Mainos

Autoiluketju

  • 3 318 781
  • 19 022

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Kävin tankkaamassa kakkosauton eilen oikeastaan ensimmäistä kertaa kunnolla sitten hintojen nousun. Olihan se kieltämättä kylmäävää, kun 90 syötin maksimiksi, eikä sillä tullut edes täyteen. Pakko myöntää, että hiukan tuossa sähköllä ajaessa on sokaistunut tuolle, miltä tankkaaminen tuntuu näillä hinnoilla. Aiemmin olen vain heitellyt viisikymppisiä tytön tilille, kun on valitellut bansatankin tyhjyyttä. Sähköllä sekin ajaa aina, kun on pidempi reissu edessä kuin mulla tai vaimolleni.
 

K.A.H

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät
Muutaman kauppareissun nyt tehnyt kävellen, jotta ei turhaan kuluisi bensaa laiskuuteni vuoksi. Mukaavahan tuo kävely on. Mummonikin aina sanoi, että jos on terveet jalat niitä pitää käyttää. Oikeassa oli. Oikeastaan ihan hemmetin viisaasti sanottu kaikin puolin.
 

Numero13

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät
Onkos joku asentanut eFlexFuel-järjestelmää omaan autoonsa? Kohoavat bensanhinnat laittaa miettimään uusia vaihtoehtoja, ja tuo voisi olla potentiaalinen vaihtoehto. Ainoa mikä mietityttää, on miten etanolin kanssa pärjää talvella. Täytyykö sekoitella bensaa sekaan, että saa auton ylipäätänsä käymään. Todenmukainen kulutuksen nousu toki myös kiinnostaa. 20-30% nousua kertoo myyntimiehet, mikä lienee sitten asian todellinen laita.
 

Glove

Jäsen
Onkos joku asentanut eFlexFuel-järjestelmää omaan autoonsa? Kohoavat bensanhinnat laittaa miettimään uusia vaihtoehtoja, ja tuo voisi olla potentiaalinen vaihtoehto. Ainoa mikä mietityttää, on miten etanolin kanssa pärjää talvella. Täytyykö sekoitella bensaa sekaan, että saa auton ylipäätänsä käymään. Todenmukainen kulutuksen nousu toki myös kiinnostaa. 20-30% nousua kertoo myyntimiehet, mikä lienee sitten asian todellinen laita.
Käsittääkseni lähempänä tuota 30%, jos ei ylikin.
 

MikGo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Oulun Kärpät, Leijonat
Onkos joku asentanut eFlexFuel-järjestelmää omaan autoonsa? Kohoavat bensanhinnat laittaa miettimään uusia vaihtoehtoja, ja tuo voisi olla potentiaalinen vaihtoehto. Ainoa mikä mietityttää, on miten etanolin kanssa pärjää talvella. Täytyykö sekoitella bensaa sekaan, että saa auton ylipäätänsä käymään. Todenmukainen kulutuksen nousu toki myös kiinnostaa. 20-30% nousua kertoo myyntimiehet, mikä lienee sitten asian todellinen laita.
Talvella joutunee sekoittamaan 1/4 normi bensaa. Riippunee toki vähän autosta. Uudemmat toimii paremmin.
 

Nickelback

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, NHL yleisesti
Muutaman kerran talvella oli umpiot ulkopuolelta niin jäässä, että minkäänlaista valokuviota ei syntynyt, ja siten valaisuteho oli kuin taskulampun valossa olisi ajanut. Eikä sitä jäätä saanut pois muuta kuin väkivalloin, jolloin syntyy aina umpioihin muutama naarmu. Mutta tosiaan, tuo tapahtui vain 3-4 kertaa talven aikana.
Ootko kokeillut De-icer suihkeita? Eli siis sitä jäänpoisto ainetta. Tuohan on tarkoitettu lasiin mutta kun itsellä on lämmitettävä niin tuli sitten tilanteessa käytettyä umpioihin ja toimi hyvin. Autoglymmiltä saa esim. 5,99€ pullo.
 

varjo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Montreal Canadiens, (Internazionale), Nash&Suns
Menee vanha auto kohta myyntiin uuden alta ja mikro-optimointimielessä pohdin mitä tehdä 2 talvea ajetuilla hakkapeliitoilla aluvanteilla. Jos tarjonta/kysyntä eivät juuri nyt kohtaa, onko uhka/mahdollisuus pistää auto autovexiin yksillä renkailla ja myydä nastarenkaat vanteineen torissa. Onko yksillä (aika lopussa olevilla) kesäkumeilla oleva auto automyyjille strong avoid vaiko evvk jos speksit muuten oletettavasti houkuttelevat (2018vm 75km).
 

Jan Koller

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät ♠, Carolina Hurricanes
@Uimalakki minulla pelkästään hyviä kokemuksia Skodasta. Yetissä oli aikanaan tuo moottori, eikä se mikään raketti ole, joten sen vuoksi tuo adaptiivinen vakkari on oikein hyvä, niin voi jonossa körötellä ilman ohituspaineita. Todella taloudellinen peli. Tilojen uskoisin kyllä riittävän, ellet kolmea turvaistuinta yritä takapenkille laittaa? Kokeilemallahan se sitten paremmin selviää.
 
Suosikkijoukkue
Reilu peli ja Putinin vastaisuus
Onkos joku asentanut eFlexFuel-järjestelmää omaan autoonsa? Kohoavat bensanhinnat laittaa miettimään uusia vaihtoehtoja, ja tuo voisi olla potentiaalinen vaihtoehto. Ainoa mikä mietityttää, on miten etanolin kanssa pärjää talvella. Täytyykö sekoitella bensaa sekaan, että saa auton ylipäätänsä käymään. Todenmukainen kulutuksen nousu toki myös kiinnostaa. 20-30% nousua kertoo myyntimiehet, mikä lienee sitten asian todellinen laita.
Aiemminkin olen tässä ketjussa kommentoinut asiaa.
Nyt puoli vuotta ja kymmenisen tuhatta km takana.
Aika nopeasti rohkaistuin jättämään talvellakin bensan pois, kun kuulin muiden käyttäjäkokemuksia. Toki jos olisi paukkupakkasia tullut, olisin lisännyt bensan osuutta. Mutta aina se lähti käymään, vaikka välillä piti vähän sahailla ja pitää hetki kaasulla hereillä ennen ikkunoiden raappaamista. Minulla ei ole mahdollisuutta lohkolämmitykseen edes, kadulta lähdin.

Tulpat kannattaa vaihtaa toisenlaisiin. Halvimmalla pääsee kuparitulpilla, mutta niiden elinikä on lyhyempi kuin perustulppien. Eli useammin. Huoltoliike, joka asentaa noita, suositteli jotain enmuistamitälaatuisia parinkympin tulppia.
Seuraavaksi sitten ne. Etanoli höyrystyy huonommin, ja siksi tulppa kannattaa vaihtaa.

Öljynvaihtoväli lyhentyy. Oikeasti tuolla ei säästä rahaa, mutta on se siistiä, kun ei ota Putinilta poskeensa ja ilmastokin säästyy. Harrastukseksi sen miellän nyt. Lisäksi mahdollista bensavarasta harmittaa, kun mopon viritys ei toimikaan.

Tuo polttoaineen hinta taas on jännä. Kun bensa oli kalleimmillaan, muuttui e85 yhtäkkiä yli 10% halvemmaksi tavaksi liikkua. Sodan alussa sen hinta nousi bensaa jyrkemmin. Kannattaa muistaa, että samasta biomassasta tehdään myös biokaasua, ja kaasukriisi vaikuttaa siis materiaalin kysyntään suoraan.
 
Viimeksi muokattu:

Iggy

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pelicans
Tilojen uskoisin kyllä riittävän, ellet kolmea turvaistuinta yritä takapenkille laittaa? Kokeilemallahan se sitten paremmin selviää.
Minulla olisi tarve saada kolme turvaistuinta takapenkille mahtumaan ja on kyllä paha pähkinä purtavaksi. Kävin jo Lastentarvikkeessa varmistamassa, että istuimia ei juuri kapeampana saa, joten autoa joutuu vaihtamaan.

Lähtökohtaisesti haluaisi hankkia sellaisen auton, joka perheen tarpeita palvelisi seuraavat 15 vuotta, koska auton vaihtaminen ja kartoittaminen on työlästä ja siinä helposti sen 2000 - 3000 euroa menettää kun autoliikkeen kanssa operoi. Autoliikkeet tuntuvat tarjoavan vaihdokista yleensä sen 3000 euroa alle oletetun myyntihinnan. Minkä tietysti ymmärtää, täytyyhän heidänkin elää, mutta jos autot liikkuisi vinhaa vauhtia niin luulisi pienemmän katteen riittävän. Noh en ole ammattilainen asiassa, joten todetaan vain, että tämä on tilanne.

Eli iso auto tarvitaan ja plugareissa ei taida tarjontaa olla. Kävin penkkejä sovittamassa Volvo XC60 ja Seat Tarraco ja niissä ei tila riittänyt. Volvo XC90 en ole kokeillut, että onko se leveämpi vai ainoastaan pidempi. Siinä tosin hintakin alkaa olemaan sitä luokkaa, että budjetti ei taivu tai sitten kilometrejä on niin paljon, että pitkä käyttöikä voi olla kyseenalainen.

Diesel sitten tarjoaisi toimivia ratkaisuja. Volkkarilla on Caddy, Touran ja Sharan. Seatilla Alhambra ja Fordilla S-max ja Galaxy. Varmasti muitakin löytyisi. Hankintahinnat on myös kohtuulliset kun diesel ei ole kovin suuressa huudossa juuri nyt ja kieltämättä se myös itseäni arveluttaa, että joutuuko sen kanssa pulaan pitkällä tähtäimellä. Käyttövoimaverossa on se uhka varmasti olemassa, että siitä tullaan eriyttämään raskaan liikenteen ja työkoneiden fossiiliset dieselpolttoaineet henkilöliikenteestä, jota tullaan puolestaan nostamaan entisestään.

Ehkä strategiaa voisi muuttaa, että nyt ottaisi projektiauton siksi aikaa kun kolme turvaistuinta käytössä ja kolmen vuoden päästä sitten hankkisi sen pitkän tähtäimen auton. Tosin se vaatisi dieselin hankkimisen nyt ja siitä voi olla kolmen vuoden päästä entistä vaikeampi päästä eroon.

Jotenkin sitä alkaa olemaan umpisolmussa tämän asian kanssa ja pian täytyy ratkaisuja tehdä. Juuri tuli vastaan artikkeli Citroën ë-Berlingosta, mutta ei sekään oikein vakuuttanut. Jos palstalla on kohtalotovereita, niin vertaistukea kaivataan.
 

Pleksi(t)

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Minulla olisi tarve saada kolme turvaistuinta takapenkille mahtumaan ja on kyllä paha pähkinä purtavaksi. Kävin jo Lastentarvikkeessa varmistamassa, että istuimia ei juuri kapeampana saa, joten autoa joutuu vaihtamaan.

Lähtökohtaisesti haluaisi hankkia sellaisen auton, joka perheen tarpeita palvelisi seuraavat 15 vuotta, koska auton vaihtaminen ja kartoittaminen on työlästä ja siinä helposti sen 2000 - 3000 euroa menettää kun autoliikkeen kanssa operoi. Autoliikkeet tuntuvat tarjoavan vaihdokista yleensä sen 3000 euroa alle oletetun myyntihinnan. Minkä tietysti ymmärtää, täytyyhän heidänkin elää, mutta jos autot liikkuisi vinhaa vauhtia niin luulisi pienemmän katteen riittävän. Noh en ole ammattilainen asiassa, joten todetaan vain, että tämä on tilanne.

Eli iso auto tarvitaan ja plugareissa ei taida tarjontaa olla. Kävin penkkejä sovittamassa Volvo XC60 ja Seat Tarraco ja niissä ei tila riittänyt. Volvo XC90 en ole kokeillut, että onko se leveämpi vai ainoastaan pidempi. Siinä tosin hintakin alkaa olemaan sitä luokkaa, että budjetti ei taivu tai sitten kilometrejä on niin paljon, että pitkä käyttöikä voi olla kyseenalainen.

Diesel sitten tarjoaisi toimivia ratkaisuja. Volkkarilla on Caddy, Touran ja Sharan. Seatilla Alhambra ja Fordilla S-max ja Galaxy. Varmasti muitakin löytyisi. Hankintahinnat on myös kohtuulliset kun diesel ei ole kovin suuressa huudossa juuri nyt ja kieltämättä se myös itseäni arveluttaa, että joutuuko sen kanssa pulaan pitkällä tähtäimellä. Käyttövoimaverossa on se uhka varmasti olemassa, että siitä tullaan eriyttämään raskaan liikenteen ja työkoneiden fossiiliset dieselpolttoaineet henkilöliikenteestä, jota tullaan puolestaan nostamaan entisestään.

Ehkä strategiaa voisi muuttaa, että nyt ottaisi projektiauton siksi aikaa kun kolme turvaistuinta käytössä ja kolmen vuoden päästä sitten hankkisi sen pitkän tähtäimen auton. Tosin se vaatisi dieselin hankkimisen nyt ja siitä voi olla kolmen vuoden päästä entistä vaikeampi päästä eroon.

Jotenkin sitä alkaa olemaan umpisolmussa tämän asian kanssa ja pian täytyy ratkaisuja tehdä. Juuri tuli vastaan artikkeli Citroën ë-Berlingosta, mutta ei sekään oikein vakuuttanut. Jos palstalla on kohtalotovereita, niin vertaistukea kaivataan.
Naapuri hommasi Peugeot 5008:sin kun vanha kävi ahtaaksi kolmen lapsen ja koiran kanssa. Ei ainakaan mitään suurempaa valitusta ole mistään tullut.
 
(1)
  • Tykkää
Reactions: Iggy

Glove

Jäsen
@Iggy

Meillä oli samassa tilanteessa aikanaan Chrysler Voyager, jossa yksi tenava meni istuimineen sinne kolmannelle riville. Aika janoinen autohan tuo oli ja polttoaine maksaa nyt mitä maksaa.
 
(1)
  • Tykkää
Reactions: Iggy

Trashtalk

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Eli iso auto tarvitaan ja plugareissa ei taida tarjontaa olla. Kävin penkkejä sovittamassa Volvo XC60 ja Seat Tarraco ja niissä ei tila riittänyt. Volvo XC90 en ole kokeillut, että onko se leveämpi vai ainoastaan pidempi. Siinä tosin hintakin alkaa olemaan sitä luokkaa, että budjetti ei taivu tai sitten kilometrejä on niin paljon, että pitkä käyttöikä voi olla kyseenalainen.

Meillä Kia Sorento plugari seitsemän paikkaisena ja voin sanoa että tila ei todellakaan lopu kesken
 
(1)
  • Tykkää
Reactions: Iggy

Iggy

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pelicans
Kyllähän näitä vaihtoehtoja tosiaan tuli lisää, kiitos niistä.

Meillä Kia Sorento plugari seitsemän paikkaisena ja voin sanoa että tila ei todellakaan lopu kesken
Sorentoa en olekkaan vielä päässyt kokeilemaan, täytyy oitis ottaa asialle. Ihan mielenkiinnosta, kuinka pitkän matkan sillä pystyy ajamaan pelkällä sähköllä? Ja mitä vuosimallia teidän Kia on, sikäli jos niillä on eroja edes keskenään tässä suhteessa.
 

Trashtalk

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Kyllähän näitä vaihtoehtoja tosiaan tuli lisää, kiitos niistä.


Sorentoa en olekkaan vielä päässyt kokeilemaan, täytyy oitis ottaa asialle. Ihan mielenkiinnosta, kuinka pitkän matkan sillä pystyy ajamaan pelkällä sähköllä? Ja mitä vuosimallia teidän Kia on, sikäli jos niillä on eroja edes keskenään tässä suhteessa.

Meidän on -21 vuosimallia eli siis tämä uusin korimalli, aikaisempia malleja ei plugarina saanut.
Sähköllä pystyy huristelemaan kesällä n. 45-50 km, talvella tietysti vähemmän. Kulutuslukemat pysyy kuitenkin ton kokoluokan autolle minun mielestä maltillisena vaikka sähkö loppuisi niin mennään n.7,5-8 litraa/100km lukemissa.
Parhaimmillaan ollaan yhdellä tankillisella menty 1500 km kun ajot ollut sopivia ja kotona lyöty aina piuhan päähän.
 

kone82

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Toyota Prius +, seitsemän paikkainen perushybridi. Ei valitettavasti valmisteta enää mutta käytettynä saatavissa. Erittäin vähävikainen, polttoainetta menee alle 5l/100km. Miinuksena huono äänieristys, vanhanaikainen mediacenter jne ja muovisuus. Mutta hintalaatusuhde on erinomainen, taksikäytössähän näitä on aika paljon.
 

madeOFspade

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Olisi kiikarissa 2017 Škoda Octavia Combi 1,6 TDI DSG, Elegance varustelulla. Mitään en autoista tiedä, joten kysyisinkin mielipiteitä/kokemuksia ko autosta. Elegance varustelu ilmeisesti sisältää kaikenlaista härpäkettä, mutta onko esim. adaptiivinen vakkari tässä mallissa oikeasti hyödyllinen? Miten tuo auto sopii viisihenkiselle perheelle tavaroineen? Jotain sudenkuoppia mitä tuollaisessa muutaman vuoden vanhassa autossa voisi olla?
Loppuviikosta menossa koeajamaan joten silloin näkee itse tilat yms, mutta mielelläni kuulen kokemuksia jos niitä löytyy.

Mulla oli vanha -05 vm Octavia joku 5 vuotta, ajoin sillä reilu 120tkm. Olin todella tyytyväinen autoon, mutta tuli tiensä päähän ja nyt hain tilalle Skoda Superbin.

Tilaa on vielä Octaviaa enemmän, molemmista löytyy itselle tarpeellinen nelivetomalli.
Eilen viimeksi tuli tehtyä reissu autolla ja takapenkillä kaksi mukulaa istuimissa ja anoppi keskellä. Hyvin mahtui ja luukkuun vaunut yms tarvikkeet.

Kai se käytetty auto on aina pientä bingoa, että osuuko kohdalle hyvä vai huono yksilö. Omat kokemukset Skodasta on sellaisia, että en voi kun suositella. Pitemmille reissuille suksiboksi katolle ja mahtuu kamat oikein mukavasti.
 

Näkkäri

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Olisi kiikarissa 2017 Škoda Octavia Combi 1,6 TDI DSG, Elegance varustelulla. Mitään en autoista tiedä, joten kysyisinkin mielipiteitä/kokemuksia ko autosta.
Mulla on ollut pari Skoda Octaviaa. Ensimmäinen oli 2 litrainen TDI DSG. Vuosimallia en muista, mutta sitä uudempaa korimallia se oli eli, ei se ihan laatikko. Ehkä jostain 2010- luvun alkupuolelta.

Jossain 120tkm kieppeillä siihen alkoi tulla vikoja, jos jonkinlaisia. Hovikorjaaja sanoi silloin, että "massapyörä" vai mikä "vauhtipyörä" nyt olikaan tuppaa noissa dieseleissä hajoamaan noilla kilometrimäärillä varsin usein. Vähän kaikkea muutakin siihen tuli ja autoa remontoitiin muistaakseni 3000 eurolla siinä vaiheessa. Luovuin kyseisesti kulkineesta sitten noin puoli vuotta remontin jälkeen, kun vaihdoin työpaikkaa ja otin työsuhdeauton.

Eli kenties tuollaista kannattaa ainakin myyjältä kysellä. En toki tiedä kuinka paljon tuolla kiikaroimallasi autolla on ajettu tms.

Toinen Octavia oli 1.8 bensaturbo ja se oli kaikin puolin moitteeton peli.
 
4

444

Onhan tää jo hiljalleen vähän surkuhupaisaa, miten epäonninen yksilö onkin sattunut kouraan. Ostin siis marraskuussa puhkinussitun vanhan taksimersun, E-mallisen, ja olen sillä tähän päivään mennessä ajanut ehkä n. 5000km. Omalle kohdalleni siis erittäin vähän, kun vuoteen kilometrejä kertyy n. 40000. Myyjäliikkeen piikkiin meni ensimmäinen huolto, jolloin sieltä löytyikin kaikenlaista korjattavaa. Pikkujuttuja, mutta silti. Liike kustansi korjaukset. Joulun jälkeen oltiinkin taas jännän äärellä, kun laturi meni särki. Toivoin alkuun, että olisi ollut akku, joten uusin akun. Ei ollut akku, vaan laturi. Sitten metsästämään sieltä sun täältä pätevää tarvikeosaa, kun ei huoltoliikkeiden 1500€ tarjoukset miellyttäneet. Tuurilla oikeanlainen osa matkaan, vaihto kävi parissa tunnissa nosturilla, kun vain puoli keulaa piti purkaa. Kotimatkalla sitten pajahti paisarilta lähtevä vesiletku. Tai siis liitin siitä paisarin kyljestä. Yllättäen sellaista osaa ei sitten saanutkaan mistään, vaan piti ostaa koko letku kaikkine liittimineen. Tuossa kuukausi sitten sain sen vihdoin vaihdettua ja pistin auton myyntiin. Kaikkien hämmästykseksi moottorin vikavalo syttyi. Vikakoodina tarjosi NOX-anturia, mikä sitten pitää paikkansa tai sitten ei. Nollattiin vikakoodit ja valo pysyi pois. Viikko sitten lainasin autoa kaverille, joka peruutti sen parkkihallissa johonkin kaiteeseen.

Ei jaksanut enää edes vituttaa, vaan lähinnä nauratti. Seuraavaksi kutsun paikalle manaajan ja myyn auton ensimmäiselle, joka tarjoaa siitä edes euron.
 

Iggy

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pelicans
Parhaimmillaan ollaan yhdellä tankillisella menty 1500 km kun ajot ollut sopivia ja kotona lyöty aina piuhan päähän.
En hybrideistä omaa lainkaan kokemusta eikä lähipiirissäkään sellaista ole, joten siksi pakko kysyä; enkö pystyisi ajamaan vaikka kaikki kuukauden työajot pelkällä sähköllä käymättä tankkaamassa polttoainetta ollenkaan? Minulla on työmatkaa n. 20km suuntaansa ja firman parkkipaikalla on lautauspiste.
 

Trashtalk

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
En hybrideistä omaa lainkaan kokemusta eikä lähipiirissäkään sellaista ole, joten siksi pakko kysyä; enkö pystyisi ajamaan vaikka kaikki kuukauden työajot pelkällä sähköllä käymättä tankkaamassa polttoainetta ollenkaan? Minulla on työmatkaa n. 20km suuntaansa ja firman parkkipaikalla on lautauspiste.
[
Joo, eiköhän se onnistuisi. Kovimmilla talvipakkasilla Kia tosin käyttää polttomoottoria lämmitykseen eli silloin kyllä menee jonkin verran bensaa.
 

DAF

Jäsen
Suosikkijoukkue
se kolmikirjaiminen. PISTI PALLON MAALIIN
En hybrideistä omaa lainkaan kokemusta eikä lähipiirissäkään sellaista ole, joten siksi pakko kysyä; enkö pystyisi ajamaan vaikka kaikki kuukauden työajot pelkällä sähköllä käymättä tankkaamassa polttoainetta ollenkaan? Minulla on työmatkaa n. 20km suuntaansa ja firman parkkipaikalla on lautauspiste.

Muutoin pystyisit, mutta Kiassa (heidän ja Hyundain kaikissa PHEVeissä) on tosiaan se ongelma, että siinä ei ole mitään sähköistä lämmitystä. Ajat siis joko syksyn/talven jääkaapilla tai poltat bensaa.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös