Pienenä spinoffina, täällä Qatarissa noita kiinalaisbrändejä on aikamoinen liuta. Näin ulkomuistista BYD ja MG tietenkin, mutta myös Exceed, JAC, Geely, Cherry ja GAC. Olikohan GAC, jolta joku paikallinen massikeisari oli tilannut spessuerän uber-kuskeille, ja jokaisessa, pl. BYD ja Exceed, olen kyydissä istunut.*
Geelyn malleista osa on Volvon johdannaisia ja ihan ok laatuvaikutelman antaneet, mitä olen kyydissä istunut. Lisäksi olen kuullut paikallisilta suomalaisilta ihan hyvää palautetta.
JAC, GAC ja MG ovat selkeästi muovisia halpiksia. Uuden perheauton saa kaikilla herkuilla reiluun kymppitonniin, joten varmaan jostain on tingitty. Exceedin olen koeistunut ostarilla, ja vaikutti erittäin mielenkiintoiselta sekä viimeistellyltä. Uudet alkaen vaille 20k€, joten ehkä se kertoo jo osan tarinaa.
Oli pakko lopuksi tarkistaa vielä pari muuta brändiä, jotka ovat tulleet vastaan. Changan, Jetour, Zeekr, Hongqi, Lynk & Co, Jaecoo, Bestune... En varmaan edes kaikkia osannut hakea.
Itse olen puolivakavissani harkinnut Exceedia. Joku käytetty V8 on tietysti vaihtoehto aina, mutta olisihan se ehkä huolettomampaa ajella viiden vuoden takuulla autolla, jossa on kaikki modernit turvavälineet ja teknologia.
* Edit. En ole toki istunut jokaisen Uber-kuskin kyydissä, vaan luettelemieni brändien.