Mainos
  • Joulurauhan julistus
    Huomenna, jos Moderaattorit suovat, on meidän Jatkoajan armorikas joulupäivä; ja julistetaan siis täten yleinen joulurauha, kehottamalla kaikkia tätä palstaa asiaankuuluvalla kirjoittelulla täyttämään sekä muutoin hiljaisesti ja rauhallisesti käyttäytymään sillä se, joka tämän rauhan rikkoo ja joulurauhaa jollakin laittomalla taikka sopimattomalla kirjoituksella häiritsee, on raskauttavien asianhaarain vallitessa syypää siihen rangaistukseen, jonka Moderaattorit ja säännöt kustakin rikoksesta ja rikkomuksesta erikseen säätävät.

    Toivotamme kaikille Jatkoajan kirjoittajille sekä lukijoille Hyvää Joulua ja Onnellista Uutta Vuotta 2025.

Autoiluketju

  • 3 335 703
  • 19 049

Schwein

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK
Mitkä on porukalla yleiset fiilikset noista MHEV hybrideistä? Tekeekö niillä mitään? Tuommosta Audi A5 katselin itsekin aluksi, koska pisti näyttävyydellään silmään, mutta myyjä kehotti siirtämään suoraa katseet plugareihin. Ei vaan oikein saa omaan budjettiin mahdutettua mieleistä plugaria, joka tällä hetkellä ois Volvon V60 tai S60.
Mulla on Octavia kevythybridi. Puolen vuoden kokemuksella sanoisin, että tuo sähkö tuo kivasti lisäpotkua kiihdytyksiin ainakin pienissä nopeuksissa. Motarilla en ole ajanut, mutta tuskinpa tuo enää siellä hirveästi auttaa.

Bensankulutuksen osalta säästö lienee marginaalinen. Autoon noin yleisesti olen kyllä oikein tyytyväinen.
 
4

444

Mitkä on porukalla yleiset fiilikset noista MHEV hybrideistä? Tekeekö niillä mitään? Tuommosta Audi A5 katselin itsekin aluksi, koska pisti näyttävyydellään silmään, mutta myyjä kehotti siirtämään suoraa katseet plugareihin. Ei vaan oikein saa omaan budjettiin mahdutettua mieleistä plugaria, joka tällä hetkellä ois Volvon V60 tai S60.
Tekee niillä yhtään mitään siinä missä ilman tuota ”hybridi”-osuuttakin. Verot taitavat olla vähän maltillisemmat kuin perus bensakoneills, mutta mitään huimaa polttoaineen säästöä noilla ei tavoitella. Toki Volvoa valittaessa ollaan jo lähtökohtaisesti aika kovissa lukemissa, joten ehkä se ei ole päällimmäisenä mielessäkään. Ihan nätti ajatus se on, että otetaan energiaa talteen ja käytetään sitä sitten kiihdytyksiin, mutta enemmän taustalla varmaan on tiukentuneet vaatimukset päästöjen osalta.
Nykyistä PHEV Leonia harkitessani kävin koeajamassa myös vastaavaa MHEViä. Ihan kiva, mutta ei mitään mullistavaa.
 

chubster

Jäsen
Itselle nyt juuri tuommoinen audin mhev tulossa ja suhtaudun siihen samoin kuin vielä alla olevaan superbiinkin, tavallinen bensakone: Bensalaite start stopilla jolle oma lisäakku.

Hetken harkitsin plugariautoilua, mutta nykyisessä taloyhtiössä ei autoa latailla, niin aika järjetön olisi omalle kohdalle tällä hetkellä. Joutuisi kuitenkin polttomoottorilla ajamaan lisäpainojen (akut) kanssa. Vaihtoehtoisesti voisi varmaan viettää illat istuen jossain lidlin parkissa lataamassa…
 

DAF

Jäsen
Suosikkijoukkue
se kolmikirjaiminen. PISTI PALLON MAALIIN
Itselle nyt juuri tuommoinen audin mhev tulossa ja suhtaudun siihen samoin kuin vielä alla olevaan superbiinkin, tavallinen bensakone: Bensalaite start stopilla jolle oma lisäakku.

Hetken harkitsin plugariautoilua, mutta nykyisessä taloyhtiössä ei autoa latailla, niin aika järjetön olisi omalle kohdalle tällä hetkellä. Joutuisi kuitenkin polttomoottorilla ajamaan lisäpainojen (akut) kanssa. Vaihtoehtoisesti voisi varmaan viettää illat istuen jossain lidlin parkissa lataamassa…

Plugarissa ei ole yhtään mitään järkeä ilman koti- tai vähintään työpaikkalatausta. Täyssähköllä sen sijaan pärjää oikein hyvin ilman.
 
4

444

Onko tälle jotain perusteluja?
Omalta osaltani voin sanoa, että kun ensimmäiseen kahteen viikkoon en ollut saanut plugariini schuko-johtoa, niin käytännössä latailut oli sitä, että kauppareissulla auto oli max tunnin verran 3,6 kWh latauksessa, jonka turvin sitten pääsi sen max 15 km sähköllä. Ja kun siihen lähimmälle laturille oli se 15 km matkaa, niin aika heikko hyötysuhde tuolla saavutettiin. Käytännössä auto toimi tuolloin kuin MHEV, mutta raskaammalla akulla. Toki kauppareissulla voi aina viipyä vaikka 3h jos siltä tuntuu, mutta tuolloin reissut tehdään sähköllä ajamisen ehdoilla.
Nyt kun auto on käytännössä aina kotipihassa ollessaan töpselissä, niin yhdellä 40 litran tankillisella mennään pitkälle toista tuhatta kilometriä. Matkaa rajoittaa lähinnä pidemmät reissut Lohjan ja Tampereen välillä, kun en näe tarpeelliseksi pysähtyä latailemaan mihinkään. Samoin Tampereen päässä puuttuu kotilatausmahdollisuus ja siellä julkisiakin latauspaikkoja tuntuu olevan vähemmän kuin esim. Lohjalla, joten monesti siellä joutuu ajelemaan pelkällä bensalla.

Näihin syihin vedoten olen samaa mieltä, että ilman kotilatausmahdollisuutta (tai edes siellä työpaikalla) plugarissa ei ole juuri järkeä. Toista toki on, jos siitä kodin läheltä löytyy töpselipaikka, jossa autoa voi pitää vaikka yön yli. Tampereellakin näin on, eli esim. Pyynikin uimahallilla olen toisinaan yövyttänyt autoa, mutta kun latauspaikkoja on kaikki kaksi, niin useimmiten molemmat ovat yöaikaan varattuja. Seuraavaksi lähimmälle onkin jo yli kilometri lisämatkaa.
 

ace

Jäsen
Tuli eteen jarruremppa, Octavian jarrupalat huutaa hoosiannaa jarrua painaessa. Iso yllätys oli että paikallisessa puolalaisessa Skodaliikkeessa pelkkä etujarrupalojen vaihto kustantaisi n. 320€. Paljonkohan vastaava homma maksaa Suomen Skodahuollossa?
 

DAF

Jäsen
Suosikkijoukkue
se kolmikirjaiminen. PISTI PALLON MAALIIN
Onko tälle jotain perusteluja?

Kun range on liki olematon, siitä saatava hyöty toteutuu oikeastaan vain silloin, jos auton saa lataukseen aina. Toinen asia on sitten se, että kun noin kahta poikkeusta lukuun ottamatta plugareissa on vain hidaslataus tai Mitsun tyylinen muka-pikalataus, auto pitää käytännössä saada latautumaan yöaikaan.

Jos ajaminen on nurkkapyöritystä JA sen lisäksi se kotilataus, plugari on edelleen monessa tilanteessa ihan hyvä ratkaisu, varsinkin kun niitä saa nyt käytettynä varsin edullisesti.
 

Larbatchov

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Plugarissa ei ole yhtään mitään järkeä ilman koti- tai vähintään työpaikkalatausta. Täyssähköllä sen sijaan pärjää oikein hyvin ilman.
Jonkun verran on kuuleman mukaan plugarikuskeja jotka on palauttaneet liisarin takaisin kolmen vuoden jälkeen johto alkuperäisessä pakkauksessa. Paljon pienempi autovero ja verotusarvo mutta ei kannata (varsinkaan nykyisillä sähkön hinnoilla) ladata kotona kun vaihtoehtona on työnantajan maksama "ilmainen" bensa. Ylipäätään ainakin minulle ne verot on ihan ainoa syy katsella plugareita, itse nyt varmaan tulisi aina joskus latailtuakin silti. Esim cayenne ja x5 on kymmeniä tuhansia halvempia plugarina kuin ilman akustoja.
 

DAF

Jäsen
Suosikkijoukkue
se kolmikirjaiminen. PISTI PALLON MAALIIN
Jonkun verran on kuuleman mukaan plugarikuskeja jotka on palauttaneet liisarin takaisin kolmen vuoden jälkeen johto alkuperäisessä pakkauksessa. Paljon pienempi autovero ja verotusarvo mutta ei kannata (varsinkaan nykyisillä sähkön hinnoilla) ladata kotona kun vaihtoehtona on työnantajan maksama "ilmainen" bensa. Ylipäätään ainakin minulle ne verot on ihan ainoa syy katsella plugareita, itse nyt varmaan tulisi aina joskus latailtuakin silti. Esim cayenne ja x5 on kymmeniä tuhansia halvempia plugarina kuin ilman akustoja.

Nämä vain tosiaan ovat enimmäkseen ”kuuleman mukaan”, korjaamo- ja katsastustilastot eivät tätä makrotasolla tue. Tämä korostuu varmasti toki jonkun Porschen kohdalla, mutta niiden osuus pheveistä on kohtalaisen olematon.
 

Frostburn

Jäsen
Suosikkijoukkue
Leafs, HPK
Nämä vain tosiaan ovat enimmäkseen ”kuuleman mukaan”, korjaamo- ja katsastustilastot eivät tätä makrotasolla tue. Tämä korostuu varmasti toki jonkun Porschen kohdalla, mutta niiden osuus pheveistä on kohtalaisen olematon.

Kyllä tuossa varmasti jotain perää on; meillä on taloyhtiössä neljä uudenkarheaa plugaria (eivät ole mitään ökyporscheja) ja ainoastaan yksi niistä on säännöllisesti piuhan päässä, vaikka latausmahdollisuus parkkipaikoilta löytyy. Sähköinen kantama on näissä yleensä niin pieni, että lataamisen vaivaa ei haluta nähdä ellei se tunnu omassa kukkarossa. Vapaan autoedun tapauksessa työnantaja maksaa kaikki viulut ajoi sitten bensalla/dieselillä tai sähköllä, joten siinä tapauksessa ainut porkkana sähkön käyttöön on ekologisuus, ja aika harva lopulta on pelkästään sen vuoksi valmis näkemään ajamisessaan lisävaivaa latailun ja sen työnantajalle raportoinnin myötä.
 

mekabyte

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilmajoki HT, sympatiat Kärpille
Kun range on liki olematon, siitä saatava hyöty toteutuu oikeastaan vain silloin, jos auton saa lataukseen aina. Toinen asia on sitten se, että kun noin kahta poikkeusta lukuun ottamatta plugareissa on vain hidaslataus tai Mitsun tyylinen muka-pikalataus, auto pitää käytännössä saada latautumaan yöaikaan.

Jos ajaminen on nurkkapyöritystä JA sen lisäksi se kotilataus, plugari on edelleen monessa tilanteessa ihan hyvä ratkaisu, varsinkin kun niitä saa nyt käytettynä varsin edullisesti.
Tämä latauksen hitaus plugineissa oli yllätys itselle kun noita tutkailin ja haaveilin. Sitten kun ostin Peugeot 3008 plugarin vuodenvaihteessa, niin oli iloinen yllätys kun se lataa parhaimmillaan sen 7,4kW teholla. Kaupassa käydessä saa sujuvasti ladattua paluumatkan sähköt. Laittoi jo oikeasti pohtimaan latausaseman hankintaa. Arkiajot menee isolta osalta sähköllä ja olisi kätevä, että töistä töistä tullessa saisi ladattua kauppa-/harrastereissua varten akun täyteen tai edes lähes täyteen.
 

Tacs

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Auton vaihto alkaa tulemaan ajankohtaiseksi kun kesällä syntyy toinen lapsi, ja nykyinen auto jää pieneksi kahden isofix-istuimen kanssa. Nykyinen vm 2013 Honda on palvellut moitteettomasti ja siksi luotettavuus onkin iso tekijä. Ikinähän sitä ei varmaksi voi tietää osuuko maanantaikappale kohdalle, mutta pyytäisinkin muilta palstalaisilta ehdotuksia järkevistä vaihtoehdoista.

Perheessä siis pian neljä henkilöä, joista kaksi matkustaa isofix-istuimilla vielä pitkään eli tilaa olisi hyvä olla reilusti. Ajoa tulee melko vähän vuodessa ja niistäkin suuri osa keskimäärin lyhyitä pyrähdyksiä kaupungin sisällä, joten bensa / bensa-hybridi lienevät ainoat järkevät vaihtoehdot. Hintaluokka pyörisi 15-20 tuhannen välillä. VAG-konsernin autojen luotettavuudesta on tullut kuultua montakin kriittistä mielipidettä, mutta mahtavatkohan enää olla ajankohtaisia?
 

Larbatchov

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Kyllä tuossa varmasti jotain perää on; meillä on taloyhtiössä neljä uudenkarheaa plugaria (eivät ole mitään ökyporscheja) ja ainoastaan yksi niistä on säännöllisesti piuhan päässä, vaikka latausmahdollisuus parkkipaikoilta löytyy. Sähköinen kantama on näissä yleensä niin pieni, että lataamisen vaivaa ei haluta nähdä ellei se tunnu omassa kukkarossa. Vapaan autoedun tapauksessa työnantaja maksaa kaikki viulut ajoi sitten bensalla/dieselillä tai sähköllä, joten siinä tapauksessa ainut porkkana sähkön käyttöön on ekologisuus, ja aika harva lopulta on pelkästään sen vuoksi valmis näkemään ajamisessaan lisävaivaa latailun ja sen työnantajalle raportoinnin myötä.
Kaverini alkoi ladata nimenomaan e-hybrid cayennea kun tajusi että 330hv akku tyhjänä ja 450hv täynnä. Motivaattori se on sekin. Ja tosiaan omistakin tutuista kaikki hybridistit on ainakin joskus ladanneet, mutta järjestään kaikilla suurin motivaattori hybridin valintaan on ollut se autovero.
 

regularflex

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Auton vaihto alkaa tulemaan ajankohtaiseksi kun kesällä syntyy toinen lapsi, ja nykyinen auto jää pieneksi kahden isofix-istuimen kanssa. Nykyinen vm 2013 Honda on palvellut moitteettomasti ja siksi luotettavuus onkin iso tekijä. Ikinähän sitä ei varmaksi voi tietää osuuko maanantaikappale kohdalle, mutta pyytäisinkin muilta palstalaisilta ehdotuksia järkevistä vaihtoehdoista.

Perheessä siis pian neljä henkilöä, joista kaksi matkustaa isofix-istuimilla vielä pitkään eli tilaa olisi hyvä olla reilusti. Ajoa tulee melko vähän vuodessa ja niistäkin suuri osa keskimäärin lyhyitä pyrähdyksiä kaupungin sisällä, joten bensa / bensa-hybridi lienevät ainoat järkevät vaihtoehdot. Hintaluokka pyörisi 15-20 tuhannen välillä. VAG-konsernin autojen luotettavuudesta on tullut kuultua montakin kriittistä mielipidettä, mutta mahtavatkohan enää olla ajankohtaisia?
Kyselin samaa hetki sitten ja Suberbiin tulen päätymään. Toki jos olet pienempi kokoinen, niin Octavia on omassa käytössä ollut yhden lapsen kanssa toimiva. Allekirjoittanut on vaan pari metriä pitkä, niin pitkän kuskin taakse Octaviassa ei mahdu isofix-telakka istuimineen. Lyhyemmän kuskin kanssa saattaisi mahtua.

Ja tosiaan itsellä nyt 2017 vm Octavia ja siinä on tullut taitettua kilometrit 105-140 tuhatta ilman mitään vikoja 2,5 vuoden aikana. Kerran oon vaihtanut etuajovalon polttimon, kun se oli palanut.
 
(1)
  • Tykkää
Reactions: Tacs
4

444

Itse runttasin Superbilla vajaat 100Mm reiluun kahteen vuoteen, eikä kerrassaan mitään ongelmaa. Joskus sai vähän lisätä öljyä, mutta sitäkin saa kaupasta. Tehokkaana nelivetona toki söi bensaa niin pirusti, mutta tarjosi vastapainona luotettavaa matkantekoa. Kaikki autot ovat kuitenkin yksilöitä, joten tuurista se on lopulta kiinni, minkälainen osuu hyppysiin.
 
(1)
  • Tykkää
Reactions: Tacs

chubster

Jäsen
Auton vaihto alkaa tulemaan ajankohtaiseksi kun kesällä syntyy toinen lapsi, ja nykyinen auto jää pieneksi kahden isofix-istuimen kanssa. Nykyinen vm 2013 Honda on palvellut moitteettomasti ja siksi luotettavuus onkin iso tekijä. Ikinähän sitä ei varmaksi voi tietää osuuko maanantaikappale kohdalle, mutta pyytäisinkin muilta palstalaisilta ehdotuksia järkevistä vaihtoehdoista.

Perheessä siis pian neljä henkilöä, joista kaksi matkustaa isofix-istuimilla vielä pitkään eli tilaa olisi hyvä olla reilusti. Ajoa tulee melko vähän vuodessa ja niistäkin suuri osa keskimäärin lyhyitä pyrähdyksiä kaupungin sisällä, joten bensa / bensa-hybridi lienevät ainoat järkevät vaihtoehdot. Hintaluokka pyörisi 15-20 tuhannen välillä. VAG-konsernin autojen luotettavuudesta on tullut kuultua montakin kriittistä mielipidettä, mutta mahtavatkohan enää olla ajankohtaisia?
Itsellä oli vm 2016 octavia 1.6tdi farkku jolla meni 3 vuotta 70tkm ilman mitään ylimääräisiä vikoja, vuosihuollot. Nyt vajaa kaksi vuotta vm 2019 superb 1.5tsi sedanilla vajaa 40tkm ajettuna (20t-60tkm) eikä mitään vikaa ole ollut. Määräaikaishuolloilla kulkee. Superbiim joutunut huoltovälillä lisäämään öljyä jonkun verran kylläkin.

Itse en näiden perusteella voi VAGia haukkua, toimintavarmimpia autoja minun elämässäni. Toki ovat olleet myös uusimpia suhteellisesti.

Saa nähdä haukkaanko paskaa vaihtamalla Audiin vai pysyykö edelleen luottopeleinä!

Ps. Päivitys omaan A5 seikkailuun! Perjantaina koeajoon -19 A5 ja myös -21 A5 jossa haaveilemani enemmän tehoa ja ladattu myös kaikilla herkuilla, hintaa kymppitonni enemmän, mutta se on elämää se.
 

HokiJone

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, Luleå HF, tehtaan takuu
Miksi Nissan Qashqai tai vastaava auto ajaa yleensä aina alinopeutta tai on muuten vaan jonossa se ensimmäinen auto?
Valehteleeko mittari tooodella paljon vai eikö se vaan kulje.
Validein vaihtoehto löytynee silti ratin ja penkin välistä.
Qashqait varmaan toisiksi pahimmat, mutta kyllähän kahdeksan kertaa kymmenestä siellä jonon ensimmäisenä menee jokin oman elämänsä tauno/irmeli jollain toyota corollalla tai jariksella - ilman ajovaloja.
 

Kit Carson

Jäsen
Suosikkijoukkue
ÄSSÄT
Qashqait varmaan toisiksi pahimmat, mutta kyllähän kahdeksan kertaa kymmenestä siellä jonon ensimmäisenä menee jokin oman elämänsä tauno/irmeli jollain toyota corollalla tai jariksella - ilman ajovaloja.
Olen noteerannut myös, että pieni punainen auto merkistä riippumatta on kova ehdokas tonne jonon kärkeen.
 

Rod Weary

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Stars, Panthers
Varmaan enemmän ihmettelyketjun kamaa, mutta jos autossa on keyless-järjestelmä, miten voi varmistua ovien lukittumisesta? Pitää vaan luottaa? Aina tottunut kokeilemaan, että onhan ne lukossa.
 

benicio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Varmaan enemmän ihmettelyketjun kamaa, mutta jos autossa on keyless-järjestelmä, miten voi varmistua ovien lukittumisesta? Pitää vaan luottaa? Aina tottunut kokeilemaan, että onhan ne lukossa.
Varmaan uusissa autoissa hienompia systeemejä, mutta Saabissa kun keyless-lukitseminen tapahtuu kahvaa koskettamalla niin kyllä sen kuulee kun ovet napsahtaa lukkoon. Samalla tavalla kuin auton vieressä kaukkarista painaessa, en ainakaan itse koe tarvetta vetää kahvasta silloinkaan.
Edit: Niin ja tietysti ne nipukat menee alas myös.
 
Viimeksi muokattu:

Rod Weary

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Stars, Panthers
Kokeilee takaovista. Ainakin useissa autoissa aukeaa vain etuovet, joissa tunnistimet kosketukselle.
Tämä on kai se ratkaisu. Mutta ensin pitää selvittää valikkohelvetistä, mikä asetus on päällä. Vaihtoehtoina kun on myös "kaikki ovet".
 

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Kokeilee takaovista. Ainakin useissa autoissa aukeaa vain etuovet, joissa tunnistimet kosketukselle.
Enyaqissa myös takaovissa sensorit, mutta näkeehän lukituksen peilien asennosta jos ja kun peilit kääntyvät koria kohti auton ollessa lukittuna. Voihan sitä myös painaa ”avaimesta” ovien lukitusta ja kuunnella naksahtavatko ovet lukkoon. Jos ei kuulu naksahdusta ovet olivat jo lukossa. @Leon
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös