Autoiluketju

  • 3 316 235
  • 19 012

Sonny Burnett

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Sosiaaliseen mediaan ja varsinkin Youtubeen lykätään tällä hetkellä valtavasti suomenkielistä sähköautoiluun liittyvää sisältöä josta iso osa keskittyy suureen arvonalenemaan ja henkilökohtaisiin rahallisiin ja henkisiin tappioihin.
 

puuntakaa

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ipa Ipandeerus
Mielenkiintoista. Itse olin vähän skeptinen siinä, että kannattaako taloudellisesti hankkia polttomoottoriautoa 30k-50k kalliimpi sähköauto, jos sillä säästää vuodessa esim 1k polttoaine- ja käyttövoimaveroissa.
 

DAF

Jäsen
Suosikkijoukkue
se kolmikirjaiminen. PISTI PALLON MAALIIN
Mielenkiintoista. Itse olin vähän skeptinen siinä, että kannattaako taloudellisesti hankkia polttomoottoriautoa 30k-50k kalliimpi sähköauto, jos sillä säästää vuodessa esim 1k polttoaine- ja käyttövoimaveroissa.

Mikä sähköauto on vastaavaa polttista 50000 euroa kalliimpi? Jollei siis verrata 20 vuotta vanhaa dieselautoa ja uutta sähköautoa, missä on noin nollan verran järkeä.
 

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Mielenkiintoista. Itse olin vähän skeptinen siinä, että kannattaako taloudellisesti hankkia polttomoottoriautoa 30k-50k kalliimpi sähköauto, jos sillä säästää vuodessa esim 1k polttoaine- ja käyttövoimaveroissa.
Mikä sähköauto oli vastaavaa polttomoottoriautoa edes 30k kalliimpi? Varmaan jossain premium-autojen luokassa tuollaiset erot.

Edit: @DAF oli sekunnin nopeampi. Äh
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Sosiaaliseen mediaan ja varsinkin Youtubeen lykätään tällä hetkellä valtavasti suomenkielistä sähköautoiluun liittyvää sisältöä josta iso osa keskittyy suureen arvonalenemaan ja henkilökohtaisiin rahallisiin ja henkisiin tappioihin.
En oikein ymmärrä sitä pakkoa myydä huolto- ja käyttökuluiltaan halpaa autoa helvetinmoisella tappiolla pois, kun suurimman osan näistäkin tubesankareista täytyy jollain ajaa. Toki joillain on voinut työkuviot muuttua todella radikaalisti ja se 500-1000 euron kk-kuluerä ei vain mahdu enää oman talouden raameihin, mutta tuskin kaikilla. Sitten maksetaan kymppi väliä, että saadaan auto pois.
 

Dino

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomi
Itse ajelen edelleen "kuolevalla" dieselillä, eli muutaman vuoden ikäisellä isolla Volvolla, jossa kilometrit nyt 63 tkm. Kysyin piruuttani vaihtotarjousta 2021 malliseen Polestar 2:een samoilla kilometreillä ihan vaan nähdäkseni, missä mennään hintohen suhteen, ja todella yllätyin tuosta tarjouksesta. Volvosta tarjottiin liki se, minkä n. 1,5 vuotta ja 25 tkm sitten maksoin, ja vuotta pidemmällä maksuajalla kuukausierä olisi jopa tippunut nykyisestä muutamalla kympillä. Yllättävää tämä oli siksi, että mediassa on annettu ymmärtää ettei dieseleitä enää kukaan osta ja niiden arvo on romahtanut.

Mutta koen edelleen tuon sähköautoilun itselleni turhan vaivalloiseksi ja omiin liikkumistarpeisiin käymättömänä, joten kaupat jäi tekemättä. Lisäksi joutuisin vielä investoimaan vanhan autotallin sähköistämiseen että saisin laturin kotiin, mikä ei nyt ole ajankohtaista koska tuon tallin isompi remontointi on suunnitteilla lähivuosille.
 

puuntakaa

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ipa Ipandeerus
Mikä sähköauto on vastaavaa polttista 50000 euroa kalliimpi? Jollei siis verrata 20 vuotta vanhaa dieselautoa ja uutta sähköautoa, missä on noin nollan verran järkeä.
Pari vuotta sitten ostin 12k ajetun Fiesta ST:n 20k:lla. Samaan aikaan työkaveri osti uuden sähkövolkkarin 50k:lla. 200 heppaa siinä oli, kulkupuoli varsin tasoissa mun ST:n kanssa. Käyttöominaisuuksiltaan ihan vastaavat autot, mutta maksoin 30k vähemmän. Nyt jos tehtäisiin välilaskelma, niin tuo ero olisi varmasti suurempi mun eduksi.
 

varjo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Montreal Canadiens, (Internazionale), Nash&Suns
Olisikohan tuossa taustalla se että autoliikkeet "tietävät" polttomoottoriautojen elinkaaren ja arvioivat persaukisen kansan maksukyvykkyyttä joten polttiksista uskaltaa yhä maksaa elinkaarihinnan. Eikä se edes täysin väärin ole koska tuskin 10v säteellä polttomoottoriautot menettävät käyttöarvoaan ja loppukädessä iso osa ostaa auton, ei käyttövoimaa. Sähkäreissä taas elinkaariarvo on vielä tuntematon, eivätkä nämä hinnanalennukset helpota sähkärin arvon arviointia 15v iässä. Akuston osalta alkaa varmaan olla jo hyvää tatsia ja sen voinee laskea jotenkin sisään mutta kestääkö pari vuotta sitten uutenakin laatuvirheistä kärsinyt model3 15v käyttöä vai ei? Jos ei, se elinkaaren päätepiste on tuntematon ja kukaan ei tahdo olla se jolle jää mustapekka käteen.
2v tulee kesällä täyteen leasia ja varmaan syksyllä joutuu itsekin miettimään mitä tekisi, kun auton päätarkoitus on muu kuin maailman pelastaminen ja sähköllä jatko ei ole itseisarvo vaan puhdas excelöinti. Mitä enemmän sähköautoilun kuluissa on nousupainetta, sitä edullisemmaksi perushyvällä polttiksella autoilu muuttuu ja erotuksen voi käyttää muuhun.
 

DAF

Jäsen
Suosikkijoukkue
se kolmikirjaiminen. PISTI PALLON MAALIIN
Pari vuotta sitten ostin 12k ajetun Fiesta ST:n 20k:lla. Samaan aikaan työkaveri osti uuden sähkövolkkarin 50k:lla. 200 heppaa siinä oli, kulkupuoli varsin tasoissa mun ST:n kanssa. Käyttöominaisuuksiltaan ihan vastaavat autot, mutta maksoin 30k vähemmän. Nyt jos tehtäisiin välilaskelma, niin tuo ero olisi varmasti suurempi mun eduksi.

Niin, voithan sinä yhtä hyvin ostaa käytetyn sähköauton ja verrata sitä uuteen polttikseen - hintaero voi olla toisinpäin. Vertailussasi ei vain ole mitään järkeä. En tosin tiedä, mikä Volkkarin täyssähkö olisi Fiestan kokoinen. e-Up? Ainakin ID.3 on oleellisesti suurempi ja eri segmentin auto.
 

puuntakaa

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ipa Ipandeerus
Kirjoittajalle on annettu pari rikepistettä kokonaisuutena useammasta riitaa haastavasta viestistä.
Niin, voithan sinä yhtä hyvin ostaa käytetyn sähköauton ja verrata sitä uuteen polttikseen - hintaero voi olla toisinpäin. Vertailussasi ei vain ole mitään järkeä. En tosin tiedä, mikä Volkkarin täyssähkö olisi Fiestan kokoinen. e-Up? Ainakin ID.3 on oleellisesti suurempi ja eri segmentin auto.
Et näköjään tiedä näistä autoista yhtään mitään. Lisäksi vaikuttaa siltä, että hassasit rahasi sähköautoon ja yrität selittää asioita parhain päin.
 

DAF

Jäsen
Suosikkijoukkue
se kolmikirjaiminen. PISTI PALLON MAALIIN
Et näköjään tiedä näistä autoista yhtään mitään. Lisäksi vaikuttaa siltä, että hassasit rahasi sähköautoon ja yrität selittää asioita parhain päin.

Mitä ihmettä? On faktaa, että VW:lla ei ole B-segmentin sähköautoa. Fiesta on B-segmentin auto. ID.3 on C-segmentin auto, joten jos siihen vertasit, se on eri segmentti, eri tarkoitus, eri kokoluokka. VAG:n tripletti on kokoluokassa lähin, jos Fiestalle pitää verrokki sieltä löytää.

Voimme me aivan yhtä hyvin verrata hieman käytettyä täyssähköä uuteen segmenttiä suurempaan polttikseen ja ihmetellä, kun hintapariteetti onkin toisinpäin. Mitään järkeä siinä vertailussa ei ole - kuten ei ollut tuossa edellisessäkään esittämässäsi. Trollaaminen tällä palstalla on tiettävästi kielletty, mikä kannattaa huomioida ennen seuraavaa viestiäsi.
 

Bob Rambo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Oulun Kärpät, AC Oulu
Voimme me aivan yhtä hyvin verrata hieman käytettyä täyssähköä uuteen segmenttiä suurempaan polttikseen ja ihmetellä, kun hintapariteetti onkin toisinpäin. Mitään järkeä siinä vertailussa ei ole - kuten ei ollut tuossa edellisessäkään esittämässäsi. Trollaaminen tällä palstalla on tiettävästi kielletty, mikä kannattaa huomioida ennen seuraavaa viestiäsi.

Voidaan myös verrata saman segmentin kohtalaisen uusia autoja ja hintaeroja löytyy toisin päin. Esim. Mersuja katsellessa vuoden vanha täyssähkö löysi tiensä kotipihaan halvemmalla kuin vastaavat diesel-autot olisi irronneet Veholta.

Todettakoon samalla, että omasta vm. 2020 dieselistä sai edelleen hyviä tarjouksia vaihdossa liki main jokaisesta liikkeestä, josta tarjouksia kysyin.
 

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Tässähän verrattiin nyt jotain ”käyttöominaisuuksia”, eli ilmeisesti hevosvoimat per käytetty euro. Muulla ei niin väliä. Varmaan 200 heppaa olisi löytynyt Fiestaakin halvemmalla.
 

puuntakaa

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ipa Ipandeerus
Mitä ihmettä? On faktaa, että VW:lla ei ole B-segmentin sähköautoa. Fiesta on B-segmentin auto. ID.3 on C-segmentin auto, joten jos siihen vertasit, se on eri segmentti, eri tarkoitus, eri kokoluokka. VAG:n tripletti on kokoluokassa lähin, jos Fiestalle pitää verrokki sieltä löytää.

Voimme me aivan yhtä hyvin verrata hieman käytettyä täyssähköä uuteen segmenttiä suurempaan polttikseen ja ihmetellä, kun hintapariteetti onkin toisinpäin. Mitään järkeä siinä vertailussa ei ole - kuten ei ollut tuossa edellisessäkään esittämässäsi. Trollaaminen tällä palstalla on tiettävästi kielletty, mikä kannattaa huomioida ennen seuraavaa viestiäsi.
Itse aloitit trollaamisen, eli varo ettei tule penalttia. Olin ihan reaalimaailmassa näitä autoja verrannut, sitten hahmo joka ei näistä ymmärrä mitään tulee kertomaan, että näitä ei voi verrata.

Pari vuotta sitten käytettyjä sähköautoja ei ollut markkinoilla, ja hankkimani auto oli todellinen löytö, vanhempi auto, mutta uutta vastaavassa kunnossa. Hintakin pudonnut puoleen uudesta.

Kerrohan selvyyden vuoksi millaisen sähköauton ostit ja paljonko maksoit siitä?
 

puuntakaa

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ipa Ipandeerus
Siis jos ostaa 50k€ auton sijaan 20k€ auton, niin siinä säästää 30k€. Voiko muka olla oikeasti totta? Miksi kukaan ei ole kertonut tästä aiemmin?
Joku voinut kertoakin, mutta et ole vaan ymmärtänyt? Meitä on niin monenlaisia, mutta yritetään selventää. Auto tosiaan hankitaan oman tarpeen mukaan. Itse hain uutta tai uuden veroista hyvillä ajo-ominaisuuksilla ja -suorituskyvyllä varustettua pienehköä autoa. VAG-konsernin polttomoottorikäyttöiset autot rajasin luonnollisesti pois, niin vaihtoehdot kävivät aika vähiin. Joukkoon mahtui hankkimani ST ja työkaverini hankkima ID3. Samaan tarpeeseen kaksi erilaista vaihtoehtoa.

Jos nyt lähtisin vaihtamaan autoa, niin tilanne olisi erilainen. Yläpuolella mainittiin, että sähköauton hankkineet ovat olleet laajasti harmistuneita hankintaansa. Jos olisin päärynyt ID3:n, niin olisin yksi heistä.
 

DAF

Jäsen
Suosikkijoukkue
se kolmikirjaiminen. PISTI PALLON MAALIIN
Joku voinut kertoakin, mutta et ole vaan ymmärtänyt? Meitä on niin monenlaisia, mutta yritetään selventää. Auto tosiaan hankitaan oman tarpeen mukaan. Itse hain uutta tai uuden veroista hyvillä ajo-ominaisuuksilla ja -suorituskyvyllä varustettua pienehköä autoa. VAG-konsernin polttomoottorikäyttöiset autot rajasin luonnollisesti pois, niin vaihtoehdot kävivät aika vähiin. Joukkoon mahtui hankkimani ST ja työkaverini hankkima ID3. Samaan tarpeeseen kaksi erilaista vaihtoehtoa.

Jos nyt lähtisin vaihtamaan autoa, niin tilanne olisi erilainen. Yläpuolella mainittiin, että sähköauton hankkineet ovat olleet laajasti harmistuneita hankintaansa. Jos olisin päärynyt ID3:n, niin olisin yksi heistä.

Voihan sitä ostaa ”samaan tarpeeseen” vaikka Taycanin, Hummerin ja Lada 1200 L:n, mutta ne ovat silti eri segmenttien eri autoja. Tai vaikka mopon ja bussin, samaan liikkumistarpeeseen nekin voi ostaa. Yhtä vähän siinä vertailussa on relevanssia. Eri koon, eri segmentin.
 

puuntakaa

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ipa Ipandeerus
Voihan sitä ostaa ”samaan tarpeeseen” vaikka Taycanin, Hummerin ja Lada 1200 L:n, mutta ne ovat silti eri segmenttien eri autoja. Tai vaikka mopon ja bussin, samaan liikkumistarpeeseen nekin voi ostaa. Yhtä vähän siinä vertailussa on relevanssia. Eri koon, eri segmentin.
Eli sulla ei edes ole autoa, käyt vaan trollailemassa? Vastasin kommenttiin, jossa kerrottiin sähköauton hankkineiden huomanneen, että ostos tulikin todella kalliiksi. Pointti oli se, että moni on voinut siinä käyttövoiman edullisuuden huumassa hankkia kalliimman auton mihin oli varaa, eikä tehnyt pidemmän aikavälin laskelmia.
 

kharon

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tps
Pointti oli se, että moni on voinut siinä käyttövoiman edullisuuden huumassa hankkia kalliimman auton mihin oli varaa, eikä tehnyt pidemmän aikavälin laskelmia.
Varmasti näinkin. Itse laskin, että säästyneillä polttoainekuluilla voin sähköautossa maksaa arvonalenemaa 300€/kk enemmän, kuin polttomoottorilla ajaessa. Käytännössä samalla rahalla sain siis uuden, paremmin varustellun, turvallisemman ja isomman auton.
 
(1)
  • Tykkää
Reactions: Alba
4

444

Varmasti näinkin. Itse laskin, että säästyneillä polttoainekuluilla voin sähköautossa maksaa arvonalenemaa 300€/kk enemmän, kuin polttomoottorilla ajaessa. Käytännössä samalla rahalla sain siis uuden, paremmin varustellun, turvallisemman ja isomman auton.
Mutta 30k€ halvemmalla olisit saanut pienemmän ja käytetyn bensarohmun. Ei kai kukaan nyt muuta käyttötarkoitusta autolle mieti kuin tehoa ja sitä että pääsee paikasta X paikkaan D.
 

HokiJone

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, Luleå HF, tehtaan takuu
Mielenkiintoista. Itse olin vähän skeptinen siinä, että kannattaako taloudellisesti hankkia polttomoottoriautoa 30k-50k kalliimpi sähköauto, jos sillä säästää vuodessa esim 1k polttoaine- ja käyttövoimaveroissa.
No siis hintaero on varmaan realistisemmin jotain 10-15k e. Ainakin omassa tilanteessani jos lähtisin tämän 330e hybridi Bemarin vaihtamaan vaikka tuohon Bemarin i4 täyssähköön. Tuossa menettäisin esim. nelivedon ja silti +10k e. Nelivetona olisi sitten i4 M50 joka on jo sen 20-30k e (!) kalliimpi kuin nykyisen kiesi, toki tehoakin se 200 pollea enemmän.
 

kyykäärme

Jäsen
Suosikkijoukkue
Johtaja Virran Dream Team
Minulla on uudehko 2019 vm. Peugeot 508. En ole koskaan lisännyt siihen jäähdytinnestettä, mutta nyt huomasin, että pinta on hiukan alle minimin, joten lisäämään. Ongelma vaan oli se, että minulla ei ole nestettä. Kaupoille sitten, mutta mihin ja millaista nestettä. Korkkiin on merkitty sininen, mutta säiliössä on keltaista nestettä. Erilaisia keltaisia jäähdytinnesteitä riittää, joten varaosaliike varmaan osaa kertoa, mitä laitetaan.

Ranskalaisautoihin erikoistuneesta varaosaliikkeestä minun tarvitsemani litku on loppu, lupaavat tilata, mutta ei tietoa, koska tulee. Mene merkkikorjaamolta ostamaan!

Kilsan parin päässä on tuttu monimerkkikorjaamo, käynpä kysymässä sieltä. Ei löydy, he ostavat nesteet samasta varaosaliikkeestä, missä juuri kävin. Mene merkkihuoltoon!

Sinne on kolme kilsaa matkaa. Tiskillä lukee "varaosa-asiakas, soita kelloa". Soitan, odotan, soitan, odotan. Kymmenen minuuttia eikä ketään kuulu. Kyllästyttää. Päätän soittaa maahantuojalle.

Maahantuojalta vastaa takaisinsoittopalvelu. Mutta eihän tuonne ole kuin 8 km, ajanpa paikan päälle. Kun saan vuoronumeron käteeni, soittavatkin jo samalla. Ystävällinen kaveri tiskiltä tulee mukaan ihmettelemään. Kertoo, että Peugeotin jäähdytinneste on aina sinistä. Minua ihmetyttää, kun autooni ei ole nestettä koskaan vaihdettu, ja siellä on keltaista. Ei kuulemma uskalla lisätä mitään, joten kaikki nesteet vaihtoon!

Paluumatkalla ajan tutun Peugeot-korjaajan kautta, selitän asian ja kerron, että pitäisi nesteet vaihtaa. Korjaaja kertoo, että heillä on kyllä keltaista Peugeotin jäähdytinnestettä 200 litran säiliöissä, ja voivat täyttää jäähdyttimen. On kuulemma hyvää, korroosionkestävää lientä, ja uskaltaa laittaa autoon. Ei tarvitsekaan kaikkea vaihtaa, eikä maksa mitään! Annan 20 € kahvikassaan kuitenkin.

Näin meni lomapäivästä muutama tunti, mutta mitä tästä opin? Ensi kerralla kun tulee auton kanssa ongelma, kysyn ensin korjaamolta.
 
Viimeksi muokattu:

Seppis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Äsät
Minulla on uudehko 2019 vm. Peugeot 508. En ole koskaan lisännyt siihen jäähdytinnestettä, mutta nyt huomasin, että pinta on hiukan alle minimin, joten lisäämään. Ongelma vaan oli se, että minulla ei ole nestettä. Kaupoille sitten, mutta mihin ja millaista nestettä. Korkkiin on merkitty sininen, mutta säiliössä on keltaista nestettä. Erilaisia keltaisia jäähdytinnesteitä riittää, joten varaosaliike varmaan osaa kertoa, mitä laitetaan.

Ranskalaisautoihin erikoistuneesta varaosaliikkeestä minun tarvitsemani litku on loppu, lupaavat tilata, mutta ei tietoa, koska tulee. Mene merkkikorjaamolta ostamaan!

Kilsan parin päässä on tuttu monimerkkikorjaamo, käynpä kysymässä sieltä. Ei löydy, he ostavat nesteet samasta varaosaliikkeestä, missä juuri kävin. Mene merkkihuoltoon!

Sinne on kolme kilsaa matkaa. Tiskillä lukee "varaosa-asiakas, soita kelloa". Soitan, odotan, soitan, odotan. Kymmenen minuuttia eikä ketään kuulu. Kyllästyttää. Päätän soittaa maahantuojalle.

Maahantuojalta vastaa takaisinsoittopalvelu. Mutta eihän tuonne ole kuin 8 km, ajanpa paikan päälle. Kun saan vuoronumeron käteeni, soittavatkin jo samalla. Ystävällinen kaveri tiskiltä tulee mukaan ihmettelemään. Kertoo, että Peugeotin jäähdytinneste on aina sinistä. Minua ihmetyttää, kun autooni ei ole nestettä koskaan vaihdettu, ja siellä on keltaista. Ei kuulemma uskalla lisätä mitään, joten kaikki nesteet vaihtoon!

Paluumatkalla ajan tutun Peugeot-korjaajan kautta, selitän asian ja kerron, että pitäisi nesteet vaihtaa. Korjaaja kertoo, että heillä on kyllä keltaista Peugeotin jäähdytinnestettä 200 litran säiliöissä, ja voivat täyttää jäähdyttimen. On kuulemma hyvää, korroosionkestävää lientä, ja uskaltaa laittaa autoon. Ei tarvitsekaan kaikkea vaihtaa, eikä maksa mitään! Annan 20 € kahvikassaan kuitenkin.

Näin meni lomapäivästä muutama tunti, mutta mitä tästä opin? Ensi kerralla kun tulee auton kanssa ongelma, kysyn ensin korjaamolta.
Voi ranskikset mitä taas joutuu säätää ja vieläpä lomapäivänä.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös