Autoiluketju

  • 3 316 079
  • 19 011

benicio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Ja nyt sitten moderaattorit tarkkana, viittaan tässä menneeseen, enkä varsinaisesti vittuile enää kellekään. En varsinkaan köyhille.
Mutta eikö tässä ole vähän sama kuin idiootin kanssa väittelyssä; pitäisi varmistaa ettei vastapuoli tee samoin?

Varsinkin niiden edellämainittujen työsuhdesähköautoilijoiden osalta vaikutti että aika viimeisiä pennosia viedään jos verokohtelu tiukkenee.
 

puuntakaa

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ipa Ipandeerus
Käyttäjä on saanut rikepisteen sekä pysyvän ketjubannin.
Sähköautoilijat taitavat olla myös karppaajia, nimittäin järkyttävä älämölö, jos joku epäilee, että saattoipas olla huono ratkaisu.
 

benicio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Juu ja sanon jo valmiiksi, että minulle jos alatte autoasioissa vittuilla niin se on kuin alakoulun vajaaälyisintä kaiffaria kiusaisitte.
 

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Sähköautoilijat taitavat olla myös karppaajia, nimittäin järkyttävä älämölö, jos joku epäilee, että saattoipas olla huono ratkaisu.
Onneksi myös bensa-autoilijat suhtautuvat autoasioihin ja liikenteeseen erittäin rationaalisesti ilman tunnekuohuja.
 

Barnes

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tasuno Tasalakki
Minä ajan sillä mihin rahat riittää. Sähköautoon ne eivät riitä, itse asiassa en tuntemalla tunne ainuttakaan kenellä sähköauto on. Parilla tutulla olen sellaisen kyllä nähnyt, varsinkin tutun yrittäjän sähkömese oli aika näpsäkän näköinen.

Ajan sähköllä heti kunhan se on mahdollista. Muutamaan vuoteen se ei sitä tule olemaan.
 

puuntakaa

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ipa Ipandeerus
Minä ajan sillä mihin rahat riittää. Sähköautoon ne eivät riitä, itse asiassa en tuntemalla tunne ainuttakaan kenellä sähköauto on. Parilla tutulla olen sellaisen kyllä nähnyt, varsinkin tutun yrittäjän sähkömese oli aika näpsäkän näköinen.

Ajan sähköllä heti kunhan se on mahdollista. Muutamaan vuoteen se ei sitä tule olemaan.
Siinä vaiheessa ollaan siirrytty jo vetyautoihin ja sähköauton hankkineet hävinneet vähätkin rahansa, kun romuraudan arvo sulanut kokonaan.
 

Creed Bratton

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Siinä vaiheessa ollaan siirrytty jo vetyautoihin ja sähköauton hankkineet hävinneet vähätkin rahansa, kun romuraudan arvo sulanut kokonaan.

Sä oot kyllä mahtava veijari. Harmittaako edelleen se parin viikon takainen keskustelu, kun sun vertailu kahden eri koko luokan autoista ei saavuttanut vilpitöntä suosiota?
 

Barnes

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tasuno Tasalakki
Minä ajan Saab 9-3 Aero 2.8 V6 Turbolla, korimallina SportCombi.

Kun en vaihda sähköautoon, mulle jää sellainen 50 000 euroa bensarahaa!

Pena sen jo sanoi.

Itsellä oli aikanaan lähellä tulla ensiautoksi Saab, mutta päädyttiinkin Toyotaan. Vielähän tässä toki ehtii Trollhättanin tuotteisiin tutustua.
 
4

444

Ajan sähköllä heti kunhan se on mahdollista. Muutamaan vuoteen se ei sitä tule olemaan.
Sama. Tähän mennessä on riittänyt vain tähän pirkkaversioon sähköautosta. Siinä vaiheessa, kun saman kokoluokan auton saa täyssähkönä edes suunnilleen samanlaisella pinolla sentin kolikoita, niin harkitsen vakavasti.
 

5hole

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ducks, VGK, Savolaiset, Jokerit, CBJ?
Omalta osalta sähköauto kyllä myös kiinnostaisi, mutta toistaiseksi mökkeilyn takia ei ainakaan käyttöauton virassa oikein toimi. Varsinkin syksyllä ja keväällä mökkitie on vesikelien takia siinä kunnossa, että pohja raapii tiehen korkeammallakin autolla. Eli ongelmana se, että akustot voivat mahdollisesti kärsiä. Talvella nyt välillä on auraamisen kanssa puutteitta, mutta pakkasjaksoilla sinänsä ongelmaa ei ole. Tulee talvisinkin kuitenkin vähintään pari kertaa kuukaudessa käytyä.

Kakkosautoksi tietenkin voisi soveltua, mutta sitten taas suvussa uudesta lähtien ollut 2000-vuoden pikku 206 on käyttökustannuksiltaan niin loistava, ettei tunnu mielekkäältä luopua. Varsinkaan kun rahallinen arvo tuolla on aika minimaalinen. Muutenkin aika helmi yksilö, vain 166tkm ajettu 1.4 16v kone.
 

Bob Rambo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Oulun Kärpät, AC Oulu
Mä oon nyt jotain kuutisen viikkoa ajellut sähkömersulla päivittäisajot ja kyllähän tässä tuntee itsensä paremmaksi ihmiseksi. Muutaman kerran olen joutunut tuona aikana luovuttamaan Mursun vaimon käyttöön ja itse köröttelemään talouden kakkosautolla. Kyllä hävettää olla liikenteessä jollain viisi vuotta vanhalla bensa-Skodalla. Mitä jos joku tuttu sattuisi näkemään? Sitä egokolausta ei korjattaisi enää millään.
 

Dino

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomi
Minua häiritsee sähköautokeskusteluissa se, että matkailun näkökulmasta tuodaan aina esille pelkästään tämä "Helsingistä Lappiin" -vertailu, eikä oikein mitään muuta. Esimerkiksi minä pidän automatkailusta, ja tämä ei siis tarkoita sitä että ajetaan laikka punaisena pisteestä A pisteeseen B mahdollisimman nopeasti, vaan sitä, että lähdetään ajelemaan pieniä teitä valtateitä vältellen, poiketaan sinne tänne vailla ennakkosuunnitelmaa ja ilman tiukkaa aikataulua, ja pysähdytään silloin kun tulee vastaan jotain pysähtymisen arvoista. Pysähdyspaikat on mieluummin jotain mukavia, pieniä tienvarsikuppiloita tai kesäkahviloita kuin ABC tai kauppakeskukset. Välillä ajorupeama saattaa venähtää aika pitkäksikin ilman mitään pitkiä stoppeja sellaisissa paikoissa, missä olisi hyvät latausmahdollisuudet.

Aika vähän on ollut puolueettomia mielipiteitä ja vertailuja sähköautojen soveltumisesta tällaiseen matkailuun, jossa auton pitää sopeutua matkailijan tarpeisiin sen sijaan että matkailija joutuisi menemään auton ehdoilla. Vaikka puhuinkin kiireettömästä matkanteosta, niin haluaisin kuitenkin itse määrittää sen, missä stoppaan ja miten pitkäksi aikaa, eikä niin, että auto pakottaa minut pitämään taukoja ja istumaan jossakin ABC:n parkkipaikalla tarpeettoman pitkään.
 

Dino

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomi
Omalta osalta sähköauto kyllä myös kiinnostaisi, mutta toistaiseksi mökkeilyn takia ei ainakaan käyttöauton virassa oikein toimi. Varsinkin syksyllä ja keväällä mökkitie on vesikelien takia siinä kunnossa, että pohja raapii tiehen korkeammallakin autolla. Eli ongelmana se, että akustot voivat mahdollisesti kärsiä. Talvella nyt välillä on auraamisen kanssa puutteitta, mutta pakkasjaksoilla sinänsä ongelmaa ei ole. Tulee talvisinkin kuitenkin vähintään pari kertaa kuukaudessa käytyä.

Kakkosautoksi tietenkin voisi soveltua, mutta sitten taas suvussa uudesta lähtien ollut 2000-vuoden pikku 206 on käyttökustannuksiltaan niin loistava, ettei tunnu mielekkäältä luopua. Varsinkaan kun rahallinen arvo tuolla on aika minimaalinen. Muutenkin aika helmi yksilö, vain 166tkm ajettu 1.4 16v kone.
Itselläkin on tämä sama ongelma, että en oikein koe sähköauton tällä hetkellä palvelevan omia tarpeitani ja olevan käyttöominaisuudet/kustannukset -komboltaan riittävän hyvä paketti. Ja tämä siis kun puhutaan ykkösautosta. Auton käyttö on vaan sellaista, ja kun huomioon otettavana on muitakin ominaisuuksia kuin pelkkä käyttövoima, että halvemman pään sähköautot ei tule oikein kyseeseen. Kalliimmasta päästä varmasti löytyisi vaihtoehtoja, mutta kustannukset kasvaa sitten kohtuuttoman suuriksi.

Kakkosautona sähköauto olisi mitä erinomaisin, mutta kun kakkosauton tarve tällä hetkellä olisi vain satunnaista ja hyvin vähäistä, niin on katsottu paremmaksi yrittää pärjätä yhdellä autolla. Polttiksella mennään siis ainakin toistaiseksi, mutta ei minulla ole mitään suuria tunteita minkään käyttövoiman puolesta ja vastaan. Sillä mennään, mikä tarjoaa parhaan kompromissin omien käyttötarpeiden, auton käyttöominaisuuksien ja kustannusten välillä.
 

Cluller

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, TML
Minua häiritsee sähköautokeskusteluissa se, että matkailun näkökulmasta tuodaan aina esille pelkästään tämä "Helsingistä Lappiin" -vertailu, eikä oikein mitään muuta. Esimerkiksi minä pidän automatkailusta, ja tämä ei siis tarkoita sitä että ajetaan laikka punaisena pisteestä A pisteeseen B mahdollisimman nopeasti, vaan sitä, että lähdetään ajelemaan pieniä teitä valtateitä vältellen, poiketaan sinne tänne vailla ennakkosuunnitelmaa ja ilman tiukkaa aikataulua, ja pysähdytään silloin kun tulee vastaan jotain pysähtymisen arvoista. Pysähdyspaikat on mieluummin jotain mukavia, pieniä tienvarsikuppiloita tai kesäkahviloita kuin ABC tai kauppakeskukset. Välillä ajorupeama saattaa venähtää aika pitkäksikin ilman mitään pitkiä stoppeja sellaisissa paikoissa, missä olisi hyvät latausmahdollisuudet.

Aika vähän on ollut puolueettomia mielipiteitä ja vertailuja sähköautojen soveltumisesta tällaiseen matkailuun, jossa auton pitää sopeutua matkailijan tarpeisiin sen sijaan että matkailija joutuisi menemään auton ehdoilla. Vaikka puhuinkin kiireettömästä matkanteosta, niin haluaisin kuitenkin itse määrittää sen, missä stoppaan ja miten pitkäksi aikaa, eikä niin, että auto pakottaa minut pitämään taukoja ja istumaan jossakin ABC:n parkkipaikalla tarpeettoman pitkään.
Tässäpä aika hyvin myös omat ajatukset. Mieluummin pidän lounas- ja kahvitauot tien päällä ollessani jonkun pienemmän toimijan taukopaikassa. Jollain kahvilayrittäjällä ei tule ikinä olemaan mahdollisuutta tarjota latauspisteitä, joten se ohjaa kuluttajia automaattisesti ABC:n latauskentälle. Ja kukapa sitä olisi niin viitseliäs, että ensin lataisi auton siellä ja sitten etsisi itselleen taukopaikan, vaan kyllä se ateriointi / kahvittelu hoidetaan samassa kohteessa. Vähän pelottaa näiden pienempien taukopaikkojen puolesta.

Enkä halua nyt änkyröidä sähköautoilua vastaan, vaan tavallaan on itsellänikin jalka oven välissä kun töpselihybridillä ajelen. Työmatkat hoituu pääsääntöisesti sähköllä, mutta automatkailuun jää edelleen yllä kuvailtu vapaus polttomoottorin myötä.
 

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Tässäpä aika hyvin myös omat ajatukset. Mieluummin pidän lounas- ja kahvitauot tien päällä ollessani jonkun pienemmän toimijan taukopaikassa. Jollain kahvilayrittäjällä ei tule ikinä olemaan mahdollisuutta tarjota latauspisteitä, joten se ohjaa kuluttajia automaattisesti ABC:n latauskentälle. Ja kukapa sitä olisi niin viitseliäs, että ensin lataisi auton siellä ja sitten etsisi itselleen taukopaikan, vaan kyllä se ateriointi / kahvittelu hoidetaan samassa kohteessa. Vähän pelottaa näiden pienempien taukopaikkojen puolesta.

Enkä halua nyt änkyröidä sähköautoilua vastaan, vaan tavallaan on itsellänikin jalka oven välissä kun töpselihybridillä ajelen. Työmatkat hoituu pääsääntöisesti sähköllä, mutta automatkailuun jää edelleen yllä kuvailtu vapaus polttomoottorin myötä.
Näin sähköautoilijana olen kyllä miettinyt samaa asiaa ja tuo on totta.
 

Dino

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomi
Näin sähköautoilijana olen kyllä miettinyt samaa asiaa ja tuo on totta.
Tämä on sinällään aika surullinen kehitys, kun ottaa huomioon miten ohitustiet on jo muutenkin tappanut Suomessa paljon pienien teiden varsilla olevia pienyrityksiä. Mikäli autoilu menee siihen, että on lähes pakko pyrkiä aina menemään sitä lyhintä ja tehokkainta reittiä, ja auton lataustarpeet ohjaa pysähtymiset näille peukkukeitaille, niin se on kyllä sitten lopullinen kuolinisku maaseutujen pienyrityksille.

Suomessa on muutenkin vähittäiskauppa ja moni muu alkanut aika voimakkaasti keskittymään parille isolle toimijalle, niin en välttämättä näe hyvänä kehityksenä että joka puolelta aletaan ohjaamaan näiden isojen syliin.

Ja surullista on sekin, jos ihmiset alkavat missaamaan sen, miten hienoja teitä ja maisemia ympäri maailmaa löytyy, kun yritetään vaan päästä pisteestä A pisteeseen B ilman että akku ehtii tyhjenemään. Esimerkiksi Suomessa päätiet on pääsääntöisesti ihan helvetin tylsiä ajaa (metsää, metsää, pusikkoa, metsää, pusikkoa, ABC, metsää, vähän peltoa, pusikkoa, ABC...) ja ne elämyksellisimmät tiet löytyy kun poikkeat niiltä kunnolla sivuun etkä menekään ihan suorinta reittiä.
 

HokiJone

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, Luleå HF, tehtaan takuu
Tämä on sinällään aika surullinen kehitys, kun ottaa huomioon miten ohitustiet on jo muutenkin tappanut Suomessa paljon pienien teiden varsilla olevia pienyrityksiä. Mikäli autoilu menee siihen, että on lähes pakko pyrkiä aina menemään sitä lyhintä ja tehokkainta reittiä, ja auton lataustarpeet ohjaa pysähtymiset näille peukkukeitaille, niin se on kyllä sitten lopullinen kuolinisku maaseutujen pienyrityksille.
Minusta siinä ei ole mitään surullista, että pääset mahdollisimman nopeasti ja turvallisesti perille kun siihen on tarve. Tämä palvelee niin tavaran liikkumista kuin tavan tallaajan menoja. Ja siten myös taloutta.
 

Dino

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomi
Minusta siinä ei ole mitään surullista, että pääset mahdollisimman nopeasti ja turvallisesti perille kun siihen on tarve. Tämä palvelee niin tavaran liikkumista kuin tavan tallaajan menoja. Ja siten myös taloutta.
Enhän minä sitä sanonutkaan. Kyllähän ohitusteille tarvettakin on ja monessa mielessä ne ovat erittäin hyvä asia, mutta se surullinen kehitys tulee siitä jos ihmiset pakotetaan käyttämään niitä ja samalla näivetetään kaikki tuon päätieverkoston ulkopuolelta.
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Aika vähän on ollut puolueettomia mielipiteitä ja vertailuja sähköautojen soveltumisesta tällaiseen matkailuun, jossa auton pitää sopeutua matkailijan tarpeisiin sen sijaan että matkailija joutuisi menemään auton ehdoilla. Vaikka puhuinkin kiireettömästä matkanteosta, niin haluaisin kuitenkin itse määrittää sen, missä stoppaan ja miten pitkäksi aikaa, eikä niin, että auto pakottaa minut pitämään taukoja ja istumaan jossakin ABC:n parkkipaikalla tarpeettoman pitkään.
Riippuu hirveästi ainakin itselläni siitä, olenko matkalla arkena vai lomalla. Arkena, tai viikonloppunakin, reissu tehdään yleensä mahdollisimman rivakasti. Lomilla taas sähköautoillessa joutuu kieltämättä jonkin verran varsinkin idässä miettimään, missä on seuraavaksi latausmahdollisuus. Tosin meillä on tapana ajella 300-500 kilsan siivuja, joten aivan mahdottomasti ei vaikuta sekään.
 

HokiJone

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, Luleå HF, tehtaan takuu
Enhän minä sitä sanonutkaan. Kyllähän ohitusteille tarvettakin on ja monessa mielessä ne ovat erittäin hyvä asia, mutta se surullinen kehitys tulee siitä jos ihmiset pakotetaan käyttämään niitä ja samalla näivetetään kaikki tuon päätieverkoston ulkopuolelta.
En ihan ymmärrä millä tavalla "pakotetaan"? Annatko jonkin konkreettisen esimerkin?

Jos omaa kotiseutua ajattelen, niin nytkin voit ajaa koko Oulun seudun läpi (Liminka -> Haukipudas) tietä 847 pitkin Pohjantien (4-tie) sijaan. Molemmat ovat 55km mittaisia tieosuuksia, mutta 847 tietä pitkin matka kestäisi nyt lähdettäessä noin tuplat pitempään, vähemmän yllättäen.
 

Cluller

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, TML
Enhän minä sitä sanonutkaan. Kyllähän ohitusteille tarvettakin on ja monessa mielessä ne ovat erittäin hyvä asia, mutta se surullinen kehitys tulee siitä jos ihmiset pakotetaan käyttämään niitä ja samalla näivetetään kaikki tuon päätieverkoston ulkopuolelta.
Jotenkin tuntuu, että tulee näivettymään myös pääteiden varret. Jotain 4- tai 5/9-itietäkin miettii, niin paljon tuolla on kaikennäköistä grilliä / lounaspaikkaa / kahvilaa teiden varsilla, jopa ihan levähdyspaikoilla. Eihän tämmöiset paikat pysty latausmahdollisuuksia tarjoamaan. Väitän, että aika harva viitsii pysähtyä taukoilemaan näihin, jos tietää että sadan kilometrin sisällä pitää joka tapauksessa pysähtyä puoleksi tunniksi lataamaan.
 
(1)
  • Tykkää
Reactions: Dino

Patarouva

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Jotenkin tuntuu, että tulee näivettymään myös pääteiden varret. Jotain 4- tai 5/9-itietäkin miettii, niin paljon tuolla on kaikennäköistä grilliä / lounaspaikkaa / kahvilaa teiden varsilla, jopa ihan levähdyspaikoilla. Eihän tämmöiset paikat pysty latausmahdollisuuksia tarjoamaan. Väitän, että aika harva viitsii pysähtyä taukoilemaan näihin, jos tietää että sadan kilometrin sisällä pitää joka tapauksessa pysähtyä puoleksi tunniksi lataamaan.
Levähdyspaikat näyttävät olevan paljolti myös ilman talvikunnossapitoa, ja kesäisinkin niin surkeita, että esim. naiselta ei puskassa pissalla käyminen onnistu niin kuin vanhoina hyvinä aikoina. Ei ihme, että porukka paahtaa reissuillaan ABC-asemien välillä.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös