Kokeillaas nyt vielä täältäkin. MB W212 E200 CDI Bluetec. Joulun alla täräytti latauksen merkkivalon palamaan. Siinä hetkessä, tien päällä, ei ollut muita vaihtoehtoja kuin käydä poistamassa akkulaturi Motonetistä ja täräyttää töpselin päähän. Kotimatkalla katselin Mercedes Me -adapterin kautta, että näyttäisi ainakin lataavan hyvin, kun akku näytti 14,7-14,8V latinkia. Myöhemmin matkan aikana latauksen merkkivalo ilmaisi taas olemassa olostaan ja samalla tuo obd-töpselissä tönöttänyt adapteri lakkasi antamasta tietoa. Kotona pistin jälleen lataukseen, ja akun jännite moottori sammutettuna oli jotain 12V paikkeilla. Päättelin, että akku on entinen, joten laitoin uuden tilaukseen. 95Ah 850A AGM -akku tuli, koska sellainen piti opuksen mukaan olla vanhakin. No vanha olikin vähän pienempi… Eilen kun tuon viimein vaihdoin ja latasin täyteen, niin tokihan sitten kaupan pihassa tärähti latauksen merkkivalo palamaan. Toki olin ennen lähtöä pitänyt webastoa vartin päällä ja käyntiin lähti kuin palmun alta, ja matka kaupallekin oli se vartti, plus se aika mitä pidin tyhjäkäynnillä, kun siivosin loputkin lumet auton päältä. Kotiin päästyäni tökkäsin laturiin ja näytti 14,2V eli melko hyvää lukemaa, moottori sammutettuna.
Eli mites tän kanssa nyt pitäis edetä? Näissähän on kaksi akkua, joista pienempi jossain takakontissa. Kun latauksen merkkivalo syttyy, niin mitään muita oireita ei esiinny, eli ei pätki eikä sätki lainkaan, mitkään valot ei vilku ja kaikki lisälaitteet on käytössä ja toimii. Laturi voisi olla yksi, samoin se pikkuakku. Mites tän järkevästi diagnosoisi? Toki menemällä maanantaina marmoritiskille, mutta kun pitäisi lähteä taas tien päälle myös.