Mainos

Autoiluketju

  • 3 322 044
  • 19 022

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Joo, tuo malli ei ollut ihan selkeä vielä, kun tässä pitäisi ensin tuo lakisääteinen koeaika käydä läpi, joten en tullut vielä kysyneeksi, enkä kieltämättä vielä jokin aika sitten koko työsuhdeauto asiaa miettinyt. Mutta, veikkaisin, että käytössä on yleisin malli, eli vähennetään verotusarvo bruttopalkasta.

Työajoa ei oletusarvoisesti tule juuri lainkaan, vaan pääasiassa auto olisi yksityisajokäytössä.
Sitten se on varmaan aika fifty-sixty. :) Jos saisi palkan päälle, niin on varmaan lähes aina kannattavaa.

Mulla oli neljän vuoden ajan tuolla mallilla työsuhde Octavia ja olihan se helppoa. Ei tarvinnut huolehtia mistään. Sitten tosin tuli covid, saatiin lapsi eikä autolla ajettu paljoa yhtään. Varmaankin meille aika huono diili siis.

En oikeastaan osaa auttaa yhtään, mutta ”food for thoughts”
 

iibor

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна, Jokerit
Sitten se on varmaan aika fifty-sixty. :) Jos saisi palkan päälle, niin on varmaan lähes aina kannattavaa.

Mulla oli neljän vuoden ajan tuolla mallilla työsuhde Octavia ja olihan se helppoa. Ei tarvinnut huolehtia mistään. Sitten tosin tuli covid, saatiin lapsi eikä autolla ajettu paljoa yhtään. Varmaankin meille aika huono diili siis.

En oikeastaan osaa auttaa yhtään, mutta ”food for thoughts”

Joo täytyykin kysyä tuo malli heti, niin pääsee tekee laskelmat jo hyvissä ajoin :D
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Tässä on nyt puoli vuotta tullut Uberilla ja vastaavilla taksipalveluilla tullut suhattua, ja alkaa pikkuhiljaa vituttaa tää touhu. Uber on sinänsä luotettava ja sovellus toimii hyvin, mutta hintoja on hilattu pikkuhiljaa ylöspäin ja kuukaudessa alkaa lähestyä jo raja, jossa oma auto alkaisi olla järkevämpi ratkaisu. Uberin kilpailijat ovat puolestaan puoli ilmaisia, mutta esim. Taksifin sovellus ihan perseestä ja kuskit peruvat tulojaan miten sattuu.

No, asiaan. Alkanut miettiä, että jos kuitenkin hommaisi auton itselleen, ja kun kerran hommataan, niin en kyllä lähde mitään corollaa hommaamaan. Olen konsultoinut teini-ikäistä poikaani, ja olemme tulleet siihen tulokseen, että V8 on saatava. Tällä hetkellä olen sitä mieltä, että kymmenkunta vuotta vanha Camaro ZL1 tai Ford F150 Raptor ovat ne, jotka saavat viisarini värähtämään hintaluokassaan sopivasti.

Katselin molempaisten hintoja Suomessa, ja näyttäisi yli tuplahintaa pyydettävän. Siitä juolahti mieleeni, että tuollaisen kun löytäisi pienillä mailella, ajelisi sen minkä tarvitsee, ja uittaisi Suomeen lopulta, niin pääsisi vielä omilleen. Kai jonkun Camaron aina harrasteautoksi saa kaupattua. Tai pitää kesäautona itse, onhan toi 2013-koppainen ainakin omaan makuuni helvetin tyylikäs.

Raptor pitäisi varmaan katsastaa kuorma-autoksi, joten Camaro olisi sikäli fiksumpi valinta. Heitän kuitenkin tänne palloteltavaksi, että onko ajatuksessa mitään järkeä, vai lähdenkö kuitenkin vain jotain Nissaneita katselemaan?
 

Tuamas

Jäsen
Katselin molempaisten hintoja Suomessa, ja näyttäisi yli tuplahintaa pyydettävän. Siitä juolahti mieleeni, että tuollaisen kun löytäisi pienillä mailella, ajelisi sen minkä tarvitsee, ja uittaisi Suomeen lopulta, niin pääsisi vielä omilleen. Kai jonkun Camaron aina harrasteautoksi saa kaupattua. Tai pitää kesäautona itse, onhan toi 2013-koppainen ainakin omaan makuuni helvetin tyylikäs.

Raptor pitäisi varmaan katsastaa kuorma-autoksi, joten Camaro olisi sikäli fiksumpi valinta. Heitän kuitenkin tänne palloteltavaksi, että onko ajatuksessa mitään järkeä, vai lähdenkö kuitenkin vain jotain Nissaneita katselemaan?

Huomaathan että jos EU:n ulkopuolelta olet tuomassa Suomeen henkilöautoa, pääset lisäämään hintaan autoveron, tuontitullin sekä arvonlisäveron.

Jos taas kuorma-autoksi rekisteröitävää, niin silloin hintaan lisätään tulli ja alvi, muttei autoveroa.
Mutta osa noista on hankala/mahdoton saada Suomessa rekisteriin.
 

DAF

Jäsen
Suosikkijoukkue
se kolmikirjaiminen. PISTI PALLON MAALIIN
Siitä voi olla aika hankala tehdä selkeätä laskelmaa, koska muuttujia on aika paljon. Merkittävimmät asiat ovat varmaan, että tulisiko työsuhdeauto palkan päälle, vai vähennetäänkö rahapalkastasi työsuhdeauton verotusarvo? Ajatko paljon työajoja omalla autolla, eli saatko kilometrikorvauksia? Työsuhdeautolla työajoista saa paljon pienemmän km-korvauksen.

Ja myös käyttövoima vaikuttaa ainakin ensi vuoden loppuun saakka, jatkopäätöksethän eivät vielä ole selvillä. Täyssähköissä työsuhdeauto kannattaa nykyalennuksin käytännössä jokaisessa sellaisessakin tapauksessa, joissa menee osana kokonaispalkkaa.
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
@sampio Mitäs nyt, eikö se skoda olekaan maailman paras enää? Yritätkö valkopesua?
En ole Skodalla ajanut kahteen vuoteen, enkä ole tainnut maailman parhaaksi sitä väittää ikinä. Hyvä merkki ja varsin käytännöllisiä perusautoja arjen ajoihin.

Skodaa täällä kyllä myydään uutena, mutta en nyt tiedä, miksi hommaisin sen, jos V8 on kiikarissa.
 

Rod Weary

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Stars, Panthers
Mä ottaisin hupiautoksi 10 kertaa 10:stä Raptorin, jos Camaro olisi toinen vaihtoehto.
 

ernestipotsi

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Mersulla on tuo Mercedes Me -sovellus, onko siitä kokemuksia?
Tuota ei voi näköjään itse aktivoida ollenkaan vaan se näyttää edelleen edellistä omistajaa ja ohjaa merkkiliikkeseen.

Esilämmitys etänä on siis se ominaisuus mitä käytännössä kaipailisin.

Autona siis vm 2021 300de
 

MadMike

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, HML Huskies, Fremantle Dockers, Western Force
Mersulla on tuo Mercedes Me -sovellus, onko siitä kokemuksia?
Tuota ei voi näköjään itse aktivoida ollenkaan vaan se näyttää edelleen edellistä omistajaa ja ohjaa merkkiliikkeseen.

Esilämmitys etänä on siis se ominaisuus mitä käytännössä kaipailisin.

Autona siis vm 2021 300de
Parista autosta on, toimii kaiketi vähän paremmin kuin VAGin vastaavat. Nyt kun on sähköauto tulee vilkuiltua latauksen tilaa tuon esilämmityksen lisäksi.

Mistä ostit auton? Itse en olisi jättänyt omia tietojani seuraavan käytettäväksi.
 

ernestipotsi

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Parista autosta on, toimii kaiketi vähän paremmin kuin VAGin vastaavat. Nyt kun on sähköauto tulee vilkuiltua latauksen tilaa tuon esilämmityksen lisäksi.

Mistä ostit auton? Itse en olisi jättänyt omia tietojani seuraavan käytettäväksi.

Eräästä autoliikkeestä. Edellinen omistaja Ruotsista.
 

Karvanoppa

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara, Kings
Mersulla on tuo Mercedes Me -sovellus, onko siitä kokemuksia?
Tuota ei voi näköjään itse aktivoida ollenkaan vaan se näyttää edelleen edellistä omistajaa ja ohjaa merkkiliikkeseen.

Esilämmitys etänä on siis se ominaisuus mitä käytännössä kaipailisin.

Autona siis vm 2021 300de
Itsellä käytössä ja muistaakseni piti käydä Veholla aktivoimassa ennen käyttöä. Muutenkin sovellus tuntuu toimivan ihan hyvin, toisaalta itsellä käyttö rajoittuu lähinmä Webaston etäohjaukseen ja ovien avaamiseen.
 

HokiJone

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, Luleå HF, tehtaan takuu
Itsellä käytössä ja muistaakseni piti käydä Veholla aktivoimassa ennen käyttöä. Muutenkin sovellus tuntuu toimivan ihan hyvin, toisaalta itsellä käyttö rajoittuu lähinmä Webaston etäohjaukseen ja ovien avaamiseen.
Tuo on kyllä jännä, Bemarissa pystyi tuon sovelluksen ja auton naittamisen tekemään ihan omatoimisesti. Volvossa ja näköjään Mersussa sitten vaatii marmorilla käyntiä. Volvossa ilmeisesti jopa maksaakin jotain tuon naitoksen tekeminen.

Volkkariinkin pystyi tekemään etänä, muistaakseni vaati aspan kanssa videopuhelun jossa piti näyttää henkkarit, jotta tunnistavat auton omistajaksi sinut.
 

Jotasa

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät
Kyllä minulla onnistui pari vuotta sitten ihan itse kotona aktivoida Mercedes Me. Piti vain lisätä auton valmistenumero ja omat tiedot, olikohan muuta. Vaatii toki käsittääkseni, että edellinen omistaja on poistanut auton omalta käyttäjältään valmiiksi. Joka tapauksessa ei tarvinnut käydä liikkeessä, vaikka toki auto tuli ostettua merkkiliikkeestä, mutta ei sitä Me:tä siellä käyttöön laitettu.

E: Eli luulisin jos edellinen omistaja ei ole tehnyt auton poistoa tililtään, pitää merkkiliikkeen tehdä muutos.
 

MadMike

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, HML Huskies, Fremantle Dockers, Western Force
@ernestipotsi kannattaa varmaan kysyä liikkeestä miten haluavat hoitaa koska eihän sitä nyt toisen tiedoilla olevaa myydä eteenpäin.
 
Suosikkijoukkue
HIFK
Dieselin romahdus tulee kalliiksi – Suomi menetti vuodessa 120 000 000 euroa

Autoveroista kertynyt tulo valtiolle jatkaa pienenemistään, kun autokanta sähköistyy ja dieselin osuus pienenee autokannasta.

Eihän tässä tarvitse tyhmä olla tajutakseen sen, että tulevaisuudessa kun sähköautot valtaavat dominoivan osuuden markkinoista, niin näihin alkaa kaikenlaista verotusta lisääntymään.
Näen jo termit "latausvero", "rengasvero" silmissäni.
Vihreillä arvoilla, halvemmilla käyttökustannuksilla sun muilla näitä pystytään tällä hetkellä perustelemaan, mutta fakta on se, että valtio tulee lopulta verottamaan autokantaa ja kuluttajia aivan yhtä isoilla veroilla tulevaisuudessa, kun sähköisyys on tullut valtaväestön ja tavallisen kansan kulkuvälineeksi.
 

aalto

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, änärin suomalaiset
Dieselin romahdus tulee kalliiksi – Suomi menetti vuodessa 120 000 000 euroa

Autoveroista kertynyt tulo valtiolle jatkaa pienenemistään, kun autokanta sähköistyy ja dieselin osuus pienenee autokannasta.

Eihän tässä tarvitse tyhmä olla tajutakseen sen, että tulevaisuudessa kun sähköautot valtaavat dominoivan osuuden markkinoista, niin näihin alkaa kaikenlaista verotusta lisääntymään.
Näen jo termit "latausvero", "rengasvero" silmissäni.
Vihreillä arvoilla, halvemmilla käyttökustannuksilla sun muilla näitä pystytään tällä hetkellä perustelemaan, mutta fakta on se, että valtio tulee lopulta verottamaan autokantaa ja kuluttajia aivan yhtä isoilla veroilla tulevaisuudessa, kun sähköisyys on tullut valtaväestön ja tavallisen kansan kulkuvälineeksi.
Tässä(kään) ei voidan kuitenkaan euroja laskea kovin yksinkertaisesti. Sähköautot maksavat merkittävästi enemmän, muistaakseni viime vuonna uuden sähköauton keskihinta oli jotain 14te enemmän kuin uuden polttomoottoriauton. Eli enemmän tuloja valtiolle esim. alvin muodossa. Sitten ne dieseltankilta säästyneet rahat käytetään keskimäärin johonkin muuhun eli vaikka sinne huoltoaseman kahvilaan, josta taas valtio nappaa osansa. Isossa kuvassa suoraan liikenteestä tulevat tulot valtiolla tulevat vähenemään, mutta mikä on kokonaisvähennys, jää nähtäväksi. Se on kyllä myös totta, että tullaan vielä näkemään kilometrivero tms.
 

Jape

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jukurit
Ostin vuosi sitten alle kaksi vuotta vanhan, parikymmentätuhatta ajetun hyvämaineisen katumaasturin. Nyt vuoden jälkeen ajattelin kokeille kepillä jäätä ja pyytää tarjouksen uuteen sähkäriin, joka oli oman autoni hintaluokkaa.
Noh, tarjous oli kyllä sellainen, etten kehdannut myyjälle edes nauraa. Olin vuodessa ajanut 18 tkm ja hyvitys uuteen oli 11 k€ alempi mitä olin maksanut (42 k€) . Onko markkinat oikeasti heikot vai jälleenmyyjien tilanne heikko vai mikä. Nyt ei kiinnosta autoa vaihtaa jos vuodessa sulaa tonni kuussa hinnassa varsin pienillä kilsoilla.
 

Tuamas

Jäsen
Onko markkinat oikeasti heikot vai jälleenmyyjien tilanne heikko vai mikä. Nyt ei kiinnosta autoa vaihtaa jos vuodessa sulaa tonni kuussa hinnassa varsin pienillä kilsoilla.

Jos haluaa autolleen kilpailutetun aidon markkina-arvon, niin esimerkiksi Autovex on hyvä palvelu siihen (myös Nettiauto taisi lanseerata vastaavan), jonka kautta saat ilmaiseksi autoliikkeiltä heitä sitovat tarjoukset (ei ole pakko hyväksyä eikä myydä) ja hinta asettuu useimmiten sille tasolle mitä autosta oikeasti voi vaihdossa saada.
 
Viimeksi muokattu:

kharon

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tps
Olin vuodessa ajanut 18 tkm ja hyvitys uuteen oli 11 k€ alempi mitä olin maksanut (42 k€) . Onko markkinat oikeasti heikot vai jälleenmyyjien tilanne heikko vai mikä. Nyt ei kiinnosta autoa vaihtaa jos vuodessa sulaa tonni kuussa hinnassa varsin pienillä kilsoilla.

Viimeaikoina uutisoitu paljon uusien sähköautojen hinnanalennuksista. Luultavasti se sinulla kiikarissa ollut sähkärikin olisi ollut vuosi sitten +10k kalliimpi.

Tekniikan maailmassa oli vastikään joku pääkirjoitus (tms) jossa toimittaja ei uskaltanut ostaa uutta Teslaa ja kaverinsa oli myynyt omansan sähkärin oois, kun pelkäsi arvonalenemisia. Tilalle hänen tuttu oli ostanut uuden hybridin.
Minusta tuo kuulosti vähän oudolta, koska hinnnanalennukset vaikuttavat tietenkin myös polttomoottorivehkeiden hintoihin, samoilla markkinoilla ne toimivat, kuten tuosta sinunkin tapauksesta huomaa. Uusissa ja uudehkoissa autoissa kannattaisi aina pyrkiä. Siihen, että uutta autoa pidetään ainakin muutaman vuoden. Silloin ei tule niin paha mieli arvonalenemasta.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös