Autoiluketju

  • 3 286 695
  • 18 866

marse

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Kiitoksia tovereille vinkeistä! Mökillä Nettiautoa nopsaan selaten löytyy kyllä noita muutamia vuosia vanhempia Toyotoja aika kohtalaisesti ja näistä en luotettavuuspuolella ole koskaan mitään huonoa kuullutkaan. Volvolta S60:tä ainakin tuolta 2010-luvun taitteesta jokunen, niistäkin löytyy ihan positiivista viestiä netistä kunhan huoltohistoria on kunnossa. Pitää perehtyä näihin lisää ja käydä kaupunkiin palatessa potkimassa
Unpopular opinion:

Kaupunkiajoon ja max 120 km yhdensuuntaisiin matkoihin kymppitonnin budjetilla Nissan Leaf tai Renault Zoe ja loppuu polttomoottoriautojen hihnoista ja ketjuista murehtiminen. Tilalle tulee sitten toki stressiä ja ennakkoluuloja, molemmat poistuu yleensä itsestään.
 
(1)
  • Tykkää
Reactions: DAF

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Unpopular opinion:

Kaupunkiajoon ja max 120 km yhdensuuntaisiin matkoihin kymppitonnin budjetilla Nissan Leaf tai Renault Zoe ja loppuu polttomoottoriautojen hihnoista ja ketjuista murehtiminen. Tilalle tulee sitten toki stressiä ja ennakkoluuloja, molemmat poistuu yleensä itsestään.
Joku tällä palstalla mulle huomautti aiemmin, että Renault Zoey sai EURO NCAP -testeistä 0 tähteä viidestä. 0 tähteä johtui vielä pääosin kuljettajan turvattomuudesta. Tämä vaan sivuhuomiona... :)
 
Volvot on varmoja vehkeitä, mutta tuonikäisille bensakoneille maistuu kyllä sitten polttoaine. Toki riippuu paljonko ajaa ja paljonko sille antaa painoarvoa.
Volvot noin ylipäänsä eivät ole tunnettuja bensapihiydestään. Tai minkään muunkaan polttoaineen osalta. Edes uudemmat, jos vertaa kilpailijoihin. Suorituskykyä toki riittää ja ovat erittäin miellyttäviä ajaa, paitsi ehkä alkupään V50 sun muut säästöversiot.
Sitten kun mennään noihin n. 15 vuotta vanhoihin autoihin, niin ihan kilometreihin katsomatta voidaan ennakoida alustaremonttia. Kumiosat kovettuvat ihan ajan kanssa, vaikka kuinka makuuttaisi pimeässä kellarissa ja kävisi toivottamassa hyvät yöt ja huomenet. Noihan nyt ei ole mikään tekemätön paikka vaikka omalla parkkipaikallakin halutessaan tuon ikäisiin autoihin, mutta jos huoltohistoriasta ei käy ilmi, että olisi vaihdeltu, niin herkemmälle hanurille saattaa käydä vaihtotarve ilmeiseksi joidenkin vuosien sisällä. Jossain nyrkkipajalla vaihdattaminenkaan ei ole varmaan erityisen kallista, eli jos ostohinnassa säästää tonnin jos toisenkin, niin voitolle jää.

Ja lopun disclaimerina: käytetyn auton ostaminen on aina arpapeliä. Vaikka olisi kuinka herkät tuntosarvet, niin viimeistään seuraavissa liikennevaloissa porsii bensapumppu tai pakoputki romahtaa ensimmäisessä hidastetöyssyssä. Tai sitten löytyy se todellinen helmi ja luonnonoikku, jota jopa ruoste karttaa seuraavat 40 vuotta.
 

marse

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Joku tällä palstalla mulle huomautti aiemmin, että Renault Zoey sai EURO NCAP -testeistä 0 tähteä viidestä. 0 tähteä johtui vielä pääosin kuljettajan turvattomuudesta. Tämä vaan sivuhuomiona... :)
Se on erittäin totta ja varmasti kannattaa tsekata ne raportit läpi, että mistä kaikesta siellä kiikasti.
 
(1)
  • Tykkää
Reactions: Tadu

Vatso

Jäsen
Toisaalta 2013 Zoe sai sitten täydet 5 tähteä Official Renault ZOE 2013 safety rating results, ero johtuu ilmeisesti testi kriteerien tiukentumisesta että joidenkin turvavarusteiden jäämisestä pois Zoesta.
Toisaalta myös, kuinkahan monta tähteä nuo tässä aikaisemmin vaihtoehdoiksi tarjotut n. 2010-vuosimallin Yaris tai vuoden 2005 Volvo saisivat tässä uusimmassa testissä, 0 olisi aika lähelle osuva veikkaus.
 

hege

Jäsen
Toisaalta myös, kuinkahan monta tähteä nuo tässä aikaisemmin vaihtoehdoiksi tarjotut n. 2010-vuosimallin Yaris tai vuoden 2005 Volvo saisivat tässä uusimmassa testissä, 0 olisi aika lähelle osuva veikkaus.
Alla vertailun vuoksi ensin ZOE ja sitten vuoden 2009 V70

Näemmä taito ei riitä tai joku muu juttu tuli esteeksi kun kuvaa ei saanut liitettyä tähän vaikka esikatselussa näkyy... mutta tuossa linkki 2009 Volvoon Official Volvo V70 2009 safety rating results
 

smugu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hifk
Nykyisen kesän aikana on mielestäni lisääntynyt hurjasti sähköautojen rekkabeesaus. Tänään Helsinki-Tampere-Helsinki välillä valehtelematta jokaisen yhdistelmän perässä roikkui jokin sähköauto.
Kuitenkin ottaen huomioon 120km/h rajoituksen, näyttää tuo aika hölmöläisen hommalta raahautua 80-90km/h vauhteja.

Onko tossa sitten takana jonkinlainen säästö? Roikutaan yhdistelmän takana ilman ilmanvastusta ja edukkaimmalla vauhdilla kwh kulutuksen osalta?

Luulisi että kyydissä jengiä alkais vähän risomaan Helsinki-Tampere väli 85km/h lasissa rekanperseessä ja alla Mersun EQE.

No, kaikki tyylillään.
Mä taas olen huomannut (kahdella helsinki-tampere edestakaisin välillä) päinvastaisen suuntauksen. Alkaa olla sähköautot ne hätäisimmät ja jostain syystä polttiskuskit köröttelee sitä 100km/h vauhtia. Vakkari päällä ajelin 121km/h itse ja jatkuvasti sai siirtyä vasemmalle ja ohittaa 3-4 auton letkan, joista kaikki polttiksia koko matkan ajan. Minut ohitettiin muutamia kertoja ja niistä kerroista pari oli Teslan toimesta ja pari polttiksen.
 

K.A.H

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät
Mä taas olen huomannut (kahdella helsinki-tampere edestakaisin välillä) päinvastaisen suuntauksen. Alkaa olla sähköautot ne hätäisimmät ja jostain syystä polttiskuskit köröttelee sitä 100km/h vauhtia. Vakkari päällä ajelin 121km/h itse ja jatkuvasti sai siirtyä vasemmalle ja ohittaa 3-4 auton letkan, joista kaikki polttiksia koko matkan ajan. Minut ohitettiin muutamia kertoja ja niistä kerroista pari oli Teslan toimesta ja pari polttiksen.
Näissä todennäköisesti kyse on sellaisesta ilmiöstä että ihminen näkee sellaisia asioita joita haluaa nähdä. Tai johon kiinnittää huomion syystä tai toisesta. Sähköautoilijat näkevät hidastelevia polttiksia ja sitten toisinpäin. Niin se ihmisen mieli toimii.
 

smugu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hifk
Näissä todennäköisesti kyse on sellaisesta ilmiöstä että ihminen näkee sellaisia asioita joita haluaa nähdä. Tai johon kiinnittää huomion syystä tai toisesta. Sähköautoilijat näkevät hidastelevia polttiksia ja sitten toisinpäin. Niin se ihmisen mieli toimii.
Ihan totta. Ja luonnollisesti kun suurin osa autoista on polttiksia niin kiinnitän itsekin siihen huomiota.

Ja sähköautot kun on herättänyt vahvoja mielipiteitä alusta alkaen ja herättää edelleen, niin tottakai se valkoinen tesla tai musta eqs mersu huomataan, jos sellainen hidastelee. Vaikka se tesla olisi sen hidastelevan letkan keskimmäinen auto, niin letkasta muistetaan se hidasteleva tesla.
 

-pasi-

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Näissä todennäköisesti kyse on sellaisesta ilmiöstä että ihminen näkee sellaisia asioita joita haluaa nähdä. Tai johon kiinnittää huomion syystä tai toisesta. Sähköautoilijat näkevät hidastelevia polttiksia ja sitten toisinpäin. Niin se ihmisen mieli toimii.

Näissä myös todennäköisesti hieman tiekohtaisia eroja varmaan pääkaupunkiseudulla ja isoimpien teiden varrella missä autoilijat voi ladata helpommin mitä laitteista pääsee kun taas "pitkällä matkalla" näkyy varmaan paljon enemmän tuota rekkojen perässä ajelua ja 90km/h vauhtia matelua. Itse taas esimerkiksi juuri pistänyt jo pitempään silmään tuo että Tesloilla ajavat matelevat ja varmaan kertaakaan nähnyt että vetäisivät ohi kenestäkään. Tämä siis ihan näin yleisesti ei tule seurattua sen tarkemmin pistänyt vain aina silmään kun täällä pirkanmaan suunnalla ajelee tai kun ajelee kohti Jyväskylää.
 

12961

Jäsen
Olen kyllä tietoinen, että esim. BMW:ssä noiden jakoketjujen kanssa on ollut enemmänkin ongelmia, mutta en ole koskaan kuullutkaan, että vvt-i -koneissa olisi ongelmaa niiden kanssa. Nuohan eivät ole mitään downshifting-koneita, vaan ihan vapaastihengittäviä, melko tehottomia koneita. Olen itse ajanut kymmenisen vuotta eri Toyotan bensakoneilla, eikä ole ollut mitään ongelmaa moottoreiden kanssa

Kaikenlaisia vehkeitä kun tuli rassattua ja edelleen on foorumi näitä kuulla, niin kyse ei välttämättä 2000-luvulla uudelleen yleistyneissä jakoketjuissa ja niiden ongelmissa ole ollenkaan moottorin viritysasteesta.

Pyörivät massat ja kitkapinnat pyritään minimoimaan, jotta moottorista saadaan mahdollisimman energiatehokas. 80-luvun jakoketjut olivat usein tuplia ja jo ihan mittavahvuudeltaan aivan eri luokkaa kuin tuoreemmissa koneissa. Nykyketju on usein kuin ompelukoneesta, vanhat olivat huomattavasti rajumpia.
 

Zamboni

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
80-luvun jakoketjut olivat usein tuplia ja jo ihan mittavahvuudeltaan aivan eri luokkaa kuin tuoreemmissa koneissa. Nykyketju on usein kuin ompelukoneesta, vanhat olivat huomattavasti rajumpia.
Yksi enemmän Mersuja harrastuksekseen rassaava kaverini totesi M271 bensakoneen ketjusta, että mun polkupyörässänikin on vahvempi ketju kuin siinä. Tuohan tuli joskus 2000-luvun alkupuolella ja siinä muutettiin edeltäjän kaksirivinen yksiriviseksi.
 

Jonisti

Jäsen
Suosikkijoukkue
NY Rangers, Kalpa, Україна
Auton sisustan puhdistuksesta.

Onko palstalaisilla kikkoja, tipsejä tai mitä vaan, kuinka saada vaaleat pinttyneet sisusmuovit (joissa ikävä kohokuvio tms) puhtaiksi? Jokin aine, työväline jne?

Itse mietin hammasharjaa, fairyä ja ruokasoodaa. Varmaan parempiakin löytyy?
 

jäämies-70

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves, Die Mannschaft
@Jonisti Painelet vaikka autoduden sivuille, sieltä löytyy ainetta jos jonkinlaista sisätilojen puhdistukseen. Ja varmaan ohjevideoita löytynee myös YouTubesta.
Mikrokuituliinalla on hyvä putsailla jonkin puhdistussprayn kanssa. Itsellä on käytössä joku Gyeonin spray, en nyt muista tarkempaa merkkiä. Sillä on pysynyt mustat pinnat ihan siistissä kunnossa.


Edit:lisätty linkki
 

Straight Edge

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Leafs, Jokerit
Jaa niin mikäs tuommoisen B-kortilla ajettavan Iveco Dailyn nopeusrajoitus on? Vai saako niillä vetää just niin paljon, ku irtoaa? Vuokrapakufirman sivuilla ei ole tästä mainintaa.
 

12961

Jäsen

Straight Edge

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Leafs, Jokerit

Jyyd

Jäsen
Suosikkijoukkue
♠️, Flyers
Kokeillaan täältä hiukan viikonlopun aikana.

Mulla on autossa (Polo '14) pieni sähkövika, jonka vuoksi oon ostanut uuden takaumpion oikealle ja uuden liittimen siihen. Ei ole kuitenkaan vielä kytketty. No, irrotin eilen vioittuneen takaumpion liittimen kokonaan takaumpiosta ja ruuvasin tämän vanhan umpion vaan paikalleen, jotta maanantaina saa korjaaja laittaa uudet johdot paikalleen. Eli oikea takaumpio ei ole kytkettynä sähköihin, pelkästään ruuvattu paikalleen takakulmaan kiinni.

Tänä aamuna astuin autoon ja huomasin ajovalojen jääneen päälle-asentoon, ja aloin käynnistellä autoa. Auto ei lähtenyt käymään, akku oli ilmeisesti tyhjä. Koitettiin apuvirralla käynnistää autoa (pihahti hiukan käynnistymisen merkkejä), mutta ei lähtenyt. Sen jälkeen akkulaturi seinään ja puolen tunnin päästä kun näytti valmista, uusi yritys mutta nyt ei pihahtanutkaan, valot vaan vilkkuivat kojetaululla.

Kysymys kuuluukin, onko tämän johonkin akkuun tai releisiin liittyvä vika, vai voiko tuo että olen eilen irrottanut koko takaumpion sähköistä ja ajellut hiukan + jättänyt sitten ajovalot on-asentoon yöksi, tyhjätä akun ja näin se ei nyt käynnisty? Idea lähinnä olisi, jos sähköä on jotenkin vuotanut sitten hukkaan yön aikana, kun johdot takaumpiost kytkemättä..
 

calvin

Jäsen
Suosikkijoukkue
Maailman myrkyllisin jääkiekkojoukkue
Kulloinkin voimassa olevaa nopeusrajoitusta pitää noudattaa.
Rovaniemen pohjoispuolelta alkaa kuulemma vapaat nopeudet. Tosin poliisit kyllä siellä vilkautti mulle valoja kun yritin seurata paikallisten esimerkkiä.
 

K.A.H

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät
Kokeillaan täältä hiukan viikonlopun aikana.

Mulla on autossa (Polo '14) pieni sähkövika, jonka vuoksi oon ostanut uuden takaumpion oikealle ja uuden liittimen siihen. Ei ole kuitenkaan vielä kytketty. No, irrotin eilen vioittuneen takaumpion liittimen kokonaan takaumpiosta ja ruuvasin tämän vanhan umpion vaan paikalleen, jotta maanantaina saa korjaaja laittaa uudet johdot paikalleen. Eli oikea takaumpio ei ole kytkettynä sähköihin, pelkästään ruuvattu paikalleen takakulmaan kiinni.

Tänä aamuna astuin autoon ja huomasin ajovalojen jääneen päälle-asentoon, ja aloin käynnistellä autoa. Auto ei lähtenyt käymään, akku oli ilmeisesti tyhjä. Koitettiin apuvirralla käynnistää autoa (pihahti hiukan käynnistymisen merkkejä), mutta ei lähtenyt. Sen jälkeen akkulaturi seinään ja puolen tunnin päästä kun näytti valmista, uusi yritys mutta nyt ei pihahtanutkaan, valot vaan vilkkuivat kojetaululla.

Kysymys kuuluukin, onko tämän johonkin akkuun tai releisiin liittyvä vika, vai voiko tuo että olen eilen irrottanut koko takaumpion sähköistä ja ajellut hiukan + jättänyt sitten ajovalot on-asentoon yöksi, tyhjätä akun ja näin se ei nyt käynnisty? Idea lähinnä olisi, jos sähköä on jotenkin vuotanut sitten hukkaan yön aikana, kun johdot takaumpiost kytkemättä..
En mistään autosähköistä mitään tiedä, mutta itselläni oli saman aikakauden sisarmalli, eli Skoda Fabia. Muuten hyvä peli, mutta kaikenlaista pientä sähkövikaa oli tasaisin väliajoin. Sähköikkunat hajosi, keskuslukitus naksutteli ajossa itsekseen auki ja kiinni, body control module hajosi yllättäen ja sen korjaukseen meni toista tonnia. Taitaa olla sähkövikaisia menopelejä tuo tuon ajan VAG-konsernin tuotokset.
 

Jyyd

Jäsen
Suosikkijoukkue
♠️, Flyers
En mistään autosähköistä mitään tiedä, mutta itselläni oli saman aikakauden sisarmalli, eli Skoda Fabia. Muuten hyvä peli, mutta kaikenlaista pientä sähkövikaa oli tasaisin väliajoin. Sähköikkunat hajosi, keskuslukitus naksutteli ajossa itsekseen auki ja kiinni, body control module hajosi yllättäen ja sen korjaukseen meni toista tonnia. Taitaa olla sähkövikaisia menopelejä tuo tuon ajan VAG-konsernin tuotokset.
Pahaa pelkään. Sain auton käymään vetämällä köyden kanssa, ja hyvin kävikin. Kunnes oli aika sammuttaa ajo 30km ajon (ei ilmastointia, radiota, pieni vaihde, reilut kierrokset), niin eipä se uusiksi lähtenyt käymään. Funtsin vaan voiko se liittyä tohon takaumpion irrottamiseen sähköistä..

Ja jännite tulee siihen akun plussaan ja miinukseen normaalisti +12V. Eli akku saa virtaa. Luulisi, ettei olisi sen isompi ja "kalliimpi" homma.

Vai olisiko akku vaan paskana? Akun laturi?
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös