Autoiluketju

  • 3 278 402
  • 18 820

mikulii

Jäsen
Suosikkijoukkue
Oulun Kärpät #24
Laitetaan tännekki vinkki ylös jos joku pakkasilla törmää vastaavaan näiden adblue vehkeiden kanssa. Tuossa parisen viikkoa sitten alkoi moottorin vikavalo palamaan ja ei muutakuin testerille vikakoodin lukuun. Virhe tuli takimmaisesta nox-anturista. Soittelin pariin paikkaan, joista toinen sanoi, että ei muutakuin vaihtoon, mitään muuta ei kuulemma voi tehdä (Hinta 850e). Toinen kertoi vaihtomahdollisuuden lisäksi, että voi johtua siitä, että adblue neste olisi kristallisoitunut putkeen ja vetänyt sen tukkoon, eikä sitä myöten noxille asti pääsisi adblue neste. Eli tarkistaisivat tuon ennenkuin vaihtavat anturin. (Selvittely ~350e ja vaihto reilusti yli tonnin, koska osa maksoi heillä 1150e) Käytettiin tutulla tuota adblue johtoa auki mikä putkeen kiinnittyy ja ihan tukossahan se oli. Ei muutakuin tukko auki, johto takasi kiinni ja vikakoodit tyhjäksi. Nyt muutama päivä ajeltu ilman samaa ongelmaa.
 

Peltinen

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Laitetaan tännekki vinkki ylös jos joku pakkasilla törmää vastaavaan näiden adblue vehkeiden kanssa.

Paikallisen korjaamon piha on ollut autoa piukassa pakkasten ajan. Kuulemma parhaana yönä hinuri oli tuonut kolme uutta autoa pihaan mitään kysymättä. Kyselin, että mitä vikaa niissä yleensä on ja kuulemma tasan kahdenlaista, joko akku tai AdBlue.
 

Grainger

Jäsen
Suosikkijoukkue
La Decimoquinta
Adblue on yksi perse. Väittäisin, että raskaassa kalustossa suurin yksittäinen remontinaiheuttaja.

Eikä sitä talvella saa mistään, kun jäätyy jo d-mittarien tankkeihin.
 

Torsti

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Hyvin on kusi toiminut. Ainoana ongelmana on auton käsky lisätä kusta säiliöön seuraavan 2400 km sisään, mutta koitin taannoin lisätä ja selkeästi jäätyi npkka pakkasella lisätessä umpeen, kun lorotti ensimmäisen litran jälkeen kuset auton kylkeä vasten kuin eläkeläinen puntilleen. No, eiköhän tässä tulevilla pikkupakkasilla koiteta loput lorottaa perille asti. Akku on toiminut ihanasti, vaikka webastoa tulee huudatettua melkoisen usein.
 

Straight Edge

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Leafs, Jokerit
Näin on Superskooda palautettu leasingyhtiöön, ja olen ekan kerran ilman autoa sitten vuoden 2002. Uudet työt ovat sitten pääasiassa toimistotöitä, eikä niihin kuulu autoetua. Tarkoitus olisi pyöräillä & käyttää julkisia, ja tietty joskus ruinata autoa vaimolta.

Ja heti iski kriisi kun pääsin himaan, vaimo onkin mennyt autolla töihinsä enkä mä pääsekään Petikkoon ladulle tuosta vaan Perkele.
 
Adblue on yksi perse. Väittäisin, että raskaassa kalustossa suurin yksittäinen remontinaiheuttaja.

Eikä sitä talvella saa mistään, kun jäätyy jo d-mittarien tankkeihin.
Kannattaa kokeilla, tai sanoa kuljettajille, että pitää sitä adblue säiliötä mahdollisimman täynnä, eikä varsinkaan jättää seisomaan esimerkiksi viikonlopuksi vajaalla tankilla. Ihan kesät talvet mutta varsinkin kovilla pakkasilla. Kun se on täynnä, niin se ei pääse kiteytymään säiliön seinämiin koska kun ne kiteet sieltä lähtee liikenteeseen seuraavalla tankkauksella, niin ne tukkii a) imuputken b) syöttömoduulin c) suuttimen (noin 90% ongelmista on joku näistä). Ja vähän riippuen säiliön lämmitysjärjestelmästä niin voi tukkia senkin, eli kiteytyy lämmitysputkien/-kennon ympärille ja se ei jaksa sitä sulattaa pakkasella, jos on päässyt jäätymään Adblue and we have a problem. Väitän että jää monta turhaa euroa työntämättä korjaamolle. Toki se heille on erittäin hyvä bisnes kun voi laittaa vaan uutta osaa tilalle ja asiakas maksaa (yleensä turhasta) työstä ja osat katteineen. Ainakin tuttujen liikennöitsijöiden/asiakkaiden ongelmat ovat hävinneet kyseisellä toimenpiteellä olemattomiin.

Tokihan siinä se ongelma onkin, kun sitä ei monestakaan paikasta kovilla pakkasilla saa, kuten sanoit. Ehkä jonnekin hallin nurkkaan tonnin IBC talveksi pakkasia varten? On vielä 30% halvempaakin kuin mittarilla. Täällä Karjalassa moni autoilija ottaa talveksi hallille kontillisen adblueta juurikin siitä syystä, ettei täältä kovilla pakkasilla monestikaan saa sitä mittarilta.
 

Grainger

Jäsen
Suosikkijoukkue
La Decimoquinta
@Heimopäällikkö, nuuka johtaja on pitänyt jo pitkään hallin nurkalla omaa adblue-varastoa.

Suomi vain on pitkä maa, eikä osa kalustosta käy pitkään aikaan asemapaikkakunnalla, niin välillä on pakko yrittää tankata maailmalla. Pitkän maan toinen kurja puoli kalustolle on, että illalla pohjoisesta lähtiessä voi olla -35 ja aamupäivällä etelässä -7. Ei ole ihan optimi tekniikalle moinen vaihtelu.
 

12961

Jäsen
Uusissa Tesloissa on 1020 hevosvoimaa. Eihän nuo nyt voi olla samanlaisia hevosia kuin polttomoottoriautossa?

Jos jossain bensa-autossa olisi 1020 hevosvoimaa, se on normi ihmiselle todella vaikea, ellei täysin mahdoton ajettava liikenteessä.

Ja näitä Tesloja kuitenkin ostaa insinöörit, naiset ja vanhukset.
Tuollaisella olen kolmisen tuhatta kilsaa ajellut, kesällä ja talvella. Plaid on todella kesy pintakaasulla, ei niistä tehoista ole tietoakaan ennen kuin polkimen runttaa todella syvälle. Tehoista ei suoraan sanottuna normaaliajossa tiedä yhtään mitään vaikka ajelisi tehokkain moodi päällä.

Kaasua syvemmällekin painettaessa voima tulee niin, ettei se ole millään tavalla vaarallista. Ei yllätä kuskia millään tavalla vaikka kaasu pohjassa meneekin sitten aivan tajuttoman kovaa ja tilannenopeudet karkaavat kyllä huomaamatta käsistä. Vaatii joka tapauksessa kuskilta yritystä. Sähköiset nannyt ovat ilman track modea sellaiset, että hanskasta tuota ei saa lähtemään. Liikaa kiihdyttelemällä pääsee kyllä helposti tilanteeseen jossa keraamisiltakin jarruilta joutuu tosissaan pyytämään työntekoa.

Uskaltaisin sen enempää empimättä antaa tuollaisen puolisolle ajoon, juuri kortin saaneelle juniorillekin kunhan itse saan olla rajoittimena vieressä. Jos ei lähde motarin rampilla polkemaan, ei kuskilla ole hajuakaan miten rajusti repivä laite alla on.

Hevosista vielä, jenkit ajoivat tarkassa napadynossa tuollaisesta yli 1100hp pyörännavoista. Kuivallakin asfaltilla menoa rajoittava tekijä on tehojen sijaan neljän pyörän pito, reilusti 100kmh toiselle puolelle asti. Eteenpäin vievänä voimana ihan yhtä kireitä hevosia kuin polttomoottoriautossa, mutta normaalissa ajossa ei poikkea juuri mitenkään 300 heppaisesta nelivetoisesta sähköautosta.
 
Viimeksi muokattu:

YamahaGPR

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Ihan oikeasti vaimoni puolesta tässä kyselen (punnitsee työsuhdeautolla jatkamista tai oman hommaamista).

Tuolla Mobile.de sivustolla rupeaa Tesla 3 mallia olemaan aika laajasti jo alle 30.000 € myynnissä.

Oliko se niin, että vuosimallista 2021 ja uudemmista ei joudu Suomessa maksamaan mitään autoveroa?

Jos kuvitellaan, että auto siellä 30.000 euroa ja kuljetuksen tänne jättää laskelmista niin mitä suuruusluokkaa ne kulut tähän kyseiseen ostokseen olisi ennen kuin auto Suomen rekistererissä laillisesti?

Kiitos jeesistä!
 

12961

Jäsen
Ihan oikeasti vaimoni puolesta tässä kyselen (punnitsee työsuhdeautolla jatkamista tai oman hommaamista).

Tuolla Mobile.de sivustolla rupeaa Tesla 3 mallia olemaan aika laajasti jo alle 30.000 € myynnissä.

Oliko se niin, että vuosimallista 2021 ja uudemmista ei joudu Suomessa maksamaan mitään autoveroa?

Jos kuvitellaan, että auto siellä 30.000 euroa ja kuljetuksen tänne jättää laskelmista niin mitä suuruusluokkaa ne kulut tähän kyseiseen ostokseen olisi ennen kuin auto Suomen rekistererissä laillisesti?

Kiitos jeesistä!

Riippuu miten paljon uskallat luottaa auton kuntoon ja ottaa riskiä. Takuunalaisen auton uskaltaisin merkkiliikkeestä ostaa näkemättäkin, jolloin ei tarvitse Saksan päässä apumiestä katsomaan autoa paikan päälle.

Näitä palveluntarjoajiakin löytyy, jotka käyvät paikan päällä auton läpi.

Kolme Jahreswagenia olen tuonut niin, että kaupat on tehty etänä ja sovittu kuljetusfirman kanssa nouto ja toimitus Hankoon. Paperihommat ja katsastus Suomessa on helppo hoitaa itse eikä niistä kannata maksaa kenellekään ylimääräistä. Kasko kannattaa laittaa voimaan ennen kuin auto lähtee kuljetukseen.
 

YamahaGPR

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
BMW 330E

Vaimolle tarjottiin tuollaista työsuhdeautoa.

Mahtuuko tuollaiseen bemuun takapenkille sanotaan 180-185 cm henkilö istumaan ilman että on polvet suussa?
 

HokiJone

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, Luleå HF, 200m Ruiskoff
BMW 330E

Vaimolle tarjottiin tuollaista työsuhdeautoa.

Mahtuuko tuollaiseen bemuun takapenkille sanotaan 180-185 cm henkilö istumaan ilman että on polvet suussa?
G20 330e allekirjoittaneella ja ei pitäisi kyllä olla ongelmia. Ihan kohtuullisen kokoinen autohan tuo on, ei mikään kauppakassi, ainakaan eurooppalaisella standardilla. Toki jos edessä on 200cm matkustaja niin sitten voi olla jo jalkatila vähissä.

Hybridiakusto tuossa taitaa olla ns. peräkontissa, joten lattiakorkeus on ihan normi.
 

Patarouva

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät

WildCore

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна

iibor

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна, Jokerit
Työpaikan vaihto edessä ja uudessa paikassa olisi mahdollisuus työsuhdeautoon.

Koskaan ei tuollaista mahdollisuutta vielä ole ollut, enkä oikein nyt tiedä, miten tuon kannattavuutta kannattaa lähteä laskemaan verrattuna omaan autoon? Onkohan joku tehnyt (varmasti on) jonkun selkeän laskelman, jonka perusteella voisi itsekin päättää, kummalla kannattaa jatkossa mennä?
 

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Työpaikan vaihto edessä ja uudessa paikassa olisi mahdollisuus työsuhdeautoon.

Koskaan ei tuollaista mahdollisuutta vielä ole ollut, enkä oikein nyt tiedä, miten tuon kannattavuutta kannattaa lähteä laskemaan verrattuna omaan autoon? Onkohan joku tehnyt (varmasti on) jonkun selkeän laskelman, jonka perusteella voisi itsekin päättää, kummalla kannattaa jatkossa mennä?
Siitä voi olla aika hankala tehdä selkeätä laskelmaa, koska muuttujia on aika paljon. Merkittävimmät asiat ovat varmaan, että tulisiko työsuhdeauto palkan päälle, vai vähennetäänkö rahapalkastasi työsuhdeauton verotusarvo? Ajatko paljon työajoja omalla autolla, eli saatko kilometrikorvauksia? Työsuhdeautolla työajoista saa paljon pienemmän km-korvauksen.
 

iibor

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна, Jokerit
Siitä voi olla aika hankala tehdä selkeätä laskelmaa, koska muuttujia on aika paljon. Merkittävimmät asiat ovat varmaan, että tulisiko työsuhdeauto palkan päälle, vai vähennetäänkö rahapalkastasi työsuhdeauton verotusarvo? Ajatko paljon työajoja omalla autolla, eli saatko kilometrikorvauksia? Työsuhdeautolla työajoista saa paljon pienemmän km-korvauksen.

Joo, tuo malli ei ollut ihan selkeä vielä, kun tässä pitäisi ensin tuo lakisääteinen koeaika käydä läpi, joten en tullut vielä kysyneeksi, enkä kieltämättä vielä jokin aika sitten koko työsuhdeauto asiaa miettinyt. Mutta, veikkaisin, että käytössä on yleisin malli, eli vähennetään verotusarvo bruttopalkasta.

Työajoa ei oletusarvoisesti tule juuri lainkaan, vaan pääasiassa auto olisi yksityisajokäytössä.
 

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Joo, tuo malli ei ollut ihan selkeä vielä, kun tässä pitäisi ensin tuo lakisääteinen koeaika käydä läpi, joten en tullut vielä kysyneeksi, enkä kieltämättä vielä jokin aika sitten koko työsuhdeauto asiaa miettinyt. Mutta, veikkaisin, että käytössä on yleisin malli, eli vähennetään verotusarvo bruttopalkasta.

Työajoa ei oletusarvoisesti tule juuri lainkaan, vaan pääasiassa auto olisi yksityisajokäytössä.
Sitten se on varmaan aika fifty-sixty. :) Jos saisi palkan päälle, niin on varmaan lähes aina kannattavaa.

Mulla oli neljän vuoden ajan tuolla mallilla työsuhde Octavia ja olihan se helppoa. Ei tarvinnut huolehtia mistään. Sitten tosin tuli covid, saatiin lapsi eikä autolla ajettu paljoa yhtään. Varmaankin meille aika huono diili siis.

En oikeastaan osaa auttaa yhtään, mutta ”food for thoughts”
 

iibor

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна, Jokerit
Sitten se on varmaan aika fifty-sixty. :) Jos saisi palkan päälle, niin on varmaan lähes aina kannattavaa.

Mulla oli neljän vuoden ajan tuolla mallilla työsuhde Octavia ja olihan se helppoa. Ei tarvinnut huolehtia mistään. Sitten tosin tuli covid, saatiin lapsi eikä autolla ajettu paljoa yhtään. Varmaankin meille aika huono diili siis.

En oikeastaan osaa auttaa yhtään, mutta ”food for thoughts”

Joo täytyykin kysyä tuo malli heti, niin pääsee tekee laskelmat jo hyvissä ajoin :D
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Tässä on nyt puoli vuotta tullut Uberilla ja vastaavilla taksipalveluilla tullut suhattua, ja alkaa pikkuhiljaa vituttaa tää touhu. Uber on sinänsä luotettava ja sovellus toimii hyvin, mutta hintoja on hilattu pikkuhiljaa ylöspäin ja kuukaudessa alkaa lähestyä jo raja, jossa oma auto alkaisi olla järkevämpi ratkaisu. Uberin kilpailijat ovat puolestaan puoli ilmaisia, mutta esim. Taksifin sovellus ihan perseestä ja kuskit peruvat tulojaan miten sattuu.

No, asiaan. Alkanut miettiä, että jos kuitenkin hommaisi auton itselleen, ja kun kerran hommataan, niin en kyllä lähde mitään corollaa hommaamaan. Olen konsultoinut teini-ikäistä poikaani, ja olemme tulleet siihen tulokseen, että V8 on saatava. Tällä hetkellä olen sitä mieltä, että kymmenkunta vuotta vanha Camaro ZL1 tai Ford F150 Raptor ovat ne, jotka saavat viisarini värähtämään hintaluokassaan sopivasti.

Katselin molempaisten hintoja Suomessa, ja näyttäisi yli tuplahintaa pyydettävän. Siitä juolahti mieleeni, että tuollaisen kun löytäisi pienillä mailella, ajelisi sen minkä tarvitsee, ja uittaisi Suomeen lopulta, niin pääsisi vielä omilleen. Kai jonkun Camaron aina harrasteautoksi saa kaupattua. Tai pitää kesäautona itse, onhan toi 2013-koppainen ainakin omaan makuuni helvetin tyylikäs.

Raptor pitäisi varmaan katsastaa kuorma-autoksi, joten Camaro olisi sikäli fiksumpi valinta. Heitän kuitenkin tänne palloteltavaksi, että onko ajatuksessa mitään järkeä, vai lähdenkö kuitenkin vain jotain Nissaneita katselemaan?
 

Tuamas

Jäsen
Katselin molempaisten hintoja Suomessa, ja näyttäisi yli tuplahintaa pyydettävän. Siitä juolahti mieleeni, että tuollaisen kun löytäisi pienillä mailella, ajelisi sen minkä tarvitsee, ja uittaisi Suomeen lopulta, niin pääsisi vielä omilleen. Kai jonkun Camaron aina harrasteautoksi saa kaupattua. Tai pitää kesäautona itse, onhan toi 2013-koppainen ainakin omaan makuuni helvetin tyylikäs.

Raptor pitäisi varmaan katsastaa kuorma-autoksi, joten Camaro olisi sikäli fiksumpi valinta. Heitän kuitenkin tänne palloteltavaksi, että onko ajatuksessa mitään järkeä, vai lähdenkö kuitenkin vain jotain Nissaneita katselemaan?

Huomaathan että jos EU:n ulkopuolelta olet tuomassa Suomeen henkilöautoa, pääset lisäämään hintaan autoveron, tuontitullin sekä arvonlisäveron.

Jos taas kuorma-autoksi rekisteröitävää, niin silloin hintaan lisätään tulli ja alvi, muttei autoveroa.
Mutta osa noista on hankala/mahdoton saada Suomessa rekisteriin.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös