Autoiluketju

  • 3 192 015
  • 18 516

nevins

Jäsen
Oli kyllä kerrassaan mahtavaa sekoilua täällä päässä. Siis bensa-kaasuhan tuo oli. Niin monta dieseliä ollut sen jälkeen, että sekosi ajatukset. Olisikin kerrassaan mielenkiintoinen moottori, jos kelpaisi sekä kaasu että diesel.
Onko tämmöisiä olemassa automaailmassa? Vai mitä tuolla mielenkiintoisella tarkoitit.
 

Joukka

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Volvon raskaan kaluston koneissa CNG/CBG käyttöiset toimivat pelkällä kaasulla, mutta LNG/LBG koneet käyttävät myös dieseliä ja ad-blueta. Pelkällä dieselillä ei kuitenkaan pysty ajamaan.
 

doppelgänger

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK
Tyytyväisyys on ollut kaukana viime aikoina. Pitkään painin ahtopaineongelmien kanssa kun kuulemma ei mitään löytynyt ja vihdoin viime viikolla vaihdettiin ahtopaineanturi, jonka jälkeen vika ei ole toistaiseksi palannut.

Huollon jälkeen uutena asiana hajosi ilmastointi. Ensin kuului parilla reissulla jonkun verran ulinaa/vihellystä ja tänään sitten lopetti kylmän puhaltamisen. Saa nähdä mikä vika tällä kertaa. En kyllä kovin vakuuttunut tästä yksilöstä tähän mennessä ole ollut vaikka erinomainen ajettava ja todella taloudellinen vehje. Mietinnässä kyllä auton vaihto, mutta kun työntänyt niin paljon rahaa huoltoihin että järki sanoo että nyt ei kannata vaihtaa.

Pakko vielä jatkaa juttua. Pari tuntia tämän kirjoittamisen jälkeen huomasin mökillä kusella käydessäni, että tottahan toki on vasen eturengas puhki. Alkaa kyllä mennä huumorin puolelle jo tämä tuuri auton kanssa.
 

nevins

Jäsen
Sitä että olisi kerrassaan eksoottinen yhdistelmä, kun ei tule tosiaan ainuttakaan mieleen. Kaasu ja diesel taitavat olla liian erilaiset polttoaineet toimiakseen samassa moottorissa.
Ok. Vähän isommissa moottoreissa kaasun kanssa palaa lfo, hfo ja toki varmaan joku bio polttoaine. Tämän takia kyselin tuota.

@teppana siitä jo kirjoitti, mutta kehitteli ehkä väärä sana, kun DF koneita on myyty jo monia vuosia ellei jo pidempäänkin niin voimalaitoksiin kuin laivoihin.
 

Fordél

Jäsen
Wärtsilä ainakin on kehitellyt diesel (tai polttoöljy) + kaasu comboa. Toki heillä vähän eri kokoluokan moottorit.

Ilmeisesti myös ihan perusautoihin on olemassa kaasu-diesel -hybridejä, vaikkakaan Suomessa näitä ei ole kaiketi nähty. Hyvinhän se kaasu-bensa -kombokin pelittää, joten en nyt näe tälle edes suurta hyötyä henkilöautokäytössä.

 

12961

Jäsen
Juu, ei oikein pelkiltään toimi samassa koneessa. Mutta mutta, maakaasua lisäillään kyllä dieselmoottoriin tehon kasvattamiseksi ja palamistapahtuman parantamiseksi. En tiedä onko tuo jenkkilästä lähtöisin, mutta tällaisia laitteistoja tosiaan ainakin siellä jälkiasennellaan ja käytetään. Toimii vähän samoin periaattein kuin ilokaasu bensavehkeessä, jos nyt oikein ymmärsin.

Eniten näitä taidetaan lisäillä isoihin rakenneltuihin diesel-pickupeihin siinä vaiheessa kun 1000 hevosvoimaa ei riitä.

Yhden olen asentanut 335d bemariin ja olihan siinä penkin mukaan sellainen 15% tehoeroa. Noin perstuntumalla kävi kyllä myös niin, että paloriski kasvoi tuntuvasti.
 

Knox

Jäsen
Suosikkijoukkue
Flyers
Ajattelin poiketa normaali tavoistani, ja laittaa auton harkinnan jäihin toistaiseksi. Pitää rauhassa katsella, vertailla ja tehdä harkittu päätös. Mitään pakottavaa tarvetta kun nykyisestä ei ole päästä eroon.

Mersun C-sarjan 350e hybridi sai kevyen pullotuksen housuissa aikaan, mutta noita ei onneksi ole täällä päin Suomea, niin ei pääse koeajamaan. Ja pitää perehtyä enemmän, että tietää missä hinnoissa huollot/varaosat liikkuu.
 

Grainger

Jäsen
Suosikkijoukkue
La Decimoquarta
Kovasti hölmöjä taas kusetetaan kauniilla sanoilla.

Tuttavani hehkutti hakevansa Laakkoselta hyvän vaihtoauton, koska siellä oli kesätarjous tyyliin ilman käsirahaa ja korko 3,5% tms. No piti itsekin käydä katsomassa, kun vaikutti nykyautoliikkeille aika edulliselta, niin olihan siellä sitten kaikkia haistapaska-kuluja sen verran, että todellinen vuosikorko oli lähempänä kymmentä pinnaa.

Noihin voisi tulla lakimuutos, että liikkeiden pitäisi ilmoittaa todelliset kustannukset isolla, eikä pienellä präntillä. No, hyvää bisnestähän nuo ovat niin kauan, kun porukka ei ymmärrä koron ja todellisen vuosikoron eroa.
 

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Kovasti hölmöjä taas kusetetaan kauniilla sanoilla.

Tuttavani hehkutti hakevansa Laakkoselta hyvän vaihtoauton, koska siellä oli kesätarjous tyyliin ilman käsirahaa ja korko 3,5% tms. No piti itsekin käydä katsomassa, kun vaikutti nykyautoliikkeille aika edulliselta, niin olihan siellä sitten kaikkia haistapaska-kuluja sen verran, että todellinen vuosikorko oli lähempänä kymmentä pinnaa.

Noihin voisi tulla lakimuutos, että liikkeiden pitäisi ilmoittaa todelliset kustannukset isolla, eikä pienellä präntillä. No, hyvää bisnestähän nuo ovat niin kauan, kun porukka ei ymmärrä koron ja todellisen vuosikoron eroa.
Tää on jännä kun eikös se todellinen vuosikorkokin ilmoiteta aina siinä myös? Taitaa laki velvoittaa. Ilmeisesti löytyy tosiaan niin tyhmiä ihmisiä, jotka eivät jaksa lukea sitä muutaman rivin pientä pränttiä.
 

Grainger

Jäsen
Suosikkijoukkue
La Decimoquarta
Tää on jännä kun eikös se todellinen vuosikorkokin ilmoiteta aina siinä myös?

Toki, pakko kai se lain mukaan on.

Ei kai sinulle tule yllätyksenä, että tästä ykkösbonusten ja ABC:n noutopöytien luvatusta maasta löytyy taloudellisesti todella hölmöjä ihmisiä?

Nyt, kun Laakkosen tarjouksia tutkin, kuin tietysti Facebook lykkäsi tuon kyseisen mainoksen. Hyvin se todellinen vuosikorko on saatu piilotettua sinne sopimusvaiheeseen ilman, että esimerkiksi FB-mainoksessa olisi mitään mainintaa. Mutta hyvää bisnestähän tuo on.
 

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Toki, pakko kai se lain mukaan on.

Ei kai sinulle tule yllätyksenä, että tästä ykkösbonusten ja ABC:n noutopöytien luvatusta maasta löytyy taloudellisesti todella hölmöjä ihmisiä?

Nyt, kun Laakkosen tarjouksia tutkin, kuin tietysti Facebook lykkäsi tuon kyseisen mainoksen. Hyvin se todellinen vuosikorko on saatu piilotettua sinne sopimusvaiheeseen ilman, että esimerkiksi FB-mainoksessa olisi mitään mainintaa. Mutta hyvää bisnestähän tuo on.
Ei se yllätyksenä tule kun esimerkiksi omat vanhempani eivät ymmärrä mitä kilohinta tarkoittaa tai miten se lasketaan, eikä kyse ole mistään vanhuuden tuomasta höperyydestä, vaan tilanne on ollut sama aina. Eli hölmöys on tuttua jo lähipiirissä.
 

kyykäärme

Jäsen
Suosikkijoukkue
Johtaja Virran Dream Team
Minä ostin kolme viikkoa sitten auton, jonka rahoitukseen korkotarjous oli 1,0 % ilman muita kuluja. Kun ensimmäinen lasku (hyvin nopeasti) tuli, siinä oli korko n. 3% ja 6 euron kuukausimaksu. Missään ei tuota korkoa mainittu, piti itse laskusta laskea. Reklamoin autoliikkeeseen ja lupasivat hoitaa asian kuntoon, laskua ei tarvitse maksaa. Eipä ole uutta laskua näkynyt.
 

opelix

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, JJK
Autonvaihto ei nyt varsinaisesti ole ajankohtainen mutta naapuri on vaihtamassa. Vaikka kuinka tilastot keskimääräisellä ajomatkasuoritteella puolustaisi jopa sähköauton hankintaa niin eikuulemma tule kyseeseen.

Jos asut omakotitalossa ja sinulla on automatkoja sukulaisiin kauas ei sähköauto ole vaihtoehto vielä aikoihin. Lataamisen hitaus suurin este ja toiseksi suurin este sitten peräkoukun puute, ei saa vetää mitään perässä.

Kauppakassiksi/kakkosautoksi ehkä sopii paremmin.
 

DAF

Jäsen
Suosikkijoukkue
se kolmikirjaiminen. PISTI PALLON MAALIIN
Koska kusematta on päästävä Lappiin, ei voi mitenkään harkitakaan sähköautoja -vaikkei kukaan kusematta Lappiin ajakaan. Naapurille voi toki kertoa, että markkinoilla on myös sellaisia täyssähköjä (ja toki iso määrä PHEVejä), joihin saa myös koukun ja niillä voi vetää kärryä. Itse tein niin viimeksi sähkövoimalla toissaviikolla.

EDIT: Ai niin, asun omakotitalossa ja olen parhaillaan sukulaisvierailulla autolla.
 
Viimeksi muokattu:

MPN

Jäsen
Suosikkijoukkue
Johtaja Virran Dream Team
Jos asut omakotitalossa ja sinulla on automatkoja sukulaisiin kauas ei sähköauto ole vaihtoehto vielä aikoihin.
Jos nuo olisi speksit, sekä työmatka kohtuullinen. Niin joku 100km kantaman omaava sähköauto olisi kyllä aika bueno. Voi hitsi kun ei pääse millään tulemaan serkun kummin synttäreille. Eikä ainakaan pysty noukkimaan matkalta sitä antiikkisohvaa ja kuskaamaan sitä peräkärryllä.
 

opelix

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, JJK
Jos nuo olisi speksit, sekä työmatka kohtuullinen. Niin joku 100km kantaman omaava sähköauto olisi kyllä aika bueno. Voi hitsi kun ei pääse millään tulemaan serkun kummin synttäreille. Eikä ainakaan pysty noukkimaan matkalta sitä antiikkisohvaa ja kuskaamaan sitä peräkärryllä.

Täällä sitä jaksetaan viisastella aina ja ikuisesti. Jos sulla on sukulaiset 100 kilsan säteellä eikä tarvetta vedellä raskaita kuormia niin ei ole minulta pois vaikka taitat matkasi sähkömopolla. Siitä vaan. Pitkille lomareissuille eikä raskaiden kuormien vetoon ei sähköautoista ole. Lomamatkoille toki jos pitää päivämatkat lyhyinä kun auto on johdon päässä.
 

DAF

Jäsen
Suosikkijoukkue
se kolmikirjaiminen. PISTI PALLON MAALIIN
Täällä sitä jaksetaan viisastella aina ja ikuisesti. Jos sulla on sukulaiset 100 kilsan säteellä eikä tarvetta vedellä raskaita kuormia niin ei ole minulta pois vaikka taitat matkasi sähkömopolla. Siitä vaan. Pitkille lomareissuille eikä raskaiden kuormien vetoon ei sähköautoista ole. Lomamatkoille toki jos pitää päivämatkat lyhyinä kun auto on johdon päässä.

1500 kg saa meillä vetää (joissain taitaa olla isompikin vetopaino), joten aivan suurimpia asuntovaunuja ei tosiaan voi vetää. Veneitä ja peräkärryjä varsin nätisti. 400 km taitaa tästä olla kotiin aika tarkkaan. Nämä tiedot saa kyllä vapaasti sille "naapurille" välittää.
 

444

Jäsen
Täällä sitä jaksetaan viisastella aina ja ikuisesti. Jos sulla on sukulaiset 100 kilsan säteellä eikä tarvetta vedellä raskaita kuormia niin ei ole minulta pois vaikka taitat matkasi sähkömopolla. Siitä vaan. Pitkille lomareissuille eikä raskaiden kuormien vetoon ei sähköautoista ole. Lomamatkoille toki jos pitää päivämatkat lyhyinä kun auto on johdon päässä.
Sellaisille ihmisille, jotka vetävät raskaita kuormia usein ja pitkiä matkoja ei varmaan ihan hirveän laajaa valikoimaa vielä sähköautoja ole. Sellaisten ihmisten ei siis kannata pahoittaa mieltään siitä, että monelle muulle sähköauto voisi hyvinkin olla pätevä vaihtoehto. Etenkin pk-seudulla, jossa asuu melko suuri osa suomalaisista, on varmaankin tavanomaista, että niitä pitkiä (vaikka nyt sitten pysähtymättä UKK:n kansallispuistoon ja takaisin) ajoja ei vuoden aikana kuitenkaan kerry ihan mahdotonta määrää. Tällöin voisi olla hyvä kysyä itseltään, että tekeekö päätöksen auton suhteen sen mukaan, että kerran vuodessa hinaa sen kusenhajuisen lasikuitukuution perämetsään ja takaisin vai sen perusteella, miten ja missä ajaa muun ajan vuodesta.
Itselleni on hyvin yhdentekevää, miten kukakin päätöksensä perustelee, mutta sähköautokeskustelu vedetään jotenkin aina ääripäihin. Aina löytyy vastustajista niitä, joiden pitää vetää 3000 kilon kuormaa Lappiin ja takaisin joka toinen viikonloppu, ja puoltajista niitä, jotka lataavat omakotitalon pihassa autoaan aurinkokennoilla ja ajavat päivittäin max 50 km edestakaisin. Näiden ihmisten tarpeet autoille ovat tyystin erilaiset eikä toisen päätöksen ”demonisointi” johda mihinkään järkevään lopputulokseen.

Itse ajan bensakoneisella ja riittävän tehokkaalla autolla, jonka keskikulutus 80km/h vauhdissa saattaa toisinaan pudota jopa alle 7l/100km. Se on minulle riittävä ratkaisu tällä hetkellä, kun näillä kilometreillä ei vielä kannata vaihtaa dieseliin. Sähköauto on ollut usein harkinnassa, mutta nyt muutto peräperiferiaan (Lohja) tuo asumisjärjestelyyn yhdistettynä sen, että myös sitä vedettävää kuormaa on useammin kuin joka kolmas vuosi. Tästä syystä en ole vielä valmis vaihtamaan sähköautoon, koska itselleni sopivaa ei ole tällä tulotasolla tarjolla. Jos naapurin Esko (nimi muutettu, ehkä, en tiedä hänen nimeään) päättää elvistellä uudella Teslallaan (en tiedä onko aikeissa hankkia) ja kehuu sen maasta taivaisiin, ei se ole minulta pois enkä ole aikeissa pahoittaa mieltäni hänen valinnoistaan. Hänen tilanteensa saattaa olla hyvin erilainen.
 

Jupe

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK
Ei muuten täällä Suomi tripillä maanteillä sähköautoja paljoa näy, olen pari nähnyt vajaan 2000km aikana. Ja varsinkaan leirintä-alueilla niitä ei ole yhtään.

Kahden auton taktiikalla tuo voisi toimia mutta ei vaan hotsita.
Just kattelin X3 :sia Saksasta ja vieläpä bensakoneita kun kisoja ei paljoa arkena tule mutta tulee tehtyä taas enemmän ja enemmän autoreissuja.
 

DAF

Jäsen
Suosikkijoukkue
se kolmikirjaiminen. PISTI PALLON MAALIIN
Ei muuten täällä Suomi tripillä maanteillä sähköautoja paljoa näy, olen pari nähnyt vajaan 2000km aikana. Ja varsinkaan leirintä-alueilla niitä ei ole yhtään.

Kahden auton taktiikalla tuo voisi toimia mutta ei vaan hotsita.
Just kattelin X3 :sia Saksasta ja vieläpä bensakoneita kun kisoja ei paljoa arkena tule mutta tulee tehtyä taas enemmän ja enemmän autoreissuja.

Varmaan riippuu mihin päin ajaa. Karjala/Savo-akselilla viimeisen pari viikkoa tullut Teslaa vastaan joka päivä varsin usein. Eivät toki ole välttämättä täällä rekisterissä.
 

Joukka

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Yksi varma paikka bongata Tesloja on Akaan ABC. Siellä on panostettu useampaan latauspisteeseen ja tämä näkyy pysäävien autojen määrässä. Ikean parkkikset ovat myös hyviä paikkoja tehdä laskentaa. Kyllä nuo ovat selvästi ovat lisääntyneet liikennevirrassa joka puolella Suomea vaikkapa parin kolmen vuoden takaiseen tilanteeseen.

Myös kaasuautojen määrä on kasvanut. Tämän on voinut todeta, kun olen ollut tankkaamassa työajokkiin LNGtä. Varsinkin Kujalan Gasumilla Lahdessa on välillä jopa jonoa CNG puolelle.

Luonnollisesti käyttäjien määrän lisääntyminen parantaa infraa, mutta onko tahti kuitenkin liian hidasta Suomen osalta. Kaasuautojen kehitystyö on tainnut useammalla merkillä loppua ja raha panostetaan sähköön. Tällöin osa alueista jää väkisin ilman kaasuasemaa ja käytössä olevien kaasuautojen jälleenmyyntiarvo saattaa pudota.
 

Jymäkkä

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, NY Rangers, Ketterä, Saksa (futis), IPV
Luonnollisesti käyttäjien määrän lisääntyminen parantaa infraa, mutta onko tahti kuitenkin liian hidasta Suomen osalta. Kaasuautojen kehitystyö on tainnut useammalla merkillä loppua ja raha panostetaan sähköön. Tällöin osa alueista jää väkisin ilman kaasuasemaa ja käytössä olevien kaasuautojen jälleenmyyntiarvo saattaa pudota.
Joo, en kyllä kaasuautoa tällä hetkellä ostaisi missään tapauksessa, niin suuri riski, että jää häviäjäksi voimanlähde-pelissä. Meidän taloudessa autot on nyt uusittu viimeisen 2 vuoden sisään, ja ihan bensakäyttöisillä mentiin, diesel oli myös vaihtoehto. Katsotaan, mikä on tilanne 5-10 vuoden kuluttua, kun seuraavan kerran vaihdellaan.
 

opelix

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, JJK
Ei muuten täällä Suomi tripillä maanteillä sähköautoja paljoa näy, olen pari nähnyt vajaan 2000km aikana. Ja varsinkaan leirintä-alueilla niitä ei ole yhtään.

Kahden auton taktiikalla tuo voisi toimia mutta ei vaan hotsita.
Just kattelin X3 :sia Saksasta ja vieläpä bensakoneita kun kisoja ei paljoa arkena tule mutta tulee tehtyä taas enemmän ja enemmän autoreissuja.

Ollaan myös heitetty Suomikierrosta ja kyllä vähissä ovat sähköautot. Ehkä vielä vähemmässä mitä kuvittelisi. Teslan kun tunnistaa ja monesti sanoo ääneenkin vääristyy tuo tunne kun edellinen tuli vastaan ehkä kaksi tuntia taaksepäin.

Mutta ihmekös tuo. Siinä vaiheessa kun sähkön ”tankkaaminen” nopeutuu vaikka nyt tyhjä—>täysi kahvitauon mittaiseksi saattaa tilanne muuttua. Ja että töpseleitä on joka huoltoasemalla. Useita.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös