Autoiluketju

  • 3 315 767
  • 19 009

alapesa

Jäsen
Oletko ajatellut Nissan Primeran varkkua? Ei ole henkilökohtaisia kokemuksia, mutta jos tuota hintaluokkaa mietti suhteessa esimerkiksi japanilaisten luotettavuuteen ja Nissanin suht' hyvään varustetasoon, olisi varmaan tututumisen arvoinen vaihtoehto.

Juu, oli yksi vaihtoehto. Hyvät varusteet hintaansa nähden, mutta ISO miinus viistosta takalasista joka syö tilaa aika huomattavasti. Yhdistelmävaunut saa sisään, mutta joutuu hieman temppuilemaan. Putosi sen takia listalta. Lisäksi taistosta tilojen takia ovat pudonneet Golf ja Xsara
 

Torsti

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Itse ajelin viime kesänä uudella Nissan Primeralla ja täytyy todeta, että harvinaisen huono kottero tuo oli. Pihalle ei nähnyt, ajettavuus huononi huomattavasti >80 km/h nopeuksissa, mittaristo keskellä (en tottunut millään), melu kantoi sisään mielestäni melko paljon uudeksi autoksi ja muutenkin Primera (2006) on ruma auto. Lisäksi vaihdekeppi nylkytti edestakaisin. 2 litraiseksi auto ei myöskään mikään raketti ollut, mutta kyllä silläkin jonoon pääsi.
 

Joukka

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Nyt on meikäläinenkin päässyt siihen ikään, että olis farmarin hankinta edessä. Hintaluokka sais olla n. 15k ja kaikenlaisia pelejä on tullut katseltua ja ajeltua. Vaihtoehdot tossa hintaluokassa on aika vähissä, mutta kun ei massi riitä niin ei riitä. Vaihtoehdot tällä hetkellä ovat Mondeo, Megane ja Laguna. Miksei myös 307sw jos edullinen löytyy. Nyt tarvitsisinkin mahdollisia kokemuksia kyseisistä menopeleistä? Etenkin Mondeo kiinnostaa, kun se taitaa olla se ykkösvaihtoehto


Edellisen korimallin Astra. Sinne mahtuu vaunujen lisäksi vielä romppeetkin mukaan. Tavaratila ja oviaukko hyvän mallinen, eli kaikki tila hyötykäyttöön. Itsellä sellainen vm 2003 ja hyvin on pelittänyt.
 

polvipetteri

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Itse ajelin viime kesänä uudella Nissan Primeralla ja täytyy todeta, että harvinaisen huono kottero tuo oli. Pihalle ei nähnyt, ajettavuus huononi huomattavasti >80 km/h nopeuksissa, mittaristo keskellä (en tottunut millään), melu kantoi sisään mielestäni melko paljon uudeksi autoksi ja muutenkin Primera (2006) on ruma auto. Lisäksi vaihdekeppi nylkytti edestakaisin. 2 litraiseksi auto ei myöskään mikään raketti ollut, mutta kyllä silläkin jonoon pääsi.

Jaahas. Ihan hyvä tietää. Muutamalle saman hintaluokan autoa kyselleelle olen Nissanista maininnut, mutta kannattaa näemmä olla hiukan maltillisempi. Mitenkäs alapesä Avensiksen farkku? Jostain syystä Toyota on hinnoissa mennyt Nissanin ohi ja varusteita oli ainakin noissa 90-luvun loppupuolen malleissa vähemmän kuin Nissanissa.
 

BBT

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Djurgårdens IF
Juu, oli yksi vaihtoehto. Hyvät varusteet hintaansa nähden, mutta ISO miinus viistosta takalasista joka syö tilaa aika huomattavasti. Yhdistelmävaunut saa sisään, mutta joutuu hieman temppuilemaan. Putosi sen takia listalta. Lisäksi taistosta tilojen takia ovat pudonneet Golf ja Xsara
Omaan ruokakuntaan tuli helmikuussa hankittua -05 vuosimallin farmari Mondeo. Perheenlisäystä oli tiedossa ja haluttiin helppo auto kärryjen kuljetuksen ym. suhteen. Brion (Duo) yhdistelmärattaat menevät heittämällä takaluukkuun ja tilaa jää vielä mökkiviikonlopun kamoillekkin. Takapenkille mahtuu kaksi koroke/lastenistuinta (6- ja 10-vuotiaille) sekä turvaistuin kaksiviikkoiselle. Koneena Mondeossa on vain 110-heppainen 1.8, ja sillä pääsee ilman vaikeuksia mukavasti liikenteen mukana, vaikkei kiihtyvyys mitään formulaluokkaa olekkaan. Itse olen tykänny Mondeon ajettavuudesta, etenkin tukevuudesta maantiellä, kaupungissa tosin toivoisi välillä hiukan pienempää kääntösädettä. Keskikulutus vaihtelevassa ajossa on tasaantunut noin 8,5 litraan / 100km. Tässä nyt jotain pientä komenttia enshätään, itse olen ollut kaikinpuolin tyytyväinen Mondeoon.
 

Salama15

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lankisen Lukupiiri - Zervuska Haidis
Vero maksetaan cif-hinnasta:

http://tilastokeskus.fi/meta/kas/cif_hinta.html?tulosta

Kun puhutaan uusista autoista siis!

Juu ei...

Tai siis osittain juu; uusien tavara-autojen kohdalla autovero maksetaan CIF-hinnan mukaan, mutta henkilöautoissa uuden auton autovero määräytyy ovh-hinnan perusteella. Otetaan siis alvillinen ovh, vähennetään määrätyt valtion sallimat poistot ja siitä saadaan auton verotusarvo => tästä 28% on autovero.
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Nyt on meikäläinenkin päässyt siihen ikään, että olis farmarin hankinta edessä. Hintaluokka sais olla n. 15k ja kaikenlaisia pelejä on tullut katseltua ja ajeltua. Vaihtoehdot tossa hintaluokassa on aika vähissä, mutta kun ei massi riitä niin ei riitä. Vaihtoehdot tällä hetkellä ovat Mondeo, Megane ja Laguna. Miksei myös 307sw jos edullinen löytyy. Nyt tarvitsisinkin mahdollisia kokemuksia kyseisistä menopeleistä? Etenkin Mondeo kiinnostaa, kun se taitaa olla se ykkösvaihtoehto

Noista kaikista neljästä on kokemuksia ex-työn puolesta. Mondeo vaikuttaa selkeästi tilavimmalta, taisin mahtua peräti istumaan omien kuskin säätöjeni taakse, samoin takaboksi on tilavamman tuntuinen kuin Lagunassa. Itse pidin ajo-ominaisuuksiltaan eniten 307:sta, sopiva yhditelmä kaupunki- ja maantieajoon, Mondeo on toki vakaampi maantiellä. Rellut eivät iskeneet muuten kuin käynnistyksen ajan, lisäksi Laguna tuntui kokoluokassaan aika ahtaalta. Jos teillä on paljon kamaa yleensä mukana, suosittelisin ehkä Mondeota. Tilava ja ok ajettava, ja 1.8 perusrimpulalla pääsee tarvittaessa ohikin, kunhan ei liian ahtaaseen yritä.

Edellisestä ei ole suosituksia parempaa hyötyä, koska en autoista käytännössä ymmärrä mitään. Mä vain ajelin niillä, ja jotkut tuntuivat paremmilta kuin toiset. Jotkut olivat tilavia, toiset kivan näköisiä, näin se menee.

---

Huh, Nissanin uusi viritelmä on aika ruma. Ja nimikin viittaa johonkin vannoutuneisiin vanhoihinpiikoihin: http://www.hs.fi/autot/artikkeli/Nissan+Tiida+Suomeen+elokuussa/1135226232299
 
Viimeksi muokattu:

alapesa

Jäsen
Edellisestä ei ole suosituksia parempaa hyötyä, koska en autoista käytännössä ymmärrä mitään. Mä vain ajelin niillä, ja jotkut tuntuivat paremmilta kuin toiset. Jotkut olivat tilavia, toiset kivan näköisiä, näin se menee.

Kiitoksia raporteista kaikille osallistuneille. Hieman joutui pyörtämään tilojensa puolesta puheita ja ei päädytty isoon farkkuun. Eli Focus wagonista tuli tehtyä kaupat. Tarvittavat tarvikkeet sai autoon mahtumaan ja etenkin rahoituksen puolesta sai tehtyä hyvän diilin.

Omia mielipiteitähän sitä kaivataankin. Itse en esim. saanu Lagunaan kunnollista ajoasentoa sitten millään, mutta jollekin toiselle se voi olla paras mahdollinen. Olin muuten todella positiivisesti yllättynyt Focuksen ajettavuudesta, maistui paremmalle kuin vaihdossa lähtenyt S40!
 

Rodion

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kakun kasvattajat. Sympatiat kakun jakajille.
Tai siis osittain juu; uusien tavara-autojen kohdalla autovero maksetaan CIF-hinnan mukaan, mutta henkilöautoissa uuden auton autovero määräytyy ovh-hinnan perusteella. Otetaan siis alvillinen ovh, vähennetään määrätyt valtion sallimat poistot ja siitä saadaan auton verotusarvo => tästä 28% on autovero.

Juu, tästä oli toinenkin kommentti minulle.

Minä sekoitin nyt yksityisen maahantuonnin ja virallisen maahantuonnin... Ilmeisesti tämä ero on tehty juuri sen vuoksi, että ei olisi niin kannattavaa tuoda itse maahan uutta autoa, vaan ostaa se jälleenmyyjältä (eli maahantuojan tuoma).
 

Lukkoseppä

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Tulipa piruuttani tankattua Shellin V-Power bensaa, kovaan hintaan mutta kerranhan sitä pitää kokeilla. Ilman sen kummenpia tieteellisiä tutkimuksia tekemättä totesin suorituskyvyn olevan entisellään (en tosin ihmettä odottanutkaan). Onko jollakin tietoa käytännön hyödystä tai edes teoreettisesta edusta ko. polttoainetta käytettäessä, tuskinpa se ihan kaikissa moottoreissa mitään auttaa mutta ehkäpä korkemmin viritetyissä, en tiedä. Osaako auton ohjauselektroniikka tunnistaa käytetystä polttoaineesta jotain ja siten säästää esim. desilitran osia tuota kallista (95 vs. V99 n. +10c/l) kamaa. Kovemmissa tykeissä suositellaan käytettävän 98-oktaanista, eikö. Käyttämäni kalusto on vakiosäädöissa oleva turboahdettu Audi Quattro joka hörppii päivittäin 95:sta. Kannattaako nyt revittää koko rahan edestä, koska tavaraa jäljellä enää noin 35l.
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Olin muuten todella positiivisesti yllättynyt Focuksen ajettavuudesta, maistui paremmalle kuin vaihdossa lähtenyt S40!
Itse olen pitänyt Focuksen ajo-ominaisuuksista myös, vuosikerrat 2001-2006 olen kahlannut läpi muistaakseni. Fokkeri on oma suosikkini 307:n kanssa tuosta kokoluokasta, ja pesee meikälisen listoilla esim. Meganen, Corollan ja Astran farkut. Kun nähtävästi olet tiennyt, mitä haet ja mitkä ovat realiteetit perheen yms. suhteen, veikkaan, että tulet olemaan tyytyväinen Focukseen.
 

Turder

Jäsen
Suosikkijoukkue
Toronto Maple Leafs
Tuosta V-Power jutusta sen verran, että normiautolle siitä ei ole mitään hyötyä. Korkeampi oktaaniluku antaa vain mahdollisuuden käyttää korkeampaa puristussuhdetta. Sen takia jotkut viritetyt moottorit toimivat paremmin juuri tuon takia. Lisäksi korkea oktaaninen bensa ei nakuta niin helposti. Autoissa on kuitenkin nakutuksen tunnistin joka muuttaa sytytystä, jolloin tämäkin hyöty jää pois esim. V-Powerilla. Asiasta on väännetty mm. moottoripyöräihmisten keskuudessa ja Bike-lehti testasi erot dynossa eri bensojen välillä. Tehoeroa oli V-Powerin eduksi huimat 1,xx heppaa 150 heppaisessa koneessa. Kun kyseessä on mp-kone, joka on auton konetta korkeaviritteisempi niin normiauton koneessa tuskin mitään eroja tulee.

Yleisesti kannattaa käyttää sitä polttoainelaatua jota ohjekirja/valmistaja ym suosittelee.
 
Viimeksi muokattu:

Rodion

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kakun kasvattajat. Sympatiat kakun jakajille.
Onko jollakin tietoa käytännön hyödystä tai edes teoreettisesta edusta ko. polttoainetta käytettäessä, tuskinpa se ihan kaikissa moottoreissa mitään auttaa mutta ehkäpä korkemmin viritetyissä, en tiedä. Osaako auton ohjauselektroniikka tunnistaa käytetystä polttoaineesta jotain ja siten säästää esim. desilitran osia tuota kallista (95 vs. V99 n. +10c/l) kamaa. Kovemmissa tykeissä suositellaan käytettävän 98-oktaanista, eikö. Käyttämäni kalusto on vakiosäädöissa oleva turboahdettu Audi Quattro joka hörppii päivittäin 95:sta. Kannattaako nyt revittää koko rahan edestä, koska tavaraa jäljellä enää noin 35l.

Ainakin Neste ilmoittaa, että 98 bensassa energiasisältö on keskimäärin muutamia prosentteja korkeampi kuin 95 bensassa.

Tästä voidaan päätellä, että 98 voisi kuluttaa hivenen vähemmän kuin 95 ajettaessa "normaalisti".

Päähyötyhän on juuri korkeampi puristuskestävyys. Useimmat (uudet) autot osaavat säätää sytytystä (ja ahtopaineita ja muuta) siten, että täyskaasukiihdytyksessä mennään nakutuksen rajamailla. Tällöin saadaan myös korkeampi vääntö.

Jos on auto, joka osaa nakutustunnistimien avulla säätää moottorinohjausta, niin 98 käytettäessä on mahdollista saada enemmän vääntöä.

Sinällään "auttaa vain viritetyissä autoissa" on siis virheellinen väittämä.

Mm. Volvolta asiaa kysyessäni (joku tekniikkapäällikkö oli viimein osannut vastata tehtaalta kysymykseeni), vastaus oli että uusissa turbo-moottorillisissa Volvoissa on parempi käyttää 98:ia. Se voi kuluttaa vähemmän ja 98:lla on mahdollista saada suuremmat väännöt (tehot). Moottorinohjaus siis osaa säätää sytytystä ja kaikkea muuta (en jaksa luetella kaikkia) siten, että korkeampioktaanisesta saadaan hyötyä.

Vastaavasti moottorinohjaus osaa säätää siten, ettei matalaoktaanisen bensan käyttö riko moottoria. Nakutus on erittäin ikävä asia...
 

seisnauraa

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit + muut kestomenestyjät
En valitettavasti viitsi ruveta kahlaamaan ketjua läpi, joten pahoittelen, jos samanlainen kysymys löytyy. Siinä tapauksessa voi vinkata mistä löytyy vastaukset.

Eli, alkaisi pikkuhiljaa olemaan tarve ensimmäisen auton hankinnalle. En ole ollut ikinä kiinnostunut autoista, joten mitään ihmeempää tietoakaan niistä ei ole. Nyt olen selaillut nettiauto.com ja autotalli.com palveluita ja niistä olen katsellut autoja, joiden hinta on maksimissaan 8k. Kilometrimääristä en tiedä, mutta hakuehtoihin olen laittanut alle 160tkm ajettuja. Vuosimallina olen etsinyt 2000 tai uudempia. Lähinnä itseäni ovat kiinnostaneet tila-autot tai farmarit. Eli tällaisia suunnilleen haen http://www.nettiauto.com/listAdvSearchFindAgent.php?page=2&sortCol=&ord=&id=19524883&tb=tmp_find_agent&posted_by=&new=&update=&PN%5B0%5D=adv_search&PL%5B0%5D=advSearch.php%3Fid%3D19524883%40tb%3Dtmp_find_agent&PN%5B1%5D=search_results&PL%5B1%5D=listAdvSearchFindAgent.php%3Fid%3D19524883%40posted_by%3D%40id_make%3D%40id_model%3D%40tb%3Dtmp_find_agent. Noista ehkä eniten on kiinnostusta herättänyt Renault Scenic. Onko joillain suositella jotain tiettyä tuon hintaluokan autoa, tai vastaavasti onko joku auto esim. noissa etsimissäni, jota kannattaa välttää? Koeajoja en ole vielä suorittanut. Tarkoitus olisi viikonloppuna aloittaa. Vai onko niin, että se auto joka tuntuu hyvältä ajettavalta itsestä, on myös se itselle paras vaihtoehto? Eli toisin sanoen autot olisivat riittävän laadukkaita, eikä sudenkuoppia tarvitse pelätä? Ladaa en ole ostamassa!
 

ipa rules

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves, Packers
Mielipiteitä on varmaan yhtä paljon, kuin kirjoittajia.

Itse katsoisin tuossa listassa olevista autoista lähinnä ilmastoituja Opel Astra farmareita, joita pidän kuitenkin vanhemmiten vähemmän vikaisina, kuin muuten listassa esiintyviä Relluja tai Fiateja. Opelissa tärkeää on, että auto on -97 tai uudempi (laadunvalvonta laitettiin uusiksi ja ruosteenesto nousi uudelle tasolle) ja jos kone on joku muu, kuin 2,2 bensa, niin jakohihnan vaihdot pitää olla tehtynä (vaihtoväli 60000).
 
Tulipa piruuttani tankattua Shellin V-Power bensaa, kovaan hintaan mutta kerranhan sitä pitää kokeilla. Ilman sen kummenpia tieteellisiä tutkimuksia tekemättä totesin suorituskyvyn olevan entisellään (en tosin ihmettä odottanutkaan). Onko jollakin tietoa käytännön hyödystä tai edes teoreettisesta edusta ko. polttoainetta käytettäessä, tuskinpa se ihan kaikissa moottoreissa mitään auttaa mutta ehkäpä korkemmin viritetyissä, en tiedä. Osaako auton ohjauselektroniikka tunnistaa käytetystä polttoaineesta jotain ja siten säästää esim. desilitran osia tuota kallista (95 vs. V99 n. +10c/l) kamaa. Kovemmissa tykeissä suositellaan käytettävän 98-oktaanista, eikö. Käyttämäni kalusto on vakiosäädöissa oleva turboahdettu Audi Quattro joka hörppii päivittäin 95:sta. Kannattaako nyt revittää koko rahan edestä, koska tavaraa jäljellä enää noin 35l.

Kun V-Power bensa tuli myyntiin niin pitihän sitä heti kokeilla. Ensimmäinen tankillinen aiheutti ainoastaan sen että moottori rupesi nykimään ikävästi. Ajattelin että koneella ehkä kestää aikansa että oppii uuteen ruokavalioon. Kun toinen tankki rupesi olemaan ehtymässä ja nykiminen senkuin jatkui niin päätin siirtyä taas takaisin 98 käyttäjäksi. Sai V-Power puolestani jäädä ikuisiksi ajoiksi.
 

seisnauraa

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit + muut kestomenestyjät
Mielipiteitä on varmaan yhtä paljon, kuin kirjoittajia.

Itse katsoisin tuossa listassa olevista autoista lähinnä ilmastoituja Opel Astra farmareita, joita pidän kuitenkin vanhemmiten vähemmän vikaisina, kuin muuten listassa esiintyviä Relluja tai Fiateja. Opelissa tärkeää on, että auto on -97 tai uudempi (laadunvalvonta laitettiin uusiksi ja ruosteenesto nousi uudelle tasolle) ja jos kone on joku muu, kuin 2,2 bensa, niin jakohihnan vaihdot pitää olla tehtynä (vaihtoväli 60000).

Empä ollut tosiaan kiinnittänyt huomiota noihin Opeleihin, miten lie olin ollut huomaamatta. Ainakin ihan kelvollisen näköinen. Kun noita autojen hintoja olen selaillut, niin tuntuisi siltä, että eteläisessä Suomessa sekä yksityiset että autoliikkeet myyvät suunnilleen samoja autoja halvemmalla kuin täällä pohjoisessa. Onko tämä harhaa vai faktaa? Tästä johtuen ajattelinkin, että jos löydän hyvän auton netistä ja käyn koeajamassa vastaavan autoliikkeessä ja olen siihen tyytyväinen, niin uskaltaako sen perusteella ruveta ostamaan autoa? Näyttäisi olevan kumminkin kyse n. 1000€:sta 6-8000€ hintaisessa autossa.
 

alapesa

Jäsen
Empä ollut tosiaan kiinnittänyt huomiota noihin Opeleihin, miten lie olin ollut huomaamatta. Ainakin ihan kelvollisen näköinen. Kun noita autojen hintoja olen selaillut, niin tuntuisi siltä, että eteläisessä Suomessa sekä yksityiset että autoliikkeet myyvät suunnilleen samoja autoja halvemmalla kuin täällä pohjoisessa. Onko tämä harhaa vai faktaa? Tästä johtuen ajattelinkin, että jos löydän hyvän auton netistä ja käyn koeajamassa vastaavan autoliikkeessä ja olen siihen tyytyväinen, niin uskaltaako sen perusteella ruveta ostamaan autoa? Näyttäisi olevan kumminkin kyse n. 1000€:sta 6-8000€ hintaisessa autossa.

Kyllähän pohoJosessa autot ovat kalliimpia kuin pääkaupunkiseudulla. Tässä hyvä vertailu http://www.ajovalo.net/Kaytetyt_liikkeet.htm Muutenkin ajovalon sivuilta saa kohtuullisen hyvää tietoa käytettyjen ostamiseen. Siellä on myös paljon tietoa yleisimmistä malleista (plussat, miinukset, viat yms.)
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Tästä johtuen ajattelinkin, että jos löydän hyvän auton netistä ja käyn koeajamassa vastaavan autoliikkeessä ja olen siihen tyytyväinen, niin uskaltaako sen perusteella ruveta ostamaan autoa? Näyttäisi olevan kumminkin kyse n. 1000€:sta 6-8000€ hintaisessa autossa.

Kyllä sinä varmaan perustuntuman saat ajamalla vastaavassa kuosissa olevaa autoa, mutta hiukan enemmän ajetuissa autoissa yksilöt poikeavat aika paljonkin toisistaan, lisäksi pelkät kuvat valehtelevat helposti peltien kunnon. Jos sulla on etelässä joku tuttu, jonka sanaan voit luottaa autoasioissa, pyydä sitä katsastamaan vaihtoehdot ennen omaa matkaasi. Tai sitten vain poimit niin monta vaihtoehtoa, että väkisinkin saat auton hommattua reissullasi.
 

ipa rules

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves, Packers
Empä ollut tosiaan kiinnittänyt huomiota noihin Opeleihin, miten lie olin ollut huomaamatta. Ainakin ihan kelvollisen näköinen. Kun noita autojen hintoja olen selaillut, niin tuntuisi siltä, että eteläisessä Suomessa sekä yksityiset että autoliikkeet myyvät suunnilleen samoja autoja halvemmalla kuin täällä pohjoisessa. Onko tämä harhaa vai faktaa? Tästä johtuen ajattelinkin, että jos löydän hyvän auton netistä ja käyn koeajamassa vastaavan autoliikkeessä ja olen siihen tyytyväinen, niin uskaltaako sen perusteella ruveta ostamaan autoa? Näyttäisi olevan kumminkin kyse n. 1000€:sta 6-8000€ hintaisessa autossa.

Eli kuten muutkin tuossa jo näyttivät kirjoittavan, niin autojen pyynnit ovat pohjoisessa kovempia ja dieseleissä hintaero on vielä isompi.

Auton peruskäytös selviää koeajamalla samantyyppinen yksilö, mutta mitä enemmän autolla on ajettu, niin sitä isommiksi käyvät yksiliden väliset erot. Jos läydät kiinnostavan auton, niin suosittelen soittamaan edelliselle omistajalle ja kyselemään autosta enemmän.
 

Cosmo

Jäsen
Suosikkijoukkue
JB & KG
Nykyisen annan kohta pois ja motivaatiota haetaan sitten seuraavat 3kk -85 Kadetista. Kuulemma 30e/kk tai 50e koko hoito omaksi.

Tästä nyt pääsee vihdoin eroon, kun perjantaina saa uuden kärryn näppeihin. Kuume on melkoinen kyllä, 2,5kk vaikka "nopeasti" menikin, niin kyllä se vaan taaksepäin kelattuna on pirkeleen pitkä aika. Hartiat ovat toki leventyneet huomattavasti, kun on saanut sitä tehostamatonta ohjausta kääntää oikein urakalla. Sääliksi käy, kun paksuna oleva vaimo on sitä punnertanut johonkin taskuun. Mutta oppiipahan arvostamaan taas!

Nyt pitäisi opetella tankkaamaan dieseliä. Ja tottua uuden auton tuoksuun ja siihen, että duuniin ajaa aina pidemmän reitin mukaan.
 

Mr.Bletch

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomen mestarit 2013
Onkos kellään Jatkoaikalaisella kokemusta Jaguarin x-typestä? Mites mahtaa pelata näillä meidän leveysasteilla ja onko meno messevää?

Hienon tuntuinen auto kaikin puolin, jopa niin että aloin vakavissani harkitsemaan sellaisen hankkimista, vähän vaan mietityttää että pelaako auto hyvin, kun hermot ei sitten kestä yhtään auton raahaamista harva se viikko huoltoon.
 

Tuamas

Jäsen
Onkos kellään Jatkoaikalaisella kokemusta Jaguarin x-typestä? Mites mahtaa pelata näillä meidän leveysasteilla ja onko meno messevää?

Hienon tuntuinen auto kaikin puolin, jopa niin että aloin vakavissani harkitsemaan sellaisen hankkimista, vähän vaan mietityttää että pelaako auto hyvin, kun hermot ei sitten kestä yhtään auton raahaamista harva se viikko huoltoon.

Ainakin isompi sisarmalli S-Type on vanhemmilla ollut todella luotettava, ensimmäinen tuollainen oli kolme vuotta ja 190tkm ja toinen on nyt ollut kaksi vuotta ja 75tkm, eikä kummassakaan ole ollut mitään isompaa joka ei olisi ollut korjattavissa normihuoltojen yhteydessä. Lisäksi noissa on todella hyvä tehdastakuu, eli 3 vuotta ilman kilometrirajaa ja kaikki mallit ovat pärjänneet kansainvälisissä luotettavuustesteissa erittäin hyvin.
Talvella ei ole ollut ongelmia itse autossa, ainakin tuo S-type on talvella hyvä ajaa, käymään lähtee kuin palmun alta säällä kuin säällä ja luistonesto yksi parhaista joita olen kokeillut.

X-typessa kannattaa vakavasti harkita nelivetoisen version hankkimista, tuo etuveto syö aika paljon ajonautinnosta ja fiiliksestä. Lisäksi kyseinen autohan on 3-sarjan bemaria tai C-mersua vastaava, eli tilaa ei ole ainakaan liiaksi asti.

Mutta tosiaan nyt kun jaggeissakin laatu on vähintään saksalaisten kilpailijoiden tasolla niin voi suositella vilpittömästi, fiilis ja ulkonäkö ovat noissa sen verran messeviä.
 

ipa rules

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves, Packers
X-typessa kannattaa vakavasti harkita nelivetoisen version hankkimista, tuo etuveto syö aika paljon ajonautinnosta ja fiiliksestä. Lisäksi kyseinen autohan on 3-sarjan bemaria tai C-mersua vastaava, eli tilaa ei ole ainakaan liiaksi asti.

Mutta tosiaan nyt kun jaggeissakin laatu on vähintään saksalaisten kilpailijoiden tasolla niin voi suositella vilpittömästi, fiilis ja ulkonäkö ovat noissa sen verran messeviä.

Siis X-typen Jaggehan on kallis Mondeo, :-)
 

Nickelback

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, NHL yleisesti
seisnauraa kirjoitti:
Empä ollut tosiaan kiinnittänyt huomiota noihin Opeleihin, miten lie olin ollut huomaamatta. Ainakin ihan kelvollisen näköinen. Kun noita autojen hintoja olen selaillut, niin tuntuisi siltä, että eteläisessä Suomessa sekä yksityiset että autoliikkeet myyvät suunnilleen samoja autoja halvemmalla kuin täällä pohjoisessa. Onko tämä harhaa vai faktaa? Tästä johtuen ajattelinkin, että jos löydän hyvän auton netistä ja käyn koeajamassa vastaavan autoliikkeessä ja olen siihen tyytyväinen, niin uskaltaako sen perusteella ruveta ostamaan autoa? Näyttäisi olevan kumminkin kyse n. 1000€:sta 6-8000€ hintaisessa autossa.

Kyllä perusauto kuin auto on ihan laadukas riippumatta merkistä, jos sitä on pidetty kohtuu hyvin. Niin paljon on huonoja merkkejä kun niiden vihaajia. Itse olen todennut Volkkarit erittäin luotettaviksi, ja en koskaan osta enää Rellua. Silti, hyvin pidetty Rellu voi olla huomattavasti parempi kuin juosten kustu Volkkari. Ehkä ainoana sanoisin tuohon minun argumenttiin, että VAG konsernin autot (VW, Audi, Skoda, Seat) eivät ole kovin monimutkaisia, verrattuna Ranskalaisiin ja Italialaisiin ratkaisuihin. Ts. niissä hajoaa vaan sellasta perusosaa jota saa ihan tarvikeliikkeistä, kun näissä patonkimaan ihmeissä tuppaa hajoamaan sähköosat tai erikoiset alustaratkaisut jotka on osina 5-10 kertaa kalliimpia kun jotkun nivelet. Ja VAG osat ovat halvempia koska niitä menee enemmän kun 4 automerkkiä käyttää samoja osia.

Mitens olis tommoinen : http://www.nettiauto.com/1328881

Kannattaa myöskin muistaa, että tuo sun 160tkm raja on juuri semmoinen jossa auton monet osat alkavat olla vaihtokunnossa. Ikävä tosiasia. Ts. moni 260tkm voi olla jopa paremmassa kunnossa, koska siitä on jo vaihdettu kyseiset osat. Melko hyvä mittari on juuri katsastettu auto. Siitähän tietää, koliseeko mikään, eli onko alusta kunnossa kaikista osista, toimiiko jarrut, onko jotain ABS, airbag vikoja. Kaikki nuohan on oltava kunnossa katsastukseen. Tosin tässäkin liikkeet voivat saada autojaan helpommin läpi, joten ehkä viisain on mennä kokeilemaan liikkeessä ekaks, miellyttääkö auto ja sitten etsiskellä jopa 2000e halvempi yksityinen samanlainen joka on juuri katsastettu. Semmoinen voi olla hyvä peli, jos vielä löytyy korjauskuitteja/huoltokirjaa yms.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös