Autoiluketju

  • 3 191 031
  • 18 516

benicio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko

Vepe21

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Kiekko-Vantaa, Mainz 05
Noi hinnat on kyllä ihan käsittämättömiä. Tuollahan saa jo ihan uuden henkilöauton, esim Aygon.
Tosin mopoautoon verrattuna varsin kilpailukykyinen. Vertailun vuoksi Aixamin mopoauto: Aixam City Pack

Suosio verrattuna mopoautoihin ei ole mitenkään ihmeellistä, kun vastakkain ovat 60 km/h kulkeva, tukevampi ja turvallisen oloinen mönkijätraktori ja noin saman verran maksava, hitaampi, ei turvallisen oloinen lasikuitukoppi, jota mopoautoksikin kutsutaan.
 

Jupe

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK
Perinteiset mopoautot ovat nähtävästi lähes menettäneet suosionsa. Sensijaan uusi villitys mopoautokortti-ikäisille näyttävät olevan tämäntyyppiset menopelit, joita täällä uudellamaalla olen nähnyt (ja kuullut) jo kymmenittäin:

Joo, ainakin meidän nukkumalähiössä teinit ovat siirtyneet näihin. Nopeasti ajateltuna paljon hauskemman oloinen ja käytännöllisempi kuin jonkun vuoden takaiset mopoautot. Tuollaiselle pikkunelivedolle voisi keksiä itsekin käyttöä.
 

Tuamas

Jäsen
Suosio verrattuna mopoautoihin ei ole mitenkään ihmeellistä, kun vastakkain ovat 60 km/h kulkeva, tukevampi ja turvallisen oloinen mönkijätraktori ja noin saman verran maksava, hitaampi, ei turvallisen oloinen lasikuitukoppi, jota mopoautoksikin kutsutaan.

Sinänsä käytännössä ihan samanmoinen runko niissä molemmissa on, mopoautoissa vaan siihen päälle on rakennettu se lasikuitukehikko.

Hauskaa nähdäkseni tässä on, että mopoautoista oli aivan hirveä rutkutus ja nyt potentiaalisesti vielä vaarallisemmat vehkeet (yhtä heiveröinen kolaritilanteessa ja 15 km/h lisää nopeutta) menevät melkolailla tutkan alla.
 
Viimeksi muokattu:

Vepe21

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Kiekko-Vantaa, Mainz 05
Sinänsä käytännössä ihan samanmoinen runko niissä molemmissa on, mopoautoissa vaan siihen päälle on rakennettu se lasikuitukehikko.

Hauskaa nähdäkseni tässä on, että mopoautoista oli aivan hirveä rutkutus ja nyt potentiaalisesti vähintään yhtä vaaralliset (yhtä heiveröinen kolaritilanteessa ja 15 km/h lisää nopeutta) menevät melkolailla tutkan alla.

Totta tuo. Lähinnähän tuossa koitin hakea sitä, millainen mielikuva noista tulee. Parempi kuvaus olisi ollut "tukevamman ja turvallisen oloinen".

Tuohon nopeusasiaan; moni varmaan näkee sen suuremman nopeuden suht neutraalina asiana tai jopa hienoisen positiivisena. Ideana siis sama kuin perinteisesti mopoilla. Se 45 km/h on kuitenkin suht alhainen nopeus ja poislukien suurimpien kaupunkien keskustat (joissa nuorisolla ei mopolle/mopoautolle ole juuri tarvetta) ovat nopeusrajoitukset yleensä vähintään sen 50 km/h, jolloin ollaan "tientukkona", etenkin kun moni autoilija ajaa kuitenkin ylinopeutta.
 

Tuamas

Jäsen
Totta tuo. Lähinnähän tuossa koitin hakea sitä, millainen mielikuva noista tulee. Parempi kuvaus olisi ollut "tukevamman ja turvallisen oloinen".

Tuohon nopeusasiaan; moni varmaan näkee sen suuremman nopeuden suht neutraalina asiana tai jopa hienoisen positiivisena.

Niin, tässähän se on hyvin tiivistettynä, eli ei se turvallisuus sinänsä ole aidosti ollut mikään varsinainen huoli, kunhan porukkaa on vituttanut ajaa 45 km/h kulkevan kipon perässä (tämän toki joskus reilu 10 vuotta sitten pääsi itsekin toteamaan käytännössä, kun kävin viikon töissä lainatulla mopoautolla, jokaisella 10 km matkalla joku ärsyyntyi suunnattomasti ja änkesi väkisin ohi paskassa paikassa, vaikka käytössäni ollut kippo kulki liki 60km/h ja nopeusrajoitukset matkalla vaihtelivat välillä 40-60).
 
Suosikkijoukkue
Reilu peli ja Putinin vastaisuus
Onko kenelläkään kokemusta flexifuel-setin jälkiasennuksesta vanhaan bensa-autoon?

Olen vähän kiintynyt koronan vuoksi hankittuun vanhaan kotteroon ja haluaisin harrastusmielessä alkaa tekemään siitä "maailman täydellisintä hauskaa autoa" eli poistamaan muutaman epäkohdan. Mitään taloudellista järkeä konversiossa ei olisi, mutta olisi siisti ajella ylimielisesti myhäillen kotimaisella polttoaineella.

Auto on viimeinen oikea Nissan Micra (2002) 1,4 litraisella koneella.
Korrrrostan, että kyseessä olisi enemmän harrasteluonteinen projekti, mutta auto on myös erinomaisen monipuolinen tavarankuljetin. Eilen ostin torista erään mööpelin, ja Micralla se kulki kepeästä kotiin. Isompaan autoomme ei olisi sopinut.
 

Mr.Lemieux

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tampereen Ilves, Pittsburgh Penguins
Onko täällä Kia Xceed blugarin omistajia? Kiinnostaisi kuulla kokemuksia kyseisestå menopelistä. Paljo ajelee todellisuudessa sähköllä jne? Kattelin että Saksasta kun tommosen (käytännössä uuden) ns täysillä varusteilla hakisi, maksaisi se siellä karvan alle 30k ja näihin kun huhujen mukaan ei tule kun pari tonnia autoveroo päälle, niin kiinnostelisi tuommoinen menopeli.

Kiitos jo etukäteen.
 

Vepe21

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Kiekko-Vantaa, Mainz 05
Hmm.. no ei tuo nyt oikein vastannut kysymykseen.

Auto on Saab 9-3 Sport Combi Aero 2.8 V6 Turbo @ 2008.

Eikö siinä alkuperäisessä ole muuta merkintää kuin D1?

Vaikka hieman saabisti olen, niin en kuitenkaan tuota ulkoa osaa sanoa. Kaivelin hieman, ja noissa pitäisi olla projektoriumpiot, eli D1S olisi oikea. Täysin varma en tästä kuitenkaan ole.
 

Dynamo

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Tulipa kokeiltua lasipinnoitetta tuulilasiin. Aivan loistava aine. Sateessa ajaminen yli 80 km/h on mahdollista jopa käyttämättä tuulilasinpyyhkimiä. Tihkukytkimellä välillä poistin vettä, mutta sekään ei olisi välttämättä ollut tarpeen. Epäilys ennen kokeilua oli luokkaa: "tällaisilla aineilla markkinamiehet siirtävät kapitalismin oppien mukaan tyhmien rahat fiksujen taskuun", mutta tuo ainehan oikeasti toimii. Mukavoittaaa sateella ajamista. Mulla on Turtle Waxin tuote, on noita muillakin. Lasit pesin jollain tavallisella lasinpesuaineella ennen tuon tuotteen laittamista, mitään savea tai ikkunanpesutahnoja en käyttänyt. Nyt sitten vaan odottelen, kauanko tuon aineen vaikutus auton laseissa kestää.
 

Torsti

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Tulipa kokeiltua lasipinnoitetta tuulilasiin. Aivan loistava aine. Sateessa ajaminen yli 80 km/h on mahdollista jopa käyttämättä tuulilasinpyyhkimiä. Tihkukytkimellä välillä poistin vettä, mutta sekään ei olisi välttämättä ollut tarpeen. Epäilys ennen kokeilua oli luokkaa: "tällaisilla aineilla markkinamiehet siirtävät kapitalismin oppien mukaan tyhmien rahat fiksujen taskuun", mutta tuo ainehan oikeasti toimii. Mukavoittaaa sateella ajamista. Mulla on Turtle Waxin tuote, on noita muillakin. Lasit pesin jollain tavallisella lasinpesuaineella ennen tuon tuotteen laittamista, mitään savea tai ikkunanpesutahnoja en käyttänyt. Nyt sitten vaan odottelen, kauanko tuon aineen vaikutus auton laseissa kestää.
Olen syksyllä ja keväällä käsitellyt tuuli- ja etusivulasit Korrekin vastaavalla aineella. Vaimon autosta on teho hiipunut ja harmaahkoa kalvoa havaittavissa, minun autossani huomaa edelleen keväisen käsittelyn vaikutuksen ja vesi nousee lasilta. Sulat kannattaa mielestäni vaihtaa käsittelyn yhteydessä. Vaimon autoon en keväällä vaihtanut.
 

halogeeni

Jäsen
Suosikkijoukkue
Sport
Nykyautoissa tai jo aika pitkäänkin monissa öljynvaihtoväli ollut 30 000 km/2v, uskaltaako oikeasti samoilla öljyillä ajaa noin pitkään? 90-luvulla kortin saaneena vanhan liiton autoilijana särähtää edelleen korvaan. Edellisessä vm. -09 BMW 320:ssa oli jo tuo ja varmuuden vuoksi 20 tkm:n välein (vuodessa tuli tuo) vaihdatin siinä.. Nyt vm. -13 BMW 320 ja 20tkm/vuosi edellisestä öljynvaihdosta ja mietin toimiako samoin kuin edellisen auton kohdalla..
 

Le Banner

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK täältä ikuisuuteen! 106-105 NYR
@halogeeni Uskaltaa kyllä, vaikka 50tkm, mutta eipä siinä järkeä hirveästi ole, varsinkin kun öljynvaihto ulkopuolisellakaan ei vararikkoon vie. Itse vanhanliiton miehenä vaihdan 10-15tkm välein, tosin joihinkin ajoneuvoihin en vaihtanut koskaan, pelkkä lisäys toimi mainiosti.
 

Turder

Jäsen
Suosikkijoukkue
Toronto Maple Leafs
Tulipa kokeiltua lasipinnoitetta tuulilasiin. Aivan loistava aine. Sateessa ajaminen yli 80 km/h on mahdollista jopa käyttämättä tuulilasinpyyhkimiä. Tihkukytkimellä välillä poistin vettä, mutta sekään ei olisi välttämättä ollut tarpeen. Epäilys ennen kokeilua oli luokkaa: "tällaisilla aineilla markkinamiehet siirtävät kapitalismin oppien mukaan tyhmien rahat fiksujen taskuun", mutta tuo ainehan oikeasti toimii. Mukavoittaaa sateella ajamista. Mulla on Turtle Waxin tuote, on noita muillakin. Lasit pesin jollain tavallisella lasinpesuaineella ennen tuon tuotteen laittamista, mitään savea tai ikkunanpesutahnoja en käyttänyt. Nyt sitten vaan odottelen, kauanko tuon aineen vaikutus auton laseissa kestää.

Itse olen vetänyt wet coatin (superhelppo levittää ja kestää useamman kuukauden) päälle koko autoon, niin lähtee vedet isoina pisaroina pinnasta kun auto liikahtaa tai jarruttaa. Samoin lasit pysyvät puhtaana ja tosiaan nytkin näillä sadekeleillä voi ajella taajaman ulkopuolella ilman pyyhkimiä kun virtaa vaan vesivanat tuulilasilta katolle.
 

V-G-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна | is
Nykyautoissa tai jo aika pitkäänkin monissa öljynvaihtoväli ollut 30 000 km/2v, uskaltaako oikeasti samoilla öljyillä ajaa noin pitkään? 90-luvulla kortin saaneena vanhan liiton autoilijana särähtää edelleen korvaan. Edellisessä vm. -09 BMW 320:ssa oli jo tuo ja varmuuden vuoksi 20 tkm:n välein (vuodessa tuli tuo) vaihdatin siinä.. Nyt vm. -13 BMW 320 ja 20tkm/vuosi edellisestä öljynvaihdosta ja mietin toimiako samoin kuin edellisen auton kohdalla..
Itsellänikin on tässä uudessa kiesissä long life -ohjelma, mutta en aio noudattaa sitä. 15tkm välein aion vaihdattaa öljyt. Aivan turhaa ottaa riskejä, kun tiedetään että parhaidenkin öljyjen ominaisuudet heikkenevät selvästi kun ajoa tulee noin paljon. Ja kuten yllä sanottiin, eipä tuo ole kovinkaan kallista vaikka tiheämmin vaihtaisikin.
 

Creed Bratton

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Itsellä oli aikanaan Audi A4 vuosimallia 2011(muistaakseni) bensakoneella ja siinä oli volkkarin mielestä hieno ominaisuus (luulin viaksi, mutta ei kuulemma ollut vika), kun öljyä piti lisätä about 1000-2000 kilsan välein. Joten hyvin uskalsi ajella sen 30tkm, kun uutta öljyä lisättiin tihein välein.
 
(1)
  • Tykkää
Reactions: raju
Kyllä se tosiasia lienee se, että jos liisaat/vaihdat uuden auton 2v välein, niin ei ketään kiinnosta alkaa rassaamaan sitä autoa yhtään sen enempää kuin huolto-ohjelmassa lukee. Miten moottorille käy 50tkm jälkeen, tai edes 30tkm jälkeen, on sellaisille ihmisille aivan se ja sama. Ja ymmärrän heitä ihan täysin.

Itse rullailen 100tkm+ ajettuja ja vaihdan omilla 10tkm/v ajoilla vuoden välein, mutta olenkin eri tilanteessa. Uuden auton kanssa menisin täsmälleen ohjelman mukaan, enkä edes miettisi muuta.
 

Glove

Jäsen
Nykyautoissa tai jo aika pitkäänkin monissa öljynvaihtoväli ollut 30 000 km/2v, uskaltaako oikeasti samoilla öljyillä ajaa noin pitkään? 90-luvulla kortin saaneena vanhan liiton autoilijana särähtää edelleen korvaan. Edellisessä vm. -09 BMW 320:ssa oli jo tuo ja varmuuden vuoksi 20 tkm:n välein (vuodessa tuli tuo) vaihdatin siinä.. Nyt vm. -13 BMW 320 ja 20tkm/vuosi edellisestä öljynvaihdosta ja mietin toimiako samoin kuin edellisen auton kohdalla..
Caddyllä ajelin ammattikäytössä 50000 km vaihtovälillä semmoista 9000-10000 km/kk eikä ollut mitään ongelmia sen suhteen. Toki öljyä piti joskus lisätä.
 

nummenkallio

Jäsen
Suosikkijoukkue
KooKoo
Heti kun tulee kovasti kostea sää, niin auto alkaa huutaa rengaspaineista. Laskevat jostain renkaasta hieman, jotain tyyliin 0,1. Kovalla pakkasella ihan sama. On tämä vähän rasittavaa, kun siinä ei ole mitään uutta. Sama on ollut ennenkin.
 

MikGo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Oulun Kärpät, Leijonat
Heti kun tulee kovasti kostea sää, niin auto alkaa huutaa rengaspaineista. Laskevat jostain renkaasta hieman, jotain tyyliin 0,1. Kovalla pakkasella ihan sama. On tämä vähän rasittavaa, kun siinä ei ole mitään uutta. Sama on ollut ennenkin.
Sitähän voi laittaa esimerkiksi 0,2 bar suositusrengaspaineiden yli ilmaa renkaisiin. Tuolla ei vielä merkittävää vaikutusta auton käyttäytymiseen.
 

nummenkallio

Jäsen
Suosikkijoukkue
KooKoo
Sitähän voi laittaa esimerkiksi 0,2 bar suositusrengaspaineiden yli ilmaa renkaisiin. Tuolla ei vielä merkittävää vaikutusta auton käyttäytymiseen.
Juu niin voi, mutta kun tuo auton huutaminen siitä on ihan hevonpaskaa. Kun tulee kuivempi ilma, niin ei se enää huuda. Paineet palautuvat ennalleen.

Välillä vituttaa nämä niin hienot nykyautot. On ikävä niitä vanhojen aikojen panssarivaunuja, Volvoja, Fordeja jne.
 

Jape

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jukurit
Heti kun tulee kovasti kostea sää, niin auto alkaa huutaa rengaspaineista. Laskevat jostain renkaasta hieman, jotain tyyliin 0,1. Kovalla pakkasella ihan sama. On tämä vähän rasittavaa, kun siinä ei ole mitään uutta. Sama on ollut ennenkin.
Jaaha, millähän tekniikalla on toteutettu?
Onko paineanturit vai alustan anturit?

Astrassani ei ole kertaakaan ollut paineantureissa ongelmaa. Näissä on venttiileissä paineanturit ja näyttää ajotietokoneessa tarkan lukeman. Yleisin ongelma näissä on paineanturin patterin loppuminen, mutta originaali pitäisi kestää 6-8 vuotta. Tarvikeosat ovat kuulemma usein kestäneet vähemmän.
 

Holik

Jäsen
Suosikkijoukkue
Calgary Flames
En yhtäkkiä löytänyt, että vastaavasta olisi keskusteltu, mutta onko palstalaisilla suositella mikä auto kannattaisi hankkia? Tarpeena olisi turvallinen ja sellainen missä olisi tilaa kuudelle hengelle. Näistä tarpeen olisi, että olisi ainakin kolme isofix -paikkaa. Tila-auto se varmasti olisi, mutta kovin vaikea nähdä missä nämä löytyy ja kokemusta muutenkin paketti- tila-autoista vähäisesti.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös