Mainos

Autoiluketju

  • 3 318 781
  • 19 022

Bbird80

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Ottaako työnantajasi Verottajan ohjeistuksen huomioon kirjaten latausedun palkkakuitille?

Latauspolitiikka on vielä vähän pöydällä, ei päätöksiä sen suhteen, tuleeko 30 € latausetu meillä käyttöön vai ei. Auto ei ole firman. Minulle tuo 30 € latausetu sopisi erittäin hyvin.

Teslan rangella ajelee huolettomammin. Omassa budjetissa pyörivillä tökkii ajatus ylimääräisistä tauoista ajellessa, kun nyt tykkään ajaa 2-4 tuntiset matkat ilman pysähdyksiä tai no vessatauon saatan pitää.

Joskus ajelen 3-4 h (250-350 km) ilman stoppia, mutta useimmiten pidän lyhyen 10-15 min tauon n. 2 h välein. Siinä ajassa saa superlaturilla 100-150 km lisää toimintasädettä, ja se riittää taas seuraavalle stopille/perille.
 
Viimeksi muokattu:

vilpertti

Jäsen
Suosikkijoukkue
San Jose Chokes
Eipä minullakaan ole kotona mitään varsinaista latauspistettä, pistorasia kellon takana eli käytännössä sitä ei siitä juuri ladata. Kesällä päälle 200km range, ja varsin vapaasti suunniteltavat työpäivät on aivan riittävän hyvä jousto. Ellei tarvitse ajaa sähköautoilun mustaan aukkoon, Varkauteen. Koko Varkauden kylässä ei ole yhtään julkista latauspistettä, ei nopeaa tai hidasta tai mitään siltä väliltä. Itsellä on 20km sisään varmaan kolmatta kymmentä vaihtoehtoa, mukaan lukien yksi ilmainen pikalaturi, vaikkei olla ihan pääkaupunkiseudulla kuitenkaan.

Pian viisi tuhatta kilometriä ajettu, käyttövoimasta on maksettu käteistä rahaa suoraan tililtä muutaman kympin verran.
 

benicio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Trollhättanista tärähtää!
Saksalainen sähköauto start-up Sono on valinnut Nevsin tehtaat muovikuorisen aurinkosähköautonsa valmistuspaikaksi, ja valmistuksen on tarkoitus alkaa vielä tänä vuonna. Aiemminhan uutisoitiin että Sono Sion maksaa 16000€, mutta hiukan hinta on sittemmin pompsahtanut, eli 25,500€. Range 250km, kun aurinko paistaa jne.
On tietysti aika pöhkö idea laittaa autoon aurinkopaneelit, tai siis se on kuin markkinoisi polttisautoa muutaman prosentin taloudellisuusparannuksella, mutta viherpesun hengessä ihan hauska juttu.
Ihan periaatteessa kannatettava juttu on tuo että ainakin mainospuheissa auto olisi käyttäjän itse huollettavissa "DIY is back". Toinen asia on että ketä kiinnostaa.
Ja mikä tärkeintä, vetokoukun saa ja vetokykyä 750kg! Myös metsähommiin meneville sopii kun sen saastuttavan moottorisahan voi vaihtaa sähkösahaan ja ottaa sähköt Sionin töpselistä.
https://sonomotors.com/en/manufacturing/
 

Jesus Shaves

Jäsen
Suosikkijoukkue
Dorados de Sinaloa
Trollhättanista tärähtää!
Saksalainen sähköauto start-up Sono on valinnut Nevsin tehtaat muovikuorisen aurinkosähköautonsa valmistuspaikaksi, ja valmistuksen on tarkoitus alkaa vielä tänä vuonna. Aiemminhan uutisoitiin että Sono Sion maksaa 16000€, mutta hiukan hinta on sittemmin pompsahtanut, eli 25,500€. Range 250km, kun aurinko paistaa jne.
On tietysti aika pöhkö idea laittaa autoon aurinkopaneelit, tai siis se on kuin markkinoisi polttisautoa muutaman prosentin taloudellisuusparannuksella, mutta viherpesun hengessä ihan hauska juttu.
Ihan periaatteessa kannatettava juttu on tuo että ainakin mainospuheissa auto olisi käyttäjän itse huollettavissa "DIY is back". Toinen asia on että ketä kiinnostaa.
Ja mikä tärkeintä, vetokoukun saa ja vetokykyä 750kg! Myös metsähommiin meneville sopii kun sen saastuttavan moottorisahan voi vaihtaa sähkösahaan ja ottaa sähköt Sionin töpselistä.
https://sonomotors.com/en/manufacturing/

Autohan maksaa edelleen 16k€ - tosin ilman akkua. Akun hinta on sitten tuo delta, eli 9.5k. https://sonomotors.com/en/preorder/
 

benicio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Viimeksi muokattu:

Jesus Shaves

Jäsen
Suosikkijoukkue
Dorados de Sinaloa
No juu toki, ja alunperin firma taisi yrittää saada akulle hinnaksi 4000€ joka sittemmin osoittautui epärealistiseksi. Ja esim suomalaisissa medioissa uutisoitiin että taannoin auto maksaisi tuon 16 000€.

"Teoriassahan" tuo on ihan oikein uutisoitu - käytännössä ei tietenkään. Tosin 16k sijoituksella saa ylihintaisen mäkiauton - tietenkin tuo on aidosti nollapäästöinen kun sitä ei tarvitse edes ladata ebolaa aiheuttavalla kivihiilellä.

Tuo keltaisen pallon avulla tapahtuva lataus on - minusta - lähinnä kuriositeetti. Markkinointikikkana ehkä "ok" kuitenkin.
 

MacRef

Jäsen
Suosikkijoukkue
KuPS - elä laakase, naatittaan
Auttakaas viisaammat (ainakin autojen kanssa) tyhmää. Tulossa pitkä alustus ennen kysymystä, koittakaa jaksaa lukea loppuun asti.

Aikanaan kun ostin auton, oli siinä mukana kiinnitettynä Thulen irroitettava vetokoukku. Nykyisin samat koukut tunnetaan ilmeisesti nimellä Brink. Joka tapauksessa, koukku, tai oikeastaan siinä oleva lukko on samannäköinen, mitä mm. tällä Amazonin sivulla näkyvässä koukussa on.

Omassakin käytössä koukku oli ollut paikoillaan jo vuosia, kunnes tässä nyt keväällä innostuin kokeilemaan, josko sen saisi irti, kun kerran irroitettavaa mallia on. No, ei se ihan helpolla lähtenyt, mutta lievää väkivaltaa käyttäen ja lopulta ne pultit, joilla se koukku on kiinni, irroittaen. Normaalisti avaimella käyttäen en päässyt edes kokeilemaan, kun avain ei suostunut menemään sinne koloonsa. Arvelin, että avainpesä on niin täynnä paskaa ja/tai ruostunut kiinni, että ei onnistunut sen takia.

Kun koukku oli irti, reilusti öljyä lukkoon, koukkua kiinni pitävään mekanismiin ym. ja lopulta tuo lukko auki. Irroitin myös tuosta lukosta "kannen" irti ja aika paljon sen sisällä sekä siinä itse mekanismin seudussa oli likaa. Lika pois, crctä ja/tai vastaavaa paljon ja itse mekanismi alkoi toimimaan Samoin, sain homman toimimaan myös lukon kannen takaisin laitettuani ja sinänsä koukussa on tällä hetkellä ihan toimiva mekanismi, se salpa joka jollain tapaa lukitsee koukun paikoilleen, toimii tuosta lukon kahvasta kääntäen jne. Eli koko homma ikään kuin toimii, käsitykseni mukaan jopa niin kuin pitääkin.

Ainoa ongelma on edelleen se, että lukkopesä itsessään on edelleen haluton ottamaan avainta sisuksiinsa. Siten itse lukko ei tuosta kahvamekanismista toimi ja en saa nyt lukittua sitä asentoon lukossa. "Korjaukseni" aikana siis sain sen kahvan irti ja kun kiinnitin sen takaisin, se on nyt lukitsematon-asennossa, mutta toimii.

No vihdoin se kysymys: Onko tuo lukko tuossa vetokoukussa minkään muun syyn kuin varkauden estämiseksi? Onko sillä jotain tekemistä turvallisuuden ja koukun paikoillaan pysymisen kanssa? Itse olisin jopa sitä mieltä, että se on vain varkaiden varalle, ei koukun paikallaan pysymisen vuoksi, mutta kun en tiedä, niin kysyn, josko joku muu varmuudella osaisi sanoa.

Jos sillä on jotain tekemistä turvallisuuden kanssa, niin joudun hankkimaan siihen jostain uuden lukon, mutta jos se on vain rosvon varalle, niin enpä taida kovin huolissani olla sen varalle, että joku pöllisi minulta vetokoukun. Varsinkin, kun se nyt on irti autosta ja en ehkä lukitsemattomalla versiolla suoranaisesti aio sitä autoon kiinnitettynä säilyttää.
 

opelix

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, JJK
Nyt kaivataan pientä vinkkiä/neuvoa.

Olen päättänyt että seuraava autoni on myös dieselauto niinkuin nykyinenkin. Volvo V70 D4 -2015 105 Tkm mallilla ajellaan. V90 vaikuttaa vähän kolholta,uutta V60 ei käytettynä ole tarjolla.

Olen nyt siinä tilanteessa että pitäisi vaihtaa johonkin vähän ajettuun 2017-2018 autoon. Vaihtoehtoja ovat käytännössä Volvo,Bemari 5-sarja tai Mersun E-sarja. Mieleni alkaa kääntyä mersuun. Voisi selvitä 20k:n välirahalla johonkin alle 50 tkm mersuun.

Mielipiteitä kyseisistä autoista.
 

puuntakaa

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ipa Ipandeerus
Millasia kokemuksia palstalaisilla on Mersun CGI-koneista, eli siis bensamoottoreista? En ole ainakaan mistään lukenut, että olisivat erityisen huonossa maineessa mitä tekniseen luotettavuuteen tulee.
 

-Jonne-

Jäsen
Suosikkijoukkue
JoKP
Autoseppiä palstalla?

Tytön käytössä oleva kakkoskosla BMW 116i automaatti, vm 2010 ajettu 137tkm.

Perästä tulee todella himmeä ulina (kuin laukeava laakeri) 60km/h ja 130km/h nopeuksissa. Öljyt ok, eikä muuta oiretta. Otettiin auto hallissa ylös ja siinä rullaukset, niin perästä tulee hiukan ääntä noilla nopeuksilla. Kuulostaa siltä kuin laakerit pitäisi ääntä tjsp mutta ei kovin voimakas.

Ominaisuus vai pitääkö alkaa valmistautumaan perän uusintaan? Mahdollista suorittaa muita toimenpiteitä ennen kuin menee kenties huonommaksi?
 

adolf

Jäsen
Suosikkijoukkue
Leijonat & Haminan Palloilijat
Sain nyt sitten tämänkin kokea että piti hinaaja soittaa eilen hakemaan auto pois. Vetoakseli meni poikki keskellä vilkasta risteystä. Onneksi ei kuitenkaan ollut vaihdelaatikko jota ensimmäiseksi ajattelin. Olisi siinä tapauksessa mennyt auto lunastukseen.
 
K

Kiekkokatsoja

Mikä automerkki ja malli kestäisi todennäköisyydellä seuraavat 2-3 vuotta, mutta olisi "mahdollisimman edullinen ostaa ja ylläpitää"?
Polkuauto ei ole sopiva vastaus. Vaan kysymys on aito, liikkumavälineen hankinta tarkoituksessa.
Ei hyväksytä vaihtoehtoja, jotka ovat herkimpiä jättämään tienvarteen, vikojen vuoksi.
 

benicio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Mikä automerkki ja malli kestäisi todennäköisyydellä seuraavat 2-3 vuotta, mutta olisi "mahdollisimman edullinen ostaa ja ylläpitää"?
Polkuauto ei ole sopiva vastaus. Vaan kysymys on aito, liikkumavälineen hankinta tarkoituksessa.
Ei hyväksytä vaihtoehtoja, jotka ovat herkimpiä jättämään tienvarteen, vikojen vuoksi.
Se on Honda Jazz. Viime vuosikymmeneltä, parilla-kolmella tonnilla. Pomminvarma tekniikka, pieni kulutus, kulttimaineen takia arvoa on poismyydessäkin.
 

Le Banner

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK täältä ikuisuuteen! 106-105 NYR
@Kiekkokatsoja 90-luvun japsitötterön jos löydät, jossa pellit vielä tallella niin siinä oiva kulkupeli ja osat lähes ilmaisia ja itsekin voi jotain tehdä ilman tietokoneita, testereitä, piuhoja, tunnistimia..
 

Target

Jäsen
Suosikkijoukkue
Löytyy
Autoseppiä palstalla?

Tytön käytössä oleva kakkoskosla BMW 116i automaatti, vm 2010 ajettu 137tkm.

Perästä tulee todella himmeä ulina (kuin laukeava laakeri) 60km/h ja 130km/h nopeuksissa. Öljyt ok, eikä muuta oiretta. Otettiin auto hallissa ylös ja siinä rullaukset, niin perästä tulee hiukan ääntä noilla nopeuksilla. Kuulostaa siltä kuin laakerit pitäisi ääntä tjsp mutta ei kovin voimakas.

Ominaisuus vai pitääkö alkaa valmistautumaan perän uusintaan? Mahdollista suorittaa muita toimenpiteitä ennen kuin menee kenties huonommaksi?
99% varmuudella takapyörän laakeri mallia entinen. Jos kykenee, niin helppo vaihtaa jopa itse. Muuten osat + vaihto n.250€. Aikaa kuluu pätevältä 30-40min.
Nimim. ex-bemaristi
 

Janatuine

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pohjoinen
Mikä automerkki ja malli kestäisi todennäköisyydellä seuraavat 2-3 vuotta, mutta olisi "mahdollisimman edullinen ostaa ja ylläpitää"?
Polkuauto ei ole sopiva vastaus. Vaan kysymys on aito, liikkumavälineen hankinta tarkoituksessa.
Ei hyväksytä vaihtoehtoja, jotka ovat herkimpiä jättämään tienvarteen, vikojen vuoksi.

Opel Astra G ja ku ottaa vielä 1.6 8v koneen ni saa muutamalla satkulla ikuisuuteen kestävän kunnes ruoste syö pois
 

Jesus Shaves

Jäsen
Suosikkijoukkue
Dorados de Sinaloa
Mikä automerkki ja malli kestäisi todennäköisyydellä seuraavat 2-3 vuotta, mutta olisi "mahdollisimman edullinen ostaa ja ylläpitää"?
Polkuauto ei ole sopiva vastaus. Vaan kysymys on aito, liikkumavälineen hankinta tarkoituksessa.
Ei hyväksytä vaihtoehtoja, jotka ovat herkimpiä jättämään tienvarteen, vikojen vuoksi.

Lasketaanko 1. gen Toyota Yaris polkuautoksi? Onhan se kyllä helvetin pieni ja ruma - joten mikäli olet HD-miehen habituksen omaava miesoletettu, tuo ei liene oikea vaihtoehto. Noin muuten ovat pomminvarmoja tekniikaltaan eivätkä taida ruostuakaan ihan älyttömästi? Hintaa tosin on enemmän kuin G Astralla.
 

-Jonne-

Jäsen
Suosikkijoukkue
JoKP
99% varmuudella takapyörän laakeri mallia entinen. Jos kykenee, niin helppo vaihtaa jopa itse. Muuten osat + vaihto n.250€. Aikaa kuluu pätevältä 30-40min.
Nimim. ex-bemaristi

Kiitoksia, tämä on varsin potenttiaalinen vaihtoehto. Oikea takapyörä piti myös ääntä kun ilmassa testiajot suoritettiin. Täytyy perän öljyt vaihtaa ja tuo laakeri taitaa mennä myös uusiksi. Toivotaan että noilla tokenee, mutta onneksi ääni ei ainakaan toistaiseksi ole häiritsevän kovaa.
 
K

Kiekkokatsoja

Lasketaanko 1. gen Toyota Yaris polkuautoksi?
Manuaaliversiossa on polkimet, niin kai se jonkunlainen polkuauto on. Mutta en tuota ihan tosissani kirjaimellisesti tarkoita.. Vaan..
Hyvä vaihtoehto yaris on, sen tiedän.
Kysymyksenä sulle, ja muille hyvien vinkkien antajille.. että mistä niitä toimivia autoja oikein löytyy?? Aika romuina ovat nuo olleet, joita oon katsellut edellisinä päivinä.
 

Jesus Shaves

Jäsen
Suosikkijoukkue
Dorados de Sinaloa
Manuaaliversiossa on polkimet, niin kai se jonkunlainen polkuauto on. Mutta en tuota ihan tosissani kirjaimellisesti tarkoita.. Vaan..
Hyvä vaihtoehto yaris on, sen tiedän.
Kysymyksenä sulle, ja muille hyvien vinkkien antajille.. että mistä niitä toimivia autoja oikein löytyy?? Aika romuina ovat nuo olleet, joita oon katsellut edellisinä päivinä.

Hyvä kysymys - ei yhtään helpompaa kysymystä olisi?

Itse tekisin ehkäpä niin, että halvimmat ja kalleimmat valitun kategorian autot rajaisin pois, ja siitä välistä sitten katselisin autoa joka on katsastettu parin kuukauden sisällä. Myyjänä pitäisi olla yksityinen joka ei ole pahvihousu tai muu helvetin rehellinen jobbari.

Myös ostoilmoituksella saattaisi saada ihan hyvät tulokset aikaiseksi kunhan ilmoituksesta tekee sellaisen, että se rajaa tuhannen kilometrin päässä olevat autot pois, eli kertoo tarkkaan mitä on etsimässä ja oikeasti autosta on valmis tekemään nopeat kaupat. Ostotilanteessa sitten tietenkin perinteiseen tyyliin käteiset mukana capt. obv. tyyliin.

Onnea kaupoille. Sitä kuitenkin usein edukkaiden laitosten kaupoissa varmasti tarvitaan.
 

Le Banner

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK täältä ikuisuuteen! 106-105 NYR
Kiitoksia, tämä on varsin potenttiaalinen vaihtoehto. Oikea takapyörä piti myös ääntä kun ilmassa testiajot suoritettiin. Täytyy perän öljyt vaihtaa ja tuo laakeri taitaa mennä myös uusiksi. Toivotaan että noilla tokenee, mutta onneksi ääni ei ainakaan toistaiseksi ole häiritsevän kovaa.

Suoralla tiellä muuta liikennettä vaarantamatta teet ohjausliikettä vas ja oik. Ääni kovenee kun pyörän laakerista kyse.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös