Mainos

Autoiluketju

  • 3 321 185
  • 19 022

Erkka Lapanen

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK - FC Liverpool
Jopas jotakin: https://yle.fi/uutiset/3-10934686
Suomi on päättänyt ottaa pienen askelen kohti muuta maailmaa. Se, mikä on ollut täysin turvallista muualla, on jatkossa täysin turvallista myös Suomessa. Ensi kesästä lähtien. Ehkä suomalainen autoilija ei olekaan euroopan paskin.
 

puuntakaa

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ipa Ipandeerus
Jopas jotakin: https://yle.fi/uutiset/3-10934686
Suomi on päättänyt ottaa pienen askelen kohti muuta maailmaa. Se, mikä on ollut täysin turvallista muualla, on jatkossa täysin turvallista myös Suomessa. Ensi kesästä lähtien. Ehkä suomalainen autoilija ei olekaan euroopan paskin.

No paskat tosta. Oikealle kääntyminen tulisi sallia punaisten palaessa, jos sen voi tehdä vaarantamatta muuta liikennettä.
 

Creed Bratton

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Ok, halvin moinen näytti olevan 750€ nurkilla, kun noita vertailin. Ja sekin vaihtoleasing, eli auto ei ole uusi. Minkä lafkan kautta otit?

Vaihtoleasing tuo omani on myös, eli ALD:ltä. 2016 vuoden auto ja 70000km oli ajettu. Tosiaan ne hinnoittelut vaihtelevat jokaisen auton kohdalla ja siihen vaikuttaa arvioidut huollot, vanha leasing soppari jne.

Ja kyttäsin varmaan 4 viikkoa ennen kuin osui sopiva kohdalle. Suosituimmat (esim Volvo V90) näytti menevän samana päivänä, kun ilmestyivät palveluun.
 

Jymäkkä

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, NY Rangers, Ketterä, Saksa (futis), IPV
Tähän törmäsin aikanaan Kanadassa. En siis kirjaimellisesti kuitenkaan. Pari päivää kesti oppia, loput viisi viikkoa meni kuin siivillä. On kohtuuttoman hieno oivallus tuo.
Minäkin haluaisin nähdä tämän muutoksen. Pikkusen kyllä arveluttaa se, että hämmentävän iso osa suomalaiskuskeista on täydellisiä taukkeja, joiden rattiraivo räjähtää heti, kun tapahtuu pienikin heidän oikeuksiaan rikkova asia liikenteessä. Näen jo silmissäni, kuinka autoilija katsoo oikealle kääntymisen mahdolliseksi, mutta parin sadan metrin päässä Pena huomaa, että "Ei saatana, joku puskee mun eteen, nyt kaasua ja tööttiä!". Onko amerikoissa autoilijat yhtä urpoja?
 

Jymäkkä

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, NY Rangers, Ketterä, Saksa (futis), IPV
Tuossa alle kympin hintaluokassa kannattaa ehdottomasti myydä itse. Saat vähintään tonnin, usein enemmänkin, paremman hinnan.

Lisäksi tulevan auton ostaminen helpottuu, kun pääset tinkaamaan käteisostajana. Oli kyse uudesta tai käytetystä autosta, liikkeiden hinnat ovat kaukana apteekin hinnoista.
Ei autoliike oikein voi koskaan ihan samaa maksaa, millä liikkeestä ulos myyvät, onhan heille siitä prosessista kuluja, kun puunaavat myyntikuntoon ja hoitavat myynnin paperitöineen. Lisäksi siinä autokaupankin hinnassa on aina tinkivara alussa. Toki sitten jos uutta hankit samalla, niin se vaihtoauton nimellinen hinta voi olla ihan mitä vaan, kun autokauppa hakee tyydyttävää kokonaistuloa itselleen.
 

teppana

Jäsen
Ei autoliike oikein voi koskaan ihan samaa maksaa, millä liikkeestä ulos myyvät, onhan heille siitä prosessista kuluja, kun puunaavat myyntikuntoon ja hoitavat myynnin paperitöineen. Lisäksi siinä autokaupankin hinnassa on aina tinkivara alussa. Toki sitten jos uutta hankit samalla, niin se vaihtoauton nimellinen hinta voi olla ihan mitä vaan, kun autokauppa hakee tyydyttävää kokonaistuloa itselleen.

Reilut pari vuotta sitten vaihdettiin autoa ja liike hyvitti n. 29 tuhatta vanhasta vaihdossa ja jälkeenpäin katsoin että myivät sitä 800 € kallimmalla. Taisivat nyhtää sitten uuden auton hinnassa sen katteen kun kävivät vielä Oulusta auton hakemassa (ja toivat uuden samalla) ja ajoivat takaisin Helsinkiin. Renkaatkin oli molemmat sarjat aivan finaalissa.
 

Jymäkkä

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, NY Rangers, Ketterä, Saksa (futis), IPV
Reilut pari vuotta sitten vaihdettiin autoa ja liike hyvitti n. 29 tuhatta vanhasta vaihdossa ja jälkeenpäin katsoin että myivät sitä 800 € kallimmalla. Taisivat nyhtää sitten uuden auton hinnassa sen katteen kun kävivät vielä Oulusta auton hakemassa (ja toivat uuden samalla) ja ajoivat takaisin Helsinkiin. Renkaatkin oli molemmat sarjat aivan finaalissa.
No en mä kauhean hyvin perillä ole näistä. Oon pitäny nyrkkisääntönä, että jos vajaan tonnin vähemmän saa kuin millä myyvät, niin voi olla semityytyväinen. Tuo sun kauppahan osuu siihen, joskin hintaluokka on kyllä ihan eri kuin niissä, mitä mä olen vaihtoon vienyt. Yleensä ne on 5 tonnin molemmin puolin olevia melko pitkään ajettuja perus-perheautoja olleet.
 

teppana

Jäsen
No en mä kauhean hyvin perillä ole näistä. Oon pitäny nyrkkisääntönä, että jos vajaan tonnin vähemmän saa kuin millä myyvät, niin voi olla semityytyväinen. Tuo sun kauppahan osuu siihen, joskin hintaluokka on kyllä ihan eri kuin niissä, mitä mä olen vaihtoon vienyt. Yleensä ne on 5 tonnin molemmin puolin olevia melko pitkään ajettuja perus-perheautoja olleet.

En siis itsekään oo yhtään perillä noista marginaaleista. Tuntui vaan niin vähältä tuo alle tonni. Ei siitä kaikkien kulujen jälkeen montaa euroa firmalle jää.
 

teppana

Jäsen
No siitä uudesta lienee jäänyt se kate noille kaupoille, 5-7k€.

Näin itsekin pähkäilin. En kyllä siis tiedä minkälaiset katteet yrityskaupoissa yleensä on. Varmaan tapauskohtaista sekin.

Muistaakseni se oli 6% alennus listahintaan aina ja that's it. Tuolloin vaihto tuli kylläkin esittelyautoon jolla oli muistaakseni n. 6000 kilometriä lasissa ja hinta jo jonkin verran tipahtanut vaikka aika suolainen se vielä senkin jälkeen oli.
 

teppana

Jäsen
Jos nyt suunnilleen arvasin tuon uuden hintaluokan oikein, niin oli asiakas yritys tai yksityinen se 5 k€ on aika lailla minimikate. Toki esittelyautossa voi hivenen tippua, sille käytölle kun on vaikea laskea tarkkaa hintaa.
Jonkun 17 k€ Clion kate pyörii kolmen tonnin paremmalla puolella.

Aivan. Nyt kun muutama kuukausi sitten vaihdettiin ja tilalle otettiin auto joka oli about saman hintainen kun vaihdossa annettiin ei mielestämme saatu suhteellisesti yhtä hyvää hintaa. Itseasiassa oltiin aika yllättyneitä kuinka paljon oli hinta tipahtanut reilussa parissa vuodessa. Mietittiin jälkeenpäin että jos joskus vielä ostetaan sen tasoinen auto niin mielummin tosiaan about 2 vuotta ajettu niin saa alle puolella siitä mitä uutena maksaa.
 

opelix

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, JJK
Nyt sain alle tuon Volvo V60 D4:sen ja täytyypä sanoa etten ole koskaan ajanut näin hyvää autoa. Kun vertaa vanhaan V70:seen niin on kyllä näppärämpi vaikka tilaa ja kokoa lähes saman verran. Moottori todella ärhäkältä vaikuttaa.

Esittelyauto oli tämäkin ja uutena monine varusteineen hinta lähes 58k, pyynti oli tippunut vuodessa ja 9 tuhannella kilometrillä noin 12k. Aika hyvät kaupat tunnun tehneen. Toki tuossa on aina se väliraha joka ratkaisee ja mitä vaihtoautosta maksavat. Tässä tapauksessa 23k hyvittivät vuoden 2015 D4 v70:stä, siinä kilometrejä runsas 100tkm. Noin 2500€ sain tingattua ekasta tarjouksesta joka oli kuulemma sekin jo tiukka. No autokauppiaiden puheitahan nuo..
 

moby

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP(#42)
Minäkin haluaisin nähdä tämän muutoksen. Pikkusen kyllä arveluttaa se, että hämmentävän iso osa suomalaiskuskeista on täydellisiä taukkeja, joiden rattiraivo räjähtää heti, kun tapahtuu pienikin heidän oikeuksiaan rikkova asia liikenteessä. Näen jo silmissäni, kuinka autoilija katsoo oikealle kääntymisen mahdolliseksi, mutta parin sadan metrin päässä Pena huomaa, että "Ei saatana, joku puskee mun eteen, nyt kaasua ja tööttiä!". Onko amerikoissa autoilijat yhtä urpoja?
Tuo homma vain toimii. Sellaisessakin liikenneperseilijöiden maassa kuin Thaimaa tuo sääntö sujuvoittaa liikennettä. Toki siellä kun ajetaan väärällä puolella, niin tuo on voimassa vasemmalle käännyttäessä. Tuolla on ainoastaan suurimmissa risteyksissä on liikennemerkit, jotka kieltävät kääntymästä vasemmalle punaisilla.
 

bebeto

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara, Ylöjärven Ryhti
Haluaisin suositella paria autoihin keskittyvää Youtube-kanavaa Jatkoajan bensalenkkareille eli Petrolicious sekä Jay Leno's Garage. Molemmissa esitellään ja ajetaan mielenkiintoisia autoja eri vuosikymmeniltä, tässä pari esimerkkiä:





Iso Grifo on Giotto Bizzarrinin luomus, sama mies oli aiemmin Ferrarilla suunnitellen mm. legendaarisen 250 GTO:n





Tässä on Jay Lenon vieraana Bruce Meyer joka omistaa legendaarisen - 65 Bizzarrinin, juuri tällä yksilöllä voitettiin Le Mans. Petrolicious julkaisee uuden videon aina tiistaisin, Jay Leno maanantaisin. Nauttikaa. edit. se mikä tekee näistä italialaisista kaunottarista erikoisia on se että niissä on Corvetten voimalinja, Bizzarrinissa hieman kutiteltuna tosin.
 
Viimeksi muokattu:

bebeto

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara, Ylöjärven Ryhti




Toinen menneen maailman eurooppalainen autonvalmistaja joka tukeutui amerikkalaiseen muskeliin oli ranskalainen Facel. Nimi tulee sanoista Forges et Ateliers de Constructions d'Eure-et-Loir. Facel Vega Facel II oli rikkaiden ja mahtavien suosiossa kuten videolla mainitaan, myös Monacon ruhtinatar Gracella oli tuollainen. Vaikka tuo ei niin kaunis olekaan kuin Iso Grifo niin on tuossa oma viehätyksensä, varsinkin kun kuuntelee Chryslerin isolohkon sivistynyttä murinaa. Vaikka linkkejä ei vissiin enää kuvailla tarvitsekaan koska upotukset niin mainitaan kuitenkin että nuolta painamalla pääset Petrolicious-videoon ja Youtubeen.
 

Creed Bratton

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
@T1971 ei ole Q5 vaan A6, mutta tuo alla oleva linkin auto lähtee 12kk leasingiin 15000km vuosiajolla alle 500€/kk vakuutuksen kanssa.

 

bebeto

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara, Ylöjärven Ryhti
Jatketaan teemaa eli kolmas eurooppalainen jo edesmennyt autonvalmistaja joka käytti amerikkalaista voimalinjaa oli englantilainen Jensen. Tehdas sijaitsi West Bromwichissa ja tämä malli eli Interceptor oli heidän parhaiten myyty mallinsa. Siinä oli Chryslerin 440:n kuutiotuuman moottori, muotoilusta vastasi italialainen suunnittelutoimisto Carrozzeria Touring, loppu on englantilaista käsityötä. Muunmuassa Frank Sinatra ja John Bonham omistivat Interceptorin.




Jaylla on itsellään myös Jensen, C-V8 jonka Interceptor korvasi vuonna - 67. Kyllä tuo keulan muotoilu todellakin jakaa mielipiteitä, sivuprofiilissa on melko paljon Jaguaria. Tässä mallissa on Chryslerin 383cid moottori. Vaikka Jay suosii C-V8 niin minusta tuo Interceptor on jollain tapaa kauniimpi, johtunee italialaisesta kynänjäljestä.



 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Lopulta kaasu-Octavian laitoin tilaukseen. Hyvillä varusteilla tuleepi, adaptiivinen vakkari ja kaistavahti sekä webasto mm. Leon on ollut hyvä auto, mutta kaasu jäi jo vuosi sitten vähän kaihertamaan, ja nyt kun tuo Gasumin kampanja sattui kohdille, menee auto vaihtoon.
 

opelix

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, JJK
Liikenteen verotus voi mullistua täysin – uudistuksen sorvaaminen alkoi, valmista 1.3. 2021
Liikenteen verotus voi mullistua täysin – uudistuksen sorvaaminen alkoi, valmista 1.3. 2021

Tätä samaa veivinkiä vuodesta toiseen ja virkamiehet ja konsultit istuu.
Faktoja:
- liikenteen verotus on jo päästöihin kohdentuvaa
- uuden auton hinnasta veron osuus on pienentynyt,vaikka poistuisi kokonaan ja siirrettäisiin käyttöön se ei ratkaise mitään jos ei ole ostovoimaa uuteen
- verotusta ei kokonaisuudessaan voi paljoa nostaa että se näkyy jo kovasti taloudessa ja liikkuvuudessa vaikka töihin
- autojen kulutukset pienenee ja verotulot samoin, ensimmäisen pitäisi olla hyvä asia
- sähköautoja ei taatusti verotta jätetä,toki niitä on hyvin marginaalisesti

Mä en näe tuossa muuta ratkaisua kuin biopolttoaineiden rankan verotuen, dieselautojen autoverossa rankan porrastuksen Euro 6-Euro 5-sitä vanhemmat. Niin ja tietullit Pk-seutu-Tampere-Turku varmaan tulevat. Kilometripohjaiseen veroon jotenkin en jaksa uskoa ainakaan tuohon päälle. Siinä menee jo köyhempi kyykkyä syvemmälle.
 

Byvajet

Jäsen
Lopulta kaasu-Octavian laitoin tilaukseen.

Tämäkin on kyllä sellainen päättäjien riemuvoitto, ettei mitään rajaa. Kun kaasua kannattaisi suosia erityisesti paikallispäästöjen vuoksi, niin poliitikot hösläävät järjestelmän, jossa valmistajat päätyvät heikentämään auton vetovoimaa pienentämällä bensatankin mitättömäksi.

Autoon menee 17,7 kiloa kaasua, mutta vain 11,8 litraa bensaa. Toimii varmasti ihan hyvin arkiautona, jos kaasutankkauspaikka on työmatkan varrella, mutta muuten auton käyttö on merkittävästi rajoitetumpaa kuin vaikka sähköauton käyttö.

Kun puhtaampaan ympäristöön tähtääviä päätöksiä tehdään, niissä tulisi huomioida ihmisen psykologia ja käytännön seuraukset. Piruako laatia tavoitteita, jotka käytännön seikkojen vuoksi kääntyvät itseään vastaan?

Tuossa kaasu-Skodassakin oli ennen kunnollisen kokoinen bensatankki, kunnes poliitikot ehtivät väliin.
 

MikGo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Oulun Kärpät, Leijonat
Tämähän on tehty nimenomaan siksi, että pääasiallinen käyttövoima on kaasu eikä bensiini. Toki isompi kaasutankki olisi ollut paikallaan, mutta jos on iso bensatankki niin homma menee helposti siihen, että autolla ajellaan sitten pääasiassa bensalla eikä kaasulla.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös