Se onkin autoihmisen valinta.Neliveto-BMW kuulostaa järki-ihmisen autovalinnalta.
Se onkin autoihmisen valinta.Neliveto-BMW kuulostaa järki-ihmisen autovalinnalta.
Tämä on totta, mutta lisäksi polttoaineautoilijoilla tuntuu olevan jatkuva tarve perustella miksi se sähköauto on niin huono vaihtoehto. Enkä nyt viittaa sinuun tässä.Huomaan usein sähkäripalstaa tai tätä palstaa seuratessa, että ihmisten on tarpeen puolustella omaa valintaansa, jota muut eivät saa kyseenalaistaa. Oma kokemus on, että nelikko diesel voittaa heittämällä takaveto sähkärin talviolosuhteissa.
Mitä jos pärjäisitte arkiajossa vain yhdellä autolla, niin olisiko se diesel vai sähkö?Meillä on pihassa riisseli ja sähkäri, joten kokemusta on molemmista. Itse ihmettelen näitä hiihtolomakertomuksia, joissa pysähdytään n. 150 km välein Lapin reissulla joka tapauksessa olisi sähkäri tai ei (löytyy Enyaq palstalta). Me ajettiin nyt takas tullessa Oulu-PK-seutu yhdellä lounasstopilla, eikä kukaan matkustajista valittanut ja matka sujui oikein mukavasti.
Ajan kaikki pitkät matkat mielelläni dieselautolla. Lyhyet ajot meillä sitten pörrätään kahden auton voimin ja siinä sähkäri on erittäin toimiva vaihtoehto. Huomaan usein sähkäripalstaa tai tätä palstaa seuratessa, että ihmisten on tarpeen puolustella omaa valintaansa, jota muut eivät saa kyseenalaistaa. Oma kokemus on, että nelikko diesel voittaa heittämällä takaveto sähkärin talviolosuhteissa.
Mitä jos pärjäisitte arkiajossa vain yhdellä autolla, niin olisiko se diesel vai sähkö?
Volvolla taisi olla ainakin aiemmin diesel-hybridejä mallistossa, mutta nykytilanteesta en tiedä.Jos valinnan tekisi vain tarjolla olevien teknologioiden perusteella, vastaus olisi ladattava dieselhybridi. Koska sellaista taitaa tarjota vain MB, niin ei ole meille realistinen vaihtoehto. Aikanaan ihmettelin, miksei niitä enempää tullut markkinoille, mutta nyt taitaa aika niiden osalta olla mennyttä, vaikka sähköistyminen ei ihan niin nopeasti tapahdu kuin ehkä pari vuotta sitten luultiin.
Volvolla taisi olla ainakin aiemmin diesel-hybridejä mallistossa, mutta nykytilanteesta en tiedä.
Hymähdin vähän, kun tämä on niin ilmiselvä asia, että tuntuu oudolta edes alleviivata omaa kokemusta asiasta. Itse en ainakaan pysty kuvittelemaan miten takaveto sähkärillä olisi mahdollisuuksia voittaa neliveto diesel talviolosuhteissa, jos puhutaan käyttö- ja ajomukavuudesta.Oma kokemus on, että nelikko diesel voittaa heittämällä takaveto sähkärin talviolosuhteissa.
Eikö tämä nyt päde mihin hyvänsä keskusteluun jossa vertaillaan neli- ja vajaavetoisia, käyttövoimasta riippumatta?Hymähdin vähän, kun tämä on niin ilmiselvä asia, että tuntuu oudolta edes alleviivata omaa kokemusta asiasta. Itse en ainakaan pysty kuvittelemaan miten takaveto sähkärillä olisi mahdollisuuksia voittaa neliveto diesel talviolosuhteissa, jos puhutaan käyttö- ja ajomukavuudesta.
Voi että kun saisi ne "sporttiset" saundit pois omasta 3008 plugarista. Se myötähäpeän määrä mikä tulee kun laittaa sen sen sport moodin päälle. Moodi olisi sinänsä kiva, mutta ei se soundi ole polttomoottoria kuullutkaan.Suosittelen hankkimaan samanlaisen GT Pösön, kun itselläni oli muutama vuosi sitten. Sporttiasetuksella sai V8:n murinat kuulumaan kaiuttimista siinä dieselkipossa.
En ole itsekään viitsinyt excelöidä, kuinka järkevä tämä plugari oikein on. Mutta perstuntuma ja tilin satunnainen tarkkailu antavat osviittaa siihen suuntaan, että bensaan menee aika paljon vähemmän rahaa entiseen verrattuna.En ole jaksanut excelöidä, että onko tässä nykyratkaisussa mitään järkeä. Siis plugarissa. Onhan se kiva, kun 40 litran bensatankilla pääsee tankkausten väliin yleensä vähintään 1000km ja kotona saa ladattua puoli-ilmaiseksi. Sekin on kiva, että sitten tuolla tiettömän taipaleen takana pääsee bensalla. Toki, oikeita sähköautoja saisi jopa ladattua siellä, näitä Type2-vehkeitä harvemmin. Pidempiä reissuja tehdään komppaniasta johtuen toistaiseksi harvemmin, mutta silti metrejä kertyy vuodessa kymmeniä miljoonia (kuulostaa kivemmalta kuin kymmeniä tuhansia kilometrejä), joten auton todella tulee taipua omaan tarpeeseen, ei toisin päin.
Niin, oikeastaan aika turha vertailu koska vertaillaan kahta täysin erilaista tuotetta keskenään. Vähän sama kun näkee välillä tätäkin, kuinka joku lehtijuttu kertoo "Näin paljon säästät kun vaihdat sähköautoon!" ja sitten siinä on vertailtu keskenään jotain isoa käytettyä diesel- tai bensa-autoa ja ihan pienimmän luokan hinnat alkaen -sähköautoa koska niiden hankintahinta on lähellä toisiaan. Ihan täysin turhaa vertailua tuollainen, koska ei esim. itselle millään käyttövoimalla varustettu pikkuauto olisi minkäänlainen vaihtoehto nykyiselle isolle diesel-Volvolle. Puhumattakaan jostakin miniakulla varustetusta sähköversiosta, jonka range on 200-300 km.Eikö tämä nyt päde mihin hyvänsä keskusteluun jossa vertaillaan neli- ja vajaavetoisia, käyttövoimasta riippumatta?
Mää oon ajanu ulkomailla vuokra-autona MG:tä tosin bensakoneisena. Kyllähän siinä pikkuisen halvempi laatu huokuu ja samaa on varmaan odotettavissa joka mallissa voimalinjasta riippumatta. Sinänsä ihan perus kelpo kinneri arkikäyttöön. Kestävyyspuolihan selviää vasta myöhemmin.Onko täällä muuten ketään, ketkä ovat noita jo myyntiin ehtineitä kiinalaismerkkejä ehtineet koeajamaan tai jopa ostamaan? Kiinnostaa ihan noiden ominaisuudet, laatu jne. Nuo myynnissä olevat taitaa olla suht' pitkän linjan merkkejä jo kuitenkin (BYD, MG jne.), mutta noita uusia, aika tuntemattomia merkkejä tuntuu tipahtelevan nyt kuin sieniä sateella, niin epäilisin, että noissa saattaa jo olla aika kirjavan laatuista kalustoa?
Tuli Autoverkkokaupastakin lopulta sähköposti(!), reilu viikko kontaktointiyritykseni jälkeen. Alppilan autosta ei koskaan soitettu takaisin, muuten.Minulle Autoverkkokauppa soitti sentään aika pian takaisin, kun eivät vastanneet puheluun. Kävin siellä paikanpäällä jossain Perä-Vantaan persreijässäkin näyttämässä autoa. Oli niin surkeiden jäisten ja kuoppaisten teiden takana, että sinne ajamista en voi mitenkään suositella.
Toisaalta jollain sähköhenkkarilla viet saman määrän tavaraa ja km-kulut ovat todella pienet eikä lataustarvettakaan liiemmin ole yhden päivän ajoilla. Toki hankintahinta on korkeampi, ja ymmärrän, että kokonaiskulut siten korkeammat mahdollisesti. Riippuen tietysti, mikä on hankintahinnan katto.Minkä tyyppisellä autolla ajaisitte jos pitäisi lähettiajoja ajaa eli sahataan kaupunkiajoa lyhyitä matkoja? Tässä tapauksessa siis tmi nimen kautta hankinta, mielessä käynyt esimerkiksi Opel Corsa Diesel "pakut", käsittääkseni aika pienikuluisia ja todennäköisesti myös ei kalleimmasta päästä huoltaa. Tässä tapauksessa kulutus siis saisi olla melko vähän ja hankintahintakin mahdollisimman vähän eli alle 5000e. Sähköautot on poissuljettu jo ihan latauspaikkojen vähyyteen takia.
Minkä tyyppisellä autolla ajaisitte jos pitäisi lähettiajoja ajaa eli sahataan kaupunkiajoa lyhyitä matkoja? Tässä tapauksessa siis tmi nimen kautta hankinta, mielessä käynyt esimerkiksi Opel Corsa Diesel "pakut", käsittääkseni aika pienikuluisia ja todennäköisesti myös ei kalleimmasta päästä huoltaa. Tässä tapauksessa kulutus siis saisi olla melko vähän ja hankintahintakin mahdollisimman vähän eli alle 5000e. Sähköautot on poissuljettu jo ihan latauspaikkojen vähyyteen takia.
Ajonautintoa ei voine maksimoida, jos tehokkuus edellä mennään: Fiesta van? Noita oli n. kymmennen vuotta sitten paljonkin ajossa, vartijoista lähtien.Minkä tyyppisellä autolla ajaisitte jos pitäisi lähettiajoja ajaa eli sahataan kaupunkiajoa lyhyitä matkoja? Tässä tapauksessa siis tmi nimen kautta hankinta, mielessä käynyt esimerkiksi Opel Corsa Diesel "pakut", käsittääkseni aika pienikuluisia ja todennäköisesti myös ei kalleimmasta päästä huoltaa. Tässä tapauksessa kulutus siis saisi olla melko vähän ja hankintahintakin mahdollisimman vähän eli alle 5000e. Sähköautot on poissuljettu jo ihan latauspaikkojen vähyyteen takia.
Ja Fiesta on kyllä pikkuautoksi hyvä / paras ajettavakin. @-pasi-Ajonautintoa ei voine maksimoida, jos tehokkuus edellä mennään: Fiesta van? Noita oli n. kymmennen vuotta sitten paljonkin ajossa, vartijoista lähtien.
Ja Fiesta on kyllä pikkuautoksi hyvä / paras ajettavakin. @-pasi-
G Astra diisseli farkkuna. Takapenkit pois ja muutos pakuksi. On tilaa ja ns. oikea auto ajaa, diisselivero n. 50e/vuosi ja kaikki osaa korjata. Osat saa motonetistä