Mainos
  • Joulurauhan julistus
    Huomenna, jos Moderaattorit suovat, on meidän Jatkoajan armorikas joulupäivä; ja julistetaan siis täten yleinen joulurauha, kehottamalla kaikkia tätä palstaa asiaankuuluvalla kirjoittelulla täyttämään sekä muutoin hiljaisesti ja rauhallisesti käyttäytymään sillä se, joka tämän rauhan rikkoo ja joulurauhaa jollakin laittomalla taikka sopimattomalla kirjoituksella häiritsee, on raskauttavien asianhaarain vallitessa syypää siihen rangaistukseen, jonka Moderaattorit ja säännöt kustakin rikoksesta ja rikkomuksesta erikseen säätävät.

    Toivotamme kaikille Jatkoajan kirjoittajille sekä lukijoille Hyvää Joulua ja Onnellista Uutta Vuotta 2025.

Autoiluketju

  • 3 336 076
  • 19 049

adolf

Jäsen
Suosikkijoukkue
Leijonat & Haminan Palloilijat
Mikähän mahtaa autossa olla vialla?

Jostain auton etupäästä kuuluu tuollaisilla 30-50 km/h nopeuksilla sellaista hiljaista, mutta kuitenkin ihan selvästi kuultavaa nakutusta. Ääni häviää kuitenkin melko nopeasti tuosta kovemmilla nopeuksilla, ja esimerkiksi moottoritiellä ei kuulu yhtään mitään. Sillä ei tunnu olevan tuon äänen kuulumiseen merkitystä, että painaako kaasua vai ei.

Hyundai i30, vm. 2015 ajettu 120t.
 

Temptation

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Mikähän mahtaa autossa olla vialla?

Jostain auton etupäästä kuuluu tuollaisilla 30-50 km/h nopeuksilla sellaista hiljaista, mutta kuitenkin ihan selvästi kuultavaa nakutusta. Ääni häviää kuitenkin melko nopeasti tuosta kovemmilla nopeuksilla, ja esimerkiksi moottoritiellä ei kuulu yhtään mitään. Sillä ei tunnu olevan tuon äänen kuulumiseen merkitystä, että painaako kaasua vai ei.

Hyundai i30, vm. 2015 ajettu 120t.
Lähtisin ihan ensiksi kaivelemaan pikkukivet renkaista ja katsomaan vaikuttiko mitenkään. Kovemmissa nopeuksissa niiden ääni häviää taustameluun, mutta hitailla nopeuksilla kuuluu selvästi.
 

Zamboni

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Kokeile ajaa parkkipaikalla tiukkaa ympyrää molempiin suuntiin muuttuuko ääni verrattuna suoraan ajaessa. Vetonivel kun tulee aina ensimmäisenä mieleen tuollaisesta kuvauksesta.
 

MT Corso

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät
Minkälaista käyttöautoa palstan autoviisaat suosittelisivat seuraavilla spekseillä:

- Hintaluokka 10-20k.
- Ajoa arviolta 10-15tkm vuodessa, josta suuri osa lyhyttä kaupunkiajoa. Satunnaisia pidempiä reissuja.
- Edulliset käyttökustannukset etusijalla, mutta ei liikaa laadusta ja mukavuudesta tinkimällä. Jonkunlainen kompromissi siis.
- Automaattivaihteisto.
- Farkku tai SUV.

Volvo V60 twin engine kiinnostaa, mitenhän tuo käyttövoimavero menee noissa diesel/sähköhybrideissä?
 

Shardik

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, Avs, Mestis
Autoa päivitellään ja vahvoina vaihtoehtoina on VW Golf Variant 1,0/1,5 l TSI-bensakoneella. Vm 2018-2019, ajettu 65-75 tkm. Onko näistä koneista/autoista kokemuksia/ajatuksia palstalaisilla?
 

Veijari

Jäsen
Minkälaista käyttöautoa palstan autoviisaat suosittelisivat seuraavilla spekseillä:

- Hintaluokka 10-20k.
- Ajoa arviolta 10-15tkm vuodessa, josta suuri osa lyhyttä kaupunkiajoa. Satunnaisia pidempiä reissuja.
- Edulliset käyttökustannukset etusijalla, mutta ei liikaa laadusta ja mukavuudesta tinkimällä. Jonkunlainen kompromissi siis.
- Automaattivaihteisto.
- Farkku tai SUV.

Volvo V60 twin engine kiinnostaa, mitenhän tuo käyttövoimavero menee noissa diesel/sähköhybrideissä?
Eikös noissa diesel-hybrideissä ole luokkaa kymmenkertainen käyttövoimavero verrattuna saman kokoiseen bensa-hybridiin?

edit. tuossa ainakin yksi juttu töpselidiesel vs. töpselibensa: TM:n laskelma paljastaa: Ladattavaa dieseliä rangaistaan nyt lähes kymmenkertaisella käyttövoimaverolla
 
Suosikkijoukkue
Chelsea FC
Autoa päivitellään ja vahvoina vaihtoehtoina on VW Golf Variant 1,0/1,5 l TSI-bensakoneella. Vm 2018-2019, ajettu 65-75 tkm. Onko näistä koneista/autoista kokemuksia/ajatuksia palstalaisilla?

Noilla kriteereillä löydät hyvän käyttöauton valikoimasta, toki kannattaa sellainen etsiä, missä on varusteena esim. dynaamiset LED ajovalot jne. Tässä nopealla selauksella auto OK varusteilla, mutta webasto puuttuu: https://www.nettiauto.com/volkswagen/golf/12908478

Ja etsisin 110kw versiota tuosta 1.5:sta, jos siihen moottorivalintaan päädyt. Siitä löytyy vähän enemmän potkua kuin 96kw versiosta. Hintahaitari on iso.
 

SamSpade

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ikurin Vire
Autoa päivitellään ja vahvoina vaihtoehtoina on VW Golf Variant 1,0/1,5 l TSI-bensakoneella. Vm 2018-2019, ajettu 65-75 tkm. Onko näistä koneista/autoista kokemuksia/ajatuksia palstalaisilla?
Itselläni on työsuhdeautona 2018 Skoda Superb 1.5 TSI 110kW ja ajettu vajaa 100tkm. Ei mitään moitittavaa, riittää ok tuonkin kokoisessa autossa. Moottorin ja DSGn kanssa ei mitään ongelmia. Ei syö öljyä, eli ei tarvi lisätä huoltojen (30tkm) välissä.
 

MikGo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Oulun Kärpät, Leijonat
Minkälaista käyttöautoa palstan autoviisaat suosittelisivat seuraavilla spekseillä:

- Hintaluokka 10-20k.
- Ajoa arviolta 10-15tkm vuodessa, josta suuri osa lyhyttä kaupunkiajoa. Satunnaisia pidempiä reissuja.
- Edulliset käyttökustannukset etusijalla, mutta ei liikaa laadusta ja mukavuudesta tinkimällä. Jonkunlainen kompromissi siis.
- Automaattivaihteisto.
- Farkku tai SUV.

Volvo V60 twin engine kiinnostaa, mitenhän tuo käyttövoimavero menee noissa diesel/sähköhybrideissä?
Kohdellaan pitkälti dieselinä. Käyttövoimavero on noissa V60 diesel/hybrideissä on 500e / vuosi paikkeilla.

Passat GTE plug-in hinnat lähtee 22te ylöspäin. Niissä akkutakuu 8vuotta/160tkm. Halvimmat on tuon rajan ylittäneet. Hyviä pelejä toki nuo Passat tuntuu olevan ja 20-30km pääsee pelkällä sähköllä. Niissä ainakin nuo käyttökustannukset suhkoht edullisia etenkin jos pääset jossakin latailemaan.

Jos ei plug-iniin budjetti veny niin ehkä joku turbotettu pikkubensa. Golf, Octavia, Astra ja Insignia esimerkkinä. Ei muuta ku autokauppaan kokeilemaan mikä sopii omaan käteen.
 

vetti

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, CAR, HIFK (salaa)
Minkälaista käyttöautoa palstan autoviisaat suosittelisivat seuraavilla spekseillä:

- Hintaluokka 10-20k.
- Ajoa arviolta 10-15tkm vuodessa, josta suuri osa lyhyttä kaupunkiajoa. Satunnaisia pidempiä reissuja.
- Edulliset käyttökustannukset etusijalla, mutta ei liikaa laadusta ja mukavuudesta tinkimällä. Jonkunlainen kompromissi siis.
- Automaattivaihteisto.
- Farkku tai SUV.

Volvo V60 twin engine kiinnostaa, mitenhän tuo käyttövoimavero menee noissa diesel/sähköhybrideissä?
Noilla samoilla spekseillä ostin pari vuotta sitten Golffin. Farkkuna en, kun en tarvitse. Oli erittäin hyvä ostos.

E: lisätään sen verran, että kyseinen Golffi oli ollut westendiläisrouvan perheen kakkosautona. 2016 otettu käyttöön, ajettu ostoshetkellä alle 30t. Ahdettu pikkubensa, kuluttaa sellainen reilut 6 sadalla. Vero vuodessa alle 150.

Autoa en esim duunimatkoihin tarvitse, niin lähinnä mökkireissuihin tuo on tarkoitettu. Siinä mielessä eroaa.
 
Viimeksi muokattu:

Shardik

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, Avs, Mestis
Noilla kriteereillä löydät hyvän käyttöauton valikoimasta, toki kannattaa sellainen etsiä, missä on varusteena esim. dynaamiset LED ajovalot jne. Tässä nopealla selauksella auto OK varusteilla, mutta webasto puuttuu: https://www.nettiauto.com/volkswagen/golf/12908478

Ja etsisin 110kw versiota tuosta 1.5:sta, jos siihen moottorivalintaan päädyt. Siitä löytyy vähän enemmän potkua kuin 96kw versiosta. Hintahaitari on iso.
Edellisen auton hankin 2013, niin olen vähän pudonnut kelkasta nykyvarusteiden osalta. Mikä hyöty noista LED-valoista on? Sen lisäksi, ettei tarvi polttimoita vaihdella?

Kävin testaamassa Golf 1.0 TSI:n ja siinäkin oli minulle riittävästi potkua, enemmän kuin nykyisissä. Mutta lueskelin tuon 1.5:n mahdollisesti olevan luotettavampi, niin harkitsen sitä. Käyn tänään testaamassa Golf 1.5 TSI (96 kW) DSG:n, niin saa tuntumaa tuohonkin moottoriin ja automaattivaihteisiin
 

K.A.H

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät
Edellisen auton hankin 2013, niin olen vähän pudonnut kelkasta nykyvarusteiden osalta. Mikä hyöty noista LED-valoista on? Sen lisäksi, ettei tarvi polttimoita vaihdella?
Kai ne vähän kirkkaampia on. Mutta talvella hankalat, kun valot jäätyvät, ja LED ei tuota lämpöä nimeksikään niin ne myös pysyvät jäässä. Raaputtaakaan ei viitsi ettei umpiot mene tärviölle. Jollain hanskalla itse pyyhin aina suurimmat jäät pois, mutta ei hyvä tule siltikään.
 

benicio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Edellisen auton hankin 2013, niin olen vähän pudonnut kelkasta nykyvarusteiden osalta. Mikä hyöty noista LED-valoista on? Sen lisäksi, ettei tarvi polttimoita vaihdella?
Avainsana oli se "dynaaminen", eli ei tartte veivata pitkillä ja lyhyille jne. Hyödyt ylittänee em haitat reilusti, muistaakseni VW:n toteutus on hyvä.
 
Suosikkijoukkue
Chelsea FC
Kai ne vähän kirkkaampia on. Mutta talvella hankalat, kun valot jäätyvät, ja LED ei tuota lämpöä nimeksikään niin ne myös pysyvät jäässä. Raaputtaakaan ei viitsi ettei umpiot mene tärviölle. Jollain hanskalla itse pyyhin aina suurimmat jäät pois, mutta ei hyvä tule siltikään.

Kyllähän LED-valot ovat huomattavasti kirkkaammat kuin esim. Xenonit, halogeeneista puhumattakaan. Noiden molempien valojen ongelma on sitten juurikin mainitsemasi lämmön tuottaminen, jota ei näistä valoista synny halogeenivalojen tapaan. Umpioiden pintaan kertyy helpommin jäätä, mutta itse en ole kyllä tuota ongelmaksi nähnyt. Ja kysylejiä kaiketi asuu pohjoisessa, niin kyllä noista paremmista valoista silloin hyötyä tulee ja kunnon talvikeleillä tuota jäätymistä ei tapahdun niinkään... ja dynaamiset LED-valot tosiaan oli se juttu, mitä tuossa suosittelin. Valot muuttavat kuviota ajotilanteeseen sopivaksi automaattisesti, ei häkäise vastaantulijoita, mutta oma näkyvyys pysyy koko ajan hyvänä. Pitkät eivät mene pois päältä kuin nopeuden laskiessa riittävän alhaiseksi tai muuten valaistus muuttuu riittäväksi (katuvalot).
 

K.A.H

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät
Kyllähän LED-valot ovat huomattavasti kirkkaammat kuin esim. Xenonit, halogeeneista puhumattakaan. Noiden molempien valojen ongelma on sitten juurikin mainitsemasi lämmön tuottaminen, jota ei näistä valoista synny halogeenivalojen tapaan. Umpioiden pintaan kertyy helpommin jäätä, mutta itse en ole kyllä tuota ongelmaksi nähnyt.
Muutaman kerran talvella oli umpiot ulkopuolelta niin jäässä, että minkäänlaista valokuviota ei syntynyt, ja siten valaisuteho oli kuin taskulampun valossa olisi ajanut. Eikä sitä jäätä saanut pois muuta kuin väkivalloin, jolloin syntyy aina umpioihin muutama naarmu. Mutta tosiaan, tuo tapahtui vain 3-4 kertaa talven aikana.
 

Backis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Carolina Hurricanes
Auttakaapa autoista tietämätöntä.

Katsastus meni läpi, mutta korjauskehoitus takavilkuista, väärän väriset (kirkkaat). Jotain selitti että kirkkenee itsestään. Eli käytännössä pitänee vaihtaa polttimot, onko niissä joku ominaisuus että väri kirkkenee pikkuhiljaa?

Eipä ole aiemmin tullut vastaan muuta kuin palaneita valoja.
 

Peltinen

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Katsastus meni läpi, mutta korjauskehoitus takavilkuista, väärän väriset (kirkkaat). Jotain selitti että kirkkenee itsestään. Eli käytännössä pitänee vaihtaa polttimot, onko niissä joku ominaisuus että väri kirkkenee pikkuhiljaa?

Joskus 80-luvulla saanut kanssa samanlaisen haistapaska-korjauskehotuksen, vai pitikö käydä näyttämässäkin peräti? Niistä muovisista vilkkukuvuista haalistuu auringossa se keltainen väri ja ne pitää vaihtaa.
 

Janatuine

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pohjoinen
Auttakaapa autoista tietämätöntä.

Katsastus meni läpi, mutta korjauskehoitus takavilkuista, väärän väriset (kirkkaat). Jotain selitti että kirkkenee itsestään. Eli käytännössä pitänee vaihtaa polttimot, onko niissä joku ominaisuus että väri kirkkenee pikkuhiljaa?

Eipä ole aiemmin tullut vastaan muuta kuin palaneita valoja.

Käyt jostain autotarvikeliikkeestä värilliset polttimot.
 

MacRef

Jäsen
Suosikkijoukkue
KuPS - elä laakase, naatittaan
Käyt jostain autotarvikeliikkeestä värilliset polttimot.
Näin juuri. Joissain autoissa ne vilkkujen polttimot on jollain oranssilla kelmulla tms. päällystetty ja ne värikalvot sitten haalistuu ajan kanssa. Vaihtamalla paranee.
 

Backis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Carolina Hurricanes
Vaihdoin eilen. Näköjään oli juuri kuten @MacRef sanoi, oranssilla kelmulla päällystetyt polttimot, joista kelmu oli kuoriutunut osittain pois. Ainakaan päivänvalossa en huomannut mitään eroa vilkkujen välillä kun olin toisen vaihtanut ja testasin, mutta onpahan nyt vaihdettu.
 

dohf

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät
Minultakin entiseen autoon katsuri määräsi takavilkkujen oranssit polttimot vaihtoon, ja vanhat polttimot olivatkin huomattavan haaleita - lähes valkoisia - uusiin verrattuna. Toisella puolella polttimon oranssi pinnoite oli alkanut hilseilemään, eli ehkä ne vaihdon tarpeessa olivatkin.

Varsinkin takavilkkuna vähän hankala sekoittaa mihinkään muuhun kuin peruutusvaloon, mutta sääntö on sääntö.
 
Suosikkijoukkue
Reilu peli ja Putinin vastaisuus
Nyt pari kuukautta ajellut. Ei itsellä mahdollisuutta lohkolämmitykseen, joten kylmäkäynnistys tuo välillä mieleen autoilu-uran alkuajat.
Rahaa en ole säästänyt, mutta tunnen aina onnellisuutta siitä, että omalta osaltani olen talkoissa mukana. Anti Venäjä-talkoissa nimittäin. No joo, ja ilmasto.
@magnum37
Tämä viestihän on vanhentunut nätisti. Juuri tankkasin tankin täyteen ja tsekkasin hinnan suhteessa trippiin.

Alle 16 euroa sadan kilsan polttoaineen hinta
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös