Autoiluketju

  • 3 281 085
  • 18 827

Straight Edge

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Leafs, Jokerit
Tai sitten oli niin kännissä, että auto näytti Mustangilta illalla ja sen äänikin tuntui osuvan strategisiin paikkoihin. Aamulla pihassa vastassa oli kulunut Transit.
Joskus elämä voi olla paljon mutkattomampaa sen kuluneen transun, kuin korskean orhin kanssa.

Mitä? Ai puhutaanko täällä autoista? Ai saakeli.
 

Urasiili

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa
Kun näin subjektiivisiin asioihin lähdetään, niin saa sitä välillä ihmetellä miten jotain tiettyjä aivan karsean näköisiä autoja ihmiset ostaa. En nyt lähde spesifioimaan automalleja, mutta sanotaan vaikka niin, että hintaluokista löytyisi paljon parempaakin.

Joku varmaan vastaa tähän "ei mua kiinnosta se on vain käyttöesine". No joo niin varmaan on, mutta jos työnnät siihen esineeseen vaikka 20 000e rahaa, niin miksi ostaisit ruman? Miksi tämä sama ei päde asuntoihin, vaan ne pitää kyllä sitten olla vimpan päälle?
Itsellä ei anna luonto periksi ostaa sellaista autoa, josta ei tule mitään fiilistä tai joka ärsyttää joka kerta, kun sen näkee. Vanhan sanonnan mukaan auto on silloin hyvä, kun jättäessäsi sen kaupan parkkipaikalle, käännyt vielä katsomaan taakse.
 
Viimeksi muokattu:

K.A.H

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät
Älkää nyt autoja kännissä ostako!

Heräät aamulla armeijan harmaan Fiat Multiplan vierestä. Ford Mustang on kadonnut pihasta ja muistelet hämärästi antaneesi sen vaihdossa Fiattiin. Voi että!
Mä ottaisin Fiat Multiplan milloin tahansa. Tykkään ylipäätään autoista jotka näyttävät jotenkin sympaattisilta, eikä niin tosikkomaisilta. Aggressiivinen keulan ilme ei vetoa meikäläiseen sitten yhtään. Ne semmoiset koppiautot on hienoja, joita Japanissa on paljon. Onko se sitten joku J-segmentti tai mikä lie.

edit. Kia Soul on hyvä esimerkki sympaattisen näköisestä autosta.
 

Patarouva

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Mä ottaisin Fiat Multiplan milloin tahansa. Tykkään ylipäätään autoista jotka näyttävät jotenkin sympaattisilta, eikä niin tosikkomaisilta. Aggressiivinen keulan ilme ei vetoa meikäläiseen sitten yhtään. Ne semmoiset koppiautot on hienoja, joita Japanissa on paljon. Onko se sitten joku J-segmentti tai mikä lie.
Multiplanilla saisi varmaan aikaan myös hyväntuulisia hymyjä. Ei lainkaan huono asia liikenteessä.
 

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Mä ottaisin Fiat Multiplan milloin tahansa. Tykkään ylipäätään autoista jotka näyttävät jotenkin sympaattisilta, eikä niin tosikkomaisilta. Aggressiivinen keulan ilme ei vetoa meikäläiseen sitten yhtään. Ne semmoiset koppiautot on hienoja, joita Japanissa on paljon. Onko se sitten joku J-segmentti tai mikä lie.

edit. Kia Soul on hyvä esimerkki sympaattisen näköisestä autosta.
Ymmärrän kyllä tämänkin. Joskus noita selvästi Japanista tuotuja koppiautoja näkee Suomessakin. Ovathan ne hauskoja, mutta myös rumia omasta mielestäni. Hauskalla tavalla toki.

Jos haluaisim triggeröidä porukkaa, niin kirjoittaisin, että Tesla Model Y on helvetin ruma iso kupla, mutta en halua…
 

Creed Bratton

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Ymmärrän kyllä tämänkin. Joskus noita selvästi Japanista tuotuja koppiautoja näkee Suomessakin. Ovathan ne hauskoja, mutta myös rumia omasta mielestäni. Hauskalla tavalla toki.

Jos haluaisim triggeröidä porukkaa, niin kirjoittaisin, että Tesla Model Y on helvetin ruma iso kupla, mutta en halua…

Nää on näitä makuasioita. Itsehän omistan Model Y:n ja edestä se on vähän hölmön näköinen, mutta takaa taas tyylikäs. Ja ei se onneksi mikään täysin sieluton Skoda ole ;)
 

Creed Bratton

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Just suhun viittasin! 4 minuuttia meni!

Jos haluaisin triggeröidä porukkaa, niin kirjoittaisin kuinka julkisen puolen virkamiehillä olevan liikaa aikaa kirjoittaa jatkoaikaan. Mutta en halua.

Joo ymmärrän pointin :D lisäksi en voi kieltää etteikö mieli tekisi luopua koko kuplasta, koska firman suurin omistaja on muuttunut koronan alkamisen jälkeen idiootiksi.
 

HokiJone

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, Luleå HF, Martin Janduksen kiintiökakkonen
Itsellä ei anna luonto periksi ostaa sellaista autoa, josta ei tule mitään fiilistä tai joka ärsyttää joka kerta, kun sen näkee. Vanhan sanonnan mukaan auto on silloin hyvä, kun jättäessäsi sen kaupan parkkipaikalle, käännyt vielä katsomaan taakse.
Aamen tälle, kuin omalta näppäimistöltä :) Kun tosiaan paljon rahaa laittaa johonkin esineeseen, niin itselle se pitää olla muutakin kuin "no tää on käytännöllinen".

Jos oksennusrefleksi on ensimmäinen reaktio kun auton näkee aamulla töihin lähtiessä. Ei hyvä.
 

Iisoppi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pelicans, FC Lahti, Lahden Ahkera, LHS
Jokainen saa tietysti valita autonsa värin eikä sitä kannata ottaa niin vakavasti, mutta haluaisin kyllä tietää miten uuden auton ostaja on päätynyt juuri tähän väriin.
Jos se on se väri jota autoliike tarjoaa ilman lisähintaa. Meidän (minun) auto nyt on sen värinen mikä on koska sen sai ilman lisäkuluja... Eikä se auto todellakaan ole harmaa tai valkoinen. Ja olen ihan tyytyväinen väriin. Kun näen sen värisen saman merkkisen auton niin ajattelen huvikseen että on ollut nuukia/köyhiä liikenteessä. ;-)
 

kyykäärme

Jäsen
Suosikkijoukkue
Johtaja Virran Dream Team
Jos se on se väri jota autoliike tarjoaa ilman lisähintaa. Meidän (minun) auto nyt on sen värinen mikä on koska sen sai ilman lisäkuluja... Eikä se auto todellakaan ole harmaa tai valkoinen. Ja olen ihan tyytyväinen väriin. Kun näen sen värisen saman merkkisen auton niin ajattelen huvikseen että on ollut nuukia/köyhiä liikenteessä. ;-)
Isommissa Peugeoteissa ja Citroenesissa mukaanlukien DS se halpa väri on valkoinen. Epäilen, että pienimmissä Peugeoteissa halpa väri on oranssi. Niitä tulee niin paljon vastaan. Minullakin oli sellainen vuokra-autona, kun oma auto oli maalattavana.
 

Mikke73

Jäsen
Suosikkijoukkue
Haukat, Ässät
Isommissa Peugeoteissa ja Citroenesissa mukaanlukien DS se halpa väri on valkoinen. Epäilen, että pienimmissä Peugeoteissa halpa väri on oranssi. Niitä tulee niin paljon vastaan. Minullakin oli sellainen vuokra-autona, kun oma auto oli maalattavana.
Pari vuotta sitten Peugeot 508:ssa vakioväri näyttää hinnaston mukaan olleen tummansininen, kalleimmat värit olivat valkoinen ja punainen koska ovat helmiäisvärejä molemmat. Mitään perusvärejä ei ainakaan omassa esitteessäni (5/2022) ole listalla lainkaan, kaikki ovat joko metalli- tai helmiäisvärejä.
 

kyykäärme

Jäsen
Suosikkijoukkue
Johtaja Virran Dream Team
Pari vuotta sitten Peugeot 508:ssa vakioväri oli tummansininen, kalleimmat värit olivat valkoinen ja punainen koska ovat helmiäisvärejä molemmat. Mitään perusvärejä ei ainakaan omassa esitteessäni (5/2022) ole listalla lainkaan, kaikki ovat joko metalli- tai helmiäisvärejä.
508GT:ssä oli ainakin ennen vain kaksi väriä ylipäänsä, ne ovat valkoinen ja punainen. Se punainen on minusta paremman näköinen, mutta minun on valkoinen...On sentään härskin näköiset punertavat nahkapenkit. DS:n tiedän hyvin, koska minulla oli DS5 ennen ja harkitsin DS7:n ostamista. Niissä valkoinen on ainut, mikä ei maksa lisää.
 

Glove

Jäsen
508GT:ssä oli ainakin ennen vain kaksi väriä ylipäänsä, ne ovat valkoinen ja punainen. Se punainen on minusta paremman näköinen, mutta minun on valkoinen...On sentään härskin näköiset punertavat nahkapenkit. DS:n tiedän hyvin, koska minulla oli DS5 ennen ja harkitsin DS7:n ostamista. Niissä valkoinen on ainut, mikä ei maksa lisää.
Tavallinen vai helmiäsvalkoinen?
 

kyykäärme

Jäsen
Suosikkijoukkue
Johtaja Virran Dream Team
Tavallinen vai helmiäsvalkoinen?
Helmiäisvalkoinen (ja punainen). Sellaista punaista katsoin Rinta-Joupilla ja oli hieno, mutta kyseinen yksilö oli niin täynnä kiveniskemää, ettei sellaista voinut ostaa. Vuoden vanhaa esittelyautoa oli joku rääkännyt kunnolla jossain hiekkatiellä.

Valkoinenkin on sentään paremman näköinen kuin valkoiset autot yleensä, koska siinä on mustaa käytetty kontrastina. Minun autoni oli jonkun autolehden artikkelissakin kuvattuna.

Tässä on punainen versio Moottori-lehden artikkelissa.
Tässä on valkoinen Taloustaito-lehdestä.
 
Viimeksi muokattu:

msg

Jäsen
Suosikkijoukkue
Sopimustekninen verovelka
Jos se on se väri jota autoliike tarjoaa ilman lisähintaa. Meidän (minun) auto nyt on sen värinen mikä on koska sen sai ilman lisäkuluja... Eikä se auto todellakaan ole harmaa tai valkoinen. Ja olen ihan tyytyväinen väriin. Kun näen sen värisen saman merkkisen auton niin ajattelen huvikseen että on ollut nuukia/köyhiä liikenteessä. ;-)

Volkkarilla ainakin on viime vuosina tarjottu perusvärinä erilaisia pohjamaalauksen harmaita värejä, joista aina tulee mieleen, että karkasiko se auto linjastolta ennen viimeistä maalausta.

Mitä taas tulee värivalintoihin, niin ainakin Audeissa muut kuin valkoinen maksoivat niin paljon, että työsuhdeautoilija päätyi useasti työsuhdeauton valkoiseen (vrt. maalarinvalkoinen) väriin.
 

Dino

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomi
Nää on näitä makuasioita. Itsehän omistan Model Y:n ja edestä se on vähän hölmön näköinen, mutta takaa taas tyylikäs. Ja ei se onneksi mikään täysin sieluton Skoda ole ;)
Minusta Model S on ainoa tyylikkään näköinen Tesla, eikä sekään mitenkään kovin erikoinen loppujen lopuksi. Sellainen peruspuikula. En ainakaan itse löydä noista Tesloista mitään erityistä sielukkuutta, lähinnä vaan näyttävät mittasuhteiltaan omituisilta mutta muuten aika mitäänsanomatonta muotoilua. Cybertruck on sitten ihan oma lukunsa. Tavallaan arvostan sitä, että siinä on ajateltu asiat ihan uudella tavalla, mutta onhan se aika... ruma.

Yleensäkin pistänyt merkille, että sähköautoista löytyy tosi vähän omaa simää miellyttäviä autoja. En ole ikinä ollut mikään suuri crossovereiden (tai katumaastureiden, kuten niitä typerästi kutsutaan) ystävä, ja iso osa sähköautoista on ihan käytännön syistä crossovereita tai crossovermaisia. Esim. tyylikkään näköiset sedanit tai farkut loistaa poissaolollaan. Ehkä tuo sähköautojen tekninen erilaisuus antaa joko mahdollisuuksia tai pakottaa sijoittelemaan asioita vähän eri tavalla, niin nuo autojen mittasuhteet näyttää omaan silmään vähän kummallisilta.

Sähkäreiden puolelta oma suosikki on varmaan se Hyundain "koppiauto" (olikohan Ionic 5 tms."), jossa on jotain persoonallista olematta silti ruma. Tuon näköisen auton voisin oikeastaan jopa ostaa, jos ihan puhtaasti ulkonäön perusteela tehtäisiin valintaa. Se isompi sämpylän näköinen Hyundai onkin sitten taas ihan järkyttävän ruma. Ingenlathin aikaisten Volvojen muotoilusta tykkään, mutta Polestarin mallit näyttävät minun silmääni lähiltä epäonnistuneesti tuunatuilta Volvoilta. Polestar 2 on ihan siinä rajoilla vielä, mutta sekin näyttää jotenkin vähän omituisen "paksulta".
 

Mikke73

Jäsen
Suosikkijoukkue
Haukat, Ässät
Helmiäisvalkoinen (ja punainen). Sellaista punaista katsoin Rinta-Joupilla ja oli hieno, mutta kyseinen yksilö oli niin täynnä kiveniskemää, ettei sellaista voinut ostaa. Vuoden vanhaa esittelyautoa oli joku rääkännyt kunnolla jossain hiekkatiellä.

Valkoinenkin on sentään paremman näköinen kuin valkoiset autot yleensä, koska siinä on mustaa käytetty kontrastina. Minun autoni oli jonkun autolehden artikkelissakin kuvattuna.

Tässä on punainen versio Moottori-lehden artikkelissa.
Tässä on valkoinen Taloustaito-lehdestä.
Oma GT-plugarini on helmiäisvalkoinen, tosin sillä erolla kuvan autoon että maski on Peugeotin logoa lukuunottamatta kokonaan musta. Minun makuuni toimii paremmin kuin tuo yleisempi versio jossa on kromikoristelu.
 

kyykäärme

Jäsen
Suosikkijoukkue
Johtaja Virran Dream Team
Oma GT-plugarini on helmiäisvalkoinen, tosin sillä erolla kuvan autoon että maski on Peugeotin logoa lukuunottamatta kokonaan musta. Minun makuuni toimii paremmin kuin tuo yleisempi versio jossa on kromikoristelu.
Minunkin autossani on enemmän mustaa edessä kuin tuossa kuvatussa. Takaa on aika saman näköinen kuin tuo.
 

Birchman

Jäsen
Mahdollisesti kakkosauton hankinta tiedossa. Kiinnostaisi esim. Audi A3 bensakoneella. Ajoa tulee kerran viikossa Helsinkiin eli noin 300 km. Junallakin pääsee, mutta vaikeuttaa arkea aika paljon. Käytettynä noita näyttää saavan 15-20 kilon budjettiin.

Sopiiko tuollaiseen suhaamiseen? Pahemmille keleille on isompi auto mahdollista ottaa käyttöön. Jossain kohtaa tuolla aletaan heittää myös muksuja lyhyttä matkaa kouluun.
 

penalalli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK, Leeds United
Mahdollisesti kakkosauton hankinta tiedossa. Kiinnostaisi esim. Audi A3 bensakoneella. Ajoa tulee kerran viikossa Helsinkiin eli noin 300 km. Junallakin pääsee, mutta vaikeuttaa arkea aika paljon. Käytettynä noita näyttää saavan 15-20 kilon budjettiin.

Sopiiko tuollaiseen suhaamiseen? Pahemmille keleille on isompi auto mahdollista ottaa käyttöön. Jossain kohtaa tuolla aletaan heittää myös muksuja lyhyttä matkaa kouluun.
Mulla ollut neljä A3:a viidentoista vuoden aikana. Varma ja mukava perusauto, yhdessäkään ei ollut mitään vikaa. Ostin kaikki entisinä leasingeina 40-60 tuhatta ajettuina.
 

Vaakuna

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Mitä taas tulee värivalintoihin, niin ainakin Audeissa muut kuin valkoinen maksoivat niin paljon, että työsuhdeautoilija päätyi useasti työsuhdeauton valkoiseen (vrt. maalarinvalkoinen) väriin.

Ainakin pääkaupunkiseudulla valkoisia autoja on liikkeellä paljon. Ja kun niitä on erityisen paljon liikkeellä aamuisin ja iltapäivisin, eli työmatkalaisten liikkuessa, en yhtään ihmettele nimitystä Santander-valkoinen.

Ingenlathin aikaisten Volvojen muotoilusta tykkään, mutta Polestarin mallit näyttävät minun silmääni lähiltä epäonnistuneesti tuunatuilta Volvoilta. Polestar 2 on ihan siinä rajoilla vielä, mutta sekin näyttää jotenkin vähän omituisen "paksulta".

Tämä on sinänsä hieman outoa*, koska Polestar ykkösen piti olla Volvon ensimmäinen täyssähköauto, mutta tuohon aikaan Volvo päätti pistää Polestarin omaksi firmaksi. Ilmeisesti se kantava ajatus oli saada sisäistä kilpailua kahden eri brändin välille. Kaiken lisäksi Volvolta siirtyi paljon suunnittelijoita Polestarille. Kalliiksi on Volvolle tullut PS-seikkailu. Siinä ehkä yksi syy, miksi Thomas Ingenlath sai lähteä. En toki tarkoita, että kaikki on hänen syytään. Ei ole.

*Täsmennetään sen verran, että en pidä sinun ajatusta outona, vaan tuota kuviota ja sen seurauksia. Ymmärrän täysin, mitä tarkoitat.
 

Dynamo

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Tuli taannoin myrskyssä niin paljon oksia, lehtiä ja muuta roskaa Passatin päälle, että otin pehmeän lumiharjan ja pyyhin ne pois. No prob, paitsi että kuskin puolen ikkunaa avatessa ja sulkiessa kuului jotain rapinaa, ihan niin kuin joku oksanpätkä olisi koneistoa tukkimassa. Sitten akkuna jäi puoliväliin jumiin. Siis luultavasti joku oksanpätkä siellä jumittaa. Alas ikkuna menee, muttei nouse kokonaan ylös, vaan menee jossain kohtaa jumiin. Onko tekemätön paikka satunnaiselle tee-se-itse remppaajalle? Passatin korjausopas kertoo, että etuoven paneelin irrotus on vaikeusasteeltaan 3/5 (vähän jo kokemusta omaavalle), mutta ikkunan sähkömoottori on niitattu oveen ja vaikeusaste on 5/5 (ammattilaisten hommia). Jos kyse on kuitenkin jonkun oksan poistosta, niin kannattaako hommaan ryhtyä? Oma ongelma on tietty se, että jos joku muovinen klipsi tai kiinnike murtuu, niin eihän mulla uusia ole.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös