja ilman vikoja on tämäkin ollut. Minulla on kai sitten käynyt ihan ällistyttävän hyvä tuuri näiden Pösöjen kanssa, koska joka puolella aina sanotaan että ranskanpullasta ei ole mihinkään - varsinkaan talvipakkasilla. Tästäkin saatiin heti äskeisen pakkaskauden poikasen aikana hyvä esimerkki kun naapurini iso ja hulppea Audi oli täysin hyytynyt aamutuimaan kun piti vikkelästi päästä töihin lähtemään - Audi jäi sitten hankeen, mutta Pösö kyllä lähti nikottelematta liikkeelle.
 

iibor

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна, Jokerit
Paitselo kirjoitti:
No jaa, kolme vuotta oli minulla autona 406 (kilometrejä Pösölle kertyi tuona aikana n. 55 000) eikä MITÄÄN vikoja esiintynyt koko tuona aikana - ellei nyt sitten viaksi lasketa sitä, että jouduin kolmessa vuodessa kahdesti vaihtamaan ajovalojen polttimot. Nyt on alla 407 ja ilman vikoja on tämäkin ollut. Minulla on kai sitten käynyt ihan ällistyttävän hyvä tuuri näiden Pösöjen kanssa, koska joka puolella aina sanotaan että ranskanpullasta ei ole mihinkään - varsinkaan talvipakkasilla. Tästäkin saatiin heti äskeisen pakkaskauden poikasen aikana hyvä esimerkki kun naapurini iso ja hulppea Audi oli täysin hyytynyt aamutuimaan kun piti vikkelästi päästä töihin lähtemään - Audi jäi sitten hankeen, mutta Pösö kyllä lähti nikottelematta liikkeelle.


Joo, kyllähän itsekin suhtaudun vähän epäilevästi väitteisiin joiden mukaan pösöissä olisi vaikka mitä vikoja.

Jos nyt ihan totta puhutaan, mulle olisi ihan sama oikeastaan että minkä auton sitä seuraavaksi ostais, jos siis otetaan ajettavuuden kannalta. Tällä hetkellä alla on jo kolmatta vuotta nimittäin Nissan Micra vm.86 0.98 litran koneella. Joten millä tahansa autolla ajaminen nissen jälkeen on kuin orgasmin saisi.

Nuo neljä mainitsemaani merkkiä, BMW, Volvo, Renault, Peugeot, ovat eniten miellyttäneet omaa silmää. Toki ostopäätökseen vaikuttaa se, onko jossain autossa mainittavasti enemmän vikoja kuin toisessa.

Ai niin, vielä löyty yksi auto. Onkos porukalla kokemusta vm. 1998 ylöspäin olevista Opel Astroista. Kiinnostaisi lähinnä 2.0 litranen Sport-malli.
 

Dieppe

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Jokke kirjoitti:
Lisäksi tuo Laguna taitaa olla vikatilastoissa ihan kärkipäässä.

Ei muuten ole enää. Viime vuotisessa saksalaisen ADACin tutkimuksessa Laugunassa oli pienempi vikaindeksi kuin esim. Octaviassa, Mazda 6:ssa, Avensiksessa, Vectrassa sekä Mondeossa, jotka ovat kaikki hyviä autoja. Uuden pääjohtajan myötä koko laatujärjestemä uusittiin vuoden 2003 päätteeksi. Uskallan väittää, että Renault pärjää tänä päivänä laatuvertailussa kaikille kilpailijoilleen.
 

Timbit

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Canucks, BC Lions
Jokerinet kirjoitti:
Joo, kyllähän itsekin suhtaudun vähän epäilevästi väitteisiin joiden mukaan pösöissä olisi vaikka mitä vikoja.
Yleistyksiin pitääkin suhtautua aina epäilevästi. Tämä oma kokemuksenikin on vain ja ainoastaan yksittäistapaus. Omistin aikanaan Peugeotin, ja toista samanmerkkistä en tule hankkimaan. Olihan se mukava ajaa ja pieneksi autoksi hyvin pirteäkulkuinen, mutta neljä kertaa pajalla merkkihuollossa puolen vuoden sisään riitti. Tuona aikana kuulin paljon selittelyä, näin paljon pään raapimista ja sain odotella kauan, kun autoon tilattiin ranskalaistehtaalta osia "jos nää vaihtamalla tää lähtis kuntoon". Onnekseni korjaukset menivät takuun piikkiin. Auto lähti hyvin äkkiä vaihtoon sen jälkeen kun se vihdoin saatiin kuntoon. Minulle Peugeotista tuli se merkki, jota ei enää edes harkita. Monelle muulle sama merkki on se ainoa oikea. Mielestäni jokaisen oma asia.

Nyt on alla uudenkarhea Ford Focus STW 1,6i. Loppusuoralle sen kanssa pääsi Skoda Octavia Combi 1,8T ja kisa oli tiukka. Lopulta Focuksen hieman parempi varustelu ja ymmärrys siitä, ettei keski-iän kriisini ole vielä niissä mitoissa että tarvitsisin turboahdettua autoa, käänsivät vaakakupin Focukseen ja olen ollut valintaani erittäin tyytyväinen. Kyä nyt taas kelpaa ajella.

Niin joo, Jokerinet kyseli Opel Astroista. Vanhemmilla on juuri vuoden -98 Astra 2.0-litraisella koneella, joten ilmeisesti se on tuo kyselemäsi tyyppi. Jos tuon hankit niin varaudu ainakin säännönmukaisiin ja melko usein tapahtuviin jarruremontteihin. Myös venttiileissä voi olla häikkää. Mikään vikapesäke tuo ei tietääkseni ole ollut edellisistä kommenteista huolimatta, eikä tuolla jalkoihin jää.
 

batman83

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Jokerinet kirjoitti:
Ai niin, vielä löyty yksi auto. Onkos porukalla kokemusta vm. 1998 ylöspäin olevista Opel Astroista. Kiinnostaisi lähinnä 2.0 litranen Sport-malli.

Itsellä on -01 Astra, joskin 1.7DTI koneella oleva. Ainakin näissä dieseleissä on todella paljon erimallimerkinnällä olevia koneita, joten varaosia ostaessa saa olla tarkkana.

Toinen, mikä ainakin dieselissä on, on se, että jos autoon on tehty jakopää ennen -04, niin joutuu ainakin dieselissä vaihtamaan lisäksi alumiinisen moottorinkorvan normitilpehöörien lisäksi. Kustantaa n. 200€ (pelkkä osa)

Omalla on ajeltu nyt 335tkm. (Itse tuosta tosin muutamankymmenentuhatta), mutta ei kummempia ongelmia, laturi tuossa meni, mutta se oli ihan odotettavissakin, kun oli originelli. Tosin niin on akkukin, eikä ainakaan vielä ole syytä vaihtaa.

Edit: Aaa.. Joku mainitsikin jarrurempoista, tuossa munkin Astrassa tuppaa käsijarru jäätymään kiinni hetkeksi, jos ilma muuttuu nollakelistä oikein kovaksi pakkaseksi. Jumitus sitten lähtee, kun auto liikkuu yli 10 metriä.
 

acidjazz

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara, Flames
Jokerinet kirjoitti:
Ai niin, vielä löyty yksi auto. Onkos porukalla kokemusta vm. 1998 ylöspäin olevista Opel Astroista. Kiinnostaisi lähinnä 2.0 litranen Sport-malli.

Itseltäni löytyy juurikin vm.-98 2-litrainen Sport Astra, farkkuna. Yhteistä taivalta takana 2,5 vuotta ja 50tkm, ei mitään pahaa sanottavaa. Paitsi tuo jäätyvä käsijarru..
 

scholl

Jäsen
Tuli mieleen tuosta aiemmasta, että mistäköhän johtuu, että se ensimmäisen sukupolven Laguna oli aika yleinen liikenteessä, mutta tätä uutta ei näy. Helsingissäkin näkyi suhteellisen paljon sitä ensimmäistä tosiaan ja Madridissa se oli yksi yleisimpiä takseja. Nyt tätä uudempaa, kulmikkaampaa korimallia ei ole ainakaan pääkaupunkiseudulla ollenkaan. En ole varmaan yhtään autoa nähnyt.
 

pete666

Jäsen
Suosikkijoukkue
BLUES
acidjazz kirjoitti:
Itseltäni löytyy juurikin vm.-98 2-litrainen Sport Astra, farkkuna. Yhteistä taivalta takana 2,5 vuotta ja 50tkm, ei mitään pahaa sanottavaa. Paitsi tuo jäätyvä käsijarru..

Taitaapi olla aika yleinen vika noissa opeleissa tuo käkkärin jäätyminen. Itsellä oli 98 vuoden vectran farkku ja sama ongelma. Ja samaa ovat valitelleet useat tuttavani, joilla on opel.
 

pete666

Jäsen
Suosikkijoukkue
BLUES
scholl kirjoitti:
Tuli mieleen tuosta aiemmasta, että mistäköhän johtuu, että se ensimmäisen sukupolven Laguna oli aika yleinen liikenteessä, mutta tätä uutta ei näy. Helsingissäkin näkyi suhteellisen paljon sitä ensimmäistä tosiaan ja Madridissa se oli yksi yleisimpiä takseja. Nyt tätä uudempaa, kulmikkaampaa korimallia ei ole ainakaan pääkaupunkiseudulla ollenkaan. En ole varmaan yhtään autoa nähnyt.

Olen muuten huomannut saman asian. Ei niitä kyllä hirveästi katukuvassa ole näkynyt. Muistelisin, että yhden ainoan kerran olen ko. automallin nähnyt liikenteessä. Voisi melkein pistää "bongaa uusi laguna ja voita jatkoajan autobongari kisa" pystyyn.
 

Vakio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, Man City
scholl kirjoitti:
Tuli mieleen tuosta aiemmasta, että mistäköhän johtuu, että se ensimmäisen sukupolven Laguna oli aika yleinen liikenteessä, mutta tätä uutta ei näy. Helsingissäkin näkyi suhteellisen paljon sitä ensimmäistä tosiaan ja Madridissa se oli yksi yleisimpiä takseja. Nyt tätä uudempaa, kulmikkaampaa korimallia ei ole ainakaan pääkaupunkiseudulla ollenkaan. En ole varmaan yhtään autoa nähnyt.

En tiedä vastausta, mutta Rellulla pyyhkii muutenkin huonosti Suomessa. Muistaakseni sen myynti putosi viime vuonna yli 30%. Meganen osalta sen ymmärtää todella typerän muotoilun johdosta, mutta Lagunasta en osaa sanoa. Kilpailu tuossa luokassa on helvetin kova ja aika moni päätyy Avensikseen, Vectraan tai Mondeoon. Ehkä Lagunassa eivät sitten hinta/laatu/tilat ole kohdallaan.
 

Senior

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Vakio kirjoitti:
En tiedä vastausta, mutta Rellulla pyyhkii muutenkin huonosti Suomessa. Muistaakseni sen myynti putosi viime vuonna yli 30%. Meganen osalta sen ymmärtää todella typerän muotoilun johdosta, mutta Lagunasta en osaa sanoa. Kilpailu tuossa luokassa on helvetin kova ja aika moni päätyy Avensikseen, Vectraan tai Mondeoon. Ehkä Lagunassa eivät sitten hinta/laatu/tilat ole kohdallaan.

Rellun viime vuoden vaikeudet liittyy mm muuttuvaan maahantuontikuvioon. Rellu on irtisanonut Volvo Auton kanssa maahantuontisopimuksen päättyväksi tämän vuoden lopulla siirtyväksi Nissanin uuden maahantuontiyhtiön hoitoon. Niinollen Volvo Auton omistamalla Bilia-ketjulla into Relluun on hiipunut viime vuoden loppupuolesta lähtien semminkin, kun ei edes ole tietoa, kuka / ketkä Rellua kauppaavat metroalueilla ensi vuodesta lähtien. Olisi kaikkien etu, että saisivat asian päiväjärjestykseen.

Lagunan suhteen olet jäljillä. Kilpailu tuossa luokassa on entistä tiiviimpää, eikä Lagunaa ole oikein hinta-asemoitu kilpailijoihinsa verrattuna ottaen vielä huomioon, että nykyinen korimalli alkaa olla elinkaarensa päässä. Lagunan haluttavuus yritysautomyynnissä on ollut vahvasti laskeva johtuen autossa olleista toimintaongelmista.

Nissanin maahantuontiyhtiöllä on muutenkin tällä hetkellä kädet täynnä. Nissankin floppasi viime vuonna, joka oli valmistajan omistaman maahantuontiyhtiön ensimmäinen toimintavuosi Suomessa. Siihen vielä Rellun lähitulevaisuus till, niin pojilla pysyy liike yllä.

Moni merkki hankkii leipänsä, menestyksensä ja pärjäämisensä rungon luokissa Corolla/Golf/Focus tai Avensis/Passat/Mondeo. Jos noissa ei pärjää, on vaikea toimia onnistuneesti/kannattavasti. Toki poikkeuksina esimerkiksi Audi ja Mersu, jotka hengittävät eri kokoluokissa kuin edelliset.
 

scholl

Jäsen
Audia, Mersua ja Bemareita on turha sekoittaa noihin, koska ne ovat premium-merkkejä.

Itse olen alkanut ajatella asiaa myös niin, että kaikki moska, mikä tulee niiltä koiransyöjiltä viiden vuoden takuulla, vie markkinoita ranskalaisilta ja japseilta. Faktahan on näet se, että jos ei osta premiumautoa tai jotain erikoista tai ei edes fauveeta niin noissa japsi, korea, ranskalaiskuvioissa hinta ja takuu ovat varmaan aika tärkeitä asioita. Varsinkin jos jossain mallissa on ollut vikoja niin pidempi takuu rauhoittaa karvahatun alla.

Viime vuoden Rellun vaikeudet on minunkin tiedossani, mutta Lagunaa ei tosiaan ole nähnyt yhtään kappaletta ainakaan viiteen vuoteen ja siinä välissä jopa uuden muotoilun Megané pärjäsi ihan hyvin.
 

dude

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kalevan Haukat
Ihan sivuhuomautuksena, en ole autoa ostamassa, mutta eikös Kia lupaa jo seitsemän vuoden takuuta joillekin malleille?

Miten tämä voi olla mahdollista? Onko niissä jotenkin poikkeuksellisen usein määräaikaishuollot ja niin kalliita, että niistä tulevilla tuotoilla pystytään kattamaan ne takuista aiheutuvat kulut vai onko siinä seitsemässä vuodessa joku ihan naurettava kilometrimäärä tai takuu jotenkin muuten tosi suppea?

En kuitenkaan usko, että se olisi jotenkin poikkeuksellisen kestävämpi auto kuin muut. Tuttavapiirin kokemuksia seuranneena väittäisin jopa päinvastoin.
 

scholl

Jäsen
dude kirjoitti:
Miten tämä voi olla mahdollista? Onko niissä jotenkin poikkeuksellisen usein määräaikaishuollot ja niin kalliita, että niistä tulevilla tuotoilla pystytään kattamaan ne takuista aiheutuvat kulut vai onko siinä seitsemässä vuodessa joku ihan naurettava kilometrimäärä tai takuu jotenkin muuten tosi suppea?

Jenkeissä nuo ainakin menevät sekä niin, että takuu on rajattu sen suhteen, mitä koskee ja paljonko kilometrejä saa ajaa. Eiköhän tuo ole 7v ja 150000km.

Koskee mitä tahansa niin on hyvä, että autojen takuut pitenevät. Olisi se mukavaa, jos joka merkillä olisi 3v, mikä on aika monelle autonvaihtofrekvenssi. Jos ei vaihda kahdessa vuodessa niin heti sen jälkeen tulee tietenkin joku häiriö, joka on kallis korjata, vaikka olisi ajanut vain 10000km yhteensä. Se on ns. murphyn lain piiriin kuuluvaa toimintaa.
 

Senior

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
dude kirjoitti:
Ihan sivuhuomautuksena, en ole autoa ostamassa, mutta eikös Kia lupaa jo seitsemän vuoden takuuta joillekin malleille?

Miten tämä voi olla mahdollista? Onko niissä jotenkin poikkeuksellisen usein määräaikaishuollot ja niin kalliita, että niistä tulevilla tuotoilla pystytään kattamaan ne takuista aiheutuvat kulut vai onko siinä seitsemässä vuodessa joku ihan naurettava kilometrimäärä tai takuu jotenkin muuten tosi suppea?

En kuitenkaan usko, että se olisi jotenkin poikkeuksellisen kestävämpi auto kuin muut. Tuttavapiirin kokemuksia seuranneena väittäisin jopa päinvastoin.

Huomaa, että olet ymmärtänyt mainonnan juuri niin, kuin se toivotaankin ymmärrettävän. Mutta ilmaisia "lisätakuita" ei ole.

Kian 7 vuoden takuu, ennenkaikkea sen markkinointiviesti, on vähän arveluttava. Autolla on vaihteistolla ja voimansiirrolla 7 vuoden takuu, joka toki on kirjattu mainontaan hiirenpaskankokoiselle. Maahantuoja sai muutenkin vahvaa keskustelua aikaan julkistettuaan aikanaan Kioihin 5 vuoden takuun, ja se aktiivisesti unohti kertoa, että takuun edellytys on autojen määräaikaishuollattaminen kyseisen firman likkeissä, mikä sittemmin todettiin jos nyt ei lainvastaiseksi, niin ainakin tehtaan antamien takuuehtojen vastaiseksi tavaksi toimia. En nyt sataprosenttisesti ole kartalla, mutta kertovat, että kyseisten autojen huoltoväli on kaksi kertaa niin tiivis, kuin muilla valtamerkeillä, eli huoltoväli olisi 7500 km. Noista parinsadan lasku per käynti, ja sillähän rahoittaa takuuta vaikka 10 vuotta.

Ylipäätään vähän sama asia kuin se, että jokin merkki ottaisi nykyisin voimassaolevan puhkiruostumattomuustakuunsa (12 v) päämesitsikseen markkinointiviestinnässään. Yhtä vähän olisi väärin mainostaa: "12 vuoden takuu (koskee puhkiruostumattomuutta)"

Tuolla 7 vuoden julkisella takuulla toki pyritään ainoastaan saamaan aikaan myyntimäärää lyhyellä aikavälillä, markkinaosuutta ja autokantaa, joiden varaan sitten tulevaisuutta rakennetaan. On sitten mielipidekysymys, onko viisasta opettaa "kepulikonstein" ihmisille seitsemän vuoden vaihtoväliä, kun ala kuitenkin elää tiiviimmällä välillä, verotus on suuntautumassa päästöpohjaiseksi, ja Suomen autokanta muutenkin on Albanian jälkeen Euroopan vanhinta keski-iän huidellessa kiitettävässä (ESPittömässä, turvatyynyttömässä) yli kymmenessä vuodessa.

Kia on varmasti ihan hyvä uusi auto siinä, kuin monet muutkin uudet. Mutta ei sentään noin hyvä.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös