Autoiluketju

  • 3 220 738
  • 18 565

Rodion

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kakun kasvattajat. Sympatiat kakun jakajille.
Muistakaa sitten, että ostatte riittävän ison ja kalliin auton egollenne, muttei kuitenkaan niin isoa, että se häiritsisi niitä, jolla ei ole riittävää autoa omalle egolleen.

Ettei käy näin:

"Läpikotaisen raivon valtaan Turunväylällä joutunut Nissan-kuski moukaroi eilen raskaalla metallityökalulla farmarimallisen Mersun kauttaaltaan lyttyyn.

46-vuotiaan Nissan-kuskin totaalinen purkaus tapahtui eilen iltapäivällä Espoon Ikean kohdalla.

Espoon poliisin mukaan 46-vuotias mieskuski takoi Mercedes-Benz C 230 -mallisen farmarin kuunpintaa muistuttavaksi mössöksi 32-millisellä kiintolenkillä. Poikkeuksellisen raju liikenneraivotapaus sai alkunsa hieman ennen kello 14:ää. Jostain syystä Nissan-kuski hermostui Mersu-miehen ajotyyliin Turunväylällä. Poliisin mukaan Mersu-kuskin "ajotyyli ei miellyttänyt" Nissan-miestä.

Nissan-kuski alkoi seurata farmari-Mersua ohittaen saksalaisen johtotähden lopulta Ikean kohdalla. Rajun kiukun valtaan joutunut kuski kiilasi Mersun viimein tiensivuun. Autot eivät törmänneet missään vaiheessa toisiinsa.

Tämän jälkeen 46-vuotias Nissan-kuljettaja nousi ulos autostaan. Hän nappasi mukaansa jykevän kiintolenkin ja asteli Mersun luokse.

46-vuotias murjoi Mersun kauttaaltaan kuopille. Hän hakkasi harmaan arvoauton konepellin, katon, lokasuojat ja kyljet kauttaaltaan syville lommoille. Iskuja sateli kymmeniä."

- Iltasanomat, 31.3.2006

Ja mitä tulee tuplaputkiin, niin mielestäni vähintään kuusi sylinterisissä V-koneisissa autoissa saisi olla tuplaputket. Muissahan ne ovat täysin naurettavia. Tiedän kyllä, että uusissa V-koneissa putket yhdistyvät pakosarjojen jälkeen, mutta silti.

Jossain rivinelosessa tuplaputket menee samaan kategoriaan kuin skuuppikonepellillä, vaikka konepellissä ei ole edes reikää. Tai turbon vihellystä cd:ltä stereoista.
 

Ramchester

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
sampio kirjoitti:
Kyllä Schwalpe on oikeassa siinä, että parhaimmillaan vakionopeudensäädin on automaatilla ja isohkolla koneella varustetussa autossa.

Tavallaan on, tavallaan ei. Vaihtamistarpeeseen vaikuttavat kuitenkin ennen kaikkea vääntömomentti, vääntökäyrä ja suurimman vääntömomentin käyntinopeus. Täten pääsemme esim. sellaiseen tulokseen, että 2 litraisella dieselmoottorilla varustetussa autossa vaihtamisen tarve on pienempi kuin 3 litraisessa bensakäyttöisessä autossa.

BMW 120d
Suurin vääntömomentti, Nm 340
Suurimman vääntömomentin käyntinopeus, rpm 2 000

BMW 330i
Suurin vääntömomentti, Nm 300
Suurimman vääntömomentin käyntinopeus, rpm 2 500

Näin ollen niillä litroilla ei välttämättä olekaan niin kauheasti tekemistä vakionopeudensäädintä hankittaessa, kunhan on vääntöä löytyy ja mahdollisimman pienillä kierroksilla.
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Ohmi kirjoitti:
Näin ollen niillä litroilla ei välttämättä olekaan niin kauheasti tekemistä vakionopeudensäädintä hankittaessa, kunhan on vääntöä.
Jeps, oikeassa olet. Ilmaisin itseni heikohkosti, kohkostoi, kohtosti, stistosti.
 

Rodion

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kakun kasvattajat. Sympatiat kakun jakajille.
Ohmi kirjoitti:
Näin ollen niillä litroilla ei välttämättä olekaan niin kauheasti tekemistä vakionopeudensäädintä hankittaessa, kunhan on vääntöä löytyy ja mahdollisimman pienillä kierroksilla.

Tuossa mainitsemassasi esimerkissä oli vain turbokone vs. vapaastihengittävä ja teit vertailun ilman vääntö- tai tehokäyriä (ihan sama kumpaa käyttää). Nimittäin saman vääntöisissä turbo/vaparikoneissa turbokoneessa harvemmin on vääntöä silloin kun turbo ei vielä ahda, kun taas vapaastihengittävässä vääntöä löytyy jo tyhjäkäynnillä.

Eli noista tuo bensabemari on huomattavasti parempi vakkarille soveltuva auto, koska vakkaria voi käyttää vaikka jo 1100RPM lähtien tuonne 6000RPM asti. Dieselissä käyttökelpoinen alue on varmaan noin 1700RPM...3500RPM. Vaihtamistarve siis aivan erilainen. Automaattihan tämänkin ratkaisisi :)
 
sampio kirjoitti:
Kyllä Schwalpe on oikeassa siinä, että parhaimmillaan vakionopeudensäädin on automaatilla ja isohkolla koneella varustetussa autossa.

Minä en kyllä ymmärrä, mitä tekemistä automaatilla on tuon kanssa? Voima riittää.
 

Ramchester

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
sampio kirjoitti:
Jeps, oikeassa olet. Ilmaisin itseni heikohkosti, kohkostoi, kohtosti, stistosti.

En minä sinun heikohkoa ilmaisua tässä arvostele, mielestäni automaailmassa eletään tällä hetkellä melkoista murrosta ja jopa vallanvaihtoa. Markkinoille tulee koko ajan uudempaa ja uudempaa dieseltekniikkaa, joka jättää samankokoiset ja monet jopa isommat bensakoneet varjoonsa käyttömukavuutensa ja osin jopa suorituskyvyn puolesta.

Nythän Audi luo uraa dieselautoille myös kilparadoilla uuden LeMans-autonsa kanssa, jossa on 5,5 litran V12 moottori, tehoa 650 hv ja vääntöä 1100 Nm.
 

Karzan

Jäsen
Suosikkijoukkue
Uisge beatha
Ohmi kirjoitti:
Markkinoille tulee koko ajan uudempaa ja uudempaa dieseltekniikkaa, joka jättää samankokoiset ja monet jopa isommat bensakoneet varjoonsa käyttömukavuutensa ja osin jopa suorituskyvyn puolesta.


Ainoana haittapuolena onkin enää järjetön dieselveron suuruus. Kun mittariin ei tule vuodessa kymppiä enempää, pitää kyllä dieselin kulutus olla melkoisen pieni, että kannattavuus kääntyy dieselin puolelle.

Muuten kyllä diesel jyrää tällä hetkellä, ja bensakäyttöisyys on niin sanotusti wanha!

http://www.iltalehti.fi/osastot/autot/200603164239302_au.shtml
 
Viimeksi muokattu:

Schwalbe

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Karzan kirjoitti:
Ainoana haittapuolena onkin enää järjetön dieselveron suuruus.

Järjetön ja järjetön. Voitaisiinhan se poistaa ja sen jälkeen ajella jopa bensaa kalliimmalla naftalla. Mitähän ammattiautoilijat ja muut paljon ajavat tästä tuumaisivat.
 

Karzan

Jäsen
Suosikkijoukkue
Uisge beatha
Schwalbe kirjoitti:
Järjetön ja järjetön. Voitaisiinhan se poistaa ja sen jälkeen ajella jopa bensaa kalliimmalla naftalla. Mitähän ammattiautoilijat ja muut paljon ajavat tästä tuumaisivat.


Järjettömän suuri 10 000 km vuodessa ajavalle. Eikö?
 

scholl

Jäsen
Rodionin liittämästä jutusta näkee taas sen, että kuinka paljon jotain porukkaa vituttaa se, että ajavat riisikupeilla. Tosi masentavaa eläkeläisporukkaa.

Itse olen sitä mieltä, että ihmiselle, joka ei aja rata-ajoa eli ei hanki näinollen aivan lähes kilpa-autoa tai muuten erittäin urheilullista autoa (esim. sporttiset SL:t ja kumppanit pelittää vielä ihan hyvin automaatilla), on aivan turha ostaa manuaalivaihteista autoa. Automaatti lisää ajomukavuutta varsinkin kaupungissa ja kun vakionopeudensäädin on oiva työkalu maantiellä tai moottoritiellä ajettaessa niin sekin toki sopii erinomaisesti automaatin yhteyteen. Sanoisin, että manuaalivaihteisella autolla ajaminen on wanhanaikaista, jos joku on, enkä itse sellaiseen ryhtyisi ihan vakioautoissa.

Eiköhän dieseleissä ole muitakin pointteja kuin joku dieselvero. Suomessa se polttoaine on edullisempaa kuin muualla ja sen vuoksi tulee tuo vero, mikä on nyt tietenkin vähän urpoa, mutta muuten dieselit säilyttävät paremmin arvonsa ja omaavat enemmän vääntöä, joten sellaisen hankintaa puoltaa muita seikkoja kuin hinta. Tankkaaminen tosin on likaisempaa puuhaa ja muitakin haittoja niistä on esimerkiksi äänipuolella, mutta eiköhän nekin voi hyväksyä, jos alla on riittävän iso dieselpata.
 

Karzan

Jäsen
Suosikkijoukkue
Uisge beatha
scholl kirjoitti:
Automaatti lisää ajomukavuutta varsinkin kaupungissa
Komppia. Nyt alla eka automaattipeli, ja takuulla ainut vaihtoehto tulevaisuudessa. Koneena 2.2 litrainen 150 heppainen bensa. Manuaalia en enää ikinä hanki, jos en vallan ilmaiseksi saa. Tomaattiloota on kaupungissa ja matka-ajossa aivan ehdoton peli.
 

Ramchester

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Karzan kirjoitti:
Järjettömän suuri 10 000 km vuodessa ajavalle. Eikö?

No ei tuota nyt järjettömäksi voi sanoa. Itse olen ajanut vuodessa noin 11000 km ja naftaan on mennyt noin 916 euroa. Vastavanlaisen bensauton kulutus olisi ehkä noin kolmasosan suurempi ja bensan hinta on noin 20 posenttia kallimpi, joten bensaan olisi mennyt noin 1400 euroa. Auton dieselvero on vähän alle 500 euroa, joten melko lailla fifty-fifty se on mennyt näinkin pienillä kilometrimäärillä.
 
Diesel on pop. Itse annan kuitenkin aika paljon painoarvoa sille, miltä moottori kuulostaa ja diesel kuulostaa dieseliltä, vaikka jotkut muuta yrittävät väittääkin. Minusta on myöskin kivaa, että isoin potku perseelle tulee jossakin 5000 kierroksen yläpuolella, eikä missään tyhjäkäynnillä. Haluan myös ehdottomasti vaihtaa itse. Wanhan kansan miehiä siis, mutta emmeköhän me kaikki tänne mahdu. Nissanmiehetkin.
 

Karzan

Jäsen
Suosikkijoukkue
Uisge beatha
Ohmi kirjoitti:
No ei tuota nyt järjettömäksi voi sanoa.

MItes huoltokustannukset ja hankintahinta sopii. Ei taida vaikka 15k€ saada yhtä hyvää peliä diiselinä, kuin bensana?

Edit:

http://www.mainio.net/print.asp?path=1;1132;1137;50091;78853

"Toyota Avensis dieselin edullisemmat käyttökulut kattavat hankintahintojen eron vasta 566 000 kilometrin ajon jälkeen! Ford Mondeo dieselilläkin pitää ajaa 429 000 km, ennen kuin hintaero on tienattu." Huh!
 
Viimeksi muokattu:

scholl

Jäsen
Kalba kirjoitti:
Parilla kaverilla on uusi Golf Variant eivätkä ole pahaa sanoneet.

On vähän kyseenalaista, että voiko Golf Variantista sanoa uusi. Sehän on jäänne vielä entisestä IV korimallista ja korvautuu vasta alkuvuonna 2007 V korimallin mukaisella uutuudella.
 

Ramchester

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Karzan kirjoitti:
MItes huoltokustannukset ja hankintahinta sopii. Ei taida vaikka 15k€ saada yhtä hyvää peliä diiselinä, kuin bensana?

En ottanut kantaa hankintakustannuksiin tai huoltokustannuksiin, enkä ota. Nykyisissä autoissa on 30 000 kilometrin huoltovälit, joten en ehdi viemään autoa huoltoon kertaakaan ennen seuraavaa autonvaihtoa. Hankintahinta määräytyy sitten auton ominaisuuksien mukaan, ja jos muutamalla tonnilla saa ominaisuuksia joita itse arvostan on sitten kysymys dieselistä tai automaatista, niin ne otetaan.
 

Karzan

Jäsen
Suosikkijoukkue
Uisge beatha
Ohmi kirjoitti:
joten en ehdi viemään autoa huoltoon kertaakaan ennen seuraavaa autonvaihtoa.


Eli kun tuhkakuppi on täynnä, vaihdetaan alle uusi peli? :P
 

scholl

Jäsen
Karzan kirjoitti:
Eli kun tuhkakuppi on täynnä, vaihdetaan alle uusi peli? :P

Eiköhän tuhkakuppi lennä pihalle autosta muutenkin, koska tupakointi autossa on vastenmielistä, mutta itse olen aika pitkälti Ohmin kannalla tuossa, että ei sen auton kanssa ole mitään "myötä ja vastamäessä kunnes kuolema meidät erottaa" -diiliä, vaan siinä vaiheessa, kun mielenkiinto siirtyy toiseen autoon, vaihtuu se auto. Fiksu pitoaika on esim. 2-3 vuotta, jolloin ei tarvitse autoa käydä katsastamassa. Toki jotain autoa voi pitää kauemminkin, jos on useampia autoja ja on tarkoituksella ostanut jonkun erikoisauton pidemmänaikaista käyttöä varten (vrt. moottoripyörä).
 

Karzan

Jäsen
Suosikkijoukkue
Uisge beatha
scholl kirjoitti:
Eiköhän tuhkakuppi lennä pihalle autosta muutenkin, koska tupakointi autossa on vastenmielistä,.

Mutta jos se onkin Penan auto, ja tuhkakuppi on täynnä purkkapaperia? Tyhjentääkö Losted tuhkakupin Penan puolesta?
 
Viimeksi muokattu:

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Tuhkakuppiin on hyvä heitellä vaihtorahat, josta ne on sitten kätevästi poimittavissa ja sijoitettavissa erinäisiin kohteisiin, kuten pysäköintimittarin kolikkopesään. Halutessasi voit tehdä tuhkakupistasi karvanopat sijoittamalla irroitetun kupin sukkuhousujen jalkaterään ja sitomalla sen toisesta päästä esim. peruutuspeiliin roikkumaan. Voit myös yhdistää edelliset vinkit säilömällä vaihtorahoja peilistä roikkuvaan tuhkakuppiin. Huomaa kuitenkin, että tällöin sinun tarvitsee tehdä siisti reikä sukkahousuihin tuhkakupin suun kohdalle hyödyntääksesi käteisvarantojasi.
 

scholl

Jäsen
Mietin, että pitäisikö mennä Tukholman autonäyttelyyn, kun on taas ruvennut vähän pohdituttamaan autoasiat. Se on Älvsjössä eli pari pysäkkiä pendeltågilla Stockholm C:stä. Eli lentokentältä Arlanda Expressillä keskustaan ja siellä sitten parin minuutin lontustelua asemarakennuksessa laitureille 13-14, mistä lähtee lähijuna messuille. Messut ovat auki 1-9.4.

Seuraavat mallit ovat nyt ekaa kertaa esillä Stokiksessa (siis eivät olleet vielä viime vuoden näyttelyssä):

- Alfa Romeo 159 Sportwagon, Alfa Romeo Brera
- Ariel Atom 2
- Audi A6 Allroad, Audi RS4, Audi S6, Audi S8
- Cadillac BLS
- Chevrolet Epica, Chevrolet Captiva
- Citroën C1, Citroën C6
- Ferrari 599 GTB Fiorano
- Fiat Grande Punto
- Ford S-Max
- Honda Civic Hybrid
- Hummer H3
- Hyundai Accent, Hyundai Grandeur
- Jaguar XK Coupe, Jaguar XK Cabriolet, Daimler Super V8
- Kia Carnival
- Lamborghini Gallardo Spyder
- Maserati GrandSport MC Victory
- Mazda MX-5, Mazda6 MPS
- Mitsubishi Colt Cabrio
- Nissan King Cab Navarra, Nissan Micra C+C
- Opel Astra Twin Top, Opel GT, Opel OTC
- Peugeot 207, Peugeot Partner Boxline Pick-up
- Porsche 911 Turbo, Porsche 911 GT3
- Renault Clio Sport
- Saab Aero X
- Seat Ibiza Cupra
- Skoda Roomster
- SsangYong Rexton, SsangYong Kyron, SsangYong Rodius
- Subaru B9 Tribeca
- Suzuki SX4
- Volvo C30, Volvo S80
- VW Polo GTi, VW Cross Polo, VW Touran Eco Fuel, VW Eos

Aika erikoista muuten se, että Subaru on Sveduissa Toyotan jälkeen toiseksi myydyin japsi.

Noista messuautoista Hummer H3:n näin jo Nykin näyttelyssä.
 

scholl

Jäsen
Ouzala kirjoitti:
Taisi autobildissä olla juttua kyseisestä autosta. Vaikutti aika karkilta peliltä. Siis onhan noita kiva katsoa, mutta kyllä niistä jortikan saa ottaan. Duunarina kiinnostaa lähinnä noi keski-ja ylemmän keskiluokan autot. Muuhun kun ei varaa ole.

Itselleni tulee töihin aika paljon lehtiä, joissa on mainoksissa tuo avo Gallardo. Aika hieno, kun keltainen auto loistaa mustalla taustalla.

Unohdin sanoa, että BMW ja MB ilmeisesti poissa tuosta näyttelystä.
 

ipa rules

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves, Packers
Vakkarista sen verran, että ainakin minulle täysin välttämätön varuste. Ja hyvin jaksaa vääntää, vaikka kone onkin 1,6 litrainen. Vääntöä toki läytyy hetkellisesti jopa 260 newtonia. Itse käytän vakkaria aina, kun on vähänkin pidempi pätkä tietä edessä - säästää lompakkoa, kun ei tarvi poliisien kanssa neuvotella nopeuksista.
 

Tommy

Jäsen
Suosikkijoukkue
#17
scholl kirjoitti:
Eiköhän tuhkakuppi lennä pihalle autosta muutenkin, koska tupakointi autossa on vastenmielistä

Ja kuka käyttää autossa tuhkakuppia?
Itse kun erittäin harvoin imasen röökin autossa niin tuhkat menevät ikkunanraosta kivasti joko ulos tai tuulen kautta takapenkilleni ja stögö lentää liikennevaloissa tai hiljaisessa vauhdissa tielle. Tuhkakuppi pysyy siistinä. Ja auton tupakansytytintä en ole käyttänyt kertaakaan, siitähän näkisi heti että on tupruteltu autossa. Noin niinkun jälleenmyynnin kannalta.
 

V-man

Jäsen
Suosikkijoukkue
Oulun Kärpät
Tulppu kirjoitti:
Katsannossa: Volkswagen Golf Variant 1.6
Olisi sopivan hintaluokan sopivankokoinen auto
Kommentteja puolesta ja vastaan otetaan vastaan.

Jos et tykkää, kerro myös parempi vaihtoehto!

Velipoika teki saman ratkaisun lisääntyessään. Golf lähti kuitenkin nopeasti vaihtoon. Kokeileppas laittaa lastenistuin vänkärin penkin taakse ja ängetä sitten etupenkille istumaan. Tuossa asennossa kun airbag jysähtää niin kuolinsyytutkijoilla on ihmettelemistä kun autonromun seasta löytyy mies jolla on omat munat suussa ja jalat kattoluukusta ulkona. He taistelivat tilanpuutteen kanssa toisen lapsen tuloon saakka ja sitten olikin jo pakko vaihtaa autoa. Nykyään heillä on Renault Grand Scenic. On muuten tiloiltaan mahtava peli. Penskat voi laittaa takapenkille omiin turvaistuimiinsa ja keskelle jää silti hyvin tilaa. Kaiken lisäksi takapenkin keskeltä mahtuu hyvin hyppäämään etupenkille etupenkkien välistä sitten kun penskat nukahtavat.

Kannattaa siis testailla golffin sisätilat turvaistuimen/istuimien kanssa ennen päätöstä.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös