Jaahas, nyt on ensimmäistä kertaa hieman sormi suussa auton kanssa. Ei oikein tiedä, että mitä tekisi.
Vuosimallin 2015 Focuksessa on kytkin temppuillut suurin piirtein kuukauden verran. Toimii muuten normaalisti, mutta välillä jää pohjaan ja välillä puoleen väliin. Ongelma korostuu erityisesti liikkeelle lähdössä ja ruuhkissa kun kytkimen kanssa joutuu vemputtamaan enemmän edes takaisin. Viime viikolla käytin auton vuosihuollossa, missä ei löydetty nopeasti kummempaa vikaa ja kytkin ilmattiin. Ongelma kuitenkin jatkui. Tällä viikolla käytin auton samaisessa merkkiliikkeessä ihan vianmäärityksessä kytkimen suhteen, ja tuloksena oli seuraava diagnoosi: "Todennäköisesti järjestelmä haukkaa ilmaa sisälle, mutta ei vuoda nestettä ulospäin. Ongelman aiheuttajaa on mahdotonta diagnosoida, koska ei vuoda nestettä pihalle. Vaihtoehdot ovat kytkimen pääsylinteri, työsylinteri tai niiden väliset letkut".
No ei siinä mitään, antoivat sitten kolme vaihtoehtoa: Kytkin+työsylinteri n. 900e, pääsylinterin vaihto 400e tai pääsylinterin ja työsylinterin välisen nesteputken vaihto 200e.
Suositus oli tottakai ottaa tuo kallein remontti, koska "vastaavissa tapauksissa 9/10 on aina johtunut tuosta työsylinteristä".
Lievästi sanottuna keljuttaisi laittaa taas jokin 900e autoon ja puolen vuoden päästä ilmaantuu taas jokin isompi remontti, autolla on kuitenkin jo 150tkm ajettu. Toisaalta ketuttaisi maksaa myös tuo halvin remontti ja silti ongelma ei korjaantuisi. Harmittaa kovasti, koska tuo Focus on muuten tosi hyvä auto ajaa ja on luotettava peli. Nyt on vaan vuoden sisään ollut minusta vähän liikaa remppaa ja noilla kilsoilla ne varmaan lisääntyy entisestään.