Lähtisin ihan ensiksi kaivelemaan pikkukivet renkaista ja katsomaan vaikuttiko mitenkään. Kovemmissa nopeuksissa niiden ääni häviää taustameluun, mutta hitailla nopeuksilla kuuluu selvästi.Mikähän mahtaa autossa olla vialla?
Jostain auton etupäästä kuuluu tuollaisilla 30-50 km/h nopeuksilla sellaista hiljaista, mutta kuitenkin ihan selvästi kuultavaa nakutusta. Ääni häviää kuitenkin melko nopeasti tuosta kovemmilla nopeuksilla, ja esimerkiksi moottoritiellä ei kuulu yhtään mitään. Sillä ei tunnu olevan tuon äänen kuulumiseen merkitystä, että painaako kaasua vai ei.
Hyundai i30, vm. 2015 ajettu 120t.
Eikös noissa diesel-hybrideissä ole luokkaa kymmenkertainen käyttövoimavero verrattuna saman kokoiseen bensa-hybridiin?Minkälaista käyttöautoa palstan autoviisaat suosittelisivat seuraavilla spekseillä:
- Hintaluokka 10-20k.
- Ajoa arviolta 10-15tkm vuodessa, josta suuri osa lyhyttä kaupunkiajoa. Satunnaisia pidempiä reissuja.
- Edulliset käyttökustannukset etusijalla, mutta ei liikaa laadusta ja mukavuudesta tinkimällä. Jonkunlainen kompromissi siis.
- Automaattivaihteisto.
- Farkku tai SUV.
Volvo V60 twin engine kiinnostaa, mitenhän tuo käyttövoimavero menee noissa diesel/sähköhybrideissä?
Autoa päivitellään ja vahvoina vaihtoehtoina on VW Golf Variant 1,0/1,5 l TSI-bensakoneella. Vm 2018-2019, ajettu 65-75 tkm. Onko näistä koneista/autoista kokemuksia/ajatuksia palstalaisilla?
Itselläni on työsuhdeautona 2018 Skoda Superb 1.5 TSI 110kW ja ajettu vajaa 100tkm. Ei mitään moitittavaa, riittää ok tuonkin kokoisessa autossa. Moottorin ja DSGn kanssa ei mitään ongelmia. Ei syö öljyä, eli ei tarvi lisätä huoltojen (30tkm) välissä.Autoa päivitellään ja vahvoina vaihtoehtoina on VW Golf Variant 1,0/1,5 l TSI-bensakoneella. Vm 2018-2019, ajettu 65-75 tkm. Onko näistä koneista/autoista kokemuksia/ajatuksia palstalaisilla?
Kohdellaan pitkälti dieselinä. Käyttövoimavero on noissa V60 diesel/hybrideissä on 500e / vuosi paikkeilla.Minkälaista käyttöautoa palstan autoviisaat suosittelisivat seuraavilla spekseillä:
- Hintaluokka 10-20k.
- Ajoa arviolta 10-15tkm vuodessa, josta suuri osa lyhyttä kaupunkiajoa. Satunnaisia pidempiä reissuja.
- Edulliset käyttökustannukset etusijalla, mutta ei liikaa laadusta ja mukavuudesta tinkimällä. Jonkunlainen kompromissi siis.
- Automaattivaihteisto.
- Farkku tai SUV.
Volvo V60 twin engine kiinnostaa, mitenhän tuo käyttövoimavero menee noissa diesel/sähköhybrideissä?
Noilla samoilla spekseillä ostin pari vuotta sitten Golffin. Farkkuna en, kun en tarvitse. Oli erittäin hyvä ostos.Minkälaista käyttöautoa palstan autoviisaat suosittelisivat seuraavilla spekseillä:
- Hintaluokka 10-20k.
- Ajoa arviolta 10-15tkm vuodessa, josta suuri osa lyhyttä kaupunkiajoa. Satunnaisia pidempiä reissuja.
- Edulliset käyttökustannukset etusijalla, mutta ei liikaa laadusta ja mukavuudesta tinkimällä. Jonkunlainen kompromissi siis.
- Automaattivaihteisto.
- Farkku tai SUV.
Volvo V60 twin engine kiinnostaa, mitenhän tuo käyttövoimavero menee noissa diesel/sähköhybrideissä?
Edellisen auton hankin 2013, niin olen vähän pudonnut kelkasta nykyvarusteiden osalta. Mikä hyöty noista LED-valoista on? Sen lisäksi, ettei tarvi polttimoita vaihdella?Noilla kriteereillä löydät hyvän käyttöauton valikoimasta, toki kannattaa sellainen etsiä, missä on varusteena esim. dynaamiset LED ajovalot jne. Tässä nopealla selauksella auto OK varusteilla, mutta webasto puuttuu: https://www.nettiauto.com/volkswagen/golf/12908478
Ja etsisin 110kw versiota tuosta 1.5:sta, jos siihen moottorivalintaan päädyt. Siitä löytyy vähän enemmän potkua kuin 96kw versiosta. Hintahaitari on iso.
Kai ne vähän kirkkaampia on. Mutta talvella hankalat, kun valot jäätyvät, ja LED ei tuota lämpöä nimeksikään niin ne myös pysyvät jäässä. Raaputtaakaan ei viitsi ettei umpiot mene tärviölle. Jollain hanskalla itse pyyhin aina suurimmat jäät pois, mutta ei hyvä tule siltikään.Edellisen auton hankin 2013, niin olen vähän pudonnut kelkasta nykyvarusteiden osalta. Mikä hyöty noista LED-valoista on? Sen lisäksi, ettei tarvi polttimoita vaihdella?
Avainsana oli se "dynaaminen", eli ei tartte veivata pitkillä ja lyhyille jne. Hyödyt ylittänee em haitat reilusti, muistaakseni VW:n toteutus on hyvä.Edellisen auton hankin 2013, niin olen vähän pudonnut kelkasta nykyvarusteiden osalta. Mikä hyöty noista LED-valoista on? Sen lisäksi, ettei tarvi polttimoita vaihdella?
Kai ne vähän kirkkaampia on. Mutta talvella hankalat, kun valot jäätyvät, ja LED ei tuota lämpöä nimeksikään niin ne myös pysyvät jäässä. Raaputtaakaan ei viitsi ettei umpiot mene tärviölle. Jollain hanskalla itse pyyhin aina suurimmat jäät pois, mutta ei hyvä tule siltikään.
Muutaman kerran talvella oli umpiot ulkopuolelta niin jäässä, että minkäänlaista valokuviota ei syntynyt, ja siten valaisuteho oli kuin taskulampun valossa olisi ajanut. Eikä sitä jäätä saanut pois muuta kuin väkivalloin, jolloin syntyy aina umpioihin muutama naarmu. Mutta tosiaan, tuo tapahtui vain 3-4 kertaa talven aikana.Kyllähän LED-valot ovat huomattavasti kirkkaammat kuin esim. Xenonit, halogeeneista puhumattakaan. Noiden molempien valojen ongelma on sitten juurikin mainitsemasi lämmön tuottaminen, jota ei näistä valoista synny halogeenivalojen tapaan. Umpioiden pintaan kertyy helpommin jäätä, mutta itse en ole kyllä tuota ongelmaksi nähnyt.
Katsastus meni läpi, mutta korjauskehoitus takavilkuista, väärän väriset (kirkkaat). Jotain selitti että kirkkenee itsestään. Eli käytännössä pitänee vaihtaa polttimot, onko niissä joku ominaisuus että väri kirkkenee pikkuhiljaa?
Auttakaapa autoista tietämätöntä.
Katsastus meni läpi, mutta korjauskehoitus takavilkuista, väärän väriset (kirkkaat). Jotain selitti että kirkkenee itsestään. Eli käytännössä pitänee vaihtaa polttimot, onko niissä joku ominaisuus että väri kirkkenee pikkuhiljaa?
Eipä ole aiemmin tullut vastaan muuta kuin palaneita valoja.
Näin juuri. Joissain autoissa ne vilkkujen polttimot on jollain oranssilla kelmulla tms. päällystetty ja ne värikalvot sitten haalistuu ajan kanssa. Vaihtamalla paranee.Käyt jostain autotarvikeliikkeestä värilliset polttimot.
@magnum37Nyt pari kuukautta ajellut. Ei itsellä mahdollisuutta lohkolämmitykseen, joten kylmäkäynnistys tuo välillä mieleen autoilu-uran alkuajat.
Rahaa en ole säästänyt, mutta tunnen aina onnellisuutta siitä, että omalta osaltani olen talkoissa mukana. Anti Venäjä-talkoissa nimittäin. No joo, ja ilmasto.