Autoiluketju

  • 3 192 015
  • 18 516

DAF

Jäsen
Suosikkijoukkue
se kolmikirjaiminen. PISTI PALLON MAALIIN
Ollaan myös heitetty Suomikierrosta ja kyllä vähissä ovat sähköautot. Ehkä vielä vähemmässä mitä kuvittelisi. Teslan kun tunnistaa ja monesti sanoo ääneenkin vääristyy tuo tunne kun edellinen tuli vastaan ehkä kaksi tuntia taaksepäin.

Mutta ihmekös tuo. Siinä vaiheessa kun sähkön ”tankkaaminen” nopeutuu vaikka nyt tyhjä—>täysi kahvitauon mittaiseksi saattaa tilanne muuttua. Ja että töpseleitä on joka huoltoasemalla. Useita.

Jollei niitä ajoneuvoja näe missään, miksi pitäisi olla useita latauspisteitä? Eipä ole juuri tarvinnut sähkölle jonottaa, mutta Teslaa on näkynyt kyllä kansallispuistoparkkeja myöten. Eniten tosin idässäkin varmaan kuitenkin Outlandereita.
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Luonnollisesti käyttäjien määrän lisääntyminen parantaa infraa, mutta onko tahti kuitenkin liian hidasta Suomen osalta. Kaasuautojen kehitystyö on tainnut useammalla merkillä loppua ja raha panostetaan sähköön. Tällöin osa alueista jää väkisin ilman kaasuasemaa ja käytössä olevien kaasuautojen jälleenmyyntiarvo saattaa pudota.
Sääli, jos tuota direktiiviä autojen päästöjen mittauksesta ei muuteta suoran päästön mittaamisesta elinkaarimalliin, jossa kaasu olisi ykkönen. Sääli siis tietysti kaasuautoilun mutta myös Suomen kannalta sikäli, että kotimaista vähäpäästöistä polttoainetta olisi saatavilla, tosin en tiedä suorista työllistämisvaikutuksista sen enempää.

Itse en ole huolestunut, vaikka kaasuauto pihassa onkin. Toinenkin on harkinnassa, jos sopivilla varusteilla ja hinnalla tulee eteen. Suomi ja muut Pohjoismaat ovat panostaneet sen verran kaasuun, ettei se mihinkään häviä, mutta toki olemassa oleva potentiaali jää hyödyntämättä, jos sähkön annetaan jyrätä vastuuttomasti, vaikka se ei lopulta ole edes halvin saati ympäristöystävällisin tapa, jos koko elinkaari huomioidaan. Juujuu, tiedän kyllä, että riippuu mistä luetaan ja mitä painotetaan, mutta ei kiinnosta, koska etenen nyt oma agenda edellä ja sillä on myös perusteensa.

Toki harmittaa, jos uusia malleja ei enää tule, kuten EU:n persereikädirektiivi meinaa, mutta etenen nyt ainakin nykyisen Ocun kolme-neljä vuotta kaasulla ja sitten aikanaan tehdään uudet ratkaisut. Täyssähkön puolesta puhuu tietysti teho, mutta periaatteessa en kyllä haluaisi sellaiseen koskea edes tikulla. Litiumilla saa verta käsiinsä ja muutenkin joku sähköauto kuulosta aika munattomalta*. No, vähän tietysti voisi helpottaa tilannetta se, että VAG:lla on fiksuja vaihtoehtoja hybbeleissä, kuten arvata saattaa. Ei se turhaan ole Das Auto.

*sanonta, ei viittaus naismaisuuteen. Älkää pahastuko, BLM! Ja LGBTQ! Jeesus! Halla-aho!

 

DAF

Jäsen
Suosikkijoukkue
se kolmikirjaiminen. PISTI PALLON MAALIIN
Se on kyllä hirveän jännä korrelaatio, miten sähköisen voimalinjan yleistyminen autoissa tuntuu täälläkin olevan kaikenlaisille "perusarvojen puolustajille" kauhistus ja lähes henkilökohtainen loukkaus, josta sitten kaivetaan milloin mikäkin vähättelyn tai riskiajattelun kohde esiin. Mitä sillä siis tarkalleen ottaen kuvitellaan saavutettavan, kun trendi on päivänselvä, kehitystä tuetaan lainsäädännön keinoin kaikkialla sivistyneessä maailmassa ja käyttäjäkokemukset käytännössä poikkeuksetta positiivisia - myös Suomen oloissa ja kyllä - myös talvella. Kehityksen pysäyttämistä?
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
@DAF
En koe rinnastuvani perusarvojen puolustajaksi sikäli kun sillä viittaat konservatiivisuuteen yleensä. Lähinnä vain ihmettelen, että miksi kaasu EU:n tasolla sivuutetaan, vaikka näyttöjä sen puolesta sekä taloudellisin että ekologisin mittarein riittää. Lopun höpönassuttelu edellisessä viestissä oli vain omaa kivaani, mutta alussa kirjoittelin ihan vakavissani, enkä rehellisesti sanottuna näe kaasussa mitään sellaista, etteikö siihen kannattaisi satsata, kun polttomoottorit tuskin mihinkään häviävät pitkään aikaan.

Edit. Luddiittia minussa ei sähkön(kään) suhteen ole ja todennäköisesti joskus sellaisen hommaan itsekin, jos tämä (valitettava) suuntaus pitää pintansa. Tällä hetkellä kaasuautoilu on hankintahinnan ja ekologisuuden kannalta ylivoimainen kombo, ja harmi, jos EU ajaa sen suohon.
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
@T1971
Toisaalta Vihreät puhuvat yhtälailla kaasun puolesta, mm. Heidi Hautala tuossa edellä linkkaamassani Ylen jutussa. Kaasuauton hankintahinta on about bensan luokkaa ja nykyään niitä saa kohtuukilometreillä 10k€ hintaluokassa myös, käyttökulut 20tkm vuosittaisella ajolla on halvin ja samalla kaasuautoon siirtyminen on yksityisliikenteestä puhuttaessa välittömin ympäristöteko.

Minä ymmärrän täysin sen, että sähkö valtaa alaa ja varmasti teknologian kehittyessä se tulee olemaan järkevin ratkaisu. Oma pointtini on siinä, että en millään tavalla ymmärrä, että kaasu tapetaan kehtoonsa ainakin henkilöautoissa, kun se voisi olla (anteeksi että toista itseäni) ekologinen vaihtoehto jo nyt ja tosiaan se selkein ympäristöteko, eikä perusautoilijan tarvitsisi luopua yhtään mistään. Ymmärtäisin selkeät argumentit kaasua vastaan, mutta nyt kyse on mittaustavasta, joka on älytön.
 

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
@T1971
Toisaalta Vihreät puhuvat yhtälailla kaasun puolesta, mm. Heidi Hautala tuossa edellä linkkaamassani Ylen jutussa. Kaasuauton hankintahinta on about bensan luokkaa ja nykyään niitä saa kohtuukilometreillä 10k€ hintaluokassa myös, käyttökulut 20tkm vuosittaisella ajolla on halvin ja samalla kaasuautoon siirtyminen on yksityisliikenteestä puhuttaessa välittömin ympäristöteko.

Minä ymmärrän täysin sen, että sähkö valtaa alaa ja varmasti teknologian kehittyessä se tulee olemaan järkevin ratkaisu. Oma pointtini on siinä, että en millään tavalla ymmärrä, että kaasu tapetaan kehtoonsa ainakin henkilöautoissa, kun se voisi olla (anteeksi että toista itseäni) ekologinen vaihtoehto jo nyt ja tosiaan se selkein ympäristöteko, eikä perusautoilijan tarvitsisi luopua yhtään mistään. Ymmärtäisin selkeät argumentit kaasua vastaan, mutta nyt kyse on mittaustavasta, joka on älytön.
Kuinka moni kaasuautoilija valitsee sitä ympäriatöystävällisempää biokaasua halvemman venäläisen maakaasun sijaan? Onkohan tuosta tilastoa?
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Kuinka moni kaasuautoilija valitsee sitä ympäriatöystävällisempää biokaasua halvemman venäläisen maakaasun sijaan? Onkohan tuosta tilastoa?
Ei ole tullut eteen tilastoa ja tuo on ihan totta, että ensinnäkin kotimaisuusaspekti ei enää päde ja toisaalta myös ekologisuus kärsii maakaasu valittaessa. Automaattisesti ajattelin biokaasua, koska nyt ilmaisilla tankkauksilla se on ollut no brainer ja vakaa tarkoitukseni on ollut jatkaa biolla myös kampanjan jälkeen (kop kop).

Edit. @Tadu Tämän mukaan vuonna 2018 59% ajeli biokaasulla.

 
Viimeksi muokattu:
(1)
  • Tykkää
Reactions: Tadu

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Enpä malttanut olla laskematta autokalkuraattorilla päästöjä ja kuluja biokaasu vs. täyssähkö. Päästöt menivät biokaasun eduksi koko 15 vuoden ajalta, alussa jopa selkeästi, ja kulut kohtasivat 14 vuoden kohdalla, alussa nekin olivat selkeästi jo hankintahinnan vuoksi biokaasulla ajavalle. Tosin tässä myönnän reilusti, että kaasun oletusasetuksia osasin muokata, sähkö meni niillä oletuksilla, jotka koneessa olivat.

Anyhau, haiskahtaa vahvalta lobbaukselta tämä kaasun sivuuttaminen.
 

teppana

Jäsen
Täysin itsekkäästä näkökulmasta ottaisin kaikkein mieluiten luotettavan ja helposti ladattavan sähköauton. Johtuen omasta rakkaudesta sähkömoottoria kohtaan. Välitön voima ja käytännössä rajaton potentiaali houkuttaa.

Toisaalta, kyllä se bensiinin moottoriääni on vieläkin niin seksikäs että se kiinnostaa. Samoten ison dieselin ajomukavuus.

Seuraavaksi kun meille tulee uusi auto, se on Audi/BMW kuusisylinterinen diesel tai sitten jos rahkeet riittää täyssähkö joka merkiltään varmaankin olisi Tesla. Nyt uskaltaisi kokeilla sähköautoa kun talliin jää kuitenkin tuo polttomoottorilla toimiva Mini jonka helppous ja range varmistaa työmatkat.
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Täysin itsekkäästä näkökulmasta ottaisin kaikkein mieluiten luotettavan ja helposti ladattavan sähköauton. Johtuen omasta rakkaudesta sähkömoottoria kohtaan. Välitön voima ja käytännössä rajaton potentiaali houkuttaa.
Ymmärrän täysin. Kaasu ei ole edes minun mielestäni erityisen seksikäs vaihtoehto, mitä olen ymmärtänyt moottorien tehoja tiiraillessani, ja siltä osin sähkö on edes jollain tavalla realistinen vaihtoehto mulle joskus tehokkaasta autosta.

Se on sitten oma lukunsa, miksi kaasuun ei siinä rinnalla tai edes siirtymäaikana haluta panostaa, kuten nyt EU:n johdolla näyttää suuntaus olevan.
 

teppana

Jäsen
Ymmärrän täysin. Kaasu ei ole edes minun mielestäni erityisen seksikäs vaihtoehto, mitä olen ymmärtänyt moottorien tehoja tiiraillessani, ja siltä osin sähkö on edes jollain tavalla realistinen vaihtoehto mulle joskus tehokkaasta autosta.

Se on sitten oma lukunsa, miksi kaasuun ei siinä rinnalla tai edes siirtymäaikana haluta panostaa, kuten nyt EU:n johdolla näyttää suuntaus olevan.

Olisiko se sitten vain ihan aidosti poliittista? Kaasulla toimivia autoja kun löytyy esim. Aasiasta todella paljon. Ihan julkista liikennettä myöten.

Täytyy nyt samaan syssyyn myöntää, että en ole koskaan kaasuautolla ajanut. Kyydissä olen ollut useastikin, mutta eihän se sama asia ole.
 

HeroForSale

Jäsen
Suosikkijoukkue
Punapaitaiset
Onko kokemuksia Chryslerin 300C 5.7 Hemi pirssistä? Tai Audin A8 4.2 bensalla? Lyhyehköt työmatkat mahdollistaisi ajella jollain nykyistä mukavammalla ja nälkäisemmällä kulkupelillä. Nuo edelliset miellyttää silmää, korvaa ja persustaa. Mitä muita samantyylisiä vaihtoehtoja on tarjolla kun hintaluokka pyörii siellä 10 ja 20 tuhannen välillä?
 

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Se on sitten oma lukunsa, miksi kaasuun ei siinä rinnalla tai edes siirtymäaikana haluta panostaa, kuten nyt EU:n johdolla näyttää suuntaus olevan.
Oisiko niin, että biokaasua ei ole osattu markkinoida ja lobata tarpeeksi, vaan Euroopassa kaasu yhdistetään venäläiseen maakaasuun?

Kiitos tuosta tilastosta, jonka eilen laitoit. Ihan hyvä prosentti.

Itseä himottaa sähköauto, mutta ei tulla tässä asunnossa asumaan pitkään, niin en halua panostaa latauspaikkaan. Tämän lisäksi tulee paljon ajettua lahti-oulu väliä enkä ole täysin luottavainen latauspaikkojen riittävyyteen. Kaasu olisi ollut vaihtoehto kun Ouluunkin avattiin kaasuasema, mutta nyt kun kaasuautoja jostain kummasta syystä tosiaan työnnetään sivuun, niin en tiedä...
 

Veijari

Jäsen
A8 on hieno, ministeritason auto, vaikka vanha jo onkin. Oletan hintahaarukasta, että @HeroForSale etsii D3-korimallia? Niissä taisi jo olla kaikissa ilma-alusta vakiona(?). A8 kannattaa kelpuuttaa vain ns. fully loaded -mallina, eli missä mahdollisimman kattavat lisävarusteet ja varmistaa, että ne myös toimii. Ei toi mikään raketti ole, koska iso ja painava auto ja kulutuskin on nurkka-ajossa helposti +20 litraa satasella. Arvostan valintaa näinä vihreiden kukkahattuhipstereiden ja kaiken maailman sähköhybridien aikakautena.
 

MPN

Jäsen
Suosikkijoukkue
Johtaja Virran Dream Team
Se on sitten oma lukunsa, miksi kaasuun ei siinä rinnalla tai edes siirtymäaikana haluta panostaa, kuten nyt EU:n johdolla näyttää suuntaus olevan.
Nykyisellä tankkausinfralla ymmärrän hyvin miksei kaasuun haluta panostaa. Piti oikein tsekata tankkauspisteet, mutta eipä niitä nyt niin hirveästi ole. Sähköauto kuitenkin teorissa sopisi melkein koko kansan autoksi, ellei työssä joudu jatkuvasti ajelemaan, jolloin lataus saattaa muodostua esteeksi. Toki hankintahinta on kova.

Kaasuautoilla taas rajataan iso osa kansasta (ei kuitenkaan suurin osa) pois tankkauspisteiden takia. Jos siis ajatellaan että kaasuautolla käytettäisiin pääasiassa kaasua, eikä bensaa. Tiedä sitten onko kyseessä klassinen munakana-ongelma, ei ole käyttäjiä, niin ei rakenneta pisteitä, mutta ei tule käyttäjiä, koska ei ole pisteitä.

Kaasuautojen tukemisen näen samanlaisena typeryytenä öljylämmittäjien lämmitysjärjestelmän vaihdon tukemisen. Typerää tulonsiirtoa.
 

Jupe

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK
Onko kokemuksia Chryslerin 300C 5.7 Hemi pirssistä? Tai Audin A8 4.2 bensalla? Lyhyehköt työmatkat mahdollistaisi ajella jollain nykyistä mukavammalla ja nälkäisemmällä kulkupelillä. Nuo edelliset miellyttää silmää, korvaa ja persustaa. Mitä muita samantyylisiä vaihtoehtoja on tarjolla kun hintaluokka pyörii siellä 10 ja 20 tuhannen välillä?
Itsellä on pieni varaus jenkkejä kohtaan, menee mun kategorioissa sinne harrasteautojen suuntaan. Ottaisin V8 Mussen ilomielin.
Mutta arkeen katsoisin saksalaisia. Audin V10 olisi mielenkiintoinen ja menee tuohon kategoriaan, hinnat alkanee alle 20t€ nykyään.
 

Veijari

Jäsen
Hyvä pointti @Jupe :lta. Katsoisin myös ehdottomasti Audi S6:sta, sillä 5.2 V10 koneella. Hieman huonossa maineessa tuo motti kyllä on, eikä suotta, mutta jos löytää hyvin pidetyn ja säännöllisesti huolletun yksilön, niin en karttaisi tätäkään autoa. Tuossa S6:ssa on sitten ihan eri tavalla potkua ja luonnetta kuin A8:ssa. Ja nyt kun näihin konsonantti-Audeihin päästiin, niin ei voi olla mainitsematta BMW M5 e60:tä. Toi M5 onkin sitten jo täysiverinen urheiluauto, eikä taida saada millään alle kahdenkympin.
 

Jupe

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK
@Veijari Oliko näissä V10:ssä 5.0 ja 5.2 litraiset?
Nyt nopeasti ei jaksa muistaa, onkohan niissä luotettavuus eroja.
Ääniä olen ihastellut mutta vain V8 :ja ajellut.
Harrasteautoksi tälläinenkin sopisi, oliko tyylikkään mk1 Audi A5 coupen isoin kone V8?
Nyt kun mietin niin tuo varmaan mulle tulisi ennen sitä Mussea, muskeliarkea ympäri vuoden. :)

Ja eikös 6.0 bensakin löydy W12, mutta silloin ollaan vahvasti edustusautoluokassa.
 
Viimeksi muokattu:

Veijari

Jäsen
@Veijari Oliko näissä V10:ssä 5.0 ja 5.2 litraiset?
Nyt nopeasti ei jaksa muistaa, onkohan niissä luotettavuus eroja.
Ääniä olen ihastellut mutta vain V8 :ja ajellut.
Harrasteautoksi tälläinenkin sopisi, oliko tyylikkään mk1 Audi A5 coupen isoin kone V8?
Nyt kun mietin niin tuo varmaan mulle tulisi ennen sitä Mussea, muskeliarkea ympäri vuoden. :)

Ja eikös 6.0 bensakin löydy W12, mutta silloin ollaan vahvasti edustusautoluokassa.
Bemarissa 5.0- ja Audissa 5.2-litrainen V10 ja molemmissa omat, varsin kalliit vitsauksensa.

Mulla oli pari vuotta käyttöautona tuollainen vm 2007 Audi S5 coupé 4.2 V8:lla. Tuo on isoin konekoko tuossa korissa. Onhan siitä vielä tehokkaampikin versio RS5, jossa koneen tilavuus ja sylinterimäärä sama mutta viritysaste on eri, noin sata heppaa enemmän kuin edellä mainitussa.

S5 ehdottomasti coolein auto mitä olen koskaan omistanut mutta siitä piti valitettavasti luopua kun tuli perheenlisäystä.
 
(1)
  • Tykkää
Reactions: Jupe

Tuamas

Jäsen
Onko kokemuksia Chryslerin 300C 5.7 Hemi pirssistä? Tai Audin A8 4.2 bensalla? Lyhyehköt työmatkat mahdollistaisi ajella jollain nykyistä mukavammalla ja nälkäisemmällä kulkupelillä. Nuo edelliset miellyttää silmää, korvaa ja persustaa. Mitä muita samantyylisiä vaihtoehtoja on tarjolla kun hintaluokka pyörii siellä 10 ja 20 tuhannen välillä?

Chryslerista on hiukan kokemusta, Audeista sitten yleisesti enemmän ja A8:n osalta muutama lenkki.

Audi pieksee jenkin aivan pystyyn laatuvaikutelmassa, tekniikassa ja ajotuntumassa.
300C:ssa taas on halvemmat huollot ja simppelimpi tekniikka sekä parempi teho/hinta-suhde.
 

puuntakaa

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ipa Ipandeerus
Muistelen, että 300C:ssä olisi tyyppivikana alimitoitetut pyöränlaakerit, joita saa olla säännöllisesti vaihtamassa.
 

5hole

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ducks, VGK, Savolaiset, Jokerit, Cogliano, RD
Muistelen, että 300C:ssä olisi tyyppivikana alimitoitetut pyöränlaakerit, joita saa olla säännöllisesti vaihtamassa.
Ei pyöränlaakerit oikeastaan ole ongelma, vaan raidetangon päät. Niitä parit vaihdettiin molempiin vanhempieni 300c. Vanhemmilla oli kaksi noita n. 6 vuoden ajan(mutsilla sedan ja isällä farmari), mutta toki diesel koneina, jotka on mersun tekemiä.
Mukavia autoja ajaa ja sisätilat on tilavat, mutta mutkatie ajoon ym. Audit ja mersut ovat parempia. Mutta tietenkään tuosta 5,7 hemistä ei kokemuksia ole, on luonteeltaan varmasti räyhäkkäämpi.
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Nykyisellä tankkausinfralla ymmärrän hyvin miksei kaasuun haluta panostaa. Piti oikein tsekata tankkauspisteet, mutta eipä niitä nyt niin hirveästi ole. Sähköauto kuitenkin teorissa sopisi melkein koko kansan autoksi, ellei työssä joudu jatkuvasti ajelemaan, jolloin lataus saattaa muodostua esteeksi. Toki hankintahinta on kova.

Kaasuautoilla taas rajataan iso osa kansasta (ei kuitenkaan suurin osa) pois tankkauspisteiden takia. Jos siis ajatellaan että kaasuautolla käytettäisiin pääasiassa kaasua, eikä bensaa. Tiedä sitten onko kyseessä klassinen munakana-ongelma, ei ole käyttäjiä, niin ei rakenneta pisteitä, mutta ei tule käyttäjiä, koska ei ole pisteitä.
Tankkauspisteitä tulee koko ajan, mutta hitaasti nykyään. Itse en isoimpana ongelmana EU:n taipumisen polttomoottorilobbaajien edessä, vaikea tuohon on muutakaan syytä keksiä.

Kaasuautojen tukemisen näen samanlaisena typeryytenä öljylämmittäjien lämmitysjärjestelmän vaihdon tukemisen. Typerää tulonsiirtoa.
Jos ekologisuus on sitä, niin ok.
 

Salama15

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lankisen Lukupiiri - Zervuska Haidis
Kaverilla kiikarissa 2012-2015 Volvo V70 D3 tai D4 Farkku Automaatti => mitäs noissa kannattaa ottaa huomioon? Ilm. kokolailla pomminkestäviä vaunuja, jos vaan huollot tehty ajallaan?
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös