Autoiluketju

  • 3 191 368
  • 18 516

Jan Koller

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät ♠, Carolina Hurricanes
Meillä on pihassa riisseli ja sähkäri, joten kokemusta on molemmista. Itse ihmettelen näitä hiihtolomakertomuksia, joissa pysähdytään n. 150 km välein Lapin reissulla joka tapauksessa olisi sähkäri tai ei (löytyy Enyaq palstalta). Me ajettiin nyt takas tullessa Oulu-PK-seutu yhdellä lounasstopilla, eikä kukaan matkustajista valittanut ja matka sujui oikein mukavasti.

Ajan kaikki pitkät matkat mielelläni dieselautolla. Lyhyet ajot meillä sitten pörrätään kahden auton voimin ja siinä sähkäri on erittäin toimiva vaihtoehto. Huomaan usein sähkäripalstaa tai tätä palstaa seuratessa, että ihmisten on tarpeen puolustella omaa valintaansa, jota muut eivät saa kyseenalaistaa. Oma kokemus on, että nelikko diesel voittaa heittämällä takaveto sähkärin talviolosuhteissa.
 

Alejandro

Jäsen
Huomaan usein sähkäripalstaa tai tätä palstaa seuratessa, että ihmisten on tarpeen puolustella omaa valintaansa, jota muut eivät saa kyseenalaistaa. Oma kokemus on, että nelikko diesel voittaa heittämällä takaveto sähkärin talviolosuhteissa.
Tämä on totta, mutta lisäksi polttoaineautoilijoilla tuntuu olevan jatkuva tarve perustella miksi se sähköauto on niin huono vaihtoehto. Enkä nyt viittaa sinuun tässä.

Meidän taloudessa on sähköauto puolisoni nimissä, kun hän tarvitsee sitä ajaessaan heppatallille ja välillä töihin. Tasaisin väliajoin hän miettii rakkaan ID3:n vaihtoa hybridi-Volvoon, jotta saisi vedettyä heppaa perässä erinäisiin kisoihin. Olen kyllä vielä onnistunut ampumaan nuo mokomat haihatukset alas. Se pirtsakka ja sympaattinen pikkuvolkkari on paras auto millä olen koskaan ajanut ja melkoinen tehopesä muutenkin, kun kiihdyttelee motarilla. Tuntuisi ikävältä mennä ajassa taaksepäin, kun on tottunut niin ylivertaiseen teknologiaan.

Jos itse joudun ostamaan auton lähivuosina, niin en edes mieti fossiilista vaihtoehtoa. Onneksi pääsen vielä sähköjunalla ja kävelemällä töihin, joten kahdelle autolle ei ole ollut tarvetta.
 

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Meillä on pihassa riisseli ja sähkäri, joten kokemusta on molemmista. Itse ihmettelen näitä hiihtolomakertomuksia, joissa pysähdytään n. 150 km välein Lapin reissulla joka tapauksessa olisi sähkäri tai ei (löytyy Enyaq palstalta). Me ajettiin nyt takas tullessa Oulu-PK-seutu yhdellä lounasstopilla, eikä kukaan matkustajista valittanut ja matka sujui oikein mukavasti.

Ajan kaikki pitkät matkat mielelläni dieselautolla. Lyhyet ajot meillä sitten pörrätään kahden auton voimin ja siinä sähkäri on erittäin toimiva vaihtoehto. Huomaan usein sähkäripalstaa tai tätä palstaa seuratessa, että ihmisten on tarpeen puolustella omaa valintaansa, jota muut eivät saa kyseenalaistaa. Oma kokemus on, että nelikko diesel voittaa heittämällä takaveto sähkärin talviolosuhteissa.
Mitä jos pärjäisitte arkiajossa vain yhdellä autolla, niin olisiko se diesel vai sähkö?
 

Jan Koller

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät ♠, Carolina Hurricanes
Mitä jos pärjäisitte arkiajossa vain yhdellä autolla, niin olisiko se diesel vai sähkö?

Jos valinnan tekisi vain tarjolla olevien teknologioiden perusteella, vastaus olisi ladattava dieselhybridi. Koska sellaista taitaa tarjota vain MB, niin ei ole meille realistinen vaihtoehto. Aikanaan ihmettelin, miksei niitä enempää tullut markkinoille, mutta nyt taitaa aika niiden osalta olla mennyttä, vaikka sähköistyminen ei ihan niin nopeasti tapahdu kuin ehkä pari vuotta sitten luultiin.
 

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Jos valinnan tekisi vain tarjolla olevien teknologioiden perusteella, vastaus olisi ladattava dieselhybridi. Koska sellaista taitaa tarjota vain MB, niin ei ole meille realistinen vaihtoehto. Aikanaan ihmettelin, miksei niitä enempää tullut markkinoille, mutta nyt taitaa aika niiden osalta olla mennyttä, vaikka sähköistyminen ei ihan niin nopeasti tapahdu kuin ehkä pari vuotta sitten luultiin.
Volvolla taisi olla ainakin aiemmin diesel-hybridejä mallistossa, mutta nykytilanteesta en tiedä.
 

Jan Koller

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät ♠, Carolina Hurricanes
Volvolla taisi olla ainakin aiemmin diesel-hybridejä mallistossa, mutta nykytilanteesta en tiedä.

Totta, niin taisi olla vanha v60. Se oli vaan kooltaan sellainen, joka ei omiin tarpeisiin ollut koskaan vaihtoehto. Myös diesel-vero Suomessa laskee tuon mielenkiintoa, muttei se toki globaalissa kuvassa vaikuta autonvalmistajiin.
 
(1)
  • Tykkää
Reactions: Tadu

Nelfor

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Oma kokemus on, että nelikko diesel voittaa heittämällä takaveto sähkärin talviolosuhteissa.
Hymähdin vähän, kun tämä on niin ilmiselvä asia, että tuntuu oudolta edes alleviivata omaa kokemusta asiasta. Itse en ainakaan pysty kuvittelemaan miten takaveto sähkärillä olisi mahdollisuuksia voittaa neliveto diesel talviolosuhteissa, jos puhutaan käyttö- ja ajomukavuudesta.
 

444

Jäsen
Hymähdin vähän, kun tämä on niin ilmiselvä asia, että tuntuu oudolta edes alleviivata omaa kokemusta asiasta. Itse en ainakaan pysty kuvittelemaan miten takaveto sähkärillä olisi mahdollisuuksia voittaa neliveto diesel talviolosuhteissa, jos puhutaan käyttö- ja ajomukavuudesta.
Eikö tämä nyt päde mihin hyvänsä keskusteluun jossa vertaillaan neli- ja vajaavetoisia, käyttövoimasta riippumatta?
 

mekabyte

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilmajoki HT, sympatiat Kärpille
Suosittelen hankkimaan samanlaisen GT Pösön, kun itselläni oli muutama vuosi sitten. Sporttiasetuksella sai V8:n murinat kuulumaan kaiuttimista siinä dieselkipossa.
Voi että kun saisi ne "sporttiset" saundit pois omasta 3008 plugarista. Se myötähäpeän määrä mikä tulee kun laittaa sen sen sport moodin päälle. Moodi olisi sinänsä kiva, mutta ei se soundi ole polttomoottoria kuullutkaan.
 

Analyytikko_

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, HJK, QPR, ManU, Hertha BSC
En ole jaksanut excelöidä, että onko tässä nykyratkaisussa mitään järkeä. Siis plugarissa. Onhan se kiva, kun 40 litran bensatankilla pääsee tankkausten väliin yleensä vähintään 1000km ja kotona saa ladattua puoli-ilmaiseksi. Sekin on kiva, että sitten tuolla tiettömän taipaleen takana pääsee bensalla. Toki, oikeita sähköautoja saisi jopa ladattua siellä, näitä Type2-vehkeitä harvemmin. Pidempiä reissuja tehdään komppaniasta johtuen toistaiseksi harvemmin, mutta silti metrejä kertyy vuodessa kymmeniä miljoonia (kuulostaa kivemmalta kuin kymmeniä tuhansia kilometrejä), joten auton todella tulee taipua omaan tarpeeseen, ei toisin päin.
En ole itsekään viitsinyt excelöidä, kuinka järkevä tämä plugari oikein on. Mutta perstuntuma ja tilin satunnainen tarkkailu antavat osviittaa siihen suuntaan, että bensaan menee aika paljon vähemmän rahaa entiseen verrattuna.

Se, mitä sen sijaan hieman ihmettelin tuossa eräs päivä, oli oman plugarin nykyinen hinta. Rakensin konfiguraattorilla auton samoilla varusteilla kuin oma auto on ja lopullinen hinta oli yli 4 000 euroa enemmän kuin mitä omasta aikoinaan maksoin. Ja näköjään osa varusteista on otettu pois varustepaketeista ja tällöin kyseinen varuste pitää erikseen hankkia.
 

Dino

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomi
Eikö tämä nyt päde mihin hyvänsä keskusteluun jossa vertaillaan neli- ja vajaavetoisia, käyttövoimasta riippumatta?
Niin, oikeastaan aika turha vertailu koska vertaillaan kahta täysin erilaista tuotetta keskenään. Vähän sama kun näkee välillä tätäkin, kuinka joku lehtijuttu kertoo "Näin paljon säästät kun vaihdat sähköautoon!" ja sitten siinä on vertailtu keskenään jotain isoa käytettyä diesel- tai bensa-autoa ja ihan pienimmän luokan hinnat alkaen -sähköautoa koska niiden hankintahinta on lähellä toisiaan. Ihan täysin turhaa vertailua tuollainen, koska ei esim. itselle millään käyttövoimalla varustettu pikkuauto olisi minkäänlainen vaihtoehto nykyiselle isolle diesel-Volvolle. Puhumattakaan jostakin miniakulla varustetusta sähköversiosta, jonka range on 200-300 km.

Kun näitä eri käyttövoiman autoja vertaillaan keskenään, niin pitäisi ensinnäkin valita sellaiset autot jotka ihan aidosti ovat vaihtoehtoja toisilleen, ja tehdä sitä vertailuakin enemmän käyttö kuin käyttövoima edellä. Näin saisi ehkä vähän paremman kuvan siitä, mikä käyttövoima ja mikä auto olisi mihinkin käyttöön toimivin vaihtoehto. Keskustelu ja myös kaikenlaiset koeajot ja vertailut pyörivät nykyisin ihan liikaa pelkän käyttövoiman ympärillä ja auton muut ominaisuudet ja käyttäjien erilaiset tarpeet tuntuvat jäävän ihan sivurooliin.

Sitäkin olen vähän ihmetellyt, miten kritiikittömästi näitä jatkuvasti tipahtelevia uusia kiinalaisia sähköautomerkkejä hehkutetaan mediassa, kun niissä tuntuu olevan nyt suht' edullisia ja kohtalaisen pitkän rangen ja nopeiden latausaikojen vaihtoehtojakin joukossa. Varmasti siellä on joukossa ihan OK autoja, ja tämä sähköistymisen kasvu tulee todennäöisesti muuttamaan automarkkinoita siten, että joitakin perinteisiä automerkkejä putoaa pois pelistä ja tilalle tulee uusia, sähköiseen maailmaan paremmin kiinni päässeitä toimijoita. Mutta kun ottaa huomioon, miten iso sijoitus uusi auto ihmiselle kuitenkin on, niin ainakin itse näen jonkun tuntemattoman kiinalaismerkin aika isona riskinä, kun ottaa huomioon vaikkapa huolto-organisaation, varaosien saatavuuden, päivitysten saatavuuden jne. Aika vähän tätä näkökulmaa tunnutaan nostavan esiin. Se on eri asia ostaa minusta joku 300 euron kiinalainen puhelin ihan vaan "kokeeksi" kuin että ostat samalla periaatteella 30.000 euron auton.

Onko täällä muuten ketään, ketkä ovat noita jo myyntiin ehtineitä kiinalaismerkkejä ehtineet koeajamaan tai jopa ostamaan? Kiinnostaa ihan noiden ominaisuudet, laatu jne. Nuo myynnissä olevat taitaa olla suht' pitkän linjan merkkejä jo kuitenkin (BYD, MG jne.), mutta noita uusia, aika tuntemattomia merkkejä tuntuu tipahtelevan nyt kuin sieniä sateella, niin epäilisin, että noissa saattaa jo olla aika kirjavan laatuista kalustoa?
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Pienenä spinoffina, täällä Qatarissa noita kiinalaisbrändejä on aikamoinen liuta. Näin ulkomuistista BYD ja MG tietenkin, mutta myös Exceed, JAC, Geely, Cherry ja GAC. Olikohan GAC, jolta joku paikallinen massikeisari oli tilannut spessuerän uber-kuskeille, ja jokaisessa, pl. BYD ja Exceed, olen kyydissä istunut.*
Geelyn malleista osa on Volvon johdannaisia ja ihan ok laatuvaikutelman antaneet, mitä olen kyydissä istunut. Lisäksi olen kuullut paikallisilta suomalaisilta ihan hyvää palautetta.

JAC, GAC ja MG ovat selkeästi muovisia halpiksia. Uuden perheauton saa kaikilla herkuilla reiluun kymppitonniin, joten varmaan jostain on tingitty. Exceedin olen koeistunut ostarilla, ja vaikutti erittäin mielenkiintoiselta sekä viimeistellyltä. Uudet alkaen vaille 20k€, joten ehkä se kertoo jo osan tarinaa.

Oli pakko lopuksi tarkistaa vielä pari muuta brändiä, jotka ovat tulleet vastaan. Changan, Jetour, Zeekr, Hongqi, Lynk & Co, Jaecoo, Bestune... En varmaan edes kaikkia osannut hakea.

Itse olen puolivakavissani harkinnut Exceedia. Joku käytetty V8 on tietysti vaihtoehto aina, mutta olisihan se ehkä huolettomampaa ajella viiden vuoden takuulla autolla, jossa on kaikki modernit turvavälineet ja teknologia.

* Edit. En ole toki istunut jokaisen Uber-kuskin kyydissä, vaan luettelemieni brändien.
 
Viimeksi muokattu:

Zamboni

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Onko täällä muuten ketään, ketkä ovat noita jo myyntiin ehtineitä kiinalaismerkkejä ehtineet koeajamaan tai jopa ostamaan? Kiinnostaa ihan noiden ominaisuudet, laatu jne. Nuo myynnissä olevat taitaa olla suht' pitkän linjan merkkejä jo kuitenkin (BYD, MG jne.), mutta noita uusia, aika tuntemattomia merkkejä tuntuu tipahtelevan nyt kuin sieniä sateella, niin epäilisin, että noissa saattaa jo olla aika kirjavan laatuista kalustoa?
Mää oon ajanu ulkomailla vuokra-autona MG:tä tosin bensakoneisena. Kyllähän siinä pikkuisen halvempi laatu huokuu ja samaa on varmaan odotettavissa joka mallissa voimalinjasta riippumatta. Sinänsä ihan perus kelpo kinneri arkikäyttöön. Kestävyyspuolihan selviää vasta myöhemmin.
 

Straight Edge

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Leafs, Jokerit
Minulle Autoverkkokauppa soitti sentään aika pian takaisin, kun eivät vastanneet puheluun. Kävin siellä paikanpäällä jossain Perä-Vantaan persreijässäkin näyttämässä autoa. Oli niin surkeiden jäisten ja kuoppaisten teiden takana, että sinne ajamista en voi mitenkään suositella.
Tuli Autoverkkokaupastakin lopulta sähköposti(!), reilu viikko kontaktointiyritykseni jälkeen. Alppilan autosta ei koskaan soitettu takaisin, muuten.

Suzukikin lopulta iskussa. Ajautui moninaisten vaiheiden jälkeen Pornaisiin, jossa lopulta vaihdettiin purkuautosta perä ja (vaimon mukaan jotain kardaaniin liittyvää). Eli en ihan tiedä nyt sitten mitä kaikkea - ilmeisesti aika paljon kaikkea. Kustannus oli joka tapauksessa merkittävästi vähemmän, kuin ensin pelkäämäni 5 000 € - toki nelinumeroisen summan saa tästäkin pulittaa, sehän on selvää. Semmoista se on autoilu.

Tänään käydään hakemassa Swift himaan. On ollutkin jo ikävä minikärryä.
 

-pasi-

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Minkä tyyppisellä autolla ajaisitte jos pitäisi lähettiajoja ajaa eli sahataan kaupunkiajoa lyhyitä matkoja? Tässä tapauksessa siis tmi nimen kautta hankinta, mielessä käynyt esimerkiksi Opel Corsa Diesel "pakut", käsittääkseni aika pienikuluisia ja todennäköisesti myös ei kalleimmasta päästä huoltaa. Tässä tapauksessa kulutus siis saisi olla melko vähän ja hankintahintakin mahdollisimman vähän eli alle 5000e. Sähköautot on poissuljettu jo ihan latauspaikkojen vähyyteen takia.
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Minkä tyyppisellä autolla ajaisitte jos pitäisi lähettiajoja ajaa eli sahataan kaupunkiajoa lyhyitä matkoja? Tässä tapauksessa siis tmi nimen kautta hankinta, mielessä käynyt esimerkiksi Opel Corsa Diesel "pakut", käsittääkseni aika pienikuluisia ja todennäköisesti myös ei kalleimmasta päästä huoltaa. Tässä tapauksessa kulutus siis saisi olla melko vähän ja hankintahintakin mahdollisimman vähän eli alle 5000e. Sähköautot on poissuljettu jo ihan latauspaikkojen vähyyteen takia.
Toisaalta jollain sähköhenkkarilla viet saman määrän tavaraa ja km-kulut ovat todella pienet eikä lataustarvettakaan liiemmin ole yhden päivän ajoilla. Toki hankintahinta on korkeampi, ja ymmärrän, että kokonaiskulut siten korkeammat mahdollisesti. Riippuen tietysti, mikä on hankintahinnan katto.

Edit. Liian nopeasti luettu viesti, hintakatto rajaa järkeväkuntoiset sähköautot pois suoraan.
 
Viimeksi muokattu:

Knox

Jäsen
Suosikkijoukkue
Flyers
Minkä tyyppisellä autolla ajaisitte jos pitäisi lähettiajoja ajaa eli sahataan kaupunkiajoa lyhyitä matkoja? Tässä tapauksessa siis tmi nimen kautta hankinta, mielessä käynyt esimerkiksi Opel Corsa Diesel "pakut", käsittääkseni aika pienikuluisia ja todennäköisesti myös ei kalleimmasta päästä huoltaa. Tässä tapauksessa kulutus siis saisi olla melko vähän ja hankintahintakin mahdollisimman vähän eli alle 5000e. Sähköautot on poissuljettu jo ihan latauspaikkojen vähyyteen takia.

Mitä posti nykyisin käyttää, ennen oli ainakin Yariksia ja Caddyja pienempinä autoina.

Jos mun pitäisi tiukalla budjetilla hankkia mahdollisimman toimintavarma auto, niin kyllä minä Toyotan suuntaan katselisin. Toki tuohon hintaluokkaan on sitten tuurista kiinni, että mitä remontteja tulee eteen.
 

Aces High

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät, Red Wings, HIFK Gimmat, THFC
Minkä tyyppisellä autolla ajaisitte jos pitäisi lähettiajoja ajaa eli sahataan kaupunkiajoa lyhyitä matkoja? Tässä tapauksessa siis tmi nimen kautta hankinta, mielessä käynyt esimerkiksi Opel Corsa Diesel "pakut", käsittääkseni aika pienikuluisia ja todennäköisesti myös ei kalleimmasta päästä huoltaa. Tässä tapauksessa kulutus siis saisi olla melko vähän ja hankintahintakin mahdollisimman vähän eli alle 5000e. Sähköautot on poissuljettu jo ihan latauspaikkojen vähyyteen takia.
Ajonautintoa ei voine maksimoida, jos tehokkuus edellä mennään: Fiesta van? Noita oli n. kymmennen vuotta sitten paljonkin ajossa, vartijoista lähtien.
 

benicio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Ajonautintoa ei voine maksimoida, jos tehokkuus edellä mennään: Fiesta van? Noita oli n. kymmennen vuotta sitten paljonkin ajossa, vartijoista lähtien.
Ja Fiesta on kyllä pikkuautoksi hyvä / paras ajettavakin. @-pasi-
 

Siim72

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, L.A. Kings
Joku pieni JDM laatikko? Nissan Cube, Toyota BB, Porte jne. Helppoja pyöritellä ahtaissa paikoissa laatikkomaisen muotoilun ansiosta. Kulmikas muotoilu helpottaisi myös lastaamista jos on isompaa pakettia kuljetettavana.. Ratti oikealla puolella antaa mahdollisuuden hypätä ulos suoraan kadun puolelle ja noissa on monesti vielä liuku-ovi niiden isompien pakettien purkamiseen.
 

Janatuine

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pohjoinen
G Astra diisseli farkkuna. Takapenkit pois ja muutos pakuksi. On tilaa ja ns. oikea auto ajaa, diisselivero n. 50e/vuosi ja kaikki osaa korjata. Osat saa motonetistä
 

-pasi-

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
G Astra diisseli farkkuna. Takapenkit pois ja muutos pakuksi. On tilaa ja ns. oikea auto ajaa, diisselivero n. 50e/vuosi ja kaikki osaa korjata. Osat saa motonetistä

Tuossa onkin nyt käyttö autona ollut lainassa 2008 1.9 Opel astra , mutta ei ehkä ihan optimaalinen kaupunkiauto ja kun ei oma auto ole kuitenkaan. Tuo G astra voisi toki jatkumoa olla tuohon rintamalle kyllä, toisaalta alkanut kaipaan nykyaikaisempaa autoa kun ei siellä autossa oleskelu kuitenkaan herkkua ole :D
 

JZZ

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Piraattiryhmä, Caps, ManU
Jahas, auto (2012 Skoda Octavia) paukahti paskaksi (suuttimet tulisi vaihtaa), eikä sitä kannata enää korjata (n. 5000€), joten nyt pitäisi miettiä, että millä ratkaisulla tästä eteenpäin.

Auto on perheen (minä, kortiton tyttöystävä ja 8v lapsi) ainoa auto ja käytännössä auto siis tarvitaan, sen on nyt nämä kaksi autotonta viikkoa jo osoittaneet. Ajokilometreja tulee vuodessa n. 15000, ehkä hiukan yli. Satunnaista Turku - Helsinki -väliä lukuunottamatta ajot omissa nurkissa. Sähköautoilu kiinnostaisi, ja kotiin saa kunnon latauspisteen asennettua.

Edelliset autot olen aina ostanut käteisellä, nyt tilanne on se, että se ei ole mahdollista.

Olen miettinyt käytännössä nyt siis yksityisleasingin (vähän käytetty) ja toisaalta vähän käytetyn ostamista rahoituksella. Kumpi on näistä järkevämpi tapa? Tuntuu, että saman auton yksityisleasing-hinnat on niin paljon matalammat kuin osamaksu, että ei oikein mitään järkeä olisi osamaksua ostaa. Onko joku miettinyt samojen vaihtoehtojen välillä ja punninnut näitä?

Periaatteessa vihaan auton omistamista, se on pakosta minulla, eli sinänsä mulla ei ole mitään järjetöntä halua ostaa mitään kallista high-end -mallia, vaan enemmän kiinnostaa juurikin huolettomuus ja se, että auto olisi tarvittaessa käytössä. Ja mahdollisesti siitä pääsisi helposti eroon ja sen voisi sitten vaihtaa vaikka toiseen, parempaan suht vaivattomasti.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös