Kyllä sun pitää nyt vaihtaa autoa. Tossa ei ole muita vaihtoehtoja.Eli mites tän kanssa nyt pitäis edetä?
Kyllä sun pitää nyt vaihtaa autoa. Tossa ei ole muita vaihtoehtoja.Eli mites tän kanssa nyt pitäis edetä?
Osta hyvä puhelinteline, laita puhelin siihen ja käytä google mapsin tai jonkun muun karttasovelluksen navigointia. Parempi kuin navigaattorit, kartat ajan tasalla lähes aina ja tunnistaa ruuhkia yms. paremmin.Sitä tuli sitten vaihdettua vanha, mutta erittäin varma ja virheetön Peugeot 406 pois ja tilalle vm 19 Toyota Corolla tehdastakuulla. Onhan tuossa ero kuin yöllä ja päivällä. Adaptiivinen vakkari, sähköinen ristiselän tuki, ratin lämmitin, sähköinen kässäri ym ym. Ainoa mikä puuttuu on navigointi. Olenko ymmärtänyt oikein, että sen saisi koodattua siihen Toyotalla jotenkin näin jälkikäteen? Kellään tietoa?
Tuo, mitä @MacRef sanoi pätee, mutta Toyotalla näyttäisi olevan myös tällainen AndroidAuto/Apple Carplay -päivityskamppanja: Toyota | Apple CarPlay & Android Auto -multimediapäivitysSitä tuli sitten vaihdettua vanha, mutta erittäin varma ja virheetön Peugeot 406 pois ja tilalle vm 19 Toyota Corolla tehdastakuulla. Onhan tuossa ero kuin yöllä ja päivällä. Adaptiivinen vakkari, sähköinen ristiselän tuki, ratin lämmitin, sähköinen kässäri ym ym. Ainoa mikä puuttuu on navigointi. Olenko ymmärtänyt oikein, että sen saisi koodattua siihen Toyotalla jotenkin näin jälkikäteen? Kellään tietoa?
Sitä tuli sitten vaihdettua vanha, mutta erittäin varma ja virheetön Peugeot 406 pois ja tilalle vm 19 Toyota Corolla tehdastakuulla. Onhan tuossa ero kuin yöllä ja päivällä. Adaptiivinen vakkari, sähköinen ristiselän tuki, ratin lämmitin, sähköinen kässäri ym ym. Ainoa mikä puuttuu on navigointi. Olenko ymmärtänyt oikein, että sen saisi koodattua siihen Toyotalla jotenkin näin jälkikäteen? Kellään tietoa?
Onkos täällä kokemusta yksityisleasingista? Kokemuksia eri firmoista ja toimintamalleista? Tässä on nyt tilanne, että tarvitsisi jonkun perhekokoisen auton vuodeksi. Onko näihin oikein järkeviä vaihtoehtoja Ald:n ja Beelyn lisäksi, jos auton tarvitsee nopeasti. Jos olisi aikaa odotella, niin joku tuollainen uusi vuodeksi tarjoushan olisi oikein pätevä. Mistä tuota kannattaisi alkaa arpoa? Ja kyllä, ei tule olemaan halvin ratkaisu, mutta silti mitään ihan älyttömyyksiä ei viitsisi mistään perusautosta maksella.
Auton oma laturi todennäköisesti rikki. Jos on jännitemittari niin auto käyntiin ja sitten mittaa akun navoista, että onko jännite riittävä noin 14V paikkeilla. Eli lataako ollenkaan. Joku huoltamo pystyy tuon nopeasti tarkistamaan, jos itseltä ei onnistu.Laturi voisi olla yksi, samoin se pikkuakku. Mites tän järkevästi diagnosoisi? Toki menemällä maanantaina marmoritiskille, mutta kun pitäisi lähteä taas tien päälle myös.
Tutkin tuota itse eilen vähän tarkemmin yleismittarin kanssa. Pikkuakku näyttää tasaisesti 12,6V oli auto käynnissä tai sammuksissa. Isolta akulta mitattuna tarjoaakin sitten siihen 11V pintaan auton ollessa käynnissä. Täytyy käydä kysymässä huollosta hinta-arvio laturin tai lataussäätimen vaihdolle, ja jos menee ihan naurettavaksi, niin sitten tilaan osat Tallinnasta ja vaihdan itse ajan kanssa. Onneksi on tuo toinenkin auto pihassa (vaikka kalliiksi tuleekin pitää kahta), kun en sitä silkkaa laiskuuttani ole saanut pistettyä myyntiin, niin ei elämä täällä periferiassa katkea tämän takia.Auton oma laturi todennäköisesti rikki. Jos on jännitemittari niin auto käyntiin ja sitten mittaa akun navoista, että onko jännite riittävä noin 14V paikkeilla. Eli lataako ollenkaan. Joku huoltamo pystyy tuon nopeasti tarkistamaan, jos itseltä ei onnistu.
Kannattaa tutustua Autolle.comin yksityisleasingiin. Vähän käytettyjä autoja tarjolla kohtuuhinnalla.Onkos täällä kokemusta yksityisleasingista? Kokemuksia eri firmoista ja toimintamalleista? Tässä on nyt tilanne, että tarvitsisi jonkun perhekokoisen auton vuodeksi. Onko näihin oikein järkeviä vaihtoehtoja Ald:n ja Beelyn lisäksi, jos auton tarvitsee nopeasti. Jos olisi aikaa odotella, niin joku tuollainen uusi vuodeksi tarjoushan olisi oikein pätevä. Mistä tuota kannattaisi alkaa arpoa? Ja kyllä, ei tule olemaan halvin ratkaisu, mutta silti mitään ihan älyttömyyksiä ei viitsisi mistään perusautosta maksella.
Kuulostaa silikonilta. Kai se niistä kuluu. En tiedä, saako sen hinkattua jollain kemikaalilla pois.Isoja ongelmia… olen katsellut uutta (vanhaa) autoa ja nyt yhdessä potentiaalisessa on ongelma. Kumimatot niin saatanan liukaat. Ihme etteikaadu kun nousee autoon/autosta. Onkohan tässä käynyt niin, että liike laittanut jotain hienoa kiillotusainetta näihin, joka tehnyt tämän liukkauden? Kuluuko tällainen pois niistä pian vai joudunko ostamaan uudet matot?
Isoja ongelmia… olen katsellut uutta (vanhaa) autoa ja nyt yhdessä potentiaalisessa on ongelma. Kumimatot niin saatanan liukaat. Ihme etteikaadu kun nousee autoon/autosta. Onkohan tässä käynyt niin, että liike laittanut jotain hienoa kiillotusainetta näihin, joka tehnyt tämän liukkauden? Kuluuko tällainen pois niistä pian vai joudunko ostamaan uudet matot?
Voi olla pikkuakun juttujakin. Mutta kannattaisi katsoa vikakoodit testerillä (mielellään Mersun Xentryllä tai kansankielellä Starilla) ja sen mukaan sitten jatkotoimet. Helpottaisi ainakin haarukoimaan myös mahdollisia kulupuolen juttuja. Jos pk-seudulla olet niin voin lukaista koodit.Kokeillaas nyt vielä täältäkin. MB W212 E200 CDI Bluetec. Joulun alla täräytti latauksen merkkivalon palamaan.
Mites tän järkevästi diagnosoisi? Toki menemällä maanantaina marmoritiskille, mutta kun pitäisi lähteä taas tien päälle myös.
Kannattaa tutustua Autolle.comin yksityisleasingiin. Vähän käytettyjä autoja tarjolla kohtuuhinnalla.
Laitan sulle yksityisviestiä.Voi olla pikkuakun juttujakin. Mutta kannattaisi katsoa vikakoodit testerillä (mielellään Mersun Xentryllä tai kansankielellä Starilla) ja sen mukaan sitten jatkotoimet. Helpottaisi ainakin haarukoimaan myös mahdollisia kulupuolen juttuja. Jos pk-seudulla olet niin voin lukaista koodit.
Mulla alkoi MB herjailemaan jarrupala-antureista. Katsoin testerillä että takajarruista tulee koodi. Tiesin, että lopussa on muutenkin jarruosat, joten tilasin Saksasta kierroksen OEM-levyjä, paloja ja anturit hintaan 200eur+pk. Veholla n. tonnin olisi sama setti asennettuna, mutta isoin ero on varsinkin etulevyissä, tyyliin 3-4x Saksan hinnasta. Nuukana sitten eilen vääntelin ne alle, on kyllä v-mäinen urakka ja työläs vaikkakin simppeli. Menee salitreenistä kun ei-niin-optimiasennoissa kannattelee melko painavia levyjä tai jarrusatuloita. Nosturille jos pääsisi niin siinä ois helppo tehdä.
Taitaa olla niin, että akku vaatii testerillä kalibroinnin, jotta lataus toimii OK. Katsopa, onko akun maajohdossa pientä "mötikkää, josta lähtee pikku johtoja. Jos on, autosa on virranhallintajärjestelmä. Kun tällaiseen autoon vaihdetaan akku, täytyy autolle kertoa testerillä, millaisen akun sinne laittoi. Huolimatta siitä, että se on täysin samanlainen. Tämä johtuu siitä, että latausjärjestelmä mukautuu akun ikääntyessä sen pienenevään kapasiteettiin. Lisäksi näissä ei ole perinteistä säädintä, vaan moottorinohjausyksikkö ohjaa myös laturia.Kokeillaas nyt vielä täältäkin. MB W212 E200 CDI Bluetec. Joulun alla täräytti latauksen merkkivalon palamaan. Siinä hetkessä, tien päällä, ei ollut muita vaihtoehtoja kuin käydä poistamassa akkulaturi Motonetistä ja täräyttää töpselin päähän. Kotimatkalla katselin Mercedes Me -adapterin kautta, että näyttäisi ainakin lataavan hyvin, kun akku näytti 14,7-14,8V latinkia. Myöhemmin matkan aikana latauksen merkkivalo ilmaisi taas olemassa olostaan ja samalla tuo obd-töpselissä tönöttänyt adapteri lakkasi antamasta tietoa. Kotona pistin jälleen lataukseen, ja akun jännite moottori sammutettuna oli jotain 12V paikkeilla. Päättelin, että akku on entinen, joten laitoin uuden tilaukseen. 95Ah 850A AGM -akku tuli, koska sellainen piti opuksen mukaan olla vanhakin. No vanha olikin vähän pienempi… Eilen kun tuon viimein vaihdoin ja latasin täyteen, niin tokihan sitten kaupan pihassa tärähti latauksen merkkivalo palamaan. Toki olin ennen lähtöä pitänyt webastoa vartin päällä ja käyntiin lähti kuin palmun alta, ja matka kaupallekin oli se vartti, plus se aika mitä pidin tyhjäkäynnillä, kun siivosin loputkin lumet auton päältä. Kotiin päästyäni tökkäsin laturiin ja näytti 14,2V eli melko hyvää lukemaa, moottori sammutettuna.
Eli mites tän kanssa nyt pitäis edetä? Näissähän on kaksi akkua, joista pienempi jossain takakontissa. Kun latauksen merkkivalo syttyy, niin mitään muita oireita ei esiinny, eli ei pätki eikä sätki lainkaan, mitkään valot ei vilku ja kaikki lisälaitteet on käytössä ja toimii. Laturi voisi olla yksi, samoin se pikkuakku. Mites tän järkevästi diagnosoisi? Toki menemällä maanantaina marmoritiskille, mutta kun pitäisi lähteä taas tien päälle myös.
Tällaisen vinkin sain myös näiden kanssa ikänsä harrastaneelta tutulta. Soitin sen innoittamana paikallisen merkkihuoltoon, siis valtuutettuun sellaiseen, ja siellä vastasivat, että uusi samanlainen vain tilalle ja ei muuta kuin kovaa ajoa. Siitä huolimatta, että suunnilleen kaikissa muissa samanikäisissä noin kuuluisi tehdä. No en sitten tietenkään ole vielä käynyt. Täytyy ottaa ensi viikolla työn alle tuokin homma, kun olen taas auton kanssa samalla paikkakunnalla.Taitaa olla niin, että akku vaatii testerillä kalibroinnin, jotta lataus toimii OK. Katsopa, onko akun maajohdossa pientä "mötikkää, josta lähtee pikku johtoja. Jos on, autosa on virranhallintajärjestelmä. Kun tällaiseen autoon vaihdetaan akku, täytyy autolle kertoa testerillä, millaisen akun sinne laittoi. Huolimatta siitä, että se on täysin samanlainen. Tämä johtuu siitä, että latausjärjestelmä mukautuu akun ikääntyessä sen pienenevään kapasiteettiin. Lisäksi näissä ei ole perinteistä säädintä, vaan moottorinohjausyksikkö ohjaa myös laturia.
Mulla on ollut muutaman vuoden (ehkä viitesen vuotta) käytössä Transcend DrivePro. Tarkempaa mallinimeä en muista, mutta vanhempaa mallia, eikä ihan halvimpia silloin (olisko ollut 100-150 euroa).Kokemuksia kojelautakameroista?
Mielellään sellainen joka olisi helppo asentaa/käyttää, näkee jotain pimeällä ja riittävän tarkasti.
Mulla on ollut muutaman vuoden (ehkä viitesen vuotta) käytössä Transcend DrivePro. Tarkempaa mallinimeä en muista, mutta vanhempaa mallia, eikä ihan halvimpia silloin (olisko ollut 100-150 euroa).
Pimeässäkin ihan ok ja nykyiset varmaan parempia siinäkin. Tuossa mun kamerassa on kaistavahti, nopeusseuranta jne., mutta ne eivät nykyautoissa enää ole niin tarpeellisia.
Käyttö on todella yksinkertaista, kun laittaa nauhoitukset pyörimään looppiin isolle muistikortille. Käynnistyy ja sammuu automaattisesti. Nauhoituksia voi katsoa kännykällä tai siirtää kortilta läppärille. Yllättävän hyvälaatuista videokuvaa saa tuolla vehkeellä ja oikeastaan ainoa huono puoli on melko suuri koko uudempiin kameroihin verrattuna.
Helppo asentaa: imukupilla etulasiin ja asetukset kohdalleen (muistikortin alustus, kellonajat, videon pituus, virranhallinta jne.) ja usb-piuha kiinni autoon, sitä kautta saa virran. Usb-portti pitää siis olla sellainen, että sitä kautta saa virtaa tai sitten adapterilla. Suurin vaiva on oikeastaan sen piuhan viritys siististi.Eli siis nuo käynnistyvät ja sammuvat automaattisesti kun lähtee liikkeelle?
Toimiiko tuo akulla vai piuhalla? Jos akulla, niin kuinka kauan akku kestää?
Asensitko itse?