Mainos

Autoiluketju

  • 3 334 371
  • 19 049

Rembrandt

Jäsen
Suosikkijoukkue
Oulun Kärpät, Montreal Canadiens
B1 kirjoitti:
Pitäiskö sanoa "Kiitti vitusti" ?
No joo, tsekkasin ovien alareunat. Tekevät samaa, eli ruostuvat. Nivelet juuri vaihdettu, kaipa pari päivää niillä menee?
Tuohon vetoniveljuttuunhan on olemassa toimiva korjaus, jotain möhnää piti tunkea johonkin väliin, jonka jälkeen kestävät kulutusta. Huollossa tietänevät, että mitä möhnää ja mihin ja onko peräti jo suoritettu.

Josko vielä onnittelisin, loistovehkeitä ajaa nuo Focukset, vaikka maine vähän huono olisikin.
 

pasil

Jäsen
Suosikkijoukkue
Detroit Red Wings
straiter kirjoitti:
Maaliskuussa käytin auton öljynvaihtohuollossa eli autoon vaihdettiin öljyt, öljynsuodatin ja raitisilmansuodatin. Lisäksi lisättiin lasinpesunestettä. Projekti kesti tunnin ja 15 minuuttia. Aikaan sisältyi mittarin mukaan 30 km:n ajolenkki. Hinta vaatimattomat 309 €, sis. työn hintaa 130 €.

Aikalailla normihinta mitä nykyisiin "longlife"-vehkeisiin öljynvaihto maksaa. Tuota ei liene tarvii BMW:ssäkään tehdä kuin 30 tai 50 tkm välein? Omaan kulkineeseen menevä VW-speksattu longlife-öljy maksaa kaupassa 17e per litra, mutta edelleenkin sitä tarvii 4,5 litraa per 30 tkm. En pidä pahana.
 

Tommy

Jäsen
Suosikkijoukkue
#17
On tämä kyllä,
kun ostaa kalliin auton niin pitää tarkistaa tämän auton vakioviat. Ei vaan mene jakeluun.

Tämän takia en varmaan koskaan osta eurooppalaista autoa. En ymmärrä autoista mitään, haluan että sille riittää renkaiden vaihto ja huoltokirjan säännöllinen täyttäminen.
 

Torsti

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
straiter kirjoitti:
Kysyin että koska ehtisi laittaa kiinni, eiköhän tuollainen viiden pultin irroitus ja kiinnitys ole pikahuoltohomma. Ei ole, menee vähintään kaksi tuntia. No, hammasta purren varaamaan aikaa. Sovittuna aikana vein auton Olarin pisteeseen. Alkoivat arpomaan, että ehtivätkö hoitamaan hommaa, koska huollosta oli yksi kaveri sairaslomalla. Pitkällisen jahkaamisen jälkeen lupasivat ottaa auton työn alle. Noin tuntia myöhemmin ilmoittivat, että auto on valmis. Pakoputken hinnaksi töineen ja tarvikkeineen tuli vaatimattomat 525 €, sisältäen mm. kolme mutteria á 1 €/kpl. Itse putki maksoi 399 €.

Tulin itse siihen tulokseen, kun E39:stäni poksahti katalysaattori, että hankin sen tarvikeosana tutun liikkeestä ja vaihdan sen itse tämän herran avustamana. Ainakin minulla nuo 5 mutterin irrottaminen oli hankalin kohta, sen verran ruosteisia oli, ja piti varoa etteivät ne katkea. Muuten homma meni kyllä ihan hyvin. Mainittakoon, että Metro-auto olisi ottanut pelkistä osista yli 1200€ (en tiedä olisivatko äänenvaimentimet kuuluneet samaan hintaan), mutta minä maksoin muistaakseni n. 500€ osista ja työstä. Muistaakseni tähän ketjuun olen kirjoittanut jotain muutakin Tampereen Lielahden Metro-autosta.

Yllätys tuli tällä viikolla, kun soittelin KL-varaosiin. Oikean pyörän edessä oleva roiskeläppä oli murtunut ja uutta soittelin. Ihme kyllä, läppä oli erillinen, eikä kiinteä lokasuojan kanssa -> hinta 14€. Itse lokasuoja olisi ollut 110€. Kerrankin jotain fiksua saksalaisilta.
 

straiter

Jäsen
Suosikkijoukkue
FC Lahti, Werder Bremen
pasil kirjoitti:
Aikalailla normihinta mitä nykyisiin "longlife"-vehkeisiin öljynvaihto maksaa. Tuota ei liene tarvii BMW:ssäkään tehdä kuin 30 tai 50 tkm välein? Omaan kulkineeseen menevä VW-speksattu longlife-öljy maksaa kaupassa 17e per litra, mutta edelleenkin sitä tarvii 4,5 litraa per 30 tkm. En pidä pahana.

Öljy on ilmeisestikin jotain Longlife-tavaraa, valitettavasti auton huoltomittarin mukaan huoltoväli on n. 20000 km, jolloin varmastikin taas vaihdetaan öljyt. Eli se siitä Longlife-edusta.

No opinpahan kerralla, että ensi kerralla menen jonnekin muualle kuin merkkiliikkeeseen.

Ja Tommylle tiedoksi, ei se japanialaisen omistaminen niin autuasta ole, jokunen vuosi sitten omistamani Primera kärsi niin pahoista sähkövioista, ettei pahemmasta väliä. Sähköikkunat, lämppäri, keskuslukitus ja ajonesto temppuilivat niin pahasti, ettei ihan heti tule mieleen nousevan auringon maassa tehdyn auton ostaminen.

Toisaalta, suurin osa täälläpäin myytävistä Japanian vahkeistä on kasattu ihan täällä Euroopassa. Joten sekään ei todista mitään. No, ainakin ne pienet idän miehet osaavat tehdä moottoripyöriä. Kunhan vaan tekisivät niistä niin isoja, että tällainen keskimittainen suomalainen mies mahtuisi niitä mukavasti ajamaan.
 

pasil

Jäsen
Suosikkijoukkue
Detroit Red Wings
Joo kuten mainitsin en tiedä BMW:n huoltojutskista mitään koska sellaiseen kulkineeseen ei tällä hetkellä ole varaa. Muistin vain jotenkin että essonbaari-puheiden mukaan bemun diissel olis jopa 50 tkm vehje nykypäivänä.
 

Cosmo

Jäsen
Suosikkijoukkue
JB & KG
Tommy kirjoitti:
Tämän takia en varmaan koskaan osta eurooppalaista autoa. En ymmärrä autoista mitään, haluan että sille riittää renkaiden vaihto ja huoltokirjan säännöllinen täyttäminen.

Ei tuossa mitään, mutta jos tuon himoitseminen aiheuttaa kuumetta, niin antibiootit on halpa lääke tuohon. Kuten joku palstalainen joskus mainitsi, että jos autoon tulee vika, niin se korjataan. Toki vaatteetkin voisi ostaa vain sillä perusteella, että "nämä kestävät ikuisuuden, ei mene koskaan rikki!" Kurahousut jalassa sitten vaan - kuralätäköitä vältellen.

Ei siinä mitään, japsit tekee keskimäärin ihan puhuttelevia autoja. Harmi vain että Suomessa suosituimpia ovat ne HMV-luokan pirssit, Pappa-Almerat, lumikasa-Primerat ja ZZZZ-Corollat. Esim. Nissan cube on aivan huikean näköinen kärry! Mutta myypä tuota täällä kun Nissan on profiloitunut eläkeläissektorin vaunuksi. "Japsilla hautaan!"

Longlifeen sen verran, että VAG-huhujen mukaan ainakin VAGin 1.8T ja 30 tkm samoilla öljyillä ei ehkä ihan Suomen olosuhteisiin ole ideaali. Öljyjen vaihto esim. 15 tkm kohdalla ei ainakaan tilannetta huononna - siis juuri turbokoneen kanssa. Ja hassua Longlifeissa on se öljynkulutus. Manuaalikin julistaa, että 1l / 1000km on vielä ihan normaalia. Melkosta.
 

scholl

Jäsen
Cosmo kirjoitti:
Mutta myypä tuota täällä kun Nissan on profiloitunut eläkeläissektorin vaunuksi. "Japsilla hautaan!"

Itse en japseja puolustele missään nimessä ja täytyy sanoa, että Toyota <100m päässä aiheuttaa varmaan parin viagran tarpeen, mutta Carlos Ghosn on siinä mielessä fiksu liideri, että tajusi sen, ettei Nissan nouse tappiolta ilman satsaamista designiin. Niinpä Murano, Z350, Infinity FX45 eivät ole ulkoapäin niin kamalia. Tosin sisältä ainakin Murano on aivan yhtä laatan lentoa aiheuttava kuin joku Lexus RX330.

Kaikesta huolimatta Nissan on tehnyt fiksusti lähtemällä muuttaman autojen ulkonäköä siitä perinteisestä Sunny, Almera linjasta, joka on ollut about corollakopiota.

Täytyy nostaa hattua sille, mitä Ghosn on saanut aikaan. Ei se saa minua riisipussia ostamaan, mutta on ne tuotteet kuitenkin suht paljon seksikkäämpiä kuin Toyotat, jotka ovat K-80 kamaa.
 

Cosmo

Jäsen
Suosikkijoukkue
JB & KG
scholl kirjoitti:
Niinpä Murano, Z350, Infinity FX45 eivät ole ulkoapäin niin kamalia. Tosin sisältä ainakin Murano on aivan yhtä laatan lentoa aiheuttava kuin joku Lexus RX330.

Juurikin näin. Z350 on aivan huikea, eivätkä toisaalta ne vanhemmat 200/300SX:t ajassansa mitää pöllömpiä myöskään olleet. Ja Skylinethän on japsiscenessä jo suorastaan legendoja. Bröm bröm.

Mutta eihän noita persoonallisia Nissaneita/muita japseja täällä paljoa markkinoida, kun perusmallien nykyiset suurkuluttajat ovat näiden "avantgardististen" mallien potentiaalisten asiakkaiden vastakohtia, ja lienevät myös ihan ok business volyymien myötä. Eli japsien huono (no kaksijakoinen) maine ei johdu itse autoista, vaan niiden käyttäjistä/ostajista! HÄVETKÄÄ!
 

Mr.X

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Kokemuksia...

Onkos kellään teistä omakohtaisia tai tuttujen kautta tulleita kokemuksia uusikoppaisesta Volvo S40 T5:sta? (tai muista S40:sistä?)
Itse olen ajatellut ostaa kyseisen vehkeen, jos ei joku toinen ehdokas mene kalkkiviivoilla ohi...
 

pasil

Jäsen
Suosikkijoukkue
Detroit Red Wings
Cosmo kirjoitti:
Longlifeen sen verran, että VAG-huhujen mukaan ainakin VAGin 1.8T ja 30 tkm samoilla öljyillä ei ehkä ihan Suomen olosuhteisiin ole ideaali. Öljyjen vaihto esim. 15 tkm kohdalla ei ainakaan tilannetta huononna - siis juuri turbokoneen kanssa. Ja hassua Longlifeissa on se öljynkulutus. Manuaalikin julistaa, että 1l / 1000km on vielä ihan normaalia. Melkosta.

Itselläni on moinen kapistus, tuttavapiirissä useampiakin sen lisäksi. Teholuokat 110 kW ja 120 kW edustettuna. Vähiten ajettu on about 45 tkm, eniten taitaa olla ajettu reipas 100 tkm. Omallani olen päästellyt noin 75 tkm, eli 2 kertaa ovat öljyt vaihtuneet. Ekalla vaihtovälillä on joka koneeseen joutunut lisäämään öljyä, omaani laitoin noin desin. Muihin on mennyt 1 dl - 3dl. En nyt pidä sitä "kulutuksena", varsinkin kun ekan vaihdon jälkeen pinta ei laske kuin ehkä hiuskarvan verran. Mitä tulee pitkään vaihtoväliin - ajotietsikkahan tarkkailee ajotapaa yms. jonka mukaan tuo huoltoilmaisin sitten kertoo koska pitäisi hoidossa käydä. 30 tkm on siis se maksimi. Itse en moiseen määrään päässyt, molemmissa huolloissa ollaan käyty noin 27 - 28 tkm:n jälkeen. Ja mitä öljynkulutkseen tulee, se litra per tonni on "normaalia" nykyään lähes joka autonvalmistajan mukaan. Itse en kyllä "julistusta" manuskasta löytänyt, mutta myyjä kertoi luovutustilanteessa mahdollisesta öljynkulutuksesta ja "epänormaalissa" tapauksessa kehoitti ottamaan yhteyttä.

30 tkm on kyllä pitkä vaihtoväli turboautolle, *varsinkin* mikäli ollaan tehty ns. lastutus tai muuten rävelletty esim. ahtopaineita ylöspäin. Tosimiesten turboautot (paineet jotain 1.5bar) vaihtuu öljyt 5 tkm välein, mutta niissä ei longlife-öljyt pysy edes sisällä.
 

Cosmo

Jäsen
Suosikkijoukkue
JB & KG
pasil kirjoitti:
30 tkm on kyllä pitkä vaihtoväli turboautolle, *varsinkin* mikäli ollaan tehty ns. lastutus tai muuten rävelletty esim. ahtopaineita ylöspäin. Tosimiesten turboautot (paineet jotain 1.5bar) vaihtuu öljyt 5 tkm välein, mutta niissä ei longlife-öljyt pysy edes sisällä.

Jeps, sen julistuksen löysin vanhan 1.6 Golfini manuskasta. Nykyisessä kulkineesta en ole kyllä etsinytkään. Toisaalta eipä se öljyä juuri syökään, viime kesän jälkeen 20 tkm ajeltu, eikä ole tarvinnut lisäillä kertaakaan, toisin kuin siihen Golfiin. (Kun laittaa kerralla piripintaan, niin ei tartte lisäillä!)

Ja toki se Longlife-kompuutteri sitä huoltoaikaa laskee, mutta mitä sillä parametreinä siinä sitten on? Millaisen kuvan se itse öljystä sitten saa ja miten sen käyttäytyminen 15 tkm jälkeen muuttuu sitten jossain pinkeissä pakkasissa? Veikkaanpa, että nuo laskevat vain jotain keskiarvoja kaiken maailma seosjutuista ja päästöarvoista ja höystävät sen sitten jollain kaasupolkimen asennoilla ja ruiskutusajoista tms. juttusista. Pitäisi kyllä ihan mielenkiinnosta tutkia, että mitä se tarkkailee ja millä perusteella se huoltovälin laskee. Siihen asti vaihdan kyllä öljyt 15tkm välein, varsinkin kun lastulla tulee pian käytyä.
 

Grome

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Tuli tuossa pari päivää sitten koeajettua tuota uusinta Honda Civiciä. On todennäköistä, että kyseisestä autosta tulee nuorten teinirassi. Ulkoisesti ja sisäisesti kaikki avaimet siihen. Mitään type R:rää ei tarvitse edes tehdä, koska tuossa se jo on. Valtava kierroslukumittari, metallipolkimet ym. Toisaalta kovinkaan paljon tuota autoa ei voi tuunata, joten siitä ei välttämättä ihan perus amis toyota corollaa tule.

Muutama näppärä kuva löytyy tuolta

http://www.carbodydesign.com/produc...honda-civic/2005-08-03-new-honda-civic-it.php

Mutta jos siitä ei tule nuorten ihq urheiluautoa, niin autossa on tyyliä. Uusien autojen valtavat kojelaudat ei ole kyllä oikein nappaa. Pakkohan ne kuitenkin olla suhteellisen valtavia, koska mittariton ajonopeus on pakko laittaa jonnekin lähelle katsetta, joka on tien pinnassa. Takana on kahdelle sopivasti tilaa ja pienet takaovet avautuvat lähes 90 astetta. Takaikkunat ovat olemattoman pienet, mutta eipä se mua ainakaan haittaisi. Takaspoileri ei pahasti häiritse näkyvyyttä taakse, mutta olisi voinut olla vaikka yläreunassa jos on pakko jossain olla. Pyöreät peilit ihmetyttää ja ainakin sisältä suhteellisen rumat. Mersuvilkun takia varmaan. Takaovien alfa romeo kahvat siistit ja näppärät.

Ajettavuudesta pitäisi varmaan jotain sanoa, mutta en sano muuta kuin, että ihanan herkkä ja kytkin vaatii treenaamista. Erillinen käynnistysnappi on lapsellinen. Kone ei murise, vaan siitä tulee enemmänkin sellainen viritetyn skootterin ääni. En tykkää.

Mutta ei mitään, perus teinivittuiluauto liikenteessä, käykää testaa.
 
Viimeksi muokattu:

ipa rules

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves, Packers
Jahas.

Suunnitelmat muuttu sen verran, että nyt ajetaan ainakin toistaiseksi -03 mallin VW Bora 1,9 PWD mallilla. 130 heppaa ja kuusi vaihdetta yhdistettynä dieselkoneeseen tuntuu ainakin ensituntumaltta varsin mukavalta.
 
Automiehille ja naisille terveisiä Las Vegasista, josta toki jo kotiin on palauduttu. Satuin parahiksi paikalle kun Sahara hotelli/kasinolle avattiin The Drive experience. Tai oikeammin luin paikallisesta lehdykästä että edellisenä päivänä kyseinen autorata oli avattu. Oikopäätä sitten paikanpäälle.

Parkkipaikalle oli rakennettu kaksi off-road rataa ja yksi sileä rata. 10 Dollarin maksua vastaan sai ajaa kahta autoa GM:n valikoimista. Autoja oli tarjolla mm. Corvette C6, Pontiac GTO, Pontiac Solstice, Saab avo T, Cadillac STS-V, Cadillac CTS-V, Hummer H2, Hummer H3, Cadillac Escalade yms.

Maastovehkeitä sai ajaa yhden kierroksen verran eli n. 5min. Katuraasereita sai ajella kolmen kierroksen verran noin kilsan mittaisella radalla. Apumiehen paikalla istui aina joku jenkkilän kilpasarjoista muka tuttu hemmo.

Oma valintani ensimmäisellä 10 taalalla osui tietenkin Corvetteen ja H2:een. Vetteen istahdettiin ensin äärimmäisen matalalle ja napista hoppa yskimään. Lähtöviivalla sitten talla tiskiin ja mitä helvettiä - mitään ei tapahdukaan.. noin puolen sekunnin kuluttua sitten rupeaakin tapahtumaan ja tohinalla. Luistonesto estää renkaiden savuttamisen mutta vauhti kasvaa muutaman sekunnin huimaa tahtia kunnes pitääkin jo jarruttaa. Noin 120km/h vauhtiin asti pääsee kunnes suora muuttuu mutkaksi ja apumiehen ilmeestä voi viimeistään päätellä että olisi aika hellittää kaasusta. Lystiä kestää kolme kierrosta ja touhutippa on tuloillaan koko tuon ajan. Jälkeenpäin harmittaa vietävästi että kaikki kuusi Corvettea jotka siellä olivat tarjolla olivat automaattivaihteisia. Tässäkin ketjussa on tomaatin ominaisuuksia kehuttu kilvan mutta Vetteen sitä ei kyllä pitäisi saada edes lisämaksusta. Automaatista huolimatta rimpula kulki kipakasti, ehkä ne kuulemma noin 460 hummaa pellin alla auttavat asiassa.

Sitten Hummerin rattiin. Auton mittasuhteita on törkeän vaikea arvioida kuskin penkiltä. Tämmöinen kun olisi kotona niin ei ainakaan emännän tarttisi sitä taskuparkkiin yrittää tunkea, eikä varmaan allekirjoittaneenkaan. Jumankauta juunas että oli hieno peli. En ole Maastoajoa koskaan kokeillut millään värkillä aiemmin. Kun katteli muitten menoa omaa vuoroa odotellessa ei voinut kun pyöritellä päätään - miten ihmeessä kosla voikin selvittää radan ilman ongelmia ja vielä amatöörien käsissä. Radalla oli 60 asteen nousuja ja laskuja sekä lähes metrin korkuisia esteitä, pahoja kallistuksia yms. Kun itse sitten päästeli menemään tuli auton sisällä tunne että nyt kaadutaan varmasti. Kyllä se nyt niin on että sitten kun se lottovoitto osuu kohdalle meikäläisen talliin saapuu yksi kappale Hummereita. Voi sitä onnen päivää, lupaan visusti että tuolloin kierrän kaikkien pikkuteiden kautta ja ajelen hissuksiin kunnes edessä häämöttää hidaste, tuolloin kiihdytän vähintään satasen nopeuteen ja kun hidaste on ohitettu matka jatkuu taas kepeästi max 30km/h.

Kymmenen USD oli tuhlattu ja kyllähän sieltä taskun pohjalta oli vielä kaivettava toinenkin kymppi. Nyt pysyttelin sileällä ja alle osui Cadillac CTS-V kun pyysin nimenomaan manuaalivaihteista autoa. 400hv ja manuaali oli nappivalinta, Corvette tuntui jo lastutetulta Audilta tämän rinnalla. Ei voi sanoin kuvailla kuinka mukavalta meno tuntui, kolme kierrosta oli aivan liian vähän. Meinasin hetken jatkaa toiset kolme kierrosta samalla koslalla mutta päätin kuitenkin kokeilla jotain muuta. Kun GTO:ssa, SRR:ssä ja STS-V:ssä oli automatic niin alle osui Pontiac Solstice, kaksipaikkainen avo ja pellin alla vaivaiset 180hv. Väärä valinta CTS:n jälkeen mutta menihän ainakin mutkaosuus nopeasti kevyemmän auton ja paremman alustan avulla. Suoralta puuttui puhtia kyllä.

Kaikki autot olivat pakasta revittyjä, kun osuin ensimmäisellä viikolla radalle. Autojen mittareissa oli jotain 40 mailia kaikissa. Aika loppui kesken muutoin olisin varmasti ajellut niillä kaikilla. Onneksi kesäkuussa tulee mentyä Vegasiin uudestaan ja Pontiac GTO on vuorossa seuraavana. Sanoivat että heidän shownsa on jenkkejä kiertävä ja jotta ovat Vegasissa ainakin myöhään syksyyn asti, joten jos jollakulla muullakin autoenthusiasticilla on suunnitelmissa Länsirannikon reissua niin tämä pienenä vinkkinä.

Tuolta löytyy hieman lisää ja klikkaa sitä varausikonia niin aukeaa ehkä hieman lisää.
http://www.thedrivevegas.com/?ads=GTK_sidebar

Autokuumeterveisin BB
 

Tulppu

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Noniin, täällä on sairastuttu todella vakavasti.

Kirjoittelin aiemmin tähän ketjuun ajatuksistani hankkia VW Golf Variant, pikkufarkkua kun kovasti tekisi mieli. Nyt kuitenkin pesunkestävänä Volvistina olen saanut jo tuota toistakin osapuolta vakuutelluksi, että olisihan se Volvo kiva ja mukavampikin.

Eli hakusessa on tällä haavaa 2001 Volvo V40 1.8 tai 2.0 manuaalilaatikolla. Ajettu alle 100tkm ja varustettu ilmastoinnilla.

Paria yksilöä olen käynyt kierrättämässä, aika vaihtelevassa kunnossa tuntuvat pirssit olevan ainakin täällä pk-seudulla.

Olisikos näistä kellään kokemuksia? (nimenomaan phase2:n V40:sta siis)
 

Cosmo

Jäsen
Suosikkijoukkue
JB & KG
Tulppu kirjoitti:
Olisikos näistä kellään kokemuksia? (nimenomaan phase2:n V40:sta siis)

Eli siitä, jota mainostettiin kovaan ääneen, että siihen oli tehty 1500 korjausta verrattuna edelliseen revisioon?
 

Kalba

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Tauti taltutettu. Olin jo vahvasti hankkimassa Golfin Variantia mutta sitten ihastuin. Nimittäin eteen tuli hyvä yksilö, vuoden 2003 Passat, 2.0 comfortline, 96 Kw motilla. Kilsoja oli ehtinyt kertya alle 42000 joten valinta oli loppupeleissä varsin helppo. Hinta-erokaan ei mikään järin suuri ollut. Etuna golfiin on mm. huomattavasti suuremmat tilat, nyt mahtuu turvaistuimet heittämällä takapenkille miten päin vain.
 
Jo pidemmän aikaa on askarruttanut vääntömomentin suhde tehoon nähden. Varsinkin Dieselautoissa on tapahtunut hurjaa kehitystä moottoritekniikan saralla kuluneiden kymmenen vuoden aikana. Moottorit kuluttavat yhä vähemmän menovettä ja niiden vääntömomenttia on saatu nostettua jopa aivan ihmeellisiin arvoihin.

Vääntö näin maalaisjärjellä ajateltuna tarkoittaa sitä että moottorista irtoaa voimaa jo alemmilla kierroksilla eikä ole tarvetta ns. huudattaa ja hakea huipputehoja yläkierroksilta. Tehokäyrä on tasaisempi ja ripeä ajaminen edellyttää vähemmän vaihdekepin hämmennystä.

Olen vain pohtinut sitä, kuinka paljon tehoa on esimerkiksi 300Nm vääntömomentissa. Hajuakaan ei ollut kuinka voisi laskea Nm:t kW:a. No jatkiksen sekalaisten kysymysten ketjussa sain hyvinkin uskottavan vastauksen laskukaavaksi. Lainaan sen tuohon alas.

Jos autossa on vääntöä esimerkiksi 200Nm 3000rpm ja huipputehoa luvataan 110kW 5500rpm niin tuo suurin vääntömomentti muutetaan tehoksi seuraavan kaavan avulla, jonka nimimerkki twite hatustaan heitti.

200Nm x (3000/60)r/s x 2 x 3,14 = 62,8 kW

Tämä tarkoittaa sitä että 200Nm vääntöä on yhtä tehokasta kuin 62,8kW. Mutta mikäli tuo vääntö saadaankin jo 2000rpm kohdalla niin samaa kaavaa noudattaen 200Nm onkin yhtäkkiä vain 41,9 kW. Ota tästä nyt selvää. Jos jollakulla on asiasta tarkempaa tietoa niin sitä kehiin pyytäisin.
 

Rembrandt

Jäsen
Suosikkijoukkue
Oulun Kärpät, Montreal Canadiens
Bluesbrother kirjoitti:
Vääntö näin maalaisjärjellä ajateltuna tarkoittaa sitä että moottorista irtoaa voimaa jo alemmilla kierroksilla eikä ole tarvetta ns. huudattaa ja hakea huipputehoja yläkierroksilta. Tehokäyrä on tasaisempi ja ripeä ajaminen edellyttää vähemmän vaihdekepin hämmennystä.
Ei tarkoita. Olennaista tuossa on se, millä kierrosluvulla moottori tarjoaa huippuvääntönsä, nykydieseleissähän tuo tapahtuu jo jossain alle 2000 kierroksessa. Bensiinikoneissa mennään moottorin koosta ja suunnittelusta riippuen jonnekin 3000-4000 kierrokseen. Kyse on moottoreiden erilaisista ominaisuuksista, dieselin hyvän alaväännön vastapainoksi sen vääntökäyrä laskee varsin jyrkästi isommille kierroksille (tätä varten nakuissa on nykyään turbo), bensiinikone taas tarjoaa heikomman alaväännön vastapainoksi paremman väännön isoilla kierroksilla.

Olen vain pohtinut sitä, kuinka paljon tehoa on esimerkiksi 300Nm vääntömomentissa. Hajuakaan ei ollut kuinka voisi laskea Nm:t kW:a. No jatkiksen sekalaisten kysymysten ketjussa sain hyvinkin uskottavan vastauksen laskukaavaksi. Lainaan sen tuohon alas.
Kuten jo noiden laskujesi perusteella huomasit, ei vääntöä ei voi muuttaa suoraan tehoksi. Tuota kaavaasi tutkailemalla huomaat, että teho on vääntö kertaa kierrosluku (kertaa vakio), eli kysymykseen "Kuinka paljon tehoa on 300 Nm:ssa" ei voi vastata kun vastaus riippuu kulloisestakin kierrosluvusta. Huipputeho puolestaan irtoaa käytännössä aina huippuvääntöä korkeammilla kierroksilla, parin litran kokoluokkaa olevissa turbodieseleissä kai jossain 4000 kierroksessa ja bensakoneissa 5000-6000 kierroksessa.
 

Target

Jäsen
Suosikkijoukkue
Löytyy
Vääntöväkö?

Vääntöön vaikuttaa myös moottorin iskunpituus, puristussuhde, moottorin vauhtipyörän paino. Eli mitään yleispätevää kaavaa on vaikea soveltaa jokaiseen moottoriin. Hepat on heppoja ja vääntö vääntöä.
Käytännössä olen havainnut että 150 hv & 300Nm on paljon ajettavampi ja tuntuu jopa tehokkaammalta kuin 200 hv & 175Nm.
 
Kiitokset Rembrandille ja Targetille. Yli hilseen siis menee nämä vääntöasia anyhow. Olen kyllä ajanutkin vääntävää nakuttajaa ja moottorin käytös on aivan erilainen kuin bensakoneilla. Pääasia on kuitenkin se, että Vääntöä ei voi mitata tehossa muuta kuin perstuntumalta. Oppia ikä kaikki.

Target kirjoitti:
Käytännössä olen havainnut että 150 hv & 300Nm on paljon ajettavampi ja tuntuu jopa tehokkaammalta kuin 200 hv & 175Nm.
Tästä herää heti kysymys, jotta ovatko autot kenties VW/Audi/Seat/Skoda 1,8T ja toinen sitten Honda typerä?
 

pasil

Jäsen
Suosikkijoukkue
Detroit Red Wings
Konserniturbossa (150hv) on vakiona 210 nm vääntö. Ahdinvoima vaan tuntuu hieman erilaiselta, varsinkin kun konsernilaitteissa on huippuvääntö leikattu softalla jolloin vääntökäyrä alkaa 1850 rpm tasaisena aina 4200 rpm asti.
 

Jii

Jäsen
Suosikkijoukkue
musta & valkoinen
Kuume tai muu kipu myös taltutettu...

Kalpenee teidän 100000 hv ja 3500000 nm tykkien kanssa, mutta tulipa sitten hetki ostettua kauppakassi. Skoda Fabia 1,2 Ambiente vm. 2005 30tkm ajettu.

Eiköhän sillä Turussa suhaa vuoden pari. Kunnes pitää jälkikasvujen vuoksi siirtyä farkkuun.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös