Autoiluketju

  • 3 315 990
  • 19 011

Jyyd

Jäsen
Suosikkijoukkue
♠️, Flyers
Kokeillaan täältä hiukan viikonlopun aikana.

Mulla on autossa (Polo '14) pieni sähkövika, jonka vuoksi oon ostanut uuden takaumpion oikealle ja uuden liittimen siihen. Ei ole kuitenkaan vielä kytketty. No, irrotin eilen vioittuneen takaumpion liittimen kokonaan takaumpiosta ja ruuvasin tämän vanhan umpion vaan paikalleen, jotta maanantaina saa korjaaja laittaa uudet johdot paikalleen. Eli oikea takaumpio ei ole kytkettynä sähköihin, pelkästään ruuvattu paikalleen takakulmaan kiinni.

Tänä aamuna astuin autoon ja huomasin ajovalojen jääneen päälle-asentoon, ja aloin käynnistellä autoa. Auto ei lähtenyt käymään, akku oli ilmeisesti tyhjä. Koitettiin apuvirralla käynnistää autoa (pihahti hiukan käynnistymisen merkkejä), mutta ei lähtenyt. Sen jälkeen akkulaturi seinään ja puolen tunnin päästä kun näytti valmista, uusi yritys mutta nyt ei pihahtanutkaan, valot vaan vilkkuivat kojetaululla.

Kysymys kuuluukin, onko tämän johonkin akkuun tai releisiin liittyvä vika, vai voiko tuo että olen eilen irrottanut koko takaumpion sähköistä ja ajellut hiukan + jättänyt sitten ajovalot on-asentoon yöksi, tyhjätä akun ja näin se ei nyt käynnisty? Idea lähinnä olisi, jos sähköä on jotenkin vuotanut sitten hukkaan yön aikana, kun johdot takaumpiost kytkemättä..
 

calvin

Jäsen
Suosikkijoukkue
Maailman myrkyllisin jääkiekkojoukkue
Kulloinkin voimassa olevaa nopeusrajoitusta pitää noudattaa.
Rovaniemen pohjoispuolelta alkaa kuulemma vapaat nopeudet. Tosin poliisit kyllä siellä vilkautti mulle valoja kun yritin seurata paikallisten esimerkkiä.
 

K.A.H

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät
Kokeillaan täältä hiukan viikonlopun aikana.

Mulla on autossa (Polo '14) pieni sähkövika, jonka vuoksi oon ostanut uuden takaumpion oikealle ja uuden liittimen siihen. Ei ole kuitenkaan vielä kytketty. No, irrotin eilen vioittuneen takaumpion liittimen kokonaan takaumpiosta ja ruuvasin tämän vanhan umpion vaan paikalleen, jotta maanantaina saa korjaaja laittaa uudet johdot paikalleen. Eli oikea takaumpio ei ole kytkettynä sähköihin, pelkästään ruuvattu paikalleen takakulmaan kiinni.

Tänä aamuna astuin autoon ja huomasin ajovalojen jääneen päälle-asentoon, ja aloin käynnistellä autoa. Auto ei lähtenyt käymään, akku oli ilmeisesti tyhjä. Koitettiin apuvirralla käynnistää autoa (pihahti hiukan käynnistymisen merkkejä), mutta ei lähtenyt. Sen jälkeen akkulaturi seinään ja puolen tunnin päästä kun näytti valmista, uusi yritys mutta nyt ei pihahtanutkaan, valot vaan vilkkuivat kojetaululla.

Kysymys kuuluukin, onko tämän johonkin akkuun tai releisiin liittyvä vika, vai voiko tuo että olen eilen irrottanut koko takaumpion sähköistä ja ajellut hiukan + jättänyt sitten ajovalot on-asentoon yöksi, tyhjätä akun ja näin se ei nyt käynnisty? Idea lähinnä olisi, jos sähköä on jotenkin vuotanut sitten hukkaan yön aikana, kun johdot takaumpiost kytkemättä..
En mistään autosähköistä mitään tiedä, mutta itselläni oli saman aikakauden sisarmalli, eli Skoda Fabia. Muuten hyvä peli, mutta kaikenlaista pientä sähkövikaa oli tasaisin väliajoin. Sähköikkunat hajosi, keskuslukitus naksutteli ajossa itsekseen auki ja kiinni, body control module hajosi yllättäen ja sen korjaukseen meni toista tonnia. Taitaa olla sähkövikaisia menopelejä tuo tuon ajan VAG-konsernin tuotokset.
 

Jyyd

Jäsen
Suosikkijoukkue
♠️, Flyers
En mistään autosähköistä mitään tiedä, mutta itselläni oli saman aikakauden sisarmalli, eli Skoda Fabia. Muuten hyvä peli, mutta kaikenlaista pientä sähkövikaa oli tasaisin väliajoin. Sähköikkunat hajosi, keskuslukitus naksutteli ajossa itsekseen auki ja kiinni, body control module hajosi yllättäen ja sen korjaukseen meni toista tonnia. Taitaa olla sähkövikaisia menopelejä tuo tuon ajan VAG-konsernin tuotokset.
Pahaa pelkään. Sain auton käymään vetämällä köyden kanssa, ja hyvin kävikin. Kunnes oli aika sammuttaa ajo 30km ajon (ei ilmastointia, radiota, pieni vaihde, reilut kierrokset), niin eipä se uusiksi lähtenyt käymään. Funtsin vaan voiko se liittyä tohon takaumpion irrottamiseen sähköistä..

Ja jännite tulee siihen akun plussaan ja miinukseen normaalisti +12V. Eli akku saa virtaa. Luulisi, ettei olisi sen isompi ja "kalliimpi" homma.

Vai olisiko akku vaan paskana? Akun laturi?
 

Zamboni

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Mikäs latausjännite oli kun auto oli käynnissä? Pitäs olla jotain 14.2-14.5 volttia, että järjestelmä on kunnossa. Terveen akun lepojännite on 12.6-12.7V, kun auto on sammuksissa ollut puolisen tuntia ja kaikki systeemit varmasti lepotilassa.
 
(1)
  • Tykkää
Reactions: hege

Jyyd

Jäsen
Suosikkijoukkue
♠️, Flyers
Mikäs latausjännite oli kun auto oli käynnissä? Pitäs olla jotain 14.2-14.5 volttia, että järjestelmä on kunnossa. Terveen akun lepojännite on 12.6-12.7V, kun auto on sammuksissa ollut puolisen tuntia ja kaikki systeemit varmasti lepotilassa.
Tästä ei hajua, tosiaan lepojännite 5min sammutuksen jälkeen jälkeen oli 12.89.

Kun autoa käynnistelee, valot vilkkuu tähän tyyliin.


 

Jyyd

Jäsen
Suosikkijoukkue
♠️, Flyers
Akku paskana todennäköisesti.
Voihan se olla, mutta en osaa sanoa.. tuota toivoisin, koska on helppo ja ei-kallis vaihtoehto. Kuitenkin, epäilen jotain muuta.

Jos olisin autotietäjä, varmasti osaisin itsekin diagnosoida nykyoireilla enemmän.

Kiitoksia @K.A.H , @Zamboni ja Punch vastauksista. Jos tulee vielä mieleen ja kiinnostaa, saa esittää kyssäreitä. Tarkoitus olisi saada ongelma huomenna korjattua kun aika korjaamolle, mutta vähän epäilen että tulisi kuntoon. Vikoja ei ole ollut paljoa, mutta ne on aina niin helvetin ihmeellisen tuntuisia.
 

Zamboni

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Kyllä se joo akulta vaikuttaa. Jos sulla on yleismittari käytössä, niin ota toinen akunkenkä irti ja laita mittari siihen väliin mittaamaan läpimenevää virtaa, että onko kulutusta auto sammuksissa, ovet kiinni, sytytysvirta pois ym.
Anna huilata pelti auki joku 15-20 min ennen mittausta, että kaikki kulutuskohteet ovat varmasti lepotilassa.

Ihan semmoinen 10€ tokmannimallikin kelpaa tähän tarkoitukseen. Saat selville, että purkaako joku sähkölaite akkua. Jotain hitusia se mittari aina näyttää, mutta jos menee jo yli 0,5A, niin jostakin se kuluttaa ylimääräistä virtaa. Tuskin se irrotettu umpion liitinkään on syyllinen.
 
(1)
  • Tykkää
Reactions: Jyyd

Jyyd

Jäsen
Suosikkijoukkue
♠️, Flyers
Kyllä se joo akulta vaikuttaa. Jos sulla on yleismittari käytössä, niin ota toinen akunkenkä irti ja laita mittari siihen väliin mittaamaan läpimenevää virtaa, että onko kulutusta auto sammuksissa, ovet kiinni, sytytysvirta pois ym.
Anna huilata pelti auki joku 15-20 min ennen mittausta, että kaikki kulutuskohteet ovat varmasti lepotilassa.

Ihan semmoinen 10€ tokmannimallikin kelpaa tähän tarkoitukseen. Saat selville, että purkaako joku sähkölaite akkua. Jotain hitusia se mittari aina näyttää, mutta jos menee jo yli 0,5A, niin jostakin se kuluttaa ylimääräistä virtaa. Tuskin se irrotettu umpion liitinkään on syyllinen.
Yleismittari löytyy, tutkin hiukan päivällä mitä tämän tekstin pohjalta älyän. Tänks.

Levossa auto tänään lienee ainakin koko päivän, koska ei se päälle lähde ilman vetämistä.
 

Jyyd

Jäsen
Suosikkijoukkue
♠️, Flyers
Mikäs latausjännite oli kun auto oli käynnissä? Pitäs olla jotain 14.2-14.5 volttia, että järjestelmä on kunnossa. Terveen akun lepojännite on 12.6-12.7V, kun auto on sammuksissa ollut puolisen tuntia ja kaikki systeemit varmasti lepotilassa.
12.37V näytti lepojännite. Eilen on mittailtu ajon jälkeen tosiaan tuo 12.89V. nyt ollut ajamatta tänään, käynnistystä yritin pari-kolmisen tuntia sitten vain.
 

PataJaska

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät, sympatiat HPK ja Kiekko-Espoo
@Jyyd on siis päivänselvä asia, että akku on lopullisesti vanhentunut eikä enää pidä virtaa. Siinä on siis ajon aikana/jälkeen reilu 12V jännite, ja käsittääkseni vähintään 11V jännite tarvitaan käynnistämiseen, sitä pienempi niin ei lähde. Eikä näemmä sitten myöskään ajon aikana edes lataa kuin tuohon reiluun 12V asti..

En ole autosähköalalla millään tavalla, mutta tiedän kokemuksesta mistä puhun. Sinulla on siis 2014 vuosimalli, joten on mahdollista, että siinä on edelleen se alunperin tehtaalla laitettu akku. Minulla simahti entisen 2013 vuosimallin Rellun akku alkuvuodesta 2023, ja sitten ilmeni että perseensuti siinähän oli edelleen originaali akku, että kauan se jaksoikin :D
 
Viimeksi muokattu:

Jyyd

Jäsen
Suosikkijoukkue
♠️, Flyers
@Jyyd on siis päivänselvä asia, että akku on lopullisesti vanhentunut eikä enää pidä virtaa. Siinä on siis ajon aikana/jälkeen reilu 12V jännite, ja käsittääkseni vähintään 11V jännite tarvitaan käynnistämiseen, sitä pienempi niin ei lähde. Eikä näemmä sitten myöskään ajon aikana edes lataa kuin tuohon reiluun 12V asti..

En ole autosähköalalla millään tavalla, mutta tiedän kokemuksesta mistä puhun. Sinulla on siis 2014 vuosimalli, joten on mahdollista, että siinä on edelleen se alunperin tehtaalla laitettu akku. Minulla simahti entisen 2013 vuosimallin Rellun akku alkuvuodesta 2023, ja sitten ilmeni että perseensuti siinähän oli edelleen originaali akku, että kauan se jaksoikin :D
No ku mä en tahdo millään muistaa, onko uutta akkua hommattu. Muistan joskus, että olisi vikaa haettu jostain autosta ja akkukin tarkistettu, mutta en kyl perkele muista et olisi uusi akku lyöty.
 

Särkilauma

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kiekko-Espoo, RoKi, Sharks, Lions, Seahawks
Kokeilisin akkulaturilla vielä latautuuko akku. Voihan tuossa laturikin olla sökönä. Toki jos on alkuperäinen akku niin siinä tosiaan alkaa varmaan olemaan vuodet täynnä.
 
(1)
  • Tykkää
Reactions: Jyyd

PataJaska

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät, sympatiat HPK ja Kiekko-Espoo
No ku mä en tahdo millään muistaa, onko uutta akkua hommattu. Muistan joskus, että olisi vikaa haettu jostain autosta ja akkukin tarkistettu, mutta en kyl perkele muista et olisi uusi akku lyöty.
Eli hyvinkin todennäköisesti siis on originaali akku sinulla.. ja se nyt on sinällään sivuseikka, kun kerran akku ei enää edes lataudu kuin reiluun 12V asti eikä päivänselvästi pidä virtaansa, niin nyt joudut ikävä kyllä joka tapauksessa ostamaan uuden akun
 

Jyyd

Jäsen
Suosikkijoukkue
♠️, Flyers
Eli hyvinkin todennäköisesti siis on originaali akku sinulla.. ja se nyt on sinällään sivuseikka, kun kerran akku ei enää edes lataudu kuin reiluun 12V asti eikä päivänselvästi pidä virtaansa, niin nyt joudut ikävä kyllä joka tapauksessa ostamaan uuden akun
Jos akunvaihdolla homma selviäisikin, sehän olisi hieno juttu. Mä oon päässäni skenarioinut tämän olevan joku ilkeä ja kallis sähkövika, mahdollisesti vielä sellainen joka vie useamman työtunnin selvittää. Tai sitten liittyy starttiin, solenoidiin tms. Luulisi huomenna selviävän, kun vien huoltoon päiväsaikaan.

Amatöörille tämä vaikuttaa siltä, että akkuun tulee virtaa kyllä, mutta se ei lataudu eikä pidä sisällään.

Liekö jotenkin akkua katselemalla pystyn selvittämään, onks originaali tai muuten vanha.
 
Viimeksi muokattu:

PataJaska

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät, sympatiat HPK ja Kiekko-Espoo
Jos akunvaihdolla homma selviäisikin, sehän olisi hieno juttu. Mä oon päässäni skenarioinut tämän olevan joku ilkeä ja kallis sähkövika, mahdollisesti vielä sellainen joka vie useamman työtunnin selvittää. Tai sitten liittyy starttiin, solenoidiin tms. Luulisi huomenna selviävän, kun vien huoltoon päiväsaikaan.

Amatöörille tämä vaikuttaa siltä, että akkuun tulee virtaa kyllä, mutta se ei lataudu eikä pidä sisällään.

Liekö jotenkin akkua katselemalla pystyn selvittämään, onks originaali tai muuten vanha.
No juu, minä siis menen tässä sillä positiivisella oletuksella, että ei muuta kuin uusi akku ja sillä selvä. Ihan koska minulla se riitti, ja tuo on täysin vastaava tilanne kuin itsellä oli. Akku on entinen kun se ei pidä virtaa, eli juuri kuten sinulla nyt

Toinen amatööri sanoo, että akussa on se vuosiluku jossain, mutta missähän se nyt sitten oli.. huoltomies vain tuolloin totesi minulle , että tämähän on se alkuperäinen tehtaalla laitettu akku
 
(1)
  • Tykkää
Reactions: Jyyd

Jyyd

Jäsen
Suosikkijoukkue
♠️, Flyers
No juu, minä siis menen tässä sillä positiivisella oletuksella, että ei muuta kuin uusi akku ja sillä selvä. Ihan koska minulla se riitti, ja tuo on täysin vastaava tilanne kuin itsellä oli. Akku on entinen kun se ei pidä virtaa, eli juuri kuten sinulla nyt

Toinen amatööri sanoo, että akussa on se vuosiluku jossain, mutta missähän se nyt sitten oli.. huoltomies vain tuolloin totesi minulle , että tämähän on se alkuperäinen tehtaalla laitettu akku
Olihan se aika paskanen, mutta mitään vuoteen tai kuukauteen viittaavaa tarraa en löytänyt.

Putsasin likaa vielä pois, mutta eipä löytynyt mitään. Tiedä sit sanoa, mut voi hyvinkin olla alkuperäinen tai vähintään monta vuotta vanha.

Napojen liittimet on myös aika paskasia ja sietäisivät saada hoitoa, mutta en ala sitä enää tässä kohtaa tekemään, kun koko viikonlopun vapaa-aikani uhrannut tuon miettimiseen ja sulakkeiden läpikäyntiin :D

QR-koodia koitin huvikseen skannata, mutta ei se antanut mitään.
 

Liitteet

  • Screenshot_20240818_151912_com_hihonor_photos_SlotAlbumActivity.jpg
    Screenshot_20240818_151912_com_hihonor_photos_SlotAlbumActivity.jpg
    609,2 KB · kertaa luettu: 103
  • Screenshot_20240818_152103_com_hihonor_photos_SlotAlbumActivity.jpg
    Screenshot_20240818_152103_com_hihonor_photos_SlotAlbumActivity.jpg
    694,1 KB · kertaa luettu: 100

Kuuukko

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomi
Olisi aika päivittää talvirenkaat uusiin ja vaikka laadukkaat kiekot haluan alle, niin mahdollisimman pieni hinta kiinnostaa myös. Googlaamalla löysin rengas365.fi sivuston, jossa näytetään myyvän premium-renkaitakin hyvään hintaan. Lisätietoa lafkasta etsin ja ilmeisesti Ruotsista käsin operoiva yritys, josta renkaat tilataan joko kotiin tai lähialueen asennuskorjaamolle, jossa kiekot lyödään vanteille. Sivuston hinnoissa ei tietenkään asennuksen hintaa ole, mutta esim Vianorin hintoihin (asennus mukaan laskettuna) verrattuna ero näyttää olevan parin sadan euron luokkaa.

Onko jollain kokemusta kyseisestä lafkasta? Ja samalla, jos on kokemuksia Michelin X-Ice North 4-nastarenkaista, niin kuulen myös mielelläni kokemuksia näistä.
 

mekabyte

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilmajoki HT, sympatiat Kärpille
Vähän myöhässä huomasin keskustelun. Akku voi vaikuttaa ok:lta mutta ei silti jaksa antaa starttia varten riittävästi tehoa. Itellä piti vaihtaa kakkosauton akku kun ei jaksanut startata. Laturilla sai pumpattua sen verran että lähti heti käyntiin, mutta sitten ajon jälkeen ei lähtenyt mitenkään. Valot yms pelasi mallikkaasti mutta startti vaan naksui.
 

Jyyd

Jäsen
Suosikkijoukkue
♠️, Flyers
Vähän myöhässä huomasin keskustelun. Akku voi vaikuttaa ok:lta mutta ei silti jaksa antaa starttia varten riittävästi tehoa. Itellä piti vaihtaa kakkosauton akku kun ei jaksanut startata. Laturilla sai pumpattua sen verran että lähti heti käyntiin, mutta sitten ajon jälkeen ei lähtenyt mitenkään. Valot yms pelasi mallikkaasti mutta startti vaan naksui.
Tuo ei edes naksunut, sihahti vaan korkeintaan. Oli se aika entinen sitten kun tyhjäksi ilmeisesti oli päässyt eikä siitä enää kohentunut.

E. Jatkettu lause loppuun.
 
Viimeksi muokattu:

valkeaori

Jäsen
Suosikkijoukkue
Penguins
Onko tuommoinen n. 150K ajettu 7-8 vuotta vanha Mersu Citan aivan täysi pommi? Onko kokemuksia näistä? Esimerkiksi vaikkapa tämä: https://www.nettiauto.com/mercedes-benz/citan/14414766

Kiinnostelisi silti ihan perusCaddykin. Nää taitaa olla varmatoimisia, vaikka ei tuo nyt kovin kaunis ole. https://www.nettiauto.com/volkswagen/caddy-maxi/14412970
Tuo Citan on todellisuudessa Renault Kangoo, ja moottoritkin taitavat olla Renaultilta. Ei siinä välttämättä mitään vikaa ole, mutta Mersua siinä ei ole juuri muuta kuin merkki keulassa.


Caddysta ei muuta mainittavaa, kuin että on tuo aikamoista, että tuommoinen 2.0 dieseli on optimoitu 102 hevosen tehoiseksi. Ja tuon tehokkaammaksi optimointiko on nyt sitten nykyään laitonta? Pitäisi olla pikemminkin laitonta tuollanen nuhapumppu keulalla, etenkin kun se on tehty vain ja ainoastaan valmistajan kikkailulla.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös