Autoiluketju

  • 2 763 672
  • 17 510

HokiJone

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät
Miksikä ei ranskalaista?

Esimerkiksi minä. Auto on Citroen DS4, ja olen ollut siihen tyytyväinen.

Lausahdukseni oli 95%:sti sarkasmia. Mutta kuten täällä monesti on osuvasti myös sanottu, että auton ostaminen on lähes aina tunnepohjalta ja autokuumeen kourissa tehtyä, niin en tiedä missä maailmassa päätyisin Sitikan tai Rellun ostamaan. Jotakin siinä vaan on - ja tiedän, jotain tupakkipaikan juttuja lähtökohtaisesti. En kylläkään polta, enkä ole tehtaalla töissä.
 

444

Jäsen
Onko monelle ylipäätään mitään merkitystä, mikä brändi ja minkä näköinen auto alla? Varmaan kuitenkin valtaosa vain liikkuu paikasta a paikkaan b, sen kummemmin arvottamatta kulkemisen katu-uskottavuutta.
Brändillä ei niinkään, ulkonäöllä sen sijaan on suurikin merkitys. Ei siksi, että muut tykkäisivät, vaan siksi, että sen tulee miellyttää omaa silmää. Sisäpuolelta sitä harvoin näkee, mutta valtaosan ajasta auto tönöttää tuossa talon edessä paraatipaikalla. En mä siinä ihan mitä hyvänsä haluaisi katsella.
Kilometrejä tulee tänä vuonna kertymään n. 45000, joten ajotuntuma ja tietyt lisävarusteet ovat sellaisia, joista en suostu tinkimään. V60, A5, Superb ja nykyinen E-sarjalainen täyttävät omalta osaltani kriteerit. Huoltojen ajan olleista sijaisautoista ei voi sanoa parhaalla tahdollakaan samaa. Ovat toki uutena myös täysin toisen hintaluokan autoja ja ovat ajaneet sen ihan pakollisen asiansa, mutta ei nyt äkkiseltään tulisi mielenkään taittaa näitä metrejä Corollalla, Qashqailla tai Citigolla. Infernaalinen rengasmelu, istuimet puupenkin mukavuudella ja musiikki 1€ hintaisista peltipurkeista ulos. Ajoergonomia luokkaa ”et ole tosissasi” ja ylipäänsä kaikki säädettävyys minimissään.
Toki omat vaatimukset ovat myös sellaisia, ettei tarvitse kuvitellakaan ostavansa uutta, vaan katse kääntyy aina 2-5 vuotta vanhoihin malleihin. Mitään muita ongelmia näiden kanssa ei ole ollut pois lukien Superbin adaptiivinen vakkari, jota ei koskaan saatu sellaiseen kuntoon, että pysyisi päällä koko ajon ajan lämpötilasta riippumatta. Jotainhan se indikoi myös ko. automallien luotettavuudesta ja laadusta, mutta ei brändin laadusta, koska näiltäkin tulee linjastolta ulos melkoista tuubaa toisinaan. On tosin ymmärrettävä, että jos saman valmistajan automalli B maksaa uutena 60k€ ja automalli U 20k€, niin myös laadussa on väkisinkin eroa.
 

SamSpade

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ikurin Vire
@sampio Jotain rotia nyt noihin juttuihin. Skoda ja laatu eivät mahdu samaan lauseesen, ellei puhuta äärimmäisen huonolaatuisista tuotteista. Skoda on premiumin vastakohta ja myös tekninen kestävyys on huonoimman kymmenyksen joukossa. Tämä lohkaisusi menee sinne top 3 älyttömyyksiin mitä olet palstalle kirjoitellut.
Oma Superb taitaa sitten olla maanantaikappale kun 4 vuodessa 100tkm aikana ei ainuttakaan vikaa. Ei edes tuo kirottu, kuiva 7 portainen DSG-laatikko ole jättänyt tielle. Aika lailla samoilla linjoilla kollegoiden Skodat, joilla innokkaimmat ehtivät ajaa 200tkm 4 vuodessa. Taitaa yli 20 olla firmassa käytössä, eikä kenelläkään ole isompia vikoja ollut.
 

Jani82

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa, KuPS, Detroit Red Wings, Arsenal FC
Olosuhteiden pakosta tojotalla. Rahat meni kämppään, niin piti saada joku auto.

Autolehtiä vuosikaudet luin ja sieltä selvisi hienosti lukuisat kalliit ongelmat vageissa. Jakopää-, männät-, dsg-vaihteisto- ja ruosteongelmat suutin- ja sähkövikojen lisäksi, joten muualtakin huonosta laadusta kuullut kuin tutuilta. Niin joo ja sitten ne päästöhuijaukset vielä edellisten lisäksi.
No toyota ei ole kyllä ainakaan sen parempi. Niin "löysä" ajettava, että ratista pitää kokoajan pitää kiinni.

No DSG-vaihteistolla tullut ajettua nyt useammalla eri autolla yli 300000 km ja missään ei ole sen suhteen tullut ongelmia.
Se oli vain se yksi mallisarja toisin kuin esimerkiksi toyotan turvatyyny ja turvavyö ongelmat, jotka olivat useammassa mallissa ja todellakin ne olivat vikoja turvavarusteissa jolloin kyseessä on vakavavika.
Enkä kyllä noista muista ongelmista ole kuullut edes katsastuskonttorin suunnalta.

Päästöhuijaus oli mitä oli mutta samoja juttuja oli kaikilla muillakin valmistajilla VW-konserni oli ainut, joka maksoi siitä edes jotain tosin Suomessa korvaukset olivat mitättömiä verrattuna muuhun eurooppaan.
 

benicio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hallitseva
Olen minäkin käynyt koeajamassa Skodaa. Olin nuori ja tarvitsin ne (säästyneet) rahat. EI tullut kauppoja kuitenkaan.
Olen mielipiteeni näistä kulkineista tuonut ilmi jo aiemmin, joten en lähde sinne, vaan kehun VW-konsernin insinöörejä ja/tai markkinointikoneistoja. Eli joko ne autot on onnistuttu teknisesti ja varustelun puolesta ym suunnittelemaan ja hinnoittelemaan fantastisesti suomalaisten tarpeisiin, ja/tai sitten mielikuvamarkkinointi tms on onnistunut hienosti, jos ihmisille on pystytty luomaan vaikutema että Skoda on kaikista maailman autoista se, joka ainoana täyttää kaikki halutut kriteerit. No ehkä passatti myös.
 
Viimeksi muokattu:

finnjewel

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät, KooKoo, KPL, Special Snowflakes HC
Minä ostin nykyisen autoni pääkriteerinä se, että siinä olisi mahdollisimman vähän vikoja, automaattivaihteisto ja ilmastointi. Olin lopen kyllästynyt edellisen kulkuvälineen (A-sarjan MB) jatkuviin ja kalliisiin korjauksiin.
Valinta taisi onnistua, sillä ensimmäiset 7 vuotta on nyt mennyt vain määräaikaishuolloilla. Auton merkin olen jossain ketjussa maininnut, mutta harmaa japanilainen se on.
 

Leon

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Liverpool, HIFK
Yhdelläkään mun tutulla ei ole ollut mitään vikaa Skodissaan. Joukossa on merkkiuskollisiakin. Skodat ovat luotettavimmassa kymmenyksessä, googlatkaa vaikka, mot. Mulla on ollut kaksi ranskalaista. Ei kahta kolmannetta, saatan sortua siis vielä kerran. Niissä on jotain vänkää.
 

SamSpade

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ikurin Vire
Työsuhdeauto lähti sitten tilaukseen. Skoda Octanvia sedan. Style varustuksella ja oikeastaan kaikki mahdolliset lisävarusteet ruksittuna mukaan kuten tuulilasinäyttö jne. Koneeksi valikoitui 150hv 1.5 bensa eTEc kevythybridi ja DSG automaatti. Toimitusaika vaatimaton 10 kuukautta...
 

Kurt

Jäsen
Suosikkijoukkue
KooKoo, sympatiat HIFK
Ehkä vähän tyhmä kysymys, mutta pakko kysyä kun en ihan selkeää vastausta ole löytänyt mistään. Asia siis liittyy diesel-autoihin ja tuohon adblue-litkuun. Tuo litkuhan jäätyy -11 asteessa. Pumpussa ja letkuissa on jotain lämmitystä, joten kesken ajon tuo jäätyminen ei varmastikaan tapahdu, vaikka pohjoiseen ajellessa lämpö viilenisi reilusti alle jäätymispisteen, ja auton sammuttaessa käsittääkseni pumpun ja letkujen pitäisi tyhjentyä, jotta nuo eivät jäädy yöllä.

Mutta mitä tapahtuu, jos auto on yön yli 20 asteen pakkasessa ja litku jäätyy säiliöön? Eli kun starttaa auton ja litku on jäässä. Onko niin, että voi ajella ihan normaalisti, mutta tuo adblue-toiminta on pois käytöstä ja päästöt ovat vähän korkeammat, kunnes tuo aine sulaa tankissa ja toiminto lähtee käyntiin. Joku varoitusvalo varmasti syttyy heti startatessa tuohon adbluehun liittyen, vai syttyykö?
 
Viimeksi muokattu:

Jani82

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa, KuPS, Detroit Red Wings, Arsenal FC
Ehkä vähän tyhmä kysymys, mutta pakko kysyä kun en ihan selkeää vastausta ole löytänyt mistään. Asia siis liittyy diesel-autoihin ja tuohon adblue-litkuun. Tuo litkuhan jäätyy -11 asteessa. Pumpussa ja letkuissa on jotain lämmitystä, joten kesken ajon tuo jäätyminen ei varmastikaan tapahdu, vaikka pohjoiseen ajellessa lämpö viilenisi reilusti alle jäätymispisteen, ja auton sammuttaessa käsittääkseni pumpun ja letkujen pitäisi tyhjentyä, jotta nuo eivät jäädy yöllä.

Mutta mitä tapahtuu, jos auto on yön yli 20 asteen pakkasessa ja litku jäätyy säiliöön? Eli kun starttaa auton ja litku on jäässä. Onko niin, että voi ajella ihan normaalisti, mutta tuo adblue-toiminta on pois käytöstä ja päästöt ovat vähän korkeammat, kunnes tuo aine sulaa tankissa ja toiminto lähtee käyntiin. Joku varoitusvalo varmasti syttyy heti startatessa tuohon adbluehun liittyen, vai syttyykö?
Siellä tankissa on lämmitysvastus eli tuon ei pitäisi päästä jäätymään ellei vastus sitten hajoa.
Eli ei pitäisi olla mitään huolta jos auto toimii normaalisti.
 

benicio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hallitseva
@Kurt @Jani82 Niin siis luulisin että vastaus kysymykseen on, että adblue ei ole kovalla pakkasella heti käynnistyksen yhteydessä käytössä, vaan vasta kun vastukset sen sulattavat. En osaa sanoa että puhutaanko sekunneista vai minuuteista, auto varmaan kuitenkin toimii normaalisti ja kuljettajalle tuosta ei varmaan tule edes ilmoitusta kun toimii kuitenkin ns suunnitellusti.
 

Zamboni

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Muistaakseni työkonepuolella, jossa on käytännössä vastaavat systeemit puhuttiin noin 10-20 minuutin sulatusajasta riippuen kuinka kylmää pihalla on. Ja juuri noin se menee, että alkuun järjestelmä ei ole päällä ja sen ajan sinä syntinen kuljettaja tunnet harteillasi vastuun planeetan ilman pilaamisesta!
 

Vahva tunne

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Sinulla näyttäisi olevan tästä asiasta aika vahva tunne?
No mulla oli rellu jossa polttoainepumpou petti moottoritien ylämäessä ohituksessa. Auto sammui, onneksi sain liikkeestä käyntiin. Oli pumpun hammasrattaat sökönä, joten sikäli ei sähkövika. Vaan 600 maksoi vaihto. 30 sentin rattaan takia.
Sitten hommasin 308 pökötin,pökötti sammui ohituksessa, antipollution ilmoitus. Huoltofirma sanoi, että vaihdetaan ohjausyksikkö. Kysyin, että silläkö sitten paranee. Vastasi, ettei varmaa, mutta vaihdetaan sitten lisää osia! Ei vaan perse kestä noita, mää oon köyhä työläinen.
Kyllä vaan japanialainen osaa sähköt, vielä tänäänkin.
 

444

Jäsen
No mulla oli rellu jossa polttoainepumpou petti moottoritien ylämäessä ohituksessa. Auto sammui, onneksi sain liikkeestä käyntiin. Oli pumpun hammasrattaat sökönä, joten sikäli ei sähkövika. Vaan 600 maksoi vaihto. 30 sentin rattaan takia.
Sitten hommasin 308 pökötin,pökötti sammui ohituksessa, antipollution ilmoitus. Huoltofirma sanoi, että vaihdetaan ohjausyksikkö. Kysyin, että silläkö sitten paranee. Vastasi, ettei varmaa, mutta vaihdetaan sitten lisää osia! Ei vaan perse kestä noita, mää oon köyhä työläinen.
Kyllä vaan japanialainen osaa sähköt, vielä tänäänkin.
Mulla on porsinut bensapumppu neljästi ruotsalaisesta autosta. Parin kuukauden sisään kaksi, eri autoista, saman merkkisistä. Jälkimmäisestä vielä kahdesti uudestaankin. Eivät ymmärrä ruotsalaiset sähköjen päälle ollenkaan.
 

Leon

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Liverpool, HIFK
Eiks kannattais kuitenkin suhtautua merkkeihin tilastojen eikä omien maanantaikappaleiden tai tutun kavereiden huhujen perusteella? Netin dissaajista puhumattakaan.
 

benicio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hallitseva
Mulla on porsinut bensapumppu neljästi ruotsalaisesta autosta.
Minulla ei ole porsinut ruotsalaisesta bensapumppu ikinä. Olen tosin ajanut varapumppu takaluukussa yli 200tkm ja mielikuvaharjoitellut vaihtoa tien päällä säännöllisesti.
 

V-G-

Jäsen
Suosikkijoukkue
NHL, 50+1
Prince-moottorit nyt ovat monellakin tapaa aivan kamalia vikapesiä, ja tuo bensapumpun pettäminen on vain se kaikkein yleisin tyyppivika. On muuten sama moottori myös Bemarin pikkubensoissa, koska Princet tehtiin PSA-BMW -yhteistyössä. (BMW on saksalainen). Muistaakseni tuo pumppu oli joku karvalakkiversio vanhan moottorin Boschin pumpusta.

Mutta yhtä kaikki, älkää vältelkö ranskalaisia, vältelkää Princeä.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös