Autoiluketju

  • 3 187 833
  • 18 516

Salama15

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lankisen Lukupiiri - Zervuska Haidis
Tuota noin, jos nyt laittaisi omankin lusikkansa tähän soppaan...

€2’k tuki on pähkinöitä kun sähköautoa ostetaan, tuon saa alennusta halvemmasta tavallisestakin autosta keltä vaan!

Se mistä sähköautoilu Suomessa kunnolla aikanaan alkaa on työsuhdeautoilu, se kun on ollut jo pitkään suomalaisille lyhin matka premium-auton rattiin, ja sieltä ne parhaat vaihtoautotkin markkinoille tulevat (jos ei oteta tuontiautoja tähän nyt). Autoedun verotusarvo lasketaan kokonaishinnasta ja leasingvuokraan eniten vaikuttava asia on jäännösarvo => jos tuo €2’k tuki kohdistetaan jäännösarvon nostamiseen niin sähköautoista tulee tuossa segmentissä hyvinkin kilpailukykyisiä.

Eli ans kattoo mitä tapahtuu kun valikoimaa eri hintatasoille alkaa olla oikeesti paljon?
 

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
€2’k tuki on pähkinöitä kun sähköautoa ostetaan, tuon saa alennusta halvemmasta tavallisestakin autosta keltä vaan!
Niin. Ja sitten sähköauton ollessa kyseessä saa vielä 2000 euroa lisää sen jo neuvotellun alennuksen päälle.
 

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Koska tarjonta ei vastaa kysyntää ilman tukiakaan.

Lisäksi tässä on taas yksi turha himmeli lisää kun huomioi, että sähköautostakin maksetaan autoveroa se 1-2 tonnia.
Yhdelle vastaa ja toiselle ei.

Hyvä ajatus. Autoveron voisi poistaa sähköautoilta ja lataushybrideiltä.
 

SamSpade

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ikurin Vire
Tuota noin, jos nyt laittaisi omankin lusikkansa tähän soppaan...

€2’k tuki on pähkinöitä kun sähköautoa ostetaan, tuon saa alennusta halvemmasta tavallisestakin autosta keltä vaan!

Se mistä sähköautoilu Suomessa kunnolla aikanaan alkaa on työsuhdeautoilu, se kun on ollut jo pitkään suomalaisille lyhin matka premium-auton rattiin, ja sieltä ne parhaat vaihtoautotkin markkinoille tulevat (jos ei oteta tuontiautoja tähän nyt). Autoedun verotusarvo lasketaan kokonaishinnasta ja leasingvuokraan eniten vaikuttava asia on jäännösarvo => jos tuo €2’k tuki kohdistetaan jäännösarvon nostamiseen niin sähköautoista tulee tuossa segmentissä hyvinkin kilpailukykyisiä.

Eli ans kattoo mitä tapahtuu kun valikoimaa eri hintatasoille alkaa olla oikeesti paljon?
Tämä. Vapaa autoetu ollut osana palkkaa jo 12 vuotta ja firmassa noin 40 työsuhdeautoa. Vuosittain niitä kai rekisteröidään joku 70-80000. Autoedun verotusarvo vaikuttaa suoraan käteen jäävään palkkaan ja minä, kuten lähes kaikki kollegani, valitsevat auton firman rajojen mukaan ja sen mukaan mikä on verotusarvo. Jos sähköauto tai hybridi on vain hiukan edullisempi kuin vaikka bensaversio, valituksi tulee lähes aina bensa. Jos työsuhdeautojen (sähkö/kaasu/hybridi) verotusarvoja kevennetään lisää suhtessa polttomoottorimalliin, otan varmasti vaikka kaasun. Nämä huolletaan tarkasti ja jokainen pikkuvika korjataan. Ajetaan paljon tasaista maantieajoa ja sopimuskauden (yleensä 3/4vuotta) jälkeen autot siirtyvät noin 100tkm ajettuina vaihtoautomarkkinoille.
 

Salama15

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lankisen Lukupiiri - Zervuska Haidis
Niin. Ja sitten sähköauton ollessa kyseessä saa vielä 2000 euroa lisää sen jo neuvotellun alennuksen päälle.
Juu ei, osan tuosta tuesta kun maksaa autoala = osa jo huomioitu katteen alenemana...
 

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Juu ei, osan tuosta tuesta kun maksaa autoala = osa jo huomioitu katteen alenemana...
Jos 2000 euron tuki on jo huomioitu myyjän katteessa, ja pyyntihinta on matalampi kuin olisi ilman tukea, niin silloinhan se 2000 euron etu vain tekee tehtävänsä ja asiakkaat saavat sähköautoja halvemmalla?
 

Salama15

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lankisen Lukupiiri - Zervuska Haidis
Jos 2000 euron tuki on jo huomioitu myyjän katteessa, ja pyyntihinta on matalampi kuin olisi ilman tukea, niin silloinhan se 2000 euron etu vain tekee tehtävänsä ja asiakkaat saavat sähköautoja halvemmalla?
Juu, mutta se ei tarkoita, että normaalista ”asiakkaan nettohinnasta” häviäisi vielä tuo €2’k, se oli mun pointti... Ja sitten kun ajatellaan, että yksityishenkilöiden ostamien uusien autojen keskihinta on osimoilleen €25’k (tai jopa alle?) niin tuollaisella tuella ei yksityisostajien keskuudessa pankki varsinaisesti räjähdä!
 
(1)
  • Tykkää
Reactions: Tadu

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
€2’k tuki on pähkinöitä kun sähköautoa ostetaan, tuon saa alennusta halvemmasta tavallisestakin autosta keltä vaan!
Aivan, mutta jos tinkii esim. 52000e --> 49900e, maksaa lopulta 47900e. En nyt ymmärrä, miksi tuo on niin paska juttu. Toki jossain 35000e hintaluokassa myyjä voi hannata vastaan kun tietää, että 2000e on asiakkaalle tulossa joka tapauksessa.

Edit. Henkilökohtaisesti olen sitä mieltä, että tuo tuki on mitätön ja toisaalta raja keinotekoinen, koska varsinaisesti kiinnostava tarjonta alkaa vasta tuosta 50k€ kohdalta. Esim. Skoda Enyaqin ja Teslan kiinnostavat mallit menevät yli heittämällä. Mutta toisaalta, en koe tuota tukea ehkä kaltaisiani varten suunnitellunkaan. Ei sillä, että olisin niin hyvätuloinen, vaan koska koen autoilun hyödykkeeksi, että saatan siihen sitoa rahaa tarpeettoman paljon, jos siltä tuntuu. Mutta jos oma kiinnostus olisi tuossa 50k€ hintaluokassa, niin totta munassa pelaisin 2000 euron hyödyn itselleni parhaimman mukaan.
 
Viimeksi muokattu:

hege

Jäsen
Meillä on ollut pakko ottaa jo useamman vuoden ajan joko täyssähköauto tai plugari jos työsuhdeauton haluaa ja tarjolla taitaa ihan ylintä johtoa lukuunottamatta vain käyttöetu tai jos laskutettavaa ajoa tulee riittävästi niin silloin on mahdollista (tai ainakin oli) saada käyttöetu niin että se tulee palkan päälle. Meillä siis kenellä tahansa on oikeus työsuhdeautoon mutta koska se kuuluu kokonaispalkkaan useinmiten niin kysyntä on rajallista.

Yleisesti suunta on ollut autopolitiikan muutoksen jälkeen se, että ne jotka ajavat paljon (ja pidempää matkaa) joko omaa tai työajoa ovat siirtyneet pois työsuhdeautosta ja vastaavasti ne jotka ajavat lyhyttä matkaa ovat innokkaammin ottaneet sähköautoja tai plugareita (vähän kärjistaen ne on ottanut Leafejä joilla on jo toisena autona se X5 BMW...) . Ilmeisesti vielä diesel vs. bensa-plugari vertailussa diesel on edullisempi jos tulee enemmän ja pidempiä maantiesiivuja ajoprofiiliin. Tosin meillä on firmassa ehkä hölmöilty sen latausaseman suhteen kun se on aina pitänyt hoitaa itse omalla rahalla kotiin niin se syö sitten heti hieman sähköautoilun etuja.

Omalta kohdalta tätä tulee kanssa mietittyä koska juurikin jollain Leafilla tms. ajelisi sujuvasti suuren osan ajoista tässä lähialueilla ja jos pitäisi vaikka nykyisen Subarun niin sillä sitten voisi hoitaa skimba yms. matkat ja pidemmät työkeikat ja todennäköisesti polttomoottoriautolla ajettavan matkan määrä tippuisi helposti 1/3 osaan normaalista.
 

Target

Jäsen
Suosikkijoukkue
Löytyy
Sähköauton hankintatukiko on tosiaan noin älyvapaa, että autolle on hintakatto, jonka jälkeen tukea ei enää tule?

Eli jos ostat 49000€ autoon tonnin lisävarusteen, menetät hankintatuen ja tonnin varusteen hinta kolminkertaistui?
Tuo on helppo kiertää. Auton hinta 49k + mahdolliset lisävarusteet. Ostat auton ja hoidat paperipuolen, kukaan tuskin vaatii rahoja takaisin jos/kun hankit lisähärpäkkeitä. Useimmat lisäykset ovat pelkkää dataa. Rautapuolen lisäykset saa helposti mukaan, jos on hyvä ja luotettava myyjä.
Lisäys
Tuohon sähköauton leasingin puolesta puhuu myös nykyinen akkuteknologia. Akkujen max kesto n 9v. Eikä vaihto kovin edullista tunnu olevan. 6-7 vuotiaan jälleenmyynti hankalaa. Vanhemman myynti, akun hinta 28.000-33.000€, voi olla kimuranttia.
 
Viimeksi muokattu:

V-G-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна | is
Kyllä mä olen miettinyt, että jos Toyota tekee ison perhefarmarin sähköautona, niin voisin ostaa sellaisen. Siis puhutaan Passatin, Suberbin ja premium-merkkien isompien farkkujen kokoluokasta. Toyota nimittäin on sellainen merkki, jonka luotettavuuteen voisin luottaa jopa sähköautopuolella. Noin muuten hirvittäisi kyllä omistaa vähintään 10k - 15k hintainen akusto, jonka kestoa ei voi kuin arvailla. Tietysti tässä on aika paljon muuttujia: 1. Toyota ei valmista farmariautoja, paitsi Corollaa, joka on ihan liian pieni. Camryn kokoluokan farmari olisi hieno juttu, muttei taida olla tapahtumassa. 2. Tavaratilan tulisi olla riittävän suuri. Ei hajuakaan kuinka paljon akusto vie tilaa farkun takakontista, koska en ole nähnyt sähköfarkkua. Hybridifarkut ovat olleet monesti ihan toivottomia tapauksia. 3. Voisin ostaa sähköauton ehkä joskus parinkymmenen vuoden päästä. Siihen asti yritän pidättäytyä bensa- ja jos ei muu auta niin jopa diesel-moottoreissa.

Synkäksi on mennyt autoilu nykymaailmassa, kun valtio rokottaa kaikesta päästöjen perusteella.
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
@V-G-

Täyssähköissä akusto sijaitsee (ainakin pääosin) pohjarakenteessa eikä vie tilaa takaboksista kaasujen ja hybridien tapaan. Lisäksi yleensä takapenkin lattia on tasainen ja moottorin tilalla on säilytystilaa, joten äkkiseltään sanoisin, että kaavailtua kokoluokkaa hitusen pienempikin voi riittää. Toki takaboksin strategiset mitat tulee riittää esim. rattaisiin ja vastaaviin mukana kulkeviin kapineisiin, mutta tilaa tosiaan piisaa enemmän kuin verrokkipolttiksissa.
 

YamahaGPR

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
En ole vielä tähän päivään mennessä nähnyt yhtään tyylikästä sähköautoa.
Tänään kuitenkin osui jossain silmään VW:n kuvia mahdollisesti tulevasta ID.6:sta ja tuossa oli mielestäni tyyliä.
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
En ole vielä tähän päivään mennessä nähnyt yhtään tyylikästä sähköautoa.
Tänään kuitenkin osui jossain silmään VW:n kuvia mahdollisesti tulevasta ID.6:sta ja tuossa oli mielestäni tyyliä.
Makuasioita, kieltämättä. Kyllä mun mielestäni messevämpi on vaikkapa Audi E-Tron GT, ja toisaalta Tesla Model S on pitänyt pintansa, kun ottaa huomioon, että ikää alkaa olla jo liki 10 vuotta.
 

MikGo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Oulun Kärpät, Leijonat
Jätän tähän pureskeltavaksi, koska asia menee juurikin omien arvailujeni mukaan. Ja tälle verohyödyt yms.


Ei yllätä. Liikaa vaivaa ladata. Ja kaikki ei varmaan kotona sitä pysty tekemään saatika työpaikalla. Lisäksi auton kokonaismassa on jo valmiiksi korkeampi kuin pelkästään polttomoottorikäyttöisissä. Siksi keskikulutus on korkeampi, jos sähköä ei ole apuna.
 

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Ei yllätä. Liikaa vaivaa ladata. Ja kaikki ei varmaan kotona sitä pysty tekemään saatika työpaikalla. Lisäksi auton kokonaismassa on jo valmiiksi korkeampi kuin pelkästään polttomoottorikäyttöisissä. Siksi keskikulutus on korkeampi, jos sähköä ei ole apuna.
Lisäksi jos on vapaa käyttöetu, niin työsuhdeautoiluun kuuluvat myös bensat.

Se toki on tarkoituksenhakuista, että verrataan valmistajan ilmoittamaa kulutusta todelliseen kulutukseen, kun se todellinen kuljettaja ajaa bensalla. Shokkivau, että bensalla ajaminen kuluttaa bensiiniä enemmän kuin sähkömoottorilla ajaminen.
 

Patarouva

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Lisäksi jos on vapaa käyttöetu, niin työsuhdeautoiluun kuuluvat myös bensat.

Se toki on tarkoituksenhakuista, että verrataan valmistajan ilmoittamaa kulutusta todelliseen kulutukseen, kun se todellinen kuljettaja ajaa bensalla. Shokkivau, että bensalla ajaminen kuluttaa bensiiniä enemmän kuin sähkömoottorilla ajaminen.

Enemmistön kohdalla taitaa olla niin, että jos ei rahallisesti suoraan hyödy niin mennään sillä, mikä kulloinkin katsotaan helpoimmaksi.
 
(1)
  • Tykkää
Reactions: Tadu

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Toki osin näin, mutta artikkelin mukaan yksikään ei päässyt luvattuihin lukemiin. On siellä joukossa kuitenkin käyttäjiä, jotka ajavat mahdollisuuksien mukaan sähköllä eli käyttävät ajoneuvoa "oikein".
Lisäksi kiinnitin huomion siihen, että kulutus oli suurempaa kuin pelkällä polttomoottorilla varustetuissa ajoneuvoissa, mikä selittynee korkeammalla massalla.
Se on toki erikoista, mutta selittynee myös osittain sillä, että työsuhdeautoja on enimmäkseen niillä, jotka ajavat pitkää matkaa ja paljon kilometrejä. Sellaisille henkilöille lataushybridi ei ole kovinkaan hyödyllinen. Toki voisi kuvitella, että joukossa nyt olisi edes joku joka ajaisi vain lyhyttä matkaa, mutta ehkä sellaiset eivät ota työsuhdeautoa. En tiedä.

Sanoisin, että lataushybridi on hyvä ratkaisu jos valtaosa ajosta on sitä lyhyttä kaupunkiajoa.
 
(1)
  • Tykkää
Reactions: DAF

DAF

Jäsen
Suosikkijoukkue
se kolmikirjaiminen. PISTI PALLON MAALIIN
@V-G-

Täyssähköissä akusto sijaitsee (ainakin pääosin) pohjarakenteessa eikä vie tilaa takaboksista kaasujen ja hybridien tapaan. Lisäksi yleensä takapenkin lattia on tasainen ja moottorin tilalla on säilytystilaa, joten äkkiseltään sanoisin, että kaavailtua kokoluokkaa hitusen pienempikin voi riittää. Toki takaboksin strategiset mitat tulee riittää esim. rattaisiin ja vastaaviin mukana kulkeviin kapineisiin, mutta tilaa tosiaan piisaa enemmän kuin verrokkipolttiksissa.

Toki on myös sellaisia PHEVejä joissa akun paikka on oikeasti mietitty tilaa säästäväksi, mutta laiskemmissa merkeissä akku on takakontin alla, mikä tekee useimmiten tilasta pienemmän.
 

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
No ihan omasta kaveriporukasta löytyy näitä pätkäajoa suorittavia, joilla on työsuhdeautot. Lataushybridejä ei ole kuin kahdella, muut ajelee perinteisillä yhtä sähköautoilijaa lukuunottamatta. Noista reilusta 10 hengestä on yksi ainoa jolla nuo ajosiivut päivässä ylittää sen 150km työajona, osalla ei varsinaista työajoa tule ollenkaan.
Itselläkin on työsuhdeauto tuolta Leaseplanilta, mutta firman hankintaraja on 30 900 euroa, joten ei sillä lataushybrideja pääse valitsemaan jos haluaa vähänkään isomman auton. Seuraavan auton ostankin todennäköisesti omaksi.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös