Onko jollakin tietoa käytännön hyödystä tai edes teoreettisesta edusta ko. polttoainetta käytettäessä, tuskinpa se ihan kaikissa moottoreissa mitään auttaa mutta ehkäpä korkemmin viritetyissä, en tiedä. Osaako auton ohjauselektroniikka tunnistaa käytetystä polttoaineesta jotain ja siten säästää esim. desilitran osia tuota kallista (95 vs. V99 n. +10c/l) kamaa. Kovemmissa tykeissä suositellaan käytettävän 98-oktaanista, eikö. Käyttämäni kalusto on vakiosäädöissa oleva turboahdettu Audi Quattro joka hörppii päivittäin 95:sta. Kannattaako nyt revittää koko rahan edestä, koska tavaraa jäljellä enää noin 35l.
Ainakin Neste ilmoittaa, että 98 bensassa energiasisältö on keskimäärin muutamia prosentteja korkeampi kuin 95 bensassa.
Tästä voidaan päätellä, että 98 voisi kuluttaa hivenen vähemmän kuin 95 ajettaessa "normaalisti".
Päähyötyhän on juuri korkeampi puristuskestävyys. Useimmat (uudet) autot osaavat säätää sytytystä (ja ahtopaineita ja muuta) siten, että täyskaasukiihdytyksessä mennään nakutuksen rajamailla. Tällöin saadaan myös korkeampi vääntö.
Jos on auto, joka osaa nakutustunnistimien avulla säätää moottorinohjausta, niin 98 käytettäessä on mahdollista saada enemmän vääntöä.
Sinällään "auttaa vain viritetyissä autoissa" on siis virheellinen väittämä.
Mm. Volvolta asiaa kysyessäni (joku tekniikkapäällikkö oli viimein osannut vastata tehtaalta kysymykseeni), vastaus oli että uusissa turbo-moottorillisissa Volvoissa on parempi käyttää 98:ia. Se voi kuluttaa vähemmän ja 98:lla on mahdollista saada suuremmat väännöt (tehot). Moottorinohjaus siis osaa säätää sytytystä ja kaikkea muuta (en jaksa luetella kaikkia) siten, että korkeampioktaanisesta saadaan hyötyä.
Vastaavasti moottorinohjaus osaa säätää siten, ettei matalaoktaanisen bensan käyttö riko moottoria. Nakutus on erittäin ikävä asia...