Autoiluketju

  • 3 190 168
  • 18 516

benicio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Itse en osaa auton käyttövoiman perusteella päätellä muuta kuin sen, millä ko. kulkupeli liikkuu.
Hämmästyin tämän viestin äärellä. Onko niin että sähköautosta luopuminen tai ainakin polttomoottoriautolla ajaminen saa asenteetkin näin lientymään, kun minulla on tunne että vielä jokin aika sitten olit tekemässä kaikenlaisia päätelmiä auton käyttövoiman perusteella? Jotain viikon pelikieltojakin tuli aiheesta?

Tällaisesta muutoksesta on vielä aika vähän tutkimusaineistoa, mutta lisää on kai tulossa ainakin taannoisen työsuhdesähköautojen verokohtelun muutosta koskevan uutisoinnin perusteella.
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Hämmästyin tämän viestin äärellä. Onko niin että sähköautosta luopuminen tai ainakin polttomoottoriautolla ajaminen saa asenteetkin näin lientymään, kun minulla on tunne että vielä jokin aika sitten olit tekemässä kaikenlaisia päätelmiä auton käyttövoiman perusteella? Jotain viikon pelikieltojakin tuli aiheesta?
En aja polttiksella, enkä ole luopunut sähköautosta. Tosin polttiksen hankkiminen on suunnitelmissa. Mahdollisimman suurikulutuksisen vieläpä.

Ehkä tämä tosiaan on vähän vaikeaa, kun ei noita hymiöitä jaksa kylvää tänne. Pelikieltoja taisin saada kaksin kappalein, mutta usko pois, ihan tarkoituksella tanssin nuoralla. Varsinaisesti tunnetta ei ollut enää pelissä niissä varsinaisissa vittuiluissa - alussa semisti, kun yritin takoa köyhien kalloon järkeä - vaan vittuilin vain vittuilun halusta. Mikään kun ei ollut hauskempaa kuin köyhien ulina.

Ja nyt sitten moderaattorit tarkkana, viittaan tässä menneeseen, enkä varsinaisesti vittuile enää kellekään. En varsinkaan köyhille. Sehän on sitäpaitsi suhteellinen käsite, hei.

Toki jos olette mersumiehiä, niin ei muuta kuin banaania vain.
 

HokiJone

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, Luleå HF
Mikään kun ei ollut hauskempaa kuin köyhien ulina.
Minäkin tykkään tuosta köyhien ulinasta, kun pitää niin penniä venyttää, että ei ole varaa maksaa edes menovedestä ja siten varastaa sitä kodin seinästä puoli-ilmaiseksi. Kaiken lisäksi vielä hurahdetaan johonkin putinisti Muskin kulttiin ja autoihin, jotka maksavat premium-auton verran ilman premium-auton ominaisuuksia ja laatua. Kaikkea sitä näkee.

:-D
 
Viimeksi muokattu:

benicio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Ja nyt sitten moderaattorit tarkkana, viittaan tässä menneeseen, enkä varsinaisesti vittuile enää kellekään. En varsinkaan köyhille.
Mutta eikö tässä ole vähän sama kuin idiootin kanssa väittelyssä; pitäisi varmistaa ettei vastapuoli tee samoin?

Varsinkin niiden edellämainittujen työsuhdesähköautoilijoiden osalta vaikutti että aika viimeisiä pennosia viedään jos verokohtelu tiukkenee.
 

puuntakaa

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ipa Ipandeerus
Käyttäjä on saanut rikepisteen sekä pysyvän ketjubannin.
Sähköautoilijat taitavat olla myös karppaajia, nimittäin järkyttävä älämölö, jos joku epäilee, että saattoipas olla huono ratkaisu.
 

benicio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Juu ja sanon jo valmiiksi, että minulle jos alatte autoasioissa vittuilla niin se on kuin alakoulun vajaaälyisintä kaiffaria kiusaisitte.
 

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Sähköautoilijat taitavat olla myös karppaajia, nimittäin järkyttävä älämölö, jos joku epäilee, että saattoipas olla huono ratkaisu.
Onneksi myös bensa-autoilijat suhtautuvat autoasioihin ja liikenteeseen erittäin rationaalisesti ilman tunnekuohuja.
 

Barnes

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tasuno Tasalakki
Minä ajan sillä mihin rahat riittää. Sähköautoon ne eivät riitä, itse asiassa en tuntemalla tunne ainuttakaan kenellä sähköauto on. Parilla tutulla olen sellaisen kyllä nähnyt, varsinkin tutun yrittäjän sähkömese oli aika näpsäkän näköinen.

Ajan sähköllä heti kunhan se on mahdollista. Muutamaan vuoteen se ei sitä tule olemaan.
 

puuntakaa

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ipa Ipandeerus
Minä ajan sillä mihin rahat riittää. Sähköautoon ne eivät riitä, itse asiassa en tuntemalla tunne ainuttakaan kenellä sähköauto on. Parilla tutulla olen sellaisen kyllä nähnyt, varsinkin tutun yrittäjän sähkömese oli aika näpsäkän näköinen.

Ajan sähköllä heti kunhan se on mahdollista. Muutamaan vuoteen se ei sitä tule olemaan.
Siinä vaiheessa ollaan siirrytty jo vetyautoihin ja sähköauton hankkineet hävinneet vähätkin rahansa, kun romuraudan arvo sulanut kokonaan.
 

Creed Bratton

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Siinä vaiheessa ollaan siirrytty jo vetyautoihin ja sähköauton hankkineet hävinneet vähätkin rahansa, kun romuraudan arvo sulanut kokonaan.

Sä oot kyllä mahtava veijari. Harmittaako edelleen se parin viikon takainen keskustelu, kun sun vertailu kahden eri koko luokan autoista ei saavuttanut vilpitöntä suosiota?
 

Barnes

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tasuno Tasalakki
Minä ajan Saab 9-3 Aero 2.8 V6 Turbolla, korimallina SportCombi.

Kun en vaihda sähköautoon, mulle jää sellainen 50 000 euroa bensarahaa!

Pena sen jo sanoi.

Itsellä oli aikanaan lähellä tulla ensiautoksi Saab, mutta päädyttiinkin Toyotaan. Vielähän tässä toki ehtii Trollhättanin tuotteisiin tutustua.
 

444

Jäsen
Ajan sähköllä heti kunhan se on mahdollista. Muutamaan vuoteen se ei sitä tule olemaan.
Sama. Tähän mennessä on riittänyt vain tähän pirkkaversioon sähköautosta. Siinä vaiheessa, kun saman kokoluokan auton saa täyssähkönä edes suunnilleen samanlaisella pinolla sentin kolikoita, niin harkitsen vakavasti.
 

5hole

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ducks, VGK, Savolaiset, Jokerit, Cogliano, RD
Omalta osalta sähköauto kyllä myös kiinnostaisi, mutta toistaiseksi mökkeilyn takia ei ainakaan käyttöauton virassa oikein toimi. Varsinkin syksyllä ja keväällä mökkitie on vesikelien takia siinä kunnossa, että pohja raapii tiehen korkeammallakin autolla. Eli ongelmana se, että akustot voivat mahdollisesti kärsiä. Talvella nyt välillä on auraamisen kanssa puutteitta, mutta pakkasjaksoilla sinänsä ongelmaa ei ole. Tulee talvisinkin kuitenkin vähintään pari kertaa kuukaudessa käytyä.

Kakkosautoksi tietenkin voisi soveltua, mutta sitten taas suvussa uudesta lähtien ollut 2000-vuoden pikku 206 on käyttökustannuksiltaan niin loistava, ettei tunnu mielekkäältä luopua. Varsinkaan kun rahallinen arvo tuolla on aika minimaalinen. Muutenkin aika helmi yksilö, vain 166tkm ajettu 1.4 16v kone.
 

Bob Rambo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Oulun Kärpät, AC Oulu
Mä oon nyt jotain kuutisen viikkoa ajellut sähkömersulla päivittäisajot ja kyllähän tässä tuntee itsensä paremmaksi ihmiseksi. Muutaman kerran olen joutunut tuona aikana luovuttamaan Mursun vaimon käyttöön ja itse köröttelemään talouden kakkosautolla. Kyllä hävettää olla liikenteessä jollain viisi vuotta vanhalla bensa-Skodalla. Mitä jos joku tuttu sattuisi näkemään? Sitä egokolausta ei korjattaisi enää millään.
 

Dino

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomi
Minua häiritsee sähköautokeskusteluissa se, että matkailun näkökulmasta tuodaan aina esille pelkästään tämä "Helsingistä Lappiin" -vertailu, eikä oikein mitään muuta. Esimerkiksi minä pidän automatkailusta, ja tämä ei siis tarkoita sitä että ajetaan laikka punaisena pisteestä A pisteeseen B mahdollisimman nopeasti, vaan sitä, että lähdetään ajelemaan pieniä teitä valtateitä vältellen, poiketaan sinne tänne vailla ennakkosuunnitelmaa ja ilman tiukkaa aikataulua, ja pysähdytään silloin kun tulee vastaan jotain pysähtymisen arvoista. Pysähdyspaikat on mieluummin jotain mukavia, pieniä tienvarsikuppiloita tai kesäkahviloita kuin ABC tai kauppakeskukset. Välillä ajorupeama saattaa venähtää aika pitkäksikin ilman mitään pitkiä stoppeja sellaisissa paikoissa, missä olisi hyvät latausmahdollisuudet.

Aika vähän on ollut puolueettomia mielipiteitä ja vertailuja sähköautojen soveltumisesta tällaiseen matkailuun, jossa auton pitää sopeutua matkailijan tarpeisiin sen sijaan että matkailija joutuisi menemään auton ehdoilla. Vaikka puhuinkin kiireettömästä matkanteosta, niin haluaisin kuitenkin itse määrittää sen, missä stoppaan ja miten pitkäksi aikaa, eikä niin, että auto pakottaa minut pitämään taukoja ja istumaan jossakin ABC:n parkkipaikalla tarpeettoman pitkään.
 

Dino

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomi
Omalta osalta sähköauto kyllä myös kiinnostaisi, mutta toistaiseksi mökkeilyn takia ei ainakaan käyttöauton virassa oikein toimi. Varsinkin syksyllä ja keväällä mökkitie on vesikelien takia siinä kunnossa, että pohja raapii tiehen korkeammallakin autolla. Eli ongelmana se, että akustot voivat mahdollisesti kärsiä. Talvella nyt välillä on auraamisen kanssa puutteitta, mutta pakkasjaksoilla sinänsä ongelmaa ei ole. Tulee talvisinkin kuitenkin vähintään pari kertaa kuukaudessa käytyä.

Kakkosautoksi tietenkin voisi soveltua, mutta sitten taas suvussa uudesta lähtien ollut 2000-vuoden pikku 206 on käyttökustannuksiltaan niin loistava, ettei tunnu mielekkäältä luopua. Varsinkaan kun rahallinen arvo tuolla on aika minimaalinen. Muutenkin aika helmi yksilö, vain 166tkm ajettu 1.4 16v kone.
Itselläkin on tämä sama ongelma, että en oikein koe sähköauton tällä hetkellä palvelevan omia tarpeitani ja olevan käyttöominaisuudet/kustannukset -komboltaan riittävän hyvä paketti. Ja tämä siis kun puhutaan ykkösautosta. Auton käyttö on vaan sellaista, ja kun huomioon otettavana on muitakin ominaisuuksia kuin pelkkä käyttövoima, että halvemman pään sähköautot ei tule oikein kyseeseen. Kalliimmasta päästä varmasti löytyisi vaihtoehtoja, mutta kustannukset kasvaa sitten kohtuuttoman suuriksi.

Kakkosautona sähköauto olisi mitä erinomaisin, mutta kun kakkosauton tarve tällä hetkellä olisi vain satunnaista ja hyvin vähäistä, niin on katsottu paremmaksi yrittää pärjätä yhdellä autolla. Polttiksella mennään siis ainakin toistaiseksi, mutta ei minulla ole mitään suuria tunteita minkään käyttövoiman puolesta ja vastaan. Sillä mennään, mikä tarjoaa parhaan kompromissin omien käyttötarpeiden, auton käyttöominaisuuksien ja kustannusten välillä.
 

Cluller

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, TML
Minua häiritsee sähköautokeskusteluissa se, että matkailun näkökulmasta tuodaan aina esille pelkästään tämä "Helsingistä Lappiin" -vertailu, eikä oikein mitään muuta. Esimerkiksi minä pidän automatkailusta, ja tämä ei siis tarkoita sitä että ajetaan laikka punaisena pisteestä A pisteeseen B mahdollisimman nopeasti, vaan sitä, että lähdetään ajelemaan pieniä teitä valtateitä vältellen, poiketaan sinne tänne vailla ennakkosuunnitelmaa ja ilman tiukkaa aikataulua, ja pysähdytään silloin kun tulee vastaan jotain pysähtymisen arvoista. Pysähdyspaikat on mieluummin jotain mukavia, pieniä tienvarsikuppiloita tai kesäkahviloita kuin ABC tai kauppakeskukset. Välillä ajorupeama saattaa venähtää aika pitkäksikin ilman mitään pitkiä stoppeja sellaisissa paikoissa, missä olisi hyvät latausmahdollisuudet.

Aika vähän on ollut puolueettomia mielipiteitä ja vertailuja sähköautojen soveltumisesta tällaiseen matkailuun, jossa auton pitää sopeutua matkailijan tarpeisiin sen sijaan että matkailija joutuisi menemään auton ehdoilla. Vaikka puhuinkin kiireettömästä matkanteosta, niin haluaisin kuitenkin itse määrittää sen, missä stoppaan ja miten pitkäksi aikaa, eikä niin, että auto pakottaa minut pitämään taukoja ja istumaan jossakin ABC:n parkkipaikalla tarpeettoman pitkään.
Tässäpä aika hyvin myös omat ajatukset. Mieluummin pidän lounas- ja kahvitauot tien päällä ollessani jonkun pienemmän toimijan taukopaikassa. Jollain kahvilayrittäjällä ei tule ikinä olemaan mahdollisuutta tarjota latauspisteitä, joten se ohjaa kuluttajia automaattisesti ABC:n latauskentälle. Ja kukapa sitä olisi niin viitseliäs, että ensin lataisi auton siellä ja sitten etsisi itselleen taukopaikan, vaan kyllä se ateriointi / kahvittelu hoidetaan samassa kohteessa. Vähän pelottaa näiden pienempien taukopaikkojen puolesta.

Enkä halua nyt änkyröidä sähköautoilua vastaan, vaan tavallaan on itsellänikin jalka oven välissä kun töpselihybridillä ajelen. Työmatkat hoituu pääsääntöisesti sähköllä, mutta automatkailuun jää edelleen yllä kuvailtu vapaus polttomoottorin myötä.
 

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Tässäpä aika hyvin myös omat ajatukset. Mieluummin pidän lounas- ja kahvitauot tien päällä ollessani jonkun pienemmän toimijan taukopaikassa. Jollain kahvilayrittäjällä ei tule ikinä olemaan mahdollisuutta tarjota latauspisteitä, joten se ohjaa kuluttajia automaattisesti ABC:n latauskentälle. Ja kukapa sitä olisi niin viitseliäs, että ensin lataisi auton siellä ja sitten etsisi itselleen taukopaikan, vaan kyllä se ateriointi / kahvittelu hoidetaan samassa kohteessa. Vähän pelottaa näiden pienempien taukopaikkojen puolesta.

Enkä halua nyt änkyröidä sähköautoilua vastaan, vaan tavallaan on itsellänikin jalka oven välissä kun töpselihybridillä ajelen. Työmatkat hoituu pääsääntöisesti sähköllä, mutta automatkailuun jää edelleen yllä kuvailtu vapaus polttomoottorin myötä.
Näin sähköautoilijana olen kyllä miettinyt samaa asiaa ja tuo on totta.
 

Dino

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomi
Näin sähköautoilijana olen kyllä miettinyt samaa asiaa ja tuo on totta.
Tämä on sinällään aika surullinen kehitys, kun ottaa huomioon miten ohitustiet on jo muutenkin tappanut Suomessa paljon pienien teiden varsilla olevia pienyrityksiä. Mikäli autoilu menee siihen, että on lähes pakko pyrkiä aina menemään sitä lyhintä ja tehokkainta reittiä, ja auton lataustarpeet ohjaa pysähtymiset näille peukkukeitaille, niin se on kyllä sitten lopullinen kuolinisku maaseutujen pienyrityksille.

Suomessa on muutenkin vähittäiskauppa ja moni muu alkanut aika voimakkaasti keskittymään parille isolle toimijalle, niin en välttämättä näe hyvänä kehityksenä että joka puolelta aletaan ohjaamaan näiden isojen syliin.

Ja surullista on sekin, jos ihmiset alkavat missaamaan sen, miten hienoja teitä ja maisemia ympäri maailmaa löytyy, kun yritetään vaan päästä pisteestä A pisteeseen B ilman että akku ehtii tyhjenemään. Esimerkiksi Suomessa päätiet on pääsääntöisesti ihan helvetin tylsiä ajaa (metsää, metsää, pusikkoa, metsää, pusikkoa, ABC, metsää, vähän peltoa, pusikkoa, ABC...) ja ne elämyksellisimmät tiet löytyy kun poikkeat niiltä kunnolla sivuun etkä menekään ihan suorinta reittiä.
 

HokiJone

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, Luleå HF
Tämä on sinällään aika surullinen kehitys, kun ottaa huomioon miten ohitustiet on jo muutenkin tappanut Suomessa paljon pienien teiden varsilla olevia pienyrityksiä. Mikäli autoilu menee siihen, että on lähes pakko pyrkiä aina menemään sitä lyhintä ja tehokkainta reittiä, ja auton lataustarpeet ohjaa pysähtymiset näille peukkukeitaille, niin se on kyllä sitten lopullinen kuolinisku maaseutujen pienyrityksille.
Minusta siinä ei ole mitään surullista, että pääset mahdollisimman nopeasti ja turvallisesti perille kun siihen on tarve. Tämä palvelee niin tavaran liikkumista kuin tavan tallaajan menoja. Ja siten myös taloutta.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös