Onko noilla miten verran väliä silmälläpitäen ajomukavuus että kumman profiilin renkaat on järkevämpi hankkia? Onko 40 huomattavasti kovempi ajotuntumaltaan kuin 45?
Kannattaa katsoa kumpi on oikea koko kyseiseen autoon, vaikka rekisteriotteen tyyppihyväksyntälistasta. Tai jos 18-tuumaista ei ole listattuna niin laskee sen 17-tuumaisen perusteella. Veikkaisin että 17-tuumainen on 50- tai 55- profiililla, jolloin 18 tuumaiselle 40 ois oikea (jos leveydet on suht samat)?
45-profiili voi olla liian iso jolloin se pidentää välityssuhdetta ja esim. korjaa mittarivirheen, nostaa auton korkeutta, tai vastaavasti 40 on liian pieni jollon välityssuhde lyhenee ja auto on matalampi. Mulla oli autossa tuollaiset väärän kokoiset renkaat liian korkealla profiililla (225/45-18) kun oikea koko 18-tuuman vanteelle on 225/40, ja isoilla pyörillä auto oli hieman kankeamman ja raskaamman oloinen, nopeusmittari näytti 100% oikein koko ajan, mikä taas vaikutti mm. matka- ja keskikulutusmittariin, jotka alkoivat näyttämään väärin, sekä korkeampi, josta kyllä oli hyötyä joissain tilanteissa. Oikealla profiililla autosta tuli ketterämpi kaikin puolin, hiljaisempi ja parempi ajaa (tai sellainen kuin sen kuuluukiin olla), toki uusi oikean kokoinen rengas vs sakoilla oleva väärän kokoinen rengas ei ole ihan paras vertailukohde. Itse en kyllä huomannut mitään eroa ajomukavuudessa tyyliin monttujen yli ajaessa, missä paksumpi rengas teoriassa olisi mukavampi. Ehkä ero jollain 25-profiililla vs 60-profiililla jo tuntuisi.