Mainos
  • Joulurauhan julistus
    Huomenna, jos Moderaattorit suovat, on meidän Jatkoajan armorikas joulupäivä; ja julistetaan siis täten yleinen joulurauha, kehottamalla kaikkia tätä palstaa asiaankuuluvalla kirjoittelulla täyttämään sekä muutoin hiljaisesti ja rauhallisesti käyttäytymään sillä se, joka tämän rauhan rikkoo ja joulurauhaa jollakin laittomalla taikka sopimattomalla kirjoituksella häiritsee, on raskauttavien asianhaarain vallitessa syypää siihen rangaistukseen, jonka Moderaattorit ja säännöt kustakin rikoksesta ja rikkomuksesta erikseen säätävät.

    Toivotamme kaikille Jatkoajan kirjoittajille sekä lukijoille Hyvää Joulua ja Onnellista Uutta Vuotta 2025.

Autoiluketju

  • 3 336 152
  • 19 049

JoMe84

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, Santeri Huovila #61. Philadelphia Flyers
Sitä tuli sitten vaihdettua vanha, mutta erittäin varma ja virheetön Peugeot 406 pois ja tilalle vm 19 Toyota Corolla tehdastakuulla. Onhan tuossa ero kuin yöllä ja päivällä. Adaptiivinen vakkari, sähköinen ristiselän tuki, ratin lämmitin, sähköinen kässäri ym ym. Ainoa mikä puuttuu on navigointi. Olenko ymmärtänyt oikein, että sen saisi koodattua siihen Toyotalla jotenkin näin jälkikäteen? Kellään tietoa?
 

MacRef

Jäsen
Suosikkijoukkue
KuPS - elä laakase, naatittaan
Sitä tuli sitten vaihdettua vanha, mutta erittäin varma ja virheetön Peugeot 406 pois ja tilalle vm 19 Toyota Corolla tehdastakuulla. Onhan tuossa ero kuin yöllä ja päivällä. Adaptiivinen vakkari, sähköinen ristiselän tuki, ratin lämmitin, sähköinen kässäri ym ym. Ainoa mikä puuttuu on navigointi. Olenko ymmärtänyt oikein, että sen saisi koodattua siihen Toyotalla jotenkin näin jälkikäteen? Kellään tietoa?
Osta hyvä puhelinteline, laita puhelin siihen ja käytä google mapsin tai jonkun muun karttasovelluksen navigointia. Parempi kuin navigaattorit, kartat ajan tasalla lähes aina ja tunnistaa ruuhkia yms. paremmin.
 

Vepe21

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Kiekko-Vantaa, Mainz 05
Sitä tuli sitten vaihdettua vanha, mutta erittäin varma ja virheetön Peugeot 406 pois ja tilalle vm 19 Toyota Corolla tehdastakuulla. Onhan tuossa ero kuin yöllä ja päivällä. Adaptiivinen vakkari, sähköinen ristiselän tuki, ratin lämmitin, sähköinen kässäri ym ym. Ainoa mikä puuttuu on navigointi. Olenko ymmärtänyt oikein, että sen saisi koodattua siihen Toyotalla jotenkin näin jälkikäteen? Kellään tietoa?
Tuo, mitä @MacRef sanoi pätee, mutta Toyotalla näyttäisi olevan myös tällainen AndroidAuto/Apple Carplay -päivityskamppanja: Toyota | Apple CarPlay & Android Auto -multimediapäivitys
 

Schwein

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK
Sitä tuli sitten vaihdettua vanha, mutta erittäin varma ja virheetön Peugeot 406 pois ja tilalle vm 19 Toyota Corolla tehdastakuulla. Onhan tuossa ero kuin yöllä ja päivällä. Adaptiivinen vakkari, sähköinen ristiselän tuki, ratin lämmitin, sähköinen kässäri ym ym. Ainoa mikä puuttuu on navigointi. Olenko ymmärtänyt oikein, että sen saisi koodattua siihen Toyotalla jotenkin näin jälkikäteen? Kellään tietoa?

Eikö tuossa oli rajapintaa älypuhelimelle? Android auto tai Applen vastaava. Sen verran uusi auto on kyseessä, että luulisi olevan.

Edit. Hidas
 

Vahva tunne

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
On se perseestä, kun hiukan tulee liukasta, niin kaiken maailman mummot ja papat lähtee autolla teille köröttelemään 50 muiden harmiksi. Eivätkä väistä tienpientareelle, koska mulla oikeus. Saatana, muut sitten jonottelee perässä. Jos sua pelottaa ajaa, niin tilaa vaikka taksi. Saatana.
 

Styge

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Pens, änärin suomalaiset
Onkos täällä kokemusta yksityisleasingista? Kokemuksia eri firmoista ja toimintamalleista? Tässä on nyt tilanne, että tarvitsisi jonkun perhekokoisen auton vuodeksi. Onko näihin oikein järkeviä vaihtoehtoja Ald:n ja Beelyn lisäksi, jos auton tarvitsee nopeasti. Jos olisi aikaa odotella, niin joku tuollainen uusi vuodeksi tarjoushan olisi oikein pätevä. Mistä tuota kannattaisi alkaa arpoa? Ja kyllä, ei tule olemaan halvin ratkaisu, mutta silti mitään ihan älyttömyyksiä ei viitsisi mistään perusautosta maksella.
 

Creed Bratton

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Onkos täällä kokemusta yksityisleasingista? Kokemuksia eri firmoista ja toimintamalleista? Tässä on nyt tilanne, että tarvitsisi jonkun perhekokoisen auton vuodeksi. Onko näihin oikein järkeviä vaihtoehtoja Ald:n ja Beelyn lisäksi, jos auton tarvitsee nopeasti. Jos olisi aikaa odotella, niin joku tuollainen uusi vuodeksi tarjoushan olisi oikein pätevä. Mistä tuota kannattaisi alkaa arpoa? Ja kyllä, ei tule olemaan halvin ratkaisu, mutta silti mitään ihan älyttömyyksiä ei viitsisi mistään perusautosta maksella.

Mulla oli ALD:lta auto vuoden ajan ennen kuin vaimo hankki työsuhdebiilin ja nyt loppukeväästä meinasin ottaa ALD:ltä uudestaan liisarin, kun työsuhdeauto palautetaan äitiysvapaan takia.

Suosittelen tutkimaan niitä vaihtoleasing autoja, koska ne leasing hinnat vaihtelevat todella rajusti. Välillä sieltä löytää jonkun Volvon tai muun ”premium”-auton 15000km/12kk sopparilla alle 400€/kk, mutta sitten joku mondeo saattaa olla samalla sopparilla 700€/kk.

Sopparin voi tehdä suoraan netistä (tai no ainakin aikaisemmin pystyi) ja netistä hankitulla autolla on 14 päivän palautusoikeus jos et ole tyytyväinen. Itse otin jonku X3:n koeajamatta ja kun sitten hain sen niin se olikin ihan kauhea ja palautin 4 päivän jälkeen ja otin tilalle Q5:n.

Muuten kaikki toimi hyvin, huollot merkkihuollossa ja päiväksi sai tilalle jonkun huollon halvimman kotteron. Sopimuskauden päättyessä palautin auton ALD:lle ja pikkunaarmut menivät normaalin kulumisen piikkiin.
 

MikGo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Oulun Kärpät, Leijonat
Laturi voisi olla yksi, samoin se pikkuakku. Mites tän järkevästi diagnosoisi? Toki menemällä maanantaina marmoritiskille, mutta kun pitäisi lähteä taas tien päälle myös.
Auton oma laturi todennäköisesti rikki. Jos on jännitemittari niin auto käyntiin ja sitten mittaa akun navoista, että onko jännite riittävä noin 14V paikkeilla. Eli lataako ollenkaan. Joku huoltamo pystyy tuon nopeasti tarkistamaan, jos itseltä ei onnistu.
 
(1)
  • Tykkää
Reactions: 444
4

444

Auton oma laturi todennäköisesti rikki. Jos on jännitemittari niin auto käyntiin ja sitten mittaa akun navoista, että onko jännite riittävä noin 14V paikkeilla. Eli lataako ollenkaan. Joku huoltamo pystyy tuon nopeasti tarkistamaan, jos itseltä ei onnistu.
Tutkin tuota itse eilen vähän tarkemmin yleismittarin kanssa. Pikkuakku näyttää tasaisesti 12,6V oli auto käynnissä tai sammuksissa. Isolta akulta mitattuna tarjoaakin sitten siihen 11V pintaan auton ollessa käynnissä. Täytyy käydä kysymässä huollosta hinta-arvio laturin tai lataussäätimen vaihdolle, ja jos menee ihan naurettavaksi, niin sitten tilaan osat Tallinnasta ja vaihdan itse ajan kanssa. Onneksi on tuo toinenkin auto pihassa (vaikka kalliiksi tuleekin pitää kahta), kun en sitä silkkaa laiskuuttani ole saanut pistettyä myyntiin, niin ei elämä täällä periferiassa katkea tämän takia.
 

Chieftain

Jäsen
Suosikkijoukkue
Oulun Kärpät
Onkos täällä kokemusta yksityisleasingista? Kokemuksia eri firmoista ja toimintamalleista? Tässä on nyt tilanne, että tarvitsisi jonkun perhekokoisen auton vuodeksi. Onko näihin oikein järkeviä vaihtoehtoja Ald:n ja Beelyn lisäksi, jos auton tarvitsee nopeasti. Jos olisi aikaa odotella, niin joku tuollainen uusi vuodeksi tarjoushan olisi oikein pätevä. Mistä tuota kannattaisi alkaa arpoa? Ja kyllä, ei tule olemaan halvin ratkaisu, mutta silti mitään ihan älyttömyyksiä ei viitsisi mistään perusautosta maksella.
Kannattaa tutustua Autolle.comin yksityisleasingiin. Vähän käytettyjä autoja tarjolla kohtuuhinnalla.
 

Myyrä

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Spurs
Isoja ongelmia… olen katsellut uutta (vanhaa) autoa ja nyt yhdessä potentiaalisessa on ongelma. Kumimatot niin saatanan liukaat. Ihme etteikaadu kun nousee autoon/autosta. Onkohan tässä käynyt niin, että liike laittanut jotain hienoa kiillotusainetta näihin, joka tehnyt tämän liukkauden? Kuluuko tällainen pois niistä pian vai joudunko ostamaan uudet matot?
 

Rod Weary

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Stars, Panthers
Isoja ongelmia… olen katsellut uutta (vanhaa) autoa ja nyt yhdessä potentiaalisessa on ongelma. Kumimatot niin saatanan liukaat. Ihme etteikaadu kun nousee autoon/autosta. Onkohan tässä käynyt niin, että liike laittanut jotain hienoa kiillotusainetta näihin, joka tehnyt tämän liukkauden? Kuluuko tällainen pois niistä pian vai joudunko ostamaan uudet matot?
Kuulostaa silikonilta. Kai se niistä kuluu. En tiedä, saako sen hinkattua jollain kemikaalilla pois.
 

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Eikös ne ole aina tällasella kelillä liukkaat? Kangasmatot paljon parempi ratkaisu.
 

-Jonne-

Jäsen
Suosikkijoukkue
JoKP
Isoja ongelmia… olen katsellut uutta (vanhaa) autoa ja nyt yhdessä potentiaalisessa on ongelma. Kumimatot niin saatanan liukaat. Ihme etteikaadu kun nousee autoon/autosta. Onkohan tässä käynyt niin, että liike laittanut jotain hienoa kiillotusainetta näihin, joka tehnyt tämän liukkauden? Kuluuko tällainen pois niistä pian vai joudunko ostamaan uudet matot?

Kun ostin nykyisen autoni niin sama hommeli oli. Siis matot oli kuin jäätä olisi ollut alla. Tuomitsin Bemarin alkuperäiset kumimatot paskoiksi ja kerkesin ostamaan uudet mutta en laittamaan paikoilleen. Tuo liukkaus hävisikin aika pian ja palautin ostamani kauppaan takaisin.

Pesun jälkeisin juttuja veikkaisin.
 

Turder

Jäsen
Suosikkijoukkue
Toronto Maple Leafs
Kokeillaas nyt vielä täältäkin. MB W212 E200 CDI Bluetec. Joulun alla täräytti latauksen merkkivalon palamaan.
Mites tän järkevästi diagnosoisi? Toki menemällä maanantaina marmoritiskille, mutta kun pitäisi lähteä taas tien päälle myös.
Voi olla pikkuakun juttujakin. Mutta kannattaisi katsoa vikakoodit testerillä (mielellään Mersun Xentryllä tai kansankielellä Starilla) ja sen mukaan sitten jatkotoimet. Helpottaisi ainakin haarukoimaan myös mahdollisia kulupuolen juttuja. Jos pk-seudulla olet niin voin lukaista koodit.

Mulla alkoi MB herjailemaan jarrupala-antureista. Katsoin testerillä että takajarruista tulee koodi. Tiesin, että lopussa on muutenkin jarruosat, joten tilasin Saksasta kierroksen OEM-levyjä, paloja ja anturit hintaan 200eur+pk. Veholla n. tonnin olisi sama setti asennettuna, mutta isoin ero on varsinkin etulevyissä, tyyliin 3-4x Saksan hinnasta. Nuukana sitten eilen vääntelin ne alle, on kyllä v-mäinen urakka ja työläs vaikkakin simppeli. Menee salitreenistä kun ei-niin-optimiasennoissa kannattelee melko painavia levyjä tai jarrusatuloita. Nosturille jos pääsisi niin siinä ois helppo tehdä.
 
(1)
  • Tykkää
Reactions: 444
4

444

Voi olla pikkuakun juttujakin. Mutta kannattaisi katsoa vikakoodit testerillä (mielellään Mersun Xentryllä tai kansankielellä Starilla) ja sen mukaan sitten jatkotoimet. Helpottaisi ainakin haarukoimaan myös mahdollisia kulupuolen juttuja. Jos pk-seudulla olet niin voin lukaista koodit.

Mulla alkoi MB herjailemaan jarrupala-antureista. Katsoin testerillä että takajarruista tulee koodi. Tiesin, että lopussa on muutenkin jarruosat, joten tilasin Saksasta kierroksen OEM-levyjä, paloja ja anturit hintaan 200eur+pk. Veholla n. tonnin olisi sama setti asennettuna, mutta isoin ero on varsinkin etulevyissä, tyyliin 3-4x Saksan hinnasta. Nuukana sitten eilen vääntelin ne alle, on kyllä v-mäinen urakka ja työläs vaikkakin simppeli. Menee salitreenistä kun ei-niin-optimiasennoissa kannattelee melko painavia levyjä tai jarrusatuloita. Nosturille jos pääsisi niin siinä ois helppo tehdä.
Laitan sulle yksityisviestiä.
 

Blue1203

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kiekko-Espoo
Kokeillaas nyt vielä täältäkin. MB W212 E200 CDI Bluetec. Joulun alla täräytti latauksen merkkivalon palamaan. Siinä hetkessä, tien päällä, ei ollut muita vaihtoehtoja kuin käydä poistamassa akkulaturi Motonetistä ja täräyttää töpselin päähän. Kotimatkalla katselin Mercedes Me -adapterin kautta, että näyttäisi ainakin lataavan hyvin, kun akku näytti 14,7-14,8V latinkia. Myöhemmin matkan aikana latauksen merkkivalo ilmaisi taas olemassa olostaan ja samalla tuo obd-töpselissä tönöttänyt adapteri lakkasi antamasta tietoa. Kotona pistin jälleen lataukseen, ja akun jännite moottori sammutettuna oli jotain 12V paikkeilla. Päättelin, että akku on entinen, joten laitoin uuden tilaukseen. 95Ah 850A AGM -akku tuli, koska sellainen piti opuksen mukaan olla vanhakin. No vanha olikin vähän pienempi… Eilen kun tuon viimein vaihdoin ja latasin täyteen, niin tokihan sitten kaupan pihassa tärähti latauksen merkkivalo palamaan. Toki olin ennen lähtöä pitänyt webastoa vartin päällä ja käyntiin lähti kuin palmun alta, ja matka kaupallekin oli se vartti, plus se aika mitä pidin tyhjäkäynnillä, kun siivosin loputkin lumet auton päältä. Kotiin päästyäni tökkäsin laturiin ja näytti 14,2V eli melko hyvää lukemaa, moottori sammutettuna.

Eli mites tän kanssa nyt pitäis edetä? Näissähän on kaksi akkua, joista pienempi jossain takakontissa. Kun latauksen merkkivalo syttyy, niin mitään muita oireita ei esiinny, eli ei pätki eikä sätki lainkaan, mitkään valot ei vilku ja kaikki lisälaitteet on käytössä ja toimii. Laturi voisi olla yksi, samoin se pikkuakku. Mites tän järkevästi diagnosoisi? Toki menemällä maanantaina marmoritiskille, mutta kun pitäisi lähteä taas tien päälle myös.
Taitaa olla niin, että akku vaatii testerillä kalibroinnin, jotta lataus toimii OK. Katsopa, onko akun maajohdossa pientä "mötikkää, josta lähtee pikku johtoja. Jos on, autosa on virranhallintajärjestelmä. Kun tällaiseen autoon vaihdetaan akku, täytyy autolle kertoa testerillä, millaisen akun sinne laittoi. Huolimatta siitä, että se on täysin samanlainen. Tämä johtuu siitä, että latausjärjestelmä mukautuu akun ikääntyessä sen pienenevään kapasiteettiin. Lisäksi näissä ei ole perinteistä säädintä, vaan moottorinohjausyksikkö ohjaa myös laturia.
 
(1)
  • Tykkää
Reactions: 444
4

444

Taitaa olla niin, että akku vaatii testerillä kalibroinnin, jotta lataus toimii OK. Katsopa, onko akun maajohdossa pientä "mötikkää, josta lähtee pikku johtoja. Jos on, autosa on virranhallintajärjestelmä. Kun tällaiseen autoon vaihdetaan akku, täytyy autolle kertoa testerillä, millaisen akun sinne laittoi. Huolimatta siitä, että se on täysin samanlainen. Tämä johtuu siitä, että latausjärjestelmä mukautuu akun ikääntyessä sen pienenevään kapasiteettiin. Lisäksi näissä ei ole perinteistä säädintä, vaan moottorinohjausyksikkö ohjaa myös laturia.
Tällaisen vinkin sain myös näiden kanssa ikänsä harrastaneelta tutulta. Soitin sen innoittamana paikallisen merkkihuoltoon, siis valtuutettuun sellaiseen, ja siellä vastasivat, että uusi samanlainen vain tilalle ja ei muuta kuin kovaa ajoa. Siitä huolimatta, että suunnilleen kaikissa muissa samanikäisissä noin kuuluisi tehdä. No en sitten tietenkään ole vielä käynyt. Täytyy ottaa ensi viikolla työn alle tuokin homma, kun olen taas auton kanssa samalla paikkakunnalla.
 

ernestipotsi

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Kokemuksia kojelautakameroista?

Mielellään sellainen joka olisi helppo asentaa/käyttää, näkee jotain pimeällä ja riittävän tarkasti.
 

Jof

Jäsen
Kokemuksia kojelautakameroista?

Mielellään sellainen joka olisi helppo asentaa/käyttää, näkee jotain pimeällä ja riittävän tarkasti.
Mulla on ollut muutaman vuoden (ehkä viitesen vuotta) käytössä Transcend DrivePro. Tarkempaa mallinimeä en muista, mutta vanhempaa mallia, eikä ihan halvimpia silloin (olisko ollut 100-150 euroa).

Pimeässäkin ihan ok ja nykyiset varmaan parempia siinäkin. Tuossa mun kamerassa on kaistavahti, nopeusseuranta jne., mutta ne eivät nykyautoissa enää ole niin tarpeellisia.

Käyttö on todella yksinkertaista, kun laittaa nauhoitukset pyörimään looppiin isolle muistikortille. Käynnistyy ja sammuu automaattisesti. Nauhoituksia voi katsoa kännykällä tai siirtää kortilta läppärille. Yllättävän hyvälaatuista videokuvaa saa tuolla vehkeellä ja oikeastaan ainoa huono puoli on melko suuri koko uudempiin kameroihin verrattuna.
 

ernestipotsi

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Mulla on ollut muutaman vuoden (ehkä viitesen vuotta) käytössä Transcend DrivePro. Tarkempaa mallinimeä en muista, mutta vanhempaa mallia, eikä ihan halvimpia silloin (olisko ollut 100-150 euroa).

Pimeässäkin ihan ok ja nykyiset varmaan parempia siinäkin. Tuossa mun kamerassa on kaistavahti, nopeusseuranta jne., mutta ne eivät nykyautoissa enää ole niin tarpeellisia.

Käyttö on todella yksinkertaista, kun laittaa nauhoitukset pyörimään looppiin isolle muistikortille. Käynnistyy ja sammuu automaattisesti. Nauhoituksia voi katsoa kännykällä tai siirtää kortilta läppärille. Yllättävän hyvälaatuista videokuvaa saa tuolla vehkeellä ja oikeastaan ainoa huono puoli on melko suuri koko uudempiin kameroihin verrattuna.

Eli siis nuo käynnistyvät ja sammuvat automaattisesti kun lähtee liikkeelle?
Toimiiko tuo akulla vai piuhalla? Jos akulla, niin kuinka kauan akku kestää?
Asensitko itse?
 

Jof

Jäsen
Eli siis nuo käynnistyvät ja sammuvat automaattisesti kun lähtee liikkeelle?
Toimiiko tuo akulla vai piuhalla? Jos akulla, niin kuinka kauan akku kestää?
Asensitko itse?
Helppo asentaa: imukupilla etulasiin ja asetukset kohdalleen (muistikortin alustus, kellonajat, videon pituus, virranhallinta jne.) ja usb-piuha kiinni autoon, sitä kautta saa virran. Usb-portti pitää siis olla sellainen, että sitä kautta saa virtaa tai sitten adapterilla. Suurin vaiva on oikeastaan sen piuhan viritys siististi.

Kamera käynnistyy, kun auton käynnistää. Sammutuksen saa säädettyä siten, että sammuu halutusti joko heti tai hetken päästä auton sammutuksesta. Mulla taitaa olla 30 s tai minuutin viive säädettynä. Tuossa kamerassa on myös pysäköintitila, jolloin tallennus käynnistyy myös pysäköidyssä autossa liikkeentunnistimen avulla. Sitä en ole kylläkään käyttänyt, täytyykin kokeilla.
 

ace

Jäsen
Mitenkäs näissä menee sen tallennetun videon poisto? Joutuuko sen tekemään manuaalisesti kamerasta? Meinaan että jos kahdellakymmenellä matkalla tapahdu mitään kiinnostavaa, joutuuko ne 20 matkaa tyhjentämään sieltä manuaalisesti?

GoProta olen joskus kojelautakamerana käyttänyt tarvittaessa, mutta eihän se ole siihen suunniteltu. Täsmä hetkiin soveltuu kyllä hyvin, mutta se turhan datan poistaminen on jatkuva riesa.
 

pikkuvaimo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Elvis Presley - Heartbreak Hotel
Mitenkäs näissä menee sen tallennetun videon poisto? Joutuuko sen tekemään manuaalisesti kamerasta? Meinaan että jos kahdellakymmenellä matkalla tapahdu mitään kiinnostavaa, joutuuko ne 20 matkaa tyhjentämään sieltä manuaalisesti?

GoProta olen joskus kojelautakamerana käyttänyt tarvittaessa, mutta eihän se ole siihen suunniteltu. Täsmä hetkiin soveltuu kyllä hyvin, mutta se turhan datan poistaminen on jatkuva riesa.

Eikös nuo tallenna aina vanhimman päälle? Eli ei periaatteessa koskaan tarvitse tyhjentää. Ja sit jos havaitsee törmäyksen niin tekee "ikuisen tallennuksen esim törmäyksestä 30min molempiin suuntiin.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös