Täällä sitä jaksetaan viisastella aina ja ikuisesti. Jos sulla on sukulaiset 100 kilsan säteellä eikä tarvetta vedellä raskaita kuormia niin ei ole minulta pois vaikka taitat matkasi sähkömopolla. Siitä vaan. Pitkille lomareissuille eikä raskaiden kuormien vetoon ei sähköautoista ole. Lomamatkoille toki jos pitää päivämatkat lyhyinä kun auto on johdon päässä.
Sellaisille ihmisille, jotka vetävät raskaita kuormia usein ja pitkiä matkoja ei varmaan ihan hirveän laajaa valikoimaa vielä sähköautoja ole. Sellaisten ihmisten ei siis kannata pahoittaa mieltään siitä, että monelle muulle sähköauto voisi hyvinkin olla pätevä vaihtoehto. Etenkin pk-seudulla, jossa asuu melko suuri osa suomalaisista, on varmaankin tavanomaista, että niitä pitkiä (vaikka nyt sitten pysähtymättä UKK:n kansallispuistoon ja takaisin) ajoja ei vuoden aikana kuitenkaan kerry ihan mahdotonta määrää. Tällöin voisi olla hyvä kysyä itseltään, että tekeekö päätöksen auton suhteen sen mukaan, että kerran vuodessa hinaa sen kusenhajuisen lasikuitukuution perämetsään ja takaisin vai sen perusteella, miten ja missä ajaa muun ajan vuodesta.
Itselleni on hyvin yhdentekevää, miten kukakin päätöksensä perustelee, mutta sähköautokeskustelu vedetään jotenkin aina ääripäihin. Aina löytyy vastustajista niitä, joiden pitää vetää 3000 kilon kuormaa Lappiin ja takaisin joka toinen viikonloppu, ja puoltajista niitä, jotka lataavat omakotitalon pihassa autoaan aurinkokennoilla ja ajavat päivittäin max 50 km edestakaisin. Näiden ihmisten tarpeet autoille ovat tyystin erilaiset eikä toisen päätöksen ”demonisointi” johda mihinkään järkevään lopputulokseen.
Itse ajan bensakoneisella ja riittävän tehokkaalla autolla, jonka keskikulutus 80km/h vauhdissa saattaa toisinaan pudota jopa alle 7l/100km. Se on minulle riittävä ratkaisu tällä hetkellä, kun näillä kilometreillä ei vielä kannata vaihtaa dieseliin. Sähköauto on ollut usein harkinnassa, mutta nyt muutto peräperiferiaan (Lohja) tuo asumisjärjestelyyn yhdistettynä sen, että myös sitä vedettävää kuormaa on useammin kuin joka kolmas vuosi. Tästä syystä en ole vielä valmis vaihtamaan sähköautoon, koska itselleni sopivaa ei ole tällä tulotasolla tarjolla. Jos naapurin Esko (nimi muutettu, ehkä, en tiedä hänen nimeään) päättää elvistellä uudella Teslallaan (en tiedä onko aikeissa hankkia) ja kehuu sen maasta taivaisiin, ei se ole minulta pois enkä ole aikeissa pahoittaa mieltäni hänen valinnoistaan. Hänen tilanteensa saattaa olla hyvin erilainen.