Mainos

Autoiluketju

  • 3 319 035
  • 19 022

MPN

Jäsen
Suosikkijoukkue
Johtaja Virran Dream Team
Miten Optiman PHEVin lämmitysjärjestelmä on idioottimainen?
En nyt 100% varma ole, mutta oliko Optiman PHEVissä se ettei autoa pystynyt lämmittämään "lataussähköllä" kuten suurta osaa muista? Vaan jos haluaa esilämmityksen, niin palataan vanhaan lohkolämppäri+sisätilapistoke+puhallin?
 

Cloaca Maxima

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Philadelphia Flyers
Tähänastinen autohistoria on sisältänyt yli 10 vuotta vanhoja menopelejä joten niiden huollossa on lähinnä käytetty "öljyt kerran vuoteen ja mitä muuta sattuu hajoamaan" huoltotaktiikkaa ja tämän vuoksi viralliset huolto-ohjelmat ja niiden sisältö määräaikaishuoltoineen ovat vähän hepreaa. En myöskään ole mikään himoautoilija siinä mielessä että ymmärtäisin tekniikan päälle perusjantteria enempää. Nyt on kuitenkin alla vähän uudempi (5 vuotta vanha) kiesi ja tullut mietittyä josko sitä pitäisi antautua näihin virallisiin määräaikaishuoltoihin vuosittain.

Merkkinä siis Toyota kyseessä ja heidän huolto-ohjelman mukaan nyt olisi vuorossa ns. laaja määräaikaishuolto jonka hinta-arvio pyörii noin 380e tuntumassa. Mistään heidän sivuiltaan ei tietenkään löydy (enkä löytänyt myöskään auton papereista / ohjekirjasta) mitään tarkkaa tietoa mitä tuo summa tarkalleen ottaen pitää sisällään - tiedän toki että öljyt ja suodatin vaihdetaan, tehdään erinäisiä tarkistuksia jäähdytinnesteen pakkaskestävyydestä alkaen jne. mutta mitä liikkuvaa/kuluvaa osaa / litkua noissa tarkalleen ottaen vaihdetaan tuohon hintaan?

Vastapainona olen tarkistellut ns. nyrkkipajojen hintoja jotka kertovat tekevänsä moisen urakan noin 150e hintaan mutta tähän ilmeisesti kuuluukin vain sitten se öljyt + suodatin + tarkistukset ja jokainen muu toimenpide / vaihdettu osa laskutetaan erikseen. En siis käytännössä voi etukäteen haarukoida mihin summaan todennäköisesti päädytään. Tokihan Toyotan omakin huolto laskuttaa itse huoltosuunnitelmaan kuulumattomat t työt / osat erikseen mutta kait tuohon vajaan 400e hintaan jo valmiiksi pitää saada enemmän "tavaraa" kuin nyrkkipajojen alkaen 150e hintoihin?

Ja kyllä, puhelin on keksitty ja soittamalla Toyotan huoltoon saan varmasti enemmän tietoa mitä heidän huoltopakettiinsa kuuluu. Fakta on kuitenkin myös se, että tällöin langan toisessa päässä on vahvasti puolueellinen näkemys ja mielelläni itse haarukoisin kokonaistilannetta jo etukäteen enkä täten vaikuttaisi ihan uunolta.

Maksanko ts. miten paljon tyhjästä / turhasta jos suorilta kärrään kiesin vajaan 400e huoltoon?
 

Peltinen

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Ei siihen merkkihuoltoon kuulu kuin nesteet ja suodattimet, kaikki muu on "tarkasta" rukseja. Itse olen teettänyt muodon vuoksi huollot aina välillä n. 80 000 km välein merkkilikkeessä mutta mitään järkevää ne eivät koskaan ole löytäneet eikä välttämättä olisi kannattanut.
 

Janatuine

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pohjoinen
Mä vein autoni 60tkm huoltoon, autl ostettu 4/2018. Vaihtavat öljyt, suodattimen, raikkatin ja jarrunesteet muuten vaan tarkistuksia. Auton takuu loppuu 100tkm ja samalla siirryn vain öljyn vaihtohuoltoihin ja korjataan jos hajoo. Tietenki jakopään työt edell. ohjelman mukaan
 

DAF

Jäsen
Suosikkijoukkue
se kolmikirjaiminen. PISTI PALLON MAALIIN
Miten Optiman PHEVin lämmitysjärjestelmä on idioottimainen? Tuli tehtyä kaupat kyseisestä essarista ja kovasti odottelen loppuviikon luovutusta.

Se, että sitä ei ole. Lämpövastusta tai ilmalämpöpumppua ei saa edes rahalla, joten aina, kun käännät lämmityksen päälle lähtee kone käyntiin. Jos laittaa lohkon ja/tai sisätilalämppärin, pitää olla kaksi johtoa kiinni seinässä (mikä tietysti ei ole ongelma, jos on kaksi pistorasiaa käytössä). Tietysti webaston voi laittaa, mutta se sitten vie polttoainetta.

Autolla ei siis kylmään aikaan voi ajaa käytännössä pelkällä sähköllä, jollei nyt satu olemaan molemmissa päissä talli ja hyvin lyhyt matka ajaa.
 

benicio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Se, että sitä ei ole.
Näinkö typerä se on? Olin luullut että polttista tarvitaan vain kun lämmitystarve kovempi, jossain käyttäjätestissä puhuttiin 20c sisälämpötilan ylittämisestä. Jos ja kun ei ole sähkövastusta, niin kai se nyt edes jotain sähkömoottorin hukkalämpöä tms hyödyntää, vai käykö kone jos ulkona 10c ja kabiiniin säädetty 18c.
 

DAF

Jäsen
Suosikkijoukkue
se kolmikirjaiminen. PISTI PALLON MAALIIN
Näinkö typerä se on? Olin luullut että polttista tarvitaan vain kun lämmitystarve kovempi, jossain käyttäjätestissä puhuttiin 20c sisälämpötilan ylittämisestä. Jos ja kun ei ole sähkövastusta, niin kai se nyt edes jotain sähkömoottorin hukkalämpöä tms hyödyntää, vai käykö kone jos ulkona 10c ja kabiiniin säädetty 18c.

Hyödyntää toki tietysti lämmintä konetta, eli jos kone on riittävän lämmin ja tuottaa lämmön se sammuu. Siinä vaan ei ole ajateltu, että autolla ajettaisiin oloissa joissa jatkuvasti pitäisi lämmittää.Ilmastoinnin viilennys toimii sähköllä, mutta lämpöä ei tule.

Muutenhan Optima-plugari on mainio auto ja hyvin paljon premiumeista otettuja juttuja varsinkin kabiinissa. Hyvät tilat, hyvin herraskaiset penkit, ainoa tilojen kannalta huono suunnittelu on akku kontin alla, mikä vie pirusti tavaratilan korkeudesta. Ajelin keväällä sellaisella koeajoa aika paljon, itsellä sen pudotti pois nelivedon puute, tosi matala alusta ja tuo lämmityskuvio, vaikka sinänsä kaksi pistoketta käytössä olisikin.
 

DAF

Jäsen
Suosikkijoukkue
se kolmikirjaiminen. PISTI PALLON MAALIIN
Saako tuohon nykyään siis Webaston tai vastaavan? Maahantuojan mukaan ainakaan aiemmin polttoainetoimista lisälämmitintä ei ole saanut asennettua?

Kyllä Optimaan erillisen webbarin saa ja on sen saanut ennenkin, mutta mitään varsinaisesti integroitua lämmitintä ei. Kallis paukku vaan.
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Näyttäisi pahasti siltä, että vajaan vuoden vanha Siitin Leon St Style vaihtuisi hiukan paremmin varusteltuun saman mallin Excellence Businessiin kaasun kera tässä syksyn aikana. Tuo kaasukampanja eli Gasumilta vuodeksi höyryt on ihan hyvä kamppis ja saahan siinä samalla ekologisen maineenkin. Asiaa ei haittaa se, että olen ollut oikein tyytyväinen Siittimeeni muutenkin, eikä pari päivitystä kuten mukautuva vakkari ja avaimeton käynnistys kera lasitummennusten intoa laimenna. Ensi viikolla koeajo ja tilaus kehiin, todennäköisesti, jos yhtään saadaan neuvoteltua vaihtarihintaa paremmaksi tai vakuutusta yms. kaupantekijäisiksi.
 

Creed Bratton

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Itse kävin pienen autosekoilun läpi tässä viikon sisällä.

Tosiaan työsuhde XC60 piti jättää vanhaan työpaikkaan tällä viikolla niin otin jo viime viikon perjantaina netin kautta ALD:ltä BMW X3:n vuoden liisarilla. Kävin sitten maanantaina hakemassa sen liikkeestä ja heti liikkeelle lähdettyä tuli sellainen fiilis, että nyt tuli tehtyä virhe ja auto on ihan kamala.

Noh torstaina sitten vein sen takaisin (kiitos netin 14 päivän palautusoikeuden) ja otin tilalle Audi Q5:n vuoden liisarilla ja kk-hinta on vielä lähes 100€ bemaria halvempi. Tuolla mennään nyt seuraava vuosi.
 

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Itse kävin pienen autosekoilun läpi tässä viikon sisällä.

Tosiaan työsuhde XC60 piti jättää vanhaan työpaikkaan tällä viikolla niin otin jo viime viikon perjantaina netin kautta ALD:ltä BMW X3:n vuoden liisarilla. Kävin sitten maanantaina hakemassa sen liikkeestä ja heti liikkeelle lähdettyä tuli sellainen fiilis, että nyt tuli tehtyä virhe ja auto on ihan kamala.

Noh torstaina sitten vein sen takaisin (kiitos netin 14 päivän palautusoikeuden) ja otin tilalle Audi Q5:n vuoden liisarilla ja kk-hinta on vielä lähes 100€ bemaria halvempi. Tuolla mennään nyt seuraava vuosi.
Ihan mielenkiinnosta mikä siinä bemmissä oli kamalaa?
 

opelix

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, JJK
Juuri viime viikolla tein kaupat uudehkosta autosta lapsuuden ystävän kanssa joka toimii yhdessä suurimmista konserneista suomalaisessa autokaupassa. Valintani oli hänellä käytössä ollut esittelyauto jonka hinta nyt vuodessa oli tippunut sen 20 pinnaa mitä noilla varusteilla uutena maksaisi. Volvo V60 D4 jos nyt jotain kiinnostaa. Mittarissa 10 tkm.vähäpäästöinen diesel on ympäristön kannalta ylivoimainen jos joutuu paljon ajamaan.
 

Creed Bratton

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Ihan mielenkiinnosta mikä siinä bemmissä oli kamalaa?

Makuasioitahan nämä.

Eniten vitutti ohjaus. Samanlainen kuin esim 320GT:ssä, eli jopa kehä 1:llä tai Hämeenlinnan väylällä piti käytännössä kokoajan ohjata. Varmaan toiset tykkää, mutta itse ajan mielummin autolla, joka osaa mennä suoraan ilman aktiivista ohjaamista.

Lisäksi kyseisessä autossa oli kuskillakin ihan peruspenkki, joka oli varsin epämukava ja pitkillä matkoilla varmaan puutuisi koko vartalo päästä alaspäin.

Myös yleisesti fiilis tuossa autossa oli samanlainen kuin bemareissa on ollut varmaan viimeiset 50 vuotta. Joo, makuasioita, mutta tuon modernin Volvo XC60:n kosketusnäyttöjen ja vastaavien ominaisuuksien jälkeen bemarin kojelauta oli vähän, noh ankeahko.

Yhteenvetona, ei vaan sopinut meidän perheelle.
 
(1)
  • Tykkää
Reactions: Tadu

puuntakaa

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ipa Ipandeerus
Bemareista itsekin tykkään, mutta ne vakiopenkit ovat kyllä huonot. Ilman muuta sporttipenkeillä ne kannattaa ottaa. Miksi et ostanut samanlaista Volvoa tilalle, jos siitä kovasti tykkäsit? @macnevis
 

Creed Bratton

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Bemareista itsekin tykkään, mutta ne vakiopenkit ovat kyllä huonot. Ilman muuta sporttipenkeillä ne kannattaa ottaa. Miksi et ostanut samanlaista Volvoa tilalle, jos siitä kovasti tykkäsit? @macnevis

Ei lompakko kestänyt. Audin kk-hinta on 550€/kk ja vastaava Volvo olisi ollut noin 1000€/kk. Keksin tuolle 450€ muutakin käyttöä.
 

Pleksi(t)

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Makuasioitahan nämä.

Eniten vitutti ohjaus. Samanlainen kuin esim 320GT:ssä, eli jopa kehä 1:llä tai Hämeenlinnan väylällä piti käytännössä kokoajan ohjata. Varmaan toiset tykkää, mutta itse ajan mielummin autolla, joka osaa mennä suoraan ilman aktiivista ohjaamista.

Lisäksi kyseisessä autossa oli kuskillakin ihan peruspenkki, joka oli varsin epämukava ja pitkillä matkoilla varmaan puutuisi koko vartalo päästä alaspäin.

Tuohon ohjaukseen on saattanut vaikuttaa renkaatkin. Mulla oli vm 2011 X3 alla joitain vuosia, alkuun oli Runflatit ja niillä oli ihan tuskaa ajella kun nappasi kiinni kaikkiin uriin. Sain vaihdatettua ne normaaleihin ja sen jälkeen mentiin kuin kiskoilla. Ja jo ostaessa tiesin että peruspenkkejä kannattaa välttää.

Mutta totta tuo että vanhahtava alkaa hytti olla, varsinkin jos uusiin XC-volvoihin vertaa.
 

Creed Bratton

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Juu kyllähän se talous sanelee usein nuo autohankinnat. Millainen peli tuo Audi on?

Audi Q5 on nyt 700 kilometrin perusteella oikein mukava. Sporttipenkit on hyvät istua, tilojen puolesta massiivinen turvaistuin mahtui takapenkille ja edessä istujalle jäi vielä tilaa, lisäksi kontti on ihan ok-kokoinen myös kaikkien lapsirojujen kanssa. Ohjaamo tarpeeksi ”moderni”omaan makuun.

Tykkään ajaa sillä. Vähän laiskalta tuo diesel tuntuu sen XC60:n hybridimoottorin jälkeen ohitustilanteissa, mutta pitää vaan huomioida, kun arvioi etäisyyksiä. Talvella quattro on varmasti mukava.

Ald:n vaihtoleasing ainakin ensi tuntumalta vaikuttaa ihan suositeltavalta sellaiselle, joka ei halua autoa omistaa ja tykkää vaihtaa vuoden kahden välein tuoreempaan.
 

puuntakaa

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ipa Ipandeerus
Mullahan on Audeja ja VAG:a vastaan todella skeptinen asenne näiden julkisuudessa olleiden asioiden-, ja tuttavien huonojen kokemusten takia.

Q5 on kuitenkin joidenkin luotettavuustutkimuksien perusteella paras VAG mitä markkinoilla on. Oliko sattumalta öljypulloa avattuna kontissa tavaratilan alla? Eihän tuo tosin tuossa tapauksessa, kun autoa käyttää vain vuoden niin paljoa merkitse mitä itselle sopivat ominaisuudet.

Nyt kun hintakin osui kohdalleen, niin onnea onnistuneista "kaupoista".
 

Creed Bratton

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Mullahan on Audeja ja VAG:a vastaan todella skeptinen asenne näiden julkisuudessa olleiden asioiden-, ja tuttavien huonojen kokemusten takia.

Q5 on kuitenkin joidenkin luotettavuustutkimuksien perusteella paras VAG mitä markkinoilla on. Oliko sattumalta öljypulloa avattuna kontissa tavaratilan alla? Eihän tuo tosin tuossa tapauksessa, kun autoa käyttää vain vuoden niin paljoa merkitse mitä itselle sopivat ominaisuudet.

Nyt kun hintakin osui kohdalleen, niin onnea onnistuneista "kaupoista".

Kiitos!

Hahah oli muuten öljypullo valmiina takakontin tavaratilan alla. Ei tullut tarkastettua oliko avattu vai ei.

Mutta jaan saman fiiliksen VAG-konsernin autoista, että en omaksi tuollaista ostaisi, koska paljon mietityttäisi kuinka pahasti omaisuuden arvo voisi pahimmillaan sulaa. Aikanaan yhden A4:n kanssa sitä öljyä sai lisätä litran 2000-3000 kilometrin välein. Audihuollon mukaan oli ”ominaisuus”.

Nyt taas riskin kantaa ALD joten itselle on aika sama jos tuo jonakin päivänä tuonne Kehä1:n varrelle sammuisi moottorivian takia.
 

teppana

Jäsen
Tuohon ohjaukseen on saattanut vaikuttaa renkaatkin. Mulla oli vm 2011 X3 alla joitain vuosia, alkuun oli Runflatit ja niillä oli ihan tuskaa ajella kun nappasi kiinni kaikkiin uriin. Sain vaihdatettua ne normaaleihin ja sen jälkeen mentiin kuin kiskoilla. Ja jo ostaessa tiesin että peruspenkkejä kannattaa välttää.

Mutta totta tuo että vanhahtava alkaa hytti olla, varsinkin jos uusiin XC-volvoihin vertaa.

Joo, ne BMW:n runflat renkaat on kyllä suoraan sanottuna melko haastavat ajella. Ehdottomasti kunnon renkaat alle jos paljon tulee autolla ajeltua.
 

Yläpesä

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Volvo V60 D4 jos nyt jotain kiinnostaa. Mittarissa 10 tkm.vähäpäästöinen diesel on ympäristön kannalta ylivoimainen jos joutuu paljon ajamaan.

Mitä sanoo kulutusmittari? Omalla nyt kolmisen tuhatta kesän ajoja ja MY Dieselin keskikulutus 3,3l /100km. Luulisin tuosta vielä pääseväni jonnekin 2,8 tienoille meidän talouden ajoilla. Pitkällä matkalla kulutus nousee n.5l:n tuntumaan.
 

opelix

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, JJK
Mitä sanoo kulutusmittari? Omalla nyt kolmisen tuhatta kesän ajoja ja MY Dieselin keskikulutus 3,3l /100km. Luulisin tuosta vielä pääseväni jonnekin 2,8 tienoille meidän talouden ajoilla. Pitkällä matkalla kulutus nousee n.5l:n tuntumaan.

Auton saan ensi viikolla mutta kuulostaapa todella pieneltä tuo 3.3 litraa. D4:n 190hv moottoria kumminkin tarkoitat. Tuossa V70:ssä ei kyllä alle viiden pääse millään, ehkä alle kuuden kevyellä kaasujalalla.
 

lasaleiko

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Nyt on lievää autokuumetta päällä. Kovasti houkuttelisi nykyinen Superbin sedan vaihtaa pakuun. Merkit ja mallit mitä olen pohtinut, ovat MB Vito, Toyota Proace tai VW Transporter. Ehkä myös Volkkarin Caddy, joskin niiden automaattivaihteisto on ilmeisesti aika herkästi porsivaa kampetta. Muista malleista mulla ei ole tietoa sitäkään vähää, enemmänkin mielikuvia. Vito nyt ehkä eniten noista houkuttelisi, Volkkarit vähiten, jos jotain rankkausta tekee.

Olisi harrastusvälineiden (pyöräily) kuskaamisen kannalta nykyistä mieluisampi vaihtoehto. Penkit kaadettuna ja eturengas irti yksi fillari menee kivasti. Kahden kanssa on jo hankalempaa. Kerran olen kuskannut ja senkin seurauksena pari ikävää naarmua takakontin luukun alapuolelle. Vetokoukkuun voisi investoida, mutta sadekelillä pyöriä kuljetettaessa ovat nopeasti pesukunnossa. Kattotelineet toinen vaihtoehto, mutta kuulostaa tuokin hankalalta hilata fillari ylös katolle. Jotenkin voisin kuvitella ettei auton katto siinä välttyisi naarmuilta ja lommoilta, ainakaan alkuun. Niin ja kyllähän tuolla tavaratilalla sitten muutakin toki kuskailisi.

Onhan tuo muutenkin vähän hassua, kun on ajellut sedanilla nyt vajaan 1,5 vuotta pääsääntöisesti takapenkit alhaalla. Eikä nyt ole lähitulevaisuudessa nähtävissä, että matkustajien määrä radikaalisti kasvaisi, joten tarkemmin ajateltuna helvettiäkös minä takapenkillä teen.

Täytyy nyt vielä miettiä, ettei hätäisellä päätöksellä kuitenkaan tee vaihtoa. Tuollainen vm. 2010-2015 ikäinen ajokki olisi hakusessa, jolla kilsoja olisi maltillisesti (max. 150tkm) ja mielellään automaattivaihteistolla, kun siihen on nyt tottunut. Eli jos kenelläkään on antaa vinkkiä viestin alussa mainituista merkeistä ja malleista, joko puolesta tai vastaan, niin mielellään niitä vinkkejä lukisin.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös