Autoiluketju

  • 3 192 906
  • 18 516

pikkuvaimo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara, Dallas, Puustinen ja NATO
Kaikille autoilijoille, jotka liikkuvat erityisesti isommilla teillä.
Laittakaa nyt jumalauta ensin vilkku päälle ja sitten vasta painatte jarrua. En pysty käsittämään miten voi olla suurimmalle osalle niin vaikeaa.
Joko nää ei vaan ymmärrä tai ovat muuten vaan liikkeellä minä ensin mentaliteetilla. Tilanteita tulee joka päivä näiden aivottomien takia.
Kyllä, juurikin näin! Ristus mitä raivopuuskia itekki saanu joskus samasta asiasta. Vilkku ennen jarrutusta.
 

SamSpade

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ikurin Vire
Paremmissa saksalaisissa pitää olla sekä ratti käännettynä että jarrupoljin painettuna samaan aikaan, että vilkkuviiksi vapautuu. Kääntymisen muistomerkki. Toisaalta, mitä se muille kuuluu mihin sitä ollaan menossa.
Oliko joku muu letkautus vielä?
Lisäksi joissain Saksalaisissa vilkku on kuukausimaksullinen lisävaruste.
 

Dino

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomi
Kaikille autoilijoille, jotka liikkuvat erityisesti isommilla teillä.
Laittakaa nyt jumalauta ensin vilkku päälle ja sitten vasta painatte jarrua. En pysty käsittämään miten voi olla suurimmalle osalle niin vaikeaa.
Joko nää ei vaan ymmärrä tai ovat muuten vaan liikkeellä minä ensin mentaliteetilla. Tilanteita tulee joka päivä näiden aivottomien takia.
Itsellä jäänyt ainakin hyvin mieleen silloisen autokoulunopettajani muistisääntö vilkku, vilkaisu, vääntö, eli vilkku tulee aina ensimmäiseksi. Ihmetellyt kyllä samaa tuolla tien päällä, että miten vaikeaa tuon muistaminen joillekin tuntuu olevan. Ajetaan satasta jossakin maantiellä, yht'äkkiä edessä ajavalla syttyy jarrruvalot. Yleensä siinä kyllä alkaa automaattisesti katselemaan tien laidoille, että missä se hirvi tai muu eläin näkyy ja teet itsekin vähän voimakkaamman jarrutuksen, kunnes huomaat että se tyyppi laittaa muutaman metrin ennen risteystä vilkun päälle ja vielä varmuuden vuoksi lähes pysähtyy siihen tielle ennen kääntymistä. Ihan turhia tilanteita tuollaiset. Toki ymmärrän, että tuolla tien päällä on välillä vähän vaikea hahmottaa sitä missä kohtaa joku sivutien risteys on, ja siksi saattaa olla kääntymässä jo liian aikaisessa vaiheessa ja alkaa jarrutella siksi. Mutta noissakin tilanteissa voi ihan hyvin lykätä sen vilkun päälle indikoimaan takanatuleville että olet kääntymässä kunhan nyt satut joskus löytämään sen risteyksen. Ei tule ihan niin yllärinä muille se äkillinen jarrutus.
 

WildCore

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Lisäksi joissain Saksalaisissa vilkku on kuukausimaksullinen lisävaruste.
Mitähän se varuste maksaa, mikä saa saksalaisen auton pujottelemaan liikenteen seassa? Yhden auton ohitus ja pieni kiihdytys, siirtyminen toiselle kaistalle ja siitä seuraavan auton ohi ja taas siirtyminen alkuperäiselle kaistalle ja taas auton ohitus.

Mahtaakohan kuski voida pahoin, kun auton meno on samanlaista kuin olisi lasten huvipuistolaitteessa? Vai ajaako sitä autoa lapsi tai lapsenmielinen?
 

benicio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Itsellä jäänyt ainakin hyvin mieleen silloisen autokoulunopettajani muistisääntö vilkku, vilkaisu, vääntö, eli vilkku tulee aina ensimmäiseksi
Hyvä muistisääntö, ja sellaiseenhan kuuluu aina myös poikkeus, joka tässä tapauksessa minusta on motarille liittyminen, eli silloin vilkku laitetaan vasta sitten, kun on katsottu se väli johon aiotaan tulla. Eli vilkaisu, vilkku, vilkaisu, vääntö. Se koko rampin jatkuva vasemmalle vilkuttelu ei tuo kauheasti lisätietoa motaria ajaville ja varsinkin jos se tapahtuu jo selvässä alinopeudessa niin aiheuttaa vaan turhaa "paniikkia" päätietä ajavissa.
 
Viimeksi muokattu:

Peltinen

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves

Liitteet

  • Broken-BMW.jpg
    Broken-BMW.jpg
    97,8 KB · kertaa luettu: 246

Joukka

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara

Tähän aiheeseen olisi yksi toive. Jos nopeuksia halutaan muuttaa ja liikennettä sujuvoittaa niin 80km/h ja 100km/h tiet voisivat molemmat olla jatkossa 90km/h, kesät talvet. Ja moottoritiet 110km/h. Kulutukset todennäköisesti laskisivat. Liikenteen sujuvuuskin saattaisi nousta, kun eräs osa autoilijoista pitäisi sen 90km/h mittarin mukaan, niin raskas liikenne saisi pitää myös talvella sen 80km/h matkanopeuden kelin niin salliessa. Ruotsin puolella nämä rajoitukset toimivat oikein hyvin.
 

Glove

Jäsen

Tähän aiheeseen olisi yksi toive. Jos nopeuksia halutaan muuttaa ja liikennettä sujuvoittaa niin 80km/h ja 100km/h tiet voisivat molemmat olla jatkossa 90km/h, kesät talvet. Ja moottoritiet 110km/h. Kulutukset todennäköisesti laskisivat. Liikenteen sujuvuuskin saattaisi nousta, kun eräs osa autoilijoista pitäisi sen 90km/h mittarin mukaan, niin raskas liikenne saisi pitää myös talvella sen 80km/h matkanopeuden kelin niin salliessa. Ruotsin puolella nämä rajoitukset toimivat oikein hyvin.
JA lopputulos on se, että meillä ei ajeta enää missään edes satasta kun käyttöön tullee 50, 70 ja 90 maksiminopeutena.
 

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна

Tähän aiheeseen olisi yksi toive. Jos nopeuksia halutaan muuttaa ja liikennettä sujuvoittaa niin 80km/h ja 100km/h tiet voisivat molemmat olla jatkossa 90km/h, kesät talvet. Ja moottoritiet 110km/h. Kulutukset todennäköisesti laskisivat. Liikenteen sujuvuuskin saattaisi nousta, kun eräs osa autoilijoista pitäisi sen 90km/h mittarin mukaan, niin raskas liikenne saisi pitää myös talvella sen 80km/h matkanopeuden kelin niin salliessa. Ruotsin puolella nämä rajoitukset toimivat oikein hyvin.
Musta tuntuu, että monella on autossaan vaan kaksi nopeutta. Taajamassa ajetaan 50 km/h vaikka rajoitus vaihtelee 30, 40, 50 tai 60 km/h. Taajaman ulkopuolella sitten tasanen 90 km/h vaikka rajoitus vaihtelee 60, 80 tai 100 km/h. Paitsi kameroiden kohdalla äkkijarrutus sinne 60 km/h.
 

Schwein

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK
Musta tuntuu, että monella on autossaan vaan kaksi nopeutta. Taajamassa ajetaan 50 km/h vaikka rajoitus vaihtelee 30, 40, 50 tai 60 km/h. Taajaman ulkopuolella sitten tasanen 90 km/h vaikka rajoitus vaihtelee 60, 80 tai 100 km/h. Paitsi kameroiden kohdalla äkkijarrutus sinne 60 km/h.
Kiitti vitusti että kyttäät mun ajamista!
 

mekabyte

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilmajoki HT, sympatiat Kärpille
Seuraavanlainen ihmettely tällä kertaa. Hankin vuodenvaihteessa -20 mallin Peugeot 3008 Plugarin ja tankatessa se tahtoo oksentaa bensaa ulos kun tankki täyttyy. Mulla on ollut ajokortti yli 30 vuotta ja semmonen reilu parikymmentä autoa ajossa, mutta koskaan ei ole tällaista tullut vastaan. Että siis pitäisi arvailla, että koska on tankki lähes täynnä ja lirutella sitten hissukseen täyteen. Ei kai tuossa ole joku korvausilmaputki tukossa tms joka moisen voisi aiheuttaa vai on tämä joku nykyautojen juttu. Vaikka tuota ei nyt onneksi tarvi kovin usein tankata, niin olen kuitenkin useammalla asemalla sen tehnyt ja aina samaa ongelmaa havaittavissa, vaikka nykyään sitä jo varoo.
 

Blue F

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kiekko-Espoo
Seuraavanlainen ihmettely tällä kertaa. Hankin vuodenvaihteessa -20 mallin Peugeot 3008 Plugarin ja tankatessa se tahtoo oksentaa bensaa ulos kun tankki täyttyy. Mulla on ollut ajokortti yli 30 vuotta ja semmonen reilu parikymmentä autoa ajossa, mutta koskaan ei ole tällaista tullut vastaan. Että siis pitäisi arvailla, että koska on tankki lähes täynnä ja lirutella sitten hissukseen täyteen. Ei kai tuossa ole joku korvausilmaputki tukossa tms joka moisen voisi aiheuttaa vai on tämä joku nykyautojen juttu. Vaikka tuota ei nyt onneksi tarvi kovin usein tankata, niin olen kuitenkin useammalla asemalla sen tehnyt ja aina samaa ongelmaa havaittavissa, vaikka nykyään sitä jo varoo.
Mulla on pakkaskeleillä samainen ongelma niin ikään vuoden -20 V60 TWE:ssä. Pärskähtelee ja hana pätkii. "Puolikaasulla" saa tankin kyllä siististi täyteen, tai sen mitä nyt haluaa menovettä tankata, mutta ottaa aikaa...
 

opelix

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, JJK


Näinhän tässä sitten kävi että polttomoottorikielto tullaan perumaan kun Saksa otti asian pöydälle. Synteettiset ja päästöttömät polttoaineet keinovalikoimaan. Järki on voittamassa EU:ssa edes yhdessä asiassa.

Kyllä tässä painaa tietenkin huoli myös materiaalien riittävyydestä sähköautoihin koska siinä ollaan Kiinan varassa. Tilanne voi vuosikymmenen aikajänteellä muuttua hyvinkin dramaattisesti.
 

doppelgänger

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK
Jäätävä autokuume taas kerran. Nyt kerinnyt a5 olemaan sen 6kk talossa. Mitään vikaa autossa ei ole ja olen kyllä pääosin tykännyt autosta. Ainoa mikä häiritsee on tuo todella matala ja kova alusta täällä talviteillä. Sen vuoksi katse kääntynyt maastureihin ja vaihtoehtoina tällä hetkellä 2021 Q5 tfsie quattro, MB GLC 300e 4matic ja BMW X3 30e xdrive. Hybridi siis taas kiinnostaa kun latausmahdollisuus löytyy. Onko näistä jollain kokemusta? Alkaa vahvasti kääntymään tuohon Audin puoleen koska akku isompi tuossa faceliftissä ja ilma-alusta vakiona.
 

regularflex

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Jaahas, kävin sovittamassa auton takapenkille nykyisen 1,5-vuotiaan lapsen turvaistuimen kaveriksi vauvalle soveltuvaa kantokoppaa telakan kera. Istuimet mahtuu takapenkille hyvin, mutta tällainen parimetrinen kuski ei mahdu enää ratin ja penkin väliin.

Onko ihan turhaa yrittää löytää farkkua, johon pitkän kuskin taakse mahtuisi lasten turvakaukalo tai istuin? Vai pitääkö tässä suosiolla ennen seuraavan juniorin syntymää siirtyä tila-automieheksi?

Nykyinen auto siis farkku Octavia.

Kiitos kaikille vinkeistä täällä. Octavia on nyt vaihtunut Superbiin, jolla tyytyväisenä ajelua takana n. 1kk.

Octavia palveli hyvin ja erityismainintana poikkeuksellisen edulliset kilometrit. Reilun 2 vuoden ja 35t kilometrin aikana ei tullut ensimmäistäkään vikaa autoon ja arvonalenemakin oli alle tuhat euroa tarpeeksi pitkän tinkaamisen jälkeen. Tai inflaatio se oikea syy taitaa "alhaiseen" arvonalenemaan olla.
 
Viimeksi muokattu:

DTremens

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, Red Wings, PattU, Wolves, Patriots
Xenonit pitäisi autoon vaihtaa ja olen nyt saanut Autojerryn kautta muutaman tarjouksen joiden hintahaitari on 99€ - 299€. Ihmettelen tuota osien hintaeroa, halvimmassa tarjouksessa pari maksaa 85€, toisella firmalla tuolla hinnalla saa yhden. Onkohan lamppujen laadulla isosti eroja? Kannattaako noissa satsata kalliimpiin lamppuihin vai maksaako turhasta? Noita ei siis ilmeisesti kannata itse lähteä asentelemaan, jos ei asiasta jotain ymmärrä?

On niissä eroja sekä valokuviossa että kestävyydessä, enkä laittaisi ihan noname tarvikepolttimoita omaani. Toisaalta hintahaitarin yläpäässä ei kyllä hyödy välttämättä rahan arvoisesti. Tuli noihin tutustuttua syksyllä kun vaihdatin omaani. Valintani osui arvostelujen perusteella Osram Xenarc Classic polttimoihin. VW Golf kyseessä eli D3S polttimot, tilasin saksasta lichtex.de jossa hinnaksi parille tuli posteineen 87,40e. Siihen asennus sitten päälle autojerryn kautta. Kotimaasta olisi tainnut kustantaa samat polttimot 70e kipale. Kalleimmat on reilusti toistasataakin kappaleelta.
 

finnjewel

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät, KooKoo, KPL, Kiovan Dynamo
Ei oikein avaudu,bmiksi sähköautojen valmistajat tuovat markkinoille pirssejä, jotka kiihtyvät 0-100 km/h alle viiteen sekuntiin ja huippunopeudet yli 200 km/h.
Eipä niitä tavikset osta, mutta voivat silti joutua kokemattomien kuskien käsiin.
Ylitehoisten autojen ja kehnojen kuskien vaarallinen yhdistelmä on jo näkynyt Euroopasta uitettujen ikivanhojen audi-, bemari- ja mersuräysköjen kolaroinneissa.
 

DAF

Jäsen
Suosikkijoukkue
se kolmikirjaiminen. PISTI PALLON MAALIIN
Ei oikein avaudu,bmiksi sähköautojen valmistajat tuovat markkinoille pirssejä, jotka kiihtyvät 0-100 km/h alle viiteen sekuntiin ja huippunopeudet yli 200 km/h.
Eipä niitä tavikset osta, mutta voivat silti joutua kokemattomien kuskien käsiin.
Ylitehoisten autojen ja kehnojen kuskien vaarallinen yhdistelmä on jo näkynyt Euroopasta uitettujen ikivanhojen audi-, bemari- ja mersuräysköjen kolaroinneissa.

Varsin vähän kai sähköautoissa on 200+ km/h huippuja, paremminkin huiput on rajoitettu varsin alas useimmilla perusmerkeillä. Nopeasti kyllä kiihtyvät - siinäjuttu on se, että kun vääntö on koko ajan käytössä, tehon ottaminen moottorista ei maksa lisää kuten polttiksissa, vaan rajaaminen voi olla jopa kalliimpaa.
 

hihhu

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK
Ei oikein avaudu,bmiksi sähköautojen valmistajat tuovat markkinoille pirssejä, jotka kiihtyvät 0-100 km/h alle viiteen sekuntiin ja huippunopeudet yli 200 km/h.
Eipä niitä tavikset osta, mutta voivat silti joutua kokemattomien kuskien käsiin.
Ylitehoisten autojen ja kehnojen kuskien vaarallinen yhdistelmä on jo näkynyt Euroopasta uitettujen ikivanhojen audi-, bemari- ja mersuräysköjen kolaroinneissa.
Saatan valehdellakin, mutta elän käsityksessä, että sähköauton kiihtyvyyskäyrä on sellainen, että jos motarinopeuksissakin halutaan järkevästi kiihdyttää, niin 0-100 on automaattisesti aika sutjakka. Eli jos haluaisi hitaamman kiihdytyksen, niin se pitäisi erikseen rajoittaa. Huiput ei kai sähkäreillä lähtökohtaisesti pärjää bensavehkeille?
 

Torsti

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Sitä itkun ja hampaiden kiristyksen määrää kun jokin päivä autonominen ajaminen tulee mainstreamiin ja nopeus on absoluuttisesti rajattu nopeusrajoitukseen.
Kunhan ne tientukot eivät voi kopeloida autoaan siten, että ne kulkevat (reilusti) alle nopeimman sallitun. Prkl.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös