Mainos
  • Joulurauhan julistus
    Huomenna, jos Moderaattorit suovat, on meidän Jatkoajan armorikas joulupäivä; ja julistetaan siis täten yleinen joulurauha, kehottamalla kaikkia tätä palstaa asiaankuuluvalla kirjoittelulla täyttämään sekä muutoin hiljaisesti ja rauhallisesti käyttäytymään sillä se, joka tämän rauhan rikkoo ja joulurauhaa jollakin laittomalla taikka sopimattomalla kirjoituksella häiritsee, on raskauttavien asianhaarain vallitessa syypää siihen rangaistukseen, jonka Moderaattorit ja säännöt kustakin rikoksesta ja rikkomuksesta erikseen säätävät.

    Toivotamme kaikille Jatkoajan kirjoittajille sekä lukijoille Hyvää Joulua ja Onnellista Uutta Vuotta 2025.

Autoiluketju

  • 3 335 882
  • 19 049

Vahva tunne

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Mitä vikoja näistä vm2015 ja tuoreemmista oikein sitten löytyy? Osaisi vähän varautua. Nyt käytössä vuosimallit 2015 ja 2019. Vuosimallin 2016 Astrassa ei ollut vikoja, jotenka ihan mielenkiinnosta kyselen tämän vikaherkkyyden perään.
Siis jos 1.4 turbo, niin tuo jäähdytinongelma monissa. Jakoketjun suojakotelon läpi menee jäähdytys ja tiivisteet pettää, seuraa keittäminen pahimmillaan, ja tämän seurauksena menee jäähdyttimen täyttösäiliön korkki. Siellä on kierrossa kova paine, yli1 baria, joten korkki menee epäkuntoon kun kuumenee.
M6 -vaihteet myös saattaa reistailla, kannattaa öljyt sinne vaihtaa, en ole moista ikinä mihinkään muuhun kuullut tarvittavan, paitsi tietty automaattilootat.
Mukava ajaa on ainakin Mokka, nelivetona mulla. Tosin nyt herjaa sitten awd- huoltoa.
Korkea koppa tekee kulutuksen hiukan suureksi, Astrat mennee pienemmällä.
 

Joukka

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Vahva mutu, että jättäisi tielle, eikä meinaa käynnistyä? Jotain polttoaineen syöttöön ja karstoittumiseenmiseen liittyvä ongelmia.
Ok. Itsellä ollut 8 Opelia ja niissä ei ole ollut mitään viitettä epäluotettavuuteen. Kaipa se ajosuorituskin (kaupunki/maantie) vaikuttaa tuohon karstoittumiseen. Itse ajelin -08 mallisella Astralla 98:lla huollon suosituksesta, mutta muutoin tankannut 95 oktaanista. Omat bensat ja yksi diesel ovat olleet hyviä starttaamaan niin kylmänä kuin kuumanakin.
Siis jos 1.4 turbo, niin tuo jäähdytinongelma monissa. Jakoketjun suojakotelon läpi menee jäähdytys ja tiivisteet pettää, seuraa keittäminen pahimmillaan, ja tämän seurauksena menee jäähdyttimen täyttösäiliön korkki. Siellä on kierrossa kova paine, yli1 baria, joten korkki menee epäkuntoon kun kuumenee.
M6 -vaihteet myös saattaa reistailla, kannattaa öljyt sinne vaihtaa, en ole moista ikinä mihinkään muuhun kuullut tarvittavan, paitsi tietty automaattilootat.
Mukava ajaa on ainakin Mokka, nelivetona mulla. Tosin nyt herjaa sitten awd- huoltoa.
Korkea koppa tekee kulutuksen hiukan suureksi, Astrat mennee pienemmällä.
Onko tuo jäähdytinongelma myös K-Astrassa? Konehan päivitettiin 2015 150 heppaiseksi edellisen korimallin 140 heppaisen tilalle. Omat olleet automaatteja ja niihin olen tasaisesti vaihdattanut öljyt, vaikka se ei huolto-ohjelmaan virallisesti kuulu.
 

Vahva tunne

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Ok. Itsellä ollut 8 Opelia ja niissä ei ole ollut mitään viitettä epäluotettavuuteen. Kaipa se ajosuorituskin (kaupunki/maantie) vaikuttaa tuohon karstoittumiseen. Itse ajelin -08 mallisella Astralla 98:lla huollon suosituksesta, mutta muutoin tankannut 95 oktaanista. Omat bensat ja yksi diesel ovat olleet hyviä starttaamaan niin kylmänä kuin kuumanakin.

Onko tuo jäähdytinongelma myös K-Astrassa? Konehan päivitettiin 2015 150 heppaiseksi edellisen korimallin 140 heppaisen tilalle. Omat olleet automaatteja ja niihin olen tasaisesti vaihdattanut öljyt, vaikka se ei huolto-ohjelmaan virallisesti kuulu.
Duunikaveri osti tuolla uudemmalla koneella Mokan, olikohan vuosimalli 19. Tuo ongelma kun ilmeni mulla ja toisellakin Mokkamiehellä, katsoi konettaan ja sanoi, että hiukan oli hälläkin pinta laskenut, liikkeesä epäilivät ilmakuplan voivan olla jossain. Ei jäänyt kaveri odottelemaan, vaan vaihtoi pois. Uusissa ei kuulemma pitäisi olla, vaan ken tietää. Ei siis Barbien Ken ;).
 

Joukka

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Duunikaveri osti tuolla uudemmalla koneella Mokan, olikohan vuosimalli 19. Tuo ongelma kun ilmeni mulla ja toisellakin Mokkamiehellä, katsoi konettaan ja sanoi, että hiukan oli hälläkin pinta laskenut, liikkeesä epäilivät ilmakuplan voivan olla jossain. Ei jäänyt kaveri odottelemaan, vaan vaihtoi pois. Uusissa ei kuulemma pitäisi olla, vaan ken tietää. Ei siis Barbien Ken ;).
Asia jäi vaivaamaan ja kävin paikallisella Opel-pajalla tiedusteluretkellä. Tuo jäähdytinongelma koskee juurikin tuota 140 heppaista turbokonetta. Ongelma on havaittavissa paisuntasäiliöstä, kun neste muuttaa värinsä mustaksi.
 

topdog

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hifk
Broidilla on nyt muutama vuosi ollut 2018 astra farmasi sillä 1 litran turbo koneella. Mitään vikaa ei ole ollut ja hänellä on siihen kuulunut huolenpitosopimus eli huollot ja korjaukset menee sen piikkiin. Ajotietokone ilmoittaa aina öljynvaihtoa 10 tkm välein tai jopa hieman alle. Huolenpitosopimus kun on niin ei haittaa käydä huollossa, mutta onhan toi aika erikoista.
 

Backis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Carolina Hurricanes
Onko kellään kokemuksia farkku hybridi Auriksista? Mihinhän kulutukseen noilla pääsee todellisessa seka-ajossa? 2016 vuoden yksilöä katsellut.

Vähän mietityttää lisäksi tuo vetomassa noissa, 350kg sekä jarruton että jarrullinen. Kärry vie jo ison osan tuosta. Kyllä sillä pyöriä kuskailee mutta eipä ilmeisesti uskalla ottaa mitään isoja multakuormia tai muita perään. Onkohan tuolle joku tekninen peruste vai pelkkää varmistelua? Ei kyllä tule juuri vastaan kappaleita missä olisi edes vetokoukkua.
 

Nickelback

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, NHL yleisesti
Itsellä firman 2021 Insignia Farmari 1,5tdi. Ajettu 30 000km. Koiranluut menee toiseen kertaan vaihtoon, eli kestävät 15 000km. Tuo on vähän ärsyttävää. Saas nähdä mitä mieltä firma on tuosta, kun kaksi kertaa vuodessa vaihdetaan Länkkärissä nuo. En usko että on kovin halpa lasku, per kerta. Automaattilaatikkokin vähän temppuilee, ei irrota kylmänä joten auto huutaa sen sekunnin kun painat kaasua ja mitään ei tapahdu kunnes nykäsee kun vaihde menee silmään. Et ihan täysin vakuuttunut en ole laadusta.

Muuten ei valittamista, hyvät tilat, hyvät varusteet, oikein hyvä ajaa, penkit on hienot AGR:t, moneen suuntaan säätyvät, ilmastoinnilla (joka tosin on turha) ja hieronnalla (joka tuntuu siltä kun muksu potkisi penkkiä takaa).
 
Viimeksi muokattu:

valkeaori

Jäsen
Suosikkijoukkue
Penguins
Onko kellään kokemuksia farkku hybridi Auriksista? Mihinhän kulutukseen noilla pääsee todellisessa seka-ajossa? 2016 vuoden yksilöä katsellut.

Vähän mietityttää lisäksi tuo vetomassa noissa, 350kg sekä jarruton että jarrullinen. Kärry vie jo ison osan tuosta. Kyllä sillä pyöriä kuskailee mutta eipä ilmeisesti uskalla ottaa mitään isoja multakuormia tai muita perään. Onkohan tuolle joku tekninen peruste vai pelkkää varmistelua? Ei kyllä tule juuri vastaan kappaleita missä olisi edes vetokoukkua.

Itse ajanut nyt jonkun verran 2020 Corollan farkulla. 1.8 hybrid. Seka-ajossa keskikulutus ollut tankkauksista mitattuna aika tasan 5 litraa/100 km. Ajotietokone näyttää 3-4 desiä vähemmän. Kaupunki + maksimissaan 80 km/h -ajossa voi päästä lähemmäs neljää litraa ja motarilla sitten kesänopeuksilla menee lähemmäs kuusi litraa.
 

Jof

Jäsen
Onko kellään kokemuksia farkku hybridi Auriksista? Mihinhän kulutukseen noilla pääsee todellisessa seka-ajossa? 2016 vuoden yksilöä katsellut.

Vähän mietityttää lisäksi tuo vetomassa noissa, 350kg sekä jarruton että jarrullinen. Kärry vie jo ison osan tuosta. Kyllä sillä pyöriä kuskailee mutta eipä ilmeisesti uskalla ottaa mitään isoja multakuormia tai muita perään. Onkohan tuolle joku tekninen peruste vai pelkkää varmistelua? Ei kyllä tule juuri vastaan kappaleita missä olisi edes vetokoukkua.
Ajelin parisen vuotta juurikin 2016 vuoden Auris farkulla. Kulutus oli muistaakseni kesäisin ihan viiden litran tuntumassa ja talvella kuuden. Siis mitenkään enempää pihistelemättä tai revittelemättä, normiajolla.

Koukkua ei ollut mullakaan. Syynä Auriksen pieneen vetomassaan on tuolloinen hybriditekniikka, joka on uudemmissa malleissa kehittyneempi ja sitä kautta vetomassa suurempi.
 

Vahva tunne

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Onko kellään kokemuksia farkku hybridi Auriksista? Mihinhän kulutukseen noilla pääsee todellisessa seka-ajossa? 2016 vuoden yksilöä katsellut.

Vähän mietityttää lisäksi tuo vetomassa noissa, 350kg sekä jarruton että jarrullinen. Kärry vie jo ison osan tuosta. Kyllä sillä pyöriä kuskailee mutta eipä ilmeisesti uskalla ottaa mitään isoja multakuormia tai muita perään. Onkohan tuolle joku tekninen peruste vai pelkkää varmistelua? Ei kyllä tule juuri vastaan kappaleita missä olisi edes vetokoukkua.
Siis todella ärsyttävää tuo vetolupa. Jarruissa lie säästetty, aivan naurettavia vetopainoja. Mun Micralla saa vetää isompaa kuormaa kuin nelivetoMokalla? Jarrutonta tietty. Monissa euroautoissa on 750 tai lähelle, kun japseissa on aivan naurettavat lukemat. Ei vissiin maailmalla vedellä kärryjä, Suomalaiset varmaan tyhymiä.
 
Suosikkijoukkue
Porin Ässät, Philadelphia Flyers
Siis todella ärsyttävää tuo vetolupa. Jarruissa lie säästetty, aivan naurettavia vetopainoja. Mun Micralla saa vetää isompaa kuormaa kuin nelivetoMokalla? Jarrutonta tietty. Monissa euroautoissa on 750 tai lähelle, kun japseissa on aivan naurettavat lukemat. Ei vissiin maailmalla vedellä kärryjä, Suomalaiset varmaan tyhymiä.
Muistaakseni uuteen hybridi-Camryyn ei edes saa vetokoukkua. Suomessa kun miettii millainen porukka (keski-iän ylittänyt mies) uutta Camrya olisi ostamassa, niin isolla osalla löytyy kotoa peräkärry ja koukuttomuudesta tulee este ostolle.
 

Birchman

Jäsen
Audi Q5 2017. Vaihtoon meni jarrulevyt ja -palat eteen ja taakse. 125tkm ajettu, ilmeisesti adaptiivinen vakkari syö jarruja myös takaa. Ehkä myös isompi massa. Aiemmassa A4:ssa takalevyt meni vaihtoon lähempänä 200tkm.

Koko huolto maksoi Brembon osilla 990 euroa pikkukorjaamolla. Marmorilla pelkät palat töineen olisi ollut 890 euroa. En kysellyt, mitä olisi sitten levyineen maksanut. Kai tuo ihan normaali oli hinnaltaan.
 

kone82

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Onko ehdotuksia hyväksi vetokoukkuun kiinnitettäväksi pyörätelineeksi. Tulisi eläkeläispariskunnalle ja pitäisi saada kaksi sähköpyörää yhtä aikaa kuljetettua. Luotettava ja helppokäyttöinen.
 

DAF

Jäsen
Suosikkijoukkue
se kolmikirjaiminen. PISTI PALLON MAALIIN
Onko ehdotuksia hyväksi vetokoukkuun kiinnitettäväksi pyörätelineeksi. Tulisi eläkeläispariskunnalle ja pitäisi saada kaksi sähköpyörää yhtä aikaa kuljetettua. Luotettava ja helppokäyttöinen.

Riippuu millaisia sähköpyöriä, mutta vaikkapa Thulen Euroridet ovat loistavia, vaikkapa Euroride 941. Niitä pyörii käytettyinäkin, Thulen kamoilla on aika ylivertainen jälkimarkkina halpamerkkeihin verrattuna. Leukakiinnityksellä kannattaa ottaa. Mitään "haarukkatelineitä" ei kannata ostaa, ne kaiken lisäksi ovat käytännössä aina laittomia.
 
4

444

Piti taas päivittää autoa. Tai autoja. Pistin Superbin ja Eemelin luiskaan ja heittäydyin täysillä setämiesten virtaan hankkimalla farkku-Passatin. Superb: aivan mahtava auto ajaa, perhehatchbackiin julmetusti tehoa tuollain sopivasti viritettynä. Vaan kun kilometrejä tuli vuoteen n. 40000, niin vaikea perustella bensavehjettä oikein millään, etenkään noin janoista sellaista. E-mersusta ei jäänyt käteen yhtään mitään, lähinnä kilokaupalla paskaa fiilistä. Piti pelastaa polttoainekuluissa, päätyi porsimaan kerta toisensa jälkeen, eli käytännössä kaikki etukäteen arvioidut riskit toteutuivat. Nyt sitten kokeillaan klonkswagenin nelikkoa. Josko se vaikka seuraavat puoli vuotta hillitsisi autohimoa. Kaunis tuo ei ole eikä suinkaan taloudellisin vaihtoehto, mutta maalla asuessa osaa arvostaa hyviä ajovaloja ja nelivetoa. Esim. sillä takavedolla ei ollut mitään asiaa mm. omaan pihaan talvella, jos maassa oli edes hiutaleen verran lunta. Varusteita volkkarissa on tuohon hintaan riittävästi, mutta kyllähän tuota Superbia ikävä tulee monestakin syystä. Downgrade’aus jatkuu siis niin pitkään, että joskus voi hankkia sähköauton. Tähän hetkeen se ei vieläkään ollut vaihtoehto, kun yksi rahareikä lisää liittyy perheeseen heinäkuussa.
 

regularflex

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Hämmentävää. Kävin koeistumassa autoja ajatuksella, josko jossain vaiheessa tulisi päivitettyä nykyistä hyvää ja taloudellista Octaviaa johonkin uudempaan autoon. Ajatuksena oli tsekata Passat/Octavia tms. kokoluokan auto, mutta Passattia ei löytynyt joten päädyin koeistumaan aika kattauksen ajoneuvoja

Koeistumisen tulos -> Tällainen noin parimetrinen mies ei mahdu juuri mihinkään uudehkoon isoonkaan autoon. Kattolinja on viistetty alkamaan silmien korkeudelta ja tämä poistaa näkyvyydestä kaiken edessä ajavan auton katon yläpuolella tapahtuvan. Suomeksi siis penkkiä ei saa riittävän alas. Koeistuin seuraavia autoja:

Audi A6 vm. 2019 -> huono näkyvyys
Mercedes Benz E-sarja -> vm. 2020 -> huono näkyvyys
Skoda Superb vm. 2020 -> huono näkyvyys
Skoda Kodiaq vm 2020 -> huono näkyvyys
Skoda Octavia vm 2021 -> huono näkyvyys
BMW X6 vm. 2018 -> huono näkyvyys ja pää osui kattoon (panoraamakatolla oli tähän varmasti vaikutusta)
--------------------------------------------------------------------------------------
BMW 5-sarja vm. 2019 -> parempi näkyvyys kuin ylemmissä, mutta edelleen heikompi kuin nykyisessä vm. 2017 (facelift-versio) Octaviassa, jossa urheiluistuimet kenties hieman avartavat paremmaksi näkökenttää.
--------------------------------------------------------------------------------------
Volvo XC90 vm 2016 -> Yhtä hyvä näkyvyys kuin nykyisessä autossani, mutta rehellisesti sanottuna tätä autoa en tule ostamaan käyttökustannustensa vuoksi

Onko täällä arvon palstatovereilla vinkkiä, mihin uudehkoon autoon pitkä mies mahtuu? Ja vielä tarkennuksena: edellä mainituissa autoissa oli urheiluistuimia ja tavallisia istuimia, eli ei siitäkään jäänyt kiinni.
 

Vini29

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit // Chelsea
Hämmentävää. Kävin koeistumassa autoja ajatuksella, josko jossain vaiheessa tulisi päivitettyä nykyistä hyvää ja taloudellista Octaviaa johonkin uudempaan autoon. Ajatuksena oli tsekata Passat/Octavia tms. kokoluokan auto, mutta Passattia ei löytynyt joten päädyin koeistumaan aika kattauksen ajoneuvoja

Koeistumisen tulos -> Tällainen noin parimetrinen mies ei mahdu juuri mihinkään uudehkoon isoonkaan autoon. Kattolinja on viistetty alkamaan silmien korkeudelta ja tämä poistaa näkyvyydestä kaiken edessä ajavan auton katon yläpuolella tapahtuvan. Suomeksi siis penkkiä ei saa riittävän alas. Koeistuin seuraavia autoja:

Audi A6 vm. 2019 -> huono näkyvyys
Mercedes Benz E-sarja -> vm. 2020 -> huono näkyvyys
Skoda Superb vm. 2020 -> huono näkyvyys
Skoda Kodiaq vm 2020 -> huono näkyvyys
Skoda Octavia vm 2021 -> huono näkyvyys
BMW X6 vm. 2018 -> huono näkyvyys ja pää osui kattoon (panoraamakatolla oli tähän varmasti vaikutusta)
--------------------------------------------------------------------------------------
BMW 5-sarja vm. 2019 -> parempi näkyvyys kuin ylemmissä, mutta edelleen heikompi kuin nykyisessä vm. 2017 (facelift-versio) Octaviassa, jossa urheiluistuimet kenties hieman avartavat paremmaksi näkökenttää.
--------------------------------------------------------------------------------------
Volvo XC90 vm 2016 -> Yhtä hyvä näkyvyys kuin nykyisessä autossani, mutta rehellisesti sanottuna tätä autoa en tule ostamaan käyttökustannustensa vuoksi

Onko täällä arvon palstatovereilla vinkkiä, mihin uudehkoon autoon pitkä mies mahtuu? Ja vielä tarkennuksena: edellä mainituissa autoissa oli urheiluistuimia ja tavallisia istuimia, eli ei siitäkään jäänyt kiinni.
Itsellä 2017vm Renault Megane sport tourer, ja olen 190cm pitkä, omasta mielestäni hyvä näkyvyys,eikä pää kolise kattoon, mutta toki em merkki aiheuttaa joillekin oksennusta suuhun jo mainitessa sen... : D
 

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Itsellä 2017vm Renault Megane sport tourer, ja olen 190cm pitkä, omasta mielestäni hyvä näkyvyys,eikä pää kolise kattoon, mutta toki em merkki aiheuttaa joillekin oksennusta suuhun jo mainitessa sen... : D
Sellasta automerkkiö ei olekaan mikä ei joillekin aiheuttaisi mielipahaa.
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Rapiat kaksimetrinen työkaverini ajelee nimenomaan tuolla viimeistä edellisen kopan Octavialla. En ole erityisesti kysynyt syytä siihen, mutta liekö yksi vaikutin, että mahtuu ilman erityisiä kommervenkkejä sinne.
 

regularflex

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Rapiat kaksimetrinen työkaverini ajelee nimenomaan tuolla viimeistä edellisen kopan Octavialla. En ole erityisesti kysynyt syytä siihen, mutta liekö yksi vaikutin, että mahtuu ilman erityisiä kommervenkkejä sinne.
Allekirjoittaneella ainakin se oli suurin syy tämän auton valintaan.
 

Jan Koller

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät ♠, Carolina Hurricanes
Onko täällä arvon palstatovereilla vinkkiä, mihin uudehkoon autoon pitkä mies mahtuu? Ja vielä tarkennuksena: edellä mainituissa autoissa oli urheiluistuimia ja tavallisia istuimia, eli ei siitäkään jäänyt kiinni.

Mun yli 2 m kaveri ajelee Nissan QQ:n vanhemmalla painoksella. Mitään hajua ei tosin ole miten ajaessaan näkee. Muutenkin testailisin sinuna noita SUVeja.
 

YamahaGPR

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Hämmentävää. Kävin koeistumassa autoja ajatuksella, josko jossain vaiheessa tulisi päivitettyä nykyistä hyvää ja taloudellista Octaviaa johonkin uudempaan autoon. Ajatuksena oli tsekata Passat/Octavia tms. kokoluokan auto, mutta Passattia ei löytynyt joten päädyin koeistumaan aika kattauksen ajoneuvoja

Koeistumisen tulos -> Tällainen noin parimetrinen mies ei mahdu juuri mihinkään uudehkoon isoonkaan autoon. Kattolinja on viistetty alkamaan silmien korkeudelta ja tämä poistaa näkyvyydestä kaiken edessä ajavan auton katon yläpuolella tapahtuvan. Suomeksi siis penkkiä ei saa riittävän alas. Koeistuin seuraavia autoja:

Audi A6 vm. 2019 -> huono näkyvyys
Mercedes Benz E-sarja -> vm. 2020 -> huono näkyvyys
Skoda Superb vm. 2020 -> huono näkyvyys
Skoda Kodiaq vm 2020 -> huono näkyvyys
Skoda Octavia vm 2021 -> huono näkyvyys
BMW X6 vm. 2018 -> huono näkyvyys ja pää osui kattoon (panoraamakatolla oli tähän varmasti vaikutusta)
--------------------------------------------------------------------------------------
BMW 5-sarja vm. 2019 -> parempi näkyvyys kuin ylemmissä, mutta edelleen heikompi kuin nykyisessä vm. 2017 (facelift-versio) Octaviassa, jossa urheiluistuimet kenties hieman avartavat paremmaksi näkökenttää.
--------------------------------------------------------------------------------------
Volvo XC90 vm 2016 -> Yhtä hyvä näkyvyys kuin nykyisessä autossani, mutta rehellisesti sanottuna tätä autoa en tule ostamaan käyttökustannustensa vuoksi

Onko täällä arvon palstatovereilla vinkkiä, mihin uudehkoon autoon pitkä mies mahtuu? Ja vielä tarkennuksena: edellä mainituissa autoissa oli urheiluistuimia ja tavallisia istuimia, eli ei siitäkään jäänyt kiinni.

Joku avokattonen?
 

Veijari

Jäsen
Ajelen duunipaikan vapaan autoedun autolla tällä hetkellä. Auton liisarisopimus päättyy tammikuussa -23 ja piakkoin pitäisi ilmoittaa työnantajalle, jatketaanko tällä toimintamallilla vai luovunko kokonaan autoedusta.
Autoedusta luopumista puoltaa se, että työmatka on enää n. 5 km suuntaansa ja omia ajoja vuodessa tulee ehkä 10 tkm, eli kovin vähän ja tähän peilattuna autoedun pitäminen on verotuksellisesti varsin kallista.
Hyvänä puolena tässä autoedussa tietysti huolettomuus ja se, että saa ajella uudella pirssillä, eikä tarvitse stressata bensapumpulla, että paljonko se löpö huomenna maksaa.
Luopumalla autoedusta saan menetetystä edusta kompensaation rahapalkkana.
 

Birchman

Jäsen
Hämmentävää. Kävin koeistumassa autoja ajatuksella, josko jossain vaiheessa tulisi päivitettyä nykyistä hyvää ja taloudellista Octaviaa johonkin uudempaan autoon. Ajatuksena oli tsekata Passat/Octavia tms. kokoluokan auto, mutta Passattia ei löytynyt joten päädyin koeistumaan aika kattauksen ajoneuvoja

Koeistumisen tulos -> Tällainen noin parimetrinen mies ei mahdu juuri mihinkään uudehkoon isoonkaan autoon. Kattolinja on viistetty alkamaan silmien korkeudelta ja tämä poistaa näkyvyydestä kaiken edessä ajavan auton katon yläpuolella tapahtuvan. Suomeksi siis penkkiä ei saa riittävän alas. Koeistuin seuraavia autoja:

Audi A6 vm. 2019 -> huono näkyvyys
Mercedes Benz E-sarja -> vm. 2020 -> huono näkyvyys
Skoda Superb vm. 2020 -> huono näkyvyys
Skoda Kodiaq vm 2020 -> huono näkyvyys
Skoda Octavia vm 2021 -> huono näkyvyys
BMW X6 vm. 2018 -> huono näkyvyys ja pää osui kattoon (panoraamakatolla oli tähän varmasti vaikutusta)
--------------------------------------------------------------------------------------
BMW 5-sarja vm. 2019 -> parempi näkyvyys kuin ylemmissä, mutta edelleen heikompi kuin nykyisessä vm. 2017 (facelift-versio) Octaviassa, jossa urheiluistuimet kenties hieman avartavat paremmaksi näkökenttää.
--------------------------------------------------------------------------------------
Volvo XC90 vm 2016 -> Yhtä hyvä näkyvyys kuin nykyisessä autossani, mutta rehellisesti sanottuna tätä autoa en tule ostamaan käyttökustannustensa vuoksi

Onko täällä arvon palstatovereilla vinkkiä, mihin uudehkoon autoon pitkä mies mahtuu? Ja vielä tarkennuksena: edellä mainituissa autoissa oli urheiluistuimia ja tavallisia istuimia, eli ei siitäkään jäänyt kiinni.
Audi Q5 MY17 alkaen mahtuu ihan hyvin 190 senttinen kuljettaja. Pää ei ole lähelläkään kattoa ja näkyvyys autosta on hyvä. Autoon nousu on myös vaivatonta, kun ajoasento on suht pysty ja maavaraa on sedania/ farmaria enemmän.

Muista autoista katsoisin noita Allroad, Scout, Alltrack, XC-versioita. Niissä näkyvyys on normaalia versiota parempi, kun auto on korkeampi. Tosin pää luultavasti osuu edelleen kattoon, kun sisätilat yleensä normaalin version tasolla.
 
Viimeksi muokattu:
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös