Straight Edge
Jäsen
- Suosikkijoukkue
- Lukko, Leafs, Jokerit
Onpa tylsää. Ois ollu jännä kokeilla paljonko tuo kulkee.Kulloinkin voimassa olevaa nopeusrajoitusta pitää noudattaa.
Onpa tylsää. Ois ollu jännä kokeilla paljonko tuo kulkee.Kulloinkin voimassa olevaa nopeusrajoitusta pitää noudattaa.
Rovaniemen pohjoispuolelta alkaa kuulemma vapaat nopeudet. Tosin poliisit kyllä siellä vilkautti mulle valoja kun yritin seurata paikallisten esimerkkiä.Kulloinkin voimassa olevaa nopeusrajoitusta pitää noudattaa.
En mistään autosähköistä mitään tiedä, mutta itselläni oli saman aikakauden sisarmalli, eli Skoda Fabia. Muuten hyvä peli, mutta kaikenlaista pientä sähkövikaa oli tasaisin väliajoin. Sähköikkunat hajosi, keskuslukitus naksutteli ajossa itsekseen auki ja kiinni, body control module hajosi yllättäen ja sen korjaukseen meni toista tonnia. Taitaa olla sähkövikaisia menopelejä tuo tuon ajan VAG-konsernin tuotokset.Kokeillaan täältä hiukan viikonlopun aikana.
Mulla on autossa (Polo '14) pieni sähkövika, jonka vuoksi oon ostanut uuden takaumpion oikealle ja uuden liittimen siihen. Ei ole kuitenkaan vielä kytketty. No, irrotin eilen vioittuneen takaumpion liittimen kokonaan takaumpiosta ja ruuvasin tämän vanhan umpion vaan paikalleen, jotta maanantaina saa korjaaja laittaa uudet johdot paikalleen. Eli oikea takaumpio ei ole kytkettynä sähköihin, pelkästään ruuvattu paikalleen takakulmaan kiinni.
Tänä aamuna astuin autoon ja huomasin ajovalojen jääneen päälle-asentoon, ja aloin käynnistellä autoa. Auto ei lähtenyt käymään, akku oli ilmeisesti tyhjä. Koitettiin apuvirralla käynnistää autoa (pihahti hiukan käynnistymisen merkkejä), mutta ei lähtenyt. Sen jälkeen akkulaturi seinään ja puolen tunnin päästä kun näytti valmista, uusi yritys mutta nyt ei pihahtanutkaan, valot vaan vilkkuivat kojetaululla.
Kysymys kuuluukin, onko tämän johonkin akkuun tai releisiin liittyvä vika, vai voiko tuo että olen eilen irrottanut koko takaumpion sähköistä ja ajellut hiukan + jättänyt sitten ajovalot on-asentoon yöksi, tyhjätä akun ja näin se ei nyt käynnisty? Idea lähinnä olisi, jos sähköä on jotenkin vuotanut sitten hukkaan yön aikana, kun johdot takaumpiost kytkemättä..
Pahaa pelkään. Sain auton käymään vetämällä köyden kanssa, ja hyvin kävikin. Kunnes oli aika sammuttaa ajo 30km ajon (ei ilmastointia, radiota, pieni vaihde, reilut kierrokset), niin eipä se uusiksi lähtenyt käymään. Funtsin vaan voiko se liittyä tohon takaumpion irrottamiseen sähköistä..En mistään autosähköistä mitään tiedä, mutta itselläni oli saman aikakauden sisarmalli, eli Skoda Fabia. Muuten hyvä peli, mutta kaikenlaista pientä sähkövikaa oli tasaisin väliajoin. Sähköikkunat hajosi, keskuslukitus naksutteli ajossa itsekseen auki ja kiinni, body control module hajosi yllättäen ja sen korjaukseen meni toista tonnia. Taitaa olla sähkövikaisia menopelejä tuo tuon ajan VAG-konsernin tuotokset.
Tästä ei hajua, tosiaan lepojännite 5min sammutuksen jälkeen jälkeen oli 12.89.Mikäs latausjännite oli kun auto oli käynnissä? Pitäs olla jotain 14.2-14.5 volttia, että järjestelmä on kunnossa. Terveen akun lepojännite on 12.6-12.7V, kun auto on sammuksissa ollut puolisen tuntia ja kaikki systeemit varmasti lepotilassa.
Tästä ei hajua, tosiaan lepojännite 5min sammutuksen jälkeen jälkeen oli 12.89.
Kun autoa käynnistelee, valot vilkkuu tähän tyyliin.
Voihan se olla, mutta en osaa sanoa.. tuota toivoisin, koska on helppo ja ei-kallis vaihtoehto. Kuitenkin, epäilen jotain muuta.Akku paskana todennäköisesti.
Yleismittari löytyy, tutkin hiukan päivällä mitä tämän tekstin pohjalta älyän. Tänks.Kyllä se joo akulta vaikuttaa. Jos sulla on yleismittari käytössä, niin ota toinen akunkenkä irti ja laita mittari siihen väliin mittaamaan läpimenevää virtaa, että onko kulutusta auto sammuksissa, ovet kiinni, sytytysvirta pois ym.
Anna huilata pelti auki joku 15-20 min ennen mittausta, että kaikki kulutuskohteet ovat varmasti lepotilassa.
Ihan semmoinen 10€ tokmannimallikin kelpaa tähän tarkoitukseen. Saat selville, että purkaako joku sähkölaite akkua. Jotain hitusia se mittari aina näyttää, mutta jos menee jo yli 0,5A, niin jostakin se kuluttaa ylimääräistä virtaa. Tuskin se irrotettu umpion liitinkään on syyllinen.
12.37V näytti lepojännite. Eilen on mittailtu ajon jälkeen tosiaan tuo 12.89V. nyt ollut ajamatta tänään, käynnistystä yritin pari-kolmisen tuntia sitten vain.Mikäs latausjännite oli kun auto oli käynnissä? Pitäs olla jotain 14.2-14.5 volttia, että järjestelmä on kunnossa. Terveen akun lepojännite on 12.6-12.7V, kun auto on sammuksissa ollut puolisen tuntia ja kaikki systeemit varmasti lepotilassa.
No ku mä en tahdo millään muistaa, onko uutta akkua hommattu. Muistan joskus, että olisi vikaa haettu jostain autosta ja akkukin tarkistettu, mutta en kyl perkele muista et olisi uusi akku lyöty.@Jyyd on siis päivänselvä asia, että akku on lopullisesti vanhentunut eikä enää pidä virtaa. Siinä on siis ajon aikana/jälkeen reilu 12V jännite, ja käsittääkseni vähintään 11V jännite tarvitaan käynnistämiseen, sitä pienempi niin ei lähde. Eikä näemmä sitten myöskään ajon aikana edes lataa kuin tuohon reiluun 12V asti..
En ole autosähköalalla millään tavalla, mutta tiedän kokemuksesta mistä puhun. Sinulla on siis 2014 vuosimalli, joten on mahdollista, että siinä on edelleen se alunperin tehtaalla laitettu akku. Minulla simahti entisen 2013 vuosimallin Rellun akku alkuvuodesta 2023, ja sitten ilmeni että perseensuti siinähän oli edelleen originaali akku, että kauan se jaksoikin :D
Eli hyvinkin todennäköisesti siis on originaali akku sinulla.. ja se nyt on sinällään sivuseikka, kun kerran akku ei enää edes lataudu kuin reiluun 12V asti eikä päivänselvästi pidä virtaansa, niin nyt joudut ikävä kyllä joka tapauksessa ostamaan uuden akunNo ku mä en tahdo millään muistaa, onko uutta akkua hommattu. Muistan joskus, että olisi vikaa haettu jostain autosta ja akkukin tarkistettu, mutta en kyl perkele muista et olisi uusi akku lyöty.
Jos akunvaihdolla homma selviäisikin, sehän olisi hieno juttu. Mä oon päässäni skenarioinut tämän olevan joku ilkeä ja kallis sähkövika, mahdollisesti vielä sellainen joka vie useamman työtunnin selvittää. Tai sitten liittyy starttiin, solenoidiin tms. Luulisi huomenna selviävän, kun vien huoltoon päiväsaikaan.Eli hyvinkin todennäköisesti siis on originaali akku sinulla.. ja se nyt on sinällään sivuseikka, kun kerran akku ei enää edes lataudu kuin reiluun 12V asti eikä päivänselvästi pidä virtaansa, niin nyt joudut ikävä kyllä joka tapauksessa ostamaan uuden akun
No juu, minä siis menen tässä sillä positiivisella oletuksella, että ei muuta kuin uusi akku ja sillä selvä. Ihan koska minulla se riitti, ja tuo on täysin vastaava tilanne kuin itsellä oli. Akku on entinen kun se ei pidä virtaa, eli juuri kuten sinulla nytJos akunvaihdolla homma selviäisikin, sehän olisi hieno juttu. Mä oon päässäni skenarioinut tämän olevan joku ilkeä ja kallis sähkövika, mahdollisesti vielä sellainen joka vie useamman työtunnin selvittää. Tai sitten liittyy starttiin, solenoidiin tms. Luulisi huomenna selviävän, kun vien huoltoon päiväsaikaan.
Amatöörille tämä vaikuttaa siltä, että akkuun tulee virtaa kyllä, mutta se ei lataudu eikä pidä sisällään.
Liekö jotenkin akkua katselemalla pystyn selvittämään, onks originaali tai muuten vanha.
Olihan se aika paskanen, mutta mitään vuoteen tai kuukauteen viittaavaa tarraa en löytänyt.No juu, minä siis menen tässä sillä positiivisella oletuksella, että ei muuta kuin uusi akku ja sillä selvä. Ihan koska minulla se riitti, ja tuo on täysin vastaava tilanne kuin itsellä oli. Akku on entinen kun se ei pidä virtaa, eli juuri kuten sinulla nyt
Toinen amatööri sanoo, että akussa on se vuosiluku jossain, mutta missähän se nyt sitten oli.. huoltomies vain tuolloin totesi minulle , että tämähän on se alkuperäinen tehtaalla laitettu akku
Tuo ei edes naksunut, sihahti vaan korkeintaan. Oli se aika entinen sitten kun tyhjäksi ilmeisesti oli päässyt eikä siitä enää kohentunut.Vähän myöhässä huomasin keskustelun. Akku voi vaikuttaa ok:lta mutta ei silti jaksa antaa starttia varten riittävästi tehoa. Itellä piti vaihtaa kakkosauton akku kun ei jaksanut startata. Laturilla sai pumpattua sen verran että lähti heti käyntiin, mutta sitten ajon jälkeen ei lähtenyt mitenkään. Valot yms pelasi mallikkaasti mutta startti vaan naksui.
Tuo Citan on todellisuudessa Renault Kangoo, ja moottoritkin taitavat olla Renaultilta. Ei siinä välttämättä mitään vikaa ole, mutta Mersua siinä ei ole juuri muuta kuin merkki keulassa.Onko tuommoinen n. 150K ajettu 7-8 vuotta vanha Mersu Citan aivan täysi pommi? Onko kokemuksia näistä? Esimerkiksi vaikkapa tämä: https://www.nettiauto.com/mercedes-benz/citan/14414766
Kiinnostelisi silti ihan perusCaddykin. Nää taitaa olla varmatoimisia, vaikka ei tuo nyt kovin kaunis ole. https://www.nettiauto.com/volkswagen/caddy-maxi/14412970