Autoiluketju

  • 3 189 644
  • 18 516

444

Jäsen
Onhan tää jo hiljalleen vähän surkuhupaisaa, miten epäonninen yksilö onkin sattunut kouraan. Ostin siis marraskuussa puhkinussitun vanhan taksimersun, E-mallisen, ja olen sillä tähän päivään mennessä ajanut ehkä n. 5000km. Omalle kohdalleni siis erittäin vähän, kun vuoteen kilometrejä kertyy n. 40000. Myyjäliikkeen piikkiin meni ensimmäinen huolto, jolloin sieltä löytyikin kaikenlaista korjattavaa. Pikkujuttuja, mutta silti. Liike kustansi korjaukset. Joulun jälkeen oltiinkin taas jännän äärellä, kun laturi meni särki. Toivoin alkuun, että olisi ollut akku, joten uusin akun. Ei ollut akku, vaan laturi. Sitten metsästämään sieltä sun täältä pätevää tarvikeosaa, kun ei huoltoliikkeiden 1500€ tarjoukset miellyttäneet. Tuurilla oikeanlainen osa matkaan, vaihto kävi parissa tunnissa nosturilla, kun vain puoli keulaa piti purkaa. Kotimatkalla sitten pajahti paisarilta lähtevä vesiletku. Tai siis liitin siitä paisarin kyljestä. Yllättäen sellaista osaa ei sitten saanutkaan mistään, vaan piti ostaa koko letku kaikkine liittimineen. Tuossa kuukausi sitten sain sen vihdoin vaihdettua ja pistin auton myyntiin. Kaikkien hämmästykseksi moottorin vikavalo syttyi. Vikakoodina tarjosi NOX-anturia, mikä sitten pitää paikkansa tai sitten ei. Nollattiin vikakoodit ja valo pysyi pois. Viikko sitten lainasin autoa kaverille, joka peruutti sen parkkihallissa johonkin kaiteeseen.

Ei jaksanut enää edes vituttaa, vaan lähinnä nauratti. Seuraavaksi kutsun paikalle manaajan ja myyn auton ensimmäiselle, joka tarjoaa siitä edes euron.
 

Iggy

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pelicans
Parhaimmillaan ollaan yhdellä tankillisella menty 1500 km kun ajot ollut sopivia ja kotona lyöty aina piuhan päähän.
En hybrideistä omaa lainkaan kokemusta eikä lähipiirissäkään sellaista ole, joten siksi pakko kysyä; enkö pystyisi ajamaan vaikka kaikki kuukauden työajot pelkällä sähköllä käymättä tankkaamassa polttoainetta ollenkaan? Minulla on työmatkaa n. 20km suuntaansa ja firman parkkipaikalla on lautauspiste.
 

Trashtalk

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
En hybrideistä omaa lainkaan kokemusta eikä lähipiirissäkään sellaista ole, joten siksi pakko kysyä; enkö pystyisi ajamaan vaikka kaikki kuukauden työajot pelkällä sähköllä käymättä tankkaamassa polttoainetta ollenkaan? Minulla on työmatkaa n. 20km suuntaansa ja firman parkkipaikalla on lautauspiste.
[
Joo, eiköhän se onnistuisi. Kovimmilla talvipakkasilla Kia tosin käyttää polttomoottoria lämmitykseen eli silloin kyllä menee jonkin verran bensaa.
 

DAF

Jäsen
Suosikkijoukkue
se kolmikirjaiminen. PISTI PALLON MAALIIN
En hybrideistä omaa lainkaan kokemusta eikä lähipiirissäkään sellaista ole, joten siksi pakko kysyä; enkö pystyisi ajamaan vaikka kaikki kuukauden työajot pelkällä sähköllä käymättä tankkaamassa polttoainetta ollenkaan? Minulla on työmatkaa n. 20km suuntaansa ja firman parkkipaikalla on lautauspiste.

Muutoin pystyisit, mutta Kiassa (heidän ja Hyundain kaikissa PHEVeissä) on tosiaan se ongelma, että siinä ei ole mitään sähköistä lämmitystä. Ajat siis joko syksyn/talven jääkaapilla tai poltat bensaa.
 

Särkilauma

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kiekko-Espoo, RoKi, Sharks, Lions, Seahawks
Toki Kiat ja Hyundait lopettaa polttiksen käytön auton lämmettyä. Itsellä työmatka ~25km suunta ja siihen muut ajot päälle niin talvella tankkaan kerran kuussa, joskus harvemminkin. Ja alla siis Optima plugari. Pitkä-aikainen kulutus tällä hetkellä 3.3L/100km ja matka-ajossa on pidemmillä reissuilla ollut 5.8L/100km.
 

Redimor

Jäsen
No nyt se EU on keksinyt taas uutta autoilijoiden iloksi! Nopeusrajoittimet ja mustat laatikot! EU päätti: Autoihin lisätään pakollinen ylinopeusrajoitin ja musta laatikko
"Tietoihin pääsee käsiksi vain viranomaiset." Niinhän aina, mutta herää kysymys että tulisiko tällaisesta "mustasta laatikosta" poliiseille helppo ylinopeuden tarkistin? "Jahans, sitä on sitten toissapäivänä rällätty oikeen kunnolla. Mahtaako olla ketään joka voisi ajaa auton tästä kotiin, kun teidän ajolupanne on nyt peruttu?"

Iso veli valvoo ja silleen...

Miksei voida saman tien kehittää sitä automaattia että kun tökkää karttaan osoitteen niin auto hoitaa loput. Ei tarvi enää ylinopeuksia valvoa. Tai laitetaan autoteihin kiskot.
 

Zamboni

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Siis taksikäytössä ollut diisselikone. No noin 95% varmuudella dpf on tukossa ja vaihtokunnossa. Koita saada myyjäliikkeen piikkiin, sillä ei ole halpa keikka.
Yksi entinen taksiyrittäjätuttu on suorasanaisesti kieltänyt kavereitaan ostamasta vanhoja dieselkoneisia takseja, joissa on nykyaikaiset saastelaitteet.
 

MikGo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Oulun Kärpät, Leijonat
Haettiin Octavia ja ensimmäiset 80km meni hienosti. Sitten tuli pari juttua joista kaipaisin hieman neuvoa.

Auto alkoi ilmoittelemaan "tarkista parkkivalo vasemmalla edessä". No on tarkistettu ja hienosti palaa. Tuo tuntuu ilmaantuvan varsinkin kun ajaa esim. tunneliin. Valot ovat automaattisella asetuksella.

Mittaristossa syttyi keltainen kuvake, joka ohjekirjan mukaan on pakokaasujärjestelmän merkkivalo. Auto kuitenkin toimii normaalisti, eikä esim. tehojen laskua ole esiintynyt.

Ajattelin huomenna varailla merkkihuollosta aikaa ja käydä asiaa tutkituttamassa, mutta olisiko valistuneita arvauksia mistä nuo voisivat johtua ja paljonko korjauksille voisi hintaa tulla? Varsinkin jälkimmäinen vika kiinnostaa.

Edit. Kyseessä siis 2017 farkku Skoda Octavia.
Todennäköisesti hiukkausuodattimen valo. Kandee ajaa kun kone on lämmenny niin vaikka nelosvaihteella 10min moottoritienopeutta. Kierrokset saa olla siellä 4000 paikkeilla.

Itse laittelen kerran pari vuodessa tankillisen sekaan DPF-putsausainetta. En tiedä onko ollut apua, mutta eipä menny edellinen volkkarin DPF ainakaan tukkoon.

Vaihda varmuuden vuoksi se parkkivalo eteen. Voi olla, että se vetelee viimeisiään vaikka palaa.
 

Zamboni

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Se auton tekemä itseregenerointi sille dpf:lle voi myös onnistua vielä. Vaatii vaan pidemmän yhtäjaksoisen ajolenkin, että putkisto lämpiää kunnolla ja auto alkaa tekemään sitä puhdistusprosessia. Hyvällä tuurilla selviää vielä sillä. Sitten alalle on jo syntynyt yrityksiä, jotka puhdistavat näitä dpf:iä ja se on seuraavaksi halvin vaihtoehto ja selviää muutamalla satasella. Uuden vaihtaminen taitaa mennä jo tonniluokkaan kustannuksiltaan.

Moottorin vikavalon boottauksesta jää muistijälki ja ihan perustesteri ilmoittaa, montako ajokilometriä on ajettu kuittauksen jälkeen. Mahdollista myös, että tässä dpf-valossa on sama ominaisuus. En ole itse koskaan näitä kuittaillut, kun dieselit on "remonttilähipiirissä" aika vähissä.
 

MikGo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Oulun Kärpät, Leijonat
@Zamboni @MikGo Kiitos vastauksista. Täytyy kokeilla ensin ottaa vähän enemmän kierroksia, josko olisi apua.

Tuli mieleen sellainen homma, että onko mahdollista, että tuo valo on jo aiemmin palanut ja myyjäliikkeen toimesta kuitattu pois ennen myyntiä? Tuntuivat tekevän tiivistä yhteistyötä paikallisen Fixuksen kanssa. Jos näin olisi käynyt, olisiko tuota tietoa poiskuittauksesta mahdollista saada tietokoneelta jälkikäteen?
Jos siellä on oikeasti tukosta dpfssä niin ei se poiskuittaaminen yleensä onnistu.

Merkkitesterillä toki voi saada tietoja koska tai missä kilometri määrässä vika on ilmeentynyt ensimmäisen kerran.

Kokeilisin ensin tosiaan ajoa vähän isommilla kierroksilla ja sitten voi vika olla poissa pitkäänkin. Dieseleitä kannattaa muutenkin polkea välillä ihan kunnolla niin pysyy tukokset poissa.
 

Niilo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tampereen Tappara
@Uimalakki

Itsellä työkäytössä Kyrpien Ihmisten Auto, nykyinen Optima on 1.7 diesel, tuli käytettynä ( on vm 18 ) Muuten jees, mutta pakokaasujärjestelmä herjaa koko ajan. On vedetty pakkopuhdistus 2 kertaa, on kuitattu vikavaloa useamman kerran, vaihdettu anturi ja vika vaan päällä. Tulee heti ku viat kuittaa pois.

Edellinen Optima ( 1.6 diesel ) oli pakasta vedetty, tuli 04/19. 292 tkm taulussa 04/22 niin kytkinremontti tehtiin toisen kerran. Muutenkin automaatti toimi ihan päin anaalia. Vaihtoi ihan miten sattuu uudesta asti. Etenkin vakkarilla ajaessa. VMP oli se laatikko

Sitä aiempi oli kans 1.7 siinä renas kans kytkin. Kuulemma Optiman tyyppivika ? Ainakin niissä vuosimalleissa oisko se ollu jonkun 2 v käytössä ja 190 tkm ku meni vaihtoon
 

Karvanoppa

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara, Kings
Laitetaan nyt päivitys kun auton juuri vikakoodien luvussa Fixuksella käytin. EGR-venttiili vaihdettava ja hiukkassuodatin vähintäänkin putsattava. Korjausarvio reilu 500€ ja myyjän piikkiin menee. Miten hyvin nuo suodattimien putsaukset yleensä onnistuvat? Itse toki olisin mielummin vaohdattanut uuteen, mutta halvimman kautta kokeillaan kun myyjä maksaa.

Tod.näkt tietokoneella laittavat Dpf:n pakkopolton päälle ja ajavat pienen lenkin. Toinen vaihtoehto että käyttävät pöntön fyysisesti irti ja putsaavat sen.
 

Vanha Len

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Boners
Se on uusissa autoissa hyvä, että 20 euron kuukausimaksulla teetät kerran vuodessa maksuttoman huollon, joka jatkaa auton takuuta sinne 7-10 vuoteen. No, vaihdan kuljettimen ehkäpä vuoden, kahden kuluttua jälleen uuteen. Kuukaudessa menot noin 350 euroa, mutta mitäs siitä. Aina uusi pirssi alla, eikä katsastuksia. Polttoainekustannukset noin 80 egeä kuukaudessa.
 

Tuamas

Jäsen
Itsellä jäi kuva, että tuo operaatio tehdään tuolla Fixuksen toimipisteellä, mutta täysin varma en kyllä ole. 120€ oli merkitty hintaa tälle puhdistukselle tarjouksessa. Täytynee kysellä hieman enemmän asiasta.

Jos on vaan DPF:n pakkopoltto (eli regenointi) testerin kautta ajettuna (kuten tuohon hintaan voisin kuvitella olevan), niin se on vähän sellainen purkkaratkaisu.
 

Zamboni

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Joo tolla 120 eurolla ei sitä irroiteta ja siivota. Tuossa kun googlella kattoo niin valmiiksi irroitetun hiukkassuodattimen pesu on auton euro-luokasta riippuen 200-400 paikkeilla. Siihen vielä irroitus ja kiinnitystyö päälle.
 

Peltinen

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
DPF tuntuu olevan ketjun vakioaiheita. Pakkopoltto auttaa ainakin hetkeksi. Jos vika johtuu siitä, että käydessä palaa ylimääräistä öljyä tai se on täynnä tuhkaa, niin sitten ei. Jälkimmäiseen auttaa pesu, ensimmäiseen sen juurisyyn korjaus. Tietty paras ratkaisu on ottaa mokoma riesa kokonaan pois.

Tuo 120,- on halpa hinta regeneroinnille. Sama merkkiliikkeessä on yli 300. Mitään muuta ei tuolla hinnalla tehdä.
 

Schwein

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK
20.7.2021 tilattu kevythybridi-Octavia on myyjän mukaan edennyt jo tuotantoon asti. Eli todennäköisesti on jo valmistunut jollekin valtavalle parkkipaikalle odottamaan ovipaneeleja alihankkijan tehtaalta, joka paloi tammikuussa.

Vastahan tässä on tuotantoa häirinnyt korona suoraan ja välillisesti, sirupula, viime kesän tulvat keski-euroopassa, ja nyt viimeisimpänä tulipalo. Sota ilmeisesti vaikuttaa ennen kaikkea Enyaqin tuotantoon, eikä ihme kyllä Octaviaan.

Ei silti, uusi auto tuntuu jokseenkin toisarvoiselta tässä masentavassa maailmantilanteessa.
Tänään tuleekin kuluneeksi tasan vuosi siitä, kun tuon auton tilasin. Autoa ei toki näy, eikä maaliskuun jälkeen ole minkäänlaista tietoa autosta enää kuulunut. Hieman alkaa kyllästyttää.
 

SamSpade

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ikurin Vire
Tänään tuleekin kuluneeksi tasan vuosi siitä, kun tuon auton tilasin. Autoa ei toki näy, eikä maaliskuun jälkeen ole minkäänlaista tietoa autosta enää kuulunut. Hieman alkaa kyllästyttää.
Oman Ocun 1.5 bensa E-tec eli juuri kevythybridi tilattiin joulukuussa. Alustavasti piti tulla heinäkuussa, sitten tuli tieto että lokakuussa ja pari kk sitten tuli tieto että ehkä joulukuussa. Kuulemma tietävät tarkemmin kun tehdas palaa lomilta elukuun alussa ja tiedot tarkentuvat. Sinänsä ei kiire koska työauto ja nykyinen Suberb saa olla alla siihen asti, mutta kuitenkin.
 

WildCore

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Siellä on sellainen mälli autoja toimitusjonossa, että kun se jono alkaa jossain vaiheessa purkaantumaan, niin ollaan kyllä ihmeissään niissä yrityksissä, jotka ovat siinä ketjussa minkä läpi auto kulkee maahantulosta asiakkaalle. Että miten ne autot saadaan nopeasti läpi, kun jokainen automyyjä niitä huutaa samaan aikaan asiakkaalleen. Niin henkilöauto puolella kuin myös hyötyajoneuvo puolella.
 

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Marraskuun lopulla tilasin Skoda Enyaqin. Meni viime viikolla tuotantoon ja pitäisi myyjän mukaan saapua Suomeen elokuun lopulla tai syyskuun alussa. Ehkäpä priorisoivat sähköautoja.
 

SamSpade

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ikurin Vire
Marraskuun lopulla tilasin Skoda Enyaqin. Meni viime viikolla tuotantoon ja pitäisi myyjän mukaan saapua Suomeen elokuun lopulla tai syyskuun alussa. Ehkäpä priorisoivat sähköautoja.
Erikoista. Minulle autoliikkeen myyntipäällikkö sanoi että sähköautoja (Skoda) on lähes mahdotonta saada koska vaativat niin paljon enemmän komponentteja ja materiaaleja joista on pulaa. Eikä niitä ole rekisteröitykään tänä vuonna juuri ollenkaan. Onnea sinne ja hieno homma.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös