Autoiluketju

  • 3 315 796
  • 19 009

finnjewel

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät, KooKoo, KPL, Kiovan Dynamo
Kaiser Soze kirjoitti:
Ihan vaan off topicina ja yleistä vitutusta jakaakseni. Kaveri osti juuri ulkomaankomennuksella itselleen V70:n:

Volvo V70, vm 2007, mutta
vanhempaa mallia (myydään Suomessa classikkina). 170 heppanen motti,
nahkapenkit, automaatti-ilmastointi ja automaatti loota, ajotietsikka ja 15”
Volvon aluvanteet (talvipyörille).
Autolle hinaksi tuli about 18,700 €, Suomessa vastaava kiesi kustantaisi yli
neljäkymppiä.

Kyllä Suomen autoverotus on ihana!

Siinä kyllä joku myi jo tappiolla, sillä Volvon veroton tehdashinta tuollaiselle oli jo vuonna 2002 (jolloin ostin sieltä lähes vastaavan mallin) n. 24000 €.
 

Salama15

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lankisen Lukupiiri - Zervuska Haidis
ipa rules kirjoitti:
Paitsi, että autoliikkeillä on hyvin tiedossa, että ennen vuotta 2009 ei todellakaan tule autoverossa tapahtumaan yhtään mitään. Vaikka päätös tehtäisiin tänään, niin aken kankeat tietojärjestelmät eivät pystyisi toimimaan uuden verolainsäädännön mukaan.
Edellisestä veromuutoksesta (verotus muuttui hankintahinta-pohjaisesta ovh-pohjaiseksi 1.1.2004) meni tieto AKL:n jäsenyrityksille 30.12.03 (edit: eikun 27.12.03)... että niin paljon niistä etukäteen tiedetään!

Ja AKE:lla on valmiit päästöarvot kaikille Suomessa myytäville autoille (kiitos Tullin Autotietokanta-järjestelmän), joten käytön verottaminen päästöjen mukaan on valmis jo nyt.
 
Viimeksi muokattu:

Kaiser Soze

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rontti's potatoes, whiners and wankers
finnjewel kirjoitti:
Siinä kyllä joku myi jo tappiolla, sillä Volvon veroton tehdashinta tuollaiselle oli jo vuonna 2002 (jolloin ostin sieltä lähes vastaavan mallin) n. 24000 €.


Verottomana Dubaissa..
 

Rodion

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kakun kasvattajat. Sympatiat kakun jakajille.
Salama15 kirjoitti:
Ja AKE:lla on valmiit päästöarvot kaikille Suomessa myytäville autoille (kiitos Tullin Autotietokanta-järjestelmän), joten käytön verottaminen päästöjen mukaan on valmis jo nyt.

Kuinka vanhoista?

Jossain vaiheessa ainakin kulutusmittaus muuttui ECE-normista EURO-normiksi ja tällöin tuli hieman vaihtelua kulutuslukemiin.

Mikähän olisi esimerkiksi vuoden 1969 isolohko-Corvetten päästöarvot? Mihin perustuisi päästöverotus, jos sattumoisin kyseinen laite olisi vielä tuplaturbotettu jälkikäteen?

Vai tulisiko tylysti joku raja, jota vanhemmat autot maksaisivat tätä nykyistä veroa ja sitä uudemmat päästöpohjaista...
 

Salama15

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lankisen Lukupiiri - Zervuska Haidis
Rodion kirjoitti:
Kuinka vanhoista?... Vai tulisiko tylysti joku raja, jota vanhemmat autot maksaisivat tätä nykyistä veroa ja sitä uudemmat päästöpohjaista...
Taulukossa vain uudet autot, tosin ollut käytössä jotain vuoden päivät ja eihän ne sieltä mihinkään häviä!

Ja veikkaan, että joku päivämääräraja otetaan käyttöön kun verotusta uusitaan...
 

Vekurinen

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kaikki altavastaajat
Jo pitkään enemmän tai vähemmän vaivannut Aero-kuume alkaa saamaan konkreettisia muotoja. Yritän vastustaa, mutta kun airflowit näkee, niin alkaa heikottaa. Vielä pitäis miettiä, että T8 vai T16, molemmissa puolensa. Ehdottomasti Ruotsista, Suomessa on tarjonta onnetonta. Ruosteisia/muuten vaan onnettomia/loppuunajettuka yksilöitä. Mahtaakohan toi byrokratia Sveduissa olla pahakin...
 

Uleåborgir

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, Päätalo, Huovinen, Sympathy For The Devil
Olisiko kenelläkään tietoa, kuinka vuotavan bensatankin saisi korjattua omin keinoin? Meikäläisen Kadetissa on nimittäin bensatankissa reikä tankin pohjassa.

Ei siihen meinaa tarttua mikään, kun bensaa aina valuu rei'ästä ja liuottaa kaiken mitä siihen yrittää painaa. Reikä ei ole mikään mittava, kolme milliä pitkä ja hiuksen levyinen.

Olisiko jollakulla JA:n automiehistä tähän mitään poppakonstia?
 
Suosikkijoukkue
Timo Rajalan Kultainen Takki
Uleåborgir kirjoitti:
Olisiko kenelläkään tietoa, kuinka vuotavan bensatankin saisi korjattua omin keinoin? Meikäläisen Kadetissa on nimittäin bensatankissa reikä tankin pohjassa.

Ei siihen meinaa tarttua mikään, kun bensaa aina valuu rei'ästä ja liuottaa kaiken mitä siihen yrittää painaa. Reikä ei ole mikään mittava, kolme milliä pitkä ja hiuksen levyinen.

Olisiko jollakulla JA:n automiehistä tähän mitään poppakonstia?
Jotain Plastic Paddingia tuohon voisi koittaa (toimi moponi öljylohkossa 10+ vuotta sitten), mikäli edellisessä viestissä oleva vinkki ei ole riittävän lompakkoystävällinen. Kuivumisaika lienee n. 24 h luokkaa, tankki olisi varmaan hyvä olla niin tyhjä ettei tuosta reiästä kuivumisen aikana paljoa tulisi pensaa kastelemaan paikkausainetta.
 

Uleåborgir

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, Päätalo, Huovinen, Sympathy For The Devil
Kiitos Kaiserille ja ketulle vinkeistä!

Pitää ensin kokeilla tuota Plastic Paddingia tms. tuotetta ja sitten hankkia uusi tankki, mikäli massa ei virtaa pysäytä. Vituttaa vain, kun ei sitä itse osaa vaihtaa, ja isäukkokin on varsin akateeminen. Noiden tankkien hinnathan eivät ole ihan järkyttäviä.

Sitä bensaa tulee sieltä kuin pimpsasta kusta, tällaista vulgääriä vertausta käyttääkseni. :(
 

Kaiser Soze

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rontti's potatoes, whiners and wankers
Uleåborgir kirjoitti:
Sitä bensaa tulee sieltä kuin pimpsasta kusta, tällaista vulgääriä vertausta käyttääkseni. :(


Ainut konsti saada PP pitämään, on ottaa tankki irti, tyhjätä, kuivata ja hioda kohta johon PP-laitetaan. Muuten homma on ihan turhaa.
Toki voit vetää raketin katolleen ojan pohjalle, jolloin tankkia ei tartte irroittaa ja näin ollen valuva bensa ei vie märkää PP:tä mennesssään..
 

#34

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, New Jersey
Onkos jatkoaikalaisilla kokemuksia audi A4 2litrasesta bensakoneesta? Tuollainen kun olisi tarjolla. Sedani tietenkin kun allekirjoittanut ei perhemallia tarvitse. Ja vuosimalli on 2004. Kuume on aika kova näin keväällä.
 

Uleåborgir

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, Päätalo, Huovinen, Sympathy For The Devil
Kaiser Soze kirjoitti:
Toki voit vetää raketin katolleen ojan pohjalle, jolloin tankkia ei tartte irroittaa ja näin ollen valuva bensa ei vie märkää PP:tä mennesssään..

Hyviä uutisia! Lähdin etsimään kaupungille Plastic Paddingia ja menettämään kärryn hallintaa lähimetsiemme kurvikkailla erikoispätkillä.

Sitä ei kuitenkaan ainakaan vielä tarvinnut tehdä.

Tarvikeliikkeestä sattui myyjän avituksen seurauksena löytymään Permax © -merkkistä tuotetta, joka on tarkoitettu juuri bensatankin tahi sitten pakkasnestejärjestelmäreikien tukintaan.

Jankki tarttuu jopa bensiiniseen pintaan ja näyttää nyt kuuden tunnin kokemuksella pitävän. Pakkauksessa luvataan sen kestävän kolhuja ynnä muita rangaistuksia. Sitä se totta vie saa, kun meikäläinen lähtee etsimään karhurikkaita siimeksiä, joiden alueella vetten susi on kutenut.
 

Jäsen Pee

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara, Kuhmon Kiva HT
Uleåborgir kirjoitti:
Tarvikeliikkeestä sattui myyjän avituksen seurauksena löytymään Permax © -merkkistä tuotetta, joka on tarkoitettu juuri bensatankin tahi sitten pakkasnestejärjestelmäreikien tukintaan.
Ihan vaan mielenkiinnosta. Minkälaista tököttiä tuo on?
Käytetään sisäisesti vai ulkoisesti?

Google kertoi vain että Permaxia käytettäisiin parkinsonin tautiiin :)
 

Uleåborgir

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, Päätalo, Huovinen, Sympathy For The Devil
Jäsen Pee kirjoitti:
Ihan vaan mielenkiinnosta. Minkälaista tököttiä tuo on?
Käytetään sisäisesti vai ulkoisesti?

Google kertoi vain että Permaxia käytettäisiin parkinsonin tautiiin :)

Eihän sitä sentään sisäisesti.

Pakkaus sisältää sellaisen kuutisen senttimeetriä pitkän täytelakupötkyä muistuttavan jöötin. Siitä leikataan pieni pala ja vaivataan massaa niin pitkään, että väri ja koostumus on yhtenäinen.

Pakkauksessa neuvotaan muovailemaan köntistä kartion muotoinen ja painamaan mälli terävä pää edellä reikään ja siloittelemaan märstin ja tankin sauma-alueet. Pitää odottaa pari tuntia ennen auton käynnistämistä. Ja katso! lorisee edelleen eli ei.
 

scholl

Jäsen
Uusi MB C-sarja on auto, johon hopeaväri ei sovi lainkaan. TV-mainoksessa oleva valkoinen on tyylikäs ja urheilullinen kun taas muistaakseni Start-ohjelmassa koeajettu hopeinen oli masentava, eikä saa auton muotoja tai luonnetta esille. Värit vaikuttavat yllättävän paljon.
 

mikse

Jäsen
Suosikkijoukkue
Juniorijääkiekko
scholl kirjoitti:
Uusi MB C-sarja on auto, johon hopeaväri ei sovi lainkaan. TV-mainoksessa oleva valkoinen on tyylikäs ja urheilullinen kun taas muistaakseni Start-ohjelmassa koeajettu hopeinen oli masentava, eikä saa auton muotoja tai luonnetta esille. Värit vaikuttavat yllättävän paljon.

Eilen oli koeajossa 200 kompura, ja väittivät automaattilaatikon olleen ainoastaan nelilovinen. Vähän erikoiselta kuulostaa, kun kuitenkin isommissa koneissa kuulemma on seitsenlovinen loota.

Edit: Kai se sittenkin viisilovinen oli tarkistuksen jälkeen. D4:sen jälkeen tullut D on vissiin se viides. Eipä ajossa vaihtoa huomannut.
 
Viimeksi muokattu:

Fosse

Jäsen
Suosikkijoukkue
Oulun Kärpät, Chelsea FC
Tarvikevaraosien hinta vs laatu

Olen ostamassa takapönttöä (pakoputki) autoon ja soittelin 3 eri varaosamyymälää läpi. Hintahaitari näissä oli 70€ - 200€, joten aika iso hajonta. Osaisiko joku sanoa, kuinka paljon noilla tarvikeosilla on keskenään eroa, eli onko noiden laadussa mitään sen kummempaa eroa?

Lähinnä ihmetyttää miten voi noin paljon heittää hinnat. Sen ymmärrän että autoliikkeestä kysytty ns "alkuperäisosa" varmasti maksaa sen 2-3 kertaa tarvikeosahinnan, vaikkei siinä ole mitään eroa.
 

Salama15

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lankisen Lukupiiri - Zervuska Haidis
Olen ostamassa takapönttöä (pakoputki) autoon...

Yleisellä tasolla pöntön paino kertoo aika paljon;-)

Katalysaattorilla varustetuissa autoissa (siis lähes kaikissa) alkuperäisosa takaa oikean vastapaineen putkistossa joka pidentää katin käyttöikää => siis osta halvin mahdollinen pönttö ja parin vuoden sisällä autosi ei välttämättä mene pakokaasuanalyysista läpi ja ostat uuden katalysaattorin moninkertaisella hinnalla...
 

Jape

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jukurit
Lähinnä ihmetyttää miten voi noin paljon heittää hinnat. Sen ymmärrän että autoliikkeestä kysytty ns "alkuperäisosa" varmasti maksaa sen 2-3 kertaa tarvikeosahinnan, vaikkei siinä ole mitään eroa.
Tämä muuten ei välttämättä pidä ollenkaan paikkaansa. Vaihdatin omaan voortiini vetoakselin suojakumit ja asennussarja oli merkkiliikkeessä jopa 20% halvempi kuin tarvikeliikkeessä.

Pakoputkesta sen verran, että se meni autossani uusiksi v. 2005 tammikuussa. Ostin sekä takimmaisen että keskimmäisen pätkän ja molemmissa on vaimennin (Bosal muistaakseni). Maksoivat AD-varaosaliikkeessä yhteensä n.150€. Niissä oli 2v takuu ja hyvin ovat toimineet. En tiedä mikä mahtaa olla auton alkuperäisosa, mutta tuo tuskin aiheutti muutoksia missään paineissa tms. Katalysaattori on autossa varmaan aika vanha, mutta viimeksi tammikuussa katsastin auton ja katsastaja kehui teini-ikäisen autoni päästöjä uudenveroisiksi. Kaipa noissa pakoputkissa eroja on, mutta ainakin nuo AD:sta ostamani pöntöt ovat toimineet moitteetta ja olivat halvat.
 

alapesa

Jäsen
Nyt on meikäläinenkin päässyt siihen ikään, että olis farmarin hankinta edessä. Hintaluokka sais olla n. 15k ja kaikenlaisia pelejä on tullut katseltua ja ajeltua. Vaihtoehdot tossa hintaluokassa on aika vähissä, mutta kun ei massi riitä niin ei riitä. Vaihtoehdot tällä hetkellä ovat Mondeo, Megane ja Laguna. Miksei myös 307sw jos edullinen löytyy. Nyt tarvitsisinkin mahdollisia kokemuksia kyseisistä menopeleistä? Etenkin Mondeo kiinnostaa, kun se taitaa olla se ykkösvaihtoehto
 

Jeppe_68

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät
Sai kyllä halvalla. Suomen autoverohan on 28% ja lisäksi "elv" 22% koko verollisesta hinnasta.

Jos vaikka 20 000 euron laittaa ensin 28%:n autoveron ja 22%:n alvin, niin eihän siitä tule kuin rontti 31 000 euroa. Onhan se toki paljon enemmän kuin tuo 18 700 euroa, mutta silti...

Eiköhän se vero makseta auton "tullausarvosta", jonka tulli määrittelee osin jopa mielivaltaisesti. Sen jälkeen verosta maksetaan vielä ALV 22%. On muuten varsin erikoinen tuo käytäntö, että autoverosta joutuu lisäksi maksamaan arvonlisäveron. Koskahan joku siellä valtiovarainministeriössä huomaa että perkele, suomessahan ei makseta tuloverosta lainkaan ALV:a...
 

Rodion

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kakun kasvattajat. Sympatiat kakun jakajille.
Eiköhän se vero makseta auton "tullausarvosta", jonka tulli määrittelee osin jopa mielivaltaisesti. Sen jälkeen verosta maksetaan vielä ALV 22%. On muuten varsin erikoinen tuo käytäntö, että autoverosta joutuu lisäksi maksamaan arvonlisäveron. Koskahan joku siellä valtiovarainministeriössä huomaa että perkele, suomessahan ei makseta tuloverosta lainkaan ALV:a...

Vero maksetaan cif-hinnasta:

http://tilastokeskus.fi/meta/kas/cif_hinta.html?tulosta

Kun puhutaan uusista autoista siis!

Muuten olen samaa mieltä tuosta. Maksetaan verosta veroa. Noh, samahan se on bensanhinnassakin, josta yli 60% on veroa ja tuosta verosta maksetaan myös ALV. Hyvä säilyttää tietty jatkuvuus autoilijoita kyykytettäessä.
 

Jeppe_68

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät
Vero maksetaan cif-hinnasta:

http://tilastokeskus.fi/meta/kas/cif_hinta.html?tulosta

Kun puhutaan uusista autoista siis!

Muuten olen samaa mieltä tuosta. Maksetaan verosta veroa. Noh, samahan se on bensanhinnassakin, josta yli 60% on veroa ja tuosta verosta maksetaan myös ALV. Hyvä säilyttää tietty jatkuvuus autoilijoita kyykytettäessä.

Kyllä minä maksoin ainakin omastani pari vuotta sitten yleisen markkinahinnan mukaan määräytyvän veron, (jonka tulli määritteli).

Ohessa vielä suora lainaus tullin sivuilta:

"Käteisasiakkaan ilmoittaman uuden ajoneuvon verotus
Uuden ajoneuvon verotusarvo

Uudet ajoneuvot on jaettu autoverolaissa kahteen ryhmään sen perusteella, verotetaanko ne samanlaisen ajoneuvon yleisen vähittäismyyntiarvon vai ajoneuvon oman hankinta-arvon perusteella.
Yleisen vähittäismyyntiarvon perusteella verotetaan:
henkilöauto (M1), jonka oma massa on alle 4 500 kg
moottoripyörä (L3e ja L43)
linja-auto (M2), jonka oma massa on alle 1 875 kg
kolmipyörä ja nelipyörä (L5e ja L7e).

Hankinta-arvon perusteella verotetaan mm:

pakettiauto (N1)
huoltoauto, jonka oma massa on vähintään 1 875 kg
henkilöauto (M1), jonka oma massa on 4 500 - 5 999 kg.

lähde:www.tulli.fi"
 

polvipetteri

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Nyt on meikäläinenkin päässyt siihen ikään, että olis farmarin hankinta edessä. Hintaluokka sais olla n. 15k ja kaikenlaisia pelejä on tullut katseltua ja ajeltua. Vaihtoehdot tossa hintaluokassa on aika vähissä, mutta kun ei massi riitä niin ei riitä. Vaihtoehdot tällä hetkellä ovat Mondeo, Megane ja Laguna. Miksei myös 307sw jos edullinen löytyy. Nyt tarvitsisinkin mahdollisia kokemuksia kyseisistä menopeleistä? Etenkin Mondeo kiinnostaa, kun se taitaa olla se ykkösvaihtoehto

Oletko ajatellut Nissan Primeran varkkua? Ei ole henkilökohtaisia kokemuksia, mutta jos tuota hintaluokkaa mietti suhteessa esimerkiksi japanilaisten luotettavuuteen ja Nissanin suht' hyvään varustetasoon, olisi varmaan tututumisen arvoinen vaihtoehto.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös