Mainos

Autoiluketju

  • 3 320 967
  • 19 022

benicio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
@Hiker Sanotaanko näin, että olisihan se kova juttu jos kulutus vuosien mittaan laskisi. Ylimääräiset menoa hidastavat laakerirasvat ja uudenkarhea ilmanvastusta aiheuttava maali kulunut pois jne. No joo.

Rengaskoko ehkä vaihtunut vuosien saatossa? Mutta kyllähän siellä toki voi jotain pientä väljyyttä olla bensa- tai puristuspuolella ja ylimääräistä ahdistusta pakopuolella tms, ts moottorin hyötysuhde heikentynyt.
Tai sitten sä vaan käsket sitä ronskimmin kuin uudempana?

Anopilla ainakin tuon ikäluokan Astra keräsi karstaa sinne egr-tsydeemiin tms ja se aiheutti sitten nykimistäkin, tuskin ainakaan alensi kulutusta. Joku sokea laippa sinne sitten laitettiin niin nykiminen loppui.
 

Hiker

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jalkapallo, jääkiekko, yleisurheilu
Lähinnä pähkäilyni pointtina on, että onko mahdollista tai jopa todennäköistä, että kulutus voisi kasvaa ajan kanssa vai hämäävätkö tässä vain omat muistikuvani.
 

benicio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Lähinnä pähkäilyni pointtina on, että onko mahdollista tai jopa todennäköistä, että kulutus voisi kasvaa ajan kanssa vai hämäävätkö tässä vain omat muistikuvani.
On lähes varmaa että kasvaa, mutta paljonko, se on epävarmaa.
 

Fat Cat

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Oma Audi A2 vm 2002 meni taas katsastuksesta läpi kuin väärä raha, pelkästään rekisterikilven valo pitää vaihtaa. Joka vuosi tulee haaveiltua uudempaan päivittämisestä ja yritän antaa katsastusmiehen tehdä tämän päätöksen puolestani. Minkäs teet kun aina tuntuu menevän läpi. Eipä tuo paljoa kulutakaan, toki bensan hinta ei ole laskemaan päin. Vaihtaisi sitten mihin vaan, niin kalliimmaksi se tulee kuin tällä kruisailu.

Muutaman viikon päästä auton 20v-juhlat. Eiköhän tämä kosla pysy alla ajasta iäisyyteen, kun ei lapsiakaan ole suojeltavana. Kuten jo tässä ketjussa aikaa sitten mainitsin, ostin halvan moposkootterin hoitamaan pääosan kevät-, kesä- ja syysliikkumisesta, niin ei tarvitse liikaa istua ruuhkassakaan Helsingissä.
 
Suosikkijoukkue
Raipen SaiPa
Lämmöt nousee kojetaulun mittarin mukaan normaalisti mutta hönkii sisään kylmää ilmaa. Kiisselikone. Onko joku termostaatti homma vai mitä vittua nyt taas
 

K. Pahero

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Dacia Duster 2014 1,2l bensa 85 000 km ajettu. Jakopään ketjun remontti. Käyttöauto Tampere hinta-arvio 3 200 €. Aika kallis? Parista muusta paikasta kysyin Lielahdessa ennen kuin vein Käyttöautoon, mutta nää ei halunnut/osannut tehdä sitä.

Luin Dacia-foorumilta, että tuttu homma. On käynyt ennenkin. Mulla tosin ei ole enää takuu voimassa, eli omasta pussista menee. Tosin joku on kai saanut samassa tilanteessa (vähemmillä vuosilla toki, mutta takuu ei voimassa) kuluttajansuojan kautta 50 % maahantuojan piikkiin 1,5 vuoden taistelun jälkeen.

Mun auto on nyt tuolla Käyttöautossa, ja pe ne alkaa tekeen sitä. Ajattelin ainakin uhkailla vielä tuolla kuluttajansuojatyypeillä, mutta ei varmaan vastaan tulla.
 
Viimeksi muokattu:

marse

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Dacia Duster 2014 1,2l bensa 85 000 km ajettu. Jakopään ketjun remontti. Käyttöauto Tampere hinta-arvio 3 200 €. Aika kallis? Parista muusta paikasta kysyin Lielahdessa ennen kuin vein Käyttöautoon, mutta nää ei halunnut/osannut tehdä sitä.

Luin Dacia-foorumilta, että tuttu homma. On käynyt ennenkin. Mulla tosin ei ole enää takuu voimassa, eli omasta pussista menee. Tosin joku on kai saanut samassa tilanteessa (vähemmillä vuosilla toki, mutta takuu ei voimassa) kuluttajansuojan kautta 50 % maahantuojan piikkiin 1,5 taistelun jälkeen.

Mun auto on nyt tuolla Käyttöautossa, ja pe ne alkaa tekeen sitä. Ajattelin ainakin uhkailla vielä tuolla kuluttajansuojatyypeillä, mutta ei varmaan vastaan tulla.

Jees tuttua tosiaan. Minulla Dacia Lodgy 2016, saattaa olla jopa tismalleen sama kone näissä. Jakoketju venyi vaihtokuntoon jo alle 60 000 kilometrin. Suunnilleen tuon se maksoi, en muista tarkkaa summaa, koska minulla sattui olemaan kolmannen osapuolen takuu (käytettynä oston yhteydessä hankittu), vaikka tehdastakuu oli jo päättynyt. Tietääkseni tehdaskin tuli kyseiselle takuufirmalle jonkun verran kyllä vastaan, mutta se oli tyyliin 15 tai 30%.

Tässä nyt sitten mietiskelee, että pitäisikö tuo vaihtaa pois ennen kuin menee toisen kerran siellä n. 120 000 kilometrin kohdalla.
 
Lämmöt nousee kojetaulun mittarin mukaan normaalisti mutta hönkii sisään kylmää ilmaa. Kiisselikone. Onko joku termostaatti homma vai mitä vittua nyt taas
Tarkasta nestetaso, jos se on liian matala (paisuntasäiliö tyhjä) niin rupeaa työntämään kylmää sisälle. Jos se on kunnossa, niin aja auto lämpimäksi ja anna käydä tyhjäkäynnillä tuonne +85.. +95 välille, jolloin lähtee flekti päälle ja termostaatti aukeaa. Jos se ei aukea ja lämmöt jatkaa nousuaan eikä laske, niin silloin on termostaatti jumissa. Jos kuitenkin toimii, niin sitten on todennäköisesti lämppärin kenno tukossa. Noilla toimenpiteillä lähtisin lähestymään asiaa. Toki voi olla myös joku sähkövika, mutta ne on sitten hieman kinkkisempiä testata näin "etäohjauksella".
 

Glove

Jäsen
Hieman ihmettilin itsekin kun omasta autosta vesipumppu rikki. Sen vaihto ja samaan syssyyn jakopää. Osineen ja töineen 470 ja osia.
 

benicio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Varmaan ketju jota ei ole suunniteltu vaihdettavaksi. Jakopää varmaan väärässä päässä konetta, eli kone irti, ehkä vaihteistoakin purettava? Tämmösessä työläässä hommassa olisi kyllä eduksi jos pystyisi välttämään merkkihuollon tuntiveloitukset tai ohjeajat. Tuo 1,2 on kai sama kuin monessa Nissanissa, eli vähän hassua jos se noin kallis ja spessu homma on. Onko tämä venyminen vain Dacioiden ominaisuus?

Saabiin olisi tuohon hintaan jo tehty yksi ketjuremppa ja vaihdettu uusi tehdasuusi kone, pääsinpä sanomaan.
 

Ruutiveijari

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Tuli sitten tehtyä autokaupat tänään. Tai siis tilaus ja esisopimus. Toyota C-HR hybrid 1.6 Premium plus koriin vähän lisäkilkkeitä. Auton saa tosin vasta lokakuussa. Nyt on odottavan aika pitkää. Ei ole koskaan ennen ollutkaan tuliterää kuljetinta omistuksessa.
Joko on kokemuksia autosta kertynyt siinä määrin, että voisit pientä raporttia kirjoittaa? Itse nimittäin harkitsen samaa autoa ja kiinnostaisi tosielämän käyttökokemukset.
 

Kouhia

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Joko on kokemuksia autosta kertynyt siinä määrin, että voisit pientä raporttia kirjoittaa? Itse nimittäin harkitsen samaa autoa ja kiinnostaisi tosielämän käyttökokemukset.
Itselläni oli tuollainen -17 mallinen C-HR 1,8l koneella. -19 ja uudemmat taitaa olla 2,0l moottorilla.

Hyvä ja luotettava peli, mutta samalla tylsä - kuten Toyota yleensäkin. Sähköllähän tuolla ei ajeta kuin kotipihalla ja valoista liikkeelle lähtiessä antaa kivan pikku boostin kiihdytykseen. Kulutus kesällä muistaakseni n. 4-4,5 litran paikkeilla. Multimediakeskus (mikä hemmetti se on nimeltään?) oli ainakin -17 mallisessa oli todella onneton eikä puhelinta saanut liitettyä kuin perinteisellä bluetoothilla. Mitään muokattavuutta siinä ei ollut ja navi oli vähän mitä sattuu.

Jos tuollaista mietit niin katso se varustelutaso. Karvalakkimallissa (Active) ei ole oikeasti mitään. Premium paketissakin on puutteita, mutta myös paljon hyvää.

Mutta kaiken kaikkiaan CH-R on hyvä auto kahdelle aikuiselle. Takakontti on sen verran pieni, että piti laittaa auto vaihtoon kun koira tuli taloon. Pari vuotta Toyotalla ajelin eikä mitään vikoja tullut.

Nykyinen plugari Octavia RS iV on käynyt puolen vuoden aikana pajalla viisi vai kuusi kertaa erinäisten sähkövikojen vuoksi, kerran hinausauto kyydissä. Silti tykkään tästä nykyisestä paljon enemmän. On tehoa, vääntöä ja taloudellisuutta. Mielettömän hyvät lisävarusteet, avustimet ja ajovalot. Koirakin mahtuu kyytiin.


(Korjaus: kone olikin 1,8, ei 1,6. Ja uudet on 2,0l)
 
Viimeksi muokattu:

Vanha Len

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Boners
Joko on kokemuksia autosta kertynyt siinä määrin, että voisit pientä raporttia kirjoittaa? Itse nimittäin harkitsen samaa autoa ja kiinnostaisi tosielämän käyttökokemukset.
No juu, lähes 2000 kilsaa on nyt mittarissa. Auton on sisämitoiltaan suht pieni. Mutta yksin tulee ajettua noin 90% ja kaksin sitten loput. Ihan oiva auto pariskunnalle ja ehkäpä parille lapselle. Tavaratila kokoa medium, eli ei mikään reissuauto välttämättä.

Kulutus nyt talvella lämmityksen vuoksi siinä hieman yli 5 litraa. Kesällä 1,5-2 litraa vähemmän Eco toiminnalla. Tuolla kun pitää oppia ajamaan ja ennakoimaan liikenne. Kaikki lisähärpäkkeet tomivat hyvin lähtien adaptiivisesta vakkarista. Rauhallisen kuskin kättelyssä ihan pätevä kuljetin, mutta 1,8 litrasella koneella saa unohtaa vauhdin hurman. Sporttiasetuksella läpät aukeavat hätäsemmin, mutta kulutuskin sitten kasvaa. Toyotan tyyppivika myös on kilpailijoihin verrattuna hieman äänekkäämpi rengasääni ohjaamoon.

Plussana sitten tomivuus ja se, että pitää hyvin arvonsa. Takuista puhumattakaan. Pidän myös desingnista verrattuna muihin uusiin cross overeihin. Kiukkuisen näköinen peli ja helkkarin huoleton ajaa. Kaikki toimii, kuin rasvattu.

Edit. Luin tuon ylläolevan kirjoituksen. Omassa uudessa versiossa on JBL:n äänentoisto ja luurilla pääsee suoraan toistamaan musaa vaikkapa tubesta. Lisäksi usb-liitin, johon saa muistikun tai pystyy lataamaan kännykkää. Sitten vielä ns playkauppa, josta voi ladata sovelluksia, kunhan kännykkä toimii nettinä. Tätä en ole vielä testannut. Mutta käsittäkseni sieltä saa auton näyttöön vaikkapa tuben sun muut aplikaatiot. En ole vaan nähnyt tarpeelliseksi kun kännykässä on Spotifait jne. Mukavana lisänä autossa muuten ns yövalot, joita voi säätää. Loistavat keskikonsolin mukitelineissä ja ovissa himmeästi. Oman auton varustelu on premium, muutamilla lisäkilkkeillä. Ja koneena 1,8 litrainen. Sähköllä ajaa kaupungin ruuhkassa noin 50% talvella ja kesällä sitten enemmän, kun ei tarvitse lämmitystä jne. Maantieajossa kandee käyttää vakkaria. Tulee edullisia kilsoja. Ennätys tältä talvelta on kulutukseesa 4,8 litraa satkulla, kun olin ajanut maantietä noin 140 km ja kaupungissa noin 20 km.
 
Viimeksi muokattu:

Masentaja

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Toyotasta voit valita 1.8 tai 2.0 koneella. Iso ero kulkupuolella. Meillä -19 mallinen farkku corolla kakkosautona ja ero 1.8 on ihan järkyttävä. Eli ei ole iästä kiinni vaan siitä paljonko on laitettu velkaa rahoitusyhtiölle ostotilanteessa. Tuossa on melko hyvin varusteita mut sähkösäätöisiä penkkejä ei saa edes rahalla. Huollot on ihan ilmaisia, ja tuntuu olevan hyvä laitos. Nyt meillä ajettu n. 17tkm ja toimii. Hyvä ajettava kyllä. Kokonaisuudessaan n. 55tkm mittarissa.

Edittiä eli meillä tuo 2.0. Eroa on sen verran 1.8 myös hybridissä että 1.8 on 600V akustolla ja 2.0 650V.
 

Simolainen

Jäsen
Suosikkijoukkue
Länsirannikko
Kysymys palstan autotietäjille:
Saisin sukulaiselta ostettuu kakkosautoksi reilusti alle asevelihinnan (nettiautossa näytti ka. olevan 13-15 tonnii) MB A:n.
Vm -13, ajettu jotain 180 tkm, Mate in Vinlant, huollot tehty sataantonniin asti Veholla ja sen jälkeen ihan oikeassa laatuhuollossa. Kaikki on paperilla.
Mitään ei ole mennyt autossa rikki, eli toiminu ku Buickin vessa.

eli: Mitä mystisii sudenkuoppii voisi olla kokemusten perusteella odotettavissa?
 

Cobol

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomalainen jääkiekko
Kysymys palstan autotietäjille:
Saisin sukulaiselta ostettuu kakkosautoksi reilusti alle asevelihinnan (nettiautossa näytti ka. olevan 13-15 tonnii) MB A:n.
Vm -13, ajettu jotain 180 tkm, Mate in Vinlant, huollot tehty sataantonniin asti Veholla ja sen jälkeen ihan oikeassa laatuhuollossa. Kaikki on paperilla.
Mitään ei ole mennyt autossa rikki, eli toiminu ku Buickin vessa.

eli: Mitä mystisii sudenkuoppii voisi olla kokemusten perusteella odotettavissa?

Vaimolla oli uudempi A200 (1.4 bensa, automaatti), osti muistaakseni 1 000 km ajettuna. Kohtuullinen ellei parempikin ajettavuus, mutta vikaherkkä. Etututka pääosin sekaisin, takuuseen korjattiin monta kertaa, vaan ei auttanut. Ikävästi sitten reagoi kun esim ajoi sillan alta ja auto esti mielestään fiksusti tömäystä. Jarruissa oli erilaisia vikoja, samoin rengaspaineiden tunnistamisessa jatkuvasti. Juuri kun pääsi matkaan, punainen välähti kojelautaan ja kertoi renkaan tyhjentyvän. Vika ei poistunut Veholla eikä erään oikean ammattilaisen käsittelyssä. Kolme nollausta sai tehdä sitten itse liiankin usein ja tarkistaa pysähtyneenä, että oikeaa vikaa ei ole. Takaiskunvaimennin (vasen) ja etuiskunvaimennin (oikea) vaihtokunnossa tuossa 30 000 km kohdilla. Navigaattori ei päivityksistä huolimatta ymmärtänyt aina perusteitäkään, vaan laittoi Espoossa ajamaan halkaisijaltaan muutaman km:n ympyrää Kehän vieressä.

Oli vielä sellainen omituisuus, että autoon oli asennettu alkolukko. Pari kertaa kävi itsellänikin "käry", kun lainasin autoa ja olin juuri pessyt hampaat. Ei käy, ollaan valtiossa, jossa ei saa päihtyneenä ajaa, auto viestitti tiukkana. Sinänsä hyvä, ei siinä mitään.

Saattoi olla yksilö, kuten varmaan olikin, mutta niinhän ne kaikki. Jos pitäisi valita Mersun ja Audin välillä samasta kokoluokasta, ainakin itse ottaisin Audin (A3) vähän hintavampanakin. Olettaen, että tarkoitat nyt Uudessakaupungissa koottua pikkumersua A.
 
Viimeksi muokattu:

Turder

Jäsen
Suosikkijoukkue
Toronto Maple Leafs
1.6 bensa ja manuaali
M270/M274-moottorista ei ainakaan mitään pahimpia kauhujuttuja ole, jakoketju perinteisesti kannattaa katsoa (kuunnella kylmäkäynnistys). Ehkä karstoittuminen voi olla myös ongelma pitkällä aikavälillä kun on suorasuihkutus ja dieselmäinen luonne (ajetaan pienillä kierroksilla, varsinkin automaattilaatikon kanssa).
 

Simolainen

Jäsen
Suosikkijoukkue
Länsirannikko
M270/M274-moottorista ei ainakaan mitään pahimpia kauhujuttuja ole, jakoketju perinteisesti kannattaa katsoa (kuunnella kylmäkäynnistys). Ehkä karstoittuminen voi olla myös ongelma pitkällä aikavälillä kun on suorasuihkutus ja dieselmäinen luonne (ajetaan pienillä kierroksilla, varsinkin automaattilaatikon kanssa).

Käytännössä sillä on vissiin ajettu 90% kilsoista 50 km motaria/päivä, eli työmatkakäytössä pääasiallisesti.
Miten kuunnellaan kylmäkäynnistys? Jos siis ei oo vertailukohtaa.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös