Autoiluketju

  • 2 925 738
  • 17 665

DTremens

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, Red Wings, PattU, Wolves, Patriots
Kai on automaatti?:D Muuten voi mahdollisesti olla kytkin kovilla rasituksilla..
Manuaali "tietysti". Toki on tiedossa tämä(kin) riski, mutta kuluva osahan se kytkin on, eikä koskaan ole varmuutta millaisia "kytkimen polttajia" auton historiasta löytyy. Oma kokemus on, että enemmän ne "eläkeläisen kauppakassit" saa tuola liikenteessä runtua kuin autokoulun autot...

Perus kytkinpaketin remontti manuaaliin ei kyllä onneksi ole mikään autoilubudjettia kaatava remontti. VAG manuaaliloota on kuitenkin melko varma kampe eli mahdollinen dsg-vaihteiston tai sen kaksoiskytkimen remontti olisi budjetin kannalta paljon isompi riski.

Auton varustelista oli minulle huomattavasti suurempi plus kuin yksittäisen kuluvan osan mahdollinen remontti on miinus. Löytyy adaptiivinen vakkari, webasto kauko-ohjauksella ja ajastimella, pysäköintitutkat, adaptiiviset ajovalot, avaimeton kulku ja käynnistys, sadetunnistin, monitoimiohjauspyörä jne. Niin ja tietysti bluetooth puhelimelle mikä on mk7 golfiin edelleen ollut lisävaruste...
 

Artyukhin

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Manuaali "tietysti". Toki on tiedossa tämä(kin) riski, mutta kuluva osahan se kytkin on, eikä koskaan ole varmuutta millaisia "kytkimen polttajia" auton historiasta löytyy. Oma kokemus on, että enemmän ne "eläkeläisen kauppakassit" saa tuola liikenteessä runtua kuin autokoulun autot...
Joo, kyllä ehkä eläkeläiset enemmän kytkintä luistattaa. Oikein kuulee kun kävellen keskustassa käymässä ja eläkeläinen lähtee kytkin luistatuksella liikkeelle
 

Ruutiveijari

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Joko on jatkislaisilla kesärenkaita alla? Jos ei, missä vaiheessa ajattelitte vaihtaa?

Oma tähtäin vaihtamiselle on pääsiäisen jälkeen. Viikonloppuna vähän pidempi road trip, joten sen menen vielä kitkoilla, mutta ensi viikosta alkaen luotan Helsingissä teiden olevan sopivassa kunnossa kesärenkaille.
 

Peltinen

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Pääsiäisenpyhinä menee kesärenkaat vaihtoon. Kymmenen päivän ennuste näyttää scorchiota ja nyt on hyvä aika vaihtaa. Olisi voinut periaatteessa vaihtaa jo viime viikonloppuna, mutta silloin vielä tälle päivälle näkyi ennusteessa lumihiutaleita.
 

Glove

Jäsen
Joko on jatkislaisilla kesärenkaita alla? Jos ei, missä vaiheessa ajattelitte vaihtaa?

Oma tähtäin vaihtamiselle on pääsiäisen jälkeen. Viikonloppuna vähän pidempi road trip, joten sen menen vielä kitkoilla, mutta ensi viikosta alkaen luotan Helsingissä teiden olevan sopivassa kunnossa kesärenkaille.
Vappunahan nuo on perinteisesti tullut vaihdettua.
 
Suosikkijoukkue
HIFK
Eilen tuli vaihdettua kesärenkaat alle (tai anteeksi, liike vaihtoi) ja tänään oli jo koko työmatkan verran motarillakin kesänopeusrajoitukset.
Kyllähän tässä kelpaa!

Ainoa huoli on kesärenkaiden kunto, joissa nyt enää mittailuiden jälkeen sellainen 4mm pintaa. Ajaahan noilla toki vielä, mutta ei kyllä silti kiinnosta sakkorajaan asti ajella, kun omasta turvallisuudesta kuitenkin välittää.

Eiköhän nuo uudet renkaat tule netistä ostettua. Halvimpia linglongeja sun muita en huoli, mutta toisaalta ei viitsi kalleimpiakaan ostaa. Täytyy jotkut keskihintaiset a'la 500-600e sarja katsella.

Suosituksia nettikaupoista?

Näitähän näyttää riittävän, enkä itseasiassa ole kertaakaan elämäni aikana renkaita ostanut ja kuitenkin tässä reilut 10v. aktiivisesti omalla autolla ajellut. Aina vaihtanut sopivasti uuteen, jossa pintaa on kumeissa ollut, paitsi nyt tässä nykyisessä kesärenkaiden suhteen.
 

Temptation

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Linglongit ja nankangithan ei ole varsinaisesti edes niitä halvimpia vaihtoehtoja, vaan lähempänä keskikastia. Oma kokemus tosin vuodelta 2018, kun edellisen kerran olin itse rengaskaupoilla ja haettu koko vaatimaton 275/30 19, jotka maksoi laatuvalmistajilla sen 300e, halpikset alta 100 ja nuo yllämainitut sitten luokkaa 150.

Päädyin silloin Nankangeihin, ulkomuistista NS-20, enkä kyllä pettynyt. Hinta-laatusuhteeltaan erinomaiset, enkä havainnut kahden ajetun kauden aikana ongelmia. Toki tässä mentiin hieman säästömielessä, ja rengaskoon ollessa säädyllinen/normaali 17, en ehkä viitsisi säästellä.
 

smugu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hifk
Eilen tuli vaihdettua kesärenkaat alle (tai anteeksi, liike vaihtoi) ja tänään oli jo koko työmatkan verran motarillakin kesänopeusrajoitukset.
Kyllähän tässä kelpaa!

Ainoa huoli on kesärenkaiden kunto, joissa nyt enää mittailuiden jälkeen sellainen 4mm pintaa. Ajaahan noilla toki vielä, mutta ei kyllä silti kiinnosta sakkorajaan asti ajella, kun omasta turvallisuudesta kuitenkin välittää.

Eiköhän nuo uudet renkaat tule netistä ostettua. Halvimpia linglongeja sun muita en huoli, mutta toisaalta ei viitsi kalleimpiakaan ostaa. Täytyy jotkut keskihintaiset a'la 500-600e sarja katsella.

Suosituksia nettikaupoista?

Näitähän näyttää riittävän, enkä itseasiassa ole kertaakaan elämäni aikana renkaita ostanut ja kuitenkin tässä reilut 10v. aktiivisesti omalla autolla ajellut. Aina vaihtanut sopivasti uuteen, jossa pintaa on kumeissa ollut, paitsi nyt tässä nykyisessä kesärenkaiden suhteen.
Äkkiseltään väittäisin, että kovin isoa alennusta et jostain Continentalin sarjasta saa netistä tilattuna ja erikseen asennus ostettuna versus, että kilpailutat liikkeiden välillä suoraan sen saman sarjan ja kysyt siihen tarjouksen asennuksineen.
 

doppelgänger

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK
Nyt on kaupat tehty vuoden 2020 Volvo v60 t6 twe pirssistä ja ensimmäinen pidempi siivu takana. On kyllä hieno auto ja taas hyppy modernimpaan 2016 Audin jäljiltä. Varsinkin adaptiivinen vakkari ja kaistavahti toimii huomaamattomasti. Sähköajoa vielä ei yhtä akullista enempää ole joten siitä pitää kokemuksia vielä kerätä.
 

Jani82

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa, KuPS, Detroit Red Wings, Arsenal FC
Äkkiseltään väittäisin, että kovin isoa alennusta et jostain Continentalin sarjasta saa netistä tilattuna ja erikseen asennus ostettuna versus, että kilpailutat liikkeiden välillä suoraan sen saman sarjan ja kysyt siihen tarjouksen asennuksineen.
Riippuu siitä otatko vanhaa Dot:a vai et eli toisin sanoen, otatko renkaita joita ei saisi enää rengasliikkeisiin vai uusia. Noista vanhalla dot:lla eli valmistusviikolla olevia renkaita voi saada merkittävästi halvemmalla kuin uusia. Mutta niiden käyttö vuodet on samassa suhteessa pienemmät kun kumiseos on jo vanhaa käyttöön otettaessa.
 

smugu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hifk
Riippuu siitä otatko vanhaa Dot:a vai et eli toisin sanoen, otatko renkaita joita ei saisi enää rengasliikkeisiin vai uusia. Noista vanhalla dot:lla eli valmistusviikolla olevia renkaita voi saada merkittävästi halvemmalla kuin uusia. Mutta niiden käyttö vuodet on samassa suhteessa pienemmät kun kumiseos on jo vanhaa käyttöön otettaessa.
Miks mä muistaisin, että monessakin artikkelissa on todettu, että sillä ei olisi väliä onko tuoretta paistoerää vaiko vuoden vanhaa. Rengasliikkeetkin monesti saattavat saada vajaa vuosi sitten paistettua rengasta. Ilmeisesti alkaa kunnolla kuivumaan vasta kun sillä aletaan ajamaan.
 

Vahva tunne

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Kyllä ei yhtään helpota Opelin omistajuus. Nyt alkanut ilmoitella awd:n huollosta. Netistä kattelin kommentteja, vaihtelevat jostain konsolin vaihdosta laitepäivitykseen. Reilusta 3000:sta nollaan euroon. Välissä kommentit mitään tekemättömyydestä.
Mää luulin, että vaan ranskalaisten sähköt on perseestä. Opel on länsimaailman mosse. Saatana.
 

Shakey

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Kyllä ei yhtään helpota Opelin omistajuus. Nyt alkanut ilmoitella awd:n huollosta. Netistä kattelin kommentteja, vaihtelevat jostain konsolin vaihdosta laitepäivitykseen. Reilusta 3000:sta nollaan euroon. Välissä kommentit mitään tekemättömyydestä.
Mää luulin, että vaan ranskalaisten sähköt on perseestä. Opel on länsimaailman mosse. Saatana.
Entinen työkaverini sen jo tiesi: kaikista autoista tulee vanhana Opeleja. Ei ollut hän kovin tyytyväinen Opelin omistaja.
 
Suosikkijoukkue
Reilu peli ja Putinin vastaisuus
Entinen työkaverini sen jo tiesi: kaikista autoista tulee vanhana Opeleja. Ei ollut hän kovin tyytyväinen Opelin omistaja.
Taitaa olla nykyään niin, että Opelit ovat jo uutena Peugeoteja.
Itselläni on vanha Opel, ja on kyllä ollut suhteellisen luotettava peli. Toki ecu ja bensapumppu jättäneet välille, mutta muuten harmiton ja kiva ajella. Matkaakin on jo taitettu yhdessä 130tkm. Mittarissa nyt 258 ja tavoite asetettu kohti 300:aa. Toivottavasti ei kuitenkaan ennen vuotta 2025.

Olen kelannut, että auton hankintahinnan kustannus oman omistajuuden aikana saa olla korkeintaan 100€/kk. Nyt Opelin tuo kulu on vähän yli 30€. Euron päivä. Käsittämättömän vähän.
Hankintahinta / ajettu kilometri on alle 0,015€! Käytännössä siis ilmainen auto.
 

Jani82

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa, KuPS, Detroit Red Wings, Arsenal FC
Miks mä muistaisin, että monessakin artikkelissa on todettu, että sillä ei olisi väliä onko tuoretta paistoerää vaiko vuoden vanhaa. Rengasliikkeetkin monesti saattavat saada vajaa vuosi sitten paistettua rengasta. Ilmeisesti alkaa kunnolla kuivumaan vasta kun sillä aletaan ajamaan.
Vuodella ei ole vaikutusta mutta nuo ale-erät ovat lähes poikkeuksetta sellaista kolmesta-viiteen vuotta vanhaa rengasta, silloin aletaan puhumaan siitä vanha dot renkaasta. Vuoden vanha on vielä uutta dot:a ja sitä toimitettaan liikkeisiin kun mitään muuta ei ole valmistajalla tai maahantuojalla saatavissa. Varastointi, ajaminen kaikki vaikuttaa, mutta jos rengas on jo käyttöön otettaessa vanha niin vaikutus on merkittävästi isompi.
Talvirenkaissa tämä korostuu, koska kumiseos on pehmeämpää kuin kesärenkaissa ja kumi menettää niitä joustavuus ominaisuuksia ensimmäisenä.
 

Jani82

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa, KuPS, Detroit Red Wings, Arsenal FC
Linglongit ja nankangithan ei ole varsinaisesti edes niitä halvimpia vaihtoehtoja, vaan lähempänä keskikastia. Oma kokemus tosin vuodelta 2018, kun edellisen kerran olin itse rengaskaupoilla ja haettu koko vaatimaton 275/30 19, jotka maksoi laatuvalmistajilla sen 300e, halpikset alta 100 ja nuo yllämainitut sitten luokkaa 150.

Päädyin silloin Nankangeihin, ulkomuistista NS-20, enkä kyllä pettynyt. Hinta-laatusuhteeltaan erinomaiset, enkä havainnut kahden ajetun kauden aikana ongelmia. Toki tässä mentiin hieman säästömielessä, ja rengaskoon ollessa säädyllinen/normaali 17, en ehkä viitsisi säästellä.
No jos näkee niitä premium renkaita ja noita Kiinan ihmeitä vierekkäin niin ero alkaa olla selvempi.
Pelkästään laittamalla neljä rengasta päällekkäin näiden Kiinan ihmeiden kasojen koko vaihtelee merkittävästi enemmän kuin premium merkkien. Eli siinä valmistus laadussa on oikeasti eroja millä muotilla ja missä erässä rengas on paistettu.
Toki jos kilometrejä ei tule paljoa ja ei ole väliä milloin on perillä niin kiinalaiset ovat hyvä vaihtoehto. Turvallisuuden ja kulutuksen kannalta ne eivät sitä ole.
 
Suosikkijoukkue
Reilu peli ja Putinin vastaisuus
Vuodella ei ole vaikutusta mutta nuo ale-erät ovat lähes poikkeuksetta sellaista kolmesta-viiteen vuotta vanhaa rengasta, silloin aletaan puhumaan siitä vanha dot renkaasta. Vuoden vanha on vielä uutta dot:a ja sitä toimitettaan liikkeisiin kun mitään muuta ei ole valmistajalla tai maahantuojalla saatavissa. Varastointi, ajaminen kaikki vaikuttaa, mutta jos rengas on jo käyttöön otettaessa vanha niin vaikutus on merkittävästi isompi.
Talvirenkaissa tämä korostuu, koska kumiseos on pehmeämpää kuin kesärenkaissa ja kumi menettää niitä joustavuus ominaisuuksia ensimmäisenä.
Käsittääkseni vähän sekin merkitsee, mitkä renkaat ovat kyseessä.
Kitkojen elinkaari lienee lyhin.

Tässä muutaman vuoden olen ostellut pääasiassa käytettyjä renkaita (näissä on oltava tarkkana ettei ryhdy varastettuun) ja kyllä noita paistopäiviä siinä aika tarkkaan saa pohtia. Tällä strategialla olen huomannut olevan henkisesti helpompaa olla ajamatta renkailla "niin pitkään kuin se on laillista". Menetän sekä renkaan parhaat että huonoimmat päivät.

Mutta kuten ihan kaikessa turvallisuushommassa, olennaisinta on oma ajotapa, ja siihen se suurin huomio.
 

Jani82

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa, KuPS, Detroit Red Wings, Arsenal FC
Käsittääkseni vähän sekin merkitsee, mitkä renkaat ovat kyseessä.
Kitkojen elinkaari lienee lyhin.

Tässä muutaman vuoden olen ostellut pääasiassa käytettyjä renkaita (näissä on oltava tarkkana ettei ryhdy varastettuun) ja kyllä noita paistopäiviä siinä aika tarkkaan saa pohtia. Tällä strategialla olen huomannut olevan henkisesti helpompaa olla ajamatta renkailla "niin pitkään kuin se on laillista". Menetän sekä renkaan parhaat että huonoimmat päivät.

Mutta kuten ihan kaikessa turvallisuushommassa, olennaisinta on oma ajotapa, ja siihen se suurin huomio.
Ei sinänsä juurikaan eroa kitkalla ja nastalla, itseasiassa nastan ominaisuudet heikentyvät enemmän jos nastojen määrä vaihtelee renkaiden välillä tai nastat ovat kuluneet. Kitkoissa vastavaa ei ole, toki premium merkeissä myös ne nastarenkaat ovat enemmän tai vähemmän myös kitkoja, jolloin nastojen puuttuminen ei ole yhtä iso asia kuin halpisrenkaissa.

Kulutuspinta säilyy monesti noissa halvemmissa pitkään, mutta ei niissä silloin paljoa pitoa ole alussakaan.
Toki se on aina se olennainen asia, mutta jos välineet eivät mahdollista turvallista ajamista niin ei ajotapakaan auta, kuten Suomen talveen näitä keski-euroopan kitkoja ostavat.
 
Viimeksi muokattu:

Peltinen

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Kitkoissa vastavaa ei ole, toki premium merkeissä myös ne nastarenkaat ovat enemmän tai vähemmän myös kirjoja, jolloin nastojen puuttuminen ei ole yhtä iso asia kuin halpisrenkaissa.

Itsellä neljä vuotta vanhat kitkat kovettuivat sellaisiksi kusiluistimiksi, että piti vaihtaa vaikka pintaa olisi riittänyt vaikka kuinka pitkään. Ainakin vähillä kilometreillä nastat pysyvät pidempään ajokelpoisina.
 
Suosikkijoukkue
Reilu peli ja Putinin vastaisuus
Itsellä neljä vuotta vanhat kitkat kovettuivat sellaisiksi kusiluistimiksi, että piti vaihtaa vaikka pintaa olisi riittänyt vaikka kuinka pitkään. Ainakin vähillä kilometreillä nastat pysyvät pidempään ajokelpoisina.
Tämö käsitys itsellänikin on. Sitten oli yhdet Hakkapeliitat, joilla mentiin ja mentiin, kunnes hyvin nopeasti pito heikkenikin. En tiedä miksi se loppusuora oli niin lyhyt.
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Onko kokemuksia, kuinka herkästi poliisi puuttuu peliin, jos lätkäisee rekkarikilpien sinisen EU-merkin päälle vastaavan mustavalkoisen? Sopisi auton pirtaan tuo väritys erinomaisesti, mutta viitsi tappelua järjestää asiasta.
 

Outsider

Jäsen
Onko kokemuksia, kuinka herkästi poliisi puuttuu peliin, jos lätkäisee rekkarikilpien sinisen EU-merkin päälle vastaavan mustavalkoisen? Sopisi auton pirtaan tuo väritys erinomaisesti, mutta viitsi tappelua järjestää asiasta.
Hae suoraan vanhanmalliset kilvet ilman fin-tunnusta, niin sitten ei ainakaan ole kenelläkään mitään sanomista.
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Hae suoraan vanhanmalliset kilvet ilman fin-tunnusta, niin sitten ei ainakaan ole kenelläkään mitään sanomista.
Jostain syystä en edes ajatellut tuon olevan enää mahdollista. Vaan täytynee hakea, jahka ehtii, nuo menisi värimaailmaan ilman tuninkia.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös