Autoiluketju

  • 3 187 612
  • 18 516

benicio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Eikös usein autoissa joissa on vakionopeudensäädin, ole myös nopeudenrajoitin? Aika harvoin varmaan sille on käyttöä, vaikka jossain matalan rajoituksen pumppaavassa ajossa se voisi ihan kätsy olla. Vielä useammissa autoissa on nopeusvaroitin, eli ajotietokoneen voi laittaa pimpauttamaan kun nopeus ylittää asetetun arvon. Se vasta turha on.
Tuossa linkin esityksessä tietysti asiaan lisättäisiin älyä, mutta niin kauan kuin kuljettaja sen rajoituksen pystyy ohittamaan, niin panos-tuotossuhde voi olla vaikea saada järkeväksi. Tuo esitetty 25000 henkeä 15 vuodessa (EU-tasolla oletan) tarkoittaisi karkeasti 17 pelastettua henkeä Suomessa vuodessa. Suomessa kuolee liikenteessä vuodessa n 250 henkeä ja näissä 40% pääaiheuttaja ajoi yli 10km/ylinopeutta, ts 100 kuolemaa. Eli sinänsä ihan mahdollisen oloinen lukema tuo 25000 15 vuodessa.

Ja vähän tämä lainsäädäntö on tällaista asian ohipuhumista, koska eihän ole liikenneturvallisuuden eikä ympäristön kannalta mitenkään perusteltua että henkilöauto ylipäätään kulkee yli 130km/h, tai että siinä on yli 80hv. Laittaisivat nuo rajat pakollisiksi, hehe.
 

Mikke73

Jäsen
Suosikkijoukkue
Haukat, Ässät
Vielä useammissa autoissa on nopeusvaroitin, eli ajotietokoneen voi laittaa pimpauttamaan kun nopeus ylittää asetetun arvon. Se vasta turha on.
Omassa autossa tuo on yhdistettynä liikennemerkkien tunnistusjärjestelmään, ja otin äänivaroituksen pois päältä heti kun huomasin tuon olemassaolon. Keskellä mittaristoa olevan nopeusrajoitusmerkin muuttuminen valkopohjaisesta punaiseksi on ihan riittävä ilmoitus ilman mitään äänitehosteitakin, ja onneksi tuolle voi myös säätää kuinka suuri ylitys sallitaan ennen valituksia.

Tuota en kuitenkaan pidä mitenkään turhana, sillä tuohon merkin värin muuttumiseen kiinnittää huomiota paljon paremmin kuin siihen missä kohtaa nopeusmittarin viisari sattuu olemaan.
 

Vahva tunne

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Mitenkähän ne Saksassa pistää limitit? Eikös EU:ssa pitäisi ollas samat säännöt kaikille? Lähdet Saksaan lomamatkalle, niin miten hoidetaan? Okei, marginaalijuttuja, mutta noin periaatteessa.
 

Ostoskassi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomen maajoukkueet, Boston Bruins, suomalaiset
Tänään kehällä ajettiin hitaasti ja vaihdekeppi pääsääntöisesti pyöri ykkösen ja kakkosen välillä. Kun aika tuli antaa vauhtia niin kolmosta ei löytynytkään ja kierrokset nousivat vauhdin junnatessa, myös nelosen kanssa oli vaikeuksia. Menin siitä sitten takaisin kakkoselle ja suoraan vitoselle mikä onnistui

Kodin ympäristössä vielä pyörittelin vähän autoa ja löysin kolmosen, joka oli ikään kuin liikkunut kohti vitosta. Samoin nelosvaihde oli ottanut askeleen oikealle. Ääriasennossa pakki ja vitonen menivät silmään ongelmitta, kuten myös ykkönen ja kakkonen.

Onko tässä nyt käynyt niin, että se osa laatikosta, joka määrittelee vaihteen on liikkunut vai onko kyse jostain suuremmasta?

Itse diagnosoin, että silloin kun vaihdekeppiä työntää suoraan eteenpäin ei mene mikään vaihde päälle (vaikkakin ainakin kehällä tuntui, että moottorijarrutus puski kuitenkin peliin) ja tosiaan kolmonen löytyy oikeasta yläkulmasta. Tulisiko tällaisesta huolestua? Onko kenelläkään muulla kokemusta?
 

Le Banner

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK täältä ikuisuuteen! 106-105
@Ostoskassi Kerro vielä mikä auto kyseessä niin helpottuu diagnosointi kummasti. Vanhoissa reuhkoissa hyvinkin tuttu juttu ja korjaus ei maltaita maksa, tosin jos laatikon sisältä mennyt tavaraa niin mukava savottahan siitä syntyy ja saa laittaa kättä syvälle taskuun.
 

Ostoskassi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomen maajoukkueet, Boston Bruins, suomalaiset
@Ostoskassi Kerro vielä mikä auto kyseessä niin helpottuu diagnosointi kummasti. Vanhoissa reuhkoissa hyvinkin tuttu juttu ja korjaus ei maltaita maksa, tosin jos laatikon sisältä mennyt tavaraa niin mukava savottahan siitä syntyy ja saa laittaa kättä syvälle taskuun.

Alfa Romeo 147 (vm -08 muistaakseni), leimalla kävi kolme kuukautta sitten.
 

Le Banner

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK täältä ikuisuuteen! 106-105
Olisikohan siirtoratas laatikosta elinkaarensa päässä. Rekisteröidy/lue alfa romeo forumilta vastaavia tapauksia, eiköhän siellä kohtalontovereita ole.
 

Vahva tunne

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Tänään kehällä ajettiin hitaasti ja vaihdekeppi pääsääntöisesti pyöri ykkösen ja kakkosen välillä. Kun aika tuli antaa vauhtia niin kolmosta ei löytynytkään ja kierrokset nousivat vauhdin junnatessa, myös nelosen kanssa oli vaikeuksia. Menin siitä sitten takaisin kakkoselle ja suoraan vitoselle mikä onnistui

Kodin ympäristössä vielä pyörittelin vähän autoa ja löysin kolmosen, joka oli ikään kuin liikkunut kohti vitosta. Samoin nelosvaihde oli ottanut askeleen oikealle. Ääriasennossa pakki ja vitonen menivät silmään ongelmitta, kuten myös ykkönen ja kakkonen.

Onko tässä nyt käynyt niin, että se osa laatikosta, joka määrittelee vaihteen on liikkunut vai onko kyse jostain suuremmasta?

Itse diagnosoin, että silloin kun vaihdekeppiä työntää suoraan eteenpäin ei mene mikään vaihde päälle (vaikkakin ainakin kehällä tuntui, että moottorijarrutus puski kuitenkin peliin) ja tosiaan kolmonen löytyy oikeasta yläkulmasta. Tulisiko tällaisesta huolestua? Onko kenelläkään muulla kokemusta?
Onko Volvo kyseessä? Työkaveri sanoi, että Volvon laatikossa ongelma, että tiiviste menee neliöksi, siis o-rengas. Tämä aiheuttaa vuotoa, ja jos ei vaihdeta, aiheuttaa laatikkorikon. Hänelle tämän kertoi Volvon huoltoukko. Auto meni vaihtoon, koska ongelma ei poistu korjauksella, vaan siirtyy x-kilometrien päähän. Tyyppivika.
 

Artyukhin

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Onko Volvo kyseessä? Työkaveri sanoi, että Volvon laatikossa ongelma, että tiiviste menee neliöksi, siis o-rengas. Tämä aiheuttaa vuotoa, ja jos ei vaihdeta, aiheuttaa laatikkorikon. Hänelle tämän kertoi Volvon huoltoukko. Auto meni vaihtoon, koska ongelma ei poistu korjauksella, vaan siirtyy x-kilometrien päähän. Tyyppivika.
Mikä vm volvo oli työkaverilla? Tai @Ostoskassi
 

Bbird80

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
No niin, nyt se on sitten totta, että alla on uusi auto, vaikka olin pitkään vannonut, ettei uuden auton hankinnassa ole mitään järkeä. Ei siinä varmasti järkeä ollutkaan, jos jokaista penniä lasketaan, mutta vaakakupissa painoivat (tälläkin kertaa) muut asiat enemmän: ajamisen riemu, käytön taloudellisuus ja ehkä aivan pienenä sivuajatuksena ympäristöystävällisyys...

Kuten arvata saattaa, hankin sähköauton. 3 vuoden odotus on nyt takana. Jokainen, joka on odottanut jotain niin kauan (tai kauemmin) ymmärtää, kuinka raastavat hetket ovat käsillä, kun unelma on käsillä... oliko tämä sen arvoista? Odotinko turhaan? Tässäkö tämä nyt sitten on?

Olen viime aikoina tällä palstalla käynyt keskustelua sähköautoihin liitetyistä ennakkoluuloista ja vääristä käsityksistä, sekä toki myös oikeista ongelmista, jotka liittyvät mm. puutteelliseen (mutta alati kasvavaan) latausverkostoon, toimintasäteeseen jne. On nyt, alle 2 viikon omakohtaisen kokemuksen myötä hieman tarkastella noita asioita eri perspektiivistä.

En asu taloyhtiössä, jossa saisin autoni lataukseen yöksi. Pitkä miinus. En saa sitä edes työpaikalla lataukseen. Toinen miinus. Elän siis lähes pahinta mahdollista skenaariota (pl. Lappi, peräkärry ja 500 km ylämäkeä metsäautotietä pitkin lähimpään kauppaan). Odottelenko siis tuntikaupalla pistokkeen päässä, että saan tarpeeksi latinkia työmatkaa varten? En. Olenko jo ehtinyt pelätä akun loppumista? En. Pääseekö sähköautolla 500 km ilman latausta? Kyllä ja ei.

Lataan, kun käyn kaupassa. Lataan, kun käyn lasten kanssa Mäkissä. Lataan, kun pysähdyn pidemmällä reissulla kahvitauolle. Vielä kertaakaan en ole joutunut odottamaan vuoroani. Olen törmännyt toimimattomiin latauspisteisiin (Virta, ei näin) ja löytänyt varmatoimiset, jopa ilmaiset pisteet. Verkosto on ainakin pk-seudulla jo yllättävän laaja, ja 50 kW CCS-lataus (250-300 km/h) on taivaan lahja meikäläiselle, jonka on pärjättävä ilman pysyvää öistä latauspaikkaa. Näitä nopeita latureita löytyy useimmista Citymarketeista, Lidleistä ja ABC-asemilta. Osa ilmaisia, osa maksullisia. Supernopeat laturit (120-150 kW, n. 600-800 km/h) puolestaan tekevät pitkistä ajomatkoista stressittömiä, ainakin niillä ilmansuunnilla, joilla itse useimmin liikun. Kauppakeskusten puolinopeat (11/22 kW, n. 60-70 km/h) lataukset ovat myös tulleet tutuksi. En uskonut sähköautoilua pidempään harrastaneita, kun he sanoivat, että heistä auton laittaminen lataukseen tuo mielihyväpiikin joka kerta, mutta totta se on :D En osaa selittää miksi. Ehkä ilmaiset tai lähes ilmaiset kilometrit tuovat hymyn huulille? Tiedä häntä.

Räntäsateessa ja uraisella, lätäkköisellä tiellä sekä vastatuulella on sähköautolla ajettaessa yllättävän suuri merkitys. Kasvanut ilmanvastus ja vierintävastus näkyvät kyllä. Samoin kylmän akun ja kabiinin lämmitys näkyvät esilämmittämättömän auton rangessa selvästi. Minullahan tätä ajoa on joka päivä, kun en saa aamulla autoa ja akkua lämpimäksi verkkovirrasta. Ne teistä, joilla kotilataus (vaikka 13 A suko) on, eivät tämän kanssa joudu painimaan. Kabiini sinällään lämpiää salamannopeasti: on testattu 0 C -> 20 C n. 6-7 minuutissa. Tai 10 -> 20 C 3 minuutissa. Siinä ei tarvitse paljoa lähtöjä ennakoida, kun lämmitysteho on tuota luokkaa. Ja samalla se vie akusta energiaa... Olen päässyt vastatuulisessa räntäsateessa uraisella tiellä, kylmällä akulla n. 240-250 Wh/km -kulutukseen (toimintasäde n. 300 km) ja kelin lämmetessä +12-14 asteeseen, aivan vastaavalla tiellä ja nopeudelle 150 Wh/km -kulutukseen (toimintasäde n. 500 km). Kesälämpötiloilla siis 500 km on tällä autolla varsin mahdollinen 100 % akun toimintasäde, mutta 400-450 km paljon realistisempi.

Sitten itse ajamiseen. Voi pojat. Sähkömoottorin voima ja voiman luonne ovat kyllä jotain aivan muuta. Tällaisena ajamisen optimoijana nautin yhden polkimen ajosta, ja siitä, että pystyn hallitsemaan auton liikettä täysin portaattomasti, nykimättä, vaihtamatta, yhdellä jalalla. Alamäet ja jarrutukset ovat vain rahaa pankkiin (kun energia menee takaisin akkuun), mutta ajamisen hauskuus on toki siinä toisensuuntaisessa liikkeessä... :D Viimeksi moottoripyörällä on saanut tällaisen tunteen liikenteessä. Auto istuu käteen kuin hanska. Oppimiskäyrä on loiva ja lyhyt, ja sen jälkeen auto tottelee jokaista ohjausliikettä ja polkimen asennon muutosta täsmällisesti, viiveettä, eleettömästi. Mutkissa ei niiailla, liikkeellelähtö tapahtuu äänettömästi ja tarvittaessa järkyttävän nopeasti. Tarvittaessa. Monesti tuntuu, että pelkkä tieto reservissä olevasta suorituskyvystä riittää.

Ajo on vakaata, hyvällä tiellä hiljaista, mutta huonokuntoisella asvaltilla ja kovemmissa vauhdissa jonkin verran äänekästä. Rengasmelu ei nouse häiritseväksi, mutta kyllä erottuu. Toisaalta, sitä voi tasapainottaa laittamalla äänentoistoa kovemmalle, ja onkin auton yksi parhaita ominaisuuksia. Erittäin hyvää laatua. Mutta tulen lisäämään autoon äänieristystä tavalla tai toisella, sillä haluan myös äänimaailman vastaamaan samaa laatutuntumaa, mikä auton ominaisuuksita ja tekniikasta sekä ajotuntumasta muuten välittyy.

Ja jos joku ei vielä arvannut, auto on jokaisen iltalehtiartikkelien vakiokommentaattorin ykkösinhokki Tesla, ja malli Model 3, eli se, joka muuttuu ammeeksi autopesussa, jonka akun valmistamiseen sadat lapset Kongossa ovat menehtyneet ja joka ei ole kansanauto. ;)

Hatunnosto sinulle (teitä on pakko olla yksi), joka jaksoit monologini lukea! Tervetuloa koeajolle.
 

Tuamas

Jäsen
Ja jos joku ei vielä arvannut, auto on jokaisen iltalehtiartikkelien vakiokommentaattorin ykkösinhokki Tesla, ja malli Model 3, eli se, joka muuttuu ammeeksi autopesussa, jonka akun valmistamiseen sadat lapset Kongossa ovat menehtyneet ja joka ei ole kansanauto. ;)

Velipojalle tuli viikko sitten tuo sama vehje ja kävin sitä koeajamassa, voi ristus notta on hauska peli ajaa ja tosiaan kulkee portaattomasti ja aivan käsittämättömällä voimalla tuon hintaluokan autoksi.

Se mikä oli koominen, oli "vegaaniset nahkapenkit" ja lasten suosikki eli kustomoidut pieruäänet.
 

Outsider

Jäsen
@Bbird80 Löytyykö taloudesta toista autoa, tai tapahtuuko/onnistuuko töissä käyminen ja mahdolliset lasten hoitoon viemiset jne. pakolliset menot julkisilla? Alle kaksi viikkoa tietysti vähän lyhyt otanta, mutta paljonko luulet joutuvasi viettämään viikossa aikaa kaupoissa ja mäkkäreissä, että saat akun ladattua?
 

Bbird80

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
@Bbird80 Löytyykö taloudesta toista autoa, tai tapahtuuko/onnistuuko töissä käyminen ja mahdolliset lasten hoitoon viemiset jne. pakolliset menot julkisilla? Alle kaksi viikkoa tietysti vähän lyhyt otanta, mutta paljonko luulet joutuvasi viettämään viikossa aikaa kaupoissa ja mäkkäreissä, että saat akun ladattua?

Perheen ainoa auto, ja päiväkotivientejä ja -noutoja jatkuvasti. Päivittäin tulee n. 50 km ajoa, joten työviikon ajalle pitäisi saada 250 km rangea jostain. Se tarkoittaa näin kylmään aikaan noin. 50 kWh, jonka lataus vie CCS:llä noin 1 h 10 min. Olen ajatellut ottaa tavaksi käydä tekemässä viikottain yksi noin tunnin kauppareissu pikalatauspisteellisessä kaupassa ja sitten muuten milloin missäkin. Ei siellä kaupassa tai mäkissä ole pakko asioida, Jatkoaikaakin voi lukea 20 min autossa istuen ja musiikkia kuunnellen. Tämä siis tällaisella latausvammaisella omistustavalla. Kotilatauksen kanssa odottelutarve poistuisi kokonaan, sillä auto seisoisi käyttämättömänä joka ilta/yö klo 20-8, ja siinä ajassa saisi tavallisestakin pistorasiasta 140-180 km lisää. Mökkiolosuhteissa pystyin saamaan 13 A suko-pistokkeesta, eli n. 3 kW lisää virtaa tunnissa. Yössä akku jo puolillaan.
 

Bbird80

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Asutko kuitenkin taloyhtiössä? Mikä on esteenä auton lataukselle?

Väliaikaisesti vuokralla, ja yhtiö vasta suunnittelee muutamien latauspisteiden lisäämistä, mutta ei meidän yhtiöön. Tolppapaikkoja on, mutta niitä ei saa käyttää (eikä kellollisesta hyötyä olisi muutenkaan). Seuraava kämppä sitten omalla latauspisteellä, se on varma. Suko riittää. Onneksi nyt on puolinopeita latauspisteitä useita n. 2 kilometrin säteellä + pikalaturit. Yritän toimia niin, ettei ylimääräistä odottelua tulisi, mutta vielä ei aivan siinä pisteessä olla. Kämppäkuviot menneet hiljattain uusiksi, ja auto tuli muutaman kuukauden nopeammin kuin aavistelin, siksi tilapäisesti hankalampi tilanne.
 

Outsider

Jäsen
Perheen ainoa auto, ja päiväkotivientejä ja -noutoja jatkuvasti. Päivittäin tulee n. 50 km ajoa, joten työviikon ajalle pitäisi saada 250 km rangea jostaarkoittaa näin. Se tin kylmään aikaan noin. 50 kWh, jonka lataus vie CCS:llä noin 1 h 10 min. Olen ajatellut ottaa tavaksi käydä tekemässä viikottain yksi noin tunnin kauppareissu pikalatauspisteellisessä kaupassa ja sitten muuten milloin missäkin. Ei siellä kaupassa tai mäkissä ole pakko asioida, Jatkoaikaakin voi lukea 20 min autossa istuen ja musiikkia kuunnellen. Tämä siis tällaisella latausvammaisella omistustavalla. Kotilatauksen kanssa odottelutarve poistuisi kokonaan, sillä auto seisoisi käyttämättömänä joka ilta/yö klo 20-8, ja siinä ajassa saisi tavallisestakin pistorasiasta 140-180 km lisää. Mökkiolosuhteissa pystyin saamaan 13 A suko-pistokkeesta, eli n. 3 kW lisää virtaa tunnissa. Yössä akku jo puolillaan.

Joo voihan siellä autossa tarvittaessa vaikka syödä ja nukkuakin, mutta ihan siis mielenkiinnosta kysyin minkälaiseen rytmiin tuollainen sopii, että ns. vakituista latauspistettä ei löydy. Vaikka ajan bensa-autosta tankin aina tyhjäksi, niin en osaisi kuvitella tilannetta, että tarvittaessa jonnekin lähtö voisi vaatia matkalla tankkausta, eli paria minuuttia pidemmän pysähdyksen, varsinkin kun julkiset ei ole omiin liikkumisiin käytännössä minkäänlainen vaihtoehto. En siis osaisi pitää sähköautoa "tankki tyhjänä", mutta minulla tosin olisi mahdollisuus lataukseen niin kotona kuin töissäkin, että tuollaista tilannetta ei pääsisikään syntymään. Ei tuo reilu tunti viikossa kaupassa tms. latauksessa niin pahalta kuulosta ja toiseen viestiin kirjoititkin, että alle 2km päässä on kuitenkin useampia latauspisteitä, niin äkkiähän sitä ajelee vaikka lenkille lähtiessä sellaiseen ja hakee auton takaisin tullessa.
 

Bbird80

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Joo voihan siellä autossa tarvittaessa vaikka syödä ja nukkuakin, mutta ihan siis mielenkiinnosta kysyin minkälaiseen rytmiin tuollainen sopii, että ns. vakituista latauspistettä ei löydy. Vaikka ajan bensa-autosta tankin aina tyhjäksi, niin en osaisi kuvitella tilannetta, että tarvittaessa jonnekin lähtö voisi vaatia matkalla tankkausta, eli paria minuuttia pidemmän pysähdyksen, varsinkin kun julkiset ei ole omiin liikkumisiin käytännössä minkäänlainen vaihtoehto. En siis osaisi pitää sähköautoa "tankki tyhjänä", mutta minulla tosin olisi mahdollisuus lataukseen niin kotona kuin töissäkin, että tuollaista tilannetta ei pääsisikään syntymään. Ei tuo reilu tunti viikossa kaupassa tms. latauksessa niin pahalta kuulosta ja toiseen viestiin kirjoititkin, että alle 2km päässä on kuitenkin useampia latauspisteitä, niin äkkiähän sitä ajelee vaikka lenkille lähtiessä sellaiseen ja hakee auton takaisin tullessa.

Suurella akulla (tuossa käytettävissä oleva kapasiteetti n. 73-74 kWh) on etunsa siinä, että siinä voi pitää kapasiteettia varalla esim. viikon ajoihin, jolloin autoa voi "tankata" LÄHES samaan tapaan kuin polttista sillä varauksella, että tuo tankkaustuokion aikana varautuu tekemään muutakin, eli esimerkiksi käymään kaupassa tai vaikka syömässä, tai miksei vaikka lenkillä? Pienellä akulla käyntejä pitäisi tehdä useammin, sillä yhdellä kerralla ei saisi tarpeeksi reserviä. Olen muuten huomannut, että ainakin Tikkurilan urheilupuistossa (tms) on puolinopeita latauspisteitä, ja mikäs sen kätevämpää, kun antaa auton latautua samalla kun lapset ovat treeneissä tai itsekin huhkimassa. Lätkähalleille latauspisteitä, siellä ne hokimammojen ja -faijojen autot seisovat tuntikaupalla joka viikko kuitenkin.

Kotilataus on ehdoton ykkönen, seuraavaksi työpaikkalataus, sitten vasta kauppakeskukset, automarketit jne. Nyt ollaan kolmosvaihtoehtojen varassa, mutta ei toivottavasti pitkään :)
 

Outsider

Jäsen
Suurella akulla (tuossa käytettävissä oleva kapasiteetti n. 73-74 kWh) on etunsa siinä, että siinä voi pitää kapasiteettia varalla esim. viikon ajoihin, jolloin autoa voi "tankata" LÄHES samaan tapaan kuin polttista sillä varauksella, että tuo tankkaustuokion aikana varautuu tekemään muutakin, eli esimerkiksi käymään kaupassa tai vaikka syömässä, tai miksei vaikka lenkillä? Pienellä akulla käyntejä pitäisi tehdä useammin, sillä yhdellä kerralla ei saisi tarpeeksi reserviä. Olen muuten huomannut, että ainakin Tikkurilan urheilupuistossa (tms) on puolinopeita latauspisteitä, ja mikäs sen kätevämpää, kun antaa auton latautua samalla kun lapset ovat treeneissä tai itsekin huhkimassa. Lätkähalleille latauspisteitä, siellä ne hokimammojen ja -faijojen autot seisovat tuntikaupalla joka viikko kuitenkin.

Kotilataus on ehdoton ykkönen, seuraavaksi työpaikkalataus, sitten vasta kauppakeskukset, automarketit jne. Nyt ollaan kolmosvaihtoehtojen varassa, mutta ei toivottavasti pitkään :)

Kuten jo lainaamaasi viestiin kirjoitin, niin varmasti noissa olosuhteissa on ihan hyvä vaihtoehto lähteä lenkille ja viedä auto siksi aikaa latautumaan. En vaan ainakaan omalle kohdalle näe, että se toimisi niin päin, että jos pitää/haluaa päästä suunnittelematta jonnekin, niin lähtisikin silloin lenkille=odottamaan latausta, jos akku sattuisi sitä vaatimaan. Mutta kuten jo totesin, niin itsellä lataus ei olisi minkäänsortin ongelma.
 

Bbird80

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Velipojalle tuli viikko sitten tuo sama vehje ja kävin sitä koeajamassa, voi ristus notta on hauska peli ajaa ja tosiaan kulkee portaattomasti ja aivan käsittämättömällä voimalla tuon hintaluokan autoksi.

Se mikä oli koominen, oli "vegaaniset nahkapenkit" ja lasten suosikki eli kustomoidut pieruäänet.

Pieruäänet on ehdoton ykkönen takapenkkiläisille. Päiväkodin aidassa roikkuu iltapäivisin rivi vaahtosammuttajia, ilmeisesti jälkikasvuni ei ole kehotuksista huolimatta pitänyt suutaan kiinni isin auton "emission testing modesta"...
 

Bbird80

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Kuten jo lainaamaasi viestiin kirjoitin, niin varmasti noissa olosuhteissa on ihan hyvä vaihtoehto lähteä lenkille ja viedä auto siksi aikaa latautumaan. En vaan ainakaan omalle kohdalle näe, että se toimisi niin päin, että jos pitää/haluaa päästä suunnittelematta jonnekin, niin lähtisikin silloin lenkille=odottamaan latausta, jos akku sattuisi sitä vaatimaan. Mutta kuten jo totesin, niin itsellä lataus ei olisi minkäänsortin ongelma.

Tämäkin tilanne tulee varmasti joku päivä eteen, että pitäisi päästä kauemmaksi heti ja akku näyttää alle 20 %.. (range 60-100 km) no, pyrin pitämään akun latingissa ottamalla virtaa sieltä täältä. Voi kun saisi duunissa latauskuviot toimimaan niin ei tarvitsisi enää arpoa.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös