Autoiluketju

  • 3 281 317
  • 18 827

Vepe21

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Kiekko-Vantaa, Mainz 05
Hmm.. no ei tuo nyt oikein vastannut kysymykseen.

Auto on Saab 9-3 Sport Combi Aero 2.8 V6 Turbo @ 2008.

Eikö siinä alkuperäisessä ole muuta merkintää kuin D1?

Vaikka hieman saabisti olen, niin en kuitenkaan tuota ulkoa osaa sanoa. Kaivelin hieman, ja noissa pitäisi olla projektoriumpiot, eli D1S olisi oikea. Täysin varma en tästä kuitenkaan ole.
 

Dynamo

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Tulipa kokeiltua lasipinnoitetta tuulilasiin. Aivan loistava aine. Sateessa ajaminen yli 80 km/h on mahdollista jopa käyttämättä tuulilasinpyyhkimiä. Tihkukytkimellä välillä poistin vettä, mutta sekään ei olisi välttämättä ollut tarpeen. Epäilys ennen kokeilua oli luokkaa: "tällaisilla aineilla markkinamiehet siirtävät kapitalismin oppien mukaan tyhmien rahat fiksujen taskuun", mutta tuo ainehan oikeasti toimii. Mukavoittaaa sateella ajamista. Mulla on Turtle Waxin tuote, on noita muillakin. Lasit pesin jollain tavallisella lasinpesuaineella ennen tuon tuotteen laittamista, mitään savea tai ikkunanpesutahnoja en käyttänyt. Nyt sitten vaan odottelen, kauanko tuon aineen vaikutus auton laseissa kestää.
 

Torsti

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Tulipa kokeiltua lasipinnoitetta tuulilasiin. Aivan loistava aine. Sateessa ajaminen yli 80 km/h on mahdollista jopa käyttämättä tuulilasinpyyhkimiä. Tihkukytkimellä välillä poistin vettä, mutta sekään ei olisi välttämättä ollut tarpeen. Epäilys ennen kokeilua oli luokkaa: "tällaisilla aineilla markkinamiehet siirtävät kapitalismin oppien mukaan tyhmien rahat fiksujen taskuun", mutta tuo ainehan oikeasti toimii. Mukavoittaaa sateella ajamista. Mulla on Turtle Waxin tuote, on noita muillakin. Lasit pesin jollain tavallisella lasinpesuaineella ennen tuon tuotteen laittamista, mitään savea tai ikkunanpesutahnoja en käyttänyt. Nyt sitten vaan odottelen, kauanko tuon aineen vaikutus auton laseissa kestää.
Olen syksyllä ja keväällä käsitellyt tuuli- ja etusivulasit Korrekin vastaavalla aineella. Vaimon autosta on teho hiipunut ja harmaahkoa kalvoa havaittavissa, minun autossani huomaa edelleen keväisen käsittelyn vaikutuksen ja vesi nousee lasilta. Sulat kannattaa mielestäni vaihtaa käsittelyn yhteydessä. Vaimon autoon en keväällä vaihtanut.
 

halogeeni

Jäsen
Suosikkijoukkue
Sport
Nykyautoissa tai jo aika pitkäänkin monissa öljynvaihtoväli ollut 30 000 km/2v, uskaltaako oikeasti samoilla öljyillä ajaa noin pitkään? 90-luvulla kortin saaneena vanhan liiton autoilijana särähtää edelleen korvaan. Edellisessä vm. -09 BMW 320:ssa oli jo tuo ja varmuuden vuoksi 20 tkm:n välein (vuodessa tuli tuo) vaihdatin siinä.. Nyt vm. -13 BMW 320 ja 20tkm/vuosi edellisestä öljynvaihdosta ja mietin toimiako samoin kuin edellisen auton kohdalla..
 

Le Banner

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK täältä ikuisuuteen! 106-105 NYR
@halogeeni Uskaltaa kyllä, vaikka 50tkm, mutta eipä siinä järkeä hirveästi ole, varsinkin kun öljynvaihto ulkopuolisellakaan ei vararikkoon vie. Itse vanhanliiton miehenä vaihdan 10-15tkm välein, tosin joihinkin ajoneuvoihin en vaihtanut koskaan, pelkkä lisäys toimi mainiosti.
 

Turder

Jäsen
Suosikkijoukkue
Toronto Maple Leafs
Tulipa kokeiltua lasipinnoitetta tuulilasiin. Aivan loistava aine. Sateessa ajaminen yli 80 km/h on mahdollista jopa käyttämättä tuulilasinpyyhkimiä. Tihkukytkimellä välillä poistin vettä, mutta sekään ei olisi välttämättä ollut tarpeen. Epäilys ennen kokeilua oli luokkaa: "tällaisilla aineilla markkinamiehet siirtävät kapitalismin oppien mukaan tyhmien rahat fiksujen taskuun", mutta tuo ainehan oikeasti toimii. Mukavoittaaa sateella ajamista. Mulla on Turtle Waxin tuote, on noita muillakin. Lasit pesin jollain tavallisella lasinpesuaineella ennen tuon tuotteen laittamista, mitään savea tai ikkunanpesutahnoja en käyttänyt. Nyt sitten vaan odottelen, kauanko tuon aineen vaikutus auton laseissa kestää.

Itse olen vetänyt wet coatin (superhelppo levittää ja kestää useamman kuukauden) päälle koko autoon, niin lähtee vedet isoina pisaroina pinnasta kun auto liikahtaa tai jarruttaa. Samoin lasit pysyvät puhtaana ja tosiaan nytkin näillä sadekeleillä voi ajella taajaman ulkopuolella ilman pyyhkimiä kun virtaa vaan vesivanat tuulilasilta katolle.
 

V-G-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна | isn't
Nykyautoissa tai jo aika pitkäänkin monissa öljynvaihtoväli ollut 30 000 km/2v, uskaltaako oikeasti samoilla öljyillä ajaa noin pitkään? 90-luvulla kortin saaneena vanhan liiton autoilijana särähtää edelleen korvaan. Edellisessä vm. -09 BMW 320:ssa oli jo tuo ja varmuuden vuoksi 20 tkm:n välein (vuodessa tuli tuo) vaihdatin siinä.. Nyt vm. -13 BMW 320 ja 20tkm/vuosi edellisestä öljynvaihdosta ja mietin toimiako samoin kuin edellisen auton kohdalla..
Itsellänikin on tässä uudessa kiesissä long life -ohjelma, mutta en aio noudattaa sitä. 15tkm välein aion vaihdattaa öljyt. Aivan turhaa ottaa riskejä, kun tiedetään että parhaidenkin öljyjen ominaisuudet heikkenevät selvästi kun ajoa tulee noin paljon. Ja kuten yllä sanottiin, eipä tuo ole kovinkaan kallista vaikka tiheämmin vaihtaisikin.
 

Creed Bratton

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Itsellä oli aikanaan Audi A4 vuosimallia 2011(muistaakseni) bensakoneella ja siinä oli volkkarin mielestä hieno ominaisuus (luulin viaksi, mutta ei kuulemma ollut vika), kun öljyä piti lisätä about 1000-2000 kilsan välein. Joten hyvin uskalsi ajella sen 30tkm, kun uutta öljyä lisättiin tihein välein.
 
(1)
  • Tykkää
Reactions: raju
Kyllä se tosiasia lienee se, että jos liisaat/vaihdat uuden auton 2v välein, niin ei ketään kiinnosta alkaa rassaamaan sitä autoa yhtään sen enempää kuin huolto-ohjelmassa lukee. Miten moottorille käy 50tkm jälkeen, tai edes 30tkm jälkeen, on sellaisille ihmisille aivan se ja sama. Ja ymmärrän heitä ihan täysin.

Itse rullailen 100tkm+ ajettuja ja vaihdan omilla 10tkm/v ajoilla vuoden välein, mutta olenkin eri tilanteessa. Uuden auton kanssa menisin täsmälleen ohjelman mukaan, enkä edes miettisi muuta.
 

Glove

Jäsen
Nykyautoissa tai jo aika pitkäänkin monissa öljynvaihtoväli ollut 30 000 km/2v, uskaltaako oikeasti samoilla öljyillä ajaa noin pitkään? 90-luvulla kortin saaneena vanhan liiton autoilijana särähtää edelleen korvaan. Edellisessä vm. -09 BMW 320:ssa oli jo tuo ja varmuuden vuoksi 20 tkm:n välein (vuodessa tuli tuo) vaihdatin siinä.. Nyt vm. -13 BMW 320 ja 20tkm/vuosi edellisestä öljynvaihdosta ja mietin toimiako samoin kuin edellisen auton kohdalla..
Caddyllä ajelin ammattikäytössä 50000 km vaihtovälillä semmoista 9000-10000 km/kk eikä ollut mitään ongelmia sen suhteen. Toki öljyä piti joskus lisätä.
 

nummenkallio

Jäsen
Suosikkijoukkue
KooKoo
Heti kun tulee kovasti kostea sää, niin auto alkaa huutaa rengaspaineista. Laskevat jostain renkaasta hieman, jotain tyyliin 0,1. Kovalla pakkasella ihan sama. On tämä vähän rasittavaa, kun siinä ei ole mitään uutta. Sama on ollut ennenkin.
 

MikGo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Oulun Kärpät, Leijonat
Heti kun tulee kovasti kostea sää, niin auto alkaa huutaa rengaspaineista. Laskevat jostain renkaasta hieman, jotain tyyliin 0,1. Kovalla pakkasella ihan sama. On tämä vähän rasittavaa, kun siinä ei ole mitään uutta. Sama on ollut ennenkin.
Sitähän voi laittaa esimerkiksi 0,2 bar suositusrengaspaineiden yli ilmaa renkaisiin. Tuolla ei vielä merkittävää vaikutusta auton käyttäytymiseen.
 

nummenkallio

Jäsen
Suosikkijoukkue
KooKoo
Sitähän voi laittaa esimerkiksi 0,2 bar suositusrengaspaineiden yli ilmaa renkaisiin. Tuolla ei vielä merkittävää vaikutusta auton käyttäytymiseen.
Juu niin voi, mutta kun tuo auton huutaminen siitä on ihan hevonpaskaa. Kun tulee kuivempi ilma, niin ei se enää huuda. Paineet palautuvat ennalleen.

Välillä vituttaa nämä niin hienot nykyautot. On ikävä niitä vanhojen aikojen panssarivaunuja, Volvoja, Fordeja jne.
 

Jape

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jukurit
Heti kun tulee kovasti kostea sää, niin auto alkaa huutaa rengaspaineista. Laskevat jostain renkaasta hieman, jotain tyyliin 0,1. Kovalla pakkasella ihan sama. On tämä vähän rasittavaa, kun siinä ei ole mitään uutta. Sama on ollut ennenkin.
Jaaha, millähän tekniikalla on toteutettu?
Onko paineanturit vai alustan anturit?

Astrassani ei ole kertaakaan ollut paineantureissa ongelmaa. Näissä on venttiileissä paineanturit ja näyttää ajotietokoneessa tarkan lukeman. Yleisin ongelma näissä on paineanturin patterin loppuminen, mutta originaali pitäisi kestää 6-8 vuotta. Tarvikeosat ovat kuulemma usein kestäneet vähemmän.
 

Holik

Jäsen
En yhtäkkiä löytänyt, että vastaavasta olisi keskusteltu, mutta onko palstalaisilla suositella mikä auto kannattaisi hankkia? Tarpeena olisi turvallinen ja sellainen missä olisi tilaa kuudelle hengelle. Näistä tarpeen olisi, että olisi ainakin kolme isofix -paikkaa. Tila-auto se varmasti olisi, mutta kovin vaikea nähdä missä nämä löytyy ja kokemusta muutenkin paketti- tila-autoista vähäisesti.
 

V-G-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна | isn't
En yhtäkkiä löytänyt, että vastaavasta olisi keskusteltu, mutta onko palstalaisilla suositella mikä auto kannattaisi hankkia? Tarpeena olisi turvallinen ja sellainen missä olisi tilaa kuudelle hengelle. Näistä tarpeen olisi, että olisi ainakin kolme isofix -paikkaa. Tila-auto se varmasti olisi, mutta kovin vaikea nähdä missä nämä löytyy ja kokemusta muutenkin paketti- tila-autoista vähäisesti.
Koeajoin kaverin kanssa vuosi sitten keväällä kolmea tila-autoa. Kaikki olivat dieseleitä aika hyvillä varusteilla. Ford S-Max oli molempien mielestä paras. Minä tykkäsin Volkkarin Sharanista enemmän kuin Opel Zafirasta, ja kaveri toisinpäin. Fordissa miellytti ajettavuus ja tietty ryhdikkyys. Volkkarin ohjaus keskitti hyvin, mutta oli hitaampi ja jousitus liian arvaamaton. Mutta kaikkihan nuo tuntuivat vähän sellaisilta valtamerilaivoilta.
 

Jupe

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK
@Holik S-Maxia kovasti kehuttu yllä mainituista syistä. Itsekin ensimmäisenä sen ajaisin jos kolmeen lasten jakkaraan tarve. Sen verran hyviä kokemuksia itsellä Focuksista, Mondeoista ja Fiestoista, jo perusmalleista lähtien panostavat ajettavuuteen. Parhaita kohtuuhintaisia ajajan autoja.
 

Glove

Jäsen
En yhtäkkiä löytänyt, että vastaavasta olisi keskusteltu, mutta onko palstalaisilla suositella mikä auto kannattaisi hankkia? Tarpeena olisi turvallinen ja sellainen missä olisi tilaa kuudelle hengelle. Näistä tarpeen olisi, että olisi ainakin kolme isofix -paikkaa. Tila-auto se varmasti olisi, mutta kovin vaikea nähdä missä nämä löytyy ja kokemusta muutenkin paketti- tila-autoista vähäisesti.
Ainoa oikea tila-auto joka on tullut vastaan on Chrysler Grand Voyager, Siihen mahtuu seitsemän henkilön lisäksi tavaraakin mukaan samalla kertaa. Monessa 7-paikkaisessa on ongelmana se, että jos kolmas istuinrivi on käytössä niin tavaraa ei mahdu kunnolla mukaan.
 

Elazi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, Red Wings
Mulla on S-max ollut nyt 1,5 vuotta ja olen tykännyt, auto on 2,2tdci vm. 2009. Tilaa riittää arkisin ja viikonlopun reissuillekin vielä ihan riittävästi kun ei ole kaikkia seitsemää penkkiä käytössä, mutta pidemmille lomille on heitetty suosiolla suksiboksi katolle.

S-maxia ennen meillä oli Mondeo vm 2008 ja Fordi on ollut ensimmäinen merkki itellä joka oli helppo ostaa uusiksi. Tätä aiemmin on ollut Passattia, 307 ja ekana autona seat ibiza. Pösöstä ja Volkkarista jäi sellaset mielikuvat, että katselin mieluummin muita merkkejä sen sijaan että olisin saman merkin tilavamman auton ostanut.
 

xkouhiax

Jäsen
Suosikkijoukkue
Panthers
En yhtäkkiä löytänyt, että vastaavasta olisi keskusteltu, mutta onko palstalaisilla suositella mikä auto kannattaisi hankkia? Tarpeena olisi turvallinen ja sellainen missä olisi tilaa kuudelle hengelle. Näistä tarpeen olisi, että olisi ainakin kolme isofix -paikkaa. Tila-auto se varmasti olisi, mutta kovin vaikea nähdä missä nämä löytyy ja kokemusta muutenkin paketti- tila-autoista vähäisesti.

Parilla kaverilla Peugeot 5008 (uusi korinen) kolmen lapsen kanssa ja ovat tykänneet kovasti. Kannattaa tsekata sekin.
 

Diablo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Vimpelin Veto, Urheilullisesti avoimet sarjat
Maallikkona kyselen täältä otsikolla auto Ruotsista.

Tärkeimmät seikat mitä pitää ottaa huomioon, jotain erityistä? Sudenkuopat joita välttää? Miten takuupuoli/turvat, jos auto lahoaa likimain samantien, kun sen on saanut Suomen puolelle kiikutettua. Tai joku isompi yllättävä vika tms.

Tiedän, googlekin on täynnä tietoa, mutta haluankin repiä nyt kaiken hyödyn irti palstan ammattilaisilta, tai jotka on Ruotsin puolelta käynyt itselleen auton hakemassa. Kiitos ja anteeksi! ;)
 

benicio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
@Diablo
Tässä oma matkakertomukseni kolmen vuoden takaa:
benicio kirjoitti:
Tuli itsekin käytyä Ruotsista hakemassa vaimolle kulkine. Myyjälle tuntui proseduurit olevan selvät, eli täytettiin tuo em lomake "Anmälan om avregistrering vid export av svenskregistrerat fordon inom EU/EES" ja sain siitä kopion mukaani sekä kauppakirjan tietysti. Del1&2 ei kuulemma paperisina enää valmiina ole, vaan ne tulee postissa perässä. Ruotsikilvet sai siis jäädä paikalleen. Kovasti myös vakuutteli että autolla saa ajaa satamaan, vaikka seisonnassa se Transportstyrelsenin tietojen mukaan oli. Laivalla sitten jo tein Käyttöönottoilmoituksen ja autoveroilmoituksen (vajailla tiedoilla) ja otin autoon vakuutuksen.
Del1&2 ei katsastuskonttori tuntunut tarvitsevan, mutta verottaja ne ilmeisesti haluaa. Ruotsikilvet voin nyt lähettää takaisin myyjälle, 3kk tarrakilvet on paikallaan. Tarrakilpiä hakiessa katsastuskonttori myi minulle myös rekisteröintikatsastuksen, jäin miettimään että tuliko se nyt tehtyä turhan aikaisin, ts olisiko onnistunut vasta sitten kun verotuspäätös tulee.

Raskas reissuhan tuo on. Napa täyteen buffetissa mennen tullen ja kaljaa niin paljon kuin juoda ehtii, ja sitten klo 6 virkeänä kohti jatkoyhteyksiä. Myös yhdet oharit mahtui matkaan kun kovasti varatuksi sovittu TTID oli myyty edellisenä päivänä. Annoin palautetta niin hyvin kuin kielitaito antoi periksi ja vähän päälle. Myyjä olisi hyvityksenä tarjonnut kovaa alennusta -14 Nevs-Saabiin, mutta oli silti reilusti yli budjetin tietysti. Halvempi TID oli sitten varavaihtoehtona ja vaikka kunto myyjän mukaan piti hyvä ollakin niin yllätti kyllä silti.
Takuun varaan ei kannattane paljon laskea. Varmaan jotain EU-säädöksiä on, mutta aika niukat on suomalaisen kuluttajan keinot vääntää ruotsalaisen autojobbarin kättä. Jotkut merkkiliikkeet varmaan myötämielisempiä.

Ainakin Tukholman seudulla Suomeen myyminen on kaikille autoliikkeille varmasti tuttua.
Tässä pari hyödyllistä linkkiä eräältä autoiluun keskittyvältä foorumilta:
Opas Ruotsin autokauppoihin
Auto Ruotsista - rautalangasta vääntäen
 

Diablo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Vimpelin Veto, Urheilullisesti avoimet sarjat
@Diablo
Tässä oma matkakertomukseni kolmen vuoden takaa:

Takuun varaan ei kannattane paljon laskea. Varmaan jotain EU-säädöksiä on, mutta aika niukat on suomalaisen kuluttajan keinot vääntää ruotsalaisen autojobbarin kättä. Jotkut merkkiliikkeet varmaan myötämielisempiä.

Ainakin Tukholman seudulla Suomeen myyminen on kaikille autoliikkeille varmasti tuttua.
Tässä pari hyödyllistä linkkiä eräältä autoiluun keskittyvältä foorumilta:
Opas Ruotsin autokauppoihin
Auto Ruotsista - rautalangasta vääntäen
Kiitoksia tästä!
 

karhu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät,Man Utd
Maallikkona kyselen täältä otsikolla auto Ruotsista.

Tärkeimmät seikat mitä pitää ottaa huomioon, jotain erityistä? Sudenkuopat joita välttää? Miten takuupuoli/turvat, jos auto lahoaa likimain samantien, kun sen on saanut Suomen puolelle kiikutettua. Tai joku isompi yllättävä vika tms.

Tiedän, googlekin on täynnä tietoa, mutta haluankin repiä nyt kaiken hyödyn irti palstan ammattilaisilta, tai jotka on Ruotsin puolelta käynyt itselleen auton hakemassa. Kiitos ja anteeksi! ;)


Itse ostin pari vuotta sitten vuoden vanhan missä oli vielä tehdastakuu voimassa (onneksi).
Monella merkillä taitaa olla ainakin pari vuotta vanhoissa jonkinlainen "takuuvaihtoauto" status millä saa jonkun vuoden takuun. Näin ainakin volkkarilla oli.
Itse valkkasin auton netistä, myyjän kanssa keskustelua, että kaikki kunnossa. Kauppakirjan teko, rahat liikkeen tililleja parin päivän päästä laivalla Tukholmaan ajamaan auto Suomeen. Toinen vaihtoehto olisi ollut siirtää rahat Ruotsissa ja odotella 1-2vuorokautta, että rahat näkyy myyjän tilillä.
Minä tulin tarrakilvillä silloin liikkestä asti.

Suomessa vaihteistoon syttyikin vikavalo mitä korjattiin takuuseen Suomessa. Ihan positiivinen kuva jäi, ja ehkä sitä vähän säästikin kuten autokaupassa yleensä.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös