Mainos

Autoiluketju

  • 3 318 893
  • 19 022

Jupe

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK
@Holik S-Maxia kovasti kehuttu yllä mainituista syistä. Itsekin ensimmäisenä sen ajaisin jos kolmeen lasten jakkaraan tarve. Sen verran hyviä kokemuksia itsellä Focuksista, Mondeoista ja Fiestoista, jo perusmalleista lähtien panostavat ajettavuuteen. Parhaita kohtuuhintaisia ajajan autoja.
 

Glove

Jäsen
En yhtäkkiä löytänyt, että vastaavasta olisi keskusteltu, mutta onko palstalaisilla suositella mikä auto kannattaisi hankkia? Tarpeena olisi turvallinen ja sellainen missä olisi tilaa kuudelle hengelle. Näistä tarpeen olisi, että olisi ainakin kolme isofix -paikkaa. Tila-auto se varmasti olisi, mutta kovin vaikea nähdä missä nämä löytyy ja kokemusta muutenkin paketti- tila-autoista vähäisesti.
Ainoa oikea tila-auto joka on tullut vastaan on Chrysler Grand Voyager, Siihen mahtuu seitsemän henkilön lisäksi tavaraakin mukaan samalla kertaa. Monessa 7-paikkaisessa on ongelmana se, että jos kolmas istuinrivi on käytössä niin tavaraa ei mahdu kunnolla mukaan.
 

Elazi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, Red Wings
Mulla on S-max ollut nyt 1,5 vuotta ja olen tykännyt, auto on 2,2tdci vm. 2009. Tilaa riittää arkisin ja viikonlopun reissuillekin vielä ihan riittävästi kun ei ole kaikkia seitsemää penkkiä käytössä, mutta pidemmille lomille on heitetty suosiolla suksiboksi katolle.

S-maxia ennen meillä oli Mondeo vm 2008 ja Fordi on ollut ensimmäinen merkki itellä joka oli helppo ostaa uusiksi. Tätä aiemmin on ollut Passattia, 307 ja ekana autona seat ibiza. Pösöstä ja Volkkarista jäi sellaset mielikuvat, että katselin mieluummin muita merkkejä sen sijaan että olisin saman merkin tilavamman auton ostanut.
 

xkouhiax

Jäsen
Suosikkijoukkue
Panthers
En yhtäkkiä löytänyt, että vastaavasta olisi keskusteltu, mutta onko palstalaisilla suositella mikä auto kannattaisi hankkia? Tarpeena olisi turvallinen ja sellainen missä olisi tilaa kuudelle hengelle. Näistä tarpeen olisi, että olisi ainakin kolme isofix -paikkaa. Tila-auto se varmasti olisi, mutta kovin vaikea nähdä missä nämä löytyy ja kokemusta muutenkin paketti- tila-autoista vähäisesti.

Parilla kaverilla Peugeot 5008 (uusi korinen) kolmen lapsen kanssa ja ovat tykänneet kovasti. Kannattaa tsekata sekin.
 

Diablo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Vimpelin Veto, Urheilullisesti avoimet sarjat
Maallikkona kyselen täältä otsikolla auto Ruotsista.

Tärkeimmät seikat mitä pitää ottaa huomioon, jotain erityistä? Sudenkuopat joita välttää? Miten takuupuoli/turvat, jos auto lahoaa likimain samantien, kun sen on saanut Suomen puolelle kiikutettua. Tai joku isompi yllättävä vika tms.

Tiedän, googlekin on täynnä tietoa, mutta haluankin repiä nyt kaiken hyödyn irti palstan ammattilaisilta, tai jotka on Ruotsin puolelta käynyt itselleen auton hakemassa. Kiitos ja anteeksi! ;)
 

benicio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
@Diablo
Tässä oma matkakertomukseni kolmen vuoden takaa:
benicio kirjoitti:
Tuli itsekin käytyä Ruotsista hakemassa vaimolle kulkine. Myyjälle tuntui proseduurit olevan selvät, eli täytettiin tuo em lomake "Anmälan om avregistrering vid export av svenskregistrerat fordon inom EU/EES" ja sain siitä kopion mukaani sekä kauppakirjan tietysti. Del1&2 ei kuulemma paperisina enää valmiina ole, vaan ne tulee postissa perässä. Ruotsikilvet sai siis jäädä paikalleen. Kovasti myös vakuutteli että autolla saa ajaa satamaan, vaikka seisonnassa se Transportstyrelsenin tietojen mukaan oli. Laivalla sitten jo tein Käyttöönottoilmoituksen ja autoveroilmoituksen (vajailla tiedoilla) ja otin autoon vakuutuksen.
Del1&2 ei katsastuskonttori tuntunut tarvitsevan, mutta verottaja ne ilmeisesti haluaa. Ruotsikilvet voin nyt lähettää takaisin myyjälle, 3kk tarrakilvet on paikallaan. Tarrakilpiä hakiessa katsastuskonttori myi minulle myös rekisteröintikatsastuksen, jäin miettimään että tuliko se nyt tehtyä turhan aikaisin, ts olisiko onnistunut vasta sitten kun verotuspäätös tulee.

Raskas reissuhan tuo on. Napa täyteen buffetissa mennen tullen ja kaljaa niin paljon kuin juoda ehtii, ja sitten klo 6 virkeänä kohti jatkoyhteyksiä. Myös yhdet oharit mahtui matkaan kun kovasti varatuksi sovittu TTID oli myyty edellisenä päivänä. Annoin palautetta niin hyvin kuin kielitaito antoi periksi ja vähän päälle. Myyjä olisi hyvityksenä tarjonnut kovaa alennusta -14 Nevs-Saabiin, mutta oli silti reilusti yli budjetin tietysti. Halvempi TID oli sitten varavaihtoehtona ja vaikka kunto myyjän mukaan piti hyvä ollakin niin yllätti kyllä silti.
Takuun varaan ei kannattane paljon laskea. Varmaan jotain EU-säädöksiä on, mutta aika niukat on suomalaisen kuluttajan keinot vääntää ruotsalaisen autojobbarin kättä. Jotkut merkkiliikkeet varmaan myötämielisempiä.

Ainakin Tukholman seudulla Suomeen myyminen on kaikille autoliikkeille varmasti tuttua.
Tässä pari hyödyllistä linkkiä eräältä autoiluun keskittyvältä foorumilta:
Opas Ruotsin autokauppoihin
Auto Ruotsista - rautalangasta vääntäen
 

Diablo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Vimpelin Veto, Urheilullisesti avoimet sarjat
@Diablo
Tässä oma matkakertomukseni kolmen vuoden takaa:

Takuun varaan ei kannattane paljon laskea. Varmaan jotain EU-säädöksiä on, mutta aika niukat on suomalaisen kuluttajan keinot vääntää ruotsalaisen autojobbarin kättä. Jotkut merkkiliikkeet varmaan myötämielisempiä.

Ainakin Tukholman seudulla Suomeen myyminen on kaikille autoliikkeille varmasti tuttua.
Tässä pari hyödyllistä linkkiä eräältä autoiluun keskittyvältä foorumilta:
Opas Ruotsin autokauppoihin
Auto Ruotsista - rautalangasta vääntäen
Kiitoksia tästä!
 

karhu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät,Man Utd
Maallikkona kyselen täältä otsikolla auto Ruotsista.

Tärkeimmät seikat mitä pitää ottaa huomioon, jotain erityistä? Sudenkuopat joita välttää? Miten takuupuoli/turvat, jos auto lahoaa likimain samantien, kun sen on saanut Suomen puolelle kiikutettua. Tai joku isompi yllättävä vika tms.

Tiedän, googlekin on täynnä tietoa, mutta haluankin repiä nyt kaiken hyödyn irti palstan ammattilaisilta, tai jotka on Ruotsin puolelta käynyt itselleen auton hakemassa. Kiitos ja anteeksi! ;)


Itse ostin pari vuotta sitten vuoden vanhan missä oli vielä tehdastakuu voimassa (onneksi).
Monella merkillä taitaa olla ainakin pari vuotta vanhoissa jonkinlainen "takuuvaihtoauto" status millä saa jonkun vuoden takuun. Näin ainakin volkkarilla oli.
Itse valkkasin auton netistä, myyjän kanssa keskustelua, että kaikki kunnossa. Kauppakirjan teko, rahat liikkeen tililleja parin päivän päästä laivalla Tukholmaan ajamaan auto Suomeen. Toinen vaihtoehto olisi ollut siirtää rahat Ruotsissa ja odotella 1-2vuorokautta, että rahat näkyy myyjän tilillä.
Minä tulin tarrakilvillä silloin liikkestä asti.

Suomessa vaihteistoon syttyikin vikavalo mitä korjattiin takuuseen Suomessa. Ihan positiivinen kuva jäi, ja ehkä sitä vähän säästikin kuten autokaupassa yleensä.
 

Diablo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Vimpelin Veto, Urheilullisesti avoimet sarjat
Itse valkkasin auton netistä, myyjän kanssa keskustelua, että kaikki kunnossa. Kauppakirjan teko, rahat liikkeen tilille ja parin päivän päästä laivalla Tukholmaan ajamaan auto Suomeen.
Nusaisen pilkkua, mutta eikö "turvallisuussyistä" rahat voi yhtä hyvin maksaa vasta paikanpäällä. Ottaa esim. läppärin ja pankkitunnukset mukaan ja tekee liikkeessä kaupanteon yhteydessä siirrot. Toki jos tunnetumpi/isompi ketju, niin eihän siinä vaaraa pitäisi olla, että joutuisi noilta osin huijatuksi. Mutta yllä mainitulla periaatteella tuli viimeisimmän auton kanssa tehtyä, kun pikkuliikkeestä Suomesta sen ostin.
 

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Nusaisen pilkkua, mutta eikö "turvallisuussyistä" rahat voi yhtä hyvin maksaa vasta paikanpäällä. Ottaa esim. läppärin ja pankkitunnukset mukaan ja tekee liikkeessä kaupanteon yhteydessä siirrot. Toki jos tunnetumpi/isompi ketju, niin eihän siinä vaaraa pitäisi olla, että joutuisi noilta osin huijatuksi. Mutta yllä mainitulla periaatteella tuli viimeisimmän auton kanssa tehtyä, kun pikkuliikkeestä Suomesta sen ostin.
Ei varmaan rahat liiku yhtä nopeasti suomalaisesta pankista ruotsalaiseen pankkiin. Suomessakin tuntuvat pankkien väliset siirrot välillä kestävän sen 1 pankkipäivän. Itsekin kyllä varmaan "turvallisuussyistä" siltikin toimisin kuten sinä...
 

Diablo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Vimpelin Veto, Urheilullisesti avoimet sarjat
Ei varmaan rahat liiku yhtä nopeasti suomalaisesta pankista ruotsalaiseen pankkiin. Suomessakin tuntuvat pankkien väliset siirrot välillä kestävän sen 1 pankkipäivän. Itsekin kyllä varmaan "turvallisuussyistä" siltikin toimisin kuten sinä...
Joo ajattelin että jos riittäisi, että myyjä näkee kun teen tilisiirron ja siitä on tarvittavat pankin dokumentit (kuitti) nähtävillä.

Sekin että jos autossa olisikin ikäviä yllätyksiä / klommoja, mikä ei ilmoituksesta & myyjän sanasta käy ilmi, niin ei tosiaan huvittaisi etupeltoon Suomesta käsin maksaa.
 

MacRef

Jäsen
Suosikkijoukkue
KuPS - elä laakase, naatittaan
Ei varmaan rahat liiku yhtä nopeasti suomalaisesta pankista ruotsalaiseen pankkiin. Suomessakin tuntuvat pankkien väliset siirrot välillä kestävän sen 1 pankkipäivän. Itsekin kyllä varmaan "turvallisuussyistä" siltikin toimisin kuten sinä...
Aika monien eurooppalaisten pankkien välillä raha liikkuu nykyisin sekunneissa SEPA-pikasiirroilla. Taitaa tosin olla niin, että kaikki suomalaisetkaan pankit eivät tuossa vielä ole mukana ja en tiedä voiko ruotsalaiset tuossa edes olla mukana, kun eivät muistaakseni kuulu Euro-alueeseen.
 
(1)
  • Tykkää
Reactions: Tadu

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Aika monien eurooppalaisten pankkien välillä raha liikkuu nykyisin sekunneissa SEPA-pikasiirroilla. Taitaa tosin olla niin, että kaikki suomalaisetkaan pankit eivät tuossa vielä ole mukana ja en tiedä voiko ruotsalaiset tuossa edes olla mukana, kun eivät muistaakseni kuulu Euro-alueeseen.
Menee jo offtopicin puolelle, mutta itsellä kestää ainakin Säästöpankista tilisiirto S-pankkiin välillä sen yhden (pankki)päivän. On talouden yhteinen ruokatili nimittäin S-pankissa ja sinne tulee siirrettyä rahaa omalta tililtä, mutta eipä ne siellä koskaan 10 sekunnissa näy. @SherwoodinHartsa
 

Zamboni

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Ruotsi näyttää kuuluvan SEPA-maihin. Ainoa sovittava asia on, että kun maksu tapahtuu vain euroissa, niin hinta on sovittava myös kruunujen sijaan euromääräiseksi. Ilmeisesti tavalliselle ruotsalaisen pankin tilille voi maksaa myös euroina ja pankki sitten kääntää ne vastaanottajan tilille kruunuiksi vai miten se teknisesti menee?

Maksuahan noista menee, mutta jos on tuommoinen auton hintainen summa siirrettävänä, niin ei se kymppi-pari siinä nyt enää haittaa. että saa nähdä ja tutkia itse auton ennen maksua.
 

Theofilus

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Jaahas, nyt on ensimmäistä kertaa hieman sormi suussa auton kanssa. Ei oikein tiedä, että mitä tekisi.

Vuosimallin 2015 Focuksessa on kytkin temppuillut suurin piirtein kuukauden verran. Toimii muuten normaalisti, mutta välillä jää pohjaan ja välillä puoleen väliin. Ongelma korostuu erityisesti liikkeelle lähdössä ja ruuhkissa kun kytkimen kanssa joutuu vemputtamaan enemmän edes takaisin. Viime viikolla käytin auton vuosihuollossa, missä ei löydetty nopeasti kummempaa vikaa ja kytkin ilmattiin. Ongelma kuitenkin jatkui. Tällä viikolla käytin auton samaisessa merkkiliikkeessä ihan vianmäärityksessä kytkimen suhteen, ja tuloksena oli seuraava diagnoosi: "Todennäköisesti järjestelmä haukkaa ilmaa sisälle, mutta ei vuoda nestettä ulospäin. Ongelman aiheuttajaa on mahdotonta diagnosoida, koska ei vuoda nestettä pihalle. Vaihtoehdot ovat kytkimen pääsylinteri, työsylinteri tai niiden väliset letkut".

No ei siinä mitään, antoivat sitten kolme vaihtoehtoa: Kytkin+työsylinteri n. 900e, pääsylinterin vaihto 400e tai pääsylinterin ja työsylinterin välisen nesteputken vaihto 200e.

Suositus oli tottakai ottaa tuo kallein remontti, koska "vastaavissa tapauksissa 9/10 on aina johtunut tuosta työsylinteristä".

Lievästi sanottuna keljuttaisi laittaa taas jokin 900e autoon ja puolen vuoden päästä ilmaantuu taas jokin isompi remontti, autolla on kuitenkin jo 150tkm ajettu. Toisaalta ketuttaisi maksaa myös tuo halvin remontti ja silti ongelma ei korjaantuisi. Harmittaa kovasti, koska tuo Focus on muuten tosi hyvä auto ajaa ja on luotettava peli. Nyt on vaan vuoden sisään ollut minusta vähän liikaa remppaa ja noilla kilsoilla ne varmaan lisääntyy entisestään.
 

MacRef

Jäsen
Suosikkijoukkue
KuPS - elä laakase, naatittaan
Edelleen offtopikkia, sori siitä, mutta en nyt jaksa uutta ketjua aiheesta luoda tai miettiä, mihin ketjuun nämä kuuluvisivat. Leikitään nyt, että liittyvät autojen maksamiseen, niin ollaan aiheessa.

SEPA-pikasiirto on erillinen, maksullinen, palvelu.
Ei ole.

Menee jo offtopicin puolelle, mutta itsellä kestää ainakin Säästöpankista tilisiirto S-pankkiin välillä sen yhden (pankki)päivän. On talouden yhteinen ruokatili nimittäin S-pankissa ja sinne tulee siirrettyä rahaa omalta tililtä, mutta eipä ne siellä koskaan 10 sekunnissa näy. @SherwoodinHartsa
OP:n sivuilta löytyvän tiedon mukaan SEPA-pikasiirroissa suomalaisista pankeista ovat OP, Aktia, Danske Bank, Handelsbanken, Nordea, POP Pankki ja Säästöpankki. Muut eurooppalaiset pankit löytyvät täältä.

S-Pankki ei ole mukana ja siksi sinne / sieltä raha liikkuu vain pankkipäivisin virka-aikana.
 
(1)
  • Tykkää
Reactions: Tadu

V-G-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Vuosimallin 2015 Focuksessa on kytkin temppuillut suurin piirtein kuukauden verran.
Kerrohan tarkemmat speksit niin selvitellään. Eli oliko siis ilmeisesti kädellä hämmennettävä ja onko minkälainen moottori?
 

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
S-Pankki ei ole mukana ja siksi sinne / sieltä raha liikkuu vain pankkipäivisin virka-aikana.
Aika jännä juttu. Kiitos tiedosta. Onneksi tuolla tosiaan on vain yhteinen ruokatili, ja sen sijaan oma käyttö-/palkkatili sekä asuntolaina on muualla. S-ketju varmaan yrittää säästää kaikessa. Tili ja debitkortti siellä kun ei taida maksaa mitään...

Edit:

Jottei mene täysin offtopiciksi niin tällä hetkellä vaihtoehdot seuraavaksi autoksi kun työsuhdeauto loppuu:

Vaihtoehto A: Ostaa nykyinen polttomoottorinen liisari-Octavia itselle ja ajaa muutama vuosi (halvin vaihtoehto)
Vaihtoehto B: Ostaa lataushybridi uusi/käytetty Octavia, Passat tai muutaman vuoden vanha Volvo V90 (keskihintainen vaihtoehto)
Vaihtoehto C: Ostaa uusi Skoda Enyaq (kallein vaihtoehto)

On tää vaikeaa. Enyaq taidetaan kohta käydä Laakkosella koeajamassa, niin eiköhän siitä sitten innostu, mutta n. 50 kiloeuroa on kyllä yli kipurajan.
 

Theofilus

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Kerrohan tarkemmat speksit niin selvitellään. Eli oliko siis ilmeisesti kädellä hämmennettävä ja onko minkälainen moottori?

Jalalla saa kevyellä nykäisyllä nostettua ylös jos jää puoleen väliin tai pohjaan. Moottori on 1.0 125hv Ecoboost, bensakone.
 
(1)
  • Tykkää
Reactions: V-G-

ace

Jäsen
Sain ensikosketuksen SUV:hin kun sain työsuhdeautoksi Audi Q7 5.0 litraisella V12 dieselkoneella josta irtoaa 500 heppaa. Tokihan tuollaisella on kiva ajaa, kun istut korkealla ja tehoa löytyy.

Enemmän olen kuitenkin löytänyt autosta miinuspuolia. Kulutus on varsin messevä, mutta ajettavuus on myös aika kamala niin kaupungissa, kuin maantiellä.

Kaupungissa varsinkin näillä paikallisilla kapeilla kaduilla auto tuntuu valtamerilaivalta, eikä tuon kokoinen auto ole mitenkään ketterä. Maantieajossa taas huono alusta keikuttaa autoa todella paljon, eikä tuntuma tiehen pysy hyvänä.

En kyllä ymmärrä kuka tuollaisen haluaisi ostaa itselleen omilla rahoilla.
 

V-G-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Jalalla saa kevyellä nykäisyllä nostettua ylös jos jää puoleen väliin tai pohjaan. Moottori on 1.0 125hv Ecoboost, bensakone.
Jees. Sanoisinpas, että nyt kannattaa kilpailuttaa Auto Jerryn kautta tuo korjaus niin, että tuot itse omat osat. Nopeasti kun kurkkasin Mister Auton kautta, niin ihan laadukkaat tarvikevaraosat löytää tuohon autoon varsin edullisesti. Master cylinder on joku reilu satanen ja slave cylinder selvästi alle. Pääsylinteri on siinä ihan kytkinpolkimen kupeessa, eli nopeampi vaihtaa ja siksi halvempi kuin työsylinteri joka on siellä jossain voimansiirron uumenissa. Joissain autoissa työsylinteriin pääsee käsiksi helpommin, mutta 900 euroa on kyllä liioiteltu hinta tuollaisesta. Luultavimmin hinnoittelevat alkuperäisosan mukaan ja työn määrä tulee jostain katalogivakkarista.

Pääsylinterin vaihto pitäisi olla joka tapauksessa alle 300 ja sanoisin, ettei työsylinterinkään vaihto voi olla mitenkään enempää kuin tuplat tuohon. Jos tuossa päädytään vaihtamaan työsylinteri, letku kannattaa vaihdattaa myös koska samalla vihalla se siinäkin menee.

Ihan omana veikkauksena sitten: Letkussa näyttäisi olevan neljä venttiiliä, joten jos niistä yksikin falskaa, se selittäisi ilmakuplan kulkeutumisen järjestelmässä. Jos taas kyseessä olisi työsylinterin vika, mulla ei riitä osaaminen kertoa miten se aiheuttaisi tuollaisen vian ilman että nestettä vuotaisi ulos.

Toivottavasti saat homman hoidettua.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös