Auttakaas viisaammat (ainakin autojen kanssa) tyhmää. Tulossa pitkä alustus ennen kysymystä, koittakaa jaksaa lukea loppuun asti.
Aikanaan kun ostin auton, oli siinä mukana kiinnitettynä Thulen irroitettava vetokoukku. Nykyisin samat koukut tunnetaan ilmeisesti nimellä Brink. Joka tapauksessa, koukku, tai oikeastaan siinä oleva lukko on samannäköinen, mitä mm.
tällä Amazonin sivulla näkyvässä koukussa on.
Omassakin käytössä koukku oli ollut paikoillaan jo vuosia, kunnes tässä nyt keväällä innostuin kokeilemaan, josko sen saisi irti, kun kerran irroitettavaa mallia on. No, ei se ihan helpolla lähtenyt, mutta lievää väkivaltaa käyttäen ja lopulta ne pultit, joilla se koukku on kiinni, irroittaen. Normaalisti avaimella käyttäen en päässyt edes kokeilemaan, kun avain ei suostunut menemään sinne koloonsa. Arvelin, että avainpesä on niin täynnä paskaa ja/tai ruostunut kiinni, että ei onnistunut sen takia.
Kun koukku oli irti, reilusti öljyä lukkoon, koukkua kiinni pitävään mekanismiin ym. ja lopulta tuo lukko auki. Irroitin myös tuosta lukosta "kannen" irti ja aika paljon sen sisällä sekä siinä itse mekanismin seudussa oli likaa. Lika pois, crctä ja/tai vastaavaa paljon ja itse mekanismi alkoi toimimaan Samoin, sain homman toimimaan myös lukon kannen takaisin laitettuani ja sinänsä koukussa on tällä hetkellä ihan toimiva mekanismi, se salpa joka jollain tapaa lukitsee koukun paikoilleen, toimii tuosta lukon kahvasta kääntäen jne. Eli koko homma ikään kuin toimii, käsitykseni mukaan jopa niin kuin pitääkin.
Ainoa ongelma on edelleen se, että lukkopesä itsessään on edelleen haluton ottamaan avainta sisuksiinsa. Siten itse lukko ei tuosta kahvamekanismista toimi ja en saa nyt lukittua sitä asentoon lukossa. "Korjaukseni" aikana siis sain sen kahvan irti ja kun kiinnitin sen takaisin, se on nyt lukitsematon-asennossa, mutta toimii.
No vihdoin se kysymys: Onko tuo lukko tuossa vetokoukussa minkään muun syyn kuin varkauden estämiseksi? Onko sillä jotain tekemistä turvallisuuden ja koukun paikoillaan pysymisen kanssa? Itse olisin jopa sitä mieltä, että se on vain varkaiden varalle, ei koukun paikallaan pysymisen vuoksi, mutta kun en tiedä, niin kysyn, josko joku muu varmuudella osaisi sanoa.
Jos sillä on jotain tekemistä turvallisuuden kanssa, niin joudun hankkimaan siihen jostain uuden lukon, mutta jos se on vain rosvon varalle, niin enpä taida kovin huolissani olla sen varalle, että joku pöllisi minulta vetokoukun. Varsinkin, kun se nyt on irti autosta ja en ehkä lukitsemattomalla versiolla suoranaisesti aio sitä autoon kiinnitettynä säilyttää.