Mainos
  • Joulurauhan julistus
    Huomenna, jos Moderaattorit suovat, on meidän Jatkoajan armorikas joulupäivä; ja julistetaan siis täten yleinen joulurauha, kehottamalla kaikkia tätä palstaa asiaankuuluvalla kirjoittelulla täyttämään sekä muutoin hiljaisesti ja rauhallisesti käyttäytymään sillä se, joka tämän rauhan rikkoo ja joulurauhaa jollakin laittomalla taikka sopimattomalla kirjoituksella häiritsee, on raskauttavien asianhaarain vallitessa syypää siihen rangaistukseen, jonka Moderaattorit ja säännöt kustakin rikoksesta ja rikkomuksesta erikseen säätävät.

    Toivotamme kaikille Jatkoajan kirjoittajille sekä lukijoille Hyvää Joulua ja Onnellista Uutta Vuotta 2025.

Autoiluketju

  • 3 335 668
  • 19 049

Salama15

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lankisen Lukupiiri - Zervuska Haidis
Jos jatketaan paremmin aiheeseen sopivassa ketjussa, kyseessä kuitenkin paljon viime aikoina yleistynyt "yksityisleasing", jota markkinoidaan riskittömänä sovitulla takaisinostohinnalla.
Et nyt tunnu ymmärtävän sitä tärkeintä asiaa koko hommassa => tuo XBilin kusetus oli ihan normaali "osamaksusopimus" jossa valehdeltiin asiakkaalle hänen voivan "myydä" auto takaisin XBilille 12kk jälkeen riskittömästi ilman kustannusta taatulla summalla (XBil lunastaa auton siis tällä summalla rahoitusyhtiöltä), mutta tätä ei ole kirjattu mihinkään sopimukseen ja näin ollen jäännösarvoriski laukeaa asiakkaan maksettavaksi. Ihan vastaava homma jos ostat auton pienellä käsirahalla ja pitkällä osamaksuajalla ja koitat käydä sitä vaihtamassa vuoden päästä uuteen => sulla on tod. näk. huomattavasti enemmän velkaa siitä autosta kuin mitä auton sisäänostoarvo sillä hetkellä on.

Noissa itse esiin tuomissani tapauksissa (myös Beely) asiakkaan ainoa velvollisuus on maksaa sopimuksessa sovitut kk-erät ja palauttaa auto sovitusti määräaikaan mennessä. Kaikki muu vastuu on sopimuksen toisella osapuolella, he kun auton omistavat ja ovat kirjallisesti sopineet asiakkaan kanssa em. toimintamallin. Konkurssitapauksessa auto palautuu edelleen sopimuksen mukaisesti sinne konkurssipesään eikä asiakkaan tarvitse sitä sinne "kaupitella" yms. Ja jos konkurssipesään palautuvat autot on rahoitettu rahoitusyhtiön toimesta (mallia Beely ja LähiTapiola) niin tällaisessa tapauksessa se on se rahoitusyhtiö joka sieltä konkurssipesästä niitä varoja hakee, ei asiakas.
 

Vatso

Jäsen
Minä ymmärrän kyllä tämän ihan hyvin, mutta sinä et taida tietää oikeasti tietää miten nuo sopimukset toimivat. Auton osto on yksi sopimus ja auton palautus on toinen sopimus, ihan samalla tuolla Beelyllä kuin X-bilillä kuin myös Autoverkkokaupassa ja näissä ei ole mitään eroa. Takaisinostostosta ihan pätevä sopimus on yksi lause, jossa on mainittu takaisinostohinta ja mahdolliset ehdot ja tämä näillä X-bilin uhreilla aivan varmasti on. Auton kauppakirjassa tai osamaksusopimuksessa ei ole mitään tietoja takaisinostosta, kun ei se näihin liity mitenkään.

Vaikkapa Beelyn sopimuksesta lainaus: "Ostositoumuspalvelulla tarkoitetaan Palveluntarjoajan Asiakkaalle antamaa sitovaa ostotarjousta, jolla Palveluntarjoaja sitoutuu ostamaan ajoneuvon Asiakkaalta ja lunastamaan sen Rahoitusyhtiöltä". Turha siinä on selittää palvelusopimuksen kaikkien erien olevan maksettu, jos se yritys jonka pitäisi lunastaa auto sopimuksen mukaan on konkurssissa.

Leasing on leasing ja siellä vastuu jää sovittuihin leasingmaksuihin, yksityisleasing takaisinostolla on osamaksukauppa, jossa mahdollisesti pystyt myymään auton takaisin alkuperäiselle myyjälle.
 

Salama15

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lankisen Lukupiiri - Zervuska Haidis
Minä ymmärrän kyllä tämän ihan hyvin, mutta sinä et taida tietää oikeasti tietää miten nuo sopimukset toimivat.
Joo, sovitaan näin, väärin on siis mennyt vikat +35 vuotta täällä päässä, satoja ja taas satoja rahoitus-/leasingsopimuksia, kymmeniä Kuluttaja-asioita, uusien autojen valtakunnallisia rahoituskampanjoita, satojen miljoonien varastorahoitussopimuksia yms. hyvä kun selvisi…
 

adolf

Jäsen
Suosikkijoukkue
Leijonat & Haminan Palloilijat
Voi olla nyt vähän tyhmä kysymys, mutta kysytään kuitenkin. Eli autoa olen vaihtamassa. Olen autoa tuossa loppukesästä/alkusyksystä käyttänyt joka vuosi huollossa.

Mitäs jos jättäisin tuon nyt vaan seuraavan omistajan hoidettavaksi, ja kiikutan auton tässä lähiviikkoina vaihtoon, niin katsooko ne autoliikkeissä tuota mitenkään arvoa alentavasti?
 

HokiJone

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, Luleå HF, tehtaan takuu
Mitäs jos jättäisin tuon nyt vaan seuraavan omistajan hoidettavaksi, ja kiikutan auton tässä lähiviikkoina vaihtoon, niin katsooko ne autoliikkeissä tuota mitenkään arvoa alentavasti?
Riippuu varmaan millä jalalla automyyjä on kauppapäivänä herännyt. Eli ihan sopimuskysymys ja aivan varmasti tuosta sinulta kysyvät, että milloin edellinen huolto tehty.

Paljonko auton ajotietokone sanoo olevan seuraavaan huoltoon aikaa? Kyllä ne sinulta sen huollon rahan jotakin kautta nyysivät todennäköisesti, huomasit sitä tai et jos ajattelevat, että huolto on ajankohtainen auton seistessä heidän hallissaan.
 

Salama15

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lankisen Lukupiiri - Zervuska Haidis
Mitäs jos jättäisin tuon nyt vaan seuraavan omistajan hoidettavaksi, ja kiikutan auton tässä lähiviikkoina vaihtoon, niin katsooko ne autoliikkeissä tuota mitenkään arvoa alentavasti?
Helposti tulee ”pyöristyksiä”, eli huolto joka maksaisi sinulle esim. €350 vähentää hyvityshintaa €500, ja kun auto on ”vasta huollettu” voi hinta olla vaikka tuon €500 korkeampikin => teettäisin itse huollon pois niin saat paremman hinnan, tavalla tai toisella…
 

benicio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Olisiko kustannusoptimaalisinta tehdä "huolto", mutta jättää siitä aivan kaikki mahdollinen pois. Eli sellainen oikein kunnon lasinpesunestesäiliön täyttöhuolto. Ja tietysti tarkastus. Näinhän se autokauppa toimii.
@adolf
Sitten voi automyyjän kysymykseen viimeisestä huollosta vastata puhtain (ainakin tässä toimintaympäristössä) sydämin että HUOLTOKIRJA, VIIMEISIN HUOLTO 7/2024!!!
 

WildCore

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Mä jättäisin huollon tekemättä, ei se tosiaan vaihtoarvossa kummoisesti näy. Ja jos autosta huollossa jotain vikaa löytyisi, ei voisi kirkkain silmin sanoa, että auto on kuin uusi.

”Hei kaveri, sun autosta on kardaani melkein irtipoikki!”
 

adolf

Jäsen
Suosikkijoukkue
Leijonat & Haminan Palloilijat
Niin taidan tehdä, että käytän auton katsastuksessa. Sekin aika kun on ihan kohta umpeutumassa. Toivon, että siitä ei löydy mitään ja huolto jääköön sitten seuraavan murheeksi.
 

Seppis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Äsät
Autokauppa noille huolloille ja katsastuksille mitään kummempaa arvoa anna. Tai et ainakaan mitään rahallista hyötyä saa. Katsastus maksaa sulle 50-80 euroa niin autokauppa on tehnyt jonkun katsastusaseman kanssa diilin ja maksaa sinne 30e/katsastus. Ja huollon suorittavat jossain "sopimuspajassaan" ja se mikä sulle maksaa sen 300e maksaa heille 200e.
 
Viimeksi muokattu:

-pasi-

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Autokauppa noille huolloille ja katsastuksille mitään kummempaa arvoa anna. Tai et ainakaan mitään rahallista hyötyä saa. Katsastus maksaa sulle 50-80 euroa niin autokauppa on tehnyt jonkun katsastusaseman kanssa diilin ja maksaa sinne 30e/katsastus. Ja huollon suorittavat jossain "sopimuspajassaan" ja se mikä sulle maksaa sen 300e maksaa heille 200e.

Taitaa vain monella liikkeellä olla aika iso kynnys ottaa autoa vastaan jossa leima menossa umpeen ja vielä jos auto hälyttää huoltoa. Veikkaisin että se paras tarjous tippuu aika monessa paikassa. Hyvinkin saattaisi saada rahat isompana takaisin jos käyttää katsastuksessa ja tekee halvimmat huollot mitä mahdollista.
 

Nelfor

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Autokauppa noille huolloille ja katsastuksille mitään kummempaa arvoa anna. Tai et ainakaan mitään rahallista hyötyä saa. Katsastus maksaa sulle 50-80 euroa niin autokauppa on tehnyt jonkun katsastusaseman kanssa diilin ja maksaa sinne 30e/katsastus. Ja huollon suorittavat jossain "sopimuspajassaan" ja se mikä sulle maksaa sen 300e maksaa heille 200e.
Riippuu toki yrityksestä, mutta kyllä niitä autokauppoja kiinnostaa vaihdossa tulevan auton kunto. Jos katsastus on juuri edessä ja viimeisimmästä huollosta alkaa olla vuosi, niin voivat helposti vähentää vaihtoarvoa "varmuuden vuoksi", vaikka itse uskoisivatkin auton olevan kunnossa.

Tietenkään niitä ei kiinnosta katsastuksesta tai perushuollosta koituvat pienet kustannukset, mutta epävarmuus auton kunnosta kiinnostaa kyllä. Ovat kuitenkin vastuussa auton kunnosta, kun myyvät sen eteenpäin.
 

Seppis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Äsät
Riippuu toki yrityksestä, mutta kyllä niitä autokauppoja kiinnostaa vaihdossa tulevan auton kunto. Jos katsastus on juuri edessä ja viimeisimmästä huollosta alkaa olla vuosi, niin voivat helposti vähentää vaihtoarvoa "varmuuden vuoksi", vaikka itse uskoisivatkin auton olevan kunnossa.

Tietenkään niitä ei kiinnosta katsastuksesta tai perushuollosta koituvat pienet kustannukset, mutta epävarmuus auton kunnosta kiinnostaa kyllä. Ovat kuitenkin vastuussa auton kunnosta, kun myyvät sen eteenpäin.
Kyllä näinkin.

Riippuu silti paljon minkä ikäistä autoa on vaihtamassa että mikä merkitys esim huolloilla on. Itse kun olen vaihdellut 8-15 vuotta vanhoja autoja ei liikettä ole kertaakaan pahemmin kiinnostanut huoltokirja. Voineet kysyä onko sellaista ja siinä se. Uudemmissa takuunalaisissa tietysti pitää olla huollot tehty.

Ja katsastuskin on sellainen missä vain todetaan että auto toimii lakiin kirjattujen rajojen mukaisesti. Saattaa autossa silti olla jo paljon ruostetta, koneessa vikaa, ilmastointi ei toimi ja jarrupalat- ja levyt ihan minimissä mutta silti saa leiman vaikka auto ihan pommi tai ainakin isojen korjausten tarpeessa.
 

Schwein

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK
Käytettyjen autojen kaupassa kiertonopeus on liikkeelle tärkeä asia, eikä sitä ainakaan kiinnosta alkaa huoltoja tekemään ja siten lisäämään aikaa, jonka auto liikkeessä viettää. Joten kyllä sanoisin, että huolto kannattaa tehdä. Huollon sisältö on sitten eri asia, niin kuin joku täällä kirjoittikin.
 

benicio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Katsastus aina riski. Tai siis katsastukseen on moni auto kuollut kuin ihminen kotiinsa. Tulee joku iso hylky ja aivan hyvän 20-vuotiaan käyttöpelin matka päättyy. Mutta uudemmissakin autoissa on katsastuksen ja kalliin korjauksen korrelaatio luultavasti aika vahva. Joku vittumainen ruoste- tai päästömääräys tai vaikka vaan öljyvuotokehotus, niin siinä sitä sitten ollaan myyntihousujen takataskulla vaikka autossa ei sinänsä "mitään vikaa".

Toki harmittavasti katsastaminen pakollista. En sitten tiedä, nykyään kun katsastamassa käydään "viimeisenä päivänä", niin olettaako autoliikkeet edes autoa ottaessa, että kukaan hullu kävisi etukäteen konttorilla? Versus vanhoina hyvinä aikoina kun auto oli myyntitilanteessa käytännössä katsastamaton ja epäilyttävä, jos se 4kk katsastusaika oli jo alkanut.
 

Yläpesä

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Vaikkapa Beelyn sopimuksesta lainaus: "Ostositoumuspalvelulla tarkoitetaan Palveluntarjoajan Asiakkaalle antamaa sitovaa ostotarjousta, jolla Palveluntarjoaja sitoutuu ostamaan ajoneuvon Asiakkaalta ja lunastamaan sen Rahoitusyhtiöltä". Turha siinä on selittää palvelusopimuksen kaikkien erien olevan maksettu, jos se yritys jonka pitäisi lunastaa auto sopimuksen mukaan on konkurssissa.

Varsin valikoivasti lainattu. Lisätään kuitenkin siitä sopimuksesta olennaiset kohdat, jotka myös selventävät kuluttajan/yksityisliisaajan osuutta ns. palvelusopimuksessa (asiakas - Beely):


Ostositoumuspalvelulla tarkoitetaan Palveluntarjoajan Asiakkaalle antamaa sitovaa ostotarjousta, jolla Palveluntarjoaja sitoutuu ostamaan ajoneuvon Asiakkaalta ja lunastamaan sen Rahoitusyhtiöltä siten, että Palveluntarjoajan suorittaman ajoneuvon lunastushinnan maksamisen seurauksena Asiakkaan ja Rahoitusyhtiön välinen rahoitussopimus päättyy. Asiakas on velvollinen toimittamaan ajoneuvon Palveluntarjoajan osoittamaan toimipisteeseen, mikäli Asiakas käyttää Ostositoumuspalvelua. Sitovana ostotarjouksena Palveluntarjoaja sitoutuu ostamaan ajoneuvon Rahoitusyhtiön kulloinkin ilmoittamaan Asiakkaan maksettavana olevaa 4 / 8 osamaksusopimuksen loppuvelkaa vastaavalla summalla, edellyttäen, että Sopimuksen mukaiset Ostopalvelusitoumusta koskevat ehdot täyttyvät. Mikäli Rahoitusyhtiön loppuvelka sisältää viivästyskorkoja, viivästyskuluja, toimenpidepalkkioita, palvelupalkkioita tai viranomaismaksuja, Palveluntarjoaja laskuttaa näitä vastaavan määrän Asiakkaalta omavastuuosuutena. Asiakas voi käyttää Ostositoumuspalvelua aikaisintaan, kun Asiakas on maksanut osamaksusopimuksen kaikki minimisitoutumisajan mukaiset maksuerät (12, 24 tai 36 maksuerää).
Palveluntarjoajan ostotarjouksen toteutumisen edellytyksenä on, että Asiakas on suorittanut Rahoitusyhtiön osamaksusopimuksen mukaiset velvoitteet mukaan lukien, että Asiakas on maksanut kaikki erääntyneet osamaksun maksusuoritukset päättämispäivään mennessä sekä Asiakkaan on suoritettava kaikki Palveluntarjoajan avoimet ja erääntyneet saatavat. Ostositoumuspalvelun käytöstä tulee ilmoittaa Palveluntarjoajalle vähintään neljäntoista (14) vuorokautta ennen osamaksusopimuksen viimeisen maksuerän erääntymistä. Lisäksi ostotarjouksen toteutuminen edellyttää, että ajoneuvo on tämän kohdan alakohdassa kolme (3) esitetyssä kunnossa ja Asiakas on täyttänyt muut kohdan kahdeksan (8) mukaiset velvoitteensa.

Eli lyhyesti: kuluttajan velvollisuus on pitää autosta huoli kuin omastaan, huollattaa se, hoitaa kuukausimaksut ja ilmoittaa Beelylle liisuriajan päätyttyä palauttavansa auton, minkä seurauksena sopimus päättyy ja auton koko loppuvelka jää Beelyn hoidettavaksi.
 

Vatso

Jäsen
@Yläpesä Lainaus oli valikoiva ainoastaan sen vuoksi, että tarkoitus oli osoittaa vain kuvion myyjä - rahoitusyhtiö - lunastava yhtiö olemassa olo kun se on kuulemma vain poikkeus X-bilin tapauksessa, vaikka myös Suomen suurimmat "yksityisleasingiä" tarjoavat liikeet ovat tämän tehneet näin, ei mitään muuta. Tai toki yritin tuoda esille myös sen, että mikäli vaikka tässä tapauksessa Beely on konkurssissa niin kenen vastuulla tuo rahoituksen loppuerän lunastus sitten on? En minä oikeasti edes tiedä miten Beely toimii, mutta kun se tuossa nostettiin esille ja huomasin, että rahoitussopimuksesta ja takaisinlunastuksesta siellä silti jokaisessa sopimuksessa puhutaan, vaikka tuota mainostetaan "auto palveluna yhdellä kk-hinnalla".

Selvittelin tuolloin asiaa ihan mielenkiinnosta vielä lisää ja tosiaan kuluttajasuojalaissa on tähän vielä lisää tukea ja rahoitusyhtiö on yhteisvastuussa myyjän sopimusrikkomuksesta. Ei tuo välttämättä ihan läpihuutojuttu silti olisi, pykälässä on tiettyjä ehtoja ja olisi mielenkiintoista nähdä miten niitä tässä tapauksessa sovellettasiin kun varsinaisesti sopimusrike ei kohdistu edes myyntitapahtumaan, vaikka toki takaisinlunastus on oleellinen osa sitä, että auto on aikoinaan saatu myytyä.
 

Straight Edge

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Leafs, Jokerit
Tässä on pikkuisen tuumailtu, että jospa vaihdettaisiin seuraavaksi auto pikkupakuun. Siis sellaiseen, johon eräily- ja patikointihommissa sopisi tilapäisesti kaksi ihmistä patjoilla nukkumaan.

Iso paku ei kiinnosta, koska auto olisi muuten aivan arkikäytössä + paku ei ehkä edes mahtuisi 80-luvun parkkihallissa sijaitsevaan pieneen ruutuun. Kuitenkaan mikään Caddy Maxikaan ei taida aivan riittää pituutensa puolesta - mitäs siinä seuraavassa kokoluokassa on? Tavaratilan pituus saisi mielellään olla jossain min 2,5 metrin hujakoilla.

Toyota Proace? Transit…joku? Niitähän on useita. Vito? Onko nää sitä hakemaani kokoluokkaa, vai missaanko jotain?

Mulla oli edellinen firman auto Superb farkku. Suuri kyllä, mutta ei tasaista lattiaa tarjolla. Onko heittää ideoita ja vinkkejä?
 

Tuamas

Jäsen
Toyota Proace? Transit…joku? Niitähän on useita. Vito? Onko nää sitä hakemaani kokoluokkaa, vai missaanko jotain?

Mulla oli edellinen firman auto Superb farkku. Suuri kyllä, mutta ei tasaista lattiaa tarjolla. Onko heittää ideoita ja vinkkejä?

Pikkupakuista VW:n Caddy Max tai Ford Transit Connectin pidempi versio on molemmat 2,25m pitkällä tavaratilalla, ollen kuitenkin kohtuullisen henkilöauton kokoisia.

Jos taas ihan oikeaa pakua miettii, niin Vito on henkilöautomaisin ajettava ja VW Transporter aika hyvä kompromissi, molemmissa lyhyempikin versio, joka on vielä kohtuullisen kokoinen ja mahtunee ruutuun, on tuon inan yli 2,5m tavaratilan pituus.
 

Dino

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomi
Jos henkilöauton korviketta hakee, niin noista "oikeista" pakuista minusta Vito käytännössä ainoa todellinen vaihtoehto. Transporterkin ihan OK ajaa mutta Vito on ihan eri tasolla ajettavuudessaan.

Se normaalipituinen (lyhin) Vitohan ei itse asiassa ole fyysisiltä mitoiltaan ihan mahdottoman paljon farkku-Superbia isompi. Superbin pituus taitaa olla jotain 4,8 m luokkaa ja myös tuo lyhin Vito jää alle viiden metrin, ero ehkä max. 10-15 cm luokkaa. Leveydessä tietty vähän enemmän eroa, mikä saattaa ahtaissa parkkiruuduissa vähän ahdistaa.
 

Hockey#11

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät
Tässä on pikkuisen tuumailtu, että jospa vaihdettaisiin seuraavaksi auto pikkupakuun. Siis sellaiseen, johon eräily- ja patikointihommissa sopisi tilapäisesti kaksi ihmistä patjoilla nukkumaan.

Iso paku ei kiinnosta, koska auto olisi muuten aivan arkikäytössä + paku ei ehkä edes mahtuisi 80-luvun parkkihallissa sijaitsevaan pieneen ruutuun. Kuitenkaan mikään Caddy Maxikaan ei taida aivan riittää pituutensa puolesta - mitäs siinä seuraavassa kokoluokassa on? Tavaratilan pituus saisi mielellään olla jossain min 2,5 metrin hujakoilla.

Toyota Proace? Transit…joku? Niitähän on useita. Vito? Onko nää sitä hakemaani kokoluokkaa, vai missaanko jotain?

Mulla oli edellinen firman auto Superb farkku. Suuri kyllä, mutta ei tasaista lattiaa tarjolla. Onko heittää ideoita ja vinkkejä?
Tähän käyttöön Tesla Model Y olisi täydellinen valinta. Kuin tehty kahdelle retkeilevälle ihmiselle. Autoon saa jääkaapista lähtien kaiken ja lattian saa nukkumista varten tasaiseksi. Lisäksi kun lämpötilan saa säädettyä sopivaksi, niin voittaa melkeinpä kotiolot. Patjavaihtoehtoja löytyy todella paljon ja varmasti löytyy itselle hyvä vaihtoehto.

Tämä vain vaihtoehtona noille pakuille. Kannattaa ainakin harkita.
 

hege

Jäsen
@Straight Edge ,yksi vaihtoehto voi olla myös katettu pick-up jos vain nukkuminen tavoitteena eikä isompaa "oleilua" varten tarvitse tilaa. Jollain Hi-Luxilla retkeilee mukavasti (tai vähemmän) pahoihinkiin paikkoihin ja toisaalta selviää hyvin myös ydintuhon jälkeisessä zombie maailmassa.
 

-pasi-

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Tähän käyttöön Tesla Model Y olisi täydellinen valinta. Kuin tehty kahdelle retkeilevälle ihmiselle. Autoon saa jääkaapista lähtien kaiken ja lattian saa nukkumista varten tasaiseksi. Lisäksi kun lämpötilan saa säädettyä sopivaksi, niin voittaa melkeinpä kotiolot. Patjavaihtoehtoja löytyy todella paljon ja varmasti löytyy itselle hyvä vaihtoehto.

Tämä vain vaihtoehtona noille pakuille. Kannattaa ainakin harkita.

Toinen voisi olla ihan mikä tahansa korkeampi farkku ja siihen vielä autoteltta
 

LiiAaa

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa
Norjassa tuli viime kesänä jonkin verran autoiltua. Siellä oli usealla auton katolla oikeastaan pelkkä sänky. En tiedä onko he itse nämä viritelleet, vai onko niitä jossain ihan myytävänä, mutta vähän kuin iso suksiboksi. Sieltä ne aamuisin kömpivät alas. Kai tuollainen kapistus sitten teltan voittaa, tai ainakin siinä ollaan edes pikkuisen ei kenenkään vieressä. Norjassa kun tuppaa sitä autoilevaa turistia olla ja P-paikat sekä levikkeet ovat iltaisin aivan pyssyllä täyteen ammuttuja.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös