Autoiluketju

  • 3 190 851
  • 18 516
Jahas, auto (2012 Skoda Octavia) paukahti paskaksi (suuttimet tulisi vaihtaa), eikä sitä kannata enää korjata (n. 5000€), joten nyt pitäisi miettiä, että millä ratkaisulla tästä eteenpäin.
Ihan mielenkiinnosta, mikä moottori ja paljon ajettu? Onko tietoa mitä vikakoodit sanoo? Kuulostaa aika kalliilta suutinremontilta.
 

JZZ

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Piraattiryhmä, Caps, ManU
Ihan mielenkiinnosta, mikä moottori ja paljon ajettu? Onko tietoa mitä vikakoodit sanoo? Kuulostaa aika kalliilta suutinremontilta.
1.6 tdi ja melkein 300k tuupattu. Kaikki suuttimet kuulemma pitäisi vaihtaa, ja suutinkopan kansi on halki. Nyt jo pohjalla 700€ muuta remppaa. Millaista hintaa tuon korjauksen mielestäsi pitäisi olla?
 
1.6 tdi ja melkein 300k tuupattu. Kaikki suuttimet kuulemma pitäisi vaihtaa, ja suutinkopan kansi on halki. Nyt jo pohjalla 700€ muuta remppaa. Millaista hintaa tuon korjauksen mielestäsi pitäisi olla?
En ymmärrä miksi kaikki pitäisi vaihtaa, koska todennäköisesti yksi on pimeänä. Kuulostaa erikoiselta mutten voi siihen ottaa kantaa. Onko tietoa aikasemmista suutinten vaihdoista? Niitä on kyllä vaihdettu, kun noissa ne ei kestä kun about 150tkm, tyyppivika. Yksi suutin maksaa alkuperäisosana n. 500€ ja siinä on 100€ pantti (muistaakseni se oli 100€). Eli suuttimet ja tiivisteet about 420€/kpl, siihen noin 5 tuntia töitä, riippuen miten tiukassa ne on. Eli about 1700€ osat ja siihen yläkanttiin laskettuna 8 tuntia töitä, jos vähän tökkäis, niin ehkä yläkanttiin tuntihinta laskettuna 800€ työt. Koppa maksaa tiivisteineen about 150€ alkuperäisenä ja siihen työt, niin ei sen pitäs olla yli 3k€ oikein millään ilveellä.
 
Suosikkijoukkue
HIFK
The New Audi A3 Comes with Subscription Fees in Europe

Audi lähtee kuukausimaksujen perään uuden A3 faceliftinsa kanssa.
Adaptiivinen vakkari sun muut kuukausitilausten taakse tai mahdollisuus ostaa kerralla omaksi.

Edellisessä mallissa nämä olivat standardina ja uusi malli maksaa perusversionakin enemmän + nämä kuukausimaksut.

Hyi helvetti mitä touhua. Tämä pitää saada seis ennen kuin alkaakaan!

Kohta et omista enää mitään. Maksat viidestä eri suoratoistosta, lukuoikeuksista nettisivuihin ja autosi penkinlämmittimistä.
 

Creed Bratton

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
The New Audi A3 Comes with Subscription Fees in Europe

Audi lähtee kuukausimaksujen perään uuden A3 faceliftinsa kanssa.
Adaptiivinen vakkari sun muut kuukausitilausten taakse tai mahdollisuus ostaa kerralla omaksi.

Edellisessä mallissa nämä olivat standardina ja uusi malli maksaa perusversionakin enemmän + nämä kuukausimaksut.

Hyi helvetti mitä touhua. Tämä pitää saada seis ennen kuin alkaakaan!

Kohta et omista enää mitään. Maksat viidestä eri suoratoistosta, lukuoikeuksista nettisivuihin ja autosi penkinlämmittimistä.

Eikö bemari tätä jo yrittänyt? Oma mielikuva on ettei kovin kummoisesti lyönyt läpi.

Itse myyn asiakkaille teknologiaa jolla toteuttaa tuo kuukausimaksullinen elinkaarenhallinta. Moni yritys sitä haluaisi toteuttaa, mutta käyttöönotto ja asiakkaille asian läpivieminen on hyvin vaikeaa.
 

JZZ

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Piraattiryhmä, Caps, ManU
En ymmärrä miksi kaikki pitäisi vaihtaa, koska todennäköisesti yksi on pimeänä. Kuulostaa erikoiselta mutten voi siihen ottaa kantaa. Onko tietoa aikasemmista suutinten vaihdoista? Niitä on kyllä vaihdettu, kun noissa ne ei kestä kun about 150tkm, tyyppivika. Yksi suutin maksaa alkuperäisosana n. 500€ ja siinä on 100€ pantti (muistaakseni se oli 100€). Eli suuttimet ja tiivisteet about 420€/kpl, siihen noin 5 tuntia töitä, riippuen miten tiukassa ne on. Eli about 1700€ osat ja siihen yläkanttiin laskettuna 8 tuntia töitä, jos vähän tökkäis, niin ehkä yläkanttiin tuntihinta laskettuna 800€ työt. Koppa maksaa tiivisteineen about 150€ alkuperäisenä ja siihen työt, niin ei sen pitäs olla yli 3k€ oikein millään ilveellä.
Ilmeisesti kaikki pitäisi vaihtaa, sitä en tiedä miksi. Auto on mulla ollut n. 100k km joten aiemmista korjauksista en osaa sanoa. Ja ei toi 5000€ arvio mikään ihan tarkka hinta ollut, mutta kun auton arvo on noilla kilometreillä korkeintaan 6000€ niin eipä tuota enää korjata oikein kannata vaikka kolmeen tonniinkin saisi.
 
Suosikkijoukkue
HIFK
Eikö bemari tätä jo yrittänyt? Oma mielikuva on ettei kovin kummoisesti lyönyt läpi.
BMW tätä yritti muutama vuosi sitten ja ilmeisesti ainakin erityisesti briteissä tästä nousikin kunnon haloo ja paskamyrsky BMW:tä kohtaan.

Vähän nyt vaan tuntuu, että tässä ihan viime vuosina tuo kuukausimaksujen kenttä on suurentunut ja normalisoitunut sen verran, että voi hyvinkin Audin malli onnistua tai tuskin ainakaan hirveää myrskyä tulee aiheuttamaan.
Joku autonvalmistaja tämän saa läpi "runnottua" ja saamme siitä joskus uuden normaalin.

Ehkä niin, että siitä uudesta autosta saa todellisen karvalakkimallin siihen alimpaan hintaan, jolla saadaan mainostettua "Vain 399e/kk" ja lopulta lasku on selvästi enemmän kun niitä perusvarusteita pitäisi ottaa kylkeen jokaiselle omana kuukausimaksunaan.
 

hege

Jäsen
Ja kun jää kuukausimaksu maksamatta niin autosta poistuu ominaisuuksia.
Joskus sitten rouva jättää auton parkkihalliin ja soittelee: "Hege, taasko kuukausimaksu unohtui hoitaa kun autosta puuttuu pakki?" ja minä vastaan: "ei kun käytin sen 49,99€/kk 50 lisä kWh tehoa, unohtui vain sanoa että älä aja niin että joudut peruuttamaan. Tilaan sen pakin siiheen mutta tiputan samalla etälämmityksen pois kun ei sitä näin kesällä tarvita ja muutenkin tunnut sen verran kuumana käyvän".
 

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Vaikea uskoa, että tuosta kuukausi- tai vuosimaksuisesta varustehinnoittelusta olisi muuta kuin negatiivista vaikutusta kyseisten autojen myyntiin.
 

Pulakki

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves, Panthers
The New Audi A3 Comes with Subscription Fees in Europe

Audi lähtee kuukausimaksujen perään uuden A3 faceliftinsa kanssa.
Adaptiivinen vakkari sun muut kuukausitilausten taakse tai mahdollisuus ostaa kerralla omaksi.

Edellisessä mallissa nämä olivat standardina ja uusi malli maksaa perusversionakin enemmän + nämä kuukausimaksut.

Hyi helvetti mitä touhua. Tämä pitää saada seis ennen kuin alkaakaan!

Kohta et omista enää mitään. Maksat viidestä eri suoratoistosta, lukuoikeuksista nettisivuihin ja autosi penkinlämmittimistä.
Ei kai A3:ssa oo ennenkää ollu aktiivivakkari vakiovarusteena?

En pidä mitenkään huonona vaihtoehtona tuota jälkeenpäin varusteiden ostamista. Jätin i4 tilauksesta aktiivivakkarin pois, koska en kokenut sitä tarpeelliseksi aikaisemmassa autossa missä se oli. Nyt kuitenkin voin sen ostaa jos jostain syystä sille tuliskin tarve. Tai seuraava omistaja sen välttämättä haluaa.
 

Leon

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Stars, Panthers
En pidä mitenkään huonona vaihtoehtona tuota jälkeenpäin varusteiden ostamista.
En minäkään. Mutta kk-laskutus varusteesta on se, mikä nostaa karvat pystyyn. Sen nyt vielä jotenkin kestän, että auton etähallinnalla rahastetaan vuosittain. Mutta se ei ole varuste.
 

Patarouva

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Vaikea uskoa, että tuosta kuukausi- tai vuosimaksuisesta varustehinnoittelusta olisi muuta kuin negatiivista vaikutusta kyseisten autojen myyntiin.
Niinpä. Ja mitä sitten kun auto vanhenee niin pahimmillaan joku varuste hinnoittelultaan kallistuu valitun ajan jälkeen samaan aikaan. Voi tietysti uskoa, ettei kallistu, mutta minä en usko.
 

Zamboni

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Ilmeisesti kaikki pitäisi vaihtaa, sitä en tiedä miksi. Auto on mulla ollut n. 100k km joten aiemmista korjauksista en osaa sanoa. Ja ei toi 5000€ arvio mikään ihan tarkka hinta ollut, mutta kun auton arvo on noilla kilometreillä korkeintaan 6000€ niin eipä tuota enää korjata oikein kannata vaikka kolmeen tonniinkin saisi.
Mulle ei nyt aukene oikein tämä logiikka miksi sitä ei kannattaisi korjata? Autosi arvo on tällä hetkellä jotain nollan ja tuhannen euron välillä riippuen kuinka härski tarjoaja sattuu kohdalle. Tuo auto on saavuttanut sen pisteen, että sen arvonalenema on muutamia satasia vuodessa. Edullisin vaihtoehto on lopulta korjata tuo ja jatkaa sillä ajamista. Toiseksi kallein on korjata ja vaihtaa samantien uudempaan ja kallein (ja hölmöin) on lähteä hakemaan nyt joku uusi kulkupeli ja antaa tuo sellaisenaan korjattavaksi.

Mutta se talouspuolesta. Jos joku tuoreempi kiesi kiinnostaa ja rahapuoli järjestyy niin mikäs siinä. Kyllä autojen kanssa pitää mennä vaan tunne edellä ja ajaa sillä millä haluaa (ja johon on varaa) eikä aina excelöidä niitä viimeisiä euroja eri vaihtoehdoista.
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Kyllä autojen kanssa pitää mennä vaan tunne edellä ja ajaa sillä millä haluaa (ja johon on varaa) eikä aina excelöidä niitä viimeisiä euroja eri vaihtoehdoista.
Olen täydellisen samaa mieltä, mutta helvetti kun on niin ääripäät (sähköautoja lukuunottamatta) vaihtoehtoina. Toisena siis 6.2 litrainen V8 Gen1 Ford Raptor ja toisena sitten joku uusi tai uudehko kiinalainen takuulla ja modernilla tekniikalla. Sydän sanoo edellisen ja järki jälkimmäisen. Toinen on high risk, high reward, toinen taas oikeastaan päinvastoin. Ekalla voi ajella huolettomammin, mutta jos jotain menee, saa kaiken maksaa omasta pussistaan. Toisen kanssa saa taas varoa uutta peltiä, mutta toisaalta itse auton tekniikan osalta takuut ja huollot kunnossa. Toisessa ei ole järkeä, toisessa ei ole sielua.

Niin, ja todellakin vieläkin pallottelen tätä samaa asiaa ihan vain, kun en ole korttia ehtinyt vielä ajaa.
 
Suosikkijoukkue
HIFK
En pidä mitenkään huonona vaihtoehtona tuota jälkeenpäin varusteiden ostamista.
Lähtökohtaisestihan ajatus voi ollakin paperilla oikeinkin hieno ja juuri kuten sanoitkin, niin kyllähän ne elämäntilanteet muuttuu ja auton ominaisuuksien tarvekin voi muuttua.
Työmatkaa motarilla paljon -> aktiivinen vakkari oikein hyvä lisä. Pelkkää kaupunkiajoa -> aktiivinen vakkari turha.

Itse vain pessimistinä ajattelen tämän niin, että ne autot maksaa edelleen saman verran, jopa enemmän kuin aiemmat mallit, mutta lähtökohtaisesti ovat entistäkin riisutumpia malleja.

Ja se auto joka maksoi uutena tietyillä varusteilla vaikkapa 35 000e, maksaakin jatkossa sen 35 000-36 000e + kuukausimaksut niistä samoista varusteista, jotka oli jo tuossa aiemmassa mallissa vakiona.

Koska ainoa fakta on se, että tämä ei tule autojen hintoja yhtään laskemaan vaan on vain lisätapa valmistajille tehdä rahaa.
Toki juuri tuollaisella "Aja juuri niin kuin haluat"-tyylillä sitä varmasti tullaan mainostamaan.
 

Knox

Jäsen
Suosikkijoukkue
Flyers
@sampio

Tarvitseeko tuota edes oikeasti miettiä? Raptoria alle ja sassiin.

Järjellä näitä asioita ei kannata edes yrittää. Eri asia Jos sulla olisi viimeiset pennit hommassa kiinni, mutta jos näin olisi, niin Raptor ei olisi edes vaihtoehto.

Veikkaan että siinä kiinalaisessa kotterossa saattaa jokusen kerran mietityttää, että olisi pitänyt laittaa Raptor. Mutta tuskin Raptorin ratissa mietit, että perkele kun olisin ostanut sen kiinalaisen auton.
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Veikkaan että siinä kiinalaisessa kotterossa saattaa jokusen kerran mietityttää, että olisi pitänyt laittaa Raptor. Mutta tuskin Raptorin ratissa mietit, että perkele kun olisin ostanut sen kiinalaisen auton.
Tuo on ihan hyvä pointti. Onhan se aivan eri asia, hirveästi ei viisari värähdä uuden toyotacorollan ajaessa ohitse, mutta V8 kutittelee aina.

Hupaisaa sinänsä, että mun pitää täällä tätä asiaa jo toista (vai kolmatta?) kertaa puida, lähinnä kai haen tätä hyväksyntää ja tukea projektilleni.

Taloudellisesti puhutaan hiukan edullisimmasta hankintahinnasta Raptorin osalta, mutta tietenkin kulutus ja ylläpito muutenkin vie enemmän rahaa. Uusi sisältää kuitenkin takuun, huollot ja vakuutuksenkin pariksi vuodeksi joillain merkeillä.

Eli tosiaan, tunteen osalta ei kysymystäkään.
 

JZZ

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Piraattiryhmä, Caps, ManU
Mulle ei nyt aukene oikein tämä logiikka miksi sitä ei kannattaisi korjata? Autosi arvo on tällä hetkellä jotain nollan ja tuhannen euron välillä riippuen kuinka härski tarjoaja sattuu kohdalle. Tuo auto on saavuttanut sen pisteen, että sen arvonalenema on muutamia satasia vuodessa. Edullisin vaihtoehto on lopulta korjata tuo ja jatkaa sillä ajamista. Toiseksi kallein on korjata ja vaihtaa samantien uudempaan ja kallein (ja hölmöin) on lähteä hakemaan nyt joku uusi kulkupeli ja antaa tuo sellaisenaan korjattavaksi.
No esim siksi, että jos nyt miettii vaikka yksityisleasingia, niin noilla 1000€ - 3000€ korjauksilla, joita tohon autoon vähän nyt jatkuvasti tulee, ajelee aika pitkään ja huolettomasti. Ja kun itsellä ei ole mitään osaamista korjata autoa itse, niin kaikki maksaa. Tässä alkaa nyt elämänlaatukin vähän kärsiä kun ei enää tiedä mihin tuolla uskaltaa lähteä ja mitä korjaus seuraavalla kerralla maksaa ja kuinka kauan siinä menee.
 

Rommeli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Pale Knuckles - EASHL, Україна
Öh. En nyt oikein ymmärrä, että joku arpoo kiinalaisen sähköauton ja amerikkalaisen täysin överin lava-auton välillä. Valitettavasti tuota jälkimmäistä ei pysty käytännössä millään tavalla perustelemaan järjellä. Tai no hankkimatta jättäminen nyt on helppo toki perustella...
 

Patarouva

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Öh. En nyt oikein ymmärrä, että joku arpoo kiinalaisen sähköauton ja amerikkalaisen täysin överin lava-auton välillä. Valitettavasti tuota jälkimmäistä ei pysty käytännössä millään tavalla perustelemaan järjellä. Tai no hankkimatta jättäminen nyt on helppo toki perustella...
Tunne ja järki taistelevat kuten @sampio myönsikin. Mahdollisimman äärimmäiset vaihtoehdot, että valinta ei olisi liian helppo.

Epäilen, että sähköstä on valittu kiinalainen vaihtoehto, että järki ei pääsisi sekoittamaan tunnetta. On tarkkaa puuhaa, että näissä pääsee juonimaan itsensä haluamaansa lopputulokseen.
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Öh. En nyt oikein ymmärrä, että joku arpoo kiinalaisen sähköauton ja amerikkalaisen täysin överin lava-auton välillä. Valitettavasti tuota jälkimmäistä ei pysty käytännössä millään tavalla perustelemaan järjellä. Tai no hankkimatta jättäminen nyt on helppo toki perustella...
Avataan sen verran, että asustelen öljykenttien lähellä, ja bentsiini maksaa täällä pieniä osia siitä, mitä Suomessa. Vaihtoehtona on kiinalainen uusi tai uudehko Exceed, Changai, Geely tai vastaava polttis, jossa toki olisi modernin tekniikan tuomat mukavuudet 360 kameroista isoon naviin. Mutta eihän noissa sielua ole.

Suomessa en ihan ensimmäisenä olisi kulutuksen, korttiluokan ja verojen vuoksi Raptoria ostamassa. Täällä 5+ litraiset V8:t on yleisempiä kuin Suomessa 2+ litraiset bensakoneet.
 

444

Jäsen
Tunne ja järki taistelevat kuten @sampio myönsikin. Mahdollisimman äärimmäiset vaihtoehdot, että valinta ei olisi liian helppo.

Epäilen, että sähköstä on valittu kiinalainen vaihtoehto, että järki ei pääsisi sekoittamaan tunnetta. On tarkkaa puuhaa, että näissä pääsee juonimaan itsensä haluamaansa lopputulokseen.
Vähän niinkuin mulla aikanaan nykyistä kämppää miettiessä. Vaihtoehtoina olivat nykyaikainen kerrostaloasunto jostain mahdollisimman keskustasta (mieluiten Helsinki, koska työt), kaikkien palveluiden välittömästä läheisyydestä ja kävelymatkan päässä kaikesta; ja sitten oli joku ikivanha rötiskö jostain peräperseestä, josta ei edes vahingossa pääsisi kävellen mihinkään perille ja jossa ei mitenkään törmäisi muihin ihmisiin vaan saisi erakoitua rauhassa. Millään järjellä ei jälkimmäistä voi perustella, mutta siihen päädyin. Eli suosittelen valitsemaan sen järjettömän vaihtoehdon, koska elämä on liian lyhyt tylsien ratkaisujen tekemiseen.
 

benicio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
No esim siksi, että jos nyt miettii vaikka yksityisleasingia, niin noilla 1000€ - 3000€ korjauksilla, joita tohon autoon vähän nyt jatkuvasti tulee, ajelee aika pitkään ja huolettomasti. Ja kun itsellä ei ole mitään osaamista korjata autoa itse, niin kaikki maksaa. Tässä alkaa nyt elämänlaatukin vähän kärsiä kun ei enää tiedä mihin tuolla uskaltaa lähteä ja mitä korjaus seuraavalla kerralla maksaa ja kuinka kauan siinä menee.
Mutta kyllä se vanhan korjaus ja sillä ajamisen jatkaminen silti halvin vaihtoehto on, jos siis ei anna arvoa uuden/uudemman auton kokemukselle sinänsä. Toki sille joku arvo kuuluu antaa.

Itse vastaavassa tilanteessa, eli kun Saabi laukesi, niin söin paskan ja tein (ennen laukeamista) n 3000€ arvoiseen 250tkm ajettuun autoon n 3000€ arvoisen rempan (uusi kone ja turbo) ja ajelin sillä sitten toiset 250tkm kunnes ruoste otti vallan ja auto meni purkuun. Toki tässä on huomioitava että uusia Saabeja ei enää saanut, ja että kaikki pitivät minua hulluna jo ennestään.
 

flintstone

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit&DT, V.Lehikoinen, Bellie, Kadi, Käpä<3
@sampio

Tarvitseeko tuota edes oikeasti miettiä? Raptoria alle ja sassiin.

Järjellä näitä asioita ei kannata edes yrittää. Eri asia Jos sulla olisi viimeiset pennit hommassa kiinni, mutta jos näin olisi, niin Raptor ei olisi edes vaihtoehto.

Veikkaan että siinä kiinalaisessa kotterossa saattaa jokusen kerran mietityttää, että olisi pitänyt laittaa Raptor. Mutta tuskin Raptorin ratissa mietit, että perkele kun olisin ostanut sen kiinalaisen auton.
Samaa mieltä, loppujen lopuksi se auto mikä alla on pitää olla sellainen että sillä on kiva ajaa, tai siis ainakin siinä tapauksessa että niitä kilometrejä kertyy enemmän. Paras tietenkin olisi että järki ja tunne kohtaisi auton hankinnassa mutta melkeimpä sanon et järjellä perustelua saat jatkaa pitkään hankinnan jälkeenkin itsesi kanssa jotta olet tyytyväinen hankintaan, sen sijaan tunnetta ei tarvitse itselle perustella.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös