Autoiluketju

  • 3 250 293
  • 18 718

Zeta03

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät, sympatiat KooKoo
Lisäksi moottori on ketjulla noissa vvt-i -koneissa, joten hihnanvahdoista ei tule kustannuksia.

Tänä päivänä automerkistä riippumatta, varsinkin pikku-turboisissa moottoreissa, ne jakoketjut menee monesti vaihtoon 100tkm välein ja on yleensä hieman kalliimpi vaihtaa kuin se perinteinen jakohihna. Ne ketjut on niin heppoisia, että venyvät ja katketessaan moottori on kaputt. Itse ainakin pyrin, jos on noin 150tkm ajettu auto hakusessa, valitsemaan sellaisen yksilön, jossa jakoketju on jo vaihdettu. Varsinkin jos hintaluokka on alle 10te niin ketjun vaihto on suhteessa auton hintaan iso remontti....

edit: viimeisessä 4 autossani ketju on ollut vaihdettuna 10tkm-30tkm ennen ostoa, sitä edellinen auto oli hihnalla.
 
Olen tehnyt saman havainnon. Palstan autonörtit voisivat siis auttaa autoiluun nuutunutta miestä mäessä ja vinkata mallista joka sopisi tällaiselle alle 15 000 kilometriä vuoteen ajavalle kaupunkilaiselle, joka tarvitsee autoa enimmäkseen työmatkailuun: 110 kilometriä suuntaansa Poriin tai 120 kilometriä suuntaansa Lohjalle tulee ajettua yhteensä 4-5 kertaa kuukaudessa. Ei siis hotsittaisi törsätä autoon nyt ihan kamalasti, kun rahoituksetkin tällä hetkellä hölmöillä tasoilla. Kriteereinä siis luotettavuus, luotettavuus, noista em. työmatkoista kohtalaisen mukavasti selviäminen, luotettavuus ja maltillinen budjetti. Tekisi mieli katsella jotain satatonnia ajeltua alle kymppitonnin peliä johon on luottaminen.

Sen verran markkinoita selannut että Corsan ja Pösöjen kohdalla sama ilmeisen murheellinen moottori ja Rioissa heikosti vakkaria tarjolla. Yaris ja Astra tuovat sitten heti sen jokusen tonnin lisää lappuun
Heitän lusikkani soppaan, vaikka en todellakaan mikään autoexpertti ole.

Itse ostin puoli vuotta sitten citroen c3:n 2019.
Oli ajettu reilusti alle 100k ja hihna vaihdettu.
Hintaa oli n. 10k
Automaatti (robottivaihteisto)

Ei ole pahaa sanottavaa. Iso autohan tuo ei ole, mutta kun Yaris oli listallasi, niin samaan kokoluokkaan menee.
Oma ajo pääasiassa taajama-ajoa, mutta on tullut heitettyä muutama pidempi lenki. Yllättävän vakaa pieneksi autoksi.
Tiedän, että monet karsastava tuota ulkonäön takia, mutta itselle auto on liikkumisväline.
 

K.A.H

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät
Heitän lusikkani soppaan, vaikka en todellakaan mikään autoexpertti ole.

Itse ostin puoli vuotta sitten citroen c3:n 2019.
Oli ajettu reilusti alle 100k ja hihna vaihdettu.
Hintaa oli n. 10k
Automaatti (robottivaihteisto)

Ei ole pahaa sanottavaa. Iso autohan tuo ei ole, mutta kun Yaris oli listallasi, niin samaan kokoluokkaan menee.
Oma ajo pääasiassa taajama-ajoa, mutta on tullut heitettyä muutama pidempi lenki. Yllättävän vakaa pieneksi autoksi.
Tiedän, että monet karsastava tuota ulkonäön takia, mutta itselle auto on liikkumisväline.
Meillä emännän kanssa C4 Cactus vm. 2020. Robottivaihteisto myös. Tähän mennessä toiminut moitteetta, toki kilometrejäkin takana vastan 50 050. Ainoa erikoisuus on että tietyssä lämpötilassa (noin +9-10 celsiusta) autoa pitää joskus hetki sahata käyntiin. Mutta se ominaisuus on ollut alusta asti mukana.
 
Tänä päivänä automerkistä riippumatta, varsinkin pikku-turboisissa moottoreissa, ne jakoketjut menee monesti vaihtoon 100tkm välein ja on yleensä hieman kalliimpi vaihtaa kuin se perinteinen jakohihna. Ne ketjut on niin heppoisia, että venyvät ja katketessaan moottori on kaputt. Itse ainakin pyrin, jos on noin 150tkm ajettu auto hakusessa, valitsemaan sellaisen yksilön, jossa jakoketju on jo vaihdettu. Varsinkin jos hintaluokka on alle 10te niin ketjun vaihto on suhteessa auton hintaan iso remontti....

edit: viimeisessä 4 autossani ketju on ollut vaihdettuna 10tkm-30tkm ennen ostoa, sitä edellinen auto oli hihnalla.
Olen kyllä tietoinen, että esim. BMW:ssä noiden jakoketjujen kanssa on ollut enemmänkin ongelmia, mutta en ole koskaan kuullutkaan, että vvt-i -koneissa olisi ongelmaa niiden kanssa. Nuohan eivät ole mitään downshifting-koneita, vaan ihan vapaastihengittäviä, melko tehottomia koneita. Olen itse ajanut kymmenisen vuotta eri Toyotan bensakoneilla, eikä ole ollut mitään ongelmaa moottoreiden kanssa
 
Suosikkijoukkue
Reilu peli ja Putinin vastaisuus
Olen tehnyt saman havainnon. Palstan autonörtit voisivat siis auttaa autoiluun nuutunutta miestä mäessä ja vinkata mallista joka sopisi tällaiselle alle 15 000 kilometriä vuoteen ajavalle kaupunkilaiselle, joka tarvitsee autoa enimmäkseen työmatkailuun: 110 kilometriä suuntaansa Poriin tai 120 kilometriä suuntaansa Lohjalle tulee ajettua yhteensä 4-5 kertaa kuukaudessa. Ei siis hotsittaisi törsätä autoon nyt ihan kamalasti, kun rahoituksetkin tällä hetkellä hölmöillä tasoilla. Kriteereinä siis luotettavuus, luotettavuus, noista em. työmatkoista kohtalaisen mukavasti selviäminen, luotettavuus ja maltillinen budjetti. Tekisi mieli katsella jotain satatonnia ajeltua alle kymppitonnin peliä johon on luottaminen.

Sen verran markkinoita selannut että Corsan ja Pösöjen kohdalla sama ilmeisen murheellinen moottori ja Rioissa heikosti vakkaria tarjolla. Yaris ja Astra tuovat sitten heti sen jokusen tonnin lisää lappuun
Saitkin jo @BaronFIN ilta ohjeen tinkiä ikävaatimuksesta, ja itse toistan saman. Vanhemmalla Toyotalla ehtisi täyttyy heittämällä ja kilsojakin saa olla enemmän.

Itse kävin koeajamassa yhtä Kalle Rovanperää vanhempaa Avensista jossa oli hyvin suurella todennäköisyydellä (Saksassa) pyöritetty mittaria taaksepäin. En silti nähnyt yhtään syytä, miksi en teoriassa olisi voinut ko. autoa ostaa.
 

Numero13

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät
Mazda 6 ja Auris hybridin välillä pyöritellyt reilun vuoden päivät ja viime viikolla lopulta tuli tehtyä järkevämpi valinta eli Auris. Jos pelkällä tunteella olisi mennyt, Mazdaan olisin päätynyt. Onneksi kerrankin oli autokaupoilla sitä järkeäkin mukana.

Aina olen autolla ajamisesta tykännyt, mutta nyt siihen tulee ihan uusi ulottuvuus kun pääsee kunnolla optimoimaan bensankulutusta. Ja onhan se mukava kotona hyvällä omalla tunnolla laittaa se tehotuotettu pihvi uuniin kun on ensin rullannut pelkällä sähkövoimalla lähikaupalta kotiin ja siinä samalla pelastanut maailman. Ai että.
 
Viimeksi muokattu:
Suosikkijoukkue
TPS, Winnipeg Jets
Tainan opetus: premium saksalaisen voi löytää edullisesti kun tinkii vuosiluvusta muutaman vuoden pois eikä manuaaliloota ole kauhistus.

S60 / V70 Volvo, vuosimalli n.2005. Oikein huollettuna pomminvarmoja vehkeitä ja ajolleen mukavia.

Just olin sanomassa samaa, että jos ajo tuollaista pitkää matkaa enimmäkseen ja haluaa autoilla suht' pienillä kuluilla, niin nuo 2000-luvun Volvot on kyllä aika idioottivarmoja laitoksia jopa aika isoilla kilometrimäärillä.

Kymppitonnillahan saa jo helposti n. 100 tkm ajettuja vuoden 2013 Yariksia.

Heitän lusikkani soppaan, vaikka en todellakaan mikään autoexpertti ole.

Itse ostin puoli vuotta sitten citroen c3:n 2019.

Saitkin jo @BaronFIN ilta ohjeen tinkiä ikävaatimuksesta, ja itse toistan saman. Vanhemmalla Toyotalla ehtisi täyttyy heittämällä ja kilsojakin saa olla enemmän.
Kiitoksia tovereille vinkeistä! Mökillä Nettiautoa nopsaan selaten löytyy kyllä noita muutamia vuosia vanhempia Toyotoja aika kohtalaisesti ja näistä en luotettavuuspuolella ole koskaan mitään huonoa kuullutkaan. Volvolta S60:tä ainakin tuolta 2010-luvun taitteesta jokunen, niistäkin löytyy ihan positiivista viestiä netistä kunhan huoltohistoria on kunnossa. Pitää perehtyä näihin lisää ja käydä kaupunkiin palatessa potkimassa
 
Suosikkijoukkue
Reilu peli ja Putinin vastaisuus
...onhan se mukava kotona hyvällä omalla tunnolla laittaa se tehotuotettu pihvi uuniin kun on ensin rullannut pelkällä sähkövoimalla lähikaupalta kotiin ja siinä samalla pelastanut maailman. Ai että.

Haha! Itsehän oikeutan bioetanolilla ajamalla sisäliikunnan lämmitetyissä halleissa. Jos lopettaisin sen, voisin varmaan lentää kahdesti vuodessa jenkkeihin ajamaan katto auki V8:llä Route 66:n päästä päähän ja syödä joka tauolla "tuuman paksuisen pihvin ja vuoren kullankeltaisia perunoita" ja hiilijalanjälkeni olisi silti sählyniiloa pienempi.
 

MikGo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Oulun Kärpät, Leijonat
Kiitoksia tovereille vinkeistä! Mökillä Nettiautoa nopsaan selaten löytyy kyllä noita muutamia vuosia vanhempia Toyotoja aika kohtalaisesti ja näistä en luotettavuuspuolella ole koskaan mitään huonoa kuullutkaan. Volvolta S60:tä ainakin tuolta 2010-luvun taitteesta jokunen, niistäkin löytyy ihan positiivista viestiä netistä kunhan huoltohistoria on kunnossa. Pitää perehtyä näihin lisää ja käydä kaupunkiin palatessa potkimassa
Volvot on varmoja vehkeitä, mutta tuonikäisille bensakoneille maistuu kyllä sitten polttoaine. Toki riippuu paljonko ajaa ja paljonko sille antaa painoarvoa.
 

marse

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Kiitoksia tovereille vinkeistä! Mökillä Nettiautoa nopsaan selaten löytyy kyllä noita muutamia vuosia vanhempia Toyotoja aika kohtalaisesti ja näistä en luotettavuuspuolella ole koskaan mitään huonoa kuullutkaan. Volvolta S60:tä ainakin tuolta 2010-luvun taitteesta jokunen, niistäkin löytyy ihan positiivista viestiä netistä kunhan huoltohistoria on kunnossa. Pitää perehtyä näihin lisää ja käydä kaupunkiin palatessa potkimassa
Unpopular opinion:

Kaupunkiajoon ja max 120 km yhdensuuntaisiin matkoihin kymppitonnin budjetilla Nissan Leaf tai Renault Zoe ja loppuu polttomoottoriautojen hihnoista ja ketjuista murehtiminen. Tilalle tulee sitten toki stressiä ja ennakkoluuloja, molemmat poistuu yleensä itsestään.
 

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Unpopular opinion:

Kaupunkiajoon ja max 120 km yhdensuuntaisiin matkoihin kymppitonnin budjetilla Nissan Leaf tai Renault Zoe ja loppuu polttomoottoriautojen hihnoista ja ketjuista murehtiminen. Tilalle tulee sitten toki stressiä ja ennakkoluuloja, molemmat poistuu yleensä itsestään.
Joku tällä palstalla mulle huomautti aiemmin, että Renault Zoey sai EURO NCAP -testeistä 0 tähteä viidestä. 0 tähteä johtui vielä pääosin kuljettajan turvattomuudesta. Tämä vaan sivuhuomiona... :)
 
Volvot on varmoja vehkeitä, mutta tuonikäisille bensakoneille maistuu kyllä sitten polttoaine. Toki riippuu paljonko ajaa ja paljonko sille antaa painoarvoa.
Volvot noin ylipäänsä eivät ole tunnettuja bensapihiydestään. Tai minkään muunkaan polttoaineen osalta. Edes uudemmat, jos vertaa kilpailijoihin. Suorituskykyä toki riittää ja ovat erittäin miellyttäviä ajaa, paitsi ehkä alkupään V50 sun muut säästöversiot.
Sitten kun mennään noihin n. 15 vuotta vanhoihin autoihin, niin ihan kilometreihin katsomatta voidaan ennakoida alustaremonttia. Kumiosat kovettuvat ihan ajan kanssa, vaikka kuinka makuuttaisi pimeässä kellarissa ja kävisi toivottamassa hyvät yöt ja huomenet. Noihan nyt ei ole mikään tekemätön paikka vaikka omalla parkkipaikallakin halutessaan tuon ikäisiin autoihin, mutta jos huoltohistoriasta ei käy ilmi, että olisi vaihdeltu, niin herkemmälle hanurille saattaa käydä vaihtotarve ilmeiseksi joidenkin vuosien sisällä. Jossain nyrkkipajalla vaihdattaminenkaan ei ole varmaan erityisen kallista, eli jos ostohinnassa säästää tonnin jos toisenkin, niin voitolle jää.

Ja lopun disclaimerina: käytetyn auton ostaminen on aina arpapeliä. Vaikka olisi kuinka herkät tuntosarvet, niin viimeistään seuraavissa liikennevaloissa porsii bensapumppu tai pakoputki romahtaa ensimmäisessä hidastetöyssyssä. Tai sitten löytyy se todellinen helmi ja luonnonoikku, jota jopa ruoste karttaa seuraavat 40 vuotta.
 

marse

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Joku tällä palstalla mulle huomautti aiemmin, että Renault Zoey sai EURO NCAP -testeistä 0 tähteä viidestä. 0 tähteä johtui vielä pääosin kuljettajan turvattomuudesta. Tämä vaan sivuhuomiona... :)
Se on erittäin totta ja varmasti kannattaa tsekata ne raportit läpi, että mistä kaikesta siellä kiikasti.
 
(1)
  • Tykkää
Reactions: Tadu

Vatso

Jäsen
Toisaalta 2013 Zoe sai sitten täydet 5 tähteä Official Renault ZOE 2013 safety rating results, ero johtuu ilmeisesti testi kriteerien tiukentumisesta että joidenkin turvavarusteiden jäämisestä pois Zoesta.
Toisaalta myös, kuinkahan monta tähteä nuo tässä aikaisemmin vaihtoehdoiksi tarjotut n. 2010-vuosimallin Yaris tai vuoden 2005 Volvo saisivat tässä uusimmassa testissä, 0 olisi aika lähelle osuva veikkaus.
 

hege

Jäsen
Toisaalta myös, kuinkahan monta tähteä nuo tässä aikaisemmin vaihtoehdoiksi tarjotut n. 2010-vuosimallin Yaris tai vuoden 2005 Volvo saisivat tässä uusimmassa testissä, 0 olisi aika lähelle osuva veikkaus.
Alla vertailun vuoksi ensin ZOE ja sitten vuoden 2009 V70

Näemmä taito ei riitä tai joku muu juttu tuli esteeksi kun kuvaa ei saanut liitettyä tähän vaikka esikatselussa näkyy... mutta tuossa linkki 2009 Volvoon Official Volvo V70 2009 safety rating results
 

smugu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hifk
Nykyisen kesän aikana on mielestäni lisääntynyt hurjasti sähköautojen rekkabeesaus. Tänään Helsinki-Tampere-Helsinki välillä valehtelematta jokaisen yhdistelmän perässä roikkui jokin sähköauto.
Kuitenkin ottaen huomioon 120km/h rajoituksen, näyttää tuo aika hölmöläisen hommalta raahautua 80-90km/h vauhteja.

Onko tossa sitten takana jonkinlainen säästö? Roikutaan yhdistelmän takana ilman ilmanvastusta ja edukkaimmalla vauhdilla kwh kulutuksen osalta?

Luulisi että kyydissä jengiä alkais vähän risomaan Helsinki-Tampere väli 85km/h lasissa rekanperseessä ja alla Mersun EQE.

No, kaikki tyylillään.
Mä taas olen huomannut (kahdella helsinki-tampere edestakaisin välillä) päinvastaisen suuntauksen. Alkaa olla sähköautot ne hätäisimmät ja jostain syystä polttiskuskit köröttelee sitä 100km/h vauhtia. Vakkari päällä ajelin 121km/h itse ja jatkuvasti sai siirtyä vasemmalle ja ohittaa 3-4 auton letkan, joista kaikki polttiksia koko matkan ajan. Minut ohitettiin muutamia kertoja ja niistä kerroista pari oli Teslan toimesta ja pari polttiksen.
 

K.A.H

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät
Mä taas olen huomannut (kahdella helsinki-tampere edestakaisin välillä) päinvastaisen suuntauksen. Alkaa olla sähköautot ne hätäisimmät ja jostain syystä polttiskuskit köröttelee sitä 100km/h vauhtia. Vakkari päällä ajelin 121km/h itse ja jatkuvasti sai siirtyä vasemmalle ja ohittaa 3-4 auton letkan, joista kaikki polttiksia koko matkan ajan. Minut ohitettiin muutamia kertoja ja niistä kerroista pari oli Teslan toimesta ja pari polttiksen.
Näissä todennäköisesti kyse on sellaisesta ilmiöstä että ihminen näkee sellaisia asioita joita haluaa nähdä. Tai johon kiinnittää huomion syystä tai toisesta. Sähköautoilijat näkevät hidastelevia polttiksia ja sitten toisinpäin. Niin se ihmisen mieli toimii.
 

smugu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hifk
Näissä todennäköisesti kyse on sellaisesta ilmiöstä että ihminen näkee sellaisia asioita joita haluaa nähdä. Tai johon kiinnittää huomion syystä tai toisesta. Sähköautoilijat näkevät hidastelevia polttiksia ja sitten toisinpäin. Niin se ihmisen mieli toimii.
Ihan totta. Ja luonnollisesti kun suurin osa autoista on polttiksia niin kiinnitän itsekin siihen huomiota.

Ja sähköautot kun on herättänyt vahvoja mielipiteitä alusta alkaen ja herättää edelleen, niin tottakai se valkoinen tesla tai musta eqs mersu huomataan, jos sellainen hidastelee. Vaikka se tesla olisi sen hidastelevan letkan keskimmäinen auto, niin letkasta muistetaan se hidasteleva tesla.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös