Nyt on kuitenkin tehty sen luokan päätöksiä, että ongelmat on pakko ratkaista jollain tapaa pakotettuna ja tulosta on tultava. Toivottavasti ratkaisut löytyvät ja päästään nauttimaan sujuvasta sähköautoilusta viimeistään ensi vuosikymmenellä. Pitää jokatapauksessa muistaa, että jos hyppii suosta suohon niin housut eivät kuivu missään kohtaa.
Ja kun ihmisiä pakottaa uudistumaan, nousee vastustus.Ne päätökset ja kehitysaskeleet syntyvät nimenomaan pakosta. Nyt kun on kaikille selvää, milloin tarvittaan ratkaisut, ja aikaa niiden löytämiseen on varmasti ihan riittävästi, ne ratkaisut varmasti myös löytyvät.
Ja kun ihmisiä pakottaa uudistumaan, nousee vastustus.
Kyllä nyt ollaan tämän loputtoman kuuloisen suon alussa, ja kannattaa vieläkin olla varovainen pakottamisessa.
Yksityisautoilijat lienee enemmistö. Ja yrityksissäkin isoimmat pystynee kirjoittamaasi, mutta paljon on pienempiä, jotka eivät.Pakotushan kohdistuu ennen kaikkea yrityksiin, ja siellä tärkeintä on ennustettavuus. Nyt kun pelisäännöt ja tavoitteet ovat entistä selvemmät, on helpompi tehdä yrityksissäkin päätöksiä. Toki moni yrityshän oli niitä tehnyt tähän suuntaan jo ennen tätäkin. Kehityssuunta on väistämätön ja fossiilisista on vaan pakko luopua. Tilalle saadaan onneksi jotain parempaa.
Mitäköhän nyt tapahtuu polttomoottoriautojen jälleenmyyntiarvolle? Jos esim. oman bensapihin Passattini arvo romahtaa, minun ei ole mitään järkeä tai mahdollisuutta luopua siitä pitkiin aikoihin. Sitten vain maksellaan näitä kahden euron litrahintoja hamaan tappiin, eli kunnes joku sopivan kokoinen hybridi tulee myyntiin maltillisilla kilsoilla, luotettavana ja hyväkuntoisena. Aiemmin olen ajatellut siirtyä plugariin seuraavan 5-10 vuoden aikana mutta katsotaan nyt. Ei taida onnistua.
Käsitin, että Glasgow'ssa tuo ratkaisu ns. vahvistettiin. Käsitinkö väärin? Nyt on vain ollut paljon spekulaatiota, että jälleenmyyntimarkiinat tulevat ennen pitkää reagoimaan kun kysyntä alkaa laskea. Tämä siis bensa- ja diesel-autojen kohdalla.Tuon Glasgow'n ratkaisun pohjalta ei pitäisi tapahtua mitään, sillä EU-tason vastaava ratkaisuhan tehtiin jo aiemmin.
Tässä tulee olemaan pitkä siirtymä. Parikin syytä. 1. Uuden ajan kehitys on hitaampaa, mitä nyt on oletus. 2. Mahdottomuus pakottamiseen ja uuteen aikaan ei ole helppoa. Uudistus on hidasta, ja tavis ihmisillä ei ole tähän varaa.Mitäköhän nyt tapahtuu polttomoottoriautojen jälleenmyyntiarvolle? Jos esim. oman bensapihin Passattini arvo romahtaa, minun ei ole mitään järkeä tai mahdollisuutta luopua siitä pitkiin aikoihin. Sitten vain maksellaan näitä kahden euron litrahintoja hamaan tappiin, eli kunnes joku sopivan kokoinen hybridi tulee myyntiin maltillisilla kilsoilla, luotettavana ja hyväkuntoisena. Aiemmin olen ajatellut siirtyä plugariin seuraavan 5-10 vuoden aikana mutta katsotaan nyt. Ei taida onnistua.
Yksityisautoilijat lienee enemmistö. Ja yrityksissäkin isoimmat pystynee kirjoittamaasi, mutta paljon on pienempiä, jotka eivät.
Ja kokonaisuutena pakotus on kohdistunut pieneen, tosin kenties hyvään mainostavaan osaan.
Käsitin, että Glasgow'ssa tuo ratkaisu ns. vahvistettiin. Käsitinkö väärin? Nyt on vain ollut paljon spekulaatiota, että jälleenmyyntimarkiinat tulevat ennen pitkää reagoimaan kun kysyntä alkaa laskea. Tämä siis bensa- ja diesel-autojen kohdalla.
Viesti on selvä. Mutta kyky vaihteleva. Ja vie aikaa, kunnes ajattelun periaate, tai sukupolvi vaihtuu.Nyt puhuin autoalan yrityksistä. Niille viesti on nyt viimeistään harvinaisen selvä.
Viesti on selvä. Mutta kyky vaihteleva. Ja vie aikaa, kunnes ajattelun periaate, tai sukupolvi vaihtuu.
Aika monta vuotta joutuvat autoalan yrityksetkin muutostarinaa tuovan esille, ennenkuin tavis ihminen muokkaantuu.
Ja toisinaan unohtuu tavis kansa, jota suurin osa on.Puhumme koko ajan eri asioista: Sinä kuluttajasta, minä autonvalmistajista, joihin tämä viimeisin pakko kohdistui (autoa myyviin yrityksiin toki myös). Valmistajille viesti on selvä. Kun nyt yhä useampi autonvalmistaja alkaa tosissaan panostamaan sähköautoihin ja kilpailu kiristyy, kuluttajat tulevat saamaan yhä parempia sähköautoja yhä kilpailukykyisempään hintaan. Tämä puolestaan tulee kääntämään yhä useamman sähköautoihin epäilevästi suhtautuvan pään. Kehitys on täysin vääjäämätön. Nyt on kyse vain siitä, että kuinka nopeasti muutos tapahtuu.
Todennäköisesti vielä pitkään 2030-luvullakin ja varmaan vielä seuraavallakin vuosikymmenellä osa ajaa edelleen bensa-autollaan, mutta isoon kuvaan se ei vaikuta eivätkä autoalan yritykset ole laajassa määrin kiinnostuneita tästä porukasta, koska isot markkinat ovat muualla.
Tähän tulee mieleen, että ei se tavis autoilija pysty etenemään tarvittavassa kehityksessä. Vaikkakin hiljalleen ajatuksissaan moni taipuu muutoksen suunnassa..Kaikki isot autovalmistajat Toyotaa lukuunottamatta ovat lyöneet t&k panoksensa ruletissa täyssähkölle.
Tämä tulee vääjäämättä johtamaan siihen, että uudet autot ovat sitä myötä, kun nykyisten mallistojen elinkaari päättyy, suurimmaksi osaksi täyssähköisiä.
Koboltin osalta voi myös todeta, että markkina hoitaa, esimerkiksi Tesla on normirangen autoissa luopumassa kokonaan sen käytöstä ja pitkän rangen akustoissa sitä on enää alle 5% (vähän lähteestä riippuen 2,9% - 4%), kiloina pudotus on 11kg/akusto —> 0-4,5kg/akusto.
Sitä myötä kun materiaalit kallistuvat, nopeutuu vaihtoehtoisten materiaalien kehitystyö, eli markkina toimii juuri kuten teorian perusteella pitäisikin.
Vedyn osalta tämä ketju on oikein hyvä yhteenveto aiheen tiimoilta, vähän sellainen brexit-tason ideologinen ratkaisuhan vetypolttokennoautot henkilöliikenteeseen ovat:
[MEDIA=twitter]1459906334724435969[/MEDIA]
Tähän tulee mieleen, että ei se tavis autoilija pysty etenemään tarvittavassa kehityksessä. Vaikkakin hiljalleen ajatuksissaan moni taipuu muutoksen suunnassa..
Sähkö on rajallinen, vety on mysteerii. Ja uutta kehityksen suuntaa odotellaan.
Tavis ihminen jatkaa polttomoottorilla, pakostakin ja 10-20v vähintään.
Muutokseen harvalla on rahaa.
Voivoi. Nyt kyllä ei tarvetta kommentoida enempää. Tavis suomalais autoilijan kannalta on hyvin paljon haasteita, joihin ei ole lähelläkään ratkaisuja. Kuplasta tai talousvauraudesta ulos, ja ne näkee heti.Sähkö on rajallinen? Missä mielessä?
Nyt siis ihan oikeasti siihen auton tutkittuun käyttöön, mitä se Suomessa populaatiotasolla on pois sieltä syistä, joita keksit koko ajan itsellesi mikset aio ostaa sähköautoa. Hintapointti (toki poistuva ongelma) on ymmärrettävä, mutta sekin sisältää suorastaan isoja laskuvirheitä, joita keskimääräinen autoilun kustannuslaskelma sillä ”halvalla polttiksella” ajavillakin tosin enimmäkseen on täynnä.
Voivoi. Nyt kyllä ei tarvetta kommentoida enempää. Tavis suomalais autoilijan kannalta on hyvin paljon haasteita, joihin ei ole lähelläkään ratkaisuja. Kuplasta tai talousvauraudesta ulos, ja ne näkee heti.
Riippuu miten autoa on käytetty, akkua latailtu jne. Akkutakuu takaa yleensä akun kulumisen noin 8 vuoden ajalta sinne alle 70-80 prosenttiin, eli akkuhuoltoa takuun piikkiin jos kuluu enemmän. Takuun raja on varmasti tosin asetettu niin, että akut kyllä helposti tuonne kestävät, jotta ei tule autofirmoille lisäkustannuksia. Eli voisi tuosta päätellä, että esimerkiksi 10 vuoden ikäisellä sähköautolla 400 kilometrin range voisi olla tippunut esimerkiksi 300 kilometriin. Voi se toki olla vielä 350 kilometriä tai enemmänkin jos autolla on ajettu vähän ja akkua on käytetty oikein. Akuista voi kuitenkin käsittääkseni vaihtaa ne kuluneimmat solut pois, jolloin rangea saa taas lisää. Tokihan sekin taitaa aika tyyristä olla. Onneksi sähköautolla muut huollot ovat halvempia ja käyttökulut pienemmät, jolloin kokonaiskulut jäävät alas.Uutta sähköautoa mulla tuskin on varaa koskaan ostaan, joten askarruttaa esimerkiksi sellainen kysymys, kuinka paljon käytetyn sähköauton akusto on kulunut? Jos sille on uutena luvattu toimentasäteeksi vaikka 400 km, niin paljonko sillä pääsee vaikka viiden vuoden tai kymmenen vuoden ikäsenä?
Mielestäni tuossa ei tarkoitettu sähkön riittävyyttä. Ennemmin ehkä jotain potentiaalisten sähköautoilijoiden joukon rajallisuutta tms. Voi tosin olla että luin liikaa rivien välistä.Kerrotko vielä ennen näitä muita olkiukkoja, mikä oli tämä sähkön rajallisuus? Olkiluoto irti verkosta?
Taloyhtiön tai yleensäkin asunnon latauspaikkoja, ei vielä ole. Työpaikoilla ei vielä latauspaikkoja. Maantie latauspaikat vielä rajalliset, kenties varatut.Kerrotko vielä ennen näitä muita olkiukkoja, mikä oli tämä sähkön rajallisuus? Olkiluoto irti verkosta?
Taloyhtiön tai yleensäkin asunnon latauspaikkoja, ei vielä ole. Työpaikoilla ei vielä latauspaikkoja. Maantie latauspaikat vielä rajalliset, kenties varatut.
Kovin on vielä lyhyt sähköauton toimintamatka. Ei sovellu siis jokaiselle. Varsinkaan talvella. Moni on sanonut, että ei koskaan hanki tuollaista, kun sähkö(auto) rajoittaisi autoilua.
Tavis ihmisellä ei juurikaan mielenkiintoa ostaa kallista ja ongelmallista autoa velkarahalla.
Nekin, jotka "jaksavat", vain luulevat jaksavansa. Turvallista olisi pitää kunnon taukoja.Ja hyvin harva ihminen jaksaa yli 300km ajaa yhteen putkeen, väittäisin.