Minulla on uudehko 2019 vm. Peugeot 508. En ole koskaan lisännyt siihen jäähdytinnestettä, mutta nyt huomasin, että pinta on hiukan alle minimin, joten lisäämään. Ongelma vaan oli se, että minulla ei ole nestettä. Kaupoille sitten, mutta mihin ja millaista nestettä. Korkkiin on merkitty sininen, mutta säiliössä on keltaista nestettä. Erilaisia keltaisia jäähdytinnesteitä riittää, joten varaosaliike varmaan osaa kertoa, mitä laitetaan.
Ranskalaisautoihin erikoistuneesta varaosaliikkeestä minun tarvitsemani litku on loppu, lupaavat tilata, mutta ei tietoa, koska tulee. Mene merkkikorjaamolta ostamaan!
Kilsan parin päässä on tuttu monimerkkikorjaamo, käynpä kysymässä sieltä. Ei löydy, he ostavat nesteet samasta varaosaliikkeestä, missä juuri kävin. Mene merkkihuoltoon!
Sinne on kolme kilsaa matkaa. Tiskillä lukee "varaosa-asiakas, soita kelloa". Soitan, odotan, soitan, odotan. Kymmenen minuuttia eikä ketään kuulu. Kyllästyttää. Päätän soittaa maahantuojalle.
Maahantuojalta vastaa takaisinsoittopalvelu. Mutta eihän tuonne ole kuin 8 km, ajanpa paikan päälle. Kun saan vuoronumeron käteeni, soittavatkin jo samalla. Ystävällinen kaveri tiskiltä tulee mukaan ihmettelemään. Kertoo, että Peugeotin jäähdytinneste on aina sinistä. Minua ihmetyttää, kun autooni ei ole nestettä koskaan vaihdettu, ja siellä on keltaista. Ei kuulemma uskalla lisätä mitään, joten kaikki nesteet vaihtoon!
Paluumatkalla ajan tutun Peugeot-korjaajan kautta, selitän asian ja kerron, että pitäisi nesteet vaihtaa. Korjaaja kertoo, että heillä on kyllä keltaista Peugeotin jäähdytinnestettä 200 litran säiliöissä, ja voivat täyttää jäähdyttimen. On kuulemma hyvää, korroosionkestävää lientä, ja uskaltaa laittaa autoon. Ei tarvitsekaan kaikkea vaihtaa, eikä maksa mitään! Annan 20 € kahvikassaan kuitenkin.
Näin meni lomapäivästä muutama tunti, mutta mitä tästä opin? Ensi kerralla kun tulee auton kanssa ongelma, kysyn ensin korjaamolta.