Luonnollisesti käyttäjien määrän lisääntyminen parantaa infraa, mutta onko tahti kuitenkin liian hidasta Suomen osalta. Kaasuautojen kehitystyö on tainnut useammalla merkillä loppua ja raha panostetaan sähköön. Tällöin osa alueista jää väkisin ilman kaasuasemaa ja käytössä olevien kaasuautojen jälleenmyyntiarvo saattaa pudota.
Sääli, jos tuota direktiiviä autojen päästöjen mittauksesta ei muuteta suoran päästön mittaamisesta elinkaarimalliin, jossa kaasu olisi ykkönen. Sääli siis tietysti kaasuautoilun mutta myös Suomen kannalta sikäli, että kotimaista vähäpäästöistä polttoainetta olisi saatavilla, tosin en tiedä suorista työllistämisvaikutuksista sen enempää.
Itse en ole huolestunut, vaikka kaasuauto pihassa onkin. Toinenkin on harkinnassa, jos sopivilla varusteilla ja hinnalla tulee eteen. Suomi ja muut Pohjoismaat ovat panostaneet sen verran kaasuun, ettei se mihinkään häviä, mutta toki olemassa oleva potentiaali jää hyödyntämättä, jos sähkön annetaan jyrätä vastuuttomasti, vaikka se ei lopulta ole edes halvin saati ympäristöystävällisin tapa, jos koko elinkaari huomioidaan. Juujuu, tiedän kyllä, että riippuu mistä luetaan ja mitä painotetaan, mutta ei kiinnosta, koska etenen nyt oma agenda edellä ja sillä on myös perusteensa.
Toki harmittaa, jos uusia malleja ei enää tule, kuten EU:n persereikädirektiivi meinaa, mutta etenen nyt ainakin nykyisen Ocun kolme-neljä vuotta kaasulla ja sitten aikanaan tehdään uudet ratkaisut. Täyssähkön puolesta puhuu tietysti teho, mutta periaatteessa en kyllä haluaisi sellaiseen koskea edes tikulla. Litiumilla saa verta käsiinsä ja muutenkin joku sähköauto kuulosta aika munattomalta*. No, vähän tietysti voisi helpottaa tilannetta se, että VAG:lla on fiksuja vaihtoehtoja hybbeleissä, kuten arvata saattaa. Ei se turhaan ole Das Auto.
*sanonta, ei viittaus naismaisuuteen. Älkää pahastuko, BLM! Ja LGBTQ! Jeesus! Halla-aho!
Kaasuautojen määrä kasvaa Suomessa, mutta vain yksi autokonserni tuo niitä enää maahan.
yle.fi